zamknij

Wiadomości

Droga Racibórz-Pszczyna: w tym miejscu utkniemy w korku?

2020-01-02, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Rybnicki odcinek drogi Racibórz-Pszczyna gotowy. W niedalekiej przyszłości pojawią się na niej samochody, które mogą... utknąć w korku. Brakuje bowiem bezpośredniego zjazdu z drogi do autostrady A1. Ronda w Żorach mogą „zadławić” się zwiększoną ilością samochodów.

Reklama

Prosta droga do... korków?

Droga Racibórz-Pszczyna ma rozładować ruch w naszym mieście i pomóc kierowcom w szybkim dotarciu do autostrady A1. Docelowo do Żor mamy przecież docierać w 8 minut! Takie są założenia, które mogą jednak minąć się z rzeczywistością.

Problem tkwi w żorskim odcinku drogi. By dostać się do autostrady A1 (patrząc od strony Rybnika), musimy pokonać 3 ronda:

pierwsze - przy zjeździe z drogi Racibórz-Pszczyna;
- drugie – rondo Rowieńskie (Rybnicka-Raciborska-Północna);
- trzecie – rondo Gliwickie.

Dopiero po tym trzecim skrzyżowaniu kierowcy mają prostą drogę na autostradę. Zagęszczenie rond w tym miejscu zamiast poprawić szybką komunikację, może ją pogorszyć.

Podobnych przykładów nie musimy daleko szukać. Popatrzymy choćby na rondo Północnoirlandzkie, przez które przebiega ul. Wodzisławska i łączące się Obwiednią Południową rondo Lievin. W godzinach szczytu zarówno na Wodzisławskiej i Obwiedni tworzą się korki.

Miasto zdaje sobie sprawę z powagi problemu, ale tłumaczy, że to była ostatnia szansa na budowę drogi Racibórz-Pszczyna.

- Zwracam uwagę, że plany budowy drogi Racibórz-Pszczyna były już w latach 70, wciąż tylko mówiono się o tym, że droga ma powstać ale nic się działo. Gdyby Miasto nie sięgnęło teraz po środki europejskie, z których ta inwestycja została w większości sfinansowana, to już nigdy później nie byłoby nas na to stać. Straciliśmy szansę na stworzenie możliwości połączenia z autostradą i stworzenia nowych możliwości komunikacyjnych dla Rybnika – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Połączenie z A1 niemożliwe

Ratunkiem, które rozwiązałoby problem byłby bezpośredni zjazd z drogi Racibórz-Pszczyna do autostrady A1. Marek Prusak, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Katowice mówi jednak, że to niemożliwe.

- Bezpośrednie połączenie RDR-P z autostradą A1 jest niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów prawa materialnego w zakresie dróg publicznych w szczególności dyspozycji § 9 ust. 1 i § 166 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2019.1643) regulujących minimalne odstępy między węzłami na drodze klasy technicznej „A” oraz odległości między wjazdami i wyjazdami na jezdnie drogi tej klasy – tłumaczy.

Jak dodaje, z uwagi na bliskie sąsiedztwo węzła Żory", w świetle powyższych regulacji nie jest możliwe wykonanie bezpośredniego włączenia Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (nowy przebieg DW935) do autostrady A1.

- Powyższe wyjaśnienia przekazane zostały Prezydentowi Miasta Żory w miesiącu sierpniu 2019 r. w związku z otrzymanym przez GDDKiA pytaniem o możliwość połączenia budowanej staraniem samorządu Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna do zachodniej jezdni autostrady A1 na terenie m. Żory.

 

- Niezależnie od powyższego istotnym jest, iż droga wojewódzka nr 935 posiada w chwili obecnej połączenie z autostradą A1 za pośrednictwem węzła Żory". W ramach inwestycji związanej z budową autostrady, na terenie m. Żory zostały wybudowane dwa obiekty inżynierskie mające za zadanie skomunikowanie dróg samorządowych z ciągiem głównym autostrady. Jeden z obiektów jest obecnie użytkowany, natomiast drugi stanowi rezerwę umożliwiającą samorządowi dobudowę drugiej jezdni DW935 zwiększając tym samym jej przepustowość. Mając na uwadze minimalizację kosztów inwestycji oraz ww. przepisy rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. obecny układ stanowi optymalne połączenie wymienionych dróg – słyszymy od Marka Prusaka.

