Od 2035 r. nie zarejestrujemy już w państwach Unii Europejskiej nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Przyjęte we wtorek przez Radę UE rozporządzenie nie obejmuje jednak pojazdów, które będą mogły jeździć na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. W praktyce chodzi o paliwa syntetyczne.
Po 2035 roku nie będzie całkowitego zakazu rejestracji samochodów spalinowych - nadal będą dopuszczone do sprzedaży, przy czym wyłącznie te, które będą mogły jeździć tylko na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. Jak wyjaśniają specjaliści Interii, w praktyce chodzi tu o paliwa syntetyczne.
Przyjęcie przepisów — które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. — stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.
Rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych Rada UE przyjęła ostatecznie 28 marca. Za głosowali przedstawiciele 23 państw. Od głosu wstrzymały się Włochy, Rumunia i Bułgaria. Jedynym krajem, który głosował przeciwko porozumieniu była... Polska.
W praktyce uzgodnione przepisy są znacznie mniej restrykcyjne niż miały być pierwotnie. Uzgodnione już wcześniejsze regulacje, przeciw którym w ostatniej chwili zaprotestowały Niemcy, zakładały absolutny zakaz rejestracji samochodów emitujących spaliny z rury wydechowej. W praktyce oznaczało to dopuszczenie do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych i wodorowych, które są nie tylko droższe od spalinowych, ale i wymagają olbrzymich nakładów na rozbudowę infrastruktury - czy to stacji ładowania, czy tankowania wodoru - wyjaśnia Interia.pl.
Specjaliści tłumaczą przy tym, że paliwa syntetyczne już dziś mogą być napędzać samochody spalinowe jeżdżące po ulicach i nie wymagają one przy tym żadnych przeróbek.
Dlatego auta sprzedawane po 2035 roku będą musiały być wyposażone w system, który uniemożliwi ich jazdę na paliwie wyprodukowanym z ropy naftowej. Wciąż będą to jednak samochody spalinowe, które będzie można zatankować na stacji paliw w ciągu 2-3 minut - wyjaśniają.
Na czym polega przewaga paliw syntetycznych nad paliwami z ropy naftowej? Na tym, że przy odpowiednich procesach produkcyjnych ich produkcja oraz spalanie mogą być neutralne dla środowiska pod kątem emisji CO2.
Jak zauważają eksperci Interii, producentów samochodów i koncerny petrochemiczne czeka teraz duże wyzwanie.
Muszą opracować technologię produkcji paliw syntetycznych na dużą skalę, która będzie neutralna pod względem emisji CO2. Pod uwagę muszą być również brane koszty - nowe e-paliwo nie powinno być dużo droższe od paliw z ropy naftowej - czytamy.
W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Silny wstrząs w kopalni Rydułtowy. "Czegoś takiego jeszcze nie czuliśmy"
83781Poziom wody w Zalewie Rybnickim zbliża się do krytycznego. PGE GiEK będzie zrzucał do Rudy większe ilości wody
55775„Teresa żyła na własnych zasadach i na własnych zasadach odeszła”. Sąsiedzi mają żal: zrobiono z nas potworów
45263Sytuacja na rzece Ruda poważna. Nocą wylała w Ligockiej Kuźni. Zagrożenie w Niedobczycach (zdjęcia)
32035Za nami ciężka noc. Linia kolejowa i autostrada – zalane (zdjęcia)
32002Silny wstrząs w kopalni Rydułtowy. "Czegoś takiego jeszcze nie czuliśmy"
+340 / -40Starsza kobieta przez tydzień umierała w łazience. Zareagowała kierująca autobusem
+275 / -4PGE GiEK: była groźba przerwania wałów zalewu i uszkodzenia zapory czołowej. Komunikat spółki
+130 / -18Im mniej kontrastu, tym lepiej dla nerek. To pierwszy taki zabieg w rybnickim szpitalu
+88 / -0Poziom wody w Zalewie Rybnickim zbliża się do krytycznego. PGE GiEK będzie zrzucał do Rudy większe ilości wody
+101 / -17„Dobry jeżu a nasz panie”. Ktoś w urzędzie miasta tym razem przesadził?
28Może zapaść decyzja o ewakuacji mieszkańców dzielnicy Stodoły
27W przedszkolach „dół”, w podstawówkach rekord. Porównujemy liczby w oświacie na przestrzeni lat (infografiki)
23Premier ogłosił stan klęski żywiołowej w częściach woj. śląskiego, dolnośląskiego i opolskiego
17Archidiecezja o grafice z jeżem: jest niestosowna. UM broni pomysłu
16Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alertCzy spółki powinny ponosić większą odpowiedzialność za skutki eksploatacji górniczej?
