zamknij

Wiadomości

Lepiej unikać dzisiaj długich spacerów. Smog wrócił do Rybnika

2016-01-06, Autor: 
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego ostrzega, że dzisiaj jakość powietrza na większości województwa śląskiego (w tym Rybnika) będzie niekorzystna. Lepiej unikać dłuższego przebywania na „świeżym” powietrzu.

Reklama

Jak czytamy w komunikacie WCZK, przyczynami takiego stanu są warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego.

Zakład Monitoringu i Modelowania Zanieczyszczeń Powietrza IMGW-PIB Oddział w Krakowie z/s w Katowicach w oparciu o prognozę pogody Centralnego Biura Prognoz Meteorologicznych IMGW-PIB informuje, że 6.01.2016 jakość powietrza na większości obszaru województwa śląskiego będzie niekorzystna, wystąpią znaczne przekroczenia wartości dobowych dopuszczalnych stężeń PM10 (50 µg/m3).

Grupami ludności w szczególności narażonymi na drażniące działanie pyłu zawieszonego są:
- osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa),
- osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (astma, przewlekła choroba płuc), osoby starsze oraz dzieci.

Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia: uczucie bólu w klatce piersiowej, palpitacje serca, brak tchu, znużenie. Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, flegma, dyskomfort w klatce piersiowej, świszczący, spłycony oddech. Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych.

W przypadku nasilenia objawów chorobowych wskazany jest kontakt z lekarzem. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu występuje zwiększone ryzyko infekcji oddechowej.

Środki ostrożności, które powinny być podjęte to:
- w przypadku poziomu 200 – 300 µg/m3 stężenia dobowego PM10 - unikanie przebywania na otwartej przestrzeni przez najbardziej narażone grupy ludności, a pozostałe osoby powinny unikać długotrwałego przebywania na otwartej przestrzeni, w szczególności połączonego ze znacznym wysiłkiem fizycznym.
- w przypadku przekroczenia poziomu 300 µg/m3 stężenia dobowego PM10 - najbardziej narażone grupy osób powinny pozostać w pomieszczeniach i nie przemęczać się, pozostałe osoby powinny unikać przebywania na otwartej przestrzeni.

Wojewoda Śląski zwraca się z apelem do mieszkańców tych rejonów województwa o ograniczenie na czas przekroczeń poziomu alarmowego:

- spalania paliw złej jakości takich jak muły i miały węglowe oraz w miarę możliwości korzystanie w tym czasie z grzejników elektrycznych lub palenisk niskoemisyjnych na gaz lub olej opałowy (jeśli w gospodarstwie domowym występują alternatywne źródła ciepła),
- palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania mieszkań,
- wychodzenia z domów, szczególnie przez osoby wrażliwe na zanieczyszczenia
- spacerów z dziećmi.

Przypominamy o bezwzględnym zakazie spalania odpadów w paleniskach domowych!

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (70):
  • ~wildthing 2016-01-06
    07:46:36

    20 0

    I znów smogowi winna jest pogoda. Wyjątkowo nie trafiła Polska i Rybnik z tym klimatem... Może w takim układzie serwisy pogodowe powinny oprócz spodziewanych opadów deszczu lub śniegu informować o spodziewanych opadach smoga? No bo skoro to pogoda powoduje smog a nie ludzie...

  • ~ 2016-01-06
    10:39:25

    22 0

    Jak to fajnie brzmi, unikać przebywania na ŚWIEŻYM powietrzu, tak na marginesie, w TV huczało o Mediolanie i ich smogu, nie opalają węglem a smog jest ( czyli samochody )? Stawiam, że jak połowa Rybniczan nie wyjechała by swoimi wykolegowanymi dieslami do marketu 200m dalej, to było by świeżej.

  • ~ 2016-01-06
    11:41:05

    7 0

    Od tak wysokiego stężenia wysiadła aparatura na borkach.

  • ~kurier 2016-01-06
    12:30:57

    17 0

    Widziałem na własne oczy jak pod śmietnik podjechało auto i wybierano ze śmietników kartony, papier oraz jakieś stare meble leżące obok. Moja propozycja - zamykać osiedlowe śmietniki na klucz przed amatorami "taniego opału" i wzmóc kontrole palenisk przez straż miejską.

  • ~izunia25 2016-01-06
    12:37:14

    22 0

    Smog smogiem, a dlaczego straż miejska nie reaguje na palenie w domach byle czym?????!!!!!
    ile razy chodzę wieczorami na spacery i nie idzie wytrzymać bo taki smród wydobywa się z kominów niektórych domów i gdzie jest straż miejska?????!!!!! gdzie ta ich kontrola??spadł śnieg, chodniki nie odśnieżone i znów pytanie GDZIE JEST STRAŻ MIEJSKA????!!!!

  • ~ 2016-01-06
    13:51:52

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~imrahil 2016-01-06
    14:01:57

    4 0

    zobaczcie na stężenia benzo(a)pirenu w Rybniku. w Polsce średniorocznie przekroczona norma sześciokrotnie, u nas dwunastokrotnie. można poczytać z czego to się bierze. ze spalania odpadów w małym stopniu. głównie to wynik spalania węgla i drewna. dlaczego nie ma zakazu palenia węglem w nowych domach? wystarczy taki zapis w planie zagospodarowania w całym mieście (i najlepiej w sąsiednich gminach). niczyich praw by to nie naruszyło, stare domu z czasem zostaną zmodernizowane.

  • ~ 2016-01-06
    14:05:42

    16 0

    W Wigilię pyłu było 450 (przypominam: norma: do 50; stan alarmowy w normalnej części Europy: od 80). U nas wtedy się tylko pisze, żeby nie wychodzić, a najlepiej po fakcie. W Sylwestra poziom poszybował do 1129 - niewyobrażalne, w międzynarodowym monitoringu nie można było pokazać naszego wyniku, bo mają tylko trzycyfrowe wyświetlacze - niemożliwym jest większe zapylenie w ich mniemaniu w miejscach gdzie żyją ludzie - wyświetlacz więc zatrzymał się na 999.

    Dodam, że w Pekinie nie widziałam nigdy wyższego wskazania niż 500-600 (które już i tak są tragiczne). W Krakowie 200-400 - a tak o Krakowie głośno.

    My umieramy na raty w zmowie milczenia. I nie chodzi mi o to, że Pan rezydent o smogu nie mów, bo mówi, a jakże. Ale o to, że nie robi wszystkiego co do niego należy i na co został wybrany.

  • ~imrahil 2016-01-06
    14:10:12

    14 0

    dokładnie, prezydent Kuczera nie robi nic. działania, które przedstawił, są tylko pozorowaniem aktywności w kierunku likwidacji problemu.

