zamknij

Biznes

Zmienia się dworzec w Rybniku, zmienia wiadukt. Jak przebiega inwestycja PLK?

2018-06-18, Autor: bf

Trwa rewitalizacja linii kolejowej Chybie-Żory-Rybnik. Inwestycja trwa już rok. W ostatnim czasie sprawdzaliśmy co udało się już zrobić na dworcu PKP w Rybniku oraz poszczególnych punktach tej linii.

Efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Rybniku już od dawna widać. Na dworcu PKP są już nowe perony dla podróżnych, montowane są windy, rybniczanie obserwują też postępy remont wiaduktu na ul. Chwałowickiej.

Reklama

Przypomnijmy, że głównym założeniem rewitalizacji linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza jest zwiększenie jej przepustowości i skrócenie czasu kursowania pociągów.

Dla pociągów regionalnych Żory – Rybnik czas przejazdu skróci się z 22 do 13 minut. Dzięki szybszym wyjazdom pociągów towarowych z Rybnickiego Okręgu Węglowego, kolej stanie się bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu.

Rybnik – wakacyjne wyjazdy z nowych peronów

Jak dowiedzieliśmy się od Jacka Karniewskiego z biura prasowego PKP PLK, w czerwcu wykonawca kończy prace przy peronach. - Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów dzięki podwyższeniu obiektów do 76 cm. Instalowane są tablice informacyjne z rozkładem jazdy. Kończy się montaż wind na dwóch peronach. Na stacji wymieniono już część torów, sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym – wylicza Jacek Karniewski.

Przez wiadukt nad ul. Chwałowicką po nowych torach

Powoli do końca zmierza też remont wiaduktu na ul. Chwałowickiej. Pociągi jeżdżą po 3 nowych konstrukcjach pod 3 torami. Szeroki zakres prac wymagał specjalnej organizacji ruchu kolejowego i drogowego. Chodzi o wymianę przęseł, wzmocnienie podpór oraz demontaż starych i montaż nowych torów i sieci trakcyjnej. Teraz wykonawca pracuje od strony północnej. Wymieniane są kolejne 3 konstrukcje wiaduktu i tory. Wiadukt będzie miał także nowe powłoki antykorozyjne elementów stalowych i podpór.

Odnowa Mostu Zamysłowskiego

Odwiedziliśmy też historyczny Most Zamysłowski. W ramach renowacji mostu z części betonowych, ceglanych i kamiennych usunięto uszkodzone fragmenty. Ściany zostały oczyszczone. Zostały uzupełnione ubytki kamiennej konstrukcji mostu, która następnie będzie zabezpieczona powłokami hydrofobizującymi.

- Dobry stan obiektu na kolejne lata zapewni nowe odwodnienie. Na moście wymienione zostaną także tory. W czasie prac ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze. Nie spowoduje to zmian w rozkładzie jazdy. Zakończenie robót na moście planowane jest jesienią – słyszmy od znajdujących się na miejscu pracowników.

-------------------------

W Rybniku i Żorach oraz na odcinkach Chybie – Żory i Rybnik – Sumina wymieniono już ponad 45 km torów i ok. 60 km sieci trakcyjnej.

W stacji Żory kończy się układanie nawierzchni na peronach 1 i 2. Wykonawca rozpocznie prace w kolejnych miejscowościach. Łącznie zostanie przebudowanych 19 peronów m.in. w Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy.

Wszystkie perony będą podwyższone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Podczas robót wykonawca wykorzystuje m.in. 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Są zapewnione planowane do wymiany rozjazdy, szyny i podkłady. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem.

Koniec całej inwestycji planowany jest na III kwartał 2019 roku.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 74 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~polk 2018-06-18 09:16:23

    Wszystko fajnie pięknie ale czy ktoś czytał ten artykuł przed publikacją??? "Głównym założeniem rewitalizacji linii (...) ma zwiększyć przepustowość", "Polskie Linie Kolejowe S.A. zł kończą montaż", "Chodzi wymiana przęseł", "Są zapewnione planowane do wymiany rozjazdy"???
    Co to ma być!?

    59 7
  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-18 09:55:20

    @ polk - Redakcja jeszcze nie wytrzeźwiała po dniach miasta ;)

    48 6
  • ~ursus 2018-06-18 10:31:14

    remont odcinka Rybnik Żory tylko pogorszy sprawę, nowe tory to większe możliwości i więcej pociągów, co przy wąskich gardłach jak już teraz notorycznie zamknięte przejazdy na Miarki i Wolnej, które to ulice spełniają funkcje północno wschodniej obwodnicy miasta, spowoduje jeszcze większy paraliż, szkoda, że przy tak dużej inwestycji nie pomyślano o przedłużeniu ul Groborza i wykonaniu wiaduktu, który rozwiązałby ten problem, kolej patrząc na swoje interesy takie tematy ma głęboko w poważaniu, a władze miasta mając ważniejsze tematy (np wpychane na siłę ścieżki rowerowe w centrum), też na to nie wpadły i nie wykazały zainteresowania tematem

