zamknij

Wiadomości

Elektrownia przestanie istnieć do 2030 roku? Poseł dostał odpowiedź

2020-02-24, Autor: 

Dni elektrowni w Rybniku są policzone? Tak uważa poseł Marek Krząkała, który otrzymał odpowiedź w tej sprawie od Adama Gawędy – sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Ostatni blok energetyczny ma być bowiem wygaszony do 2030 roku!

Reklama

- W tym roku miną 3 lata od przejęcia Elektrowni Rybnik przez Skarb Państwa. Czy nasza elektrownia przestanie istnieć? - pyta się poseł Marek Krząkała.

Przypomnijmy, że jeszcze przed przejęciem elektrowni przez PGE dużo mówiło się o uciepłowieniu Rybnika właśnie z tego zakładu. Nawet gdy znajdował się już w rękach Skarbu Państwa zewsząd płynęły zapewnienia, że plan jest cały czas podtrzymywany.

Sytuacja zaczęła się zmieniać w lipcu 2019. Na sejmowej Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa wiceprezes Polskiej Grupy Energetycznej oznajmił, że z ekonomicznego punktu widzenia opłaca się bardziej modernizacja elektrociepłowni w Chwałowicach.

W listopadzie tego samego roku politycy PiS oficjalnie oznajmili, że plan uciepłowienia Rybnika z elektrowni spalił na panewce >>Oficjalnie: ciepło dla Rybnika nie popłynie z elektrowni, a z Chwałowic!<<

Do tematu działalności rybnickiego zakładu powrócił poseł Marek Krząkała. W swojej interpelacji pytał się o przyszłość elektrowni Rybnik oraz zabezpieczenia miasta w dostawę ciepła. Odpowiedział mu Adam Gawęda – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Co z elektrociepłownią w Chwałowicach? Na podstawie danych dostarczonych Adamowi Gawędzie przez PGE wynika, że w ramach prowadzonych działań w zakresie zabezpieczenia dostaw ciepła do Miasta Rybnik, aktualnie prowadzone są uzgodnienia dotyczące warunków zakupu nieruchomości gruntowych na potrzeby budowy przez PTEP (PGNiG TERMIKA Energetyka Przemysłowa S.A.) nowych źródeł wytwórczych ciepła.

- Przyjęte rozwiązanie umożliwia realizację planowanego przedsięwzięcia w zakładanym czasie, tj. do końca roku 2022, przy jednoczesnym założeniu utrzymania cen ciepła dla odbiorców końcowych na akceptowalnym poziomie – odpowiada Adam Gawęda.

Poseł Marek Krząkała zapytał się również, na jakim etapie jest budowa bloku gazowego dla elektrowni Rybnik i czy wobec braku decyzji o modernizacji istnieje zagrożenie dla jej istnienia po 2030 roku?

Adam Gawęda tłumaczy, że PGE „zainicjowała fazę analiz inwestycyjnych dla budowy nowych mocy w Elektrowni Rybnik”.

- Postępowanie na wybór Wykonawcy Studium Wykonalności planowane jest na luty br. Studium Wykonalności będzie wielowariantowe. Przy wyborze technologii GK PGE będzie kierować się efektywnością ekonomiczną poszczególnych technologii, bezpieczeństwem energetycznym oraz aspektami społecznymi – tłumaczy sekretarz stanu.

Podaje też daty, do których mają zostać wygaszone bloki:

- Blok 1 eksploatacja do 16.08.2021 r.,
- Blok 2 eksploatacja do 16.08.2021 r.,
- Blok 3 eksploatacja do 31.12.2022 r.,
- Blok 4 eksploatacja do 31.12.2022 r.,
- Blok 5 eksploatacja do 2030 r.,
- Blok 6 eksploatacja do 2030 r.,
- Blok 7 eksploatacja do 2030 r.,
- Blok 8 eksploatacja do 2030 r.

Adam Gawęda w oparciu o dane PSE S.A. odpowiada też Markowi Krząkale, jak kształtowała się wartość importu w ciągu ostatnich 6 lat. Jeszcze w 2013 roku więcej oddawaliśmy energii elektrycznej (12 322 565 MWh) niż pobieraliśmy (7 801 476 MWh). Sytuacja zaczęła się zmieniać od 2014 roku, co prezentuje poniższa tabela:

Skąd importujemy energię elektryczną? Sekretarz stanu posiłkuje się przykładem z 2018 roku, kiedy to najwięcej gigawatogodzin pobieraliśmy z Niemiec:

>>Pełną odpowiedź na interpelację posła Marka Krząkały<<

W ubiegłym tygodniu wysłaliśmy do PGE GiEK pytania dotyczące przyszłości elektrowni w Rybniku. Byliśmy ciekawi, jakie ma plany do do tego zakładu w naszym mieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Tymczasem poseł Platformy Obywatelskiej pokusił się o komentarz do otrzymanych odpowiedzi na interpelację:

A co Wy sądzicie na ten temat?

Czy Twoim zdaniem dni elektrowni w Rybniku są policzone?




Oddanych głosów: 2975

Oceń publikację: + 1 + 37 - 1 - 116

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (71):
  • ~norton 2020-02-24
    10:14:55

    To tragiczna wiadomość dla całego Rybnika - wraz z elektrownią straca miejsca pracy jej pracownicy oraz większości jeśli nie wszytskich firm z nią współpracujących. Spełnia się czarny scenariusz.
    Jest nadzieja w tym, że w związku z przerwaniem budowy bloku węglowego w Ostrołęce (a budowy tam gazowego) - zostanie przeniesiony do Rybnika. Oby.

