zamknij

Biznes

Samochody elektryczne parkują w Rybniku za darmo. Radni: a co z hybrydami i autami na gaz?

2017-09-25, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Rada miasta zdecydowała o zwolnieniu z opłat parkingowych kierowców samochodów elektrycznych. Ma być to ukłon z stronę osób, które przyczyniają się do poprawy ochrony środowiska. Uchwała nie obowiązuje jednak tych, którzy posiadają samochody hybrydowe i na LPG. Radna Anna Gruszka pyta: dlaczego?

Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały: „Promując ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska proponuje się zwolnienie z opłat dla posiadaczy samochodów elektrycznych. Miasto Rybnik dąży do zmniejszenia zanieczyszczenia generowanego przez transport drogowy, dlatego promuje nowoczesne technologie, które to mają na celu poprawę ochrony środowiska oraz warunków życia mieszkańcom”.

Reklama

Tym samym kierowcy elektrycznych samochodów, obojętnie czy są rybniczanami, czy nie, zwolnieni są z opłat na parkingach znajdujących się przy drogach publicznych.

Radna Anna Gruszka z Samorządowego Ruchu Demokratycznego zawnioskowała, by zmienić treść uchwały. Jej zdaniem ekologicznymi samochodami są też te, określane jako hybrydy i z instalacją LPG. - Są tak samo ekologiczne jak elektryczne. Ich właściciele też powinni być zwolnieni z opłat – dodała.

>>W Rybniku mamy już punkt ładowania elektrycznych samochodów<<

Jak tłumaczy wiceprezydent Janusz Koper, hybrydy nie zostały uwzględnione w uchwale, ponieważ po części korzystają nadal z silników spalinowych. - Bardzo często jest to nawet silnik dieslowski. W przypadku silników na LPG – również w większej części są one dwuzakresowe, czyli częściowo można jeździć na gazie i paliwie – mówi. Dodał na końcu, że jeżeli taka będzie wola rady – zwolnienia z opłat parkingowych zostaną też rozszerzone do właścicieli powyższych pojazdów.

Wniosek radnej Anny Gruszki nie został przyjęty przez radę. Uchwała przyjęto 19 głosami „za”. Jedna osoba była przeciwko, cztery się wstrzymały.

A jak Wy uważacie, czy samochody hybrydowe i na LPG też powinny zostać zwolnione z opłat?

Oceń publikację: + 1 + 99 - 1 - 43

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~Arteks 2017-09-25 17:56:44

    Nie jest to najlepszy pomysł bo wprawdzie elektryki nie smrodzą ale... zajmują powierzchnię. A Rybnikowi jest potrzebne zmniejszenie ruchu aut w centrum i likwidacja wielu miejsc parkingowych które teraz najzwyczajniej straszą i psują nasze Śródmieście.

  • ~master4k 2017-09-25 18:33:33

    Żaden z samochodów wymienionych w artykule, w tym również "pełny" elektryk NIE jest ekologiczny. W Polsce prąd jest w lwiej części produkowany z węgla, którego spalanie jest średnio ekologiczne. W efekcie czego, to czy dana postać paliwa jest palona w piecu, czy w cylindrze nie robi to jakiejś wielkiej różnicy. O produkcji "elektryków" wystarczy powiedzieć, że do najbardziej ekologicznych również nie należy. Gdyby prąd pochodził ze źródeł w 100% odnawialnych jak np. w przypadku nowego dachu solarnego Tesli, to miałoby to jakiś głębszy sens. A tak, jak mawia pewien znany komentator sportowy, cały pomysł to tylko truskawka na torcie.

    @ Arteks

    Czyli co? Stawiamy na jazdę konną? Może wozy drabiniaste?
    Mamy XXI wiek. Nie zapominaj o tym.

    97 11
  • ~Karolina Smołka 2017-09-25 19:09:14

    Ludzie czy my żyjemy w średniowieczu
    Auta są po to żeby nimi jeździć
    Nie po to ktoś robi prawko od tak sobie tylko żeby jeździć
    Rozumiem czyste powietrze ale nie przesadzajmy bo się cofamy chyba do średniowiecza
    To co się w Rybniku wyrabiam odnośnie czystego powietrza staje się śmieszne powoli...