  • ~ 2016-01-06
    14:15:08

    9 0

    GOLIAT - oczywiście że bez Dieslów byłoby bardziej świeżo. Ale strukturę smogu mamy taką, że jednak 87 to paleniska domowe. Jasne, że warto zabiegać o zmniejszenie emisji z pozostałych 13%, ale jednak nie to jest sprawą najpilniejszą

    DAMIAN KOSSAKOWSKI - dokładnie. Od rekordowych wyników z 31go sprzęt ciągle nawala

    IZUNIA25 - Straż MIejska w roku 2015 dokonała 1006 kontroli. Dodam, że z tego ponad 900 to kontrole bezsensowne, tylko po to, żeby się pochwalić na stronie internetowej i wykazać przed przełożonymi, jak to dużo robią. Tylko, że nie chodzi i ilość, tylko o jakość. W Rybniku na około 22 kontrole wypada 1 mandat i 1 pouczenie. W Radlinie: na 20 kontroli 10 mandatów. Rybnicka Straż Miejska jest zwyczajnie nieskuteczna, nie mam ochoty utrzymywać służby, na której pomoc nie mogę liczyć :(

  • ~ 2016-01-06
    14:17:00

    11 0

    Dlaczego mój wpis z artykułem został usunięty? Z powodu linka? To w takim razie poszukajcie sobie sami - raport z zanieczyszczenia rakotwórczym benzopirenem za rok 2015. Rybnik na podium. 1500% normy

  • ~ 2016-01-06
    14:26:27

    4 0

    IMRAHIL, no chyba żartujesz, przy takim lobby górniczym? Zaraz górnicy pojechaliby z żonami do Warszawy opony palić. Ale nie muszą się obawiać - nasza pani premier wietrząc płuca gdzie indziej wykrzykuje, że Polska węglem stoi, tak że na pewno ze strony rządu pomoc nam nie grozi. Jedyne, na co liczę, to na kary unijne i na zakaz palenia odpadami węglowymi - jakieś decyzje mają zapaść w Sejmiku Wojewódzkim. Tylko, że nawet jeśli ten zakaz wprowadzą, to nie wiem jak będzie z egzekwowaniem, bo rybnicka Straż Miejska jest zdania i "To jest Śląsk, tu musi śmierdzieć" (niestety jest to autentyk), a nawet jak ktoś pali pampersami, to oni nie stwierdzają żadnych nieprawidłowości , bo nie badają popiołu ani nawet nie ostrzegają takim badaniem. Tak że znikąd nadziei. Zaczynam nienawidzić miasta, w którym mieszkam - i w którym póki co muszę mieszkać

  • ~Arteks 2016-01-06
    14:41:09

    0 9

    @KasiaT - nie wiem skąd bierzesz dane o tym skąd się biorą zanieczyszczenia bo np. niedawno czytałem artykuł o Wrocławiu i tam ustalono, że 25% zanieczyszczeń bierze się z transportu samochodowego. Rybnik jest mniejszym miastem ale nasycenie aut i ruchu samochodowego jest tu nie mniejsze bo... przez ostatnie 25 lat władze miasta jak i państwa stworzyły warunki które spowodowały, że w większości naszych różnych zawodowych, handlowych, rodzinnych czy rozrywkowych celów poruszamy się autami... Co do kontroli straży miejskiej w Rybniku to mam wrażenie, że ekipa Kuczery się boi w przeciwieństwie do władz Katowic, Raciborza czy Radlina, gdzie mandaty za palenie śmieciami sypią się gęsto i często. Natomiast nie wpadałbym w panikę bo chociaż nie lubię smrodu, jakoś w Rybniku mieszka sporo dziadków i babć tutaj urodzonych i... jakoś ich życie nie jest krótsze niż kogoś żyjącego w bardziej ekologicznych miejscach naszego kraju. Powietrze jest istotne ale chyba większe znaczenie ma chemiczna żywność, styl życia czy jakieś predyspozycje genetyczne.

  • ~imrahil 2016-01-06
    14:48:57

    4 0

    ~Aarteks - bezno(a)piren pochodzi niestety ze spalania paliw stałych w domowych kotłowniach, głównie węgla i drewna. stąd norma w Rybniku przekroczona w miesiącach zimowych niejednokrotnie ponad 20 razy, średniorocznie 12 razy. gdyby transport był winien, to mielibyśmy także wysokie stężenia NOx, jak w zakorkowanym Londynie (gdzie paliw stałych się nie spala, stąd mają niski benzo(a)piren)

  • ~imrahil 2016-01-06
    14:53:37

    2 0

    poza tym wystarczy spojrzeć kiedy stężenia zanieczyszczeń są największe. nie ma to wiele wspólnego z dniem tygodnia, ale z godziną (często w nocy, kiedy samochodów brak). może być w weekend o dowolnej porze, kiedy samochody nie jeżdżą od dłuższego czasu. można ogrzać dom tanio bez kotła na paliwo stałe. polecam to przemyśleć.

  • ~Arteks 2016-01-06
    14:55:55

    1 0

    @imrahil - nie jestem chemikiem ale czytałem jakiś czas temu, że benzopiren to świństwo które nie tylko wiąże się z opalaniem domów, to także wydziela się w czasie palenia papierosów czy ze spalin samochodowych. Takie informacje znalazłem w necie i to bynajmniej nie w wikipedii którą traktuję z przymróżeniem oka. Problem występuje nawet w Lęborku który leży na płaskim terenie i ma znacznie lepsze przewietrzanie niż miejscowości Śląska i Małopolski...

  • ~ 2016-01-06
    15:01:59

    9 0

    ARTEX, niestety nie mogę Ci podac linka, skąd czerpię dane, gdyż już jeden post z linkiem mi usunięto. Na bieżąco śledzę dane i raporty z Inspektoratu Ochrony Środowiska, Polskiego Alarmu Smogowego i wielu innych źródeł. Żeby nie było - jak najbardziej jestem za ograniczeniem ruchu samochodowego - ale wiem, że nie w tym tkwi nasz główny problem. (zresztą normy przekraczane są tylko w sezonie grzewczym, za to drastycznie)
    Co do babć - owszem, żyją. Nie na każdego wszystko działa tak samo. Ale rozmawiałeś z lekarzami, jaki jest wysyp alergii, astmy, POChP, nowotworów? Masz takie kontakty? Bo ja nie niewiele, ale mam. Pediatra załamuje ręce - jak ma leczyć, kiedy dziecko "wypala" dziennie 11 papierosów. Przychodzą rodzice z dzieckiem kaszlącym od 3 miesięcy, nie pomaga nic, żądaj antybiotyku, który w końcu lekarka daj, ale on oczywiście nie pomaga. Znajoma para lekarzy planuje wyprowadzkę z Rybnika - a nie jest to im łatwo zorganizować, bo oboje mają tu dobrą pracę, są zaaklimatyzowani, tu się wychowali, mają dzieci, które tu mają swoje środowisko. Nie chcą stąd uciekać, ale świadomość, którą mają nie pozwala im zlekceważyć zdrowie swoje i dzieci. Dawniej śmieci miały inny skład, teraz to co ludzie palą zawiera całą tablicę Mendelejewa. Ponadto - nie wiem, czy wiesz, dla mnie to był szok - zezwolenie na spalanie odpadów górniczych w paleniskach domowych jest dopiero od 2005 roku, więc sytuacja stale się pogarsza) - XXI wiek, a my zamiast zakazywać zezwalamy na coś takiego...

