zamknij

Wiadomości

Czytelnik: to „policzek" dla dzielnicy Maroko-Nowiny

2019-05-29, Autor: 

Nasz artykuł o korekcie, a nie reformie komunikacji miejskiej spotkał się z szerokim echem wśród mieszkańców Rybnika. Jeden z naszych Czytelników podzielił się z nami uwagami na ten temat. - Poprawy nie ma żadnej. I po co były te konsultacje? Po co rozbudzono nadzieję? - pisze. Warto zapoznać się z jego uwagami.

Reklama

Przypomnijmy, tydzień temu pisaliśmy o tym, że ci, którzy liczyli na wielką reformę układu komunikacyjnego w Rybniku muszą obejść się smakiem. Od 1 czerwca zamiast gruntownej reformy wchodzi w życie jedynie korekta rozkładu jazdy. Dlaczego władze Rybnika wycofały się z wcześniejszych planów komunikacyjnej rewolucji? Tego dowiecie się czytając artykuł >>Komunikacja miejska w Rybniku: zamiast reformy korekta<<

Swoimi przemyśleniami na temat korekty rozkładu jazdy postanowił podzielić się z nami Czytelnik (imię i nazwisko znane redakcji):

„Trudno patrzeć z optymizmem na przyszłość komunikacji miejskiej, jeśli wprowadzane zmiany są... pogorszeniem oferty dla największej rybnickiej dzielnicy. Wprowadzane od 1 czerwca zmiany każą się zastanowić, dla kogo funkcjonuje rybnicka komunikacja robiona: mieszkańcy dużych rybnickich dzielnic, jak Rybnicka Kuźnia czy Chwałowice, na nocną komunikację nie mają co liczyć, ale do podmiejskich Gaszowic jakoś kurs udaje się zorganizować.

Znacznie wyraźniejszy "policzek" dla mieszkańców dzielnicy Maroko-Nowiny stanowi ograniczenie oferty w ramach najbliższej zmiany. Pozornie wiele się nie zmienia wraz z połączeniem linii 48 i 40 w jedno. Wydłużenie wybranych kursów linii boguszowickiej na Elektrownię jest dobre dla tych, którzy jadą na dłuższe odległości - dla mieszkańców największego rybnickiego osiedla oznacza to realnie mniej kursów. To jest wręcz zuchwałość, by takie coś proponować. Na dziś na przykład z Chabrowej czy z okolic szkoły sportowej do centrum można dojechać między innymi linią 48 - długo, ale przynajmniej regularnie. No właśnie, między innymi. Bo są też inne linie, w tym "czterdziestka". W momencie, gdy "czterdziestka" zostaje wchłonięta przez 48 - kursów jest obiektywnie mniej. Co ważne - ubyło kursów, które wiozły do miasta "na wprost", przez Smolną, a nie w taki sposób, że dojazd do dworca zajmuje nawet pół godziny, krążąc przez Kotucza.

I teraz można się odnieść do tego, co wejdzie w czerwcu w stosunku do tego, co było konsultowane. Bo przecież ktoś powie, że propozycja połączenia 40 i 48 też była proponowana. Jest tylko jedno wielkie "ale" - zupełnie inaczej wygląda obsługa osiedli na Maroku-Nowinach nową linią 48 (połączonym 48 i 40) w sytuacji, gdy cała dzielnica ma wzmocnione inne linie - i to właśnie takie, które szybko dowiozą do centrum (mówię tu o liniach 20 i 21, a także 36), a zupełnie inaczej, gdy główny ciężar spada na 48, które jedzie "dookoła świata".

