zamknij

Wiadomości

Czy będzie nakaz podłączania się do sieci gazowej i ciepłociągu?

2020-02-11, Autor: 

Prawny nakaz podłączania się właścicieli budynków do istniejących sieci ciepłowniczych i gazowych – taki postulat został przedstawiony posłom z Parlamentarnego Zespołu Antysmogowego podczas ich wizyty w Rybniku. Czy wprowadzenie takiego przepisu jest realne?

Reklama

W zeszły piątek do Rybnika przyjechali posłowie Parlamentarnego Zespołu Antysmogowego. Spośród 22 członków zespołu zjawił się tylko jego przewodniczący zespołu – Przemysław Koperski oraz gospodarz spotkania – Maciej Kopiec. Do Zabytkowej Kopalni Ignacy zawitała też posłanka Monika Rosa.

Posłowie wysłuchali uwag władz Rybnika i działaczy społecznych na temat walki ze smogiem. Wśród nich powtarzała się konieczność usprawnienia Programu Czyste Powietrze.

Prezydent Rybnika Piotr Kuczera zaproponował również, by tzw. „specustawa”, która sprawdza się przy budowie dróg, obowiązywała również przy budowie sieci gazowych i ciepłowniczych.

- Obecnie realia są takie, że przysłowiowy Kowalski jest w stanie zablokować budowę sieci, do których mogłyby się podłączać tysiące budynków – zauważył prezydent.

Wacław Wrana – który prezentował posłom założenia akcji Karny Kopciuch zwrócił uwagę, że w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach brakuje zapisu o obowiązku podłączania się do istniejących sieci ciepłowniczych bądź gazowych. Takiego samego jaki obowiązuje w przypadku dostępu do sieci kanalizacyjnej.

- W efekcie mamy do czynienia z sytuacją taką jak w rybnickiej dzielnicy Północ. Pomimo dostępu do sieci gazowniczej i ciepłowniczej, mieszkańcy dalej palą węglem, a jakość powietrza w tym miejscu należy do najgorszych w Rybniku – stwierdza Wacław Wrana.

Przemysław Koperski obiecał, że wszystkie propozycje zmian w prawie w ciągu dwóch tygodni zostaną przedstawione członkom Parlamentarnego Zespołu Antysmogowego.

Sceptyczna co do szans przeforsowania nakazu podłączania się do sieci ciepłowniczych bądź gazowych jest Monika Rosa.

- W minionej kadencji sejmu temat tem pojawiał się wielokrotnie. Ministerstwa przerzucały się jednak odpowiedzialnością i nic z tego nie wyszło. Obawiam się, że jeśli po stronie obozu rządzącego nie będzie woli zmiany prawa, to nic się nie zmieni – powiedziała posłanka.

A co Wy sądzicie na ten temat. Czy powinien zostać prowadzony ustawowy nakaz podłączania się do istniejących sieci ciepłowniczych bądź gazowych?

Oceń publikację: + 1 + 245 - 1 - 308

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (61):
  • ~wojpas 2020-02-11
    18:23:20

    Już dawno powinno być zmienione prawo!!! Nie mogę się doczekać ustawy antysmogowej, która zmusi np. taki "Czarny Dom" (biały dom) , salon meblowy Nowrot Daniela w Ochojcu, hurtownię MEDREM i okoliczne "geszefty" do zmiany kotła. Jak nie będzie bata to ludzie będą mieli to w dupie, że moje dzieci i ja jesteśmy zmuszeni do inhalacji pyłem i wydawania kasy na leki wspomagające nasze oskrzela. Jeżeli prawo obowiązujące nie pozwala na lanie gnojówki do sąsiada to takie samo prawo musi być w przypadku dymu, który dostaje się na moją posesję i miejsca publiczne.

  • ~crun 2020-02-11
    18:27:02

    Nikt nie opatentował jeszcze liczników do komina które zmierzą ilość oddanych spalin? Dlaczego wszyscy mają płacić wiecej za prąd przez opłaty emisyjne, niech dorzucą do budżetu ci co emitują ten syf. Wtedy momentalnie wymienią piece.

  • ~Barakuda 2020-02-11
    18:31:30

    Oczywiście, że powinien być nakaz. Inaczej nie ma szans wytłumaczyć gamoniowi...

  • ~ 2020-02-11
    18:31:39

    Czy to oznacza, że RSM będzie musiała podłączyć mieszkańców bloków (którzy na to czekają od wielu lat) do sieci ciepłowniczej?
    Panie Kuczera czyżby przez 8 lat rządów PO nie było woli zmiany prawa? Wtedy nic się nie zmieniło.

  • ~adamczykhenryk1 2020-02-11
    18:37:26

    16 79

    pamiętam z podstawówki że gazy palne zaczynają wybuchać przy ciśnieniu 9 bar . butla już 15 / 17 bar . Ciśnienie robocze rurociągu Jamal to już 32 bary . Mam pytanie : co za chemia ? pozwala na ujarzmienie gazu :)
    "pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury (-161 °C) zmieni on swój stan skupienia na płynny "

  • ~Barbara Oberaj 2020-02-11
    18:46:09

    uważam, że taryfa dot . ogrzewania gazem powinna być niższa niż dla normalnych odbiorców. Wtedy ten sposób ogrzewania byłby bardziej popularny. Obecnie , ogrzewanie domu gazem wychodzi bardzo drogo.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2020-02-11
    18:47:29

    Czyli jak przymusowe to robi się państwo nakazowe, a jak nakazowe to reżimowe czyli faszystowskie. A co jeśli ktoś się nie zgodzi to więzienie lub obóz koncentracyjny.

  • ~Wyborny 2020-02-11
    18:55:26

    P.Kohut,niech sie Pan zajmie dalej LGBT !!! Albo tym zeby gaz kosztowal taniej od wegla !!!

