zamknij

Wiadomości

Jest zgoda RDOŚ-u na kopalnię Paruszowiec!

2020-10-28, Autor: 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową dla wydobycia węgla ze złoża „Paruszowiec” w Rybniku. - W ramach postępowania nie stwierdzono przesłanek, które mogłyby skutkować odmową wydania decyzji środowiskowej – czytamy w komunikacie prasowym

Reklama

- W ramach postępowania nie stwierdzono przesłanek, które mogłyby skutkować odmową wydania decyzji środowiskowej. Planowane przedsięwzięcie nie stoi również w sprzeczności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – czytamy w komunikacie RDOŚ w Katowicach.

Od decyzji stronom postępowania przysługuje odwołanie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

- Warto pamiętać, że decyzje środowiskowe nie są ani pozytywne, ani negatywne. Zawarte w decyzji warunki określają, w jaki sposób przeprowadzić inwestycję, by była ona możliwie jak najmniej uciążliwa dla ludzi i środowiska. Zamierzenie inwestora obejmuje udostępnienie i wydobywanie węgla kamiennego ze złoża „Paruszowiec” oraz jego przeróbkę, na które złożą się zarówno roboty górnicze pod ziemią, jak i budowa obiektów powierzchniowych – mówi Łukasz Zych Rzecznik Prasowy.

Decyzja została wydana 28 października br. po trwającym ponad 4 lata postępowaniu. Zostało ono wszczęte we wrześniu 2016 r. na wniosek inwestora, spółki BAPRO z Dąbrowy Górniczej. W styczniu 2018 r. inwestor złożył ujednolicony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Postępowanie dowodowe zakończyło się w kwietniu 2020 r.

W ramach postępowania dwukrotnie, wiosną i jesienią 2019 r., z dokumentacją mogli zapoznać się i swoje uwagi zgłosić mieszkańcy Rybnika. Zgłoszone uwagi oraz odpowiedź inwestora na nie zostały zawarte w treści decyzji środowiskowej.

- Decyzja to ważny, ale wstępny etap na drodze do realizacji inwestycji. Wydanie decyzji poprzedza starania inwestora o uzyskanie koncesji na wydobycie, nie jest również pozwoleniem na budowę – dodaje Łukasz Zych.

AKTUALIZACJA (godz. 14.50): 

Mamy pierwszy komentarz do tego tematu, wypowiadają się rybniczanie działający na fanpage'u NIE dla eksploatacji złoża "Paruszowiec"

- Tego należało się spodziewać. Jest decyzja RDOŚ. Nie znamy na razie jej treści, nie wiemy też czy został nałożony rygor natychmiastowej wykonalności. Na pewno w najbliższym czasie otrzymamy kompletną decyzję i na pewno w naszym imieniu Fundacja 360! złoży odwołanie do GDOŚ. Bardzo liczymy na władze miasta, bardzo liczymy na aktywne działanie prezydenta Piotra Kuczery i radnych miasta. W tej chwili liczy się możliwie pilna zmiana MPZP (co bardzo skutecznie blokuje Wojewódzki Sąd Administracyjny) i złożenie odwołania do GDOŚ. Jako mieszkańcy w tej chwili niewiele możemy, pozostaje nam naciskać władze miasta i czekać.

 

W dziwnych czasach przyszło nam żyć, w momencie kiedy w kraju szaleje pandemia i społeczne niezadowolenie, w czasach kiedy nawet państwowe giganty deklarują szybkie odejście od "czarnego złota" ktoś podaje rękę firmie planującej budowę kopalni pod naszym miastem.

Jaka treść znalazła się w decyzji środowiskowej? Do tematu będziemy wracać.

Oceń publikację: + 1 + 88 - 1 - 293

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~jaro_t 2020-10-28
    14:38:41

    Widzę że obecna władza testuje społeczeństwo, podejmując kolejne decyzje uderzające w zwykłych ludzi. Ciekaw jestem gdzie jest nasza "granica wytrzymałości"?

