zamknij

Biznes

Kłopotliwa „Erka”

2007-08-23, Autor: 
Wyjaśnia się zamieszanie wokół E-3 – jednej z najpopularniejszych linii autobusowych w regionie.

Reklama

Linia autobusowa E-3, potocznie jest zwana „Erką”, przejeżdża przez Jastrzębie, Mszanę, Wodzisław Śląski, Radlin i Rybnik. Należy dodać, że jest jedynym bezpośrednim połączeniem Jastrzębia z Rybnikiem, które obsługuje Międzygminny Związek Komunikacyjny.


Do niedawna „Erka” była „sztandarową” linią MZK, ponieważ sama utrzymywała się ze sprzedaży biletów, a nawet przynosiła związkowi zyski. Problemy pojawiły się kilka lat temu. Z „Erki” korzystało coraz mniej pasażerów, którzy albo przesiadali się do samochodów, albo do prywatnej linii R-Bus, która stała się konkurencją komunikacji publicznej na trasie Rybnik - Jastrzębie. Dlatego Międzygminny Związek Komunikacyjny zwrócił się do gmin, przez które przebiega linia, o dofinansowanie kursów E3. - Związek ma obecnie poważne problemy finansowe i nie ma możliwości dopłacać do linii – wyjasnia Daniel Wawrzyczek, przewodniczący zarządu MZK.

 

Samorządowcy przyparci do mury zgodzili się na dopłaty do kursów. Wysokość dofinansowania waha się zależności od liczby kilometrów jakie przejeżdża autobus na danym terenie. Dla przykładu gmina Mszana zgodziła się wyłożyć 40 tyś zł. Od sierpnia do kursu dokłada również Jastrzębie Zdrój i Wodzisław Śląski.


Wyjątkiem jest Radlin, którego władze nie widzą korzyści z finansowania E-3. Na przystankach w Radlinie do „Erki wsiadało ledwie kilka osób.


Do linii nie chce dopłacać też Rybnik. Choć aż 30% kosztów linii dotyczy jej kursowania po Rybniku, to miasto nie będzie partycypować w kosztach, bo nie jest członkiem Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.

 

Justyna Zielińska


Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~mily pan 2007-08-23
    12:38:18

    0 0

    ale ten nasz prezydent fudali jest glupi przeciez tam jezdza ludzie raczej biedni i tytaj kasa powinna byc,przechodza gdzies wielkie pieniadze wydane na inny cel zle wydane a tutaj zaluje sie troche grosza dla ludzi ,baran!

  • ~danone 2007-08-23
    15:28:06

    0 0

    E-3 jest nadal sztandarową linią MZK. Przecież jest to najdroższa linia pośpieszna na Śląsku albo nawet w całym kraju. 5.60 z Jastrzębia do Rybnika to trochę dużo. Nadal tą linią jeździ bardzo wielu pasażerów. Winą za zmniejszenie ilości pasażerów ponosi MZK, ponieważ rozkład tej linii (nie tylko tej) pamięta jeszcze czasy WPK. Badania potrzeb klientów jakimi są pasażerowie nie są przeprowadzane i dlatego komunikacja organizowana przez MZK tak kuleje, bo każdy woli pojechać autem niż autobusem. Rybnik dobrze zrobił, że sam zorganizował sobie komunikacje. Zazdroszcze..:P

  • ~Arteks 2007-08-23
    17:14:15

    0 0

    Czy Rybnik dobrze zrobił to sprawa dyskusyjna. Nasz ZTZ to najbardziej kompromitująca miasto instytucja rybnicka... MZK mimo wszystko bardziej dba o swój prestiż i ma zdecydowanie większe wymagania wobec przewoźników. Natomiast faktycznie coś musi być niedobrze z władzami MZK skoro linia na którą bilet kosztuje 5,60 zł przynosi straty(!) I to w sytuacji kiedy każdy autobus ma frekwencję wysoką lub bardzo wysoką bo obserwuję te autobusy. Być może MZK chce szuka frajerów którzy dodatkowo zapłacą niby na E-3 a w rzeczywistości na dodatkowe premie dla zarządu... Jeśli miasta Wodzisław czy Radlin należą do związku to nie powinne dokładać więcej do tej linii niż w ramach związku. A swoją drogą naszej aglomeracji jest potrzebny nowoczesny związek komunalny do którego dołączy się też przewozy kolejowe, ZTZ czy MZK w obecnej formule to przeżytki...

  • ~Pradom 2007-08-23
    21:58:24

    0 0

    Zupełnie się nie zgadzam z jakąkolwiek formą dofinansowania jednostki miejskiej która świadczy usługi na wolnym rynku!!! Co innego wodociągi, czy przewozy gegionalne PKP, gdzie konkurencja nie istnieje i bez dofinansowania z budżetu ceny usług byłyby zbyt drogie lub firmom groziłoby bankructwo. Ale na Boga, po co pakować nasze publiczne pieniądze w przewozy które mogą, i są realizowane przez prywatnych przewoźników, którzy jak wynika z artukułu na brak klientów nie narzekają. Może więc dofinansujmy przez pierwsze 6 miesięcy 90% ceny biletu E-3, a gdy prywatni przewoźnicy zbankrutują (bo na żadne dofinansowanie liczyć nie mogą!!!), wtedy za bilet MZK policzy sobie 20 a może 30zł, no bo bez konkurencji czemu by nie. Brawo dla "wykształciucha" Fudaliego, że dostrzega prawidła konkurencji i wolnego rynku!!!

