zamknij

Wiadomości

Koniec ferii. Jak będzie wyglądała organizacja nauki w szkołach?

2021-01-16, Autor: bf, źródło: MEN

Od poniedziałku, (18 stycznia) uczniowie klas I-III szkół podstawowych, a także uczniowie szkół specjalnych wracają do nauki stacjonarnej w ścisłym reżimie sanitarnym. MEN wydał komunikat w sprawie organizacji nauki w szkołach i placówkach.

Reklama

Nadal będzie można realizować praktyczną naukę zawodu w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe. Uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego nadal będą się uczyć zdalnie, poza wyjątkami dotyczącymi kształcenia zawodowego.

Organizacja funkcjonowania szkół i placówek po feriach

Nauka w klasach I-III szkół podstawowych

W okresie od 18 do 31 stycznia 2021 r. nauka w klasach I-III szkoły podstawowej będzie odbywała się stacjonarnie. Mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, opracowano wytyczne MEiN, MZ i GIS w sprawie reżimu sanitarnego dla tych klas.

Nauka w szkołach i placówkach specjalnych

Od 18 stycznia br. do szkoły wracają uczniowie klas I-III szkół podstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.

Podobnie jak przed feriami dyrektorzy szkół podstawowych specjalnych w zakresie dotyczącym klas IV-VIII, szkół ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, decydują o trybie nauczania i prowadzenia zajęć.

Ograniczenie funkcjonowania, tak jak do tej pory, nie będzie dotyczyło szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii ze względu na specyfikę ich działania.

Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w kształceniu zawodowym

Od poniedziałku, 18 stycznia br. szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe, na takich zasadach jak przed feriami, mogą prowadzić kształcenie praktyczne z zachowaniem reżimu sanitarnego, w określonych warunkach organizacyjnych.

Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w ramach praktycznej nauki zawodu mogą być prowadzone w grupach umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godzin tygodniowo. Dotyczy to szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego realizujących praktyczną naukę zawodu w ramach kształcenia zawodowego lub ustawicznego.

Przy zachowaniu zasad właściwych dla zakładów pracy możliwe będzie także prowadzenie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych.

Praktyki zawodowe w zawodach morskich ze względu na swoją specyfikę nie podlegają ograniczeniu w zakresie dopuszczalnej liczby godzin w tygodniu.
Uczniowie branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, nadal mogą odbywać praktyki u pracodawców, o ile u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić ich zdrowiu.

Nauka zdalna na terenie szkoły dla uczniów potrzebujących wsparcia

Dyrektor szkoły nadal ma obowiązek zorganizować zajęcia w szkole lub umożliwić uczniom realizację zajęć zdalnych w szkole (dotyczy szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych), którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności lub z powodu innych ważnych przyczyn nie mogą uczyć się w domu.

Opieka świetlicowa dla najmłodszych uczniów

Dyrektorzy szkół podstawowych, w tym artystycznych, w których jest prowadzone kształcenie ogólne w zakresie podstawy programowej, są zobowiązani do prowadzenia działalności opiekuńczej dla uczniów klas I-III.

Działalność domów wczasów dziecięcych i szkolnych schronisk młodzieżowych

Zamknięte będą publiczne i niepubliczne domy wczasów dziecięcych i szkolne schroniska młodzieżowe. Placówki te organizują dla dzieci i młodzieży zajęcia na terenie swoich obiektów. Z uwagi na ograniczenia związane z epidemią obecnie nie mogą realizować swoich statutowych zadań.

Konsultacje dla zdających egzaminy

Dyrektorzy szkół nadal mogą organizować uczniom klas ósmych oraz klas maturalnych konsultacje indywidualne lub w małych grupach.

Organizacja konkursów, olimpiad lub turniejów w szkole, centrum lub placówce

Podobnie jak przed feriami dyrektor szkoły, centrum lub placówki może udostępnić pomieszczenia w szkole, centrum lub placówce do przeprowadzania poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkolenie sportowe w szkołach i oddziałach sportowych oraz szkołach i oddziałach mistrzostwa sportowego

MEN zachowuje również możliwość realizacji szkolenia sportowego w tych oddziałach i szkołach w formie stacjonarnej, tj. w miejscu ich prowadzenia.

Wytyczne MEiN, GIS i MZ dla szkół

Wspólnie z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowano wytyczne dla dyrektorów szkół. Opracowane zasady mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej, a także rodziców.

Wytyczne te w dużym stopniu opierają się na zapisach znanych już m.in. z września 2020 r. Znajdują się w nich rekomendacje dotyczące zasad organizacji zajęć, higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń oraz powierzchni, organizowania gastronomii czy postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły.

Jakie wytyczne dla szkół?

- dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: Wytyczne dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

- dla szkół podstawowych klas I-III : Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla klas 1-3 szkół podstawowych

- dla szkół i placówek realizujących edukację stacjonarnie: zalecenia dla dyrektorów publicznych i niepublicznych szkół i placówek, które znajdują się w strefie czerwonej/żółtej

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 stycznia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~majcin 2021-01-16 12:45:33

    koniec czego?
    ***** ***

    11 14
  • ~ 2021-01-16 13:19:19

    @marcin - te gwiazdki są bardzo twórcze :) ech ty papugo :)
    dzieci się cieszą , że idą do szkoły . Mój wnuk już spakowany i gdyby mógł , to już dziś idzie :)

    15 17
  • ~artefaks 2021-01-16 13:35:25

    Widać że ,, tradycjonaliści" nadal to wolą dziadka mroza od gwiazdki.

    9 9
  • ~ 2021-01-16 13:40:17

    @artefaks - bo ty nie wiesz co te gwiazdki znaczą "Budka wek":)

    9 12
  • ~artefaks 2021-01-16 14:55:37

    @Zak. Ale koszmary ci się śnią. Bądź człowiekiem i wyjaśnij! To jest budka strażnicza ? obawiasz się internowania ? Ty się nie bój nic.
    A co z tym wekiem ? Wek to po naszemu krausa , albo sztekdołsa.
    Chyba nie boisz się słoika ? Przecież nie jesteś w Warszawie ?
    Może masz na uwadze ,,weg"? Ale nie jest to za słabe wyrażenie? Może raus byłoby lepsze ? Albo wyrażenie 8 gwiazdkowe ?
    Ale się rozkojarzyłeś chłopie.

    8 9
  • ~ 2021-01-16 15:30:55

    @artefaks - nie produkuj się , każdy wie o co chodzi :)

    9 8
  • ~artefaks 2021-01-16 15:52:59

    @zak. Każdy , nie każdy? Gdybym wiedział i potrafił ci czytać w myślach to bym nie pytał. Pytam byś mógł doprecyzować niejasności i lepiej wyrazić swoje opinie innym. Punkt siedzenia zmienia punkt widzenia. I nie wiem co ma namyśli człowiek czytający JPII. A mimo wszystko czujący nienawiść w sercu do innych
    cytaty:
    ,,Zadawanie pytań jest kluczowe w komunikacji. Jednak wiele osób nie zawsze zadaje pytań, w wyniku czego nie uzyskuje właściwych informacji i traci wiele istotnych szczegółów. Na szczęście zadawanie pytań jest umiejętnością, której można się nauczyć."

    ,,Aby lepiej zrozumieć otaczający nas świat i sytuację w której jesteśmy, powinniśmy zacząć od zrozumienia, czego szukamy, zacząć zadawać pytania i poszukiwać odpowiedzi, które doprowadzą nas do wartościowych odkryć "

    6 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Miasto Rybnik powinno budować mieszkania komunalne?





Oddanych głosów: 744