zamknij

Wiadomości

Przedsiębiorcy wypowiedzieli się na temat parku Centrum Starego Rybnika

2023-06-22, Autor: 

Trwają konsultacje w sprawie powstania i warunków, jakie będą obowiązywały w parku kulturowym Centrum Starego Rybnika. W środę (21 czerwca) odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami, którzy prowadzą swoje biznesy na terenie parku.

Reklama

Spotkanie  przedstawicieli miasta z przedsiębiorcami odbyło się w Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rybniku. Pojawiło się na niej kilkudziesięciu przedsiębiorców. W spotkaniu, z ramienia miasta uczestniczyli: Małgorzata Tkacz Janik, odpowiedzialna za kampanię informacyjną oraz Henryk Mercik, Miejski Konserwator Zabytków.

Na wstępie zgromadzeni dowiedzieli się, czym jest park kulturowy.

- Przede wszystkim należy wyjaśnić, czym jest Park Kulturowy? Jest to jednak z pięciu form prawnej ochrony zabytków w Polsce. Park kulturowy, czyli forma obszarowa. Jest to forma specyficzna, ponieważ tą formą można obejmować obszary, na których znajdują się obiekty zabytkowe, ale i zabytkowe układy przestrzenne ulic, placów, ale też znajduje się zieleń komponowana, historyczna, projektowana. Dodatkowo znajdują się na tym obszarze też budowle współczesne. Park kulturowy Centrum Starego Rybnika polega na tym, że chcemy, aby na tym obszarze utrzymać ład przestrzenny i zachować też ład historyczny, który odziedziczyliśmy po przodkach. Natomiast chcemy też, aby ten obszar rozwijał się harmonijnie, czyli to, co dodajemy, projektujemy, było spójne z tym, co odziedziczyliśmy historycznie. Jest uchwalany przez Radę Miasta Rybnika reprezentującą mieszkańców. Dlatego tak istotne są konsultacje, aby mieszkańcy dowiedzieli się, czym jest park kulturowy, co możemy na tym zyskać — wyjaśnia Henryk Mercik, Miejski Konserwator Zabytków.

Konsultacje z mieszkańcami, podczas których można zasięgnąć informacji na temat parku, ale również zgłosić swoje uwagi, czy obawy, rozpoczęły się 13 czerwca i potrwają do 20 września. Następnie powołany zespół odpowiedzialny za przygotowanie uchwały dotyczącej parku kulturowego będzie uszczegóławiał powstający dokument.

Jak podkreśliła Małgorzata Tkacz Janik, są pewne elementy, które są już znane jak np. wytyczone granice parku kulturowego, nazwa parku, wybrane 30 istotnych dla miasta zabytków z różnych epok.

Zgromadzeni mieszkańcy otrzymali informację o 10 najistotniejszych korzyściach wynikających z ustanowienia parku kulturowego:

1. ustanowienie parku nie tylko pozytywnie wpłynie na wygląd miasta, ale będzie korzystniejsze dla mieszkańców, przedsiębiorców, turystów:
- atrakcyjny wygląd śródmieścia
- podwyższenie turystycznego znaczenia całego miasta.

2. Status Parku Kulturowego buduje prestiż Rybnika, stare centrum staje się wspólną własnością.

3. Rybnik znajdzie się wśród kilkudziesięciu polskich gmin, które mogą pochwalić się wyjątkową formą ochrony dziedzictwa kulturowego.

4. Park Kulturowy to znak rozpoznawczy - swoista marka i jakość, która oznaczać będzie rybnickie śródmieście, a przez to rozsławiać i rekomendować Rybnik jako miasto wyjątkowe na mapie Polski i Europy.

5. Władze miasta będą mogły lepiej zadbać o estetykę przestrzeni.

6. Dbanie o krajobraz kulturowy przyczynia się do poprawy jakości przestrzeni publicznych.

7. Ujednolicenie zasad reklamowania i form informowania o usługach oznacza lepsze i bardziej skuteczne dotarcie do klienta przez uniknięcie chaosu, nadmiaru i zastosowanie najnowszych standardów eye-tracking.

8. Park ochroni mieszkańców i turystów przed nachalnością i uciążliwymi formami działalności gospodarczej.

9. Utworzenie parku będzie najlepszą okazją do wytyczenia nowych ścieżek edukacyjnych oraz historycznych szlaków tematycznych na potrzeby mieszkańców, uczniów oraz turystów.