  • ~Piotr Czaja 2020-02-11
    18:56:30

    Nie można komuś coś nakazać.Można zakazać palenia syfem.Można karać za nie przestrzeganie tego zakazu.Czy jeżeli ktoś nie podłączy się do gazu lub ciepłociągu ma być za to karany?Jeżeli samochód wydziela zbyt dużo toksycznych spalin, to nie nakazuje się właścicielowi jego modyfikacji tylko wlepia się karę i zabiera się dowód rejestracyjny.

  • ~waldus 2020-02-11
    18:59:12

    jak tak dalej pijdzie to lewactwo za brak zgody do podloczenia do sieci gazowej, bedzie wysylac do obozow ... neo-faszyzm w czystej praktyce.

  • ~Bernard Jona 2020-02-11
    19:19:21

    Jestem przerażony tymi wpisami o NAKAZYWANIU! Żyjemy w Polsce nie w Rosji! Zróbcie tak żeby ludzie sami chcieli zmieniać ogrzewania z węglowego na to np. gazowe bez nakazów i proponowanej przez niektórych finansowej hłosty.

  • ~Grazyna Gojny 2020-02-11
    19:31:08

    w Polsce jest tak jaj ktoś sie podlaczy do sieci co to potem cena o500% wgóre polak to zlodzej Swinnia

  • ~obserwator00 2020-02-11
    19:38:57

    A jak mam na dachu fotowoltaikę, ocieplony strop, ściany, fundamenty i podłogę, zainstalowaną pompę ciepła i się nie będę chciał podłączyć do tego gazo/ciepłociągu to co? Też kara? No bo jak nakazy i rozkazy to wszyscy albo nikt. Wg prawa nikt nie może być równiejszy przecież. Komuna....

  • ~Wasz Stary 2020-02-11
    19:44:11

    81 43

    Rozumiem, szanowni komentujący, że obowiązek podłączania do sieci kanalizacyjnej to też faszyzm i już wkrótce powinniśmy w tej kwestii spodziewać się zsyłek do obozów karnych?

  • ~pprywatne 2020-02-11
    19:46:05

    138 7

    Wystarczyło by obniżyć cenę gazu, a dla tych którzy nie mają możliwości podłączenia się do sieci obniżyć cenę propanu w butli. Wtedy wszyscy by sami przeszli na gaz i nie było by cyrku z wnioskami, dopłatami i całą tą otoczką, że Państwo coś niby daje. Aby Państwo coś dało, najpierw musi komuś zabrać!

  • ~ 2020-02-11
    19:50:14

    Oczywiscie, ze powinien byc nakaz.
    Koniec ze smrodem.
    Gdyby nie bylo nakazu podlaczenia sie do kanalizacji, to wielu prymitywnych rybniczan wolaloby sikac do ogrodka niz zaplacic. Nie przeszkadza im smrod z kominow, taka ich syfiata natura

  • ~Jerzy Latoń 2020-02-11
    19:57:34

    110 5

    Znowu to samo ,wy zmuście gazownie aby podłączyły gaz gospodarstwom które starają się o to już prawie od roku.P.Prezydencie proszę odpowiedzieć dlaczego to tak długo trwa ???

  • ~obserwator00 2020-02-11
    20:01:03

    88 12

    Stary
    Jeżeli mam przydomową oczyszczalnię to do kanalizacji też się muszę podłączyć? Np na Grabowni część mieszkańców w to zainwestowała bo nigdy się nie będzie UM opłacało tam budować przepompowni, od lat to ludzie słyszą. Takie gadanie to Białoruś i Rosja...

  • ~Natalka616 2020-02-11
    20:30:41

    97 34

    Dlaczego kombinuja i wymuszają na domkach prywatnych gaz prąd i inne niestworzone rzeczy które są straszniejsze drogie przy obecnej sytuacji na rynku a potem płacz bo zwykły Kowalski nie chce gazu bo wyjdzie go w starym domu 5x więcej jak węgiel


    Założyć ustawę obowiązkowe filtry na komin wyjdzie o wiele taniej szybciej i również efektywnie.



    Ale najprostsze i najtańsze rozwiązania nie napędza maszynki i za mało wpadnie do kasy miasta/państwa ... Paranoja

  • ~Piotr Nowak 2020-02-11
    20:34:29

    33 13

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Piotr Nowak 2020-02-11
    20:40:44

    16 16

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~pilak34 2020-02-11
    20:43:29

    65 5

    Jak zwykle teraz dużo godki a przyjdzie wiosna i nastanie cisza i nic nie robienie w temacie jak co roku

  • ~ 2020-02-11
    21:10:26

    50 83

    Żadne nakazy i specustawy nie są potrzebne, wystarczy tona węgla za ponad 1000,- , wtedy znikną zwolennicy węgla.

  • ~Wasz Stary 2020-02-11
    21:15:48

    68 4

    @obserwator00

    Trudno, żeby był nakaz przyłączenia, jak nie ma sieci :----) A jak ktoś ma własne (niekopcące!) źródło ciepła, to oczywiście też go nikt zmuszać nie powinien........

  • ~jaro_t 2020-02-11
    21:17:01

    36 51

    Taki nakaz powinien być punktem wyjścia do dalszej walki ze smogiem. Pytanie powinno więc brzmi nie "czy" ale "kiedy" a w zasadzie "jak najszybciej" taki obowiązek powinien zacząć obowiązywać.

  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2020-02-11
    21:18:15

    51 14

    Poleku bydzie cza zbiyrać patyki po lesie.

  • ~Mael 2020-02-11
    21:21:00

    61 26

    Następnym etapem ekoterrorystów będzie zakaz wjazdu samochodów z sinikami spalinowymi tzw. blachosmrodów.

