zamknij

Wiadomości

Zbliża się wielka reforma układu komunikacyjnego! Najpierw konsultacje

2019-02-15, Autor: bf, źródło: UM Rybnik

Niektóre linie zmienią swoje trasy, inne zostaną połączone, część połączeń zostanie zlikwidowana, ale w zamian pojawią się też zupełnie nowe linie. Zbliża się reforma sieci linii autobusowych oraz rozkładów jazdy. To kolejny krok realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Miasto zaprasza na konsultacje w tym temacie.

Jak słyszymy w rybnickim magistracie, ogólna zasada, jaka przyświecała podczas prac nad nowym układem i rozkładem jazdy, to przyjazność dla pasażera. Szczególnie w godzinach szczytu zaplanowano więcej kursów, tak aby rozładować najbardziej obciążone kursy.

Reklama

- Nowa siatka połączeń i nowy rozkład jazdy to milowy krok dla naszego transportu - mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika - Prace nad tym materiałem były bardzo burzliwe, ale dzięki temu udało się wypracować chyba najlepsze możliwe rozwiązanie. Układ komunikacji miejskiej będzie czytelniejszy, tam, gdzie jest to możliwe, pojawi się ruch cykliczny, gdzie odjazdy będą następować zawsze w tej samej końcówce minutowej. To najlepszy sposób, by przyzwyczajać pasażera do oferty. Na głównych ciągach proponujemy rozbudowę oferty o dodatkowe kursy. W zasadzie w każdej dzielnicy liczba połączeń do Śródmieścia się zwiększa lub przynajmniej zostaje taka sama. Bardzo się cieszę, że wychodzimy do rybniczan z taką propozycją i cieszę się też, że zaczynamy konsultacje z dużym wyprzedzeniem, co pozwoli każdemu dobrze zapoznać się z tym, jak będzie dojeżdżał do szkoły czy do pracy. Mamy też czas na wprowadzenie ewentualnych uwag, dopracowanie szczegółów - wskazuje prezydent Kuczera.

Miesiąc konsultacji

Konsultacje społeczne rozpoczynają się w poniedziałek, 18 lutego i potrwają przez miesiąc, (dokładne informacje zostaną przekazane w najbliższy poniedziałek). Z uwagi na istotność zmian będą one trwały aż miesiąc, aby trafić z informacją do jak najszerszego grona Rybniczan. Na stronie internetowej Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku udostępniona zostanie specjalna zakładka, zawierająca cały nowy rozkład jazdy, wraz z wyszukiwarką połączeń. Dzięki temu możliwe będzie sprawdzenie, jakie zmiany zaszły na danej relacji.

- Trzeba pamiętać, że zmiany w pewnych częściach miasta wydają się naprawdę duże - zaznacza Bartosz Mazur z wydziału komunikacji Urzędu Miasta Rybnika - Ktoś może na pierwszy rzut oka stwierdzić, że nie ma jak dojechać, ponieważ jakaś linia została zlikwidowana. Dlatego apeluję, by w mniejszym stopniu patrzeć na linie, a patrzeć na relacje. Co bowiem z tego, że nie ma już jakiejś linii, jeśli dokładnie po tej samej trasie jedzie inna. Najlepszym sposobem jest wyszukiwarka połączeń, która od razu pokaże, jak dostać się z jednego punktu do drugiego.

Konsultacje społeczne nowego układu połączeń i nowego rozkładu jazdy mają bardzo szeroki charakter:

- po pierwsze - całość materiałów, aż do najdrobniejszych szczegółów, będzie udostępniona na stronach internetowych Zarządu Transportu Zbiorowego.
- po drugie - planowane są spotkania z młodzieżą w szkołach ponadgimnazjalnych, wstępnie ustalone z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miasta.
- po trzecie - konsultacje będą trwały przez cały miesiąc, z racji wagi sprawy.
- po czwarte - uwagi przyjmowane będą w każdej formie: formularz, mail. Będą też specjalne dyżury w ZTZ, Urzędzie Miasta i Halo!Rybnik, aby zainteresowani mogli się spotkać i rzeczowo porozmawiać o komunikacji miejskiej w Rybniku i okolicznych gminach.

- To był naprawdę ogrom pracy, żeby to wszystko połapać, wszystko wprowadzić do systemów informatycznych - mówi Grzegorz Dudek, kierownik przewozów w Zarządzie Transportu Zbiorowego w Rybniku - Najpierw musieliśmy pouzgadniać niektóre kwestie, bo przecież były różne pomysły na kierunki rozwoju. To było takie "docieranie się", gdzie mając fundament, mogliśmy pracować nad tym, by konkretne rozwiązania były jak najlepsze. Udostępniamy całość rozkładu, aby pasażerowie mogli sobie dokładnie posprawdzać, jak będą jeździły autobusy. Udostępnimy też formularz internetowy do składania uwag, choć oczywiście konsultacje społeczne prowadzimy bardzo szeroko.

