zamknij

Wiadomości

Dlaczego na dworzec w Rybniku podjeżdżają tak zabrudzone pociągi?

2017-05-05, Autor: Wacław Wrana

Koleje Śląskie nie szanują swoich klientów. A przynajmniej tych korzystających z usług kolei w Rybniku. Dlaczego? Na rybnicki dworzec notorycznie podjeżdżają tak zabrudzone pociągi, że pasażerom ciężko cokolwiek dojrzeć przez szyby okien w przedziałach. Przewoźnik tłumaczy się kłopotami organizacyjnymi i brakiem środków na regularne mycie wszystkich składów.

Reklama

Sygnały od niezadowolonych pasażerów Kolei Śląskich otrzymywaliśmy od dłuższego czasu. Sami, naocznie postanowiliśmy sprawdzić czystość pociągów w poniedziałek 24 kwietnia. Na rybnicki dworzec udaliśmy się trzy razy, o różnych porach: około godziny 9:30, o 12:30 i o 15:30.

W tym czasie na dworzec podjechało w sumie 7 składów w różnych kierunkach. Wszystkie były totalnie zabrudzone. Dodatkowo pociągi upstrzone były graffiti. Warto podkreślić, że warstwa zalegającego brudu była tak gruba, że znajdującym się wewnątrz pasażerom trudno było cokolwiek dojrzeć przez okna w przedziałach.

- Niech pan opublikuje te zdjęcia. To wstyd, że ktoś wypuszcza na tory takie pociągi – usłyszał nasz reporter od pasażerów wysiadających z pociągu do Chałupek. Dokładną dokumentację zdjęciową znajdziecie w fotogalerii.

Dlaczego więc Koleje Śląskie nie szanują pasażerów z Rybnika dopuszczając do podróżowania tak zabrudzonymi pociągami? W odpowiedzi na tak zadane pytanie prezes spółki – Wojciech Dinges wskazuje na szereg problemów organizacyjnymi z jakimi borykają się Koleje Śląskie.

Po pierwsze, KŚ musiały wypowiedzieć umowę firmie, która wygrała przetarg na mycie składów. Powodem, zdaniem przewoźnika, było nienależyte wykonywanie powierzonych zadań.

Po drugie, pokazane na zdjęciach pociągi KŚ wynajmują od innego przewoźnika – Przewozów Regionalnych. Zdaniem szefa Kolei Śląskich, pomimo złożonych obietnic Przewozy Regionalne uchylają się od mycia wypożyczanych pociągów w swojej myjni w Częstochowie.

- Od końca listopada 2016 roku Przewozy Regionalne przestały myć pojazdy od nich dzierżawione, jak również nie wyrażały gotowości mycia pudeł pojazdów Kolei Śląskich. W bieżącym roku udało się w Częstochowie umyć zaledwie 6 pojazdów. Ubiegłotygodniowe spotkanie z Panią Moniką Boryczką, która pełni od kilku miesięcy rolę zastępcy dyrektora Łódzkiego Zakładu PR daje szansę na powrót do mycia pojazdów przez PR w myjni w Częstochowie, jakkolwiek za znacząco wyższą cenę – mówi Wojciech Dinges.

Koleje Śląskie starają się więc myć pojazdy na własną rękę. - Wysiłek naszych pracowników pozwolił na zewnętrzne umycie w tym roku już 40 jednostek, przy 50 w całym roku 2016. A to oznacza, że przepustowość wewnętrzna wzrosła ponad dwukrotnie w stosunku do ubiegłego roku – wylicza prezes Dinges.

Śląski przewoźnik duże nadzieje na poprawę sytuacji wiąże z własną, automatyczną myjnią zewnętrzną (przejazdową), która ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku.

Wojciech Dinges zwraca również uwagę na problem z grafficiarzami. Walka z nimi przypomina tę z wiatrakami. I to pomimo tego że składów strzegą nie tylko pracownicy KŚ, ale i firma ochroniarska.