  • ~hub381 2020-02-24
    10:30:28

    Jak ma zaprzestać eksploatacja Elektrowni po 2030 roku,przestanie również istnieć rekreacja na Rybnickim Zalewie.Brak przepływu wody czyli (recyrkulacji wody na zalewie),zalew stanie się stawem śmierdzącej wody ! Zalew zarośnie glonami i roślinami....
    To opinia uczonych zoologów i ichtiologów.

  • ~Dawid Dziwoki 2020-02-24
    10:32:03

    Zamykanie zakładów pracy to domena państwa dobrobytu jakie buduje PiS. Do 2030 będzie nas stać sobie wszystko kupić, my będziemy tylko leżeć i pachnieć. Tak wypominali platformie jacy to oni sprzedajni, w Berlinie hołd lenny składają, a żeby zamknąć szlaban przed węglem od Rusa boją się Brukseli. Przyganiał kocioł garnkowi.

  • ~Janusz_Cebularz 2020-02-24
    10:33:26

    pis robi wszytko, żeby ten kraj popadł w ruinę. mogli sobie to w obietnice wyborcze wpisać. Z artykułu wynika, że import prądu to coś dobrego. A tak wcale nie jest. Już mamy problemy latem z zapewnieniem płynnych dostaw prądu. Ledwie radzimy sobie ze zwiększonym poborem, a z roku na rok ten pobór będzie narastał. Polska powinna dążyć do niezależności energetycznej a zmierza w przeciwną stronę.

  • ~Dawid Dziwoki 2020-02-24
    10:33:48

    71 45

    Hub381 do zalewu wpadają rzeki. Inne jeziora jakoś tak funkcjonują bez elektrowni.

  • ~rosthost1 2020-02-24
    10:34:58

    Tutaj całe szefostwo PO krzyczy że za długo w Polsce ma trwać transormacja energetyczna bo do 2050 a tutaj poseł Krząkała się wyłamuje i jemu węgiel jest nadal potrzebny!!! Jak byliście u władzy trzeba było modernizować elektrownie a nie sprzedawać Francuzom. Tyle ile elektrownia ciepła wypuszcza w powietrze zamiast ogrzewać miast o to teraz karma wraca. Panie Krząkała - spóźniona reakcja o co najmniej 10-15 lat.

  • ~Lateks 2020-02-24
    10:36:09

    Rynek energii świetnie pokazuje o co chodzi w całej polityce energetycznej w UE. Najwięcej importujemy z Niemiec jednocześnie jesteśmy zabezbieczeniem dla nich. Ceny energii nie mają nic wspólnego z rzeczywistymi kosztami. Pomimo tego że energia w Niemczech jest najdroższa w całej UE to teoretycznie na rynkach hurtowych mają ją naj tańszą i w ten sposób zapewniają sobie zbyt eksportując. Co to dla nas oznacza? Że za chwilę będziemy bez własnych źródeł jednocześnie płacąc więcej za import z Niemiec. Ale mamy siedzieć cicho i się cieszyć że Niemcy nam udzielają kredytów i doplat.

  • ~rosthost1 2020-02-24
    10:37:22

    Dawid Dziwoki - " Zamykanie zakładów pracy to domena państwa dobrobytu jakie buduje PiS" Domeną PO była sprzedaż wszystkiego do obcego kapitału. Co zrobił EDF dla elektrowni - ile ludzi musiało odejść? Patrz trochę wstecz.

  • ~rosthost1 2020-02-24
    10:43:29

    to jeszcze lepsze - Poseł Krząkała popiera Budkę który domaga się transformacji energetycznej we wpisie z facebooka 21.02 a tutaj 24.02 krzyczy że zamykamy elektrownie. A o co chodzi??

  • ~Dawid Dziwoki 2020-02-24
    10:54:01

    28 11

    Rosthost. Wiem wiem, przecież napisałem - przyganial kocioł garnkowi

  • ~j23titus 2020-02-24
    10:58:19

    Pozamykajmy kopalnie, pozamykajmy elektrownie i za 10 lat w Rybniku będzie drugi Bronx

  • ~Jacek Kamiński 2020-02-24
    11:03:53

    Ciekawe czy geniusze, którzy kupili elektrownię o żywotności 4-13 lat będą przepytywani przez prokuraturę. To przecież marnotrawstwo środków publicznych. I przykład prymatu polityki nad ekonomią. A Francuzi zadowoleni, że za trupa nieźle zainkasowali.

  • ~waldus 2020-02-24
    11:25:46

    68 75

    buahahahaha. Lewactwo z PeLo juz samo nie wie czego chce. Przeciez zeby uratowac nasza planete Eurokolchoz zaleca odejscie od wegla. Zgodnie z ta retoryka trza zamykac koplanie i elektorownie. Jak tak dalej podzie to POPIS z Eurounia puszcza nas w skarpetkach. Srodowisko bedzie czyste ,ale bieda rownie niezle dowali. Tak czy siak jak POsiol bierze sie za cos o czym nie ma zielonego pojecia to takie sa efekty.

