zamknij

Wiadomości

Droga Racibórz-Pszczyna: w tym miejscu utkniemy w korku?

2020-01-02, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Rybnicki odcinek drogi Racibórz-Pszczyna gotowy. W niedalekiej przyszłości pojawią się na niej samochody, które mogą... utknąć w korku. Brakuje bowiem bezpośredniego zjazdu z drogi do autostrady A1. Ronda w Żorach mogą „zadławić” się zwiększoną ilością samochodów.

Reklama

Prosta droga do... korków?

Droga Racibórz-Pszczyna ma rozładować ruch w naszym mieście i pomóc kierowcom w szybkim dotarciu do autostrady A1. Docelowo do Żor mamy przecież docierać w 8 minut! Takie są założenia, które mogą jednak minąć się z rzeczywistością.

Problem tkwi w żorskim odcinku drogi. By dostać się do autostrady A1 (patrząc od strony Rybnika), musimy pokonać 3 ronda:

pierwsze - przy zjeździe z drogi Racibórz-Pszczyna;
- drugie – rondo Rowieńskie (Rybnicka-Raciborska-Północna);
- trzecie – rondo Gliwickie.

Dopiero po tym trzecim skrzyżowaniu kierowcy mają prostą drogę na autostradę. Zagęszczenie rond w tym miejscu zamiast poprawić szybką komunikację, może ją pogorszyć.

Podobnych przykładów nie musimy daleko szukać. Popatrzymy choćby na rondo Północnoirlandzkie, przez które przebiega ul. Wodzisławska i łączące się Obwiednią Południową rondo Lievin. W godzinach szczytu zarówno na Wodzisławskiej i Obwiedni tworzą się korki.

Miasto zdaje sobie sprawę z powagi problemu, ale tłumaczy, że to była ostatnia szansa na budowę drogi Racibórz-Pszczyna.

- Zwracam uwagę, że plany budowy drogi Racibórz-Pszczyna były już w latach 70, wciąż tylko mówiono się o tym, że droga ma powstać ale nic się działo. Gdyby Miasto nie sięgnęło teraz po środki europejskie, z których ta inwestycja została w większości sfinansowana, to już nigdy później nie byłoby nas na to stać. Straciliśmy szansę na stworzenie możliwości połączenia z autostradą i stworzenia nowych możliwości komunikacyjnych dla Rybnika – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Połączenie z A1 niemożliwe

Ratunkiem, które rozwiązałoby problem byłby bezpośredni zjazd z drogi Racibórz-Pszczyna do autostrady A1. Marek Prusak, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Katowice mówi jednak, że to niemożliwe.

- Bezpośrednie połączenie RDR-P z autostradą A1 jest niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów prawa materialnego w zakresie dróg publicznych w szczególności dyspozycji § 9 ust. 1 i § 166 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2019.1643) regulujących minimalne odstępy między węzłami na drodze klasy technicznej „A” oraz odległości między wjazdami i wyjazdami na jezdnie drogi tej klasy – tłumaczy.

Jak dodaje, z uwagi na bliskie sąsiedztwo węzła Żory", w świetle powyższych regulacji nie jest możliwe wykonanie bezpośredniego włączenia Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (nowy przebieg DW935) do autostrady A1.

- Powyższe wyjaśnienia przekazane zostały Prezydentowi Miasta Żory w miesiącu sierpniu 2019 r. w związku z otrzymanym przez GDDKiA pytaniem o możliwość połączenia budowanej staraniem samorządu Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna do zachodniej jezdni autostrady A1 na terenie m. Żory.

 

- Niezależnie od powyższego istotnym jest, iż droga wojewódzka nr 935 posiada w chwili obecnej połączenie z autostradą A1 za pośrednictwem węzła Żory". W ramach inwestycji związanej z budową autostrady, na terenie m. Żory zostały wybudowane dwa obiekty inżynierskie mające za zadanie skomunikowanie dróg samorządowych z ciągiem głównym autostrady. Jeden z obiektów jest obecnie użytkowany, natomiast drugi stanowi rezerwę umożliwiającą samorządowi dobudowę drugiej jezdni DW935 zwiększając tym samym jej przepustowość. Mając na uwadze minimalizację kosztów inwestycji oraz ww. przepisy rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. obecny układ stanowi optymalne połączenie wymienionych dróg – słyszymy od Marka Prusaka.