  • ~imrahil 2016-01-06
    15:02:51

    4 0

    samochody to głównie pył i NOx. z NOx nie mamy problemu w Rybniku i różnych wioskach, gdzie mamy pył. w Rybniku ruch samochodowy jest naprawdę niewielki w porównaniu do np. Londynu, Paryża (czy innych wielkich miast), gdzie dramatyczne zapylenie o którym informują media to 80 mikrogramów/m3 a nie kilkaset jak w Rybniku. zobacz jakie stężenie benzo(a)pirenu jest w Krakowie, gdzie samochodów jest wielokrotnie więcej i stoją w większych korkach niż u nas (znacznie mniejsze niż w Rybniku), zobacz przy jakich stacjach w Krakowie są najwyższe zapylenia (blisko domów jednorodzinnych)

  • ~imrahil 2016-01-06
    15:04:34

    7 0

    z własnego doświadczenia dodam, że kiedy często przebywaliśmy z rodziną poza Polską, nie było żadnych problemów z odpornością. ostatni rok spędzamy tutaj jest bardzo kiepsko ze zdrowiem dziecka, ale także z naszym.

  • ~ 2016-01-06
    15:05:08

    2 0

    ARTEKS - cd, bo mi się ilość znaków w tamtym poście skończyła:)
    Też słyszałam (w radiu), że Katowicach Straż Miejska zaczeła na poważnie się brać za mandaty. A jak myślisz, z czego wynika strach - jak to określiłeś - ekipy Kuczery? A z czego wynika strach i opieszałość Straży Miejskiej? Akurat SM była także za czasów Fudalego i tak samo do niczego te działania były - tzn dużo robią, ale bezsensownie i tylko na pokaz. Dlaczego w innych miastach/gminach Straż Miejska działa inaczej?

  • ~ 2016-01-06
    15:14:34

    5 0

    IMRAHIL, zgadza się. Mnie zaskoczyło, że jak pojechałam do Warszawy, to oddychało mi się lepiej, bo że nad morzem można oczyścić płuca, to wiadomo. Mam to nieszczęście, że mieszkam w dzielnicy domów jednorodzinnych, u nas prze cały dzień jest smród, ale po zmierzchu to już jakiś armagedon dosłownie. Czytam wpisy ludzi z bloków, że wieczorem nie mogą otworzyć okna z powodu smrodu i pyłu - a my w domku nie możemy dosłownie w ciągu całego dnia znaleźć takich 15 minut, żeby ktoś nie buchał w naszą stronę kłębami dymu:( A jakie są zalecenia lekarzy - nie rybnickich rzec jasna - często wietrzyć i dużo ruchu na świeżym powietrzu. Jestem załamana tą niewolą - przez 144 dni w roku piszą mi ostrzeżenia, żeby nie spacerować, dzieci i starsi nawet na chwilę.
    Boję się, że z mentalnością Polaków nikt sobie nie poradzi

  • ~Arteks 2016-01-06
    15:33:09

    0 0

    @KasiaT - zadaj pytania o działanie straży miejskiej władzom miasta albo redakcji i niech oni zapytają jaka jest efektywność ich działań. Też mnie to interesuje bo niedawno w Radiu 90 słyszałem, że w Radlinie na 10 przeprowadzonych kontroli, w 5 stwierdzili palenie śmieci, a więc problem jest poważny. Ja popieram wszelkie działania proekologiczne ale nie wpadałbym w jakieś skrajności i przesadyzmy. Dania i Francja - jedne z najbardziej czystych i ekologicznych krajów Europy za 2012 rok zanotowały najwyższą zachorowalność na nowotwory mimo, że od lat węgiel nie jest tam stosowany jako paliwo którym ogrzewano by domy. Są to też kraje z o wiele lepszą świadomością mieszkańców w sprawach związanych zze zdrowiem, higieną, stylem życia czy dietą. W Polsce Trójmiasto - region który uwielbiam, chyba mógłbym tam nawet mieszkać - a w Gdańsku do niedawna zachorowalność na nowotwory wcale nie była dużo niższa niż na Śląsku. W Polsce nie ma regionów w których ludzie nie chorowaliby na nowotwory. Jestem w stanie uwierzyć, że jakaś wioska w Bieszczadach czy na Mazurach może mieć pozytywny wpływ na takie choroby jak astma czy alergie ale już na nowotwory minimalny. Zamiast uciekać od cywilizacji lepiej zewrzeć szyki i walczyć o poprawę powietrza na Śląsku. Samorządowcy chwalą się samymi sukcesami po zmianie ustroju 25 lat temu, a tymczasem w sprawach powietrza nic się nie poprawiło, w sprawach związanych ze zrównoważonym transportem Śląsk tkwi w miejscu...

  • ~Dintojra 2016-01-06
    16:00:11

    4 0

    KasiaT - z mentalnością może nie, ale można przemówić do rozumu przez portfel ! Nie jestem orędownikiem bezrozumnego karania, ale gdyby tak wprowadzić kary "wychowawcze" ? np. pierwsza kontrola wykazuje spalanie śmieci (benzo(a)piren występuje też w plastikach) to taki "delikwent" dostaje upomnienie i jest mu zakładana kartoteka w komputerze, jednocześnie jest informowany, że za jakiś czas zostanie przeprowadzona ponowna kontrola i jeśli ponownie zostanie stwierdzony taki fakt to zapłaci karę w podwójnej wysokości. Sądzę, że to by spowodowało chwilkę refleksji przed wrzuceniem kolejnej butelki PET do pieca.

  • ~ 2016-01-06
    16:06:55

    3 0

    ARTEX z przyjemnościa mi się z Tobą rozmawia:)
    No więc tak: po 'pierwsze primo': nie mam na myśli wszystkich nowotworów jak leci, tylko te związane z drogami oddechowymi. Jest u nas wzrost zachorowań, to że źródeł lekarskich. A że jest olbrzymi wzrost zachorowań na mniej groźne choroby układu oddechowego (choć w sumie POChP jest naprawdę ciężka), to myślę że nawet bez źródeł lekarskich stwierdzisz. My niestety mamy tego przykład we wlasnym domu :( Można te choroby lekceważyć - co jak widzimy się dzieje (wlasna wygoda, strach, głupota, pazernosc), ale jeśli się ma świadomość, to nie można milczeć. Tyle, że to jakieś wolanie na pustyni, nikogo z osób decyzyjnych jakoś nie obchodzi. AKAPIT (piszę, bo akapity w komentarzach nie wchodzą). Straźy Miejskiej i Prezydentowi Miasta zadalam juz to pytanie. Odpowiedzi jałowe jak zwykle: UM skierowal do SM (bez sensu, bo do SM to ja oddzielnie napisalam, a jak piszę do UM to znaczy źe zależy mi na ich odpowiedzi, ale kto by się przejmowal mieszkańcem miasta którym rządzi). SM wykazała się brakiem umiejętności czytania ze zrozumieniem i odpisala nie na temat, że mają mało strażników a duzo dzielnic. No więc ja po raz drugi wyłuszczylam, że nie o zwiększenie ilości kontroli mi chodzi tylko o większą ich skuteczność, ale na to już nie uzyskałam odpowiedzi. Może spróbuj Ty zapytać, dlaczego sa gorsi od SM w Radlinie?