  • ~Arteks 2020-02-24
    11:31:20

    60 47

    Mam pytanie do posła Krząkały, Gawędy i wszystkich innych - co robiliście i co robicie w tak istotnych sprawach dla regionu? @norton - wiadomość zła i to dla całego regionu bo to wysoce specjalistyczny zakład ale wydaje się, że przy dobrej chęci można go utrzymać przechodząc na inne technologie - np. gazową. @i23titus - niekoniecznie bo UE chce dać gigantyczne środki na przemianę energetyczną z której może powstać tyle samo lub nawet więcej miejsc pracy niż w branży górniczo-energetycznej. Nie ma obaw, że coś zostanie zamknięte z dnia na dzień. Można się do tego przygotować. W brytyjskich miastach również zamknięto kopalnie i elektrowni - a mimo ciągłego przypływu emigrantów, ciągle narzekają tam na brak rąk do pracy...

  • ~master4k 2020-02-24
    11:32:20

    Polecam lekturę artykułu sprzed 2 i pół roku.

    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,elektrownia-w-rybniku-w-rekach-pge,wia5-3273-33623.html

    Ten fragment jest wybitnie interesujący:

    "- Przejęcie polskich aktywów EDF to strategiczna transakcja dla Grupy Kapitałowej PGE, dzięki której realizujemy świadomą ekspansję. Przede wszystkim pozwala nam ona na ugruntowanie pozycji lidera na rynku energetycznym i daje pierwsze miejsce na rynku ciepła. Transakcja buduje wartość Grupy, a także pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój w segmencie regulowanej działalności ciepłowniczej na bazie przejmowanych aktywów – mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej."

    Ekspansja przez likwidacje własnych aktywów kupionych za ciężkie pieniądze? Nazwanie tego niegospodarnością obraża niegospodarność. Rządzą nami ekonomiczni analfabeci.

  • ~Arteks 2020-02-24
    11:36:40

    Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeden ciekawy fakt. W Jaworznie i Opolu politycy zdążyli wylobbować budowę nowych bloków węglowych i to mimo, że do takiego Opola trzeba dowieźć węgiel z naszego regionu. Nasi parlamentarzyści są głównie tylko po to aby głosować i bywać na mszach i uroczystościach.

  • ~ 2020-02-24
    11:41:04

    85 54

    Przewrotność posła Krząkały ma jeden cel. Dokopać obecnemu rządowi i sprawić ciągły strach i niezadowolenie. Wielu komentatorów już tu napisało, co działo, się za 8 lat rządów PO. Jaka wyprzedaż i grabież majątku narodowego. Już w momencie, gdy EDF sprzedawało majątek był pomysł, aby połowę elektrowni zatrzymać. Przypominam, że elektrownia była budowana w latach 70-tych, na potrzeby gwałtownie rozwijającego się ROW (Rybnicki Okręg Węglowy). Co z tego dzisiaj pozostało? Kopalnie ledwie dyszą, gdzie jest Huta Silesia, gdzie są inne duże zakłady przemysłowe? Dzięki Balcerowiczowi i 8 lat rządom opcji pana Krząkały, wszystko zostało doprowadzone w dużym uproszczeniu, do nie rentowności. Niestety węgiel nie ma szans. Nie ma perspektyw. To trzeba przyjąć do świadomości. A w sprawie węgla rosyjskiego, proszę poczytać w internecie, kto go sprowadza. Nie przedsiębiorstwa państwowe, tylko sektor prywatny. Nie można odgórnie zakazać kupowania przez spółki z o.o. , bo wybuchnie wojna ekonomiczna i będzie wet za wet. Jeśli chodzi o energię elektryczną z Niemiec, to też proszę poczytać. Jeżeli mocno wieje i dodatkowo jest słońce, to energii elektrycznej (odnawialnej) jest tak dużo, że nie ma co z nią zrobić. Ceny nawet są ujemne. Powtarzam "ceny ujemne", aby tylko znalazł się odbiorca. Wtedy kupując taką energię, w bilansie, mniejsze są podwyżki w Polsce.

  • ~siarzewski 2020-02-24
    11:45:56

    95 51

    ~Arteks, ~master4k. Bo w PISSie nie ma czegoś takiego jak ekonomia a przede wszystkim myślenie perspektywiczne. Jest tylko tępa propaganda pseudo sukcesu, aby udawać, że rzekomo coś się robi.

  • ~siarzewski 2020-02-24
    11:50:50

    68 33

    ~Trop leminga "gdzie są inne duże zakłady przemysłowe? Dzięki Balcerowiczowi [..] wszystko zostało doprowadzone [..] do nie rentowności. "

    Nie "dzięki Balcerowiczowi" tylko dzięki styropianowym elitom, które zarządzały tymi zakładami.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    12:14:17

    19 12

    ~Trop leminga
    Jeden obraz
    https://v.wpimg.pl/OTkyNTEwYDUKGzhnagxtIElDbD0sVWN2Hlt0dmo4YGJfTTZgd05gMEUOPj0oEGEkB1Z4ZXJFe2xZTnh5d0d_bV1Ad2FwQWA-BBggOiRaIz0IESE3LhZhPhsebCk=
    mówi więcej niż 1000 słów ~Tropów lemingów.