- Wobec firmy ochroniarskiej stosuje się regres finansowy, jednakże samo odszkodowanie nie rekompensuje czasu poświęconego na usuwanie graffiti. Ponadto wobec pracowników własnych lub obcych, którzy nie dopilnowali jednostek wszczynane są postępowania wyjaśniające, a pracownicy ochrony są wymieniani - tłumaczy prezes Kolei Śląskich.

Według zarządu Kolei Śląskich, bezradna w tej kwestii jest również Służba Ochrony Kolei i policja. - Pomimo wskazywania zagrożonych miejsc oraz wskazania przez nas z nazwiska osób powiązanych ze środowiskiem graficiarzy, nie uzyskaliśmy oczekiwanej poprawy pod tym kątem – dodaje Dinges.

W walce z grafficiarzami ma pomóc zainstalowany w bazie KŚ w Katowicach system monitoringu.

Przy okazji pytań dotyczących czystości pociągów, Koleje Śląskie wypytaliśmy również dlaczego, pomimo trzykrotnej wizyty na rybnickim dworcu, nie udało nam się odnotować ani jednego nowoczesnego składu. Na pasażerów czekały tylko pociągi typu EN57, nazywane w żargonie kolejowym „kiblami”.

- Nowoczesne składy na dworcu w Rybniku można zobaczyć w godzinach przemieszczania się głównych potoków pasażerów, między godziną 6:00 a 6:35 i ok. 7:20 rano oraz między 16:15 a 17:15 – wyjaśnia prezes Dinges.

Łącznie na trasach przebiegających przez Rybnik w ciągu doby pojawia się 57 składów Kolei Śląskich, z czego 42 stanowią stare jednostki EN57 (74%), zaś 15 składów – pojazdy nowe lub zmodernizowane (26%).

Dla porównania dodajmy, że w połowie kwietnia na kolejowy rekonesans do Czech wybrała się dziennikarka portalu tuWodzisław.pl – Monika Krzepina. Testowała wówczas wspólny bilet Kolei Śląskich i Kolei Czeskich. W trakcie wycieczki poruszała się siedmioma różnymi składami czeskiego przewoźnika. Wszystkie lśniły czystością.

- Podróżując Kolejami Czeskimi daje się wyczuć, że czystość i estetyka składów to dla naszych sąsiadów sprawa honoru. Wydaje mi się, że tak ubrudzone pociągi jak u nas, w Czechach są po prostu nie do pomyślenia – mówi redaktor Krzepina.

> Wycieczka za 6 zł pociągiem z Wodzisławia do Czech? Przetestowaliśmy – to działa!

A jakie są Wasze doświadczenia z podróżowania Kolejami Śląskimi? Czy Waszym zdaniem czystość pociągów to istotny problem?

Zobacz galerię

Czy jesteś zadowolony z usług Kolei Śląskich?





Oddanych głosów: 999

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~adamczykhenryk 2017-05-05 09:14:39

    w Rybniku na dworcu idzie kręcić filmy propagandowe o Korei Północnej

    51 11
  • ~minowa 2017-05-05 09:25:51

    Do Częstochowy wozi się pociągi do mycia ? A gdzie mycie na bocznicach ? Wystarczy szmata,szczotka, wiadro i woda ewentualnie nowocześniej - Karcher.

    56 8
  • ~ 2017-05-05 10:17:31

    Nie, żebym się czepiał ale za Przewozów Regionalnych wcale lepiej nie było. Maras w środku, syf na zewnątrz. Wyjątkiem były trasy Gliwice-Katowice czy Katowice-Tychy.

    15 3
  • ~barnej 2017-05-05 10:45:03

    co prawda to prawda,syf i nic niewidać do tego jak się jedzie to można odczuć jakby pociąg miał zaraz wypaść z toru.....i to nie wina torowiska tylko składów .jechałem impulsem po tym samym torze i aż miło

    16 1
  • ~Arek Krasa 2017-05-05 10:48:18

    Bo Koleje Śląskie to nie kolej to stan umysłu ostatnio mnie podrywała i molestowała konduktorka na końcu składu en57 :D

    7 24
  • ~burak 2017-05-05 11:08:23

    Składy są źle chronione, ale ogólnie w środku jest czysto... W WC jest woda, papier i mydełko... Czepiacie się głupot, a te całe Elfy są beznadziejne... Najlepsze są stare NIEŚMIERTELNE EN57... Najgorszy skład to Impuls, za mały na tą trasę!!!