  • ~Dintojra 2016-01-06
    16:07:26

    10 0

    Co do jakości spalanych paliw: wszyscy chcielibyśmy ogrzewać domy gazem, (jak np.w Niemczech) ale przy takich cenach gazu jakie płaci Polska staje się to niemożliwe... choć kto wie ? a gdyby tak obniżyć cenę m3 gazu zużytego do celów grzewczych ? ...i nie mam tu na myśli 3% :) ,bo trzeba zauważyć, iż Polska ma tak sformułowaną umowę z Gazpromem, że płaci za gaz zamówiony, a nie tylko za gaz dostarczony i często jest tak, że PL płaci za coś czego nie odebrano ! więc skoro i tak się płaci to może warto by choć coś z tego mieć ? np. czystsze powietrze.

  • ~ 2016-01-06
    16:11:14

    1 0

    DINTOJRA - Alez oczywiście, że są ludzie, do których rozumu nie dotrzesz (może dlatego, że nie ma do czego docierać) i jedyna droga jest uderzenie po kieszeni. Gdyby raz czy drugi zaplacil 200-500 zł mandatu, to by się zastanowil czy nie taniej go wyjdzie dobry węgiel albo nawet gaz. Ale ja to wiem, Ty to wiesz, ale nie my jesteśmy decyzyjni - a władze postanowiły być miłosierne dla zła.

  • ~ 2016-01-06
    16:16:50

    7 0

    DINTOJRA cd. My ogrzewamy gazem. Nie jest lekko, cały rok odkładamy pieniądze, płacimy z mama ma pol. A i tak są to duże kwoty, a w domu siedzę w bluzie, swetrze i pod kocem. To, co proponujesz jest jedna z możliwości, która by trzeba podjąc w walce o czyste powietrze. Powinno się dofinansowac gaz (a nie bezsensowne solary), na wszystkich szczeblach: miejskim, wojewódzkim i krajowym. Ale to znowu jest coś, czego nie zrobimy Ty czy ja, a osoby odpwiedzialne za to jakoś nie okazują się odpowiedzialne. ..

  • ~adiqq 2016-01-06
    19:36:50

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~adiqq 2016-01-06
    19:44:13

    1 0

    tnie linka - ale te dane są z "krajowy program ochrony powietrza do roku 2020 (z perspektywą do 2030)"
    po wpisaniu w google krajowy program ochrony powietrza - wyskakuje jako 2 link

  • ~adiqq 2016-01-06
    19:52:01

    4 0

    może trudno w to uwierzyć - to sa średnie dane z 2013r., ale średnio dla całej Polski, za przekroczenie norm PM10, w 88,21% odpowiedzialne jest ogrzewanie domów jednorodzinnych. W różnych miastach może to różnie wyglądać, ale nie zmienia to w niczym fakty, że te dane są zatrważające

  • ~ 2016-01-06
    20:21:39

    0 1

    Tak, są zatrważające. Tylko jakoś nie trwożą tych, którzy mogą te dane odmienić:(

    A tu wiatru nie ma, jutro rano należałoby w ogóle z domu nie wychodzić, lub przynajmniej w masce. A tu trzeba normalnie do pracy, dzieci do szkoły... A gdy dzieci idą do szkoły, to im w płuca buchną rakotwórczym benzopirenem - bo akurat przed godz. 8 trzeba do pieca podlożyć najbardziej:( Oglądałam prognozy pogody wiatru, jest naprawdę duży problem

  • ~czorcik 2016-01-06
    21:04:02

    1 0

    uczepiliscie się jednego związku, a palacze papierosów siebie i nas trują:"SUBSTANCJE RAKOTWÓRCZE:

    · NAFTYLOAMINA – składnik barwników, stosowany w drukarstwie,
    · PIREN – stosowany w syntezie organicznej,
    · DIMETYLONITROZOAMINA – silna substancja rakotwórcza, stosowana w przemyśle chemicznym,
    · KADM – rakotwórczy metal ciężki,
    · BENZOPIREN – stosowany w przemyśle chemicznym,
    · CHLOREK WINYLU – stosowany w produkcji plastiku,
    · CYJANOWODÓR – kwas pruski, stosowany w komorach gazowych podczas II wojny światowej,
    · URETAN – organiczny środek rakotwórczy,
    · TOLUEN – rakotwórczy rozpuszczalnik przemysłowy,
    · POLON–210 – pierwiastek promieniotwórczy, wysoko radiotoksyczny."....czemu nie próbujecie zakazać sprzedaży papierosów???

  • ~imrahil 2016-01-06
    21:17:52

    0 1

    czorcik, naprawdę nie rozumiesz, czy tylko udajesz? jeśli naprawdę, to przykro mi. papierosem trujesz się sam siebie i ewentualnie swoich najbliższych - to tylko Twoja sprawa. kominem trujesz także mnie i moje dziecko. widzisz różnicę?

  • ~ 2016-01-06
    21:32:13

    0 1

    CZORCIK - Widzę, że próbujesz usprawiedliwić swoje postępowanie, ale tego usprawiedliwienia nie ma. Nie musisz wyliczać trucizn zawartych w papierosach, bo to oczywiste. Ale z papierosami mam wybór: nie palę. Nie przebywam wśród palaczy. Nie skazuję moich dzieci na kontakty z palącymi. Nie oddychać nie możemy. "Uczepilismy sie " jednego związku, bo jego poziom jest mierzony, a wpływ na człowieka dokładnie zbadany. Ale oczywiście nie tylko ten jeden związek zawarty w naszym powietrzu jest groźny, jak najbardziej

  • ~czorcik 2016-01-06
    21:46:35

    2 0

    imrahil......kominem to może co najwyżej wylatywać dym!!! Nie wiem jakim kominem się "dopalasz", ale zmień dilera. Poza tym ja jeszcze nie widziałem rodzica, który widząc palącego papierosa...przeprowadziłby swoje dziecko choćby na drugą stronę ulicy

  • ~imrahil 2016-01-06
    21:48:02

    0 1

    masz wyrzuty sumienia? :)

  • ~ 2016-01-06
    22:51:21

    1 0

    CZORCIK - a ten dym z twojego komina to z czego niby się składa? Przerażający jest nie tylko stan powietrza, ale poziom wiedzy, świadomości i mądrości wielu Rybniczan ... :(

  • ~imrahil 2016-01-06
    22:57:10

    0 2

    ja jak widzę palącego przy dziecku, to nie przeprowadzam dziecka na drugą stronę ulicy, tylko upominam palącego - w końcu chyba nie wolno palić w miejscach publicznych?

