zamknij

Wiadomości

Perony na dworcu piękne, ale co ze starymi wiatami?

2018-09-14, Autor: 

Perony na dworcu PKP w Rybniku stoją ładne i nowe. Są windy, pojawiły się nowe zegary. Mimo tej widocznej zmiany o czymś jednak zapomniano. Internauci wskazują, że nikt nie ruszył starych i zniszczonych wiat, z których cieknie woda. Brakuje też nowoczesnych tablic informacyjnych. Na te udogodnienia jeszcze poczekamy.

Reklama

Ten rok mija pod znakiem intensywnych prac na linii Chybie-Żory-Rybnik. Efekty tych robót zauważamy choćby spoglądając na Most Zamysłowski, wiadukt nad Chwałowicką czy dworzec PKP na stacji Rybnik Główny.

Ostatni wymieniony obiekt zyskał nową nawierzchnię torową, 3 wyremontowane perony, windy czy platformę dla osób niepełnosprawnych. Wymieniono także nagłośnienie, które poprawiło jakość wygłaszanych komunikatów.

O czymś jednak zapomniano. Zwraca na to uwagę jeden z internautów na forum skyscrapercity.com:

"Czy remont/rewitalizacja dworca w Rybniku jest już zakończona? Bo jeśli tak, to wyszedł niezły bubel. Owszem, perony są ładne i nowe. Ale co z resztą? Wiaty nie zostały nawet odświeżone! Z dachu leci (nie kapie, leci!) woda. Wczoraj podczas deszczu nie można było znaleźć miejsca by coś nie lało się na głowę.

Przejście podziemne? Parę lat temu zostało odświeżone, teraz miało być wyremontowane. Prócz wind nie zrobiono tu nic".

Stare wiaty to nie wszystko. Na dworcu w centrum Rybnika brakuje nowoczesnych tablic informacyjnych – takich, jakie znajdują się na stacji w dzielnicy Paruszowiec-Piaski >>Powiało nowoczesnością. Dworzec na Paruszowcu zyskał tablice elektroniczne<< Zamiast tego pasażerowie muszą korzystać ze starych pragotronów lub papierowych rozkładów jazdy na peronach.

PKP PLK nie zamierza zostawić dworca w takim stanie, ale na kolejne zmiany będziemy musieli jeszcze poczekać. - Docelowo powstanie elektroniczny system dynamicznej informacji podróżnych. Zostanie on zrealizowany po 2020 r., w ramach ogólnokrajowego projektu zabudowy systemu pn.: „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych” - wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Jak dodaje nasza rozmówczyni, prace inwestycyjne na stacji nadal trwają. - Związane są z wymianą nawierzchni w torach bocznych i wymianą rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Zakończenie robót budowlanych w ramach tego zadania inwestycyjnego planowane jest w kwietniu 2019 – mówi.

Również w przyszłym roku PKP planuje remont starych wiat oraz tunelu od strony ul. Kolejowej.

Do tematu będziemy wracali.

Oceń publikację: + 1 + 27 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~THE Bill 2018-09-14
    07:50:48

    38 3

    Tylko 2 lata poczekamy na wymianę tablic informacyjnych? Wow.. Jak na kolej to zaskakująco szybko! No ale te wiaty to by mogli ciut szybciej naprawić bo tam poważnie tak kapie..

  • ~mazi_rk 2018-09-14
    08:04:55

    35 9

    To już jest wielki bubel!!!!.
    1. "Prócz wind nie zrobiono tu nic" - co z tego że są windy, jak i tak co chwile są nieczynne z powodu awarii?
    2. "Wymieniono także nagłośnienie, które poprawiło jakość wygłaszanych komunikatów" - chyba też nie bardzo. Co z tego że jest nowe nagłośnienie, jak komunikaty są tak ciche i niewyraźne że trzeba być pod samym głośnikiem i mocno nastawiać ucho żeby cokolwiek usłyszeć (pod warunkiem że jest kompletna cisza na dworcu, bo wystarczy że będzie jechał jakiś pociąg to już nic się nie usłyszy bo będzie zagłuszony)