    8 27
  • ~jurekogórek 2017-05-05 11:31:40

    Nie rozumiem tego! w Niemczech jakoś to funkcjonuje ta kolej...pociągi czyste ludzi dużo nimi jeździ nawet niemieckia kolej DB(Deutsche Bahn) jest sponsorem Bundesligi...Jest ta kasa na sponsoring ,na mycie,a u nas jak zwykle bida!!! kiedy to się zmieni??/

    21 4
  • ~Lateks 2017-05-05 11:33:08

    ~Arek Krasa ale ty się chwalisz czy żalisz?

    29 1
  • ~ 2017-05-05 11:33:33

    ja uważąm że tym składom nic nie brakuje mydło i papier jest fotele zakurzone też nie są według mnie zwykłe czepianie się ważne że tyłek wozi na czas

    10 16
  • ~Arek Krasa 2017-05-05 11:39:22

    Lateks żale bo płacąc za bilet chce dojechać z punktu A do punktu B a nie użerać się z jakąś nimfomanką w mundurze, będę chciał coś wyrwać to na miasto wyjdę proste, może zróbmy zrzutkę na majtki z wkładką wibracyjną dla szacownej Pani Konduktor :D

    5 28
  • ~minowa 2017-05-05 12:09:00

    Arek Krasa - płeć nie ta ?

    21 2
  • ~polk 2017-05-05 12:20:06

    Arek Krasa daj namiary na pociąg i opisz konduktorkę bo nie wiem dokąd bilet mam kupić:D

    30 2
  • ~Sape Xls 2017-05-05 12:34:41

    HAHAH ~Arek Krasa jest trochę w tym racji jest taka ;)

    3 5
  • ~Arek Krasa 2017-05-05 12:46:13

    minowa nie każdy facet to desperat który idzie z każda :)
    Jak kraść to miliony jak kochaćto Księżniczki nie konduktorki w kolejach śląskich no sory :)

    5 17
  • ~Arek Krasa 2017-05-05 13:01:06

    Swoją drogą odwrotna sytuacja konduktor molestuje młodą piękną w pociągu? Afera na całą Polskę? właśnie a ja będąc facetem który nie ma problemu z podrywem nie rzyczę sobie żeby mnie jakaś rycząca 40 stka sprawdzająca bilety molestowała w pociągu, doszło? dotarło? tyle w temacie :D

    3 21
  • ~Łukasz Cesarski 2017-05-05 13:22:19

    POWIEM TAK KONDUKTORZY SA NIE MILI NAWET NA MALYCH STACYJKACH POWINNI PRZYJSC I POWIEDZIEC PROSZE KUPIC BILET BO NIE KUPIL PAN BILETU A NIE TRAKTUJA JAK ZLODZIEJA !!!

    5 15
  • ~Łukasz Cesarski 2017-05-05 13:28:42

    I APEL DO KOLEI SLASKICH WIECEJ SKLADOW TABORU NOWYCH BO NIESTETY CORAZ GORZEJ Z SKLADAMI BO DZIENIKARKA DOBRZE NAPISALA BRUD I SYF I DRZWI WSZYSTKIE SIE NIE OTWIERAJA TYLKO TE W OSTATNIM TO JEST PATOLOGIA KOLEJOWA TRZEBA Z TYM WALCZYC DO KONCA {POPRAWIC KOLEJARZE I KONDUKTORZY {POWINNI BYC MILI !!!!!!!!!!! I WLODZARZ RYBNIKA PAN KUCZERA TEZ POWINIEN ZAREAGOWAC NATYCHMIASTOWO !!!!!! RYBNIK NOWINY FLORIANSKA LUKASZ

    5 11
  • ~ 2017-05-05 16:47:22

    pozostaje poczekać na wypowiedź portalowego eksperta od spraw wszelakich, który wykaże wyższość także takiej komunikacji zbiorowej, nad transportem prywatnym i indywidualnym

    14 4
  • ~BORYS57 2017-05-05 18:32:57

    Uważajcie na złomiarzy,mogą się pomylić i sprzedać na złom,jakim prawem takie wagony przewożą ludzi?!!?

