zamknij

Wiadomości

Rybnik: zima trwa, a drogi już w wielu miejscach wyglądają jak sito (zdjęcia)

2024-01-30, Autor: 

Mimo że pogoda za oknem iście wiosenna, zima nadal trwa. Śnieg stopniał, a jezdnie odkryły przed kierowcami nowe oblicze — dziury. Mieszkańcy wpadają w nie, uszkadzają pojazdy, a co za tym idzie, zgłaszają swoje roszczenia wobec magistratu.

Reklama

Drogi dziurawe jak sito

- Tak zniszczonych i dziurawych ulic w Rybniku to jeszcze nie było, jak jeżdżę od ponad 20 lat-wstyd i obraz niegospodarności, ale ścieżki rowerowe i miliony na mieszkaniówkę w centrum oraz na Piaskach to łatwo się wydaje. Już jedna opona tej zimy uszkodzona na ul. Janiego. Jadąc za mną patrol drogówki pomyśleć może, że jadę pod wpływem, omijając ciągle dziury, slalomem praktycznie na każdej ulicy w Rybniku — pisze jeden z internautów w komentarzu do posta prezydenta miasta.

- Chyba szerokim łukiem (RSK- przyp. red.) cały czas omijają Niedobczyce. Drogi dalej wyglądają jak po wojnie. Szkoda tylko tej skrzywionej felgi. Wstyd panie Prezydencie chwalić się czymś, co nie miało miejsca! Zresztą wystarczy tylko minąć znak "Rybnik" i jakby człowiek wjechał do innego świata, czy to w śnieżne dni, czy po roztopach. Dramat — wtóruje inny mieszkaniec.

Magistrat potwierdza, że otrzymuje wiele zgłoszeń o dziurach w jezdni. Problem nie dotyczy konkretnej dzielnicy, czy ulicy. Tłumacząc jednocześnie, że Rybnickie Służby Komunalne kleją dziury na tyle, na ile pozwala im na to pogoda i dostępne technologie.

- Otrzymujemy bardzo dużo zgłoszeń, o tym, żeby drogę zreperować. Rzeczywiście przyznajemy, tych ubytków jest bardzo wiele. Nie jest tak, że zgłoszenia otrzymujemy z jednej dzielnicy, czy konkretnego obszaru. Trudno ocenić czy ilość zgłoszeń jest jakoś wyraźnie większa. Z naszego punktu widzenia, co roku ten problem po zimie się pojawia i nie dotyczy on wyłącznie naszego miasta, ale i miast ościennych. Robimy, co możemy, żeby załatać doraźnie dziury, które są. W tych warunkach, które mamy nie da się jednak robić tego w taki sposób, jakby mieszkańcy oczekiwali. Robimy to materiałem „na sucho”, po to, żeby było bezpiecznie — mówi Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa UM Rybnika.

Doraźne łatanie trwa

Od minionego czwartku (25 stycznia) pracownicy RSK zakleili największe ubytki na ulicach: Prostej, Ogrodowskiego, Energetyków, Stawowej, Ptasiej, 3 Maja, Raciborskiej, 1 Maja, Jankowickiej, Kościuszki, Piłsudskiego, Chwałowickiej, Kotucza, Budowlanych, Jośki, Górnośląskiej, Hetmańskiej, Niedobczyckkiej, Miejskiej i Placu Armii Krajowej. Prace na kolejnych ulicach cały czas trwają.

- Od czwartku służby robią, co mogą, aby zabezpieczyć, załatać dziury. Docelowo i właściwie dziury będą wypełniane wiosną — wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Najwięcej zgłoszeń szkód w Rybniku

Policja potwierdza, że otrzymuje zgłoszenia dotyczące szkód pojazdów wyrządzonych przez dziury w drodze. Największa skala problemu jest w mieście Rybniku - 9, a zaledwie 3 zgłoszenia dotyczą powiatu rybnickiego.

- Mieliśmy w sumie 12 takich zgłoszeń — poniesionych strat na skutek wjechania w dziurę na drodze. Do 4 zdarzeń doszło na ulicy 1 Maja, a 5 szkód powstało w innych częściach Rybnika, na różnych ulicach. Dodatkowe 3 zgłoszenia dotyczyły powiatu — w Bełku 2 i jedno w Palowicach. Najczęściej dochodzi do uszkodzeń opon lub kół w samochodach — informuje st. sierż. Szymon Muras z KMP Rybnik.