10. Obszar parku może stać się rodzajem naturalnej przestrzeni kulturowej kreatywności dla różnych grup mieszkańców.

Najwięcej dyskusji wśród przedsiębiorców wywołał punkt 7, odnoszący się do ujednolicenia reklam. Organizatorzy spotkania podkreślili, że obecne przebodźcowanie informacjami, które są niejednokrotnie tandetne nie osiąga oczekiwanych rezultatów, a wygląda nieestetycznie. Uporządkowanie reklam, stworzenie pewnego standardu, umieszczenie reklam na wysokości wzroku, a nie na całych elewacjach budynków jest bardziej skuteczne.

- Co to znaczy ujednolicenie? Nie oznacza to, że wszystkie szyldy czy reklamy mają być takie same, czy w tych samych kolorach. W słowie "ujednolicenie" ja widzę spis pewnych zasad. Są pewne rzeczy, których należy unikać, jak na przykład jaskrawe róże, czy fiolety. Jest cała gama kolorów, które jednak pasują do architektury, będą zachowane indywidualne loga. Reklama jednak w prosty sposób musi być dostosowana do architektury budynku. Jeżeli są piękne gzymsy, czy sztukateria, to nie będzie można zasłaniać jej wielką płachtą reklamową — wyjaśnia Henryk Mercik.

Jeden z przedsiębiorców podniósł temat estetyki i ładu. Mówiąc wprost, że są to stwierdzenia bardzo subiektywne i czy coś estetycznego dzisiaj, nie oznacza, że będzie równie ładne i estetyczne za kilka lat. Kto ma decydować o tym, że coś jest ładne, a coś nie?

- Oczywiście pewien pogląd na zabytki, na architekturę się zmienia na przestrzeni czasu. Jednak proszę mi wierzyć, że jeżeli chodzi o architekturę, są obiektywne zasady kompozycji, eksponowania pewnych elementów elewacji, komponowania kolorystycznego itd. To są proste zasady kolerowania z naturą, utrzymania pewnych standardów kolorystycznych i uwierzcie państwo, że nikt "od czapy" nie będzie wprowadzał jakiś dziwnych, niesprawdzonych zasad — odpowiedział Miejski Konserwator Zabytków.

Pojawiły się również sugestie, aby uporządkować przestrzeń publiczną w godzinach nocnych, kiedy to młodzi ludzie pod wpływem różnych używek zakłócają nie tylko ciszę nocną, ale również niszczą elewacje, czy załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne na murach budynków. Mieszkańcy zaproponowali również ograniczenie ruchu drogowego na terenie parku, czy ponowne umieszczenie szaletu miejskiego na Placu Wolności. Pojawił się również problem nadmiernej ilości gołębi, które zabrudzają śródmieście.

Sugestie przedsiębiorców zostały odnotowane, jednak na wiele pytań nie pojawiło się konkretnych odpowiedzi.

 

Oceń publikację: + 1 + 15 - 1 - 23

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~boorecki 2023-06-22
    16:33:21

    20 13

    "Mieszkańcy zaproponowali również ograniczenie ruchu drogowego na terenie parku" - no to znowu będzie larum na forum, że ktoś nie może pod drzwi drogerii podjechać.

    Dobre zmiany, do dzieła panie i panowie!

  • ~rzyt 2023-06-23
    06:37:27

    12 10

    Tu tylko chodzi o te reklamy; reszta to bicie piany. Porządek z reklamami można było zrobić prostszymi metodami, a tak będzie trzeba przedstawić projekt reklamy do zatwierdzenia w UM; zapłacić i czekać. Ile to nowych miejsc pracy wygeneruje dla...

    Na turystów w Rybniku zbytnio bym nie liczył. Baza hotelowa skromna, a i tak nie przeciążona.

    Osobiście Rybnikowi potrzebny jest Aktywny Park Przemysłowy.

  • ~kurier 2023-06-23
    12:45:33

    4 10

    Towarzyszu rzyt nie dość że zawsze narzekacie to wyraźnie nie rozumiecie potrzeb współczesnych młodszych ludzi. Czy wasza młodość to czasy Gomułki i czynów społecznych? To zrozumcie że czasu nie da się zatrzymać. Pomyslcie towarzyszu o domu spokojnej starości

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5380