  • ~morfeus12 2018-09-14
    09:29:39

    20 2

    Kolej w naszym regionie to dobitny przykład jak traktuje się tutejszych mieszkańców i miejscowości. Prowincja totalna! Gdzieś daleko na wschodzie wszystkie małe stacje są odremontowane. Bo kolej dzieli pieniądze z Warszawy na województwa żeby było sprawiedliwie. To, że u nas na Śląsku jest najwięcej do roboty, tego zdaje się nikt nie wie... Cały ten huczny remont torów też jest po nic, skoro praktycznie nic nie jest robione lepiej. Zaczynają robić jak coś zaczyna się sypać. Szkoda gadać...

  • ~Arteks 2018-09-14
    10:19:04

    25 25

    @Boss - kolej się zmienia plus pod wieloma względami. Nie można mówić, że inwestycje omijają Śląsk bo tylko w naszym regionie co najmniej kilka linii kolejowych przeszło/przechodzą remonty i prędkości dla pociągów są wyższe niż kiedyś. Z 5 lat temu chyba nikt w Rybniku nie przypuszczał, że przez nasze miasto pojadą pociągi międzynarodowe z Warszawy do Pragi czy Budapesztu czy osobowe do Bohumina. Natomiast oczywiście, da się też zauważyć, że jak na ilość linii, posterunków, stacji i przystanków to działania PKP wobec Śląska są i tak nieproporcjonalne. Przykładowo na większości modernizowanych stacji w Polsce jeśli są na to środki unijne - budowane są nowe tunele, w Żorach nie zaprojektowano tunelu ani kładki i mieszkańcy będą musieli przechodzić przez tory mimo, że przez lata była tam kładka nad torami. Mimo remontu dworca Rybnik Paruszowiec i obietnic ze strony PKP PLK - nadal nie wykonano remontu peronu. W Raciborzu mimo 21 lat od powodzi - nigdy nie znaleziono środków na to aby wyremontować dworzec kolejowy. W Czerwionce PKP zburzyły dworzec i nie wybudowały nowego - mimo, że w Polsce na wielu lokalizacjach po wyburzeniu starego pojawił się stary. Jadąc pociągiem z Katowic do Raciborza w zasadzie tylko Katowice, Katowice Ligota, Rybnik Paruszowiec, Rybnik i Sumina - to dworce które wyglądają przyzwoicie lub przeszły remont w ostatnich latach. Wszystkie inne to albo rudery albo puste ślady po wyburzonych dworców. Taką skalą ignorancji ze strony PKP powinni zająć się posłowie ale niestety nie są tym tematem zainteresowani! Jedynym posłem który zainteresował się stanem dworców na Śląsku był poseł Krząkała - dzięki jego interwencji oraz działań radnego, PKP w końcu wyremontowała dworzec Rybnik Paruszowiec - który też był już przeznaczony do wyburzenia... A poniemieckie wiaty na stacji są dużo lepsze od współczesnych z pleksy, bardzo słabych i kiczowatych jakie stawiane są czasami na niektórych stacjach. Byle tylko je porządnie wyremontować, zaizolować i pomalować. Będą służyły jeszcze lata. No i czekamy na porządny remont przejścia podziemnego.

  • ~Jan R. 2018-09-14
    11:27:51

    32 9

    Jest niezawodna metoda na przyspieszenie wszelkich prac na dworcu. Wpierw jednak należy go nazwać im. Lecha i Marii Kaczyńskich.

  • ~kierowca bombowca 2018-09-14
    12:24:12

    13 9

    Częste korzystanie z dworca zakończyłem w 94 roku jak wyszedłem z armii, potem jeszcze korzystałem przez kilka miesięcy codziennie ok 7lat temu, szczerze po zdjęciach nie widzę różnicy, co tam pięknego, znaczy chodzi o pomalowane konstrukcje na niebiesko czy jak bo nie ogarniam, a może trzeba tam po prostu byc aby zobaczyć te piękno...którego jak mniemam wcześniej nie było.

