Plac Armii Krajowej i jego okolice czeka kompletna metamorfoza? Tak wynika z tego, co dzisiaj zobaczyliśmy i usłyszeliśmy podczas briefingu prasowego w rybnickim magistracie. Architekt Rafał Paszenda działający na zlecenie Miasta przedstawił poglądowy projekt zmian obejmujących ten teren. Była mowa o centrum przesiadkowym, zwężeniu jezdni pomiędzy 3 Maja a Piłsudskiego i Reymonta - Armii Krajowej, a także o nowym rondzie, promenadzie oraz... małym stawie.
Jakiś czas temu na stronie SARP Katowice pojawił się konkurs dla architektów, o czym pisaliśmy w artykule >>Dzisiaj parking, jutro centrum przesiadkowe z parkingiem wielopoziomowym? Miasto z SARP-em ogłosiło konkurs na projekt<<
Dzisiaj dowiadujemy się kolejnych rzeczy związanych z Placem Armii Krajowej i sąsiadującymi terenami tej części miasta. Podczas briefingu prasowego w rybnickim magistracie słyszymy, że budowa centrum przesiadkowego ma być sfinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FenIKS). Miasto ubiega się o środki. Nowinek jest o wiele więcej.
Jak przekonuje Rafał Paszenda, architekt działający na zlecenie miasta, pomiędzy dworcem PKP a potencjalnym centrum przesiadkowym jest duża przestrzeń do zagospodarowania i to właśnie na zagospodarowanie tego terenu magistrat rozpisał konkurs.
Przedstawił następnie poglądowy projekt, w jaki sposób można nowocześnie i wygodnie zagospodarować wskazany teren. Pewniki są dwa – Dworzec PKP musi zostać na obecnym miejscu, a centrum przesiadkowe możliwie jak najbliżej dworca, musi być zlokalizowane właśnie na działce przy Pl. Armii Krajowej. Według projektu poglądowego architekta samo centrum przesiadkowe, to kilkupiętrowy budynek o dużej powierzchni. Centrum przesiadkowe ma zostać zbudowane w miejscu obecnego parkingu miejskiego, na skrzyżowaniu ulic Jankowickiej i Reymonta. Poza dwoma peronami dla autobusów, obejmie również parking wielopoziomowy o łącznej pojemności ok. 450-500 miejsc postojowych, a także ponad 60 miejsc dla rowerów. Wszystko to ma na celu zintegrowanie różnych środków transportu oraz stworzenie bardziej efektywnej infrastruktury transportowej wewnątrz miasta. W projekcie pojawiły się też miejsca handlowo-usługowe.
Kluczową kwestią jest nowe „poukładanie” komunikacji samochodowej, umożliwiając korzystanie z tego terenu przede wszystkim pieszym i rowerzystom. W miejscu obecnego skrzyżowania ulicy Reymonta z Jankowicką oraz Pl. Armii Krajowej miałoby powstać rondo z pasem rowerowym, co ułatwiałoby przejazd od ronda Chwałowickiego do ulicy Reymonta, bez przymusu objeżdżania części śródmieścia. Przekształcenia dróg, jakie zaproponował architekt w planie poglądowym, obejmuje zwężenie jezdni na odcinku 3 Maja do Piłsudskiego do jednego pasa ruchu w każdym kierunku, podobnie zawężona miałaby być Reymonta w stronę Pl. Armii Krajowej.
- Układ drogowy w pewnym sensie jest narzucony przez Miasto. Oczywiście nie będzie układ drogowy zmieniony bez szkody, ale utrzymujemy w tym projekcie poglądowym cyrkulację kołową ruchu samochodowego. Czyli na wjeździe do miasta są dwa pasy ruchu i później też będą dwa pasy, ale pozwoli nam to wykorzystać jednokierunkowe dziś drogi do wjechania w inną część miasta, nie musząc objeżdżać znacznej jego części, jak to ma miejsce dziś. – tłumaczy Rafał Paszenda, architekt.
Jak uslyszeliśmy, dodatkowo od dworca kolejowego do centrum przesiadkowego prowadziłaby promenada miejska, wykonana z czerwonej klinkierowej posadzki dla ułatwienia przejścia z jednej do drugiej lokalizacji osobom nieznającym miasta. Ułatwiłoby to tłumaczenie drogi przejścia. W przestrzeni obok obecnego Centrum Biznesowego K1 oraz KMP Rybnik miałyby powstać tereny zielone, oraz zabudowanie handlowo-gastronomiczne. Planowane jest również odtworzenie małego stawu, który na historycznych mapach tam się znajdował.
