zamknij

Biznes

Jednokierunkowe zostaną

2008-05-30, Autor: 
W mieście trwa dyskusja na temat propozycji rozładowania ruchu w centrum. Prezydent chce budowy nowej drogi za Ryfamą.

Reklama

O budowie drogi łączącej ulicę Chrobrego z Powstańców (biegnącej za Ryfamą, wzdłuż torów kolejowych) mówiło się już w styczniu, kiedy to droga została zapisana przez radnych w studium zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz w rybnickim magistracie zlecono wykonanie analizy naukowej, która miała dać odpowiedź pytanie jaki wpływ na ruch w mieście będzie miało powstanie tej drogi.


Badania wykonał zespół ekspertów z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno – Przyrodniczego z Bydgoszczy pod wodzą dr. Jacka Chmielewskiego. Rybniccy urzędnicy przed rozpoczęciem badań polecili naukowcom uwzględnienie następujących założeń:

  • powstanie centrum handlowego na terenach Ryfamy,

  • powstanie nowych obiektów mieszkalnych na ul. Hallera,

  • zagospodarowanie budynków po szpitalu „Juliusz”i powstanie hotelu między magistratem a parkiem Bukówka

  • budowę rond na skrzyżowaniach: 3 Maja-Piłsudskiego, Reymonta – Jankowickiej, Piłsudskiego – Miejskiej – Jankowickiej oraz na Placu Kopernika

  • wyłączenie z ruchu Placu Armii Krajowej i budowę parkingu w tym miejscu

  • likwidację ruchu jednokierunkowego w centrum miasta.

Zespół naukowców dokonał szczegółowych symulacji na ruchu na najbliższe lata, które uwzględniły m.in. zmiany demograficzne i przyrost liczby samochodów. Z przeprowadzonych analiz wynika, że:


  • budowa drogi łączącej ul. Chrobrego z Powstańców ma kluczowe znaczenie dla rozładowania ruchu w mieście, a w szczególności jeśli na terenach Ryfamy powstanie centrum handlowe

  • budowa nowych rond poprawi drożność dróg w ścisłym centrum miasta

  • należy utrzymać ruch jednokierunkowy na ulicach Chrobrego i 3 Maja

  • budowa parkingu na Placu Armii Krajowej nie wpłynie negatywnie na drożność ruchu, a pozwoli rozwiązać problem miejsc parkingowych (w sąsiedztwie powstanie filia Sądu Okręgowego).

Żeby powyższe działania przyniosły pożądane skutki, naukowcy zaproponowali kolejność poszczególnych działań. Ich zdaniem najpierw powinien zostać wprowadzony ruch dwukierunkowy na ul. Piłsudskiego. Później należy wybudować rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego – Jankowicka, następnie na Reymonta – Jankowickiej, a kolejne na 3 Maja – Piłsudskiego.

 

Radny Kołodziejczyk ma

zastrzeżenia do metodologii

przeprowadzonych badań.

Na prezentację dr. Chmielewskiego zaproszeni zostali m.in. rybniccy radni. Benedykt Kołodziejczyk z opozycyjnego klubu Platformy Obywatelskiej nie neguje celowości naukowych analiz. Wskazuje jednak na fakt, że władze Rybnika zdecydowały się na badania w 4 miesiące po wprowadzeniu drogi za Ryfamą do studium zagospodarowania przestrzenneog miasta. - Autor opracowania twierdzi, że nowa droga pomiędzy Powstańców a Chrobrego rozładuje ruch na ul. Kościuszki. Jednak naszym zdaniem głównym celem tej drogi jest zapewnienie dojazdu z dwóch stron do zaprojektowanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „terenów usług komercyjnych” na terenie Ryfamy – mówi Kołodziejczyk.

 

Radnym PO nie podoba się też, że dr Chmielewski bazował tylko na propozycji budowy nowych rond, a nie rozważył instalacji sygnalizacji świetlnej. - Na nasze pytanie o to, dlaczego tego nie zrobił, skoro na zachodzie Europy rozwiązania te są powszechne, pan Jacek Chmielewski odpowiedział, że sygnalizacja świetlna na skutek braku prądu może doprowadzić do niewyobrażalnych korków, tak jakby w Rybniku brak prądu był zjawiskiem powszednim – ironizuje radny Kołodziejczyk.


Władze Rybnika zapowiadają, że budowa drogi za Ryfamą, być może rozpocznie się jeszcze w tym roku.