Bez szybkiego, częstego połączenia do centrum wprowadzanie zmian to policzek dla mieszkańców największej rybnickiej dzielnicy. Ktoś chyba tego zupełnie nie przemyślał, proponując zmianę 40 i 48 z jednoczesnym pozostawieniem pozostałej oferty na poziomie homeopatycznym. Cóż to jest te dziesięć kursów linii 31! A o dniach wolnych to już całkiem można zapomnieć - jeśli odliczyć wycieczkowca przez całą długą Kotucza i Rondo Gliwickie to w niedzielę zostaje raptem 11 kursów w ciągu całej doby (linie 52 i 43) z Chabrowej do śródmieścia. Mając co godzinę kurs linii 21 (a z powrotem 20) można mówić o "jakiejś" ofercie, uzupełniającej jadący przez Kotucza autobus 48. Samo łączenie 40 z 48, bez szerszego kontekstu, to kompletnie niezrozumiałe, uderzające w potrzeby lokalne NAJWIĘKSZEGO osiedla w Rybniku nieporozumienie. Ma się oczywiście rozumieć, że mieszkańcy tego terenu nie zasługują na sensowny dojazd do Galerii Śląskiej, do szpitala czy na Chwałowice?

Zaproponowany w konsultacjach sensowny dojazd na strefę przemysłową w Paruszowcu z największego blokowiska też musiał ustąpić bliżej nieokreślonym potrzebom - może właśnie nocnemu skomunikowaniu Jejkowic i Gaszowic? Może późnowieczornej "trójce" do Radlina?

Miało być lepiej – ale najwyraźniej ZTZ pokazuje, że jedyne, na co zasługuje dzielnica Maroko-Nowiny, to spacer lub auto. Mniejsza liczba kursów – nawet względem stanu obecnego, porównanie tego, co zostało zaproponowane w konsultacjach z ostatecznie wprowadzanym rozwiązaniem to jest w ogóle przepaść. Poprawy nie ma żadnej. I po co były te konsultacje? Po co rozbudzono nadzieję?”

A jakie Wy macie zdanie na ten temat?

Oceń publikację: + 1 + 125 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~kibic_silesia_only 2019-05-29
    12:45:29

    95 6

    Od lat wiadomo, że komunikacja miejska w Rybniku to żart, nie mam pojęcia z czego to wynika.
    1. Nie rozumiem, dlaczego nie przetestuje się rozwiązania gdzie dwa autobusy jadą w pętli Nowiny - Centrum? Takie rozwiązanie daje nadzieję, na przekonanie części mieszkańców do pozostawienia auta w garażu.
    2. Pytanie do matematyków: autobus wyjeżdżający z Nowin o 4:46 ma być w Boguszowicach o 5:26. Autobus wyjeżdżający z Nowin o 14:46 na przejechanie tej samej trasy też ma 40 minut. Jak to jest możliwe, a może bardziej - jak kierowcy autobusów omijają korki? Przelatują nad autami?
    3. Kiedyś na radzie miasta jeden z radnych dziękował kierowcy, że ten zatrzymał się i poczekał na klienta. Wtedy mnie to śmieszyło. Dziś korzystając z pseudokomunikacji, wiem że takie zachowania (ale również punktualność) to wyjątkowe zdarzenia i faktycznie trzeba za nie dziękować.

  • ~entropia 2019-05-29
    13:09:39

    69 9

    Właśnie przejrzałem 5 interesujących mnie linii i widzę wycofano się absolutnie ze wszystkich zmian, słabo. Skoro się nic nie zmieni to i ilość pasażerów nie ulegnie zmianie więc może chociaż dostosowany zostanie tabor to konkretnych linii i godzin kursowania, po pierwsze więcej minibusów (takich jak linia nr.7), po drugie te "gąsienice" kursujące wczesnym rankiem z 5 ludźmi na pokładzie to zwyczajne marnowanie publicznych pieniędzy i za to ktoś powinien dostać po łapach.

  • ~ 2019-05-29
    13:12:31

    44 10

    Ten p.Mazur, dobry jest tylko rymowanki ukladać.

  • ~pprywatne 2019-05-29
    13:37:15

    79 5

    Zgodnie z trendem panującym w Rybniku, wszyscy powinni się przesiąść z komunikacji miejskiej na rowery.

  • ~rzyt 2019-05-29
    14:49:06

    35 6

    Nie miejcie pretensji do urzędników miejskich skoro oni za bardzo nie wiedzą o co chodzi Zarządowi.