  • ~norton 2020-02-24
    12:25:46

    39 4

    Arteks gazu nie będzie bo banki nie chcą kredytować takich budów. Jest to bardzo dziwne bo Niemcy ciągną nową rurę przez Bałtyk i będą musieli komuś sprzedać. Trop Leminga - ceny ujemne za prąd są tylko i wyłącznie dla hurtowników a nie dla odbiorców końcowych. Po za tym skoro Niemcy maja problem z odbiorem prądu to niech się sami martwią a nie przerzucają go na sąsiadów (polecam poczytać troszkę na temat przepływów kołowych i przesuwników fazowych na naszej granicy zachodniej) Niemcy nie zlikwidują do 2038 roku wszystkich elektrowni węglowych bo wolumen tzw zielony jest albo go nie ma. Wychodzą z atomu, nie wyjdą z węgla - to będzie ich fundament. Obiecać nie grzech.

  • ~starocierybnik 2020-02-24
    12:36:41

    35 54

    Jak bym wierzyć M. Krząkała z PO to co mówi i pisze to wigilia będzie w maju. To oszustwo z po, poko, n i psl. Są oni tylko dobrzy w opluwaniu nas w Eu. I prezydent Andrzej Duda wygra II turę wyborów

  • ~ 2020-02-24
    12:40:01

    24 11

    do norton - tak. W Polsce tym hurtownikiem jet PSE - Polskie Sieci Elektroenergetyczne , które bilansują przepływy energii elektryczne i dalej Zakłady Dystrybucyjne. Przesuwniki fazowe zostały zamontowane w dwóch miejscach, aby energia elektryczna nie została wciskana do Polski, Czech, a także Austrii. Ale jeżeli cena jest ujemna to warto zatrzymać bloki węglowe i tej taniej energii wpuścić do siebie. Zauważ, że jeżeli mocno wieje także i w Polsce, to elektrownia bardzo ogranicza i wyłącza swoje bloki węglowe.

  • ~pawelbudowa 2020-02-24
    12:43:14

    39 17

    To było do przewidzenia. Jak zakład trafia do Państwa to bankrutuje. Dziwne, że tylko pod władzą państwową nie ma rentowności. Ale nie mamy co się martwić. Jak upadnie zostanie sprzedana za 1 $ pewnie do firmy USA i nagle zacznie być dochodową. A może już Canada znalazła jakieś złoża srebra czy miedzi na tym terenie ??

  • ~ 2020-02-24
    12:44:11

    46 25

    Zadal pytanie i sam zredagował odpowiedz, manipulujac wnioskami. OK, ale czy zamkniecie elektrowni weglowych, walka z dwutlenkiem wegla to nie czesc waszego programu? Greta to wasz guru! Czyz to nie PO poparla bezdyskusyjnie za kazdym razem wszystkie zalozenia polityki klimatycznej, w efekcie ktorej dzis placimy wiecej za prad a gospodarka zwalnia? Po co wiec ta hipokryzja i udawana troska?

  • ~ 2020-02-24
    13:35:31

    42 31

    do sympatykrybnika - ok, wszedłem tam. Można to różnie interpretować, ale przez swoich zostałe mocnaskarcona i przeprosiła w mediach. A Kichawa -Końska odwrotnie, jeszcze poszła pogratulować "Było was słychać" - „Duda, ty ch***”, „Marionetka” czy „Będziesz siedział” – to tylko niektóre z okrzyków, które w towarzystwie gwizdów wznosili w poniedziałek 11.02.2020 demonstranci, zwiezieni do Pucka, by zakłócić wystąpienie prezydenta. Mieli ze sobą także transparenty z napisami: „Konstytucja”, „Duda jesteś wstydem narodu”, „Duda = 4 litery”, „Przestańcie kraść, wyPAD 2020”. Małgorzata Kidawa-Błońska specjalnie podeszła do nich, by im podziękować.

  • ~ 2020-02-24
    13:40:22

    40 12

    Ja zwykle rybnik.com.pl oraz p. Krzakala robią z igły widły i rozdmuchują połowę informacji całkowicie ignorując resztę.
    Mowa jest o wygaszeniu istniejących bloków węglowych do czego dorobiono cała teorie że oznacza to zamknięcie elektrowni. Czy ja pominąłem coś w tym artykule? Pytam bo nie widzę nic o tym że w 2030 roku ER zakończy działalność.
    A może tak po prostu isteniajce bloki węglowe zostaną zastąpione gazowymi? Co jest dosyć logiczne biorąc pod uwagę że cała moc zainstalowana w OZE takich jak energia słoneczna czy wiatrowa musi mieć pokrycie w źródłach nieodnawialnych. Stąd opłata magazynowa dla producentów energii z takich źródeł. A do tego najlepiej nadają się elektrownie gazowe oraz wodne szczytowe ze względu na krótki czas uruchomienia i osiągnięcia nominalnej mocy w stosunku do węglowych (o jądrowych nawet nie wspominam bo te się nadają jedynie do pracy z moca nominalna w sposób ciągły).

