zamknij

Wiadomości

Nowe rondo, zwężone jezdnie, promenada i staw. Tak może wyglądać Plac Armii Krajowej za kilka lat (zdjęcia)

2023-11-10, Autor: 

Plac Armii Krajowej i jego okolice czeka kompletna metamorfoza? Tak wynika z tego, co dzisiaj zobaczyliśmy i usłyszeliśmy podczas briefingu prasowego w rybnickim magistracie. Architekt Rafał Paszenda działający na zlecenie Miasta przedstawił poglądowy projekt zmian obejmujących ten teren. Była mowa o centrum przesiadkowym, zwężeniu jezdni pomiędzy 3 Maja a Piłsudskiego i Reymonta - Armii Krajowej, a także o nowym rondzie, promenadzie oraz... małym stawie.

Reklama

Jakiś czas temu na stronie SARP Katowice pojawił się konkurs dla architektów, o czym pisaliśmy w artykule >>Dzisiaj parking, jutro centrum przesiadkowe z parkingiem wielopoziomowym? Miasto z SARP-em ogłosiło konkurs na projekt<<

Dzisiaj dowiadujemy się kolejnych rzeczy związanych z Placem Armii Krajowej i sąsiadującymi terenami tej części miasta. Podczas briefingu prasowego w rybnickim magistracie słyszymy, że budowa centrum przesiadkowego ma być sfinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FenIKS). Miasto ubiega się o środki. Nowinek jest o wiele więcej.

Centrum przesiadkowe, nowe rondo z pasem rowerowym i zwężenie jezdni

Jak przekonuje Rafał Paszenda, architekt działający na zlecenie miasta, pomiędzy dworcem PKP a potencjalnym centrum przesiadkowym jest duża przestrzeń do zagospodarowania i to właśnie na zagospodarowanie tego terenu magistrat rozpisał konkurs.  

Przedstawił następnie poglądowy projekt, w jaki sposób można nowocześnie i wygodnie zagospodarować wskazany teren. Pewniki są dwa – Dworzec PKP musi zostać na obecnym miejscu, a centrum przesiadkowe możliwie jak najbliżej dworca, musi być zlokalizowane właśnie na działce przy Pl. Armii Krajowej. Według projektu poglądowego architekta samo centrum przesiadkowe, to kilkupiętrowy budynek o dużej powierzchni. Centrum przesiadkowe ma zostać zbudowane w miejscu obecnego parkingu miejskiego, na skrzyżowaniu ulic Jankowickiej i Reymonta. Poza dwoma peronami dla autobusów, obejmie również parking wielopoziomowy o łącznej pojemności ok. 450-500 miejsc postojowych, a także ponad 60 miejsc dla rowerów. Wszystko to ma na celu zintegrowanie różnych środków transportu oraz stworzenie bardziej efektywnej infrastruktury transportowej wewnątrz miasta. W projekcie pojawiły się też miejsca handlowo-usługowe.

Kluczową kwestią jest nowe „poukładanie” komunikacji samochodowej, umożliwiając korzystanie z tego terenu przede wszystkim pieszym i rowerzystom. W miejscu obecnego skrzyżowania ulicy Reymonta z Jankowicką oraz Pl. Armii Krajowej miałoby powstać rondo z pasem rowerowym, co ułatwiałoby przejazd od ronda Chwałowickiego do ulicy Reymonta, bez przymusu objeżdżania części śródmieścia. Przekształcenia dróg, jakie zaproponował architekt w planie poglądowym, obejmuje zwężenie jezdni na odcinku 3 Maja do Piłsudskiego do jednego pasa ruchu w każdym kierunku, podobnie zawężona miałaby być Reymonta w stronę Pl. Armii Krajowej.

- Układ drogowy w pewnym sensie jest narzucony przez Miasto. Oczywiście nie będzie układ drogowy zmieniony bez szkody, ale utrzymujemy w tym projekcie poglądowym cyrkulację kołową ruchu samochodowego. Czyli na wjeździe do miasta są dwa pasy ruchu i później też będą dwa pasy, ale pozwoli nam to wykorzystać jednokierunkowe dziś drogi do wjechania w inną część miasta, nie musząc objeżdżać znacznej jego części, jak to ma miejsce dziś. – tłumaczy Rafał Paszenda, architekt.

Promenada i staw w Rybniku?

Jak uslyszeliśmy, dodatkowo od dworca kolejowego do centrum przesiadkowego prowadziłaby promenada miejska, wykonana z czerwonej klinkierowej posadzki dla ułatwienia przejścia z jednej do drugiej lokalizacji osobom nieznającym miasta. Ułatwiłoby to tłumaczenie drogi przejścia. W przestrzeni obok obecnego Centrum Biznesowego K1 oraz KMP Rybnik miałyby powstać tereny zielone, oraz zabudowanie handlowo-gastronomiczne. Planowane jest również odtworzenie małego stawu, który na historycznych mapach tam się znajdował.