    93 29
  • ~Robin Tell 2017-09-25 19:54:08

    Niestety, jeżeli ja mam do wyboru: dojeżdżać do pracy autobusem z chamsko wychowaną młodzieżą i moim samochodem to wybieram samochód. I nie życzę sobie, by radni albo prezydent dyktowali mi wybór środka transportu. Szczególnie, że Rybnik nie ma już bezpłatnych miejsc do parkowania, jak inne okoliczne miasta w naszym regionie/rejonie. Czy pani Gruszka dojeżdża na posiedzenia rady na gazie lub hybrydą? Bo jeżeli tak to dba o własny interes.

    70 12
  • ~pprywatne 2017-09-25 19:56:51

    Czekam na to, gdy wprowadzą akcyzę na prąd do samochodów... Niech no ich jeszcze przybędzie, a wtedy nasi władcy coś wymyślą...

    48 0
  • ~Arteks 2017-09-25 20:34:50

    @master4k - żadne wozy drabiniaste. Mamy XXI wiek i możemy się uczyć od bogatszych i bardziej rozwiniętych jak tam poradzono sobie z nadmiarem samochodów. A poradzono sobie właśnie w ten sposób, że dzięki różnym działaniom - wypchnięto auta na zewnątrz miast. A centra oddano: pieszym, rowerzystom i transportowi miejskiemu. Tak funkcjonuje każde miasto w Niemczech, Austrii, Szwajcarii czy Skandynawii. Natomiast jeśli już cię bawi szukanie odpowiedników do naszych czasów to my obecnie przerabiamy to co miasta na zachodzie Europy 40-50 lat temu więc przynajmniej możemy się uczyć tych dobrych wzorców i nie popełniać tych samych błędów. Wszystko jest dla ludzi tak samo auta, alkohol, sport czy leki. Ale z niczym nie można przegiąć. My w Rybniku i innych miastach Śląska przegięliśmy z moto-kultem. I teraz trzeba to naprawiać bo negatywne konsekwencje tego stanu już są. @Robin Tell - z chamstwem można się spotkać wszędzie - czasami w autobusie, czasami na pasażu, czasami w pracy, a czasami jadąc autem po drodze, więc to żaden argument. Należy się pocieszać tym, że jednak większość społeczeństwa nie jest schamiona.

    14 87
  • ~ursus 2017-09-25 20:55:52

    autobusy na metan (CNG) po co, przecież diesel jest lepszy - takie eko postrzeganie ma nasza władza, dlatego zaskoczony byłbym, gdyby nie odrzucono LPG, w cywilizowanych państwach, czy miastach ruch samochodowy wyprowadzono na obrzeża (obwodnice i markety) i dobrze rozwinięto komunikację miejską, u nas niestety władza paradoksalnie jedyne co robi, to wprowadza nieskuteczne środki zniechęcenia indywidualnych zmotoryzowanych, skazanych przez tą samą władzę na własne samochody, z powodu kiepskiej organizacji komunikacji miejskiej, którą sama zarządza

    29 1
  • ~master4k 2017-09-25 21:05:17

    @ Arteks

    Czy Ty w ogóle byłeś chociaż raz za granicą? (Sosnowiec się nie liczy).

    "Tak funkcjonuje każde miasto w Niemczech, Austrii, Szwajcarii czy Skandynawii.".

    Dziwnie rozumiesz pojęcie "każde". Albo rżniesz głupa, albo celowo próbujesz nawijać ludziom makaron na uszy, żeby uwiarygodnić te swoje kocopoły.

    Wziąłem na warsztat przywołane prze Ciebie Niemcy i po 5 minutach szukania wyszyły takie oto wyniki:

    W Niemczech miast powyżej 100.000 mieszkańców jest ok. 80.
    Ale TYLKO 25 miast w Niemczech, NIEZALEŻNIE od wielkości, ma różne ograniczenia dla ruchu samochodowego. Czasem jest to całe centrum, czasem stare miasto, czasem jedynie rynek, a czasem tylko jedną albo dwie ulice.

    Te Twoje KAŻDE jest mniejsze niż 1/3 miast o zaludnieniu nie mniejszym niż 100.000. Ile jest miast i miasteczek poniżej 100.000 osób w Niemczech nie ma sensu wspominać, bo jest ich raz tyle co w Polsce.

    Te Twoje rewelacje przegrywają z kretesem w konfrontacji z głupią Wikipedia. O stronach poświęconych tej tematyce nawet nie wspominam. Nie kompromituj się...