  • ~obserwator00 2020-02-11
    21:26:01

    51 15

    ~Wasz Stary
    To nakaz czy nie nakaz? Jak się nakazuje to każdemu bez wyjątku. Nakazami jeszcze nikt nic na dłuższą metę w historii nie osiągnął. Daj ludziom wybór jak chcą ogrzewać domy bez kopcenia, jakieś możliwości wsparcia nawet w postaci kredytów bez odsetek, cokolwiek tylko nie nakazy! Nie tędy droga...Ci co mogli i mieli kasę, żeby się kopcenia pozbyć już to zrobili...

  • ~submarin11 2020-02-11
    21:41:44

    62 19

    tym spotkaniu i wyjaśniam:
    1. Prelekcja pani doktor mówiąca o zgubnym efekcie dla zdrowia smogu nie ujęła wpływu rakotwórczej żywności....patrz raport NIK2018 r.
    2. Mówiła o szkodliwych tlenkach azotu i siarki. Tu brawo. Za to pracownik naszego UM zaprzeczał, ( w kuluarach) że nie ma takiej emisji. Za co mu płacimy?
    3. Pan Prezydent nie mój ale Rybnika z Radnymi ma w zasięgu reki od 3 lat technologię sorbentową ER1, która eliminuje emisję benzopirenów i tlenków siarki i azotu bo ,,ma wizję,, a my się trujemy!! Trzeba mu to zapamiętać!!!
    4. Zwolennikom gazu polecam wyniki finansowe PEGNiG, które szorują już po dnie a to oznacza, że jak nic się nie zmieni gaz będzie o wiele droższy!!
    5. Pan Kohut tak chętnie mówił o UE i równowadze klimatycznej czy coś, że zażądałem żeby z Timermansem przedstawienia wyników wyliczeń zgodnie z prawami fizyki, że CO2 jest gazem cieplarnianym. Ma na to trzy miesiące a jak nie przedstawi ma złożyć mandat europosła!!!
    Starczy...

  • ~wojto 2020-02-11
    21:43:26

    38 37

    Nasza sytuacja jest gorsza niż w Czarnobylu w 1986r. Tam wówczas podjęto radykalne kroki aby ograniczyć skutki katastrofy. W zależności od źródeł, wskutek przewlekłej choroby popromiennej umarło tam od 4 tysięcy do ponad 200 tysięcy . U nas rocznie umiera około 40tyś osób i należy podjąć zdecydowane kroki, ażeby to przerwać. Nawet jeśli będą się komuś one kojarzyły z systemem nakazowym. Mamy zresztą obecnie ustój zupełnie centralnie sterowany jak za komuny, więc nic nie stoi na przeszkodzie ażeby przeprowadzić odpowiednie działania w "jedną noc" i zlikwidować problem dosłownie w 1 rok.

  • ~submarin11 2020-02-11
    21:44:41

    40 16

    Do
    - Parlamentarnego Zespołu d/s Likwidacji Smogu.
    - Prezydent Miasta Rybnika Pan Piotr Kuczera.
    - Radni Miasta Rybnika z panem przewodniczącym Rady Miasta Piotrem Kiliańczyk
    - Do wszystkich Posłów, Senatorów i Samorządowców
    - Do Związków Zawodowych przy PGG
    -Do wszystkich Rodaków

    W nawiązaniu do odbytego w dn. 07. 02. 2020 roku wyjazdowego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu d/s Likwidacji Smogu informujemy, że technologicznie przygotowani:
    - zredukować do obowiązujących Norm, szkodliwe emisje benzopirenów, tlenków siarki, azotu i metali ciężkich w tym rtęci,
    - uzdatnić węgiel kamienny, który kupi cała Europa
    - Każdy kocioł starego typu przekształcić na kocioł ponad kasowy o spalaniu zupełnym, emitujący gazy odlotowe zgodnie z dyrektywą IED
    - produkować z zachowaniem najsurowszych Norm UE z odpadów energię elektryczną i ciepło odpadowe
    - zgazowywać węgiel na gaz i inne produkty biomasy zgodnie z Dyrektywą IED Unii Europejskiej
    - zlikwidować problem z elektrociepłownią na kopalni Chwałowice i pozostałymi byłej Rybnickiej Spółki Energetycznej S.A. (obecny Właściciel PGG S.A.!)
    - produkować z węgla kamiennego pra koksik ekonomicznie uzasadniony dla Społeczeństwa w stosunku do błękitnego paliwa
    - produkować z węgla gaz wodny, prąd i ciepło w systemie energetyki rozproszonej
    - zlikwidować bombę ekologiczną w Rybniku Kłokocinie, która zalega w firmie BEST-ECO poprzez produkcję paliwa zwalniającego elektrociepłownie i ciepłownie z połowy opłat za emisję CO2.
    - przekształcić szpecące krajobraz hałdy na zielone wzgórza z hodowlą kwiatów i innych upraw ekologicznych, przy zastosowaniu POLSKICH KWASÓW HUMUSOWYCH

    Ale kogo to obchodzi...nie odpowiedzą!!!

  • ~Barakuda 2020-02-12
    06:35:55

    35 38

    Mówicie, że nie można nikomu nakazać bo wtedy to będzie państwo nakazowe? Państwo nakazuje wiele rzeczy np. płacić podatki czy składki na ZUS. Nakazuje jeździć z zapiętymi pasami bezpieczeństwa itd. nakazów są tysiące i to nie zawsze są mądre nakazy więc ja chętnie przyjmę kolejny nakaz podłączenia do sieci gazowej. Ten nakaz mi się bardzo podoba...