- Zieleń i woda jest w tym projekcie jako podziemny zbiornik retencjonowania, ale będzie też jako zbiornik otwarty na Placu Armii Krajowej. Miałby to być biologiczny staw, który odpowiada temu, co było w tym miejscu wcześniej. Dlatego chciałem w sposób symboliczny go odtworzyć – wyjaśnia Rafał Paszenda.

Plac Armii Krajowej w poprzednich latach był wyłączony z planu zabudowy. Teraz taka możliwość jest i należy to wykorzystać, co podkreślał prezydent miasta. Im więcej mamy przestrzeni przeznaczonej wyłącznie dla samochodów, tym bardziej miasto traci na atrakcyjności, na promocji w oczach inwestorów, którzy mogliby się tu pojawić.

- Chcemy w pewnym sensie z zabudowy betonowej uczynić przestrzeń bardziej przyjazną mieszkańcom. Dlatego też rozpoczynamy rozmowy, spotkania, spacery z mieszkańcami, ale przede wszystkim rozmowy z fachowcami, czyli architektami, którzy w ramach konkursu mają pokazać, w jaki sposób widzieliby centrum przesiadkowe w Rybniku. Jesteśmy ograniczeni dwoma punktami strategicznymi, tj. dworzec kolejowy oraz lokalizacja centrum przesiadkowego które, aby pozyskać środki europejskie, musi być w tym miejscu. W grudniu planujemy rozstrzygnąć konkurs. W 2024-2025 roku trwałyby prace projektowe, a kolejne lata, to już byłby proces budowy. Zastrzegam jednak, że są potrzebne do tego środki europejskie — mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Według gospodarzy spotkania, najnowsze trendy w architekturze mówią o tworzeniu przestrzeni dla ludzi, czyli terenach zielonych, przestrzeni gdzie piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo. Propozycja przedstawiona przez architekta Rafała Paszendę pokazuje, że omawiana przestrzeń, dzisiaj jest niewykorzystana, również jako przestrzeń handlowo-usługowa.

- Powinna się ta przestrzeń zmienić, ponieważ to, co dzisiaj mamy na tym terenie jest wielokrotnie przebudowywane bez jakiejś konkretnej myśli urbanistycznej. Dlatego należy tę myśl w jakiś sposób znaleźć na nowo. Moje analizy pokazują, jak można tę przestrzeń zagospodarować, nie zmieniając znacznie układu komunikacyjnego, czy rowerowego. Oczywiście w pewnym sensie będzie to precyzowane. Reszta to sprawa otwarta i każdy będzie miał szansę, aby przedstawić swój pomysł na ten teren – wyjaśnia architekt.

Szacowany koszt budowy centrum przesiadkowego, wraz z przebudową układu komunikacyjnego to ok. 101 mln zł. Na realizację inwestycji miasto będzie się starało pozyskać fundusze w ramach Strategii ZIT wspieranych w programie FEnIKS 2021-2027. Możliwa do uzyskania na ten cel jest kwota 70 mln zł.

Co sądzisz o centrum przesiadkowym i projekcie poglądowym architekta?

Oceń publikację: + 1 + 74 - 1 - 149

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~MArudzia 2023-11-10
    15:45:46

    39 15

    Konkurs jak i wykonawca pewnie już wybrany, jedyna firma która może udźwignąć ciężar inwestycji to firma GRANI ..., ;--)))))))

  • ~Arteks 2023-11-10
    15:59:08

    15 73

    Zmiany w tym miejscu są... wręcz pożądane i trzeba wreszcie się wziąć za tę część miasta. Kto to widział - plac który jest jednym wielkim skrzyżowaniem! To może być kolejne reprezentacyjne miejsce rybnickiego Śródmieścia i centrum biurowe dla całego ROW w przyszłości. To akurat dobry innowacyjny kierunek władz miasta. :)

    Natomiast mam wątpliwości co do umiejscowienia czegoś co w projekcie nazywa się "Centrum Przesiadkowe" bo współczesne centra przesiadkowe tworzy się... przy samych dworcach, a nie blisko nich. Druga uwaga to jeśli już to proszę nie nazywać tego "Centrum Przesiadkowym" tylko... pętlą autobusową albo dworcem autobusowym czy parkingiem dla aut i autobusów. Kolejna uwaga po co tam parking na 500 aut? Rozumiem aby zrobić parking na tyle miejsc które zostaną zabrane spod Policji, ZUS czy US plus jakaś rezerwa a więc 200-250. Ale na co 500 kiedy za 10 lat nawet w Polsce standardem będą dojazdy do pracy autobusami i pociągami co jest w wytycznych EU.