GDDKiA zmieni kiedyś zdanie?

O komentarz do odpowiedzi rzecznika GDDKiA poprosiliśmy Agnieszkę Skupień.

- Szybkie połączenie drogi regionalnej z autostradą od strony Żor jest niezwykle istotne, stąd starania Rybnika i Żor o zapewnienie dodatkowego połączenia. Słysząc odpowiedź GDDKiA o tym, że obecne połączenie jest „optymalne” ... mamy, mówiąc delikatnie, spore wątpliwości. Sytuacja w kraju w ostatnim czasie jest dość dynamiczna , mamy nadzieję, że jednak z czasem problem komunikacyjny Rybnika i Żor w połączeniu z autostradą zostanie dostrzeżony przez GDDKiA – odpowiada Agnieszka Skupień.

 

- Tymczasem aktualnie wybudowany, ponad 10 km odcinek będzie obwodnicą miasta, która częściowo rozładuje ruch w mieście i jednak spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady – dodaje.

Droga Racibórz-Pszczyna: co z odcinkiem do Sportowej?

Wiadomo, kiedy ruszy budowa II odcinka drogi Racibórz-Pszczyna, czyli od Węzła Wodzisławskiego do ul. Sportowej? W magistracie słyszymy, że miasto szuka finansowania na budowę.

- Jesteśmy przygotowani z projektem, zrobiliśmy wykupy nieruchomości i gruntów na tamtym odcinku, po to by w przyszłości teren był już przygotowany – dowiadujemy się od rzecznik magistratu.

Oceń publikację: + 1 + 26 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Lateks 2020-01-02 14:49:58

    W starożytności potrafiliśmy budować akwedukty, bazyliki, pałace, Koloseum, dziś nie potrafimy zaprojektować drogi. Tak w kwestii wyjaśnień to trzeba dodać że A1 też była zaprojektowana w latach 70-tych. Pomimo tego pozwalano na budowanie nowych domów na trasie tej autostrady. I nic nie zmieniono w tych starych projektach. Dodam że dziś PKP planuje odbudowę torów Orzesze-Żory chociaż nie ma żadnego widaduktu na skrzyżowaniu tych torów z A1.

    47 14
  • ~sjah 2020-01-02 14:50:54

    Tam już teraz jest ciężko wjechać na rondo rowieńskie a po otwarciu drogi ruch będzie dużo większy.

    41 3
  • ~moratorek 2020-01-02 14:55:32

    W drugą stronę dojdzie problem z tranzytem do Raciborza.
    Już widzę TIR-y, których kierowcy ufając swoim nawigacjom, utkną na Hetmańskiej, Witosa, Niedobczyckiej, czy Pod Lasem.

    53 6
  • ~extraliga_2 2020-01-02 15:28:10

    Fajne wyjaśnienia, z których wynika że pomiędzy latami 70-tymi a 2019 rokiem nie było... nic. Droga Racibórz-Pszczyna nagle się urodziła. Zarządzanie to nie jest jak mówił Dyzma podejmowanie szybkich decyzji tylko mimo wszystko przewidywanie przyszłości. Odnoszę wrażenie, że gdy budowano autostradę to w Rybniku o tym nie wiedzieli.

    43 4
  • ~wojto 2020-01-02 15:55:19

    Tam na rondach zacznie się solidny cyrk dopiero jak bramki postawią. Wówczas trzeba się będzie przeprosić ze starą Gliwicką.

    36 6
  • ~igoola 2020-01-02 16:12:31

    ~Lateks: w którym miejscu linia kolejowa Żory-Orzesze przecina A1?