  • ~imrahil 2016-01-06
    22:59:19

    0 0

    przez stan umysłu takich osób jak czorcik jest w Polsce tak jak jest. wystarczy poczytać jego wypowiedzi. znajdzie wytłumaczenie w każdej sytuacji, a siebie uważa za niewiniątko. tak z ciekawości - czorcik, mieszkasz w nowym czy starym domu? węgiel kupujesz za swoje czy masz deputat?

  • ~Grzes 2016-01-07
    08:23:21

    2 0

    No niestety ale polska to kraj zacofany. Skoro każdy może do pieca wrzucić co zechce i nikt tak naprawdę nie może z tym nic zrobić znaczy, że żyjemy w trzecim świecie a nie w normalnym kraju. Opowiadał mi ktoś z mojej rodziny mieszkający na stałe w Szwecji, że jego sąsiad zimą palił drewnem ale było to drewno nie sezonowane ( mokre ). Ktoś zadzwonił i przyjechała odpowiednia służba. Pierwsze co, to właściciela nieruchomości skierowano na obowiązkowe szkolenie na temat ekologii i sposobów ekologicznego ogrzewania domów. Szkolenie trwało dwa dni po 8 godzin lekcyjnych. Kiedy przyjechali ponownie bo facet nadal spalał to samo drewno to kara wyniosła w przeliczeniu 10 tyś złotych. Można? Można.

  • ~miro81 2016-01-07
    08:42:04

    1 0

    Nie czepiajcie się prezydenta Rybnika, Rady Miasta, Straży Miejskiej. Oni tak naprawdę nic nie mogą. Jesteśmy po prostu za biedni i niezbyt "mądrzy". Znam wiele osób, których nie stać na palenie lepszym opałem - choćby chcieli; znam też osoby które wrzucą do pieca co im się podoba - i nie dlatego żeby było cieplej, albo że w kuble miejsca brak. Po prostu kiedyś się spalało i "było dobrze". Straż Miejska może karać mandatami, ale ludzie będą dalej palić świństwem - jak ktoś nie ma to i tak nie znajdzie pieniędzy, marny procent się poprawi, reszta zubożeje. Ten kto nie pali świństwem a go nie stać to wrzuca miał/flot/muł i co dzień rozpala. Miasto może jedynie poprzez sejmik wymusić w nowych domach typy opałów lub pieca, ale jak ktoś w nowym domu będzie miał gaz i kominek, to spłacając kredyt i tak postara się spalić w kominku trochę drewna, które skombinuje taniej (np. tanie i mokre) i zakopci a z tego dużo pyłu jest. Też bym chciał wymienić mój piec z podajnikiem na gaz, bo dużo roboty z węglem, ale mnie nie stać na kompleksową wymianę kotłowni + wkład komina a potem jeszcze 1,5x więcej płacić co sezon. Choć i tak się cieszę, że z mojego komina to prawie nic nie widać, a sąsiedzi często z dymem. Szkoda tylko dzieci które i tak chorują całą zimę...

  • ~luby 2016-01-07
    08:43:17

    0 1

    Wy zdajecie sobie sprawę jaka ta sytuacja jest chora? Teraz za oknem widzimy dosłownie mgłę pyłu, a Rybnik postanowił zamieść sprawę pod dywan ... wyłączając stację pomiarową!! Przecież to naśmiewanie się z ludzi!

  • ~miro81 2016-01-07
    08:50:51

    1 0

    @luby: Stacja była wyłączona z powodu prac elektrycznych - była informacja.

  • ~ 2016-01-07
    09:30:01

    3 0

    GRZEŚ - oczywiście, że MOŻNA. Ale trzeba rozumieć wagę problemu (a nie tylko mówić, że się rozumie), być odważnym i chcieć - bez jednego z tych elementów nie da rady. A tym bardziej jak brakuje wszystkich trzech...
    MIRO81 - no tak, stacja wyłączona została po awariach z okazji dramatycznych przekroczeń w okresie świąteczno-noworocznym, nie udźwignęła problemu. Po naprawie 4i5go miała już działać i działała przez chwilę, wczoraj znowu padła. * Nie, nie tylko tych dzieci szkoda. To się odbija na zdrowiu wszystkich. Niekoniecznie z tym samym natężeniem i niekoniecznie natychmiast - jedni będą kaszleć, inni dostaną astmy, jeszcze inni raka, a innym nawala serce - na Śląsku choroby serca rozwijają się wręcz kwitnąco. O rzekomej biedzie dyskutowaliśmy już nie raz - wystarczy się przyjrzeć rodzinom z tych domów, z których kominów leci syf i odpowiedzieć na pytania: czy mają samochody? Czy mają teraz ozdoby zewnętrzne świąteczne? Czy mają tablety, laptopy, smartfony, dobre telewizory? Czy kupują nowe ubrania, buty, torby? Jak wyglądały ich zakupy przed świętami (pełne wózki w marketach), jak wyglądały stoły na święta, ile prezentów nakupili? A może jeszcze wystrzelili race na Sylwestra? Gwarantuję, że na 10 sprawdzonych w ten sposób domów, w co najmniej 8 przypadkach odpowiedzi będą wyczerpujące temat. Tak, że nie mówmy, że nie stać, tylko że wolicie wydawać na coś innego. Zapewniam cię, że ja też bym wolała wydać na ciuchy niż na gaz

  • ~ 2016-01-07
    09:32:33

    0 1

    P.S. A dlaczego sejmik może ustalić opał tylko dla nowych domów? Skąd taki dziwny pomysł?

  • ~luby 2016-01-07
    09:50:59

    2 0

    Droga Kasiu, nie trać nerwów na analizę działań rządu i innych instytucji. Zadbaj o siebie, zamykaj okna i ewentualnie kup maskę przeciwpyłową. Z ciemną masą ludzi, do których kompletnie nie docierają jakiekolwiek przekazy, nie zrobisz nic. Na nich działają tylko mandaty. A założył bym się, że znalazło by się paru szeryfów kotłowni, którzy z mandatem za zasmradzanie poszli by do sądu :) Co za czasy... Najlepsze rozwiązanie to wyjechać na weekend w celu pooddychania i zregenerowania płuc.