  • ~rosthost1 2020-02-24
    14:04:09

    24 5

    ~Jacek Kamiński
    "Ciekawe czy geniusze, którzy kupili elektrownię o żywotności 4-13 lat będą przepytywani przez prokuraturę. To przecież marnotrawstwo środków publicznych" a jakby elektrowania dalej należala do EDF to byłaby modernizowana, rozbudowana.?? Oj tło decyzji EDF jest zupełnie inne i jakby nie zakup przez PGE lub inny podmiot to oni by porzucili Elektrownie i ten cały Rybnik. Według Unii Europejskiej i PO i mieszkańców mamy być zieloni, jest nie dla węgla to i nie dla elektrowni węglowej.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    14:12:52

    13 17

    Już po wyborach MAP i jego szef Jacek Sasin pokarze DOCELOWY MODEL POLSKIEJ ENERGETYKI i jego ewentualną konsolidację
    czy to będzie prosta konsolidacja?,
    czy docelowo spółek ma być mniej?,
    jaka w tym modelu ma być rola górnictwa?,
    jak ten model ma wyglądać w sytuacji, gdy wchodzi coraz więcej energetyki odnawialnej?

    Oj, nie w porę te pytanie poseł Marka Krząkały, czy dni elektrowni w Rybniku są policzone?, gdy Prezydent Andrzej Duda walczy o reelekcję.

  • ~ 2020-02-24
    14:41:05

    36 26

    "W ubiegłym tygodniu wysłaliśmy do PGE GiEK pytania dotyczące przyszłości elektrowni w Rybniku. Byliśmy ciekawi, jakie ma plany do do tego zakładu w naszym mieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi". Wiec dobudowali teorie sami.
    Coz, Partia Oszustow nie od dzis tworzy i rozpowszechnia FAKE NEWSY, dziwi mnie, ze sa tak chetnie powielane przez media i łykane przez ich naiwnych wyborców.

  • ~rybnikus 2020-02-24
    15:36:38

    33 27

    ~tf2, święta prawda i kto tu kłamie jak zawsze? Dodam, że zaorał elektrownię Tusk, zabraniając budowy nowoczesnego bloku ponad 900 MGW dostosowanego do zaleceń UE. Wtedy był koniec i EDF uciekł.

  • ~bikerek 2020-02-24
    16:01:25

    57 14

    Krótka historia: Marek Krząkała w 2002 wstąpił do Platformy Obywatelskiej, obejmując funkcje przewodniczącego tej partii w Rybniku, zasiadając w radzie regionu i radzie krajowej PO.
    . W latach 2006–2007 był radnym rybnickiej rady miejskiej, od 25 listopada 2006 do 25 kwietnia 2007 zajmował funkcję jej przewodniczącego.
    Od roku 2007 do dziś Marek Krząkała jest posłem (w tym przez 8 lat rządów PO 2007-2015)

    Moje pytanie jest takie, co przez te lata Marek Krząkała zrobił dobrego dla Rybnika?

    Wiemy że najważniejsze stanowiska w Rybniku obsadził swoimi zaufanymi ludźmi, ale jakoś o sukcesach cisza. Może ktoś pomoże i napisze co takiego dobrego dla Rybnika zrobił Marek Krząkała.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    16:30:25

    11 18

    ~Trop leminga tyle zbędnych słów o 13:35.

    Poczekajmy na konkluzje (wnioski) z dzisiejszego wyjazdowego posiedzenia klubu parlamentarnego PiS w podwarszawskiej Jachrance.

    Piotr Trudnowski z Klubu Jagiellońskiego napisał:
    • Jeżeli frekwencja utrzyma wzrostowy trend z ostatnich lat, to do sukcesu w drugiej turze niezbędne może okazać się nawet 10 milionów głosów;
    • To bracia Karnowscy, Joanna Lichocka, Zbigniew Ziobro i Jacek Kurski mogą odebrać Andrzejowi Dudzie szansę na reelekcję;
    • To, co wzbudza entuzjazm partyjnego aktywu, odstraszy brakujący milion „nie-PiS-owskich” wyborców, których PAD będzie potrzebował 24 maja;
    • Otoczenie Andrzej Dudy powinno modlić się, by to Kidawa-Błońska weszła do drugiej tury.

  • ~ 2020-02-24
    16:43:22

    37 16

    sympatyku bez obaw, pojawił się Amber Donek, czekam aż jeszcze kłamczuszce poparcia udzieli TW Bolek i Duda wygra w pierwszej turze.

    Tak z ciekawości, dlaczego Kidawa głosowała przeciwko dotacji na onkologię w 2012 roku a teraz udaje, że jej na tym zależy?

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    16:48:29

    11 11

    ~bikerek oczekuję laudacji, a nie panegiryku w temacie co takiego dobrego dla Rybnika zrobili inni posłowie Ziemi Rybnickiej.

  • ~Jacek Kamiński 2020-02-24
    16:49:01

    14 16

    do waldus:
    Jako prawak powinieneś wiedzieć czym był kołchoz ( przymus i nędza), Zrównywanie z nim UE świadczy albo o braku kojarzenia faktów, albo o bardzo złej woli. Nie wiem co gorsze.

  • ~hub381 2020-02-24
    16:54:38

    19 5

    Odpowiadam(Dziwoki...) i innym: Do zalewu wpada tylko rz.Ruda a rz. Nacyna płynie rurociągiem na dnie zalewu i wypływa do Rydy w Stodołach.

    Ciągły i szybszy obieg wody w zalewie powodują pompy wody chłodzącej Bloków 1-4.
    Brak szybszego przepływu wody spowoduje,iż brzegi zalewu będą zarastać szuwarami,glonami itp.sitowiem. Rzeka Ruda będzie płynąć środkiem zalewu...!

