zamknij

Wiadomości

Nowy RSIP dla internautów

2010-11-16, Autor: 
Rybniczanie mogą już korzystać z nowej internetowej wersji Rybnickiego Systemu Informacji Przestrzennej.

Reklama

Na pierwszy rzut oka widać, że w nowej wersji zmianie – od strony wizualnej i funkcjonalnej - uległ interfejs użytkownika. Internauci ze strony głównej http://www.rsip.rybnik.eu mogą wejść m.in. w nową mapę miasta, „Portal edukacyjny” oraz „Portal metadanych” (w przygotowaniu).

 

Twórcy nowej wersji RSIP wyszli internautom naprzeciw, zapewniając swobodę działania w dowolnej przeglądarce internetowej, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania (wtyczek). Ze strony mogą również korzystać goście z zagranicy, gdyż przygotowano anglojęzyczną wersję portalu.

 

Użytkownicy, którzy mają problem z korzystania z systemu informacji przestrzennej, mogą natomiast skorzystać z portalu edukacyjnego, umożliwiającego zaznajomienie się z zestawem multimedialnych lekcji obsługi.

Oprócz dostępnych już wcześniej zasobów informacji w postaci danych o ewidencji gruntów i budynków, mapy geodezyjnej czy systemu PESEL, w nowej wersji RSIP dostępne są również: warstwy lokalizacji autobusów i przystanków, warstwy tras rowerowych, warstwy z fotoradarami oraz warstwy wyborcze (obwody i lokalizacje lokalu wyborczego). W kolejnych etapach realizacji projektu system zostanie wzbogacony o kolejne zasoby informacyjne, m.in. rejestry przetwarzane w systemie obiegu dokumentów, ewidencję terenów zielonych czy lokalizację pojazdów i patroli wybranych jednostek miejskich. Nowe, uruchomione wkrótce funkcje, pozwolą również na wyszukiwanie wybranej drogi dojazdowej oraz umożliwią zgłaszanie uwag przez internautów, jak chociażby wskazywanie miejsc wystąpienia awarii.

 

Rybnicki System Informacji Przestrzennej (RSIP) jest projektem informatycznym typu GIS/SIT realizowanym, dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi ponad 2 600 000 zł.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~wojtekn 2010-11-16
    14:36:28

    0 0

    Bardzo powoli chodzi RSIP
    Wręcz nie mozna się doczekać aż się coś wyświetli
    Brak płynnosci

  • ~marysia30 2010-11-16
    14:51:01

    0 0

    tempo pracy zniechęca do pracy z tym narzędziem totalna porażka przypomina mi działanie naszego prezydenta miasta dużo reklamy a wynik jak zawsze marny

  • ~trend 2010-11-16
    15:16:55

    0 0

    bo pewnie każdy teraz tam siedzi i dlatego tak to wolno chodzi

  • ~Fiodore 2010-11-16
    16:05:28

    0 0

    Faktycznie, od zaprezentowania nowej wersji serwery są mocno obciążone, wystarczy sprawdzić sobie opóźnienia. Przed "premierą" tego nie było, bo i system tracił już na świeżości.

  • ~sybin 2010-11-16
    17:48:23

    0 0

    tak się składa, że ostatnio przygotowuje na zajęcia projekt przy którym korzystam dużo z RSIP'u i mogę powiedzieć że system jest nowy tylko wizualnie, cała zawartość jaki i szybkość działania serwisu jest niezmieniona.

  • ~DarGrze 2010-11-16
    19:03:00

    0 0

    Myślę że internauci "z jajami" powinni usiąść nad http://www.openstreetmap.org/ , przyłożyć się i porządnie zmapować Rybnik. Narzędzia do tego są i to rewelacyjne (ot choćby JOSM), brakuje jak zwykle wolontariuszy. A jest o co walczyć – po dokładnym zmapowaniu, żaden RSIP, Google czy Bing Maps nie będzie do pięt dorastał. Ja od półtora roku mapuję i zachęcam do działania. W razie czego – zapraszam. Mogę dużo o tym opowiedzieć :)

  • ~DarGrze 2010-11-16
    19:05:50

    0 0

    Myślę że internauci "z jajami" powinni usiąść nad http://www.openstreetmap.org/ , przyłożyć się i porządnie zmapować Rybnik. Narzędzia do tego są i to rewelacyjne (ot choćby JOSM), brakuje jak zwykle wolontariuszy. A jest o co walczyć – po dokładnym zmapowaniu, żaden RSIP, Google czy Bing Maps nie będzie do pięt dorastał. Ja od półtora roku mapuję i zachęcam do działania. W razie czego – zapraszam. Mogę dużo o tym opowiedzieć :)

  • ~sybin 2010-11-16
    19:26:21

    0 0

    ~dargrze tylko na http://www.openstreetmap.org nie ma warstw MPZP, nie ma numerów działek, podziału gruntów, klas itp, także RSIP musi być i jest bardzo użyteczny pomimo swoich ułomności.