- Całość zmian zostanie wprowadzona od 1 maja - podsumowuje prezydent Piotr Kuczera - Po zakończeniu konsultacji potrzeba jeszcze chwili, by zweryfikować zgłoszone uwagi i nanieść ewentualne zmiany, będzie sporo pracy z wymianą tabliczek rozkładowych na przystankach, a przewoźnicy muszą mieć czas na zaplanowanie czasu pracy kierowców. Jestem jednak zdeterminowany, by pracować na rzecz lepszej komunikacji autobusowej, na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu.

Oceń publikację: + 1 + 90 - 1 - 40

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Arteks 2019-02-15 13:33:27

    Zmiana układu tras i rozkładów to kolejna część reformy jaką zapowiedział Kuczera kiedy wprowadzał w 2017 reformę taryf. Cieszy to, że wreszcie się tego doczekamy bo obecny układ w wielu miejscach jest archaiczny i niedostosowany do zmian rozwijającego się miasta.

    65 68
  • ~sympatykrybnika 2019-02-15 13:38:12

    Będzie sporo pracy z wymianą tabliczek rozkładowych na przystankach, a przewoźnicy muszą mieć czas na zaplanowanie czasu pracy kierowców. Jestem jednak zdeterminowany, by pracować na rzecz lepszej komunikacji autobusowej, na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu tak mówi Pan Prezydent. Czy też tak mocno zdeterminowany będzie Zarząd ZTZ Rybnik?

    37 12
  • ~Gruby21 2019-02-15 13:39:08

    No pięknie! No to arteks się cieszy... Czekam na konkrety.

    49 5
  • ~rybnikus 2019-02-15 15:00:37

    Bez rowerowej komunikacji w Rybniku, jaka była kilkanascie lat temu w Chinach, żadna reforma się nie uda

    25 44
  • ~Przemysław Szczesny 2019-02-15 15:14:51

    Największym mankamentem rybnickich rozkładów jazdy jest to, że kiedy nie przyjdziesz na przystanek, to okazuje się, że chwilę temu odjechały 3 autobusy na raz, a następny "zlot" za 40 min. Zamiast to puścić cyklicznie co 10 min, żeby kurs zawsze był "pod ręką". Potem ludzie to pierdzielą, bo auto zawsze "odjeżdża", kiedy chcesz. Mam nadzieje, że ktoś wpadnie wreszcie na tę genialną i jakże prostą oczywistość:-)

    139 7
  • ~rzyt 2019-02-15 16:57:35

    Plan Arteksa wchodzi w życie. Ale autobusy dalej będą niedomyte bo o tym Kuczera z ojcem tego planu zapomnieli. Jak to fajnie trzymać się klejącego uchwytu w autobusie, którymi podobno jeździ ta lepsza część mieszkańców. Ta gorsza pali w kopciuchach, mieszka w za dużych domach, nie używa rowerów, porusza się samochodami, których nie parkuje w "nowoczesnej bryle". By ten nowy rozkład jazdy nie był kolejną rybnicką plagą.

    50 26
  • ~Arteks 2019-02-15 17:10:34

    @Gruby21 - tak i czuję, że będzie to zrobione porządnie. W końcu doktor od transportu zna się na rzeczy. :D @Przemysław - tak, to ogromny problem niektórych miejsc naszego miasta. Jadą 2-3 autobusy w odstępach minutowych, a potem przez 20-40 minut nic. Liczę na to, że właśnie to się zmieni. Wiele razy w swoich wpisach namawiałem zarówno ZTZ jak i władze miasta do podjęcia zmian w układzie linii i rozkładach. Bez rezultatu za jednym przypadkiem kiedy ZTZ poprawiło całkiem nieźle ciąg komunikacyjny Nowiny-Śródmieście-Boguszowice. Kuczera i Mazur mają szansę to zmienić. @rzyt - ja tego planu nie firmuję. Co najwyżej mogę potwierdzić, że od lat domagałem się zmian. A jako stały czytelnik tego portalu - możesz to potwierdzić bo znasz moje wpisy i moją krytykę ZTZ. Wszystkie pojazdy tak autobusy, auta czy motocykle "cierpią" przez spadający pył produkowany przez piece i chałupy. Wiesz kto się z tego najbardziej cieszy? Myjnie i koncerny które zarabiają krocie na detergentach (przeważnie niepolskie). A ta część mieszkańców o której wspomniałeś - może wreszcie dojrzeje do tego, że mieszka w mieście. A standardy miejskie muszą być wyższe od wiejskich - w każdej dziedzinie życia.

    17 62
  • ~Anoda 2019-02-15 17:32:13

    Należałoby również rozpatrzeć możliwość wygospodarowania w autobusach miejskich przestrzeni do przewozu rowerów.Pozwoliłoby to na bezpieczne dotarcie mieszkańcom centrum do terenów rekreacyjnych.

