zamknij

Biznes

Druzgocący raport o Kolejach Śląskich

2013-04-19, Autor: 
Eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przedstawili wykonany na zlecenie marszałka województwa audyt finansowo-prawny z działalności Kolei Śląskich w 2012 roku. Wnioski dla spółki są druzgocące.

Reklama

Pod lupę ekspertów trafiła dokumentacja przewoźnika -  umowy, sprawozdania finansowe, uchwały, dokumenty organizacyjne oraz księgowe. Audytorzy zwrócili uwagę na zbadanie oceny zgodności działań i zawieranych umów z obowiązującymi przepisami oraz dokonali analizy i oceny sytuacji finansowej spółki.
Jak określił Bogusław Kowalski z zespołu TOR, w grudniu doszło do dramatycznego rozwarstwienia kosztów i przychodów. - To jest ten problem, który należy rozwiązać – powiedział.

Zdaniem autorów raportu w strukturze kosztów  znaczny udział mają wynagrodzenia. W hierarchii płac na najwyższym poziomie stoi zarząd, na drugim miejscu najliczniejsza grupa – maszyniści z zarobkami ok. 7,2 tys. zł. Tymczasem średnia ogólnopolska wynagrodzenia to ok. 5-5,5 tys. zł. Raport wykazał także, że w Kolejach Śląskich ok.  20 osób zatrudnionych jako „doradcy i pełnomocnicy”.

Badający przeanalizowali koszty eksploatacji taboru, stwierdzając brak polityki taborowej. Umowy z kontrahentami zawierano zbyt późno, kompletowano różnorodne typy pojazdów. - Mimo tego, że umowy zawarto w wyniku procedur przetargowych, spółka nie opracowała planu zakupów taborowych. Nie wiadomo, w jakich ilościach tabor nabywany powinien być taborem nowym, a w jakich używanym, w jakim czasie powinna następować jego modernizacja – czytamy w raporcie.

Audyt analizuje także działalność dwóch spółek zależnych Kolei Śląskich: Inteko oraz Silesia Rail. Zdaniem ekspertów TOR, Koleje Śląskie nie utworzyły systemu nadzoru właścicielskiego nad nimi i go nie realizowały. Z 7 umów przeanalizowanych przez ekspertów TOR 6 okazało się niekorzystne dla Kolei Śląskich. Druga spółka - Silesia Rail, na koniec roku 2012 po nieco ponad 4 miesiącach działalności, przy kapitale własnym 100 tys. zł, wygenerowała stratę w wysokości ok. 189 tys. zł, a jej zobowiązania wynoszą łącznie ok. 328 tys. zł, w tym przeterminowane wobec ZUS-u i urzędu skarbowego.

Zdaniem ekspertów, powstanie tych spółek zależnych było nieuzasadnione. Spółki zależne z uwagi na niewielki kapitał założycielski mogły zostać utworzone w całości przez podmioty prywatne i współpracować z Kolejami Śląskimi na ogólnych zasadach regulujących funkcjonowanie rynku usług w Polsce, w tym przy zachowaniu konkurencyjności. Nie realizują one żadnego celu publicznego, który uzasadniałby angażowanie środków publicznych będących w dyspozycji przedsiębiorstw komunalnych.

- Dzisiaj nie ma łatwych działań. Musimy zakasać rękawy i podjąć trudne decyzje. Los Kolei Śląskich to nie tylko problem marszałka, ale także załogi i dostawców taboru –przekonywał Kowalski.

Raport TOR-u zawiera spis kilkunastu zadań, które spółka musi wykonać w ramach planu naprawczego. Dotyczą one m.in. przygotowania nowego programu naprawczego i rocznego biznes planu. Zaleca się renegocjację zawartych umów taborowych, płacowych oraz dostosowanie oferty przewozowej do możliwości finansowych oraz popytu na przewozy.

- Za nami jest uporządkowanie grudniowej sytuacji na torach. Mimo długiej zimy prowadziliśmy pełną działalność przewozową. Mamy przygotowany rozkład jazdy uwzględniający planowane przez PKP PLK remonty na torach. Teraz porządkujemy sytuację finansową i przygotowujemy się do programu naprawczego – powiedział Michał Borowski, niedawno powołany prezes Kolei Śląskich.
Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~Arteks 2013-04-19
    11:20:06

