zamknij

Wiadomości

Śpiesz się powoli!

2008-04-30, Autor: 
Jak dojechać i wrócić z majówki cało i zdrowo? To pytanie zadaliśmy rybnickiemu kierowcy rajdowemu i instruktorowi – Pawłowi Fritzowi.

Reklama

Długi majowy weekend to jedna z najlepszych okazji w roku, aby wybrać się za miasto i spędzić czas na łonie przyrody. Niestety, takie weekendy jak ten, zbierają na drogach śmiertelne żniwo. Wbrew pozorom do największej liczby wypadków dochodzi właśnie w słoneczne dni, na prostym odcinku drogi, a dokładniej na ostatnich siedmiu kilometrach podróży. Dlaczego?
- Powody są prozaiczne: żona popędza, bo zaczęła się już doba hotelowa, znudzone dzieci chcą już rozprostować nogi, itd. U kierowcy rośnie napięcie i prędkość a spada koncentracja - wyjaśnia Paweł Fritz – rajdowiec i instruktor z Akademii SDrive.

 

W takich okolicznościach w ubiegłym roku zginęło blisko tysiąc osób, a 11 tysięcy zostało rannych.


Żeby uniknąć pośpiechu podczas jazdy wystarczy dobrze zaplanować trasę i odpowiednio wcześnie wyjechać. - Największy ruch będzie dziś od popołudnia do około północy oraz w niedzielę 4 maja w tych samych godzinach. Dlatego proponuję wyjechać np. jutro bardzo wcześnie rano, a wracać w poniedziałek również bladym świtem. Lepiej spóźnić się godzinę do pracy w poniedziałek, niż nie dojechać do niej w ogóle - przestrzega ekspert z SDrive.

 

I jeszcze jedna sprawa: wbrew pozorom nie szybka, ale równa jazda powoduje wzrost średniej prędkości i skraca czas podróży. - Lepiej jechać między 80-90 km/h niż 140 poza miastem i szaleńczo zwalniać przed ograniczeniami prędkości. Taka jazda, prócz tego, że spokojniejsza, będzie też mniej kosztowna, bo w ciągu długiego weekendu na ulicach będzie pracować ponad 10 tysięcy policjantów z “drogówki”, którzy przede wszystkim będą kontrolowali prędkość - dodaje Paweł Fritz.

 


 

6 PRZYKAZAŃ KIEROWCY

 

Jak bezpiecznie dojechać na weekend majowy radzi Paweł Fritz, kierowca rajdowy, instruktor Akademii Doskonalenia Techniki Jazdy Sdrive:

 

1. Wyjedź o świcie
Podróż między 22 a 7 rano jest z zasady bezpieczniejsza, bo natężenie ruchu jest dużo mniejsze niż w ciągu dnia. Warunek jest jeden - musisz być doświadczonym kierowcą. Mniej objeżdżonym polecam wyjazd bladym świtem.

 

2. Sprawdź drogi alternatywne
W okresie majowego weekendu wszyskie drogi krajowe (oznaczone na mapach kolorem czerwonym), będą bardzo obciążone. Zaplanuj podróż drogami wojewódzkimi (żółte, oznaczone trzycyfrowym numerem) i koniecznie zajrzyj na stronę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

3. Zachowaj odstęp
Zachowaj dystans od poprzedzającego auta tym większy, im wyższa jest prędkośc jazdy. Staraj się stosować zasadę “połowy licznika” - jeżeli jedziesz 100 km/h, odległośc od auta przed Tobą powinna wynosić min. 50 metrów

 

4. Uważaj na korek
Dojeżdżając do korka, zwłaszcza, jeżeli wyłania się zza zakrętu, włącz światła awaryjne! Ostrzeżesz innych o istniejącym niebezpieczeństwie.

 

5. Zapinaj pasy. Zawsze.
Zasada ta dotyczy jednak nie tylko kieorwcy ale i pasażerów. Zanim ruszysz, sprawdź czy wszyscy są zapięci. Pamiętaj, że w razie wypadku niezapięty pasażer tylnej kanapy zazwyczaj zabija siedzących z przodu nawet jeżeli mają pasy.

 

6. Za piętnaście trzecia
Trzymanie rąk na kierownicy “za piętnaście trzecia” lub “za dziesięć druga” bezdyskusyjnie ułatwia opanowanie auta w razie konieczności wykonania nagłego manewru, np. omijania auta, które za bardzo wysunęło się z podporządkowanej ulicy.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~comar 2008-04-30
    18:42:38

    0 0

    co za brednie, jakie doświadczenie ma ten kierowca rajdowy? może niech jego wyniki gdzieś opublikują żeby ludzie zobaczyli jakie tęgie baty dostaje na rajdach amatorskich. Rady żywcem zerżnięte z netu. Żenada

  • ~ 2008-04-30
    21:52:25

    0 0

    Z równym powodzeniem mogliście spytać jakiegoś dzieciaka, który ma kartę rowerową i czasami z rodzicami autem też jeździ. Schodzicie na psy, droga redakcjo... I to nie tylko w tym artykule - IMHO jakiś przeogromny wpływ ma na Was nasz rybnicki brukowiec - RpG

  • ~hiso 2008-05-01
    11:25:35

    0 0

    Rajdowców nie powinni pytać o bezpieczną jazdę. Wszyscy wiemy co się z nimi dzieje na zwykłych drogach. Śmiem jednocześnie podważać wszystkie te teorie: 1) najwięcej wypadków jest nad ranem z powodu zaśnięć i spowolnienia reakcji mózgu. 2) W święta jest praktycznie pusto na drogach szczególnie w porównaniu do dnia roboczego, szkoda więc sobie zawracać głowy innymi drogami i błądzić. 3) Teoria być może słuszna ale w rzeczywistości zaraz ktoś wskakuje w taką przerwę i znowu trzeba by robić kolejną na kolejnego rajdowca. 4) Bzdura, raz włączyłem awaryjne i koleś za mną zaczął wyprzedzać cały peleton, zanim się skapował mógł już kogoś potrącić, a ludzie mają w zwyczaju wysiadać. Być może na autostradzie miało by to większy sens. 5) M.Zientarski udowodnił że nie zawsze warto. Zresztą każdy z nas zna sytuacje w których niezapięcie pasów ocaliło życie. 6)Guzik prawda, większość kierowców i tak nie potrafi umiejętnie manewrować kierownicą w sytuacji awaryjnej, szczególnie w poślizgu. Lepiej grzmotnąć przodem auta niż nerwowo kręcić kółkiem i owinąć się wokół drzewa bokiem tam gdzie jest najsłabszy punkt. Droga redakcjo, napisaliście stek mitów, a nie wspomnieliście o jednym NALEŻY PRZESTRZEGAĆ PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO. Ja jeszcze nie słyszałem o wypadku spowodowanym przestrzeganiem przepisów ;) i miłego weekendu wszystkim

  • ~Janda 2008-05-01
    22:00:59

    0 0

    Zapomnieliście jeszcze o najważniejszym : Przed taką podróżą wyrzuć telefon komórkowy !!! jeżeli nie masz urządzenia... Te przerwy między pojazdami 50,100 metrowe to tylko pokusa do jadących za nami piratów. Bezpieczna odległość od pojazdu poprzedzającego to taka, przy której jesteśmy w stanie wykonać manewr, dla jednego będzie to 100 metrów a drugiemu wystarczy 50.

  • ~!!! 2008-05-01
    23:39:53

    0 0

    najpierw myślimy a potem komentujemy...myślę, że to dobra zasada do której warto się zastosować....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5497