  • ~ 2020-02-12
    07:12:05

    26 5

    Cała ta dyskusja o zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza coraz bardziej przypomina debatę oraz kampanię wyborczą polityków przed wyborami - co tydzień to nowy pomysł i coraz bardziej oderwany od rzeczywistości. To już nawet nie wygląda jak dyskusja (czy choćby wypowiedź) specjalistów, nie mówiąc o ekspertach.

    Cała sytuacja z zanieczyszczenien powietrza powinna wyglądać tak.
    1. Analiza stanu istniejącego (ale nie na zasadzie "no normy są przekroczone"):
    a) aktualny stan powietrza względem lat poprzednich (tendencja) oraz względem pogody w danych okresie czasu
    b) inwenaryzacja źródeł ciepła z budynkach (jakie? Ile? Ile jakich?)
    c) analiza technicznych możliwości korzystania ze źródeł nisko emisyjnych (gdzie sieć gazowa, gdzie może być, gdzie planowana budowa i kiedy), odnawialnych (pellet i drewno) czy bezemisyjnych jak wszelkiej maści ogrzewanie elektryczne (określenie wydajności sieci pod kątem zwiekszonego zapotrzebowania na energię zima - przypominam że szczyt zapotrzebowania na energię elektryczną wypada w styczniu)
    d) kompleksowe i rzetelnie przeprowwdzone (bez konfliktu interesów)badania wpływu spalania paliw stałych od góry (drewna oraz węgla) - inne niż przeprowadzone przez IChPW oraz wpływ takich techniki spalania na emisję zanieczyszczeń
    e) wpływ aktualnego stanu środowiska na zdrowie człowieka (tutaj trzeba wziąć pod uwagę że zjadamy żywność z dużą ilością chemii względem lat poprzednich, bardziej przetworzona, palimy papierosy itd)
    f) itd

    2. Analiza wariantowa możliwych zmian wraz z oceną efektów ich wprowadzenia np.
    a) spalanie od góry w kotłach spalania górnego - zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń o X % (co2 też ze względu na UE - przypominam że biomasa ma emisję CO2 równa 0)
    b) redukcja liczby kotłów węglowych o 25, 50, 75% i ich zamiana na gazowe czy OZE - zmniejszenie poziomu zanieczyszcen o X%
    C) itd.

    3. Propozycje zmian na podstawie w/w analizy wraz z możliwymi terminami ich wprowadzenia w życie
    a) tylko spalanie od góry od roku X
    b) brak możliwości spalania węgla od roku Y
    c) możliwość spalania gazu do roku XX
    d) itd..

    4. Określenie wpływu zmian opisanych w pkt 3 na stan powietrza w mieście (to nam powie jakie zmiany są konieczne na już a jakie są niewystarczające, jakie można odłożyć o X lat)

    Dlaczego są podpunkty itd. - są osoby które takie analizy wykonują zawodowo i wymaga to dosyć sporego nakładu pracy. Nie będę im pracy zabierał :-)

    Okres czasu wzięty pod uwagę dla w/w opracowania - minimum 20 lat w przyszłość.

    Aktualnie wprowadzamy zakazy/nakazy na podstawie uchwały/specustaw/rozporządzeń itd bez jakiejkolwiek analizy jakie to może przynieść skutki. Wszystko jest na zasadzie "wierzymy że to poprawi jakość powietrza", "to powinno pomóc".
    Nie - albo wiemy że to pomaga albo nie pomaga albo tego nie wiemy.
    Mamy szumna uchwale antysmogowa która nie jest popatra żadna analiza czy choćby prognoza o ile poprawi się jakość powietrza gdy zaczną obowiązywać terminy w niej zawarte. Nikt nie zrobił nawet analizy jak wpłynie usunięcie kotłów pozaklasowych, klasy 3 oraz klasy 4. A już zaczynaja się dyskusje że uchwale antysmogowa trzeba zaopatrzyć - na podstawie czego? Na podstawie "bo mi się tak wydaje"?

    Możecie uważać że "odjechałem". Nie - tak się podchodzi do takich spraw od strony naukowej.

  • ~piotr0904 2020-02-12
    07:45:51

    1 6

    https://www.youtube.com/watch?v=U1DRHajH5ps

  • ~Mariusz Kobeszko 2020-02-12
    08:02:37

    28 35

    Tak jestem za całkowitym wyeliminowanie m kopciuchow wszystkich podłączyć do sieci i gazu
    A niech nie piszą że ogrzewanie gazowe jest drogie bo wychodzi taniej niż węglowe bezobslugowo i czysto
    A wszystko dla zdrowia nas samych a przede wszystkim naszych kochanych dzieci
    Pozdrawiam

  • ~ 2020-02-12
    08:06:51

    31 27

    Pani Barbaro, Pani chyba liczy że aktualnie mamy late 90 i tona węgla kosztuje 350,-. Niestety mamy już 2020 i za tonę trzeba zapłacić co najmniej ok 700,- zestawiając to z sprawnością kondensacyjnych kotłów gazowych ogrzewanie gazem nie wychodzi drożej niż węglem (+/- 10%).

    Właśnie poprzez powtarzanie takich mitów jakie Pani podaje każdy kurczowo trzyma się czarnego złota, bo słyszał od kumpla szwagra którego brat prawie zbankrutował bo grzał dom gazem. Zapomniał jednak dodać fakt, że ten mityczny człowiek grzał dom kotłem gazowym z lat 80-90 z otwartą komorą spalania i nikłą sprawnością, a zaraz po zamontowaniu taniego kotła węglowego węgiel podrożał i sam sie nie przyzna, że na całej zamianie z gazu na węgiel to stracił.
    Osobiście znam takich.

  • ~ 2020-02-12
    08:11:13

    22 17

    Do wszystkich straszących nakazami...