Uszkodziłeś pojazd, masz prawo do rekompensaty

Do Wydziału Dróg Urzędu Miasta Rybnika wpływają zgłoszenia szkód pojazdów z powodu niebezpiecznych dziur w drogach. Każde zgłoszenie rozpatrywane jest indywidualnie. 

- Mamy już zgłoszenia szkód, za które właściciele pojazdu chcą uzyskać rekompensaty. Miasto jest ubezpieczone, będziemy te przypadki wszystkie rozpatrywać. Wydział Dróg na podstawie dokumentacji, którą poszkodowany kierowca przedstawia, rozpatruje każdy przypadek indywidualnie, właśnie w porozumieniu z policją. Wtedy w zależności od tego, jakie dany kierowca poniósł szkody swojego pojazdu, może oczekiwać rekompensaty — wyjaśnia urzędniczka.

Jak zawnioskować o rekompensatę poniesionej szkody? Do wydziału dróg należy pisemnie zgłosić fakt uszkodzenia samochodu na skutek wjechania w dziurę, dołączyć zdjęcia szkody i wówczas rozpoczyna się urzędnicza procedura.

- Jeżeli są potrzebne inne dokumenty, to o nie prosimy. Jeżeli chodzi o zgłoszenie, nie ma jednolitego formularza, osoba dokonuje samodzielnie pisemnego zgłoszenia, opisując poniesioną szkodę pojazdu — tłumaczy rzeczniczka magistratu.

A jak jest u Was? Czy w okolicach, w których mieszkacie, załatano już dziury? Ktoś z Was uszkodził samochód, wpadając w wyrwę w drodze? Piszcie w komentarzach!

Oceń publikację: + 1 + 14 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~Aco87 2024-01-30
    15:29:13

    33 21

    Niestety w całym regionie drogi tak wyglądają... polskie warunki klimatyczne są bezlitosne dla drog.. co zima ta sama historia. Powodzenia Panowie likwidujący dziury na drogach!

  • ~Lepszyrybnik.pl 2024-01-30
    15:47:26

    40 19

    Cały czas o tym mówimy. Najpierw trzeba dbać o to co jest, a potem ewentualnie budować nowe.

  • ~Hopsasa 2024-01-30
    15:55:00

    34 7

    U mnie 1 dużą załatali, ale mniejszą metr dalej juz nie, bo zrobiłam fotkę i zgłosiłam tylko dużą. Lepiej wydać kasę na ulicę śniadeckiego, gdzie nikt oprócz mieszkańców nie jeździ ,a ludzie będą mieć parking pod oknami zamiast trawników. A całe osiedle w dziurach....
    ~Lepszyrybnik znacie temat?

  • ~gen 2024-01-30
    15:55:32

    46 5

    Wszystkie drogi obok budującego się nowego odcinka dwupasmówki będą do wymiany . Najgorszy pomysł to były studzienki z kanalizacji w jezdniach , wszystkie dzielnice maja ten problem , wiecznie pozapadane studzienki.

  • ~kurier 2024-01-30
    16:22:46

    18 38

    Mróz, woda, sól i duży ruch no i niestety jest tak jak jest. Przyjdzie wiosna i będzie można zalepić dziury. Taki mamy klimat

  • ~norton 2024-01-30
    16:50:54

    50 10

    A kostka przedwojenna wyłazi wszędzie... Takiego bałaganu chyba nigdy nie widziałem w Rybniku.

  • ~schiphol1 2024-01-30
    17:02:34

    34 10

    Ja zapraszam Panią redaktor na ulicę Leszczyńskiego w miejscu gdzie kończy się asfalt i zaczyna droga gruntowa. Miasto wydało pozwolenia na budowę, podatek od nieruchomości pobiera, ale wąskiej, krótkiej drogi wybudować nie potrafi.
    Droga prowizorycznie łatana była już x razy i po każdym deszczu wygląda tak samo, a w tej chwili to już jest dramat.
    Na szczęście wybory nie daleko...