GDDKiA zmieni kiedyś zdanie?

O komentarz do odpowiedzi rzecznika GDDKiA poprosiliśmy Agnieszkę Skupień.

- Szybkie połączenie drogi regionalnej z autostradą od strony Żor jest niezwykle istotne, stąd starania Rybnika i Żor o zapewnienie dodatkowego połączenia. Słysząc odpowiedź GDDKiA o tym, że obecne połączenie jest „optymalne” ... mamy, mówiąc delikatnie, spore wątpliwości. Sytuacja w kraju w ostatnim czasie jest dość dynamiczna , mamy nadzieję, że jednak z czasem problem komunikacyjny Rybnika i Żor w połączeniu z autostradą zostanie dostrzeżony przez GDDKiA – odpowiada Agnieszka Skupień.

 

- Tymczasem aktualnie wybudowany, ponad 10 km odcinek będzie obwodnicą miasta, która częściowo rozładuje ruch w mieście i jednak spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady – dodaje.

Droga Racibórz-Pszczyna: co z odcinkiem do Sportowej?

Wiadomo, kiedy ruszy budowa II odcinka drogi Racibórz-Pszczyna, czyli od Węzła Wodzisławskiego do ul. Sportowej? W magistracie słyszymy, że miasto szuka finansowania na budowę.

- Jesteśmy przygotowani z projektem, zrobiliśmy wykupy nieruchomości i gruntów na tamtym odcinku, po to by w przyszłości teren był już przygotowany – dowiadujemy się od rzecznik magistratu.

Oceń publikację: + 1 + 30 - 1 - 28

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Lateks 2020-01-02 14:49:58

    W starożytności potrafiliśmy budować akwedukty, bazyliki, pałace, Koloseum, dziś nie potrafimy zaprojektować drogi. Tak w kwestii wyjaśnień to trzeba dodać że A1 też była zaprojektowana w latach 70-tych. Pomimo tego pozwalano na budowanie nowych domów na trasie tej autostrady. I nic nie zmieniono w tych starych projektach. Dodam że dziś PKP planuje odbudowę torów Orzesze-Żory chociaż nie ma żadnego widaduktu na skrzyżowaniu tych torów z A1.

    48 14
  • ~sjah 2020-01-02 14:50:54

    Tam już teraz jest ciężko wjechać na rondo rowieńskie a po otwarciu drogi ruch będzie dużo większy.

    42 4
  • ~moratorek 2020-01-02 14:55:32

    W drugą stronę dojdzie problem z tranzytem do Raciborza.
    Już widzę TIR-y, których kierowcy ufając swoim nawigacjom, utkną na Hetmańskiej, Witosa, Niedobczyckiej, czy Pod Lasem.

    54 6
  • ~extraliga_2 2020-01-02 15:28:10

    Fajne wyjaśnienia, z których wynika że pomiędzy latami 70-tymi a 2019 rokiem nie było... nic. Droga Racibórz-Pszczyna nagle się urodziła. Zarządzanie to nie jest jak mówił Dyzma podejmowanie szybkich decyzji tylko mimo wszystko przewidywanie przyszłości. Odnoszę wrażenie, że gdy budowano autostradę to w Rybniku o tym nie wiedzieli.

    44 5
  • ~wojto 2020-01-02 15:55:19

    Tam na rondach zacznie się solidny cyrk dopiero jak bramki postawią. Wówczas trzeba się będzie przeprosić ze starą Gliwicką.

    37 7
  • ~igoola 2020-01-02 16:12:31

    ~Lateks: w którym miejscu linia kolejowa Żory-Orzesze przecina A1?

