zamknij

Wiadomości

Metropolia GZM rezygnuje z wodoru i autobusów z obawy o koszty. Rybnik idzie do przodu. Co na to KMR?

2023-09-26, Autor: 

"W perspektywie kilku lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane przez pojazdy napędzane wodorem" – chwalił się Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, ponad dwa lata temu. Tymczasem projekt spalił na panewce. Metropolia nie tylko unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym, podobny los czeka oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich. Co na to spółka Komunikacja Miejska Rybnik, która już sporo zainwestowała w wodór? Czy nie obawia się późniejszych wysokich kosztów eksploatacji?

Reklama

Metropolia GZM miała inwestować w wodór. Nie zainwestuje

Zakup paliwa jest elementem projektu realizowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Ma on na celu upowszechnianie wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Jest to zarazem element wdrażania strategii bezemisyjnego transportu publicznego - zapewniała GZM przy okazji marcowego przetargu.

Zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji - 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. ańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Koszt projektu zakupu autobusów wodorowych szacowano pierwotnie na ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł miało pochodzić z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na początku kwietnia otwarto oferty w przetargu na dostawę autobusów, którego budżet określono na 116,5 mln zł (w tym na prawo opcji 38,8 mln zł). Solaris zaproponował łączną cenę zamówienia podstawowego 129,9 mln zł, PAK-PCE 120,4 mln zł, a Arthur Bus 149,7 mln zł.

Jak podaje PAP, Metropolia sygnalizuje jednocześnie rozmowy z NFOŚiGW nt. przeniesienia dotacji z zakupu autobusów wodorowych na pojazdy elektryczne.

Duży gracz zrezygnował, Rybnik zostaje. Czy spółka ma obawy o koszty?

Tymczasem w woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje już Rybnik, który również współfinansuje zakup ze środków programu NFOŚiGW.

Umowa na zakup 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem została podpisana pod koniec marca tego roku. Dostarczyła je spółka należąca do grupy Polsat – PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ta sama spółka wybudowała stację do tankowania paliwa wodorowego.

Czy w opisywanym powyżej kontekście Komunikacja Miejska Rybnik nie obawia się kosztów eksploatacji autobusów wodorowych? Czy rybnicka spółka nie ma obaw odnośnie zbyt dużego ryzyka, które niesie przejście na ten model napędu? Otrzymaliśmy odpowiedź od Łukasza Kosobuckiego, prezesa KMR:

W przypadku przetargu na dostawę wodoru dla Metropolii zwrócić należy uwagę na jego cenę - w Rybniku otrzymaliśmy brutto 69 zł/kg, natomiast w Metropolii były to następujące ceny: dla PKMu Katowice: 117 z/kg, w PKM Tychy 107 zł/kg, a dla PKMu Świerklaniec 109 zł/kg, a więc o prawie 70% wyższe. Były to ceny na 5 lat. Nasz przetarg obejmował cenę maksymalnie przez 9 miesięcy, a więc po 9 miesiącach otrzymamy nową cenę. Taki sposób kontraktowania zapewnił nam minimalizację ryzyka związanego ze wskaźnikami waloryzacyjnymi, które dla wodoru są dziś trudne do określenia. Dodać również należy, że cena autobusów różniła się znacznie - bez dotacji oferta dla Rybnika wynosiła 3,3 mln zł brutto za 1 autobus, natomiast w Metropolii ponad 4 mln zł brutto za 1 autobus.

 

Moim zdaniem sam planowany sposób eksploatacji autobusów też powodował podwyższenie kosztów całego projektu: 3 zajezdnie, a więc 3 różne punkty eksploatacji i być może 3 różne punkty tankowania. Warto dodać, że autobusy planowano eksploatować m.in. na linii, która cechowała się wysoką prędkością komunikacyjną (50 km/h), co dla autobusów tego typu byłoby niekorzystne (zwykłe linie miejskie to maksymalnie 22 km/h). Pojazdy tego typu najmniej zużywają energii elektrycznej (to autobus posiadający silnik elektryczny) w ruchu miejskim. A więc podsumowując akurat w tym przypadku dobrze się stało, bo przy takich warunkach to rzeczywiście nie wypada dobrze. Natomiast warto powiedzieć, że pierwszy z 25 autobus wodorowych ruszył w ostatnią sobotę w Poznaniu, a we Włoszech zamówionych jest już kilkaset autobusów wodorowych.