  • ~adamus85 2016-01-07
    09:55:51

    4 0

    Niestety z przykrością stwierdzam to co niektórzy pisali tu już wcześniej. Problem leży w ludziach. Głupota i cwaniactwo w naszym kraju to standard. A lenistwo i chęć zmienienie czegoś to drugi problem. Drugi rok pale od góry węglem i u mnie po opanowaniu techniki prawie w ogóle nie ma dymu. Większość trujących gazów, które Wy palący źle puszczacie w komin ja spalam w piecu. Przy obecnej pogodzie idę raz na dobę do piwnicy, a mam do ogrzania prawie 250m2 nieocieplonego domu. Jednak większość nawet nie spróbuje bo przecież wie najlepiej i lepiej nawet z nimi nie dyskutować. Druga sprawa to palenie mułu. Kiedyś też tym paliłem i odkąd przeszedłem na węgiel powiedziałem nigdy więcej. Nie mam czasu na mieszkanie w piwnicy na ten cały syf z tym związany tony hasia i smród z komina (ja mam przez 2 tygognie przy takiej pogodzie ok 60 kg hasia - 6 wiader). Każdego kogo pytam co przeszedł z mułu na węgiel to powie, że nie wróci do mułu. Policzcie sobie kaloryczność jednego i drugiego i okazuje się, że za tą samą cenę jest tyle samo ciepła, ale ludzie widzą tylko cenę. Z moich obserwacji mułem palą osoby, które nie chodzą do pracy, a nawet pewnie z domu nie wychodzą bo przecież nie wysiedzą w tym smrodzie, który produkują i w dodatku osoby dosyć sprawne fizycznie, bo roboty z tym jest masa ( kto to można sobie dopowiedzieć). Co do palenia śmieci to odsyłam http://czysteogrzewanie.pl/2014/11/czy-oplaca-sie-palic-smieci/ i to że nie ma z tego ciepła tylko trucizna.

  • ~rys51 2016-01-07
    09:59:58

    4 0

    Pan Wojewoda zamiast wystąpić z apelem "pod publiczkę" powinien zawołać do siebie wszystkich posłów i senatorów z naszego województwa i zapowidzieć im ,że ich nie wypuści aż napiszą i podpiszą projekt poselski ustawy o zerowej stawce VAT na media grzewcze za wyjątkiem mułu i wszystkich podobnych świństw. To by był pierwszy mały krok do obniżenia niskiej emisji u nas.

  • ~imrahil 2016-01-07
    11:00:01

    2 0

    ~adamus85 - dokładnie. w starych domach zmiana sposobu palenia znacznie poprawia doznania zapachowe w okolicy. modernizacja takiego domu to ogromne koszty, ale dlaczego ludzie nie chcą palić efektywnie? niektórzy mają taki charakter. nie spróbują nawet tylko dlatego, żeby pokazać proponującemu, że nie i koniec. jakby spróbowali, to musieliby przyznać się do błędu. niektórzy z deputatem sprzedają węgiel i kupują muł, żeby zaoszczędzić kilkaset zł rocznie (a przecież należą do lepiej sytuowanych finansowo grup społecznych w kraju, byłoby ich także stać na grzanie innym medium) kosztem zdrowia i masy dodatkowej roboty. przez deputat niektórzy nie mają motywacji do zmiany sposobu grzania, modernizacji domu czy kotłowni. przez deputat nie interesuje ich optymalne wysterowanie ogrzewania i dobranie kotła. potem w domu 26*C i uchylone wszystkie okna, a z komina lecą kilogramy rakotwórczych substancji.

  • ~luby 2016-01-07
    11:05:42

    1 4

    Tak naprawdę to tych wszystkich górników i inne zakute łby trzeba by sądzić o narażanie na utratę zdrowia. Ale to przecież Polska, a tu o logikę trudno :)

  • ~Arteks 2016-01-07
    11:43:45

    4 0

    @luby - nie ma większego konfliktu między górnictwem a ciepłem. Wystarczyłoby tak jak w Warszawie podłączać wszystkich do ciepłociągu. A to co jest palone w ciepłowniach to przecież węgiel. W ciepłowniach nie pali się śmieciami, a spalanie nie jest jakieś uciążliwe bo każda ciepłownia wyposażona jest w szereg filtrów. Natomiast na Śląsku nie dość, że jesteśmy terenem wyżynnym gdzie przewiew jest mniejszy, nie dość że mieszkamy w gęsto zaludnionym terenie to jeszcze pozwalamy palić tandectwo w postaci mułu czy jakichś roślinnych śmieci, a władze miasta prawdopodobnie boją się być bardziej restrykcyjne i sprawdzać paleniska pod kątem palenia plastiku, gumy, starych mebli czy odzieży co jest karalne.

  • ~adamus85 2016-01-07
    12:00:11

    1 0

    ~imrahil - Masz rację pisząc o sprzedawaniu deputatu i kupowaniu mułu. To jest ta chytrość Polaka, a w tym przypadku Ślązaka. Muł poza obszarem śląska nie jest w ogóle znanym paliwem, bo po prostu nie opłaca się go tam transportować. Nie mówcie mi, że problemem jest bieda, bo mamy biedniejsze rejony Polski, gdzie ludzie palą normalnie węglem. Śląsk jest bogaty dobrobyt tańszego węgla powoduje, że ludzie nie myślą nad tym żeby palić lepiej, bo po co. Jak w rodzinie pracują dwie osoby na kopalni ( syn, ojciec ) albo i więcej to mają tyle węgla, że nie muszą się o nic martwić i efekt widzimy za oknem. Przejdźcie się przez dzielnice z nowymi domami. Piękny dom a z komina smród. Kogoś stać na dom za 300k a nie stać na choćby piec z podajnikiem i kupuje jeszcze śmieciucha i opala go byle czym. Popieram bardzo akcje Rybnik bez dymu i sam komu tylko mogę polecam i tłumaczę metodę palenia od góry i wiem jaki jest opór. Argumenty są śmieszne, a bo to przecież teraz pale i mi to wystarcza, a to i tak będzie dymić bo musi, a to nie będę mógł przyłożyć jak trzeba. Najgorsi są jak to ktoś ujął "strażnicy kotłowni". Młody może by i spróbował inaczej, bo ma chęć, ale nie zostanie dopuszczony do świątyni. Potrzeba czasu, żeby zmieniło się myślenie, niestety tego czasu nie ma, bo trujemy się tu i teraz. My jesteśmy już podtruci nasze dzieci jeszcze bardziej i już teraz stwierdzono, że będziemy żyć średnio krócej niż nasi rodzice.

  • ~ 2016-01-07
    13:05:01

    1 4

    Tylko co dalej? Dzisiaj za oknem tragedia

  • ~czorcik 2016-01-07
    13:10:09

    3 0

    We wtorki, w czwartki i soboty po ulicach mogą jeździć wyłącznie samochody, których numery rejestracyjne kończą się liczbą parzystą - 0, 2, 4, 6 i 8.
    W poniedziałki, środy i piątki - z ulic mogą korzystać tylko samochody, których numery rejestracyjne kończą się 1, 3, 5, 7 i 9.....pasowałoby to do Rybnika???

