zamknij

Wiadomości

Będzie drożej za przejazd A4 Katowice - Kraków. Firma tłumaczy się sytuacją gospodarczą

2023-02-02, Autor: 

Jeżeli planujecie urlopy lub wakacje na wchodzie Polski, musicie być gotowi na większe wydatki na samą podróż. Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków złożył do GDDKiA wniosek o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia. Zapowiada się więc druga podwyżka opłat w ciągu niespełna roku. Pewnym pocieszeniem jest fakt, że kierowcy samochodów osobowych płacący aplikacją lub A4Go nadal będą mogli podróżować taniej.

Reklama

W piśmie złożonym 31 stycznia do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków wnioskuje o zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia br. Kierowcy samochodów osobowych korzystający z płatności automatycznych będą objęci rabatem w wysokości 13 proc. 

Proponowane nowe stawki za przejazd A4 Katowice - Kraków

We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy:

  • dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) – o 2 zł, z kwoty 13 PLN do kwoty 15 PLN;

  • dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł, z kwoty 40 PLN do kwoty 46 PLN.

Powyższe stawki obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) – w Mysłowicach i Balicach.

Stalexport: Podwyżka jest skutkiem sytuacji gospodarczej

– Zmiana stawek opłat za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4, o którą wnioskujemy do GDDKiA, jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie. Decyzja o poprzedniej zmianie, z kwietnia 2022 r., nie uwzględniała szczególnie wysokiego stopnia inflacji odnotowanej za ubiegły rok – komentuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA. – W perspektywie zmiany stawek opłat, szczególnie ważna jest decyzja o utrzymaniu rabatu dla użytkowników aplikacji i elektronicznego poboru opłat A4Go, poruszających się samochodami osobowymi – dodaje. 

52 zł za przejazd w dwie strony przy płatności automatycznej

Koncesjonariusz planuje utrzymać rabat dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Od 3 kwietnia br. opłaty dla tego typu transakcji, zgodnie z wnioskiem złożonym do dyrektora GDDKiA, będą o 2 zł niższe od stawki cennikowej, czyli wyniosą 13 zł na każdym PPO. Innymi słowy będą wyższe, niż obecnie o 3 zł. Przejazd w dwie strony kosztować będzie 52 zł. Teraz na każdej bramce pobierana jest opłata 10 zł, więc przejazd w dwie strony to koszt 40 zł.

Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 3 kwietnia br., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. 

Podwyżka przesądzona, GDDKiA nie może jej zablokować

Należy zdać sobie sprawę, że podwyżka jest przesądzona. Co prawda Stalexport informuje, że wystąpił do GDDKiA o wyrażenie zgody na nowe stawki, jednak stanowisko urzędu nie jest wiążące dla koncesjonariusza. Stanowisko GDDKiA jest jedynie opinią. Można się zastanawiać, po co zatem Stalexport w ogóle pyta GDDKiA o zdanie. Otóż jest do tego zobowiązany umową.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 22

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,bedzie-drozej-za-przejazd-a4-katowice-krakow-stalexport-tlumaczy-sie-sytuacja-gospodarcza,wia5-1-8016.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~Franz Kawka 2023-02-02
    10:43:17

    14 13

    Nic się nie martwcie podwyżkami rząd dalej drukuje. Dzisiaj słyszałem, wobec braku pieniędzy z Unii, inwestycje będzie finansował PFR. Dla tych, którzy nie wiedzą - PFR to fundusz. który zadłuża nas bez kontroli parlamentu i nie wykazuje tego w oficjalnych statystykach. Ile setek miliardów długu tam ukryli dowiemy się jak wykopią PIS z rządzenia.

  • ~MArudzia 2023-02-02
    11:36:12

    17 0

    Proszę sobie tylko przypomnieć, kto oddał we władanie Stalexportowi drogi (pseudoautostrady) , i kto teraz jest jego prezesem

  • ~Arteks 2023-02-02
    11:48:42

    4 21

    Nie oburzajcie się. Tyle powinno się płacić za przejazd wszystkimi odcinkami autostrada gdyby traktować je komercyjnie i gdyby nakłady na ich budowę miały się państwu zwrócić. Tymczasem mamy idiotyczną sytuację dzięki której autostrady utrzymują podatnicy z naszego kraju (nawet jeśli z nich nie korzystają) zamiast kierowcy z całej Europy którzy nimi jeżdżą...

  • ~pawlmesten 2023-02-02
    14:21:55

    7 12

    ~MArudzia a kto oddał władanie nad Orlenem, który nas dyma od pół roku i kto jest tam prezesem?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5480