    30 27
  • ~Arteks 2018-06-18 10:48:29

    O jakości się nie wypowiadam bo to wyjdzie w eksploatacji ale muszę przyznać, że wykonawcy remontu bardzo się starają. Na torowiskach, przy wiadukcie, na stacji pełno robotników od rana do wieczora. Na pewno wygląda to profesjonalniej niż to co działo się przy remoncie Wodzisławskiej czy Kotucza gdzie często hulał wiatr. Warto również wspomnąć, że podwykonawcą wielu robót w tym peronów w Rybniku jest nasza firma Inżbud. :) @ursus - może tego nie wiesz ale w Polsce (w przeciwieństwie do innych krajów) podział obowiązków między kolej, a samorządy jest i tak na niekorzyść kolei. Bo w innych krajach kolej remontuje tylko mosty i wiadukty kolejowe. A w Polsce także robią remonty przejazdów (w innych krajach 50% pokrywają samorządy). Nie ględź jak inni niezorientowani odnośnie rowerów bo zadaniem miasta jest dbanie o wszelkie formy transportu, także o rowery. Kuczera należy do elity samorządowców i doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nie można tylko inwestować w motoryzację bo to nie tylko do niczego nie prowadzi ale pogarsza w dłuższej perspektywie sytuację na drogach. Kiedyś się mówiło, że w Polsce mamy tak dużo wypadków bo mamy kiepskie drogi. Teraz drogi są dobre, a wieści z mediów odnośnie różnych wypadków przerażające. Co może tylko oznaczać, że do kierownic dostali się ludzie którzy nie mają żadnych predyspozycji do kierowania pojazdów, a ich umiejętności są bardzo słabe.

    34 65
  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-18 12:46:29

    @ Arteks: brak inwestycji w infrastrukturę drogową spowoduje, że miasto się kiedyś zapcha (co zresztą już się dzieje) - lepsze drogi i dojazdy oznaczają też większą atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów. W Polsce przepustowość dróg leży od dawna - wystarczy choćby rzucić okiem na szumne plany sieci autostrad z 1947 roku i porównać to z obecnym stanem. Belgowie i Holendrzy mają prawie trzy razy więcej dróg, niż my (mają też więcej aut przy paradoksalnie wybornym zbiorkomie)...;

    Statystycznie, ilość wypadków spada, poza okresowymi wahnięciami. Kwestia wypadku to nie droga a jej użytkownika - Polaka, któremu się wszędzie spieszy.

    24 5
  • ~Arteks 2018-06-18 13:07:09

    @Cuthbert_Collingwood - ale przecież jest odwrotnie!!! Przez lata miasto inwestowało tylko w drogi i parkingi i... się zatkało oraz przestało być "miastem-ogrodem" jakim było jeszcze na początku lat 90. Dopiero Kuczera i jego ekipa zaczęła skromnie rozwijać alternatywne środki transportu i mimo, że stanowią one jakiś tam procent ogólnych wydatków to już niektórym się to nie podoba. MACIE INNY POMYSŁ? Która z dróg wybudowanych w czasach Fudalego nie jest już zatkana?! Belgowie i Holendrzy już dawno wprowadzili zasady zrównoważonego transportu i bardzo silne motywacje do tego aby ludzie poruszali się głównie pieszo, rowerami i transportem publicznym. W Europie zachodniej to jeszcze chyba tylko Wielka Brytania to ostatni bastion motokultyzmu, poza tym najbardziej motokultystycznym krajem z najbardziej zakorkowanymi miastami to Rosja... Z kolei Niemcy to najlepszy przykład równowagi transportowej i inwestycyjnej, a także mistrzostwa planowania i urbanistyki. Efekt jest taki, że żadne niemieckie miasto nie należy do rankingu najbardziej zakorkowanych. W Niemczech w miastach ludzie co raz rzadziej robią prawo jazdy - po prostu dla większości jest zbędne bo wszyscy wolą bezpieczniejszą i sprawniejszą komunikację publiczną lub rower. W Monachium - najbogatszym niemieckim mieście ubywa aut w przeliczeniu na mieszkańców! A u nas jeszcze jakaś fascynacja i to mimo ogromnego smogu, fatalnych kierowców, ciągłych wypadków, zawalonego autami centrum i korków prawie o każdej porze dnia...

    21 52
  • ~Arteks 2018-06-18 13:13:13

    @Cuthbert_Collingwood - przepustowości dróg nie da się załatwić przez budowę nowych. Owszem autostrady i obwodnice są potrzebne chociażby jeśli chodzi o logistykę i biznes. Ale człowieku - w miastach nie ma możliwości ciągłej budowę nowych dróg tylko po to aby ściągały jeszcze więcej aut. Zbudowano w Rybniku Obwiednię Południową czy wydłużenie Chrobrego i co? Są zapchane. Czytałeś kiedykolwiek coś o pojęciu znanym jako KONGESTIA? Jeśli nie to poczytaj. To pojęcie przed którym przestrzegają na każdej uczelni gdzie studiują urbaniści, architekci, logistycy czy transportowcy.
    Dlatego całe szczęście, że rozwija nam się kolej i że władze miasta dostrzegają jej potencjał. Myślenie o nowych drogach które rozwiążą problemy transportowe jest naiwną utopią.