    Niestety, człowiek sam z siebie nie zawsze jest w stanie mądrze wybrać to co lepsze, czasem należy ludowi podpowiedzieć co dobre np. tak jak Thatcher podpowiedziała angielskim górnikom, że era węgla się skończyła.

  • ~entropia 2020-02-12
    08:12:04

    28 31

    zabawne, Brudasy krzyczą że nakaz podłączenia jest faszystowski a jakbym takiemu jednemu z drugim przepompował swoje szambo na jego podwórko to od razu biegłby z płaczem do władzy żeby mnie przymusić do zaprzestania tego, a to że wyziewy z jego komina musi wdychać pół miasta to jest w porządku, gówno z szamba jest prywatne muszę za nie brać odpowiedzialność, a "gówno" z komina to widać jest bezpańskie i mogę nim obsrywać każdego bez żadnej odpowiedzialności

  • ~ 2020-02-12
    08:13:09

    9 21

    Panie Piotr0904, dobrze, że nie podrzucił Pan informacji, że ziemia jest płaska i kosmos nie istnieje. Uff.

  • ~ 2020-02-12
    08:14:01

    12 20

    Entropia dokładnie w sedno, popieram.

  • ~ 2020-02-12
    08:19:28

    20 13

    Odnośnie obniżania cen gazu, zmuszania gazowni do czegoś i podniesienia ceny gazu zaraz po podłączeniu....

    Przypominam wszystkim, że mamy rok 2020, to już druga dekada XXI wieku. Wielokrotnie zwolennicy nie zmieniania niczego słusznie pisali tu, że gazu w domach jednorodzinnych Europa Zachodnia powoli nie chcę. Ja się bardzo cieszę, że powoli dociera do ludzi tutaj, że węgiel to nie jedyna opcja, ale nadal dostrzeganie gazu jako jedynej alternatywy to za mało, istnieje jeszcze coś takiego jak energia elektryczna, którą można samemu wytworzyć na dachu a ogrzewanie domu powietrzną pompą ciepła przy ocieplającym się klimacie będzie bardzo tanie

  • ~ 2020-02-12
    08:23:42

    18 17

    Pani Natalko616 widać nikłe pojęcie techniczne Pani ma i powiela Pani mity sprzed lat.

    Po pierwsze gaz nie wyjdzie drożej, a jeżeli tak to można te 10% dołożyć do kosztów ogrzewania, żeby nie żyć w syfie to raz. Dwa, to jak sobie Pani ten filtr wyobraża? Znam ludzi, co potrafią komin w miesiąc tak zasyfić, że nie ma ciągu, ten filtr musiałby być wielkości jednego pokoju i podpowiem zużywałby energię elektryczną. Tanio to bynajmniej nie wyjdzie.

  • ~ 2020-02-12
    08:30:57

    18 14

    Panie Submarin, odniosę się tylko do jednego Pana zdania, Pan odsyła zwolenników gazu do wyników finansowych "PEGNiG"...

    Nieśmiało pozwolę sobie przypomnieć, że w listopadzie zeszłego roku sektor górniczy miał już stratę za 2019 w wysokości PÓŁ MILIARDA złotych netto. Pomijając kreatywną księgowość z roku 2018 to branża górnicza rok rocznie przynosi straty i każdy podatnik musi się dorzucić do jej utrzymania (pozdrawiam górników). Czyli stosując Pana logikę, to złe wyniki finansowe spółki gazowej to zwiastun podwyżek a polski sektor górniczy na krawędzi bankructwa to gwarant stabilnych cen węgla ?

  • ~Arteks 2020-02-12
    08:49:19

    23 42

    Ja nie mam nic przeciwko jakimś zachętom, niższym taryfom gazu w granicach jakiegoś rozsądku. Ale pragnę zwrócić uwagę, że nawet w Europie Wschodniej i w krajach b. ZSRR (Litwa, Łotwa, Ukraina) opalanie gazem jest zjawiskiem powszechnym przy bardzo podobnych cenach, a jednocześnie niższych zarobkach i dużo niższych emeryturach niż w Polsce. Czy te narzekanie połączone ze sknerowaniem nie staje się już nudne i nie świadczy o jakimś braku godności? @Barbara Oberaj - a myślisz, że ogrzewanie bloków wychodzi tanio? Na Nowinach płacimy 2,29 zł za 1m. kw. powierzchni za miesiąc. I jakoś nikt nie narzeka. Nawet w najbogatszych krajach typu USA, Szwajcaria czy Niemcy - ludzie mieszkają w przyczepach campingowych lub blokach komunalnych. Jeśli ktoś potrzebuje ogród i dużą powierzchnię - MUSI brać pod uwagę tego czy go na to stać i MUSI nauczyć się, że NIE WOLNO bezkarnie smrodzić i szkodzić innym.

  • ~Bonifacy Onufrewicz 2020-02-12
    09:32:10

    12 11

    Takowy hipotetyczny nakaz nie byłby przez nikogo brany pod rozwagę,gdyby stan umysłu społeczności trującej siebie i innych, nie kolidował ze zdrowym rozsądkiem i obowiązującym prawem,które nota bene nie jest respektowane ani egzekwowane.

    Art. 182

    § 1. Kto zanieczyszcza wodę, powietrze lub powierzchnię ziemi substancją albo promieniowaniem jonizującym w takiej ilości lub w takiej postaci, że może to zagrozić życiu lub zdrowiu człowieka lub spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni ziemi lub zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    § 2. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    § 3. Jeżeli czyn określony w §1 został popełniony w związku z eksploatacją instalacji działającej w ramach zakładu, w zakresie korzystania ze środowiska, na które wymagane jest pozwolenie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

    § 4. Jeżeli sprawca czynu określonego w §3 działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.