    18 5
  • ~Gibon 2020-01-02 17:07:33

    Dokumentacja projektowa tej "pożal się Boże" autostrady została wykonana już chyba 10 lat temu. Szkoda, że wtedy dziennikarze nie pytali o to Prezydenta Fudalego... Od początku cała ta inwestycja to wyrzucone miliardy złotych. Ile za tą drogę będę musiała zapłacić jako mieszkaniec Rybnika? 1000 zł, 5000 zł? Dlaczego nie budują tego z pieniędzy rządowych? O jakich dotacjach mowa skoro miasto cały czas mówi, ze nie ma pieniędzy w budżecie? Wszystko przez tą drogę? Droga dla samochodów była ważniejsza niż walka z niska emisją? Chcecie powiedzieć, że ta droga, która posłuży głównie kierowcom SWD i SRB jest ważniejsza niż poprawa pozostałych dróg miasta, poprawa jakości edukacji w mieście? Co za kraj... Kto odpowiada za tak wyrzucone pieniądze? Przecież ta droga prowadzi znikąd do nikąd... Po co było robić takie wielkie wiadukty i tyle jezdni? Może redakcja się zainteresuje głębiej tematem? Czy były robione jakiekolwiek badania, że miasto tego potrzebuje? Naprawdę ciekawe.. aż się nią przejadę ale z czystej ciekawości bo jako mieszkanka Paruszowca nigdy z niej nie skorzystam..

    47 53
  • ~Alpha 2020-01-02 17:47:09

    Tak. Będzie korek. Miasto Rybnik nie współpracowało z Żorami i ruch się zawiesi. Strzelam, że taki generator ruchu jak wjazd na autostradę to dla RDRP w godzinach szczytu dodatkowe 10 minut postoju na pierwszym rondzie.

    36 3
  • ~Arteks 2020-01-02 18:57:15

    Korki będą wszędzie i będę co raz większe jeśli ludzie nie zaczną myśleć, a władze przeznaczać więcej pieniędzy na transport publiczny. Korki wynikają z jednego prostego faktu - zbyt dużej ilości aut. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę ale w Polsce jest już więcej aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców niż w bogatszych Niemczech - kolebce europejskiej motoryzacji! Tam ludzie pomału rezygnują z aut, u nas zachwyt moto-kultem trwa. W tej chwili w godzinach szczytu są problemy ze zjazdami prawie w każdym miejscu A1 czy A4 więc niech nikogo nie dziwi, że pojawią się też problemy w Rowniu. @lateks - PKP na razie nic nie planuje bo nie wiadomo ostatecznie jaka koncepcja przywrócenia kolei do Jastrzębia będzie realizowana i czy w ogóle. Na razie nie ma żadnego projektu, a ja słyszałem już o 4 niezależnych koncepcjach. Odnośnie ogromnych i pięknych budowli to czy w starożytności, renesansie czy nawet epoce industrialnej powstawało ich więcej bo człowiek nie musiał inwestować w drogi. Sam popatrz co dla budżetu Rybnika oznacza budowa takiej drogi i ile innych obiektów można byłoby wybudować gdyby nie ta inwestycja. Z drugiej strony zawsze jednym z argumentów było pobudzenie gospodarcze terenów przylegających do nowej obwodnicy. Zobaczymy czy będzie to miało miejsce. Z pewnością budownictwa w jej okolicy nie pobudzimy bo kto chciałby mieszkać blisko ruchliwej drogi?

    17 62
  • ~Kurt_Wallander 2020-01-02 21:02:39

    Korki w Żorach są i będą, zwłaszcza przy zjezdzaniu z A1. W Rowniu permanentnie, lewoskret z autostrady. Od strony Rybnika znacznie mniejszy.

    Podobno droga ma być zamknięta do 29.02...

    9 0
  • ~Marcin Witosz 2020-01-02 23:23:47

    Sposobem na obejscie waskiego gardla na rondach zorskich moze byc budowa drogiego ale niezwykle przepustowego tunelu bajpasu besposrednio od ronda do zjazdu A1. Rozwiazanie podobne do tunelu pod katowickim spodkiem.

    11 4
  • ~Gruby21 2020-01-03 09:04:33

    @witosz, drogo drożej j jeszcze drożej! Ja wnioskuje o to aby drogę nazwać oficjalnie Droga Regionalna Paryż-Pekin! Brzmi światowo i ma racjonalne wytłumaczenie.