    24 36
  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-18 14:21:02

    Cholerna strona - znowu się napisałem i timeout mnie wykopał. Nie chce mi się tego drugi raz pisać...

    - Monachium czy Hamburg to są najbardziej zakorkowane miasta Niemiec; z drugiej strony, gdyby Rybnik/ROW miał tak rozwiniętą komunikację, to serio nie rozmawialibyśmy o problemach z poruszaniem się po Rybniku i poza (ale nie czytałeś ze zrozumieniem, więc...)

    - bastiony motokultyzmu: mało widziałeś, zapraszam na wycieczki po Hamburgu, Amsterdamie, Rotterdamie (te dwa ostatnie są w kraju, gdzie mają szmergla na punkcie eko);

    - Anglia to specyficzny temat, jeżeli nie mieszkasz w jakimś dużym zespole miejskim jak Wielki Londyn, York, Wielki Manchester :)

    - nie wiem, czego nie zrozumiałeś wcześniej ale miasto, w którym krzyżują się droga krajowa z wojewódzkimi, w końcu się kiedyś zatka; więc jakby nie patrzeć, Rybnik już cierpi na "kongestię"

    - brak pełnych obwodnic i nie ma dziwu, że na ich końcach wszystko stoi :o)

    - zintegrowany transport: weź wsiądź w pociąg, wybierz się do Wodzisławia a następnie do Syryni i powiedz to tam tym ludziom; miastowym się fajnie gada, niezależnie z jakiego kraju są :))) Ja do pociągu chyba już nie wsiądę jak jedynie po to, by dzieciom to pokazać :)))

    19 10
  • ~dddsgsfafggf 2018-06-18 14:59:49

    szare krawędzie ładna kostka oby tylko na koniec nie spieprzyli efektu jakimiś obrzydliwymi wiatkami

    10 0
  • ~ursus 2018-06-18 16:44:11

    wybacz Arteks, ale Twoje ględzenie pod moim adresem jest co najmniej niedorzeczne, przy dobrej woli obu stron, przy takiej inwestycji i zakresie robót można było rozwiązać istniejący tam problem, a tak będzie jeszcze gorzej niż było, także dlatego że ten "zrównoważony transport" którym tak się podniecasz też będzie stał przed zamkniętymi rogatkami, no chyba że "elita samorządowców" już po remoncie szlaku kolejowego wpadnie wkrótce na pomysł, by w ramach inwestycji w zrównoważony transport, wybudować tam ścieżkę rowerową wraz z przepustem (i nie ważne, że w czasie remontu torowisk można byłoby zrobić to dużo taniej) i przejazd dla autobusów

    20 2
  • ~Arteks 2018-06-18 18:27:51

    @Cuthbert_Collingwood - w Monachium korki zdarzają się w piątek po południu, jak masa słoików z całej środkowej Europy wyjeżdża do domów i w poniedziałkowe poranki. Poza tym korki są tam rzadkością (w czasie jakichś zwężeń, robót, wypadków). Byłem w czerwcu 2016 kilka dni. W Hamburgu też kiedyś byłem - miasto uważam za przyjaźniejsze do mieszkania od Jejkowic - jeśli chodzi o ruch samochodowy... Samochody poruszają się głównie po obwodnicach i obrzeżach miast które absorbują większość ruchu. Amsterdam jest w gronie tych miast które są podawane jako najbardziej przyjazne pieszym i rowerzystom. Więc nie wiem za bardzo o co ci chodzi z tymi bastionami. Z kolei w mój kolega który kilka lat temu odbywał jakieś praktyki w Szwajcarii mówił mi, że tam już wtedy auto w mieście jest w ogóle passe i prawie nikt z jego grupy nie dojeżdżał do pracy autem.
    Jeśli podobają ci się jakieś zagraniczne rozwiązania które tam się sprawdziły - często wszyscy chcemy je wprowadzać u nas. Np. ronda. Dlaczego nie sprowadzać idei urbanistycznych które dały wytchnienie i nowe życie miastom w których zostały wprowadzone? Poszukaj sobie tematyki w necie zrównoważony rozwój miast, zrównoważony transport itd. Przyznasz potem, że to są idee które uprzyjaźniają miasta i życie w nich. Niezależnie czy mają 50, 100, 500 tys. mieszkańców czy więcej. @ursus - rzadko nazywam twoje wpisy ględzeniem ale czasami przeginasz. Jeśli masz pretensje do kolei, że się modernizuje to naprawdę ględzisz. Po wyremontowanym torowisku pociąg przejedzie ciszej i kilka razy szybciej niż obecnie. Więc te rogatki będą zamknięte krócej niż obecnie. Czy również masz pretensje do swojego górnictwa które użytkuje multum bocznic, a swoimi manewrami, pociągami na zwał i wolnymi składami z węglem do szału doprowadza każdego kierowcę który regularnie korzysta np. z ul. Śląskiej, Jastrzębskiej, Tkoczów i in.? Żyjemy w przemysłowym mieście i normalne jest to, że poprzeplatane jest torowiskami. Nie wiem dlaczego szkoda ci pieniędzy na w gruncie rzeczy tanie i niezbędne szlaki dla pieszych czy rowerzystów, a chciałbyś marnować gigantyczne pieniądze ma objekty które nie są konieczne - przykładowo przepust w ul. Wolnej czy Miarki? Przecież je łatwo ominąć jadąc np. Żorską i Sybiraków.