  • ~ 2007-08-23
    22:20:49

    0 0

    Pradom, szacunek za zwięzłe i rzeczowe podsumowanie tematu! To mi się podoba.

  • ~rybnik moim miastem 2007-08-23
    22:40:37

    0 0

    Mam jedną prosbę - uwagę do bogdana 55 niezwiązaną z tematem. Dbajmy o to, by dyskusja przynajmniej na tym formu miała jakiś poziom. Proszę Cię nie rób wiochy i nie mów o kimś baran, głupi itp. jesteś chłopie z Rybnika a to do czego zobowiązuje. PS. Również nie widę sensu dopłacania przez gminy do autobusów. Z drugiej jednak strony trzeba w jakiś sposób zapoewnić ludziom komunikację między Jastrzębiem a Rybnikiem. Może warto zainwestować w jakiś mniejszy, tańszy w utrzymaniu autobus.

  • ~Arteks 2007-08-23
    23:22:07

    0 0

    Ale jak można proponować mniejszy autobus skoro w większości przypadków te które teraz jeżdżą są przeważnie za małe??? Zastanówcie się co piszecie... A może sprawa z 52 i E-3 spowoduje, że nasze samorządy wreszcie siądą za wspólnym stołem i rozpoczną jakąś sensowną debatę całkowitej reformy transportu publicznego w naszym regionie? A Lanuszny z MZK i Berger z ZTZ - von na emeryturę. Wy już nic nowego i dobrego nie wymyślicie!!!

  • ~mily pan 2007-08-24
    12:24:02

    0 0

    Ty przyjacielu z mojego miasta rybnik w wiekszosci krajow madzejszych od polskich samorzadowcow doplaca sie do komunikacji miejskiej a tylko dlatego zeby nie korkowac miast i zrozum to chlopie bo jesli tego nie zrozumiesz polska zawsze bedzie dziadowskom krajem koniec kropka.

  • ~rybnik moim miastem 2007-08-24
    22:12:51

    0 0

    Macie rację bogdnnie 55 i Arteksie! tylko zastanawiam się nad jednym - skoro jest to autobus zawsze pełny ludzi, bilety są drogie jak mówicie, to dlaczego ta linia nie przynosi zysku?

  • ~Arteks 2007-08-25
    20:25:26

    0 0

    Do Rybnik moim miastem: Komunikacja miejska nie jest po to aby przynosić zyski tak samo jak Pogotowie Ratunkowe, Wojsko Polskie czy żłobki... To ma być służba dla ludzi i miasta bo bez komunikacji miejskiej nasze miasta zakorkowałyby się całkowicie, nie mówiąc o skutkach ubocznych typu zwiększenie bezrobocia przez to, że nie można byłoby dojechać czy SMOG. Ale zadzwiające dla mnie jest to, że przy tak dużych cenach biletów ta linia nie wychodzi na zero. Bo jeśli MZK uważa tę linię za nierentowną to co z pustymi autobusami które jeżdżą np. po Żorach??? A może MZK ma za duże koszty pozaeksploatacyjne???

  • ~rybnik moim miastem 2007-08-27
    22:13:30

    0 0

    Arteksie drogi chyba trafiłeś w 10. z tymi kosztami pozaeksploatacyjnymi... Niemniej jednak nie zgodzę się z Tobą w pozostałym zakresie. Zgodnie z art. 7 ust.1pkt4 ustawy o samorządzie gminnym tekst jednolity z dnia 2001-10-12 (Dz.U. 2001 Nr 142, poz. 1591) do zadań gminy należy organizowanie transportu zbiorowego. Nie oznacza to jednak, że realizacja tego obowiązku nie może przynosić dochodu gminie.Jak czytamy w ustawie gmina może prwadzić działalność gospodarczą w celu realizacji zadań własnych ( w tym zadań z zakresu transportu ). Działalność ta musi być zorganizowana, wykonywana w sposób ciągły, nie musi co prawda przynosić zysku ale nie oznacza to, że takiego zysku przynosić nie może. Jest wiele dziedzin, w których gmina prowadzi działaność przynoszącą zyski. Skoro część połączeń Rybnik-Katowice obsługuje prywaatny przewoźnik i uzyskuje zyski, to pytanie dlaczego autobus, którym na znacznie krótszym odcinku przejeżdża znacznie więcej osób jest nieopłacalny? A może faktycznie chodzi o koszty pozaeksploatacyjne?...Pozdrawiam i dzięki za dotychczasową dyskusję...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.