  • ~morfeus12 2018-09-14
    12:25:17

    15 4

    @Arteks, do listy straconych dworców z regionu zapomniałeś dodać jeszcze Rybnik Towarowy i niedługo Rydułtowy!! Naprawdę to nie jest normalne... A fakt jest taki, że wiele osób rezygnowało kolejno z kolei właśnie ze względu na to jak to wszystko wyglądało. Wiadomo, że częstotliwość kursowania miała największy wpływ ale całe otoczenie dworców w naszych miejscowościach woła o pomstę do nieba. A włodarze większości gmin tylko twierdzą, że się nie da bo to PKP.

  • ~kierowca bombowca 2018-09-14
    12:29:32

    16 23

    Lepiej Lecha i Marii niż bolka

  • ~pprywatne 2018-09-14
    14:16:27

    5 10

    Czy wygląd wiaty ma jakieś większe znaczenie? Chyba spełnia swoją funkcję i nikomu na głowę się nie leje.

  • ~mewa74 2018-09-14
    14:41:57

    13 2

    Mogliby jeszcze zrobić coś z drzwiami wejściowymi. Są wąskie, a ich wahadłowe skrzydła ciężkie.

  • ~ 2018-09-14
    14:47:28

    13 2

    kilka lat temu za pół miliona złotych odmalowali sufit i podczyścili trochę ściany z graffiti wymienili trzy kafelki i zamontowali kilka lamp świetlówkowych :) pamiętam to jak dziś

  • ~Arteks 2018-09-14
    18:38:22

    8 11

    @pprywatne - wszystko może dobrze lub źle wyglądać. Porównaj sobie np. estetyczny "kibel" z parku koło pl. JPII z toi-toi ustawianymi koło stadionu... Nie mówię, że tak jest zawsze ale przeważnie stara "niemiecka" robota łączyła w sobie wysoką jakość, funkcjonalność i niezły dizajn. Takie wiaty jak w Rybniku znajdziesz tylko na dworcach dawnych kolei niemieckich zarówno w Niemczech jak i Polsce zachodniej czy płn-zach. Z tekstu wynika, że kapie bo wiaty były tylko pomalowane z 2-3 lata temu ale od niepamiętnych czasów nie przeszły jakiegoś remontu, chyba od czasów PRL. Na szczęście to solidna niemiecka konstrukcja.

  • ~Lateks 2018-09-15
    00:44:41

    2 7

    Arteks z którego roku są te wiaty? Bo raczej wątpię że są po Niemieckie....

  • ~Jacek Kamiński 2018-09-15
    10:54:04

    6 1

    Do Lateksa - warto spojrzeć na pocztówki sprzed I wojny światowej i wszystko jasne.

  • ~Lateks 2018-09-15
    15:43:17

    1 1

    ~Jacek Kamiński spoko, tylko taka sprawa że po trzecim powstaniu śląskim byla eksplozja na dworcu. Wątpię że nie uszkodził on wiat na dworcu jeśli takowe były...

  • ~Arteks 2018-09-16
    11:22:21

    5 3

    @lateks - a kto w tamtych czasach miał doświadczenie w takich żeliwnych konstrukcjach jak nie Niemcy? Poza tym zwróciłem uwagę w podróżach, że takie same wiaty można spotkać tylko na obszarach gdzie inwestowały kiedyś koleje niemieckie.

  • ~Lateks 2018-09-17
    11:33:49

    4 2

    Arteks to jest tak jakbyś twierdził że wszystkie parowozy w Polsce byly niemieckie... Zapytałem czy wiesz z kiedy zostały wybudowane, a upierasz się przy swoim chociaż sam widzisz że nie masz racji. Równie dobrze mogły zostać odbudowane po 1945 roku...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5342