    4 26
  • ~Arteks 2018-06-18 18:34:06

    @dddsgsfafggf - najbardziej podoba mi się, że PKP PLK po ogólnopolskiej fali krytyki przestała stosować różowe krańce peronowe i kostkę bauma. Teraz już standardem w czasie modernizacji będą te dość estetyczne szare krańcówki i ładna ciemna płytka z renomowanego Dasagu. Wiaty? Chyba zostaną odnowione te stare, solidne poniemieckie. Natomiast nie wiem jak z I peronem czy tam coś dodatkowego ustawią czy zostawią tak jak było. Rybnik trochę musiał poczekać na remont stacji ale wygląda, że mamy więcej szczęścia do estetyki nawet od Katowic gdzie remont przeprowadzano gorszymi materiałami kilka lat temu.

    4 22
  • ~ursus 2018-06-18 22:03:41

    Arteks - "rzadko nazywam twoje wpisy ględzeniem ale czasami przeginasz", gdzie napisałem, że mam pretensje do kolei, że się modernizuje ? , co mi próbujesz wmówić ?
    szkoda tylko że przy takim zakresie robót nie wykorzystano przy okazji na poprawę warunków drogowych w mieście
    Ty z kolei uprawiasz manipulację, gdyż "po wyremontowanym torowisku pociąg przejedzie ciszej i kilka razy szybciej niż obecnie. Więc te rogatki będą zamknięte krócej niż obecnie" tylko że jako znawca kolei pominąłeś niewygodny w tym momencie fakt, że zwiększenie prędkości spowoduje tez zwiększenie przepustowości szlaku, a zatem liczbę przejeżdżających tam pociągów, co nie poprawi, a raczej pogorszy istniejącą tam sytuację na przejazdach
    "Czy również masz pretensje do swojego górnictwa (...) doprowadza każdego kierowcę który regularnie korzysta np. z ul. Śląskiej, Jastrzębskiej, Tkoczów i in." widzę że wiesz lepiej ode mnie czym i gdzie się zawodowo zajmuję , raczej mam pretensje do "Twojej" kolei (piszę "Twojej" bo przecież pośrednio z niej żyjesz ), która doprowadza do szału każdego kierowcę który regularnie korzysta z przejazdów na Paruszowcu i Piaskach
    "Nie wiem dlaczego szkoda ci pieniędzy na w gruncie rzeczy tanie i niezbędne szlaki dla pieszych czy rowerzystów, a chciałbyś marnować gigantyczne pieniądze ma objekty które nie są konieczne - przykładowo przepust w ul. Wolnej czy Miarki?"
    nigdy nie negowałem dobrze zaprojektowanych i zrobionych dróg rowerowych, którymi mogłem jeździć np w Gdańsku, tylko mogąc je porównać z naszymi, krytykuję bylejakość rybnickich rozwiązań, wpychanych na często na siłę
    "objekty które nie są konieczne - przykładowo przepust w ul. Wolnej czy Miarki? Przecież je łatwo ominąć jadąc np. Żorską i Sybiraków"
    widać że jeździsz tam tylko palcem po mapie i nigdy tam nie byłeś, szczególnie w godzinach szczytu, wtedy widziałbyś jak "łatwo" można je ominąć według Twojego pomysłu, powiedz tak wszystkim stojącym przed zamkniętymi rogatkami, że wspomniane przeze mnie wiadukty , to "objekty które nie są konieczne" zapewne się z Tobą zgodzą

    18 4
  • ~Arteks 2018-06-18 22:19:35

    @ursus - pytanie, czy zrobiłeś coś w sprawie likwidacji tych przejazdów? Czy napisałeś jakieś pismo? Czy zebrałeś podpisy innych mieszkańców dzielnicy którzy by cię poparli. Czy rozmawiałeś na ten temat z radnymi, czy spotkałeś się z władzami miasta? Czy zgłaszałeś to jakimś posłom lub w PKP PLK? Prawda, że nie? Więc o co te pretensje do kolei skoro nawet tobie zależy na czymś tylko teoretycznie? ;) I już skończ nudzić przy każdym temacie o źle wykonanych drogach rowerowych bo się na tym kompletnie nie znasz, a w dyskusjach które toczyliśmy ani razu nie podałeś jakiegoś kontrprzykładu, jak można było zrobić coś lepiej. Czy to nie jest z twojej strony już jakieś natręctwo??? Potrafisz tylko bezproduktywnie krytykować, a przypuszczam, że nawet nie chciało ci się wziąć udział w konsultacjach dotyczących planu mobilności miejskiej i przedstawić swoje "lepsze" rozwiązania.