    18 4
  • ~Gibon 2020-01-02 17:07:33

    Dokumentacja projektowa tej "pożal się Boże" autostrady została wykonana już chyba 10 lat temu. Szkoda, że wtedy dziennikarze nie pytali o to Prezydenta Fudalego... Od początku cała ta inwestycja to wyrzucone miliardy złotych. Ile za tą drogę będę musiała zapłacić jako mieszkaniec Rybnika? 1000 zł, 5000 zł? Dlaczego nie budują tego z pieniędzy rządowych? O jakich dotacjach mowa skoro miasto cały czas mówi, ze nie ma pieniędzy w budżecie? Wszystko przez tą drogę? Droga dla samochodów była ważniejsza niż walka z niska emisją? Chcecie powiedzieć, że ta droga, która posłuży głównie kierowcom SWD i SRB jest ważniejsza niż poprawa pozostałych dróg miasta, poprawa jakości edukacji w mieście? Co za kraj... Kto odpowiada za tak wyrzucone pieniądze? Przecież ta droga prowadzi znikąd do nikąd... Po co było robić takie wielkie wiadukty i tyle jezdni? Może redakcja się zainteresuje głębiej tematem? Czy były robione jakiekolwiek badania, że miasto tego potrzebuje? Naprawdę ciekawe.. aż się nią przejadę ale z czystej ciekawości bo jako mieszkanka Paruszowca nigdy z niej nie skorzystam..

    44 50
  • ~Alpha 2020-01-02 17:47:09

    Tak. Będzie korek. Miasto Rybnik nie współpracowało z Żorami i ruch się zawiesi. Strzelam, że taki generator ruchu jak wjazd na autostradę to dla RDRP w godzinach szczytu dodatkowe 10 minut postoju na pierwszym rondzie.

    34 2
  • ~Arteks 2020-01-02 18:57:15

    Korki będą wszędzie i będę co raz większe jeśli ludzie nie zaczną myśleć, a władze przeznaczać więcej pieniędzy na transport publiczny. Korki wynikają z jednego prostego faktu - zbyt dużej ilości aut. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę ale w Polsce jest już więcej aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców niż w bogatszych Niemczech - kolebce europejskiej motoryzacji! Tam ludzie pomału rezygnują z aut, u nas zachwyt moto-kultem trwa. W tej chwili w godzinach szczytu są problemy ze zjazdami prawie w każdym miejscu A1 czy A4 więc niech nikogo nie dziwi, że pojawią się też problemy w Rowniu. @lateks - PKP na razie nic nie planuje bo nie wiadomo ostatecznie jaka koncepcja przywrócenia kolei do Jastrzębia będzie realizowana i czy w ogóle. Na razie nie ma żadnego projektu, a ja słyszałem już o 4 niezależnych koncepcjach. Odnośnie ogromnych i pięknych budowli to czy w starożytności, renesansie czy nawet epoce industrialnej powstawało ich więcej bo człowiek nie musiał inwestować w drogi. Sam popatrz co dla budżetu Rybnika oznacza budowa takiej drogi i ile innych obiektów można byłoby wybudować gdyby nie ta inwestycja. Z drugiej strony zawsze jednym z argumentów było pobudzenie gospodarcze terenów przylegających do nowej obwodnicy. Zobaczymy czy będzie to miało miejsce. Z pewnością budownictwa w jej okolicy nie pobudzimy bo kto chciałby mieszkać blisko ruchliwej drogi?

    16 58
  • ~Kurt_Wallander 2020-01-02 21:02:39

    Korki w Żorach są i będą, zwłaszcza przy zjezdzaniu z A1. W Rowniu permanentnie, lewoskret z autostrady. Od strony Rybnika znacznie mniejszy.

    Podobno droga ma być zamknięta do 29.02...

    8 0
  • ~Marcin Witosz 2020-01-02 23:23:47

    Sposobem na obejscie waskiego gardla na rondach zorskich moze byc budowa drogiego ale niezwykle przepustowego tunelu bajpasu besposrednio od ronda do zjazdu A1. Rozwiazanie podobne do tunelu pod katowickim spodkiem.

    8 4
  • ~Gruby21 2020-01-03 09:04:33

    @witosz, drogo drożej j jeszcze drożej! Ja wnioskuje o to aby drogę nazwać oficjalnie Droga Regionalna Paryż-Pekin! Brzmi światowo i ma racjonalne wytłumaczenie.