Oddanych głosów: 539
~anettk 2023-03-29
11:36:59
UE,to nie cały świat (na szczęście) Uważam,że kraje Wschodu(te w których ropa płynie strumieniami) zjednoczą się i tam bez problemu będzie można kupować,poruszać się samochodami (tak jak dotychczas) i tylko kraje uni zostaną z "ręką w nocniku" z bublem zwanym samochodem elektrycznym.
~Maciej Kowalski 2023-03-29
12:35:51
Zarząd łuni: samowybieralni, nieusuwalni, nie odpowiadający za swoje decyzje geriatryczni sataniści ze swabem na czele planują ciernista przyszłość nam i naszym potomkom,nie będziesz miał niczego i będziesz szczęśliwy, no i będziesz wp...ł robaki, "rewolucja przemysłowa" autor k.swab
~Misio Misiek 2023-03-29
13:30:18
czy kacapy, chiny, afryka, usa też nakładają na siebie tak idiotyczne i mega kosztowne zobowiązania? cy tylko europa jest taka głupia i daje się rozjeżdżać wszystkim.
~ 2023-03-29
13:39:27
"Muszą opracować technologię produkcji paliw syntetycznych na dużą skalę, która będzie neutralna pod względem emisji CO2"
Łoł! To rzeczywiacie nie znikną. Proponuje wynaleźć zaraz po perpetum mobile i wprowaezeniu obowiązku ładowania samochodów elekteycznych prądem wyłącznie z zeroemisyjnych źródeł.
~Abisall 2023-03-29
14:26:40
"czy kacapy, chiny, afryka, usa też nakładają na siebie tak idiotyczne i mega kosztowne zobowiązania? cy tylko europa jest taka głupia i daje się rozjeżdżać wszystkim."
Hainan island in the South China Sea says it will become China’s first region to ban sales of gasoline- and diesel-powered cars to curb climate-changing carbon emissions.
Sales of fossil fuel-powered cars will be banned by 2030 and electric vehicles promoted with tax breaks and by expanding a charging network, the Hainan provincial government said in a “Carbon Peak Implementation Plan.”
~ 2023-03-29
15:50:09
UE z powodu swoich pomysłów rozpie.....li się od środka. Ludzie tego nie wytrzymają. Ciekawe komu na tym zależy.
~Dintojra 2023-03-29
17:17:54
Osoba (bo nie nazwę redaktorem kogoś, kto wstydzi się podpisać pod swoimi wypocinami) mz jest przykładem na bezmyślne kopiowanie treści zaczerpniętych z sieci.
Proszę uprzejmie oto dwa przykłady.
Pierwszy to już sam clickbaitowy tytuł: "Samochody spalinowe nie znikną po 2035 roku. "Ratunkiem" zeroemisyjna benzyna"
Jest to nieprawda. Od 2035 ma obowiązywać "tylko" zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi, co nie eliminuje z rynku i użytkowania samochodów spalinowych zarejestrowanych przed 2035 i paliwo syntetyczne nie ma tu nic do rzeczy.
Kolejny "błąd": "będą mogły jeździć na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2."
Takie paliwa nie istniały i (raczej) nie powstaną, bo będą zwyczajnie zbyt drogie.
Podczas syntezy Fischera-Tropscha powstaje gaz syntezowy otrzymywany z węgla, gazu ziemnego lub biomasy.
W skład tego gazu syntezowego może, ale nie musi wchodzić dwutlenek węgla.
To dopiero pierwszy etap syntezy i już widać, że ktoś nieco próbuje "osłodzić" te paliwa, bo wydobycie węgla czy gazu nie było i nie będzie neutralne klimatycznie.
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że podczas spalania tego e-paliwa w silniku "normalnie" powstaje CO2, więc kwestia neutralności jest dosyć mocno dyskusyjna.
Jestem zwolennikiem UE, ale to co obecnie się wyrabia jest czystym idiotyzmem, bo nie chcę tego nazwać korupcją/lobbingiem, a przykład z historii już mamy nazywa się żarówka energooszczędna.
Cichutko wycofano się z tego idiotyzmu, ale jestem ciekaw ile rtęci wchłonęła Matka Ziemia w czasie produkcji i utylizacji tego czegoś.
Mam nadzieję, że to tylko ignorancja urzędników unijnych, a nie celowy lobbing.