 

 

Dr Jacek Chmielewski o drogach jednokierunkowych w Rybniku:

 

- Cechą charakterystyczną organizacji ruchu drogowego w centrum Rybnika jest duża liczba dróg jednokierunkowych. Zasadniczą wadą takiego rozwiązania jest mała czytelność i przejrzystość organizacji ruchu dla kierowców przyjezdnych, a także często wydłużenie drogi dojazdowej do celu podróży. Zaletą zaś uproszczenie i eliminacja pewnych relacji skrętnych na skrzyżowaniach, podwyższone bezpieczeństwo ruchu drogowego (mniejsza liczba punktów kolizji) oraz wyższa przepustowość odcinków ulic.

 

ww

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~HAN 2008-05-30
    11:21:06

    0 0

    popieram wypowiedz radnego z PO odnosnie sygnalizacji, rond nie powinno sie robic w centrach miast tylko na drogach mniej uczeszczanych, w srodmiesciu najlepiej sprawdza sie sygnalizacja swietlna, nie wiem dlaczego wladze maja takie klapki na oczach, moze juz dostali krecka od tych rond i nie wiedza co robia, skoro niby wedlug tych madrych glow co opracowali ten projekt ronda sa lepsze to dlaczego nigdzie sie ich nie wprowadza w miastach w takiej ilosci jak tutaj chca to zrobic?? poprostu wzieli kase za jakies opracowania i tyle. Jeszcze raz powtarzam w centrach i na ruchliwych drogach najlepiej sprawdza sie sygnalizacja, ronda tylko na ulicach mniej uczeszczanych i osiedlach. Jak wspaniale spelniaja swoja role ronda na drogach o wielkim natezeniu mozna zobaczyc np Wodzislawskiej.

  • ~mily pan 2008-05-30
    13:00:13

    0 0

    A ja mysle ze ronda sa super tylko w rybniku maja jedna istotna wade sa za male gdyby byly wieksze wiecej samochodow mogloby na nie wiechac a tak jak dwa samochody na nie wjada ito rondo sie blokuje po prostu sa mala przepustowosc.

  • ~zgredek0524 2008-05-30
    14:15:21

    0 0

    Nie ma sensu zwalać winy na zakorkowane ulice Rybnika na ronda czy sygnalizację świetlną postawcie jeszcze w centrum Rybnika ze dwa duże hipermarkety i wtedy do centrum czy z centrum wcale nie można będzie wjechać czy wyjechać. To co wiem na miejscu byłej RYFAMY mają budować jakiś hipermarket. Fajnie znowu kasa dla miasta Rybnika ale cóż z tego, że aby wyjechać z centrum na peryferie Rybnika w godzinach Szczytu trzeba kilkunastu minut. Trzymam kciuki za mądre głowy zasiadające z wydziale ruchu drogowego czy jak go tam zwą, aby pomyślnie rozwiązali ten problem w końcu za coś biorą tą kasę. :-)

  • ~Lider 2008-05-30
    15:21:51

    0 0

    ronda są najlepszym rozwiązaniem, tym bardziej, że nie mamy obwodnic z prawdziwego zdarzenia ( conajmniej 2 pasy ruchu w jednym kierunku).
    Przepustowość rond jest ograniczona tylko z winy kierowców, którzy zamiast jadąc płynnie za każdym razem się zatrymują prsed wjazdem na rondo przyjrzyjcie się ilu kierowców tak robi szczególnie SWD, nawet L wjeżdzaają na rondo płynniej niż 30% kierowców

  • ~adik_3 2008-05-30
    16:52:47

    0 0

    Ronda są dobrym rozwiązaniem na rozwiązanie ulicznych korków. Naszym niestety brakuje jednego ważnego elementu – bezkolizyjnych prawoskrętów. Takie są jedynie w kilku miejscach. Bezkolizyjne prawoskrętny znacznie poprawiłyby komunikację Wodzisławską o obwodnicami. Stanę również w obranie dróg jednokierunkowych w ścisłym centrum. Ograniczają one znacznie kolizyjność w centrum miasta. Dzięki czemu nie dochodzi tam do najniebezpieczniejszych wypadków – zderzeń czołowych. Najczęściej spotykanymi zdarzeniami drogowymi w centrum są niestety potrącenia.

  • ~Janda 2008-05-30
    17:59:18

    0 0

    Moim skromnym zdaniem, to ronda w Rybniku bardziej przyczyniają się do płynności ruchu w naszym mieście niż sygnalizacja świetlna. Znakomicie zdaje egzamin rondo za "Kamyczkiem", gdzie kierowcy nauczyli się trochę uprzejmości i wjażdżają na to rondo wahadłowo. Może by tak i na innych rondach wprowadzić trochę kultury i nie pchać się na siłę dlatego,że mamy pierwszeństwo pomimo widocznego korka. Ostatnio jeżdżę dużo po Gliwicach, gdzie dopiero jest masę ulic jednokierunkowych i nikt nie przejmuje się tym, że jestem przyjezdnym. Zostawcie w Rybniku te ulice jednokierunkowe, które są i nie kombinujcie, bo można przekombinować.