  • ~bikerek 2020-02-24
    17:01:31

    29 11

    ~sympatykrybnika Ale ja pierwszy zadałem pytanie. Jak na razie nikt nie odpowiedział co przez 13 lat bycia posłem zrobił dobrego dla Rybnika Marek Krząkała.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    17:02:16

    8 21

    ~tf2
    Niestety normą jest, że gdy ktoś nie ma MERYTORYCZNYCH ARGUMENTÓW, to zamiast odpuścić lub przyznać rację przeciwnej stronie, zaczyna wymyślać coraz to bardziej absurdalne uzasadnienia swoich poglądów. Normą jest też odwracanie wówczas kota ogonem, zmiana tematu czy PERSONALNE ZACZEPKI.
    Czyż nie jest absurdalnym ozdobienie swojej wypowiedzi słowami: Amber Donek, kłamczuszka, TW Bolek????

  • ~hub381 2020-02-24
    17:13:31

    20 20

    Czy Elektrownia nie jest czasemczyli zemstą za kopalnię"Paruszowiec" ? W tym galimatiasie właśnie gł rolę pełnił tow.Gawenda.-"NIE KOPALNI PARUSZOWIEC"wołali mieszkańcy płn.dzielnic naszego miasta.
    Zagłosowałeś na PiS, to nie oczekuj nic dobrego po za rozdawnictwem pieniędzy a odczujemy to nie długo.

  • ~ 2020-02-24
    17:45:35

    16 0

    do hub381 - z Nacyną nie masz racji. Pompownia jest przy moście na Rudzkiej. Dalej Nacyna płynie rurociągiem w ziemi, po lewej stronie zalewu, praktycznie równolegle do drogi do Stodół. Rurociąg jest tak zakopany, że pompownia tłoczy wodę mniej więcej do połowy rurociągu, a dalej Nacyna spływa grawitacyjnie i wypływa zaraz za zaporą w Stodołach.

  • ~ 2020-02-24
    17:48:39

    13 12

    do hub381 - czy to znowu wiadomość z POd śmietnika?

  • ~Sebastian Ryszka 2020-02-24
    18:05:51

    10 20

    Niech zamykają ,smogu nie będzie

  • ~rybnikus 2020-02-24
    18:31:11

    18 14

    ~hub381 a było nie kraść, teraz PIS ma pieniądze na rozdawnictwo.

  • ~rybnikus 2020-02-24
    18:46:28

    11 12

    ~Sebastian Ryszka, Arteks się ucieszy, będzie stop węglowi.

  • ~bikerek 2020-02-24
    18:54:34

    20 14

    Może sama Greta przyjedzie i Platformersi będą mieli okazje na selfie.

  • ~Arteks 2020-02-24
    19:23:32

    26 22

    @rybnikus - dlaczego miałbym się cieszyć? Mi przeszkadza obrzydliwie śmierdzący dym z kominów chałupowych (i powiązane z tym zacofanie regionu, slamsowaty wygląd wielu budynków itd), a nie zupełnie bezwonne białe dymy z elektrowni. Nie jestem radykalny w poglądach ekologicznych - tym bardziej, że są gorsi "ocieplacze klimatu" od elektrowni - np. przemysł petrochemiczny, auta czy rolnictwo. Przed poprzednimi wyborami zwracałem uwagę, że z naszych posłów, należących do obecnego obozu władzy w okresie 2015-19 nie mieliśmy żadnego pożytku - ale nie wiadomo czemu ty ich broniłeś. Widzisz - posłowie z Jaworzna czy Opola wywalczyli budowę nowych bloków węglowych w swoich elektrowniach. Naszych spotkałeś tylko na uroczystościach i na Rynku przed wyborami...

  • ~rybnikus 2020-02-24
    19:40:36

    20 11

    ~Arteks, już się pytałem, dlaczego Tusk osobiście co podkreślam, zadecydował o odebraniu uprawnień CO2 Rybnikowi i przekazał do Opola co było warunkiem budowy nowego bloku? I jak myślisz, kiedy w Rybniku, tak realnie, przestaną ludzie palić węglem, który mają pod stopami?

  • ~Don C. 2020-02-24
    20:06:22

    22 9

    Do roku 2030 Rybnik dostanie 3 straszliwe ciosy. Zostaną zamknięte 2 kopalnie i jak się okazuje elektrownia. Szykuje się kilka dzielnic biedy i upadku. PO oczywiście ściemnia byle pluć jak najdalej i robić kolejne burze. Ale to nikt inny jak oni z kogucikami i biedronkami chcą jak najszybszego zamykania wszystkiego co jest związane z węglem.

  • ~Barra_cuda 2020-02-24
    20:12:12

    11 9

    To Ja mam jeszcze jedno pytanie do Pana Gawędy. Co to wg niego znaczy że koszty zostaną utrzymane na "akceptowalnym poziomie"? Te koszty już dawno nie są na akceptowalnym poziomie czyli będą obniżki? Za ogrzanie mieszkanka w nieocieplonym bloku (dzięki RSM) płacę tyle ile za ogrzanie domu. Teraz mam jeszcze sfinansować wymianę kotłów w ciepłowni? Tzn że Panśtwo nie dopłaci mi do tej wymiany kotła jak w prywatnych domach? Tzn że te ciężkie pieniądze którę płacę co miesiąc EC nie zawierały opłaty na poczet przyszłej modernizacji, tylko zostały przejedzone przez zarząd spółeczki?