  • ~absurdalny 2020-10-28
    14:39:09

    Protestujcie dalej, jest jeszcze tyle fajnych decyzji do klepnięcia za waszymi plecami :)

  • ~Shark73 2020-10-28
    14:48:47

    kolejny "prezent" od PiSu! gratulacje dla tych , którzy nadal pałają jakakolwiek sympatią do tego ugrupowania, które robi wszystko przeciwko głosowi społeczeństwa!

  • ~Lahcim 2020-10-28
    14:50:08

    ~absurdalny, tak.... nie róbmy nic i dajmy im zrobić średniowiecze w tym kraju

    to jest tylko jeszcze jeden powód, żeby tych dziadów pogonić.

    ***** ***

  • ~Ja_2 2020-10-28
    15:13:13

    Helloooo, przecież jak chyba wszyscy pamiętamy propagatorem tej inwestycji w Rybniku był nasz prezydent. To jak, coś się zmieniło w tej sprawie???

  • ~corona 2020-10-28
    15:15:45

    96 64

    A mówiłem że ta gruba powstanie, czy tego chcecie czy nie.

  • ~cyd 2020-10-28
    15:16:37

    Trza się brać stąd. Miasto zadłużone po uszy, zaczadzone, ideologicznie zdegenerowane, teraz rozpierducha geologiczna. Może trza było Rybnik po spaleniu przez Kazimierza Wielkiego zaorać i solą posypać jak Kartaginę, przynajmniej wstydu by nie było.

  • ~MArudzia 2020-10-28
    15:19:41

    Teraz panie prezydencie czekamy na pański ruch, tu ma pan pole do popisu, wspierając wszystkich mieszkańców Rybnika a nie tylko grzać się wśród naszych kobiet.
    Pokaż pan co potrafisz
    Pozdrawiam

  • ~DaggeR 2020-10-28
    15:30:00

    Jeśli p. Kuczera jest prawdziwym Prezydentem miasta to da sobie z tym radę, w końcu kto jak nie Prezydent może postawić VETO w swoim mieście jako gospodarz i powiedzieć - NIE!
    To tak jakby ktoś nieproszony wchodził by Wam do domu - przyjmiecie go czy wyrzucicie?

  • ~bikerek 2020-10-28
    15:37:19

    Kuczera o niczym w mieście nie decyduje. On jest tylko marionetką w rękach M.K.

  • ~ 2020-10-28
    16:23:13

    Dlaczego niby mieszkańcy niewiele mogą ?
    Dużo mogą , naprzyklad dołączyć się do protestów i iść do Warszawy, możemy stanąć murem i nie wpuścić maszyn na budowę, możemy blokować dostęp do budowy. Itd itp

  • ~1234onet 2020-10-28
    17:10:14

    70 9

    Na początek proponuję pogonić radców prawnych . W dobie odchodzenia od węgla nie znaleźli argumentów aby decyzja była inna niż została wydana. Prezydent Koper pewnie tańczy na stole bo decyzja środowiskowa jest zgodna z jego poparciem dla tej inwestycji w 2016r.
    Brawo Wy.
    Starczy jeszcze pieniędzy na kolejne procesy , kasacje, hotele, diety radców prawnych itp czy będziemy się składać ? . Tak z ciekawości ile procesów toczy się przeciwko PMR lub ile PMR wytoczył?. Jaka jest statystyka , ile wygrał PMR?

  • ~Orlik 2020-10-28
    17:23:51

    47 58

    O co ten lament? Rybnik przez 200 lat się bogacił na fedrowaniu pod okolicznymi miejscowościami, Nadszedł czas zapłaty.

  • ~Kwinto 2020-10-28
    17:39:21

    80 22

    ~bikerek 2020-10-28 15:37:19
    Kuczera o niczym w mieście nie decyduje. On jest tylko marionetką w rękach M.K.