  • ~AlexRk 2019-05-29
    15:05:48

    33 9

    Każdy wie, że to Arteks napisał

  • ~Bartek Malina 2019-05-29
    15:24:06

    21 5

    a ja proponuję wejść na stronę autoonline w zakładce autobusy miejskie i proponuję żeby kuczera kupił jakieś autobusy miejskie, rybnik ma za mało autobusów!

  • ~Bartek Malina 2019-05-29
    15:24:40

    27 4

    albo więcej rowerów kupić

  • ~karolVTEC 2019-05-29
    15:36:45

    15 9

    A do Świerklan przez Bogusziwice Stare i Gotartowice nadal brak połączenia :)

  • ~ 2019-05-29
    19:30:16

    10 5

    Zamiast "Czytelnik" wystarczyło napisać, że to Arteks.
    I tak wszyscy wiedzą :-)

  • ~Arteks 2019-05-29
    20:51:28

    16 19

    @AlexRk @tf2 - wasze przypuszczenia są mylne. Nie jestem autorem tego listu. Nie spodziewałem się niczego dobrego po poprawkach Bergera, za to spodziewałem się przełomu po reformie Mazura. Ale nie sądziłem, że można jeszcze pogorszyć istniejący stan. A przykładowo układ połączenia linii 40 z 48 bez nowego szybkiego połączenia (w propozycji Mazura 20/21) faktycznie będzie pogorszeniem... @kibic_silesia_only - komunikacja w Rybniku nie jest żartem, da się nią dojeżdżać np. do centrum. Ilość kursów wcale nie jest taka zła w kontekście komunikacji w śląskich miastach. Stan taboru jest bardzo dobry lub dobry, a taryfy należą do najniższych *(np. bilety miesięczne czy dobowe). Gorzej z tym, że autobusy jeżdżą w miejsca gdzie... nie ma miejsc pracy np. na Dworzec KM (w okolicy tylko szkoła, Mc i... ZTZ). Natomiast faktycznie główne mankamenty rybnickiej komunikacji czyli stada i nieczytelny układ linii funkcjonujący od początku istnienia ZTZ przy aprobacie władz miasta pozostanie nadal, a były ogromne nadzieje na zmiany. @goliat - a co ty się ciągle czepiasz tego Mazura? To dobrze jak osobom z władzy doradzają fachowcy czy nie? Ja uważam, że bardzo dobrze. Szkoda, że nasz prezydent nie zawsze z tych rad korzysta. A nieskorzystanie z przygotowanej przez Mazura reformy jest najlepszym dowodem na to. :/

  • ~S257 2019-05-29
    21:17:47

    14 5

    To teraz niech każdy napisze do redakcji jaki mu wymierzono policzek. Mi by wymierzono policzek gdy by reforma weszła w życie. Całkowity brak możliwości dojazdu do pracy. Tylko rower by został, ewentualnie samochód ale co tam . Pan M. niestety nie zrozumiał że mieszkańcy Rybnika też mieszkający w dzielnicach pracują od godziny 6.00 w innych dzielnicach . Teraz 5.14 zaczynam podróż na miejscu 5.47 . Po reformie 4.56 na miejscu 6.10 i tu 30 minut recytowanie wiersza pana M. Tak artes napisze jest pociąg ale tam to się tak szybko zmienia że dziś jest a za miesiąc już nie. Tym bardziej nie po to się kupuje bilet zrównoważony żeby jeździć pociągiem. Dobra zmiana by była gdyby więcej kursów by było z dzielnic do centrum od 5.00-5.30 a z centrum do dzielnic bym nic nie zmienił . Tego czytelnika rozumiem ale uważam że każdy coś znajdzie żeby być niezadowolony. Dziś on napisał jutro może ja i tak 3998 ludzi niech pisze a redakcja nich udostępnia.