  • ~rybnikus 2020-02-24
    20:21:28

    12 9

    ~Barra_cuda, weź kredyt i zmień mieszkanie.

  • ~Arteks 2020-02-24
    20:30:54

    6 19

    @Don_C - wieszczysz nam los Wodzisławia, Pszowa lub Żor? A czemu nie napiszesz, że cały region w latach 90. przetrwał właśnie dzięki dobrodziejstwu naszej elektrowni która utrzymała wiele kopalń w regionie, a pozwoliła przetrwać najgorsze czasy? Damy radę, tym bardziej, że tym razem za transformacją energetyczną mają iść ogromne środki z unii. Popatrzmy na Ostrawę - czy to jest miasto upadku czy rozkwitu? A tam zamknięto chyba z 5 kopalń. Dzisiaj gdyby nie pracownicy z Wietnamu, Słowacji i Polski - Ostrawa nie mogłaby funkcjonować bo ciągle brakuje tam rąk do pracy. Takich przykładów miast które zmieniły się z miast przemysłowych na administracyjno-usługowo-turystyczne jest w Europie multum.
    Ja wręcz widzę w tym wielką szansę na przebudowę mentalności naszego miasta, a może nawet regionu.

  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2020-02-24
    20:36:08

    29 8

    To jest dalekosiężny plan żydowskiego eurokołchozu wydymać i rozgrabić małych. Wielka Brytania odzyskała już niepodległość i nikt im nie będzie wmawiał jaka ma być krzywizna banana, ile krowa może dać mleka czy ile można złowić ryb.

  • ~rybnikus 2020-02-24
    21:05:14

    18 9

    ~Heina aus Pitolowa O/S, masz rację i dlatego nas komuchy z UE i Targowica tak opluwają.

  • ~Bernard Jona 2020-02-24
    21:11:57

    13 6

    Obojętnie co by usłyszał pan Krząkała na temat przyszłości elektrowni w Rybniku z ust kogoś z rządu to i tak byłby niezadowolony.

  • ~Jacek Kamiński 2020-02-24
    21:49:47

    13 9

    do rybnikus:
    Przypomniałeś Targowicę. Wówczas służyła Rosji.Teraz celem władz tego kraju jest rozbicie UE. Kto mówi o "wyimaginowanej wspólnocie", dotacjach wystarczających na chodnik, kto zrównuje zaborców z Brukselą? Zatem pomyśl kto współcześnie na ten tytuł zasługuje. Doznasz szoku!

  • ~rybnikus 2020-02-24
    21:54:59

    11 9

    ~Jacek Kamiński, czy to nie Tusk na rozkaz Merkel wyprowadził Brytyjczyków z UE? Teraz to samo ma zrobić z Polską, wszystko na to wskazuje.

  • ~lewy_gwint 2020-02-24
    22:22:19

    17 3

    Nie dziwię się francuzom , że uciekli. Ten zakład od strony technologicznej to prawie trup. Z wysokich kominów leci beton, większość osprzętu ma prawie 50 lat. Przy założeniu koniecznej inwestycji w nowy blok węglowy niby nowoczesny, okres jego przewidywanej amortyzacji skończył by się pewnie w 2070r. Czy wtedy byłoby jeszcze dostępne paliwo? Trudno ocenić. Pewnym natomiast jest to że francuzy by na tym straciły i szybko się wycofali.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    22:47:05

    5 4

    ~Trop leminga pisałeś „Można to różnie interpretować, ale przez swoich zostałe mocnaskarcona i przeprosiła w mediach”
    Póki co, żadne decyzje o ewentualnym ukaraniu Joanny Lichockiej ze strony władz partii czy ciał dyscyplinarnych nie ma. Ale czołowi politycy PiS zaangażowani w kampanię prezydencką Andrzeja Dudy domagają się kary dla Joanny Lichockiej po tym, jak pokazała wulgarny gest w kierunku opozycji. Chodzi m.in. o Joachima Brudzińskiego oraz Adama Bielana.
    Poczekajmy na konkluzje (wnioski) z dzisiejszego wyjazdowego posiedzenia klubu parlamentarnego PiS w podwarszawskiej Jachrance.

  • ~ 2020-02-24
    22:54:05

    15 1

    Tak gwoli ścisłości że wygaszenie istniejących bloków węglowych to zamknięcie ER:
    "4. Na jakim etapie jest budowa bloku gazowego dla elektrowni Rybnik i czy wobec braku decyzji o modernizacji istnieje zagrożenie dla jej istnienia po 2030 roku? Grupa PGE zainicjowała fazę analiz inwestycyjnych dla budowy nowych mocy w Elektrowni Rybnik. Postępowanie na wybór Wykonawcy Studium Wykonalności planowane jest na luty br. Studium Wykonalności będzie wielowariantowe. Przy wyborze technologii GK PGE będzie kierować się efektywnością ekonomiczną poszczególnych technologii, bezpieczeństwem energetycznym oraz aspektami społecznymi."