  • ~ 2008-05-30
    18:07:25

    0 0

    Jako przedstsawiciel jeżdżący po Rybniku już 10 lat uważam, że ronda to najlepszy pomysł niż sygnalizacje świetlne, które są dobre na duże miasta a nie na taki mały Rybnik, pozatym tak jak powiedział wcześniej kolega to przez duże centra handlowe również zwiększył się ruch w mieście, ale najabrdziej brakuje nam tutaj obwodnic, po wszyscy przeciskają się przez centrum i wygląda to jak wygląda.

  • ~imrahil 2008-05-30
    19:26:20

    0 0

    o czym oni gadają? jedynym sposobem jest budowa obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, wszelkimi możliwymi kosztami. przecież ul. Wodzisławską nie da się wjechać do Rybnika! jeszcze pare lat temu wycieczka z Popielowa pod Real trwała 10 min., teraz nie da się zmieścić w 20 min. Jest tam rondo (Irlandzkie), gdzie wszystko się korkuje. może dałoby się płynniej na nie wjeżdżać, gdyby zjeżdżający z niego kierowcy używali kierunkowskazów, ale Polacy sie tego nigdy nie nauczą. zresztą, i tak by to nie pomogło wiele, bo samochodów jest zbyt wiele, a droga za ciasna. wszyscy się muszą pchać prawie do samego centrum, nawet jeśli chcą jechać np. do Gliwic. porażka. i zmiany w centrum to wg mnie drugorzędna sprawa, prawdziwym problemem jest brak obwodnicy i korki będą coraz większe, nieważne co w centrum miasta się zmieni (bo to nie w centrum leży problem).

  • ~ 2008-05-30
    23:05:38

    0 0

    "sygnalizacja świetlna na skutek braku prądu może doprowadzić do niewyobrażalnych korków" albo ktos tu łże ze to powiedzial albo pan Chmielewski jest idiota.

    "budowa parkingu na Placu Armii Krajowej nie wpłynie negatywnie na drożność ruchu, a pozwoli rozwiązać problem ..."
    To akurat jest watpliwe - kazdy duzy parking powoduje koncentracje ruchu wokol niego. Czyli korki. Ruch trzeba rozpraszac panie Chmielewski. Nie wiem czy takie kity udaje sie panu wcisnac ludziom z UM, ale zdrowo myslacym przecietnie inteligentnym to chyba sie panu nie uda :)
    Łu bu dubu łubu dubu niech zyje nam Prezes ... i tak dalej :)

  • ~g2mk 2008-05-31
    16:18:28

    0 0

    Ta... Zamiast zrobić wielkie rondo z 3-go Maja, Pl. Armii Krajowej, Jankowickiej i Chwałowickiej, parking na dla biurw z ZUSu i USu na Pl. Armii Krajowej. Teraz to już będą sobie mogli kawkę kupioną w Biedronce, w niemąconym ruchem ulicznym spokoju popijać.

  • ~GREEN 2008-05-31
    19:28:50

    0 0

    Jeśli ta obwodnica na ul. Chrobrego powstanie - dziennie będę wyrzucał tam 1 kg gwoździ, a wiedz Panie Prezydencie że mnie na to stać.

    Bez dwóch zdań.

    Skandal i Hańba co to się dzieje w tym Rybniku.

  • ~piontas 2008-05-31
    21:32:01

    0 0

    jeśli chodzi o ulice wodzisławska to tragedia. rano jadac z niedobczyc w kierunku centrum spokojnie mozna 30 min stracic na korek tak samo miedzy 14-16 to samo..jedynym rozwiazaniem jest jazda przez las ale na koncu znów jankowicka jest zamknieta wiec troche postoimy.. jest jeszcze taka polna droga wzdłuz obwodnicy wylatuje na raciborskiej obok BP mozna do niej od niedobczyc dojechac ale posiadacza nowszych samochodów odradzam... zycze powodzenia w pokonywaniu korków w naszym pieknym miescie..

  • ~ZDZIS 2008-06-01
    10:49:01

    0 0

    a ja myślę że w niektórych punktach miasta ronda by się przydały. Najbardziej brakuje nam jednak obwodnic i z tym się zgadzam w 100 % - zakorkowana Mikołowska na wysokości skrzyżowań z Wielopolską i Przemysłową, Wodzisławska przy wiadukcie na Zamysłowie, żeby choć tranzyt wyprowadzić poza centrum. Korki mniejsze czy większe i tak będą bo jakoś z centrum na te obwodnice trzeba się wydostać i odwrotnie. Ale przy tym natężeniu wprowadzanie z powrotem ruchu dwukierunkowego to chore, pamiętam gdy 3Maja i Chrobrego były dwukierunkowe ale samochodów było tak z 70% mniej!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319