- Zieleń i woda jest w tym projekcie jako podziemny zbiornik retencjonowania, ale będzie też jako zbiornik otwarty na Placu Armii Krajowej. Miałby to być biologiczny staw, który odpowiada temu, co było w tym miejscu wcześniej. Dlatego chciałem w sposób symboliczny go odtworzyć – wyjaśnia Rafał Paszenda.
Plac Armii Krajowej w poprzednich latach był wyłączony z planu zabudowy. Teraz taka możliwość jest i należy to wykorzystać, co podkreślał prezydent miasta. Im więcej mamy przestrzeni przeznaczonej wyłącznie dla samochodów, tym bardziej miasto traci na atrakcyjności, na promocji w oczach inwestorów, którzy mogliby się tu pojawić.
- Chcemy w pewnym sensie z zabudowy betonowej uczynić przestrzeń bardziej przyjazną mieszkańcom. Dlatego też rozpoczynamy rozmowy, spotkania, spacery z mieszkańcami, ale przede wszystkim rozmowy z fachowcami, czyli architektami, którzy w ramach konkursu mają pokazać, w jaki sposób widzieliby centrum przesiadkowe w Rybniku. Jesteśmy ograniczeni dwoma punktami strategicznymi, tj. dworzec kolejowy oraz lokalizacja centrum przesiadkowego które, aby pozyskać środki europejskie, musi być w tym miejscu. W grudniu planujemy rozstrzygnąć konkurs. W 2024-2025 roku trwałyby prace projektowe, a kolejne lata, to już byłby proces budowy. Zastrzegam jednak, że są potrzebne do tego środki europejskie — mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Według gospodarzy spotkania, najnowsze trendy w architekturze mówią o tworzeniu przestrzeni dla ludzi, czyli terenach zielonych, przestrzeni gdzie piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo. Propozycja przedstawiona przez architekta Rafała Paszendę pokazuje, że omawiana przestrzeń, dzisiaj jest niewykorzystana, również jako przestrzeń handlowo-usługowa.
- Powinna się ta przestrzeń zmienić, ponieważ to, co dzisiaj mamy na tym terenie jest wielokrotnie przebudowywane bez jakiejś konkretnej myśli urbanistycznej. Dlatego należy tę myśl w jakiś sposób znaleźć na nowo. Moje analizy pokazują, jak można tę przestrzeń zagospodarować, nie zmieniając znacznie układu komunikacyjnego, czy rowerowego. Oczywiście w pewnym sensie będzie to precyzowane. Reszta to sprawa otwarta i każdy będzie miał szansę, aby przedstawić swój pomysł na ten teren – wyjaśnia architekt.
Szacowany koszt budowy centrum przesiadkowego, wraz z przebudową układu komunikacyjnego to ok. 101 mln zł. Na realizację inwestycji miasto będzie się starało pozyskać fundusze w ramach Strategii ZIT wspieranych w programie FEnIKS 2021-2027. Możliwa do uzyskania na ten cel jest kwota 70 mln zł.
Co sądzisz o centrum przesiadkowym i projekcie poglądowym architekta?
Tagi: centrum przesiadkowe w Rybniku, zmiana zagospodarowania terenu, plac Armii Krajowej, UM Rybnik, Rafał Paszenda
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
44572Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
42058Policja i niebieski parawan przy Gliwickiej. Doszło do tragedii
41116Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
38109Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
29524Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+321 / -19Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+142 / -10Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+145 / -20Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Historyczna chwila. Sejm za śląskim jako językiem regionalnym
32Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Nie jestem przeciwnikiem walki o czyste powietrze". A. Sączek twierdzi, że jego piec spełnia normy ustawy
24Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~MArudzia 2023-11-10
15:45:46
Konkurs jak i wykonawca pewnie już wybrany, jedyna firma która może udźwignąć ciężar inwestycji to firma GRANI ..., ;--)))))))
~Arteks 2023-11-10
15:59:08
Zmiany w tym miejscu są... wręcz pożądane i trzeba wreszcie się wziąć za tę część miasta. Kto to widział - plac który jest jednym wielkim skrzyżowaniem! To może być kolejne reprezentacyjne miejsce rybnickiego Śródmieścia i centrum biurowe dla całego ROW w przyszłości. To akurat dobry innowacyjny kierunek władz miasta. :)
Natomiast mam wątpliwości co do umiejscowienia czegoś co w projekcie nazywa się "Centrum Przesiadkowe" bo współczesne centra przesiadkowe tworzy się... przy samych dworcach, a nie blisko nich. Druga uwaga to jeśli już to proszę nie nazywać tego "Centrum Przesiadkowym" tylko... pętlą autobusową albo dworcem autobusowym czy parkingiem dla aut i autobusów. Kolejna uwaga po co tam parking na 500 aut? Rozumiem aby zrobić parking na tyle miejsc które zostaną zabrane spod Policji, ZUS czy US plus jakaś rezerwa a więc 200-250. Ale na co 500 kiedy za 10 lat nawet w Polsce standardem będą dojazdy do pracy autobusami i pociągami co jest w wytycznych EU.