    Osoby zanieczyszczające środowisko żyją w przeświadczeniu,że niska emisja nie istnieje,klimat się nie zmienia, ludzie nie umierają z powodu zanieczyszczenia powietrza,ekologia to wroga kościołowi i jedynie słusznej partii ideologia i szemrane interesy tajemniczych grup ,które chcą kosztem biednych owieczek zbić majątek itd..

    File:Causes of death — standardised death rate, EU-28, 2016 (per 100 000 inhabitants) HLTH19-PL.png
    Wg Eurostatu najczęstszymi przyczynami zgonów są :

    - choroba niedokrwienna serca
    -choroby mózgowo-naczyniowe
    -nowotwór złośliwy tchawicy,oskrzeli i płuc
    -przewlekłe choroby dolnych dróg oddechowych


    Ciekawe czym to jest spowodowane ?

  • ~Wasz Stary 2020-02-12
    09:56:42

    12 8

    @obserwator00

    Zgadzam się w pełni, że potrzeba systemowego "zachęcacnia" do zmian na ekologiczne źródła, choćby poprzez działanie najbardziej oczywiste, to jest upewnianie się, że ceny tych ostatnich są przystępne. Z czasem do tego dojdzie - węgiel z roku na rok drożeje, jego wydobycie jest coraz mniej opłacalne, a źródła ekologiczne stopniowo tanieją, pojawia się coraz więcej dofinansowań etc.

    Nie dziw się, wszelako, ludziom słusznie wzburzonym zbyt wolnym tempem tych zmian. Jako miasto jesteśmy w absolutnej rekordowej czołówce Europy, jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza, a główną tego przyczyną jest niska emisja. Bajki na temat biedy stanowiącej większościowy powód takiego stanu rzeczy już dawno można włożyć tam, gdzie ich miejsce - między bajki. Jeszcze nie tak dawno ludzie wylewali szambo na sąsiednią łąkę lub do rzeki - dziś (nadal) kopcą innym w okno.

    Pozwolę sobie do tego postawić śmiałą tezę, że istnieje spora grupa ludzi, których nie przekona w tej materii nic - zwłaszcza kiedy rokrocznie dostają oni za darmo tony (i tak leżącego na zwałach) węgla za darmo :}

  • ~Bozena Weglarz 2020-02-12
    10:04:01

    19 15

    Tak,juz dawno powinien byc wprowadzony nakaz podlaczenia sie do sieci cieplowniczej lub gazowej.A gdzie ich nie ma,sa jeszcze pompy ciepla,pompy gruntowe i fotowoltaika.

  • ~Bozena Weglarz 2020-02-12
    13:14:05

    13 6

    A wszystkich,ktorzy jeszcze nie widzieli,jak wyglada SMOG-zapraszam na Zamyslow na ulice Dolna,najwiekszy syf w miescie!Gaz w tej dzielnicy jest juz 24 lata! I jak slysze laikow,ze gaz jest drogi,to mi sie noz w kapsie otwiera.Jesli jest drozszy niz wegiel-to nie wiecej niz 10% .

  • ~ 2020-02-12
    13:16:06

    17 13

    Jeszcze szybki komentarz odnośnie tego, że za zanieczyszczenie powietrza odpowiadają samochody, samoloty, sieci 5g i promieniowanie kosmiczne.

    Według ostatniego raportu PIE (Polskiego Instytutu Ekonomicznego) za zanieczyszczenie powietrza pyłem PM10 odpowiada:

    - 4% - inne źródła
    - 12% - transport
    - 12% - rolnictwo
    - 25% - przemysł
    - 47% - ogrzewanie indywidualne

    Natomiast jak chodzi o benzoalfapiren B(a)P :

    - 1% - inne źródła
    - 1% - transport
    - 2% - rolnictwo
    - 12% - przemysł
    - 84% - ogrzewanie indywidualne

    Czy jeszcze ktoś z grupy "Obrońców Dymu i Smrodu" ma wątpliwości dlaczego to właśnie w was wymierzone są wszelkiego rodzaju akcje, "Karne Kopciuchy", "Nie truj sąsiada" itp ? Tak to właśnie przez was żyjemy w takim syfie i to właśnie wasza wina, że rocznie umiera wiele osób na powikłania astmatyczne. Osób, które mogłyby żyć dłużej.

  • ~wojto 2020-02-12
    14:00:10

    8 7

    W Rybniku będzie się to ksztatłowało mniej więcej tak:

    - 1% - inne źródła
    - 4% - transport
    - 1% - rolnictwo
    - 6% - przemysł
    - 88% - ogrzewanie indywidualne

  • ~artefaks 2020-02-12
    17:41:55

    10 8

    Piotr Kowalski napisał:Mnie się tu oskarża o chorobę umysłową, a tu Pan Artefaks usiłuje znaleźć podobieństwo między Panem Zdzisławem a fikcyjną postacią stworzoną na potrzeby machiny propagandowej ZSRR.
    Panie Artefakt, podpowiem Polska, kraj suwerenny od lat posiada normy jakości powietrza. Normy te zostały przez Polskę ustalone po 1989 roku, nie zostały też narzucone nam przez UE (gdyby tak było byłyby bardziej restrykcyjne). Normy te są od lat przekraczane, są także nie przestrzegane w miejscowościach uzdrowiskowych gdzie na ich uzdrowiskowość pobiera się opłatę klimatyczną. Pan Zdzisław słusznie zakwestionował pobieranie opłaty klimatycznej jak również fakt, że Polska nie robi nic aby spełnić normy jakości powietrza, które sama ustaliła.

    Co jakiś czas podnosi się tu lament w komentarzach jak to nas glifosat w jedzeniu truje, chemtrails, sieci 5g itp,a w przypadku notorycznego przekraczania norm jakości powietrza ci sami ludzie doszukują się spisków ekoterrorystów, działaczy lewicowych czy też Georga Sorosa.