    Co w moim rozumowaniu oznacza że w miejsce bloków węglowych są planowane bloki gazowe.
    Nie, energetyka oparta na paliwach kopalnych nie umrze do czasu aż technologia magazynowania energii elektrycznej osiągnie dużo wyższa sprawność. A to jeszcze trochę zajmie.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    22:54:28

    5 3

    W rok 2019 produkcja energii z węgla kamiennego spadła o 5 proc.,
    a z węgla brunatnego o 15,4 proc.
    W 2019 w Polsce w elektrowniach zawodowych z węgla kamiennego wyprodukowano 78,19 TWh, a
    w roku 2018 produkcja wyniosła 82,37 TWh.
    Produkcja energii z węgla kamiennego w 2019 r. spadła w grupach Energa, PGE i Tauron,
    wzrosła natomiast w grupie Enea.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-24
    23:03:41

    7 4

    Na GPW: PGE po raz pierwszy w historii poniżej 7 zł.

  • ~Alpha 2020-02-25
    00:08:35

    15 1

    Z całym szacunkiem, ale "przewrotność" informacji o zamknięciu świadczy tylko o słabości naszych lokalnych dziennikarzy. Sygnały pojawiały się już od kilku lat, a dopiero posła Krząkały trzeba było, żeby jak krowa na rowie napisano "ELEKTROWNIA W RYBNIKU JEST DO ZAMKNIĘCIA". Potrzebujemy Was, waszej solidności, uszczypliwości, dociekliwości i parcia w dążeniu do prawdy. Mamy przecież (po Jastrzębiu jako jedno z ostatnich miast) więcej niż jedną fedrującą kopalnię, która ekonomiczną śmierć osiągnęła w ubiegłej dekadzie, a jej faktyczne zamknięcie spoczywa tylko na łasce polityków, którzy jak hadziajski wuszt, bez Waszej dziennikarze pomocy, będą grillować mieszkańców przez kolejną kadencję. Aż tąpnie. Na amen.

  • ~Jacek Kamiński 2020-02-25
    08:45:23

    3 6

    do rybnikus:
    "Tusk na rozkaz Merkel wyprowadził Brytyjczyków z UE" Zacytowałem Twe słowa. Przeczytaj je. Ze zrozumieniem ich sensu, choć one bezsensowne. Czyli doprowadził w 1975 roku do pierwszego referendum, podstawił Camerona, zorganizował kremlowska akcje obrzydzania UE, doprowadził by 52 % Brytyjczyków wypowiedziało się za opuszczeniem... Istny cudotwórca.

  • ~rzyt 2020-02-25
    09:02:37

    8 6

    W 2030 roku ludzi na świecie będzie dużo mniej, więc ER nie będzie potrzebna. Epidemie, smog, tzw. "zdrowa żywność", słaba kondycja psychiczna, lekarstwa,
    ujemna demografia i inne nie "rozpoznane" plagi będą powodem depopulacji.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-25
    20:01:11

    0 2

    ~rzyt, czy przypadkowo nie jesteś PŁASKOZIEMCĄ????

  • ~submarin11 2020-03-09
    00:07:49

    1 0

    Z wiarygodnych informacji wynika, że Elektrociepłownia w Chwałowicach w każdej chwili może dojść do awarii a nawet wybuchu. Jest ona kompletnie zdekapitalizowana-takie są informacje i nie ma akredytacji UDT. Pan PK czy wie o tym... dlaczego czekają aż ktoś zginie?!!

  • ~submarin11 2020-03-09
    00:09:22

    2 0

    Takie info rozsyłam....Posiadam informacje wskazujące na możliwość , że władze miasta Rybnika mogą posiadać informacje dotyczące elektrociepłowni w Chwałowicach. Na terenie kopalni ,,Chwałowice,, w Rybniku elektrociepłownia PGNiG Termika może nie posiadać akredytacji UDT i grozi awaria a nawet wybuch. Jak dojdzie do przerwania ekranów wodnych i wdarcia wody do kotła dojść może do wybuchu. Z jednego litra mamy około 1700 litrów pary w tym 200 litrów wybuchowych. Władze miasta wiedzą o tym od wielu miesięcy czy lat...

  • ~Teddy 2020-03-09
    00:30:47

    3 1

    Obudził się Krząkała!!!! A jak kolesie rządzili to likwidowali kopalnie, sprzedawali elektrownie i jakoś się nie martwili co będzie dalej. N masz, jaki patriota się znalazł. Idź się pan poskarż w Brukseli, że elektrownie nam zamkną! Może Macron ja odkupi i zainwestuje!
    A poza tym... nie jest żle. Nie będzie emisji do powietrza CO2 i nie tylko, nie powstanie Kopalnia Paruszowiec bo Bapro nie będzie miało komu wcisnąć węgla - same plusy :-)

  • ~silesia-first 2020-07-13
    15:26:42

    2 1

    Premier Wielkiej Brytanii David Lloyd George, 1. hrabia Lloyd George of Dwyfor powiedział kiedys madre słowa: Dać polsce Slask to jak małpie zegarek. Dobrze że zostana polskie koscioły tam pod okiem polskiego kleru bedzie mozna żebrać jak wam pozwola.

  • ~rybnikus 2020-07-13
    19:38:58

    2 1

    ~Arteks, pewnie przez skromność nie wspomniałeś, że Opole to robota Tuska i waszych rządów PO-PSL. Taki drobiazg a świadczy o twojej wiarygodności.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3555