Co Wy o tym sądzicie? 

Oceń publikację: + 1 + 25 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~tuptyś 2023-09-26
    11:17:43

    43 8

    Kto się tym zajmuje? stała cena na 9 miesięcy a potem co? po 200 zł, i to ma być eliminacja ryzyka? Przecież to kompletna amatorszczyzna i dyletanctwo a przede wszystkim działanie na szkodę. pan z KMR robi z nas idiotów?

  • ~hans1212 2023-09-26
    11:37:42

    47 9

    Kuczera powiedział że ma nadzieje że cena wodoru w Polsce spadnie ,my mamy pewność że to ostatnia kadencja tego Pana i Prez KRM . Czekam na rzeczowe tłumaczenie nadwornego obrońcy pan A

  • ~Arteks 2023-09-26
    11:52:55

    15 49

    @tuptyś - a czy wiesz ile będzie kosztować paliwo za 9 miesięcy? Myślę, że taki mix w którym część pojazdów będzie na prąd, część na diesel, a część na wodór jest rozsądnym rozwiązaniem.
    @hans1212 - ja z kolei mam nadzieję, że to ostatnie tygodnie rządów PiS w naszym kraju - partii która zabrała miliony samorządom. Rybnik stracił 175 milionów zł. Porównajcie sobie ryzyko wzrostu ceny wodoru i eksploatacji autobusów ze stratami jaki dla budżetu miasta spowodował Morawiecki ze swoją świtą.

  • ~hans1212 2023-09-26
    12:12:43

    34 6

    ~Arteks kto pisze długoplanowy biznes plan na nadziei tylko d..... !!!!!! widocznie Metropoli GZM są ludzie nie mający pojęcia o niczym tak jak w Rybniku !!!!!!

  • ~rybnikerowy 2023-09-26
    12:47:24

    39 6

    Metropolia GZM postąpiła rozsądnie wycofując się z wodoru w przeciwieństwie do Rybnika .U nas Cały projekt jest tworzony przez amatorów dla ciemnego ludu.
    W KMR są ogromne kłopoty o których głośno się nie mówi. Począwszy od planu(raczej jego braku) przez zakup nieruchomości ,paliwa i autobusów. Parking pod linią wysokiego napięcia nie ma pozwolenia na budowę i użytkowanie!!!! i mieć nie będzie, jedynie za kilka milionów można skablować tę linię, ładowarki bez pozwolenia, hala za krótka i trzeba ja rozbudować bo myjnia się nie mieści ,budowa kanalizacji itp w tle wielomilionowe koszty modernizacji tego obiektu. Tabelki prezentowane przez KMR są sfałszowane i nie pokazują prawdziwych kosztów obsługi tego taboru a nasz prezydent udostępnia te bzdury na facebooku .Czy ktoś za to odpowie ???Uważam, że sprawą powinna zająć się prokuratura.

  • ~mariusz mewa 2023-09-26
    13:24:27

    25 9

    Może i mieszkańcy zapłacą więcej ale jest to poświęcenie na które prezydent jest gotów!

  • ~tuptyś 2023-09-26
    15:25:16

    30 3

    Arteks:Tu nie trzeba być jasnowidzem żeby wiedzieć że wodór jako paliwo to utopia-wysokie koszty produkcji, niska gęstość energii, trudności z magazynowaniem. Cena bedzie rosła. Niestety poddaliśmy się ekoterrorystom i wycofujemy diesle euro6 kosztem pseudo bezemisyjnej komunikacji zappminając o tym ile szkody w środowisku wyrzadzić trzeba było choćby na wyprodukowanie tego szajsu o utylizacji nie wspomnę.

  • ~Francik049 2023-09-26
    17:56:10

    23 3

    Koszty się nie liczą, mieszkańcy za nie zapłacą, władze odtrąbią kolejny (?) sukces a ich klakierzy będą się tym podniecać, także w komentarzach na tym portalu.

  • ~olodexxsw 2023-09-26
    18:38:40

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~opelmene 2023-09-27
    18:04:05

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak zamierzasz spędzić wakacje 2024?





Oddanych głosów: 158