    I tak, próba dyskusji z ludźmi tego pokroju rzeczywiście może się skończyć ciężką chorobą umysłową, nie mniej jednak zaryzykuję, bo zależy mi na uświadomieniu choć jednej osobie, że istnieje świat poza węglem.

    Panie Kowalski.Nie uważam Pana za wariata , a wręcz przeciwnie za Człowieka inteligentnego. Ale inteligencja może kierować do popełnienia czynów dobrych , lub do kreowania własnych partykularnych interesów ( z podkreśleniem na te 2 ostatnie słowa).
    Czy Pawlik jest postacią prawdziwą , czy też wykreowaną przez Trofima Łysenkę ( postać z krwi i kości).Jest sprawą drugorzędną. Liczą się wzorce i intencje.
    Nie wiem dlaczego akurat mnie uważa Pan za człowieka zacofanego broniącego archaicznych technologii ? Ja postępuję zgodnie z obowiązującym prawem. Posiadam źródło ciepła z certyfikatem i tabliczką znamionową.Co pozwala mi na pozostawaniu w tej konfiguracji co najmniej do 2027.
    Ale nie zgadzam się na nierówne traktowanie mieszkańców domów jednorodzinnych. A jednocześnie na milczącą aprobatę utrzymania największego truciciela w Rybniku . Który emituje do atmosfery w ilości równoważnej ok. 11.000 domów prywatnych.Oprócz tego w Rybniku posiadamy jeszcze 2 inne przestarzałe ciepłownie. Oraz w miarę ekologiczne źródło emitujące przez MIOS i jeszcze jedną kotłownię posiadającą przynajmniej w miarę sprawne odpylanie.
    Panie Kowalski . Węgiel jest jednym z podstawowych pierwiastków występujących praktycznie wszędzie.W strukturach martwych i ożywionych. Gdy będzie Pan spalał np. gaz który jest węglowodanem. Również będzie Pan spalał węgiel. Widzę po Pana dobrych chęciach i pisania zdań na okrągło. Że jest Pan humanistą, Dobrze by było również posłuchać tego co mają do powiedzenia ludzie może nieco mniej elokwentni. Ale znający temat bardziej od strony praktycznej.
    Bo inaczej znowu zmarnujemy energię i środki , nie osiągając zakładanego celu. Vide dotacja do kotłów i solarów. Panie Kowalski. Rozumiem co pan pragnął mi powiedzieć. Ale z całym szacunkiem mnie nie przekonał.Humanista nie powinien zawodowo naprawiać samochodów , policjant leczyć ludzi itd. Pozdrawiam

  • ~Arteks 2020-02-12
    18:03:09

    9 16

    @artefaks - jeśli uważasz, że białe jest czarne, a czarne to białe - to ty masz problem, a nie inni. @Kowalski powołał się na raport. Ty nie powołujesz się na nic poza swoimi fatamorganami. Jeśli byś wierzył w to co piszesz, uzasadniłbyś swój pogląd o ciepłowni jakimś zdjęciem. Ale jak można zrobić zdjęcie kopcących kominów które mają filtry?! Problem niskiej emisji przez ekspertów jest zdiagnozowany od lat - lekceważony przez lata przez producentów pieców, przez producentów dymów czy polityków. Dopiero absolutne przegięcia norm zanieczyszczeń w 2015 i 2016 zaczęły coś zmieniać w menatalności polityków którzy przegłosowali nielubianą przez smrodziarzy uchwałę antysmogową. A przecież nie chodzi tylko o same uciążliwości jakie powoduje używanie pieców węglowych - dla ich właścicieli i sąsiadów. Warto również zwracać uwagę, że taki styl życia to DZIADOWANIE.

  • ~waldus 2020-02-12
    18:18:33

    9 2

    blazenada. Czy prokuratura nie ma innach problemow tylko zajmowaniem sie psem Korwina? Jak iwdac na filmie pies ten lubi wystrzaly (zreszta jak kazdy pies mysliwski) bo to dla tej rasy sygnal do pogoni i ataku. Kohut chce tylko medialnie zaistenic. Niech ta demokracja wreszcie padnie. Bedzie tylko lepiej.

  • ~hromqwe 2020-02-12
    19:56:51

    6 3

    Należało by dodać ,że mieszkańcy bloków nie mają zdania w tej sprawie.
    Cyba ,że drugie głosowanie w którym każdy bierze udział .Czy mieszkańców bloków należy zmusić do płacenia za śmieci jak za członka rodziny za zwierzę,które posiada ,(pies ,kot ,chomik ,kanarek,)Przecież to zwierze też produkuje śmieci .Pies na Posesji sra na moją trawę ,pies na blokach sra ,właściciel zbiera i do śmietnika wyrzuca,koty -kuweta do śmieci ,chomik-ściółka do śmieci itd..

  • ~Zoltan666 2020-02-12
    20:27:46

    10 1

    W budynku w którym mam mieszkanie właścicele mieszkań własnościowych ( w tym i ja) na własny koszt już lata temu przerobili ogrzewnie piecami kaflowymi na ogrzewanie gazowe. Mieszkania należące do miasta nadal są ogrzewane wunglem w kachlokach. Teraz kiedy w pobliżu wybudowano ciepłociąg ci od wungla są niezadowoleni, że nie chcemy likwidować swoich instalacji i podłączać sie do ciepłociągu. Ja im się nie dziwię, miasto może podniesie im czynsz o parę złotych a my będziemy brali kolejny kredyt na nową instalację. Deal jest taki że albo podłączają się wszyscy w budynku albo nikt. To bardzo sprawieliwe, nie?