    19 1
  • ~michal666 2020-01-03 10:57:53

    Pan z GDDKiA jest kompetentny jak cała ta instytucja. Nie trzeba budować nowego węzła, wystarczy przedłużyć istniejące drogi zbiorczo rozprowadzające i wykonać zjazdy – jest to zgodne z rozporządzeniem. Jadąc z Gliwic należałoby zaraz po przejechaniu pod ulicą Rybnicką wykonać zjazd do drogi Raciborskiej 935. Podobnie można zrobić z resztą dróg, pod warunkiem że tereny na skrzyżowaniu A1 i obwodnicy nie zostały już przewidziane pod inwestycje dla dobrze poinformowanych. Pytanie czyj interes będzie tu ważniejszy? Czy będzie może tak jak z rondem Boguszowickim?

    7 0
  • ~auralfloat 2020-01-03 18:17:31

    Budowa ok., ale budowanie taki dróg ma sens tylko wtedy, kiedy kompleksowo powstaje każdy odcinek, a nie tylko jeden. Na jakim etapie jest droga w Raciborzu, Żorach, Pszczynie? Na żadnym, chyba, że ktoś mnie oświeci. Wszystko więc wiąże się z budżetami miast i gmin. Swoją drogą jestem ciekawy, kiedy będzie nadawać się do remontu, bo przebiega w Rybniku przez mocno zniszczone przemysłem górniczym tereny?

    7 0
  • ~Arteks 2020-01-03 18:28:26

    @auralfloat - Żory wybudowały swoją obwodnicę już kilka lat temu, niestety na miarę swoich bardzo skromnych możliwości finansowych i jest to zwykła droga po 1 pasie w każdą stronę z rondami, a nawet przejazdem kolejowymi i skrzyżowaniem ze światłami - które zresztą od dawna jest zakorkowane. Racibórz jest na etapie planowania i robienia dokumentacji, a Pszczyna też ma kawałek nowej obwodnicy od DK 1 ale niestety również jako zwykła droga. Rybnik w tym przypadku wybudował coś perspektywicznego. Chociaż szkoda, że w dużej mierze z własnych środków bo gdybyśmy mieli operatywniejszych posłów i lepszy lobbing - mogła być to inwestycja państwowa. Przykładowo DTŚ w Gliwicach czy Katowicach była budowana ze środków krajowych, a nie z miejskich.

    5 9
  • ~peterson 2020-01-08 11:01:54

    Arteksie a gdzie ty masz przejazd kolejowy na żorskiej obwodnicy? Był ale dawno już go nie ma. Krytykujesz że jest tylko jeden pas, ale jest na całej długości. W Rybniku też zamiast wybudować jeden pas na całej długości to wybudowano autostradę którą śmiało można by nazwać "od korka do korka" a pieniądze na dokończenie całej drogi szybko się nie znajdą bo kasa Rybnika świeci pustkami. W Żorach jedyne miejsca które się korkują to jest zjazd z A1 (nie wjazd bo tam nie ma korków) i skrzyżowanie ze światłami na Dworcowej. Torów z Żor do Orzesza też prawdopodobnie nie będzie jeżeli zwycięży koncepcja budowy linii szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy która ma przebiegać w okolicach Żor i prawdopodobnie po tej linii pojadą pociągi z Katowic do Rybnika, Żor i Jastrzębia.

    2 1
  • ~Arteks 2020-01-08 11:19:18

    @peterson - a widział ktoś przejazd kolejowy na nowej obwodowej drodze wybudowanej w XXI wieku? Takie rzeczy tylko w Żorach i Jastrzębiu. Nie martw się o kasę w Rybniku bo jednak możliwości miasta są nieporównywalnie większe. Jak nastał rząd PiS to przygotowano listę miast w finansowej ruinie. Żory były jedynym przedstawicielem ze Śląska. Cały czas są jednym z najbardziej zadłużonych miast w Polsce i to mimo braku większych inwestycji od lat. Ktoś na forum żorskim napisał, że nowa droga przeniesie korki z Rybnika do Żor - całkiem możliwe. Dałoby się to zniwelować gdyby połączyć rondo Gliwickie (przy A1) bezpośrednio z nową drogą P-R krótkim bezkolizyjnym bajpasem lub przez poszerzenie Rybnickiej między obiema rondami.

    2 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Kościół katolicki powinien być opodatkowany?




Oddanych głosów: 716