  • ~deuter 2024-01-30
    18:18:24

    58 1

    Trzeba nowy asfalt położyć a nie wiecznie łatać dziury. Na to trzeba przeznaczyć pieniądze zamiast toru do driftu... dla garstki entuzjastów. Na dzień dzisiejszy mamy off-road na większości dróg w mieście i bynajmniej nikt się z tego faktu nie cieszy.

  • ~truman20 2024-01-30
    18:36:45

    52 6

    Bo drogi w Rybniku są naprawiane na totalny odpie....ol. Łata się dziurę na dziurze i jeszcze na dziurze. Przykład Hetmańska , Górnośląska... Te drogi nadają się do bezwzględnej wymiany na całej długości, niech miasto nawet nie myśli o łataniu tych kraterów, bo zwyczajnie będzie to kolejny blamaż po całościi wyrzucenie pieniędzy w błoto a ludzie dalej będą jeździli po dziurach. Niedawne naprawy dróg jakąś grubą masą zalewową i sypanie grysem, który pięknie śrutował karoserie samochodów nie dało zupełnie nic, dziury w drodze jak wylatywały tak wylatują. Kto to w ogóle wymyślił? Martotrawienie pieniędzy po całości.

  • ~ivoryevelina 2024-01-30
    19:16:06

    1 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Czerwony88 2024-01-30
    19:29:35

    44 10

    Schipol1 zgadzam się z Tobą. Wybory tuż tuż. Trzeba wybrać odpowiedniego włodarza a nie pana który udaje, że coś robi i marnuje pieniądze na bezsensowne inwestycje. .

  • ~Otto 2024-01-31
    07:39:14

    24 4

    3 Maja w Pilsudskiego - kocie lby sprzed 100 lat wyszly na szerokosci metra. Reymonta kratery. Centrum miasta. Nie wstyd wam? Udajecie Niemcow (z czasow gdy rzadzila tam prawica) a gospodarnoscia daleko wam do Bialorusi.

  • ~Maksymilian Popeć 2024-01-31
    08:45:03

    7 16

    Jak mogę uzyskać odszkodowanie za zardzewiałą blachę w aucie i zniszczone buty po nadmiernym i niepotrzebnym soleniu wszystkich bocznych dróżek i chodników i ścieżek w parku?
    Jak mogę uzyskać odszkodowanie za uszkodzone koło w szosówce, gdy jechałem sprintem przez las ul. Buhla?

  • ~Arteks 2024-01-31
    11:19:23

    4 34

    Według danych o stanie dróg jakie podał Auto Świat 15% dróg w Polsce jest w stanie bardzo złym. Niestety kierowcy mają tendencję do przesadyzmów i narzekań bo w tym samym badaniu uwzględniono też opinie kierowców i okazało się, że nie są zadowoleni aż z 35% odcinków dróg czyli ponad 2x więcej niż z danych faktycznych. A jak jest w Rybniku? Czy uważacie, że 15% dróg jest w złym stanie? To w takim razie podajcie jakiś przykład drogi która w całości nadawałaby się do remontu? Ja nie kojarzę. Raczej chodzi tylko o ubytki takie jak na zdjęciu, a to nasz RSK przecież cały czas naprawia. Widać ich w różnych miejscach. Ostatnio na Energetyków.

    @truman20 - znowu motokrzykacz krytykuje, a przecież z drogami jest tak jak z autami. Czy w autach nie trzeba wymieniać różnych filtrów, olejów, klocków itd? Tak samo drogi, szczególnie w naszym klimacie ulegają uszkodzeniom i są naprawiane. Nie zgodzę się, że przez zalepienia. Na wielu odcinkach dróg są dywaniki asfaltowe. Co roku w ramach budżetu miasta ileś dróg jest przeznaczanych do nowej nawierzchni.

  • ~Arteks 2024-01-31
    11:21:53

    4 23

    @otto - co niemieckie to niemieckie. Te kostki były odporne na... klimat. No ale wymyślono asfalt aby było wygodniej. Co trwalsze w naszym klimacie i przy ruchu ciężkich ciężarówek z węglem? Sam sobie odpowiedz.