  • ~artefaks 2020-02-12
    21:06:40

    7 6

    Kolego komentatorze. Tylko zrób zdjęcie i zrób zdjęcie. Jeśli chcesz to idź do fotografa.Zobaczysz czy osobie nie posiadającej zrównoważonego transportu tlenu do mózgu uda się sfotografować razem ze swoją duszą....Lepiej by było, byś zaczął robić zapas chrustu na zimę. Oczywiście o wilgotności poniżej %

  • ~ 2020-02-13
    01:19:41

    6 8

    Panie Artefakt, podałem dane z raportu ogólnopolskiego opublikowanego dzisiaj(no już wczoraj). Te dane są uśrednione dla całej Polski. Biorąc pod uwagę odrobinę zdrowego rozsądku i logiki można założyć, że Rybnik może być "lekko" powyżej średniej jak chodzi o zanieczyszczenie powietrza pyłem z indywidualnych źródeł, skoro jest miastem w pierwszej dziesiątce w Polsce jak chodzi o zapylenie (dane oficjalne dostępne na stronach WIOŚ i GIOŚ). Raport mówi o niecałych 50% pyłu PM10 i prawie 90% B(a)P emitowanego przez ogrzewnictwo INDYWIDUALNE. Podpowiem, indywidualne to jest wtedy kiedy Pan idziesz do "pieca" wrzucasz Pan wungiel i ten wungiel to sie spala i ogrzewa tylko Pana 4 litery i najbliższych współlokatorów. To jest indywidualizm w ogrzewaniu.

  • ~ 2020-02-13
    01:33:42

    6 6

    Gdy raz pozwoliłem sobie tutaj na uproszczenie i nazwałem węgiel kamienny po prostu węglem to ktoś, zapewne Pan, pisał mi, że nie znam się na chemii i mówię o pierwiastku chemicznym a nie o paliwie stałym używanym w energetyce. To teraz ja powiem - Sprawdzam. Proszę wyjaśnić o czym Pan dokładnie mówi, bo jako obrońca paliwa znanego jako węgiel kamienny zapewne domyślam się, że dla Pana węgiel i węgiel kamienny to to samo, czyli jak to śpiewa pewna kapela pewnie jest Pan ".. z węgla stworzony" i ma Pań moc rozszczepiania atomów.

    Wracając do merytorycznego aspektu to prawda, że o węgiel jako pierwiastek jest oparte życie na Ziemi. To właśnie węgiel, który był wiązany przez prehistoryczne rośliny z dwutlenku węgla w atmosferze przerodził się w to co my teraz znamy jako surowiec energetyczny węgiel kamienny. Miało to miejsce ok 300-30 milionów lat temu i było powodem czegoś co nazywamy "katastrofą tlenową" co pozwoliło m.in. nam ludziom zaistnieć na tej planecie. My teraz te miliony lat później wypuszczamy ten prehistoryczny węgiel w postaci dwutlenku węgla w powietrze. Czy to jest mądre ?

    Rosliny były w stanie wiązać węgiel z atmosfery poprzez proces fotosyntezy, tak trafił do pokładów pod ziemią. My mamy już technologię, która pozwala pominąć 300 milionów lat historii naszej planety i możemy wytwarzać prąd bezpośrednio z słońca, bez tych biednych roślin, które po milionach lat wydobywamy z ziemi i spalamy.

    Historia gazu jest podobna, jedyny jego plus jest taki, że bez wysiłku da się go czysto spalić i bez pyłu.

  • ~ 2020-02-13
    01:50:28

    7 6

    Pyta Pan o moje wykształcenie i kompetencje, to fakt, nie mam doktoratu o smogu, ale mam wykształcenie techniczne. Studiowałem na Politechnice Śląskiej, później Wrocławskiej. Udało mi się zdobyć wyższe wykształcenie. Dodatkowo w czasie pracy zawodowej zrobiłem 10 certyfikatów branżowych. Żeby nie było tak różowo to miałem okazje pracować na budowie, na hali produkcyjnej, tak jak pisałem w wcześniejszych komentarzach. Jeżeli dla Pana to definicja humanisty to gratuluję światopoglądu.

    Chętnie bym Panu podał szczegóły, ale już tu mi grożono pluciem w twarz i pobiciem co z uwagi na moje gabaryty jest dla mnie śmieszne, ale z pewnością uciążliwe. Nie mniej jednak pragnę zachować częściową anonimowość. Pozdrawiam.

  • ~ 2020-02-13
    09:03:59

    9 0

    @piotr.kowalski,
    Każde źródło spalające węgiel czy jest to domowy kopciuch, kocioł kocioł przemysłowy w elektrowni emituje benzo(a)piren ze względu na brak instalacji wychwytu tych zwiazkow. Co najwyżej może to być mniej lub więcej.

    @Arteks,
    Ta "super ekologiczna" EC w Chwalowicach jedyne systemy oczyszczania spalin jakie ma to elektrofiltry i to już o stosunkowo niskiej sprawności. Instalacji odsiarczania ani odazotowania nie ma. Więc nazywanie jej ekologicznym źródelem ciepła jest nadużyciem. Dodatkowo trzeba w tym przypadku wziąć pod uwagę starty energii na przesyle w sieci dystrybucyjnej.

  • ~wojto 2020-02-13
    13:00:24

    7 0

    EC w Chwalowicach kopci od dwóch lat na potęgę, co potwierdza fakt, że wydobywany obecnie węgiel jest katastrofalnej jakości. Nie zmienia to faktu, że gdy wieje mi prosto od tych kominów to mam powietrze jak w Trójmieście a jak wieje od drugiej strony od sąsiadów to normy mam przekraczane regularnie kilka razy na dobę o 3000-4000%

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3614