  • ~luby 2016-01-07
    13:35:24

    0 0

    czorcik, powodzenia w egzekwowaniu tego prawa :) Znaleźli by się i tacy, którzy jeździli by na lewych blachach, a nawet tacy, którzy specjalnie kupili by drugi samochód i starali się o rejestrację na "ten drugi" zakres ;) Kraj kombinatorów

  • ~adiqq 2016-01-07
    13:37:59

    0 0

    @czorcik - komletnie bez sensu, biorąc pod uwagę, że za przekroczenie norm PM10 w 88,21% jest odpowiedzialne indywidualne ogrzewanie budynków, a jedynie 5,77% jest winą ruchu pojazdów

    te dane są z Krajowego programu ochrony powietrza do 2020 (każdy bez problemu znajdzie i zweryfikuje na str. 5 tego dokumentu)

  • ~minges 2016-01-07
    14:21:26

    6 0

    Póki co nie ma chyba tańszej alternatywy dla węgla/mułu itp. Ktoś gdzieś napisał, że ludzie nie mają nawyku proekologicznego, że trują innych ludzi itp. Nawyki to jedno, fundusze to drugie - ludzi nie stać na droższe ogrzewanie. Dużo by można na te tematy pisać ale po prostu zmienić się muszą wszystkie okoliczności - nawyki, zarobki, nakazy, zakazy, świadomość społeczeństwa itd. Nie da się tego zrobić w ciągu 1-2 lat, cały proces musi trwać przynamniej kilkanaście lat, jak nie kilka dziesięcioleci. I tak wg mnie jest lepiej, bo dzieje się dużo dobrego w tym kierunku - ludzie wymieniają piece na tzw. EKO-kotły, paliwo jest lepszej jakości, domy prywatne jak i bloki są ocieplane, nowe budownictwo również stosuje proekologiczne rozwiązania... ale ciekawe, że poziom zanieczyszczeń jest ciągle taki sam, jak nie większy. Dziwne...

  • ~czorcik 2016-01-07
    14:35:25

    7 0

    ludzie wymieniają piece na tzw. EKO-kotły, paliwo jest lepszej jakości, domy prywatne jak i bloki są ocieplane, nowe budownictwo również stosuje proekologiczne rozwiązania... ale ciekawe, że poziom zanieczyszczeń jest ciągle taki sam, jak nie większy. Dziwne...

  • ~imrahil 2016-01-07
    14:35:47

    0 1

    ~minges, nie ma w tym nic dziwnego, że nie widać poprawy. z każdym rokiem przybywa w mieście i sąsiednich gminach kilkadziesiąt nowych domów. większość opalana węglem. to kilkadziesiąt nowych kominów rocznie. przypuszczam że minimum połowa z nich opalana jest śmieciuchami. niektóre pewnie ekogroszkiem, ale co to zmienia, skoro także dom opalany ekogroszkiem to kolejny komin zanieczyszczający bez kontroli spalania środowisko? bez filtra, bez odsiarczania, bez redukcji NOx. w dodatku w tych nowych domach instaluje się kotły po 20-30 kW, które nadawałyby się do starszych budowli. przewymiarowanie = duszenie opału i jeszcze więcej pyłu w powietrzu, jeszcze większe marnotrawstwo opału. tak to mniej więcej wygląda, dlatego jeśli nie będzie zakazu instalacji kotłów na paliwo stałe w nowych domach, nic się nie zmieni. wymiana kotłów, termomodernizacje nie przyniosą efektu, jeśli każdego roku w całym powiecie będzie się pojawiało kilkadziesiąt nowych kominów, często trujących bardziej niż te stare (przewymiarowane kotły). tylko proszę nie wyjeżdżać z tym, że inaczej niż paliwem stałym to drogo, bo w przypadku nowego domu to nieprawda

  • ~adamus85 2016-01-07
    14:47:43

    1 0

    ~minges Dziwisz się, że pomimo wymiany na te "EKO- kotły nie jest lepiej ? EKO można nazwać piec z podajnikiem dobrze dobrany do domu. Inne kotły są tylko z nazwy EKO. Ja mam "nowoczesny" kocioł z sterownikiem i dmuchawą (których nie używam) i wierz mi jakbym chciał to bym tak z niego mógł czadu, że nic nie będzie widać przez okno. A w domu będzie zimno. Co z tego, że ludzie ocieplą dom jak będą mieli przewymiarowany kocioł i dalej będą palić po staremu. Dymu i smrodu będzie jeszcze więcej bo kociołek będzie szedł z mniejszą sprawnością. Świadomość ludzi i wiedza na temat ogrzewania domu jest porażająca mała. Przecież to są ludzie wasze pieniądze i to niemałe. To tak jakby wasz samochód zamiast 8 litrów paliłby 20 , zostawiał chmurę dymu za sobą i strużkę paliwa. A tak właśnie ludzie palą w piecach. I nie mówcie, że jesteśmy za biedni na porządny piec czy ocieplenie. To jest tylko wymówka. Ułożenie wełny na podłodze na nieocieplonym strychu to niewielki koszt względem zysku. Zmiana metody palenia w piecu to jest kolejny sposób, który już w ogóle nic was nie kosztuje. Ludzie jesteśmy za biedni, żeby wyrzucać węgiel i to co można spalić w atmosferę i potem to wdychać. Mnie przynajmniej na to nie stać.

  • ~adamus85 2016-01-07
    14:57:16

    2 0

    ~minges Masz rację gaz jest fajny, ale do nowego budownictwa i oczywiście tam gdzie jest. Póki co mamy dużo węgla i piece z podajnikiem, oczywiście dobrze dobrane, są dobrym rozwiązaniem nawet do nowych domów. Lepsze to niż śmieciuch. Wg mnie największym problemem są te nieocieplone domy, albo nawet i ocieplone czasami to bez znaczenia, gdzie spala się olbrzymie ilości opału w okrutny sposób. Czasami parę takich domów potrafi zakopcić cała okolicę i nie ma na nich teraz siły bo przecież palą węgiel, czy legalny do tej pory muł.