    18 0
  • ~michal666 2020-01-03 10:57:53

    Pan z GDDKiA jest kompetentny jak cała ta instytucja. Nie trzeba budować nowego węzła, wystarczy przedłużyć istniejące drogi zbiorczo rozprowadzające i wykonać zjazdy – jest to zgodne z rozporządzeniem. Jadąc z Gliwic należałoby zaraz po przejechaniu pod ulicą Rybnicką wykonać zjazd do drogi Raciborskiej 935. Podobnie można zrobić z resztą dróg, pod warunkiem że tereny na skrzyżowaniu A1 i obwodnicy nie zostały już przewidziane pod inwestycje dla dobrze poinformowanych. Pytanie czyj interes będzie tu ważniejszy? Czy będzie może tak jak z rondem Boguszowickim?

    6 0
  • ~auralfloat 2020-01-03 18:17:31

    Budowa ok., ale budowanie taki dróg ma sens tylko wtedy, kiedy kompleksowo powstaje każdy odcinek, a nie tylko jeden. Na jakim etapie jest droga w Raciborzu, Żorach, Pszczynie? Na żadnym, chyba, że ktoś mnie oświeci. Wszystko więc wiąże się z budżetami miast i gmin. Swoją drogą jestem ciekawy, kiedy będzie nadawać się do remontu, bo przebiega w Rybniku przez mocno zniszczone przemysłem górniczym tereny?

    6 0
  • ~Arteks 2020-01-03 18:28:26

    @auralfloat - Żory wybudowały swoją obwodnicę już kilka lat temu, niestety na miarę swoich bardzo skromnych możliwości finansowych i jest to zwykła droga po 1 pasie w każdą stronę z rondami, a nawet przejazdem kolejowymi i skrzyżowaniem ze światłami - które zresztą od dawna jest zakorkowane. Racibórz jest na etapie planowania i robienia dokumentacji, a Pszczyna też ma kawałek nowej obwodnicy od DK 1 ale niestety również jako zwykła droga. Rybnik w tym przypadku wybudował coś perspektywicznego. Chociaż szkoda, że w dużej mierze z własnych środków bo gdybyśmy mieli operatywniejszych posłów i lepszy lobbing - mogła być to inwestycja państwowa. Przykładowo DTŚ w Gliwicach czy Katowicach była budowana ze środków krajowych, a nie z miejskich.

    4 8
  • ~peterson 2020-01-08 11:01:54

    Arteksie a gdzie ty masz przejazd kolejowy na żorskiej obwodnicy? Był ale dawno już go nie ma. Krytykujesz że jest tylko jeden pas, ale jest na całej długości. W Rybniku też zamiast wybudować jeden pas na całej długości to wybudowano autostradę którą śmiało można by nazwać "od korka do korka" a pieniądze na dokończenie całej drogi szybko się nie znajdą bo kasa Rybnika świeci pustkami. W Żorach jedyne miejsca które się korkują to jest zjazd z A1 (nie wjazd bo tam nie ma korków) i skrzyżowanie ze światłami na Dworcowej. Torów z Żor do Orzesza też prawdopodobnie nie będzie jeżeli zwycięży koncepcja budowy linii szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy która ma przebiegać w okolicach Żor i prawdopodobnie po tej linii pojadą pociągi z Katowic do Rybnika, Żor i Jastrzębia.

    1 0
  • ~Arteks 2020-01-08 11:19:18

    @peterson - a widział ktoś przejazd kolejowy na nowej obwodowej drodze wybudowanej w XXI wieku? Takie rzeczy tylko w Żorach i Jastrzębiu. Nie martw się o kasę w Rybniku bo jednak możliwości miasta są nieporównywalnie większe. Jak nastał rząd PiS to przygotowano listę miast w finansowej ruinie. Żory były jedynym przedstawicielem ze Śląska. Cały czas są jednym z najbardziej zadłużonych miast w Polsce i to mimo braku większych inwestycji od lat. Ktoś na forum żorskim napisał, że nowa droga przeniesie korki z Rybnika do Żor - całkiem możliwe. Dałoby się to zniwelować gdyby połączyć rondo Gliwickie (przy A1) bezpośrednio z nową drogą P-R krótkim bezkolizyjnym bajpasem lub przez poszerzenie Rybnickiej między obiema rondami.

    0 5

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy lekcje religii powinny być finansowane przez Kościół Katolicki?




Oddanych głosów: 1797