    4 3
  • ~tf2 2017-05-05 18:36:33

    EN57
    Numer fabryczny: 753
    Rok produkcji: 1992
    Wiek pojazdu: 25 lat

    Z g**a bata nie ukręcisz, choćby myć dzień i noc. Te zestawy powinny być wycofane z taboru 15 lat temu.

    6 8
  • ~tf2 2017-05-05 18:40:40

    Ups. a na kolejnym zdjęciu:

    Numer fabryczny:
    Rok produkcji: 1969
    Wiek pojazdu: 48 lat

    9 4
  • ~anusiak1511 2017-05-05 19:03:43

    Śmiechu warte, 5 dni w tygodniu jeżdżę pociągiem i nie dość że brudne to jeszcze jest zima to nie grzeją, jest wiosna/lato to grzeją w pociągach przesadnie...
    Straż ochrony dworca - kolejna śmieszna sprawa, ludzie nie wiadomo po co zatrudnieni, chodzą, kręcą się, wyganiają gołębię z dworca i czytają gazetki w kioskach na stacji...ciężko zapracowani pfff...
    Kolejna sprawa to śmieszna Pani, która próbuje mówić po angielsku ale jej to nie wychodzi i robi po prostu wstyd przed wszystkimi, rozumiem, że mogła nie mieć języka obcego w szkole ale jest coś takiego jak tłumacz google albo inne strony na których wystarczy wpisać tekst i usłyszy się wymowę, więc nie rozumiem co to za problem...a wstyd i śmiech innych zostaje...
    Niektórzy konduktorzy też nie są zbyt mili, są wredni i chamscy w stosunku do młodych ale też do starszych osób.

    6 6
  • ~Wachu 2017-05-05 19:47:25

    Zamontować monitoring w miejscach postoju składów i tym niedorozwojom graficiarzom zafascynowanym potomkami potomkami pana kunta kinte co się dał złapać w siatkę na własnym podwórku dowalać koszty czyszczenia składu.

    12 1
  • ~xxxx 2017-05-05 20:20:39

    dzisiaj myli okna w um,czyżby zbieg okoliczności ?

    11 0
  • ~Weronika Krzywicka 2017-05-05 22:34:57

    Codziennie jeżdżę pociągiem do pracy z Rybnika do Raciborza. Rzeczywiście przez szyby nic nie widać. Śmieci walają się pod nogami, a od smrodu dochadzacego z wc trzeba uciekać jak najdalej. Plus jest taki, że zwykle jest fajne ciepełko co lubię. Z kolei jak wracam wieczorem z pracy zawsze jedzie fajny nowoczesny pociąg, bardzo czysty. Jazda nim to sama przyjemność.

    8 0
  • ~Daniel Plaszczyk 2017-05-06 08:36:00

    Witam... żeby tylko w Rybniku w Chorzowie jeździ to samo nic lepszego same wymalowane stare jednostki EN57 które odrzucają na swój widok pasażerów...