  • ~czarny_julek 2010-11-16
    19:28:50

    0 0

    ~dargrze - jak znajdziesz chwilke, to napisz proszę na czarny_julekATo2.pl i opowiedz, jak można by Ci pomóc. Bardzo chętnie do projektu przystąpię :)

  • ~Jan R. 2010-11-16
    20:07:28

    0 0

    I za takie dziadostwo dał Fudal dwa sześććset mln? Toż to skandal. Czy firma, która to zrobiła uczy się na Rybniku robić takie programy? Czy trzeba było zmieniać coś co dość dobrze działało i ludzie się do tego przyzwyczaili? Dobrze, że Fudal nie rządzi Polską bo co dwa lata zmieniałby nam ruch z prawostronnego na lewostronny i odwrotnie.

  • ~DarGrze 2010-11-16
    20:51:26

    0 0

    ~sybin: zgadzam się w całej rozciągłości. Nie ma, ale to, czy będzie, zależy wyłącznie od chęci urzędników, bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamiast ładować kasę w zamkniętoźródłowy i drogi projekt jakim jest RSIP, powołać do życia inny projekt, którego celem będzie naniesienie tych danych do OSM z zasobów urzędu miasta. W OSM nie ma warstw, bo mapy cyfrowe niekoniecznie muszą mieć warstwy. Tutaj zamiast warstw są tagi, i co ważne, można tworzyć i wykorzystywać własne – i w ten sposób zmapować kategorie o których piszesz. To tylko kwestia chęci. A OpenStreetMap jest ogólnoświatowy, opiera się na otwartym kodzie i otwartych standardach (np. XML) i nie zależy od widzimisię żadnej korporacji.

  • ~ziupo 2010-11-16
    21:00:16

    0 0

    To zrobili informatycy z UM mądralo. Zresztą RSIP służy przede wszystkim samemu UM, a wersja cywilna jest bardzo okojona Tak jak GPS i GPS dla wojska.

  • ~DarGrze 2010-11-16
    22:00:44

    0 0

    Hehe, ziupo, tego nie zrobili informatycy UM. To zrobiła zewnętrzna firma NA ZLECENIE informatyków UM. Firma wystartowała w zwykłym przetargu i wzięła pieniądze za: (a) licencje, (b) dostosowanie. "Mądralo" na ogół piszą osoby, które wystrzelały się z merytorycznych argumentów i wiedzą mniej niż niewiele. Ale do sedna. Zakres może być szerszy w UM, tutaj nic nie stoi na przeszkodzie. Można zrobić sobie nowe tagi i tym samym stworzyć potrzebne nowe kategorie danych. Myk w tym, że OSM to rozwiązanie OTWARTE, a MapGuide należy do firmy Autodesk, która sporo drze za licencje i nie ma ochoty nic otwierać. Otwartość wiąże się z kilkoma istotnymi plusami: (1) miasto wykorzystując to rozwiązanie nie musi martwić się o koszty licencji, (2) uniezależnia się od dostawcy (eliminuje tzw. vendor lock-in) no i wreszcie (3) w przypadku (nawet teoretycznego) padu dostawcy oprogramowania, nie przepada ani zbiór danych, ani narzędzie, bo ze względu na otwartość, oprogramowanie może rozwijać ktoś inny.

  • ~ziupo 2010-11-16
    22:39:01

    0 0

    Masz rację, ale tylko w niewielkiej części, bo faktycznie za sam pogram odpowiadają Aplikom i CadExpert, ale za treść rybnicki magistrat. Poza tym żeby wprowadzić RSIP magistrat musiał się mocno zmodernizować pod kątem informatycznym.

  • ~Teddy 2010-11-17
    00:37:00

    0 0

    Znowu spaprali sprawe za grube pieniądze - standard w ekipie Fudalego. Stary RSPI też był do bani. O niebo lepiej pracują systemy z Żor i jastrzębia gdzie nawet jest kategoryzacja budynków. W rybniku nawet do końca nie wiadomo czy pisac ulice z polskimi znakami diakrytycznymi czy bez bo nie wiadomo czefgo szuka. A tak wogóle to nowy RSPI zada ode mnie hasła - po jaka cholerę??? Badziew !!!

  • ~DarGrze 2010-11-17
    08:16:39

    0 0

    @ziupo: w to że przygotował nie wątpię. Kwestia tylko, czy w sytuacji rezygnacji z narzędzia, urząd będzie mógł bez pomocy wykonawcy (który w takiej sytuacji umyje ręce) w jakiś sensownym formacie je z powrotem wydostać? Czy specyfikację struktury bazy danych (czyli opisu „co jest czym” w bazie SQL) urząd na pewno ma? Druga sprawa: upieram się, że za publiczne pieniądze nie należy kupować kota w worku, ale oprogramowanie, do którego można zaglądać (na zasadzie „wiesz co masz”). Do MapGuide IMO nie zajrzysz – musisz polegać na tym co ci dają.

  • ~DarGrze 2010-11-17
    08:27:26

    0 0

    Zapomniałem dodać: widzimy po tym artykule, że są problemy wydajnościowe, bo RSIP może tylko tyle, ile urzędowy serwer, na którym stoi. A OSM docelowo będzie działać w chmurze. Ot, kolejny taki „mało istotny” argument :)

  • ~ziupo 2010-11-18
    14:25:43

    0 0

    To pytanie raczej do informatyków z UM, ja tego nie wiem, nie interesowałem się, bo w umowie jest zagwarontowany póxniejsza opieka nad systemem, ale na jaki okres, tego też nie wiem.

  • ~ 2010-11-19
    22:53:14

    0 0

    mapa ładuje się juz 5 min i nic. do życi taki serwis.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319