    2 22
  • ~ursus 2018-06-18 23:04:16

    ~Arteks gratuluję, jak nie masz niczego mądrego do napisania jako odpowiedź, to zaczynasz wycieczki personalne:
    "pytanie, czy zrobiłeś coś (...) Prawda, że nie?" znowu wiesz o mnie więcej niż ja sam, a ja jakoś nie czuję obowiązku spowiadania się Tobie z własnej działalności
    "I już skończ nudzić przy każdym temacie o źle wykonanych drogach rowerowych bo się na tym kompletnie nie znasz" jak tak twierdzisz, to zapewne (w Twoich oczach) się nie znam, ale jeżdżę rowerem także poza Rybnikiem i mam porównanie, jak pewne rzeczy mogą być wykonane,
    daleko mi do samozwańczego "eksperta" który podnieca się bezkrytycznie na tym portalu wszystkim, co serwuje nam władza (zarówno tak, jak i poprzednia),
    "przypuszczam, że nawet nie chciało ci się wziąć udział w konsultacjach dotyczących planu mobilności miejskiej i przedstawić swoje "lepsze" rozwiązania" może i chciało, nie Tobie to oceniać, ale wystarczy że Ty wziąłeś udział serwując swoje oderwane od realiów "dobre rady"

    13 2
  • ~ursus 2018-06-18 23:07:33

    "nie podałeś jakiegoś kontrprzykładu, jak można było zrobić coś lepiej"
    wysil się i przypomnij sobie

    11 2
  • ~Arteks 2018-06-18 23:44:01

    @ursus - to nie jest żadna wycieczka personalna. Zwróciłem uwagę, że masz nieuzasadnione pretensje do kolei która nie jest zobowiązana do likwidacji przejazdów z drogami o niskim statusie. A tobie się chce uprawiać bezproduktywne krytykanctwo - ale przy tym nie chce ci się nic zrobić - nawet uczestniczyć w konsultacjach. A mi się chciało zarówno uczestniczyć w konsultacjach rowerowych (przy okazji poznałem sporo zapalonych rowerzystów z SR) jak i przeczytać specyfikację remontu linii Nędza-Rybnik-Chybie i przesłać swoje uwagi do PLK, UM co można jeszcze poprawić tak aby było lepiej dla pasażerów i mieszkańców miasta. Odpowiadasz jakimiś głupimi uwagami w moją stronę i w stronę władz miasta, a w wątku o kolei ciągniesz teraz te swoje smuty o rowerach (jak jakieś natręctwo). Dlaczego mamy nie cieszyć się i nie chwalić dobrych rozwiązań wprowadzanych przez nasze miejskie władze i oficera rowerowego który jest urbanistą w dodatku z młodego pokolenia? To lepiej byłoby dla ciebie aby zajmował się tym jakiś leśny dziadek?

    2 19
  • ~ursus 2018-06-19 00:40:35

    ~Arteks pretensje raczej do władz miasta, że nie lobbowały i nie negocjowały w PLK tego tematu
    "drogami o niskim statusie" pełniącymi rolę obwodnic wschód - północ w mieście
    " Dlaczego mamy nie cieszyć się i nie chwalić dobrych rozwiązań wprowadzanych przez nasze miejskie władze i oficera rowerowego"
    dlatego, że wychylając nos poza Rybnik, możemy zobaczyć, jak daleko im do rozwiązań stosowanych nie tylko w świecie, ale i w Polsce
    "jest urbanistą w dodatku z młodego pokolenia" i co z tego, jak chyba nie miał okazji jeździć rowerem po innych, nowocześniejszych miastach, skoro wprowadzane rozwiązania odbiegają od tych stosowanych w bardziej rozwiniętych rowerowo miastach
    "To lepiej byłoby dla ciebie aby zajmował się tym jakiś leśny dziadek?" lepiej brać przykłady z lepszych, czy wystarczy cieszyć się, że u nas nie jest aż tak źle ?

    10 2
  • ~ursus 2018-06-19 01:34:38

    ~Arteks przy okazji Twoich wywodów na temat podziału obowiązków między koleją, a samorządami, to niestety nie chcesz zrozumieć podstawowej sprawy, mnie jako mieszkańca nie muszą obchodzić podziały kompetencji i inne szczegóły, od tego (przynajmniej teoretycznie) mamy w mieście sowicie opłacanych, m.in. z naszych podatków i innych danin, fachowców, których zadaniem jest działanie na rzecz poprawy jakości funkcjonowania miasta, także w temacie dróg i komunikacji (niestety to też teoria)
    a konsultacje ? idealnym przykładem podejścia władz do mieszkańców była niedawna debata w sprawie drogi Pszczyna Racibórz, najpierw zapada decyzja, wysiedla się ludzi, prace są w dalekim stadium zaawansowania, a później dopiero zaprasza się mieszkańców na debatę i to jeszcze o takiej porze, by nie pojawił się żaden normalnie pracujący mieszkaniec

    12 2
  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-19 07:56:14

    @ Arteks - no, ja jeździłem słuzbowo po Monachium i jakoś nie podzielam Twojego zdania, że "tylko w piątki się korkuje". Wystarczy z grubsza poszukać, np. badań TomTom:

    "Munich. According to a study by navigation device manufacturer TomTom, Munich ranked number 28 among European cities and number 1 among German cities for the amount of traffic jams it experiences. The traffic jams go up to 38 percent of major roads in a working day. 2nd and 3rd places are occupied by Warsaw and Wroclaw, followed by London and Edinburgh in 4th and 5th."