    Masz rację szkoda że nie mamy takiego Andrzeja Dudy w Rybniku, on walnął by pięścią w stół i byłoby po temacie. Ludzie organizujcie się przeciwko tej decyzji, to jest jakieś szaleństwo żeby odchodzić od węgla a jednocześnie budować nową kopalnię od podstaw.

  • ~Arteks 2020-10-28
    17:48:32

    58 61

    Skoro kobiety się postawiły to Rybnik też może. Ciekawe czy parlamentarzyści PiS poszliby w takim proteście wraz z mieszkańcami - ci sami którzy obiecywali, że nie ma szans na powstanie tej kopalni? @orlik - a kiedy okoliczne miejscowości zapłacą Rybnikowi za to, że są utrzymywane przez podatki z miejsc pracy ulokowanych w Rybniku? Nawet dziękuję nie potraficie powiedzieć bo "wam się to należy". Jestem pewien, że gdyby taka kopalnia faktycznie powstała to najwięcej chętnych do pracy w niej zgłosiłoby się górników z likwidowanych kopalń z powiatu SWD...

  • ~ 2020-10-28
    18:25:20

    47 13

    Jestem ciekaw ilu tych mieszkańców terenów zagrożonych eksploatacją (jeżeli w ogóle powstanie ta kopalnia) będzie teraz dalej protestować przeciwko jej powstaniu a kilka miesięcy temu mogli to zmienic gdyż sami wybierali i wiedzieli co jest na rzeczy....

  • ~ 2020-10-28
    18:49:16

    44 23

    Arteks - w tej kwestii zgadzam się z Tobą w 100%. Wystarczy rano o 5:30 czy przed 7 popatrzeć na drogach wjazdowych do Rybnika jak setki aut z tablicami SRB, SWD itd. przyjeżdżają do pracy w Rybniku. Nie mam nic przeciwko temu, ale pamiętam sytuację gdy kilkanaście lat temu mój kolega z Rybnika chciał się zatrudnic w dużej firmie w okolicy Czerwionki - Leszczyn to z góry postawiono mu ultimatum, że musi mieć tam zameldowanie aby się w tej firmie przyjąć do pracy, tymczasem meldunek miał w Rybniku i pracy nie dostał. Ot taki epizod z przeszłości ale na fakcie.

  • ~Orlik 2020-10-28
    19:37:20

    33 27

    Kto tu komu powinien być wdzięczny? Chyba Rybnik okolicy, na której węglu się utuczył, a ta okolica miała z tego tylko syf, hołdy i szkody. Teraz wielkie żale i lamenty, bo jest szansa, że doświadczycie w Rybniku jak jest fajnie. To koniec Rybnika.

  • ~Arteks 2020-10-28
    21:25:06

    24 18

    @orlik - nie okazujecie wdzięczności za to, że możecie pracować w mieście - trudno. Ale czemu życzysz jak najgorzej sąsiadowi? Ja akurat jestem przeciwnikiem powstania kopalni (mimo, że wiązałyby się z tym kolejne miejsca pracy) bo... nie widzę sensu inwestowania w branżę która się kończy. Ale jeśliby powstała - to będą z tego także benefity w postaci nowych podatków dla miasta. Możesz nie lubić Rybnika ale jeśli Wodzisław potrafi wegetować bez żadnego przemysłu - to Rybnik przetrwa tym bardziej. @bartezz - oczywiście, że tak jest i to nie tylko jest to widoczne na drogach ale też na przystankach czy dworcu kolejowym w godzinach porannych i popołudniowych. Nie mam nic przeciwko bo Śląsk jest regionem gdzie można pracować w różnych miastach ale nie rozumiem kogoś pokroju Orlika (z SWD) który ma świadomość ile ich powiat zawdzięcza Rybnikowi, a tak źle życzy. Ps. Dzięki, że czasami potrafisz się zachować lojalnie wobec kogoś z kim często się nie zgadzasz. Miło z twojej strony. :)

  • ~Orlik 2020-10-28
    21:38:30

    14 20

    Ale kto źle życzy?! wciskasz mi coś, czego nie napisałem, i jeszcze wiesz lepiej ode mnie, z jakiego powiatu jestem. A co mówią lekarze? Tabletki się skończyły?