  • ~Otto 2024-01-31
    17:20:02

    16 2

    Nawet facet co auto widzial tylko z okna autobusu powinien wiedziecz ze autobus tez sie zepsuje na dziurach.
    Taka ironia i wyglup mozesz przekonac tych co niszcza obrazy w galeriach sztuk i kleja sie do ulic ale nie mnie.
    Moze Czaskowski tego zechce, ale nie ludzie.

  • ~truman20 2024-01-31
    17:46:03

    19 1

    ~Arteks - "mądrość goniła cię, leczy ty zawsze szybszy byłeś..." Myślisz czasem zanim coś napiszesz? Raczej nie. Gdzieś ktoś napisał, że dróg nie trzeba naprawiać? Pisałem o marnej jakości napraw tych dróg w Rybniku... Te twoje dywaniki pofalowane jak fale Dunaju możesz sobie włożyć między te swoje nikomu niepotrzebne bajki.

    "Te kostki były odporne na... klimat. No ale wymyślono asfalt aby było wygodniej. " - podbudowę drogi i masę asfaltową można zrobić naprawdę trwałą nawet pod ciężkie pojazdy. W Polsce zwyczajnie wybiera się najtaniej. Po prostu robota musi się rodzić a ludzie i tak nie mają żadnej linii obrony. Dziury mogą być latami w drogach, bo miasto może nie mieć pieniędzy, ale jak przychodzi o płacenie podatków, to spróbuj obywatelu nie mieć pieniędzy... Może zróbmy też płacenie podatków na odpie...ol? Co ty na to?

  • ~cyandelia 2024-01-31
    19:59:28

    0 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2024-01-31
    23:35:37

    2 8

    @truman20 - w Rybniku nikt nie pyta się na co idą środki z podatków bo ciągle się coś nowego projektuje, buduje i oddaje do użytku. Albo to jest nowa droga, albo to jest nowa zajezdnia dla autobusów, albo nowa porodówka, albo to jest nowe osiedle TBS, albo to jest nowa sala gimnastyczna albo skatepark... I tak w kółko coś tu się dzieje.

    Gdybym mieszkał np. w powiecie rybnickim to ciągle bym się zastanawiał na co tam idą pieniądze. Czy słyszał ktoś u was np. o jakieś nowej drodze wybudowanej w ostatnich 10 latach?

  • ~truman20 2024-02-01
    06:52:16

    9 2

    Artrks - co znaczy "u was"? Ja nie mieszkam w powiecie. Czyli twoim tokiem myślenia budowa nowych dróg czy tam innych rzeczy, które mają niby polepszyć upadły PR miasta ma być usprawiedliwieniem dla zaniedbywania bieżących spraw? No ciekawe.

  • ~ 2024-02-01
    09:39:00

    5 3

    arteks ty jednak jesteś wyjątkowym [autocenzura, bo jako moderator znów usuniesz jak nie komentarz, to konto]. Sporo podatków mieszkańcy powiatu płacą w Rybniku, a niewiele trafia z powrotem do powiatu, bo Rybnik zeżre wszystko co im się da. Ty chyba mieszkasz na parterze lub I piętrze i niewiele widzisz z balkonu. Ale cóż kto jak nie ty "nabija" nie tylko plusy, ale i minusy, których jest zdecydowanie więcej, bezkarnie może pisać komentarze na pograniczu hejtu, dyskryminacji, złośliwości wobec słabszych i starszych osób zwłaszcza spoza Rybnika....naprawdę uważasz się za "nadczłowieka"? Już to przerabialiśmy 90 lat temu....

  • ~Arteks 2024-02-01
    11:25:51

    3 6

    @truman20 - ależ nie ma żadnego zaniedbania. Ubytki po zimie są wszędzie nie tylko w Rybniku i są sprawnie usuwane. Miasto nie żałuje (niestety) soli do utrzymania zimowego co również ma wpływ na ich powstawanie. Skala inwestycji prodrogowych w Rybniku (nowe drogi, przebudowy, ronda, parkingi) była w ostatnich dziesięcioleciach naprawdę ogromna. W powiecie SRB dużo gorsze drogi, czyste powietrze nie jest priorytetem, nie ma jakiegokolwiek rozwoju, nie ma inwestycji i jakoś nie lecą pretensje ze strony redakcji na... starostwo.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5503