    Także porównując to do naszego lokalnego piekiełka - w Rybniku jakby nie patrzeć, to stoją wszystkie główne drogi i te dojazdowe do nich, z tym że Rybnik nie ma pełnych obwodnic i jak ktoś mieszka w śródmieściu a pracuje poza Rybnikiem, to ma problem (w godzinach porannego i popołudniowego szczytu). Także ten, jakby nie spojrzeć, do ścisłego centrum wjeżdżają ci, co muszą - bo tu mieszkają albo prowadzą biznes/załatwiają inne sprawy.

    Już tłumaczę Ci, o co chodzi z Amsterdamem, bo widzę, że nie załapałeś - w Amsterdamie jest od cholery samochodów pomimo tego, że można poruszac się szybko i sprawnie NS plus tramwajami po mieście. Holandia: 491 samochódw na 1000 mieszkańców (przy 9.4 mln pojazdów) - Polska: 546 samochodów na 1000 mieszkańców (przy 24 mln pojazdów); jak to jest, że kraj 8 razy mniejszy od Polski ma zaledwie o połowę mniej aut, niż my i przy tym prawie taką samą liczbę pojazdów per capita? Wyprzedają nas takie kraje, jak Luxemburg czy Finlandia. Wracając do Niemiec - wg ACEA, ilość samochodów ciągle wzrasta (548 na 1000)... A Szwajcarzy? No patrz pan, prawie 5 mln pojazdów i 541/1000 - jak na taki mały kraj, to ciasno, c'nie?

    Co do wprowadzania innych zagranicznych rozwiązań - taaa, trzeba by wyburzyć połowę miasta... Nic Ci nie przynam, zrównoważony transport - jasne, zwłaszcza gdy co najmniej połowa miasta pracuje poza nim. Wiem, czym jest zrównoważony transport (nota bene - w UK pracuję dla Nexusa...) i chciałbym, by Rybnik miał kolejkę a la Tyne And Wear Metro - bo co mi po jeżdżeniu do Wodzisławia? Co mi po jeżdżeniu po Rybniku skoro pracy tutaj dla mnie nie ma a jak jest to w Katowicach albo Ostrawie, ewentualnie w Gliwicach? Autobusem po Rybniku? Nie no, weź - zdarzało się mi chcieć podjechać ze śródmieścia np. na Sygnały czy choćby na Przemysłową i co? I nic, jest drogo, kiepsco i mało. Pociągiem do Katowic? Pffff, godzina jazdy o ile nie pracuje się w Altusie (a z tego, co wiem, to wiele firm wyprowadziło się z Altusa w centrum) Idę o zakład, że sporo osób tak myśli.

    Ja lubię autobusy i kolej, fajnie że się to rozwija tylko IMHO zwiększenie liczby pociągów między Rybnikiem a Wodzisławiem jest po prostu bezsensowna (zobaczymy za pół roku) i na pewno nie spowoduje, że wrócę do Rybnika na więcej, niż na parę dni :)))
    Zrównoważony transport - mieszkając w śródmieściu, jestem wszędzie z buta, czasem rowerem, autem po mieście nie jeżdżę. W Rybniku nie ma P+R, transport miejski się dopiero rozbudowuje (a przynajmniej udaje, że to robi) bo szkielet sieci ZTZ nie zachęca do korzystania z autobusów... (nie rozumiem też częstotliwości rozkładów jazdy). Zrównoważony transport to efektywna komunikacja, która w Rybniku jeszcze leży i jest w powijakach. Podobno celem zrównoważonego transportu jest ograniczanie aut w centrum miasta a UM buduje wielopoziomowy parking, który przesunie stojace auta z jednego miejsca w drugie zamiast wyrzucić je ze ścisłego centrum w ogóle.