  • ~Arteks 2020-10-28
    21:49:33

    24 16

    @Orlik - sam napisałeś że "doświadczycie" więc nie jesteś z Rybnika, a najwięcej antyrybnickich frustratów jest z Wodzisławia. Nigdy tego nie jestem w stanie pojąć bo nasze miasta leżą koło siebie od lat, a Wodzisław często korzystał i korzysta na bliskości Rybnika.

  • ~ 2020-10-28
    22:05:16

    19 9

    Arteks - spoko : ) w tym temacie trudno się z tobą nie zgodzic gdy mam te same spostrzeżenia co ty. Mieszkańcy Powiatu Rybnickiego i miast ościennych korzystają z bardzo wielu miejsc pracy jakie daje im nasze miasto. Szkoda tylko, że czasami nie działa to w drugą stronę - dużo wiem w tym temacie.

  • ~ 2020-10-29
    00:45:26

    26 2

    Pomijając całą dyskusję związaną z tym czy powstanie czy nie powstanie i czy to fajnie, czy niefajnie.

    Chciałbym poznać sekret, gdzie ten węgiel będzie sprzedawany. Jaki byłby cel budowy, gdy w kopalniach rzekomo węgla na zwałach nadbywa i nie ma na niego zbytu. Kto go kupi i jeszcze będzie można na tym zrobić biznes? Rozumiem, że bez młodocianych emerytur, setek związków zawodowych, barbórek, 15tych pensji itd. węgiel będzie o wiele tańszy, ale jednak budowa takiej kopalni to ogromna inwestycja, trzeba ją jeszcze spłacać.

  • ~rzyt 2020-10-29
    08:58:00

    14 2

    Zapaiska na 16 metrów nie będą miały wpływu na środowisko? Kto tak analizuje szkody jest szkodnikiem.

    @tf2, z tą kopalnią, tak samo jak z działającymi, jest przerabiany ten sam trik co z hutami. Były nieopłacalne do momentu aż Mittal wszystko skupił. Teraz wyeksploatowane kikuty zostawią i bajka.

    Ten procedury były testowane na naszych cukrowniach czy cementowniach.
    Są technologie gazyfikowania węgla pod ziemią...może się za chwilę okazać, że w taki sposób będzie prowadzona eksploatacja a na terenie elektrowni powstanie rafineria.

  • ~hub381 2020-10-29
    09:12:54

    10 12

    Chcieliscie mieć PiS,to go macie-ordynusy, chamy i lawiranty. Dla nich człowiek jest małością a oni swoje.
    Epidemia coronowirusa się rozszerza a oni swoje to panstwo najgorzej przygotowane do zwalczania tej epidemii w Europie a jego WUC jeszcze Naród podburza.
    Ludzie obudzcie się z letargu..

  • ~artefaks 2020-10-29
    09:31:34

    9 2

    ~Arteks
    Najwięcej frustratów jest z Wodzisławia ? Już nie z Żor ?

  • ~artefaks 2020-10-29
    09:37:04

    6 8

    ~bikerek 2020-10-28 15:37:19

    Kuczera o niczym w mieście nie decyduje. On jest tylko marionetką w rękach M.K.

    Bikerek . Nie wiem czy wybierając M.K. cafe wybrałeś dobry rodzaj kawy. Zwracam jednak uwagę że to jest używka i dzieci powinne to zdecydowanie odstawić

  • ~ 2020-10-29
    09:59:27

    6 7

    @HUB 381 - częsciej na demonstracje chodż , sam sprawdzisz jak ta służba zdrowia jest przygotowana , żeby potem nie było ,że nie ostrzegałem

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3624