  • ~Arteks 2019-05-29
    22:17:47

    15 12

    @S257 - ja też nie byłem jakimś "wyznawcą" tej reformy bo sam znalazłem parę błędów. Ale mimo to jej założenia dla całego miasta były bardzo dobre. Jeśli poprawiłoby się jakieś drobiazgi (np. twój poranny przykład) byłoby O NIEBO lepiej niż obecnie. Przykładowo co z tego, że u nas na jakichś ciągach autobusów jest dużo jak one jeżdżą w stadach... Nawet na Nowinach które mają dobrą ofertę często się zdarza, że w stronę centrum jadą 3 autobusy w odstępach 1-3 minut, a potem 15 minut przerwy... Czy to jest normalne?
    Po co nam takie "alibi-zmiany" Bergera który najpierw usunął linię 46 z przystanku Urszulanki 3 Maja, a teraz przywraca ją jako "pomysł na zmiany". Nie jest normalne aby wszystkie autobusy jechały do jednego dworca autobusowego - położonego poza generatorami przewozów. To jedna z największych wad rybnickiej komunikacji, że autobusy nie jadą tam gdzie są... generatory w postaci miejsc pracy, placówek handlowych, szpitali itd. Bergerowi nie był nawet potrzebny przystanek obok takich ruchliwych miejsc jak Tesco na Żorsiej... Przystanek powstał dopiero jak Mazur pojawił się w Urzędzie Miasta. Co nam po tym, że jedzie 1000 autobusów do DKM, a nie ma jak się dostać np. z Niedobczyc do Elektrowni... Efektem ubocznym takiego dziwnego układu linii autobusowych jest zbyt duża ilość osób korzystających z aut. Do wielu miejsc w których pracują mieszkańcy - autobusy jeżdżą "w kratkę" i te zmiany nadal to utwierdzą np. propozycja aby tylko niektóre kursy linii 3 dojeżdżały do elektrowni. To w końcu należy się zdecydować czy jest potrzebne połączenie Niedobczyc z Elektrownią i zrobić to porządnie zamiast wydłużać kilka kursów... Albo robić coś dobrze albo w ogóle. Skoro w naszym mieście oddano już dawno nowym ludziom: różne urzędnicze stanowiska, ZGM, domy kultury, Zieleń Miejską, Hossę itd przeważnie z pożytkiem dla mieszkańców. Dlaczego pozwalamy na zasiedzenie ZTZ przez leśnych dziadków? Dlaczego rybniczanie nie mogą mieć szansy na komunikację miejską na poziomie chociażby Opavy, Ostravy, Tychów, Bielska-Białej czy Opola?

  • ~obserwathor 2019-05-29
    22:46:42

    9 4

    trzeba zgodnie z prowadzoną w mieście prorowerową "polityką zrównoważonej mobilności" wprowadzić ekologiczne autobusy na pedały, na wiosnę jak znalazł, będzie innowacja na cały kraj

  • ~Niemalże Rycerz Na Koniu 2019-05-29
    23:55:44

    18 4

    Ile lat Berger rządzi w ZTZ? hahaha ludzie kupcie auto, rower, zapomnijcie o ZTZ.

  • ~Arteks 2019-05-30
    10:35:25

    10 8

    @Niemalże Rycerz - od początku istnienia ZTZ czyli od 1995 roku. Jak widać nie starczyło czasu aby usprawnić układ linii i rozkłady jazdy... Za jego czasów podjęto też złą decyzję o ulokowaniu Dworca KM na "odludziu" zamiast gdzieś bliżej osiedli czy bliżej centrum. Co by nie powiedzieć o PiS - doszli do władzy w województwie w zeszłym roku jesienią. Kilka dni temu dymisja prezesa Kolei Śląskich. Kuczera jest w urzędzie od 2014 roku i... Berger dalej na stanowisku dyrektora mimo, że opinie o ZTZ w mieście nie są najlepsze. A potem wielkie dyskusje wśród komentatorów i polityków w TV dlaczego spada popularność PO, a wzrasta PiS. Bo pomijając poglądy PiS jest skuteczny i widoczny w działaniu.

  • ~Tomasz Kowalik 2019-05-30
    10:38:13

    2 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~batmek 2019-05-30
    21:23:11

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~batmek 2019-05-30
    21:26:42

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319