Wokół dworca są miejsca które lepiej nadawałyby się na centrum przesiadkowe po załatwieniu z PKP spraw formalnych i zmianach własnościowych.
~Apollo2 2023-11-10
16:00:07
Już teraz to miejsce ledwo co mieści wszystkich prowadzących pojazdy.Nie wyobrażam sobie jak to będzie funkcjonowało po przebudowie.Parking ok,wieżowce niech będą ale po co ruszać tak duże i ważne skrzyżowanie.
~Lepszyrybnik.pl 2023-11-10
17:20:24
Najlepszą działkę naprzeciwko ZUS zamiast przeznaczyć pod biurowiec miasto będzie zabudowywać parkingiem. Nie jest to dobre rozwiązanie i przez to nie powstanie kwartał biurowy. No bo trudno mówić o dzielnicy biurowej z dwoma-trzema biurowcami. Znów z fajnego pomysłu wyjdzie fatalna i niefunkcjonalna realizacja.
~lewy_gwint 2023-11-10
18:06:45
Staw to już tam kiedyś był przeważnie po opadach deszczu. Nic nie trzeba projektować.
~Arteks 2023-11-10
18:11:27
@Lepszyrybnik.pl - biurowiec zaplanowany jest przy 3 Maja prostopadle do K1. Może nie zauważyłeś...
~valglano 2023-11-10
18:25:54
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.
~Rycerz 2023-11-10
18:29:16
Ci ludzie chcą zrobić z tego miasta wioche ! Kto to widział żeby zlikwidować taką prestizową ulicę i Plac ?! Dziesiątki lat i nikomu nie przeszkadzało ! Nie wspomnę że jak ciężko bedzie sie jezdziło bez tego skrzyżowania ! SKANDAL !!! Rybniczanie i kierowcy nie pozwólmy na to !!!!
~Rycerz 2023-11-10
18:29:37
Ci ludzie chcą zrobić z tego miasta wioche ! Kto to widział żeby zlikwidować taką prestizową ulicę i Plac ?! Dziesiątki lat i nikomu nie przeszkadzało ! Nie wspomnę że jak ciężko bedzie sie jezdziło bez tego skrzyżowania ! SKANDAL !!! Rybniczanie i kierowcy nie pozwólmy na to !!!!
~kurier 2023-11-10
18:44:55
Towarzyszu rycerz, pozwólmy rozwijać się miastu i pozwólmy budować nowe budynki. Kierowcy otrzymają kolejny parking kryty
~ 2023-11-11
10:27:39
To dobre miejsce na piętrowy parking, ktory lepiej organizuje przestrzeń. Może warto byłoby pomyśleć o podziemnycj w fazie projektowania biurowców, zeby uniknąć patologii budowlanej jak w pobliskim sądzie? Natomiast nie ma sensu budowa takiego parkingu przy tyglu. Po pierwsze młodzi ludzie, popierający UE powinni przyjeżdżać do szkoły rowerem. Wkrotce i tak ZSRUE przeobrazi się w Koreę Północną, czeka nas wykluczenie komunikacyjne. Warto się uczyć jak poradzić sobie w środowisku marksizmu. Nauczyciele natomiast powinni dawać dobry przykład, tak jak prezydent miasta oddając swoje nieekologiczne diesle na złom.
~Gruby21 2023-11-11
20:36:27
Świetna inicjatywa. To skrzyżowanie od lat błaga o przebudowę. Niebezpieczne dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Jeden z kilku placów w Rybniku, które są tak naprawdę nieudanymi skrzyżowaniami i kloakami komunikacyjnymi. Latem można tu na asfalcie ugotować jajko. Trzymam kciuki :) Jedynie faktycznie nie jestem przekonany co do lokowania centrum przesiadkowego tak daleko od dworca. Szkoda że miasto nie wykorzystało okazji i nie wykupiło biedronki po pożarze :D
~exploriurbex 2023-11-12
14:18:10
Na tych wstępnych planach wygląda to atrakcyjnie. Oby się ziściło.
~exploriurbex 2023-11-12
14:20:46
Mam zasadne pytanie. Czy auta elektryczne będzie można parkować na krytych parkingach? W niektórych krajach pojawiaja się zakazy.
~ 2023-11-13
06:50:58
"zwężenie jezdni.."??? a może w ogóle wyprowadzić ruch samochodów i autobusów z ulic w promieniu 500-800 metrów od rynku i placu wolności??? ileż to arteks i tych paru rowerzystów miałoby radości?? jest to nieprzeliczalne aczkolwiek smogu byłoby chyba mniej??