    Wokół dworca są miejsca które lepiej nadawałyby się na centrum przesiadkowe po załatwieniu z PKP spraw formalnych i zmianach własnościowych.

  • ~Apollo2 2023-11-10
    16:00:07

    52 5

    Już teraz to miejsce ledwo co mieści wszystkich prowadzących pojazdy.Nie wyobrażam sobie jak to będzie funkcjonowało po przebudowie.Parking ok,wieżowce niech będą ale po co ruszać tak duże i ważne skrzyżowanie.

  • ~Lepszyrybnik.pl 2023-11-10
    17:20:24

    34 19

    Najlepszą działkę naprzeciwko ZUS zamiast przeznaczyć pod biurowiec miasto będzie zabudowywać parkingiem. Nie jest to dobre rozwiązanie i przez to nie powstanie kwartał biurowy. No bo trudno mówić o dzielnicy biurowej z dwoma-trzema biurowcami. Znów z fajnego pomysłu wyjdzie fatalna i niefunkcjonalna realizacja.

  • ~lewy_gwint 2023-11-10
    18:06:45

    47 6

    Staw to już tam kiedyś był przeważnie po opadach deszczu. Nic nie trzeba projektować.

  • ~Arteks 2023-11-10
    18:11:27

    10 35

    @Lepszyrybnik.pl - biurowiec zaplanowany jest przy 3 Maja prostopadle do K1. Może nie zauważyłeś...

  • ~valglano 2023-11-10
    18:25:54

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Rycerz 2023-11-10
    18:29:16

    53 16

    Ci ludzie chcą zrobić z tego miasta wioche ! Kto to widział żeby zlikwidować taką prestizową ulicę i Plac ?! Dziesiątki lat i nikomu nie przeszkadzało ! Nie wspomnę że jak ciężko bedzie sie jezdziło bez tego skrzyżowania ! SKANDAL !!! Rybniczanie i kierowcy nie pozwólmy na to !!!!

  • ~Rycerz 2023-11-10
    18:29:37

    27 13

    Ci ludzie chcą zrobić z tego miasta wioche ! Kto to widział żeby zlikwidować taką prestizową ulicę i Plac ?! Dziesiątki lat i nikomu nie przeszkadzało ! Nie wspomnę że jak ciężko bedzie sie jezdziło bez tego skrzyżowania ! SKANDAL !!! Rybniczanie i kierowcy nie pozwólmy na to !!!!

  • ~kurier 2023-11-10
    18:44:55

    14 39

    Towarzyszu rycerz, pozwólmy rozwijać się miastu i pozwólmy budować nowe budynki. Kierowcy otrzymają kolejny parking kryty

  • ~ 2023-11-11
    10:27:39

    16 7

    To dobre miejsce na piętrowy parking, ktory lepiej organizuje przestrzeń. Może warto byłoby pomyśleć o podziemnycj w fazie projektowania biurowców, zeby uniknąć patologii budowlanej jak w pobliskim sądzie? Natomiast nie ma sensu budowa takiego parkingu przy tyglu. Po pierwsze młodzi ludzie, popierający UE powinni przyjeżdżać do szkoły rowerem. Wkrotce i tak ZSRUE przeobrazi się w Koreę Północną, czeka nas wykluczenie komunikacyjne. Warto się uczyć jak poradzić sobie w środowisku marksizmu. Nauczyciele natomiast powinni dawać dobry przykład, tak jak prezydent miasta oddając swoje nieekologiczne diesle na złom.

  • ~Gruby21 2023-11-11
    20:36:27

    7 5

    Świetna inicjatywa. To skrzyżowanie od lat błaga o przebudowę. Niebezpieczne dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Jeden z kilku placów w Rybniku, które są tak naprawdę nieudanymi skrzyżowaniami i kloakami komunikacyjnymi. Latem można tu na asfalcie ugotować jajko. Trzymam kciuki :) Jedynie faktycznie nie jestem przekonany co do lokowania centrum przesiadkowego tak daleko od dworca. Szkoda że miasto nie wykorzystało okazji i nie wykupiło biedronki po pożarze :D

  • ~exploriurbex 2023-11-12
    14:18:10

    2 3

    Na tych wstępnych planach wygląda to atrakcyjnie. Oby się ziściło.

  • ~exploriurbex 2023-11-12
    14:20:46

    4 2

    Mam zasadne pytanie. Czy auta elektryczne będzie można parkować na krytych parkingach? W niektórych krajach pojawiaja się zakazy.

  • ~ 2023-11-13
    06:50:58

    9 0

    "zwężenie jezdni.."??? a może w ogóle wyprowadzić ruch samochodów i autobusów z ulic w promieniu 500-800 metrów od rynku i placu wolności??? ileż to arteks i tych paru rowerzystów miałoby radości?? jest to nieprzeliczalne aczkolwiek smogu byłoby chyba mniej??

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5359