  • ~ 2016-01-07
    17:14:19

    0 3

    Jasne, że taki proces nie jest jak pstryknięcie palcami, tylko musi potrwać lata. Tyle, że on już lata trwa! Od 2002 - gdy pojawiły się pierwsze sygnały, bania, problemy. Więc za nami 13 lat "walki" - użyłam cudzysłowu, bo najwyraźniej jest ona daremna, widocznie obrana droga jest zła, skoro poprawa nie następuje. Co do wymiany kotłów - jeden mój sąsiad wymienił, a czterech nie, za to pozwalają sobie na coraz więcej - "bo nikt im nic nie zrobi" (i to niestety jest prawda: nikt im nic nie zrobi, bo jest przyzwolenie władz) - więc w piecu lądują coraz ciekawsze śmieci. Dlaczego również jest gorzej - dawniej wszyscy palili węglem, a od 2005 wolno palić odpadami górniczymi, więc ilość syfu większa. A, jeszcze chciałam napisać o jeszcze jednym moim sąsiedzie: pali węglem i W OGÓLE nie można na niego narzekać - jeśli dymi, to słabo i najwyżej raz na dwie doby. Ludzie powinni u niego nauki pobierać

  • ~ 2016-01-07
    17:15:32

    0 5

    ADAMUS 85 - brawo

  • ~lucas150 2016-01-07
    18:18:37

    7 0

    Z całym szacunkiem dla Pana Kuczmy tez mi przeszkadza smog w Rybniku. Pracuje jako tokarz, kiedyś zwróciłem uwagę kierownikowi dlaczego zużyte oleje obróbkowe oraz hydrauliczne wylewają za zakład bezpośrednio na trawę odpowiedział mi ''żeby zająć się pracą i nie srać do swojego gniazda'' . Panie Kuczma oraz czytelnicy środowisko to nie tylko powietrze ale także woda! Proszę sprawdzić jak wyglądają miejsca postoju taksówek albo miejsca parkingowe w Rybniku!!! To wszystko trafia do rzek i całego ekosystemy do każdego owocu,warzywa i organizmu żywego tym nikt się jakoś nie przejmuje. Po co czyste powietrze jak w wodzie i jedzeniu jest tyle metali ciężkich!!!

  • ~minowa 2016-01-07
    19:02:31

    9 0

    A ja pytam, gdzie jest gazyfikacja Polski ? Dlaczego żyjemy na "kamieni kupie" jak w XIX wieku ? Dlaczego monopolista PGNiG finansuje jakichś kopaczy szmacianki i innych sportowców ? Monopolista reklamuje swoje usługi ? Po co ? Można się złościć i złorzeczyć palącym w piecach, ale co w zamian ? Nie za 30 lat, ale za rok ? Ktoś o tym pomyślał 10, 15 lat temu ? NIKT ? Tak jak nikt nie myśli dziś, poza próbami zakazów. I co dalej, pytam ? Czym będą się ludzie ogrzewać przy zarobkach 1500zł/mc ?

  • ~adiqq 2016-01-08
    13:43:05

    0 3

    wow, jestesmy na 4 miejscu, jeśli chodzi o ranking najbardziej rakotwórczych miast w Polsce
    1. Nowa Ruda - 17 ng/m3
    2. Opoczno – 15 ng/m3
    3. Nowy Targ – 15 ng/m3
    4. Rybnik – 12 ng/m3
    jestesmy na topie :D

  • ~Arteks 2016-01-08
    19:26:23

    2 0

    @adiqq - jakiś dziennikarz chce połączyć zatrucie benzopirenem z rakiem, a ma się to tak jak zachorowalność na anginę przez używanie gumy do żucia... Wystarczy, że zerkniesz na mapy dokładnych badań nowotworów (SIR) jakie przeprowadzano w całej Polsce w latach 1999-2011. Z mapy wynika jasno - Rybnik, powiat wodzisławski czy rybnicki należą do zielonej grupy czyli powiatów o najmniejszej zachorowalności na nowotwory płuca u mężczyzn! A przecież to u nas żyje sporo górników, pracowników koksowni czy elektrowni. To u nas powietrze należy do fatalnych, a więc zachorowalność na raka powinna być najwyższa - a tak nie jest! Gdzie w Polsce jest największa zachorowalność na raka płuc? Zdziwicie się!!! Najgorzej jest w okolicach Gdańska, wszystkie powiaty na południe (malborski, tczewski, kwidzyński, okolice Szczecina i powiaty między Toruniem a Ciechanowem, powiat oławski i nawet ełcki który uchodzi za tzw. zielone płuca Polski). Co ciekawe, dużo gorsza sytuacja niż w Rybniku jest nawet w górach - np. na czerwono zaznaczono powiaty: wadowicki, suski i limanowski czy prawie wszystkie na Dolnym Śląsku. Tak więc proszę - nie zachłystujcie się wszystkim co piszą dziennikarze, którym nawet nie chce się solidnie przygotować do swej pracy. Aaaa i jeszcze jedno, z artykułu wynika, że jednym z miast o najczystszym powietrzu w Polsce jest Słupsk - miasto uchodzące za jedno z najbiedniejszych. Wniosek jeden - może ludzie tam są biedni ale mniej pazerni i nie palą byle czym...

  • ~ 2016-01-08
    21:25:18

    0 3

    No nie jest tak. Jakie masz źródło informacji? Bo z tego co wiem, to po pierwsze wzrasta zachorowalność na raka płuca u kobiet - właśnie w naszym regionie. Po drugie: raka krtani u obojga płci. Wzrost ten od 2010 roku. Piszesz tylko o raku, ale WWA bardzo szkodzą na układ krwionośny i w chorobach serca przodujemy niestety. W Gdańsku co prawda faktycznie nowotworów dużo, ale nie dróg oddechowych, tzn te w mniejszości. Nawet zastanawiano się mocno nad przyczyną i najprawdopodobniej jest taka, że ze względu na najlepsze warunki środowiska w całej Polsce ludzie tam po prostu dłużej żyją, a na coś trzeba umrzeć - a ponieważ chorób serca u nich duuużo mniej niż u nas, to umierają na raka. Niestety działanie kancerogenne benzopirenu i innych WWA jest potwierdzone wielokrotnie - i to zarówno drogą pokarmową, jak i wziewną (oraz - rzadziej - przez skórę). Skutki wprowadzenia opalania odpadami węglowymi pojawią się jeszcze za kilka lat, bo to wszystko się kumuluje, alergia wyjdzie od razu, astma po jakimś czasie, a rak po jeszcze dłuższym. Oczywiście, że predyspozycje organizmu mają znaczenie, ogólna odporność, obciążenia genetyczne itd, więc na 100 szczurów zainhalowanych benzopirenem nie zdechnie wszystkie 100, ale o 20% więcej niż w grupie z czystym powietrzem. Jak do tego doliczysz inne choroby, to czy nie jest o co walczyć? Inna rzecz, taka całkiem prozaiczna, że na mojej ulicy autentycznie można się porzygać z kaszlu jak dołożą do pieców:(

  • ~ 2016-01-09
    09:33:54

    0 3

    Sobotni poranek: pylu 500 (norma przekroczona 10krotnie), cały weekend będzie z dramatycznym poziomami. Nie powinniśmy w ogóle wychodzic. Na taką niewolę mieszkańców się pozwala

  • ~Henryk Chrapek 2017-01-15
    00:23:02

    0 3

    Problem trzeba rozwiązać i to natychmiast zacząć trzeba od podwyższenia zarobków aby było ludzi stać na ekologiczne ogrzewanie domów podłączyć domy do ciepłociągów w rozsądnej cenie anie jak to miało miejsce w pobliskiej kwk gdzie wielcy panowie od razu chcieli nachapać kokosy kredy ty dla nas nie wchodzą w grę bo mamy za wielkie oprocentowanie

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5329