    12 3
  • ~Arteks 2018-06-19 09:47:34

    @ursus - brniesz w kółko bez argumentów, a Rybnik bierze przykład od najlepszych (tylko tam są kontrapasy!) realizując kompleksowo program mobilności miejskiej w którym rowery mają odgrywać większą rolę w podróżach niż kiedyś. Tak jak kiedyś Gdańsk, Gdynia, a od niedawna także Tychy czy Katowice. Efekty tego już są bo ilość rowerzystów w naszym mieście skoczyła diametralnie co naocznie widać. 2000 uczniów dojeżdża do szkół ma rowerze (akcja rowerowy maj). Dlaczego? Bo pojawiła się świetna infrastruktura w wielu miejscach i ludzie przestają się bać korzystać z rowerów. Nie sprawdziły się też żadne czarne scenariusze o których ględziliście całą jesień i zimę o wypadkach. Nadal wypadki to domena aut. @Cuthbert_Collingwood - sam dowodzisz, że ilość samochodów na głowę jest już w Holandii mniejsza niż w Polsce co jest ciekawe bo Holandia to o wiele bardziej bogaty, rozwinięty i zurbanizowany kraj od Polski. A to jeszcze nie wszystko bo ludzie na zachodzie mają czasami auto ale wiedzą gdzie i kiedy nim jechać. Moi znajomi którzy mieszkają na peryferiach Berlina mają auto i bezimienny bilet miesięczny. Autem jeżdżą na większe zakupy, do Polski oraz do znajomych którzy mieszkają na peryferiach. Do pracy, lekarza, fryzjera, rodziny do centrum jeżdżą tylko zbiorkomem. Czasami się zdarza, że jednocześnie muszą jechać gdzieś oddzielnie to wtedy jedna osoba jedzie autem, druga pociągiem. A u nas mentalność jednak jest taka, że wszyscy wszędzie chcą jeździć autami, a ci z peryferiów mają czasami nawet po 2-3 auta... Utrzymując je ponoszą ogromne koszty ubezpieczenia, napraw, paliwa itd i potem brakuje im kasy na... normalne i ekologiczne ogrzewanie. Czemu ciągle cię oburza, że kolej aglo uruchomiono do Wodzisławia? Bo Wodzisławska jest najbardziej zakorkowaną ulicą w Rybniku, a Rybnicka w Wodzisławiu. Poza tym władze Wodzisławia i Rybnika można uznać za nowatorskie i elastyczne czego nie można powiedzieć o władzach Gliwic. Frankiewicz to stara konserwa która zlikwidowała tramwaj, wybudowała DTŚ przez centrum miasta, pozwala parkować auta przy samym Rynku i nie wybudowała ani jednego odcinka drogi rowerowej... To jest inna epoka z którą się nie dogadasz w sprawie dofinansowania pociągów. A z Wodzisławiem się dało. Nie masz też racji odnośnie taryf bo spadły ceny biletów na pociągi (z Rybnika do Katowic do 9 zł, z Wodzisławia do Rybnika do 4 zł). Spadły ceny biletów komunikacji miejskiej w Wodzisławiu i ZTZ. Więc cały czas jest jakiś postęp bo ekipa Kuczery jest konsekwentna od jakiegoś czasu w działaniu i nie przejmuje się głosami malkontentów i zgredzików. Pociąg aglo do Katowic który staje na każdej stacji i jedzie ok 60 min to wcale nie jest zły jeśli chodzi o czas. Pociągi przyśpieszone ok. 50 min (rano jadą takie 2 + ekspres, po południu 1 + ekspres). Jadąc autem zyskujesz na czasie tylko wtedy kiedy nie jedziesz w godzinach szczytu. W Orzeszu, Łaziskach, Mikołowie które mają bliżej do Katowic - co raz więcej ludzi podjeżdża pod dworce autami i zostawia tam auta bo jeśli pracują w centrum Rybnika czy Katowic - dojadą pociągiem szybciej. Tu też mamy postęp. To na co jeszcze czekam to podwyżki cen za parkowanie w centrum bo jeśli bywasz w Amsterdamie czy Monachium to chyba zauważyłeś ile tam kosztuje parkowanie? W Rybniku oddajemy powierzchnię autom w centrum za śmiesznie niskie kwoty.

    3 23
  • ~ursus 2018-06-19 12:34:32

    ~Arteks "ursus - brniesz w kółko bez argumentów" ponieważ argumenty jeżeli nie są zgodne z Twoim myśleniem przestają być argumentami
    "a Rybnik bierze przykład od najlepszych (tylko tam są kontrapasy!) (...) Tak jak kiedyś Gdańsk, (...)" widać nie jeździłeś nigdy rowerem po Gdańsku i nie dociera do Ciebie, w jakich miejscach buduje się tam kontrapasy, a w jakich u nas, z resztą dyskutowaliśmy już kiedyś na ten temat, pamiętasz jak wymieniłem Ci wszystkie główne trasy rowerowe w mieście na których NIE MA kontrapasów ? ty tymczasem dalej brniesz w swoje teorie i podpierasz się bardzo wybiórczymi danymi z sieci, dlatego jakakolwiek dalsza próba polemiki jest z góry skazana na niepowodzenie

    13 1
  • ~ursus 2018-06-19 13:24:41

    Arteks "Moi znajomi którzy mieszkają na peryferiach (...) do centrum jeżdżą tylko zbiorkomem. (...)A u nas mentalność jednak jest taka, że wszyscy wszędzie chcą jeździć autami, a ci z peryferiów mają czasami nawet po 2-3 auta.."
    mój znajomy w Warszawie też, bo do centrum jedzie SZYBCIEJ pociągiem (autobusy też stoją w korkach tam, gdzie nie ma buspasów) niż samochodem, pomimo posiadania służbowego samochodu i własnego parkingu w firmie
    ale to nie mentalność tylko potrzeba, skoro podróż "zbiorkomem" z większości dzielnic trwa nawet kilka razy dłużej niż samochodem, a do wielu miejsc nie da się sensownie dojechać to czemu się dziwisz, każdy wybiera to, co jest dla niego wygodniejsze, niestety oprócz czczej gadaniny, wbrew zapowiedziom władz niewiele się zmieniło w tym temacie (nie mówię tu o komunikacji rowerowej, bo nie zawsze i wszędzie można jechać rowerem, poza tym skupienie się tylko na komunikacji rowerowej, bez rewolucji"zbiorkomu" jest spychaniem problemu komunikacji na mieszkańców), będzie szybciej i wygodniej "zbiorkomem"niż samochodem, to ludzie sami się przesiądą i nie trzeba będzie żadnych ograniczeń administracyjnych