    20 27
  • ~Michael00 2019-02-15 18:13:20

    Panie Prezydencie żeby ruch był mniejszy na drogach zachęcił by pan darmową komunikacją miejską tak jak w Żorach idzie idzie :)

    45 21
  • ~Kwinto 2019-02-15 18:27:00

    ~Michael00 w Rybniku to raczej nierealne. Żory mają tylko siedem linii i to wystarczy aby ogarnąć to małe centrum. Chyba tylko dwa autobusy wyjeżdżają w dalszą trasę -pod Gotartowice i chyba w stronę Suszca?. Oczywiście można by zrobić darmową strefę np. wszystkich przystanków ze śródmieścia, po prostu e-karta zwracała by cała sumę, a dopiero po wyjechaniu za tą strefę w stronę dzielnic byłaby pobierana opłata.

    27 15
  • ~Arteks 2019-02-15 19:17:55

    @Michael00 - nie dajmy się nabierać bo bezpłatna może też oznaczać "bezpańska" lub "bylejaka". A taka właśnie jest żorska komunikacja oparta na zbyt małych i niewygodnych busikach jak gdzieś w Azerbejdżanie. A funkcjonuje to niestety tak: https://www.tuzory.pl/wiadomosci,miasto-ujawnilo-w-koncu-ile-kursow-autobusow-zostalo-odwolanych,wia5-3266-16861.html Polecam też na temat żorskiej komunikacji świetnego artykułu w Gazecie Wyborczej który znajdziesz pt.: Darmowa komunikacja w praktyce: przepełnione autobusy i odwołane setki kursów. Niech już lepiej komunikacja w Rybniku będzie płatna ale przydatna i funkcjonalna dla mieszkańców bo lepiej zapłacić te 2 zł za przejazd i jechać wygodnym, pojemnym, niskopodłogowym autobusem niż jakąś puszką. W dodatku BKM ma bardzo słabą ofertę rozkładową i... nie potrafi dowieźć ludzi nawet do dworca! https://www.tuzory.pl/wiadomosci,czytelnicy-mowia-autobusy-miejskie-sa-slabo-skomunikowane-z-pociagami,wia5-3266-16701.html

    26 35
  • ~askup 2019-02-15 21:51:38

    Proponuję wprowadzenie możliwości przewozu rowerów, przynajmniej w weekendy. Szczególnie dla rodziców z małymi dziećmi, które nie dojadą samodzielnie z odleglych dzielnic np z Boguszowic do centrum, czy dalej nad zalew i odwrotnie. Poza tym jazda drogą jest niebezpieczna z dziećmi.

    27 9
  • ~Leczak 2019-02-16 09:30:00

    Wyznaczyłem w mapach Google trasę rowerem z dworca autobusowego przy ul. 3 Mają do kąpieliska Ruda . Niestety wyznaczona trasa nie uwzględnia kontrapasów (np. ul 3Maja) i prowadzi normalnie tak jak autem . Dla osoby nie znającej miasta to dezorientujące . Czy osoby odpowiedzialne za transport rowerowy w Rybniku mogły by odpowiednio zadziałać w tym kierunku ?

    9 8
  • ~Dariusz Grzesista 2019-02-16 10:35:04

    @leczak - nie grymaś, że miasto to czy tamto. Mapę zmień! :)

    8 3
  • ~tf2 2019-02-16 11:39:49

    Po pierwsze większość połączeń to od punktu A do dworca autobusowego. Większość tych autobusów jeździ pusta.
    Po drugie brak lub niewiele połączeń po między dzielnicami. Bez przesiadki na dworcu nie dojedziesz.

    15 2
  • ~artefaks 2019-02-16 12:08:06

    Zawsze trzeba korzystać z doświadczeń bardziej cywilizowanych nacji W Bangladeszu podchodząc do tuk tuk station .Pojazd podjeżdża tam szybciej zanim ta myśl przejdzie przez głowę. Nawet kandydat na prezydenta Patryk J. chcąc modernizować metro w wa-vie pojechał zobaczyć jak to funkcjonuje w Sofii. Mój starszy i bardziej doświadczony życiowo kolega nie powinien się wstydzić i pojechać np. do Żor

    11 4
  • ~orient 2019-02-16 18:05:01

    To może drobiazg co pisze leczak ale faktycznie miasto powinno zgłosić zmiany do serwisu googla. A co do rozkładów autobusowych to w dni robocze przydałoby się więcej kursów w kierunku elektrowni, Paruszowca. A w niedziele we wszystkich kierunkach mogłoby przybyć kursów. Ciężko wrócić z jakieś imprezy czy od znajomych w niektóre miejsca.

    4 5

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Waszym zdaniem Kanał Śląski powstanie?




Oddanych głosów: 1617