    4 1
  • ~Damian Kazimierczak 2017-05-06 09:36:15

    To do Bohumina zajechać, zapłacić Czechom za usługę przecież to nie są koszta nie do spłacenia, redaktorka po Czechach jeździła i nie napisała o tym że tam mają jedną z najnowocześniejszych hal pociągowych w Czechach a to że do Rybnika zajeżdżają mniej awaryjne ale więcej wyeksploatowane jednostki typu EN57 to fakt tradycyjny, do znudzenia ,zygać się chce tymi samymi widokami, jak tu komuś pokazać że istnieją też inne składy. Proponuję gdzieś te jednostki namydlić płynami nie szkodliwymi dla środowiska i umyć karcherem, przecież ten brud to ten sam co leży na torach czyli jaka ochrona środowiska ?, opiłki metalu z tartej sieci trakcyjnej i naturalny bród taki jaki występuje wszędzie. To tylko ekolodzy szukają pieniędzy pod pretekstem że takie mycie musi być wyznaczonym miejscu, nikt nie wziął pojazdów kolejowych pod uwagę tworząc takie przepisy a myślami odnosili sie do samochodów na parkingach przed blokiem. I to właśnie studenci mający 51 % zniżki na przejazdy koleją która idzie na rękę w każdym calu studiują ochronę środowiska i jeżdżąc koleją narzekają na nią i opisują ją jaka jest brudna.

    8 0
  • ~Gwiazda66 2017-05-06 18:20:47

    Wreszcie ktoś poruszył ten temat BRAWO!!! Koleje Śląskie tłumaczą się brakiem taboru? To jak to jest że przed 2 laty do Rybnika dojeżdżało więcej nowoczesnego taboru a teraz tylko EN57?. Prawda jest taka że obiegi nowych pociągów są tak ustawiane żeby pomijać Rybnik, a jeżdżą na liniach S1, S4 i S5 to są trasy priorytetowe dla KŚ. Podatki które płacimy się nie liczą? Rybniczanie płacą tak samo jak inne miasta a dostają w zamian stare kible. Koleje Śląskie posiadają 37 jednostek nowych i wyremontowanych na 45 obiegów a w Rybniku nie można doświadczyć nowego taboru. To pokazuje gdzie Koleje Śląskie mają Rybnik.

    7 1
  • ~auralfloat 2017-05-06 21:34:53

    Wsiąść do pociągu byyyllleee jakiego... Dosłownie, te pocigi są byle jakie, brudne, ohydne, a podróż jest katorgą. I niech ten rzecznik czy jak mu tam nie zwala na złą sytuację w spółce, bo KŚ to też piękne niebiesko-białe-żółte pociągi na trasie G-ce -Cz-wa, które są czyste, a paradoksalnie jeżdżą przez cały GOP w poprzek. Dodatkowo R-k jest komunikacyjnie baaardzo na uboczu, więc puszcza się tu dziadoskie toczydła.

    3 1
  • ~rkraj 2017-05-08 00:29:05

    Witam ! Tak to jest Totalny Obciach . Jestem Rybniczaninem pracującym w Wodzisławiu Śląskim za płotem mojego miejsca pracy są tory kolejowe i niedaleko Dworzec Kolejowy , do pracy dojeżdżam przed godziną 6.30 samochodem i od jakiegoś czasu obserwuję za płotem przejeżdżający pociąg z Czech z czeskimi wagonami (najlepsze jest to że ciągnie go polska lokomotywa) , kolorowy , czysty , oświetlony chwilę później w drugą stronę jedzie .... (wstyd , wstyd , wstyd). Jest tyle możliwości rozwiązać ten problem , ale problemem jest chyba to że to kosztuje czyli za to trzeba zapłacić . Ale problem jest złożony bo to jest wiele czynników : kultura pasażerów , warunki atmosferyczne (czystość powietrza) , jakość torowisk ,czystość na dworcach , zdolności menadżerskie zarządzających w PKP, oraz to jaka ilość środków finansowych jest przeznaczona na ten cel . Wszystko razem można sprowadzić do takiego powiedzenia że : " Jak kogoś stać na Marlboro , to musi go być stać na zapałki " . Póki co : Wstyd Wstyd Wstyd .

    2 0
  • ~fryfa 2017-05-08 09:40:30

    A ludzie szukają pracy a pociągi myć się jeździ do Częstochowy ha ha ha niejednego klienta bym do takiej fuchy znalazł wam od ręki wiadro woda dać do ręki i na bocznicy niech sobie myje szybki karcher to już byłaby bajka będziecie potrzebowali kogoś dajcie znać zajmie mi to ok 15 minut bo niestety tyle ludzi bez pracy że nie będzie z tym większych problemów

    2 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2494