    9 1
  • ~ursus 2018-06-19 13:27:15

    "Poza tym władze Wodzisławia i Rybnika można uznać za nowatorskie i elastyczne czego nie można powiedzieć o władzach Gliwic. (...). To jest inna epoka z którą się nie dogadasz w sprawie dofinansowania pociągów."
    tylko że Rybniczanom bardziej przydałaby się sprawna komunikacja do Gliwic a nie Wodzisławia

    12 2
  • ~Arteks 2018-06-19 14:32:48

    @ursus - myślę, że masz jakieś fobie na punkcie rowerów i kontrapasów bo ktoś kto ich nie lubi, wyraziłby się raz lub podjąłby dyskusję w wątku o rowerach. A ty to męczysz nawet w wątku o modernizacji linii kolejowej - chyba największej inwestycji kolejowej od czasu elektryfikacji rybnickiego węzła. Dlaczego w tym temacie nie masz nic ciekawego do napisania? Akurat Gdańsk jest świetnym przykładem na to, że miasto i mieszkańcy szanują zbior-kom i chętnie z niego korzystają, szanują rowerzystów i nie mają nic przeciwko, że miasto inwestuje od lat w trasy rowerowe, w Śródmieściu wprowadzono tempo 30, a prawie na każdej jednokierunkowej ulicy jest kontrapas. Ze względu na turystykę przemieszczają się tam dzikie tłumy ludzi i jakoś dla wszystkich jest miejsce, a kierowcy już dawno pogodzili się z rozwiązaniami które u nas budzą zdziwienie i niezrozumienie. Co do kierunków to Śląsk jest regionem gdzie ludzie przemieszczają się do różnych miejsc za pracą. Akurat takie miasta jak Rybnik są dużymi generatorami miejsc pracy, administracji, handlu, usług więc w naszym interesie jest to aby komunikacja poprawiała się na tyle aby zarówno dojeżdżający do Rybnika jak i wyjeżdżający za pracą za jego granice chętniej korzystali z transportu szynowego. Kolej aglo SR-SWD jest świetnym rozwiązaniem dla dojeżdżających od południa. Wodzisławska należy do najbardziej obciążonych ulic w naszym mieście, a skrzyżowania z tą ulicą już dawno osiągnęły swoje maksimum przepustowości. Jestem jak najbardziej za przywróceniem ruchu pociągów do Gliwic. Ale warto też brać pod uwagę fakt, że linia do Gliwic nie ma tak dobrego przebiegu jak ta do Wodzisławia. Omija w dużej mierze skupiska ludzkie i prowadzi dość okrężnie. Jedynie w okolicy kopalni w Knurowie można byłoby stworzyć dobrze prosperujący przystanek podobnie jak na wysokości centrum logistycznego w Gliwicach oraz istniejących w Rybniku Paruszowcu i Leszczynach które mają niezłe położenie.

    2 18
  • ~ursus 2018-06-19 15:01:25

    Arteks
    akurat temat kontrapasów jako symbol nowoczesności zacząłeś Ty :)
    "Akurat Gdańsk jest świetnym przykładem(...)" zgadza się i żałuję że Rybnik nie czerpie tam wzorców i chce iść za tym przykładem
    "szanują zbior-kom i chętnie z niego korzystają" tylko że tam do najbardziej odległej dzielnicy zbior-kom jeździ nawet dni wolne max co pół godziny, do tego różne warianty papierowych biletów, sprzedawanych także w automatach nie odstraszają okazjonalnych pasażerów (u nas albo masz kartę, albo kupujesz droższy bilet u kierowcy pod warunkiem że go sprzeda)
    "w Śródmieściu wprowadzono tempo 30, a prawie na każdej jednokierunkowej ulicy jest kontrapas" z definicji buduje się je na drogach jednokierunkowych, a u nas buduje się je odwrotnie niż tam, na głównych drogach jak Chrobrego, Miejskiej czy 3 Maja
    linia do Gliwic nie ma tak dobrego przebiegu jak ta do Wodzisławia" ale mija korki na wyjeździe z Rybnika i wjeździe do Gliwic i w tym, pod warunkiem odpowiedniej prędkości jazdy, może mieć przewagę nad autobusem

    12 5

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Prezydent Rybnika zarabia "na rękę" 8 750 zł. Czy to odpowiednie wynagrodzenie?





Oddanych głosów: 3227