    0 0

    Spółka Koleje Śląskie od samego początku była opanowana przez ludzi związanych z Platformą Obywatelską co obrazuje jak bardzo niewielkie znaczenie w dzisiejszych czasach mają umiejętności i wiedza merytoryczna a jak wielkie kolesiostwo, prywata i przynależność partyjna. Koleje Śląskie zamiast poprawić wizerunek Śląska w Polsce - to go ośmieszyły. Kilka osób zwolniono z KŚ ale z gigantycznymi odprawami więc w ogóle im nie zaszkodzono. Większość politycznie obsadzonych stanowisk różnymi gamoniami którzy z transportem nie mają nic wspólnego - nadal w spółce funkcjonuje. Władze województwa z PO przerzucą wszystkie negatywne skutki na pasażerów i podatników. To oni odczują wkrótce skutki programu naprawczego czyli: podwyżkę cen biletów, zmniejszenie ilości pociągów w rozkładzie i obciążenie podatników dodatkowymi dotacjami dla KŚ. Platforma Obywatelska na Śląsku to największe cieniasy z jakimi można się spotkać. Odkąd rządzą województwem nie odnotowały jeszcze ani jednego sukcesu, a dwie bardzo ważne sprawy dla regionu czyli Koleje Śląskie i Stadion Śląski zostały przez nich całkowicie spaprane... Apeluję - niech Rybnik nie wybierze senatora z PO. Niech to będzie jakiś pstryczek w nos z Rybnika dla zadufanych w sobie i zajętych sobą środowisk platformianych na Śląsku i w Warszawie!

  • ~ioculus 2013-04-19
    12:05:32

    0 0

    To wina B. Piechy.

  • ~hub381 2013-04-19
    12:32:27

    0 0

    Tak czytam pobieżnie o raporcie śląskich kolei a tu wyłania się stary PiSowki pseudo-pisarczyk,znany na tym portalu(Ąrteks).
    A niech sobie tam gryzmoli a Ty Internauto zagłosuj w/g twego sumienia a nie sugeruj się tym co pie....ą komuś do wąsa.

  • ~Arteks 2013-04-19
    12:43:25

    0 0

    @hub381 - stary PISowski pseudo-pisarczyk? NIGDY nie popierałem PiS i nigdy na nich nie głosowałem. Natomiast odnoszę wrażenie, że gdyby PiS czy SLD byłyby u władzy w województwie to do takiego szamba w jakim znalazła się kolej za sprawą nieudaczników z PO - na pewno by nie doszło.

  • ~drozdaxxx 2013-04-19
    13:20:28

    0 0

    A ile zarząd dostaje nie raczyli powiedzieć :D

  • ~werkk 2013-04-19
    14:09:58

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii. Redakcja

  • ~fanprawdy 2013-04-19
    20:08:57

    0 0

    Wybory spowodowały, że poszperałem w internecie i w odniesieniu do Kolei Śląskich, komunikacji pasażerskiej kolejowej w ROW oraz konsultacji w sprawie projektu Wieloletnich Programów Inwestycyjnych Kolejowych do 2015 r. odkryłem wiele wartościowych analiz wraz z konkretnymi wnioskami na www.nwsd.pl Niecały rok działające Stowarzyszenie Nasz Wspólny Śląski Dom ,stara się bardziej niż płatni urzędnicy i Radni z nadania Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości .Również Ruch Autonomii Śląska woli wrzawę wokół Muzeum Śląskiego i rozgrywek personalnych od rozwiązania palących problemów komunikacyjnych. Jakże korzystnie od niech wypada Grażyna Kohut nastawiona na czyn, a nie słowa. Kandydatowi PO Dużemu, PiS Piesze , RAŚ Polokowi powiedzmy NIE . Mieliście możliwość wpływu na podejmowane decyzje władzy i nie zrobiliście nic lub prawie nic. A do Wisły się jedzie około 3.5 godziny w XXI wieku . Całkowita pogarda dla potrzeb ludzi mniej zamożnych. Tylko bezpartyjna Grażyna Kohut zainteresowała się losem działkowców i sprawami kolejowej komunikacji pasażerskiej. NIE dla PO. PiS, RAŚ; TAK dla Grażyny Kohut.

  • ~Woziwoda 2013-04-19
    20:47:58

    0 0

    > jakiś pstryczek w nos

    Jezu, Arteks; kto cię uczył polskiego? jaki pstryczek?

  • ~Maalibu 2013-04-20
    08:55:09

    0 0

    Widać co się w Polsce liczy.. jakiś papierek z dyplomem i układy typu "Friends With Benefits"

  • ~ 2013-04-20
    11:19:47

    0 0

    "W hierarchii płac na najwyższym poziomie stoi zarząd" - jakie to płace? Proszę o tym napisać, chcę wiedzieć jak rządzi Platforma Obywatelska i jak trwoni pieniądze województwa. A tych doradców tylko 20? Mafia PO zazwyczaj zatrudnia 10 razy więcej. Dopiero się rozkręcają?

  • ~ 2013-04-20
    11:36:37

    0 0

    Ups. A tak się co niektórzy napinali, ślązaczyli, kreowali, proklamowali...Śląska (górnośląska) gospodarność? Czy zwykła ludzka (jak wszędzie) eufemizuąc - niedoskonałość, pazerność, typowe, bezkrytyczne przecenianie swoich możliwości i tradycyjny brak dostrzegania realiów? Hm...No właśnie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.