    75 5
  • ~Arteks 2017-09-25 22:04:02

    @master4k - ale przecież ty się nie interesujesz transportem, mieszkasz na wsi w SRB, a niemieckie miasta chcesz sprawdzać za pomocą wikipedii... Byłeś chociaż raz w życiu na jakimś stażu w Niemczech, pracowałeś tam, jeździłeś turystycznie, masz tam rodzinę? Jeśli nie to po ci taka głodna gadka. Mam lepszy pomysł. Wbij sobie w google miasto w ruchu. I poczytaj na temat nowoczesnych trendów, pooglądaj zdjęcia. Nie musisz się do niczego przekonywać ale już nigdy nie wyskoczysz z jakimś "makaronem". Zrównoważony transport to pojęcie o którym na zachodzie uczą nawet w szkołach, u nas wielu dorosłych nie wie co to jest... Dobrze, że władze Rybnika już wiedzą. :D

    8 78
  • ~Arteks 2017-09-25 22:09:39

    @ursus - do niedawna też uważałem, że władze miasta nie robią zbyt wiele w tematach transportowych. Ale od ponad roku dzieje się naprawdę wiele w Rybniku. Natomiast czasami trzeba trochę cierpliwości. Ja też się wkurzałem jeszcze niedawno, że infrastruktura rowerowa się za bardzo nie poprawia mimo wielu deklaracji... Dzisiaj jechałem pierwszy raz oświetlonymi asfaltowymi bulwarami Nacyny i jestem naprawdę pod wrażeniem całej trasy! W tym roku obniżono też znacząco ceny przejazdów ZTZ, jednocześnie podwyższając ceny abonamentów parkingowych. Uruchomiono kilka nowych przystanków. Ma być budowany nowoczesny parking wielopoziomowy. Prezydent obiecał w radiu poprawę układu linii i rozkładów jazdy. Sporo się dzieje w tematach kolejowych. Zaczyna się to pomału układać w jakąś całość. Zobaczysz, że jeszcze Rybnik będą pokazywać jako przykład pozytywnych zmian w transporcie. Swoją drogą to jedyna szansa na odkorkowanie miasta.

    12 49
  • ~pilak34 2017-09-25 22:26:41

    A co tam bogatym trza dać jeszcze parking za darmo a zwykły kowalski zapierdziela czerwonym bo mysli sobie że jest Eko

    43 3
  • ~ursus 2017-09-25 22:42:11

    co z tego że "obniżono ceny (...) podwyższając ceny abonamentów", "Uruchomiono kilka nowych przystanków" Ma być budowany nowoczesny parking wielopoziomowy." itd. jak w mojej dzielnicy pomimo wieloletnich obietnic autobusy jeżdżą w szczycie co godzinę (o weekendach nie wspomnę), robiąc za każdym razem okrężną wycieczkę krajoznawczą przez połowę miasta, a "Prezydent obiecał w radiu poprawę układu linii i rozkładów jazdy." co przypomina mi bajki braci Grimm i "Sporo się dzieje w tematach kolejowych" tylko jaka w tym zasługa naszych lokalnych włodarzy ? dopóki nie będzie integracji i wyjścia na przeciw rzeczywistym potrzebom mieszkańców (przykładem niech będzie też przejście pod torami na Paruszowcu, pojawiające się w obietnicach przed każdymi wyborami) oraz wspólnego biletu z innymi środkami komunikacji, dalej będziemy komunikacyjnym zaściankiem Europy i żadne deklaracje prezydenta, chociażby pojawiły się w propagandowym serialu w ogólnopolskiej telewizji tego nie zmienią; z perspektywy mojej dzielnicy, pomimo wieloletnich obietnic, nie widzę żadnej poprawy w tym zakresie, może jeszcze w moim życiu doczekam się znaczącej poprawy w tym zakresie, ale nie nastawiam się na to, patrząc przez pryzmat własnych wieloletnich obserwacji

    26 0
  • ~milkboxer 2017-09-25 23:35:38

    ~master4k te ograniczenia, o których piszesz to są Umweltzone, a nie żadne ulice wyłączone z ruchu. Umweltzone to strefa, gdzie nie mogą wjeżdżać w ogóle auta nie spełniające norm emisji spalin, np. wszystkie Passaty TDI sprzed 2006 roku (ulubiony wóz Polaków) nie mogą wjechać do Wuppertalu od 2014 roku. Poza tym ta lista jest jednak trochę dłuższa niż 25: http://gis.uba.de/website/umweltzonen/umweltzonen.php Nie lubię się z Arteksem, ale muszę mu przyznać, że każde niemieckie miasto ma duże ograniczenia we wjeździe samochodów do centrum. Na przykład w Recklinghausen, które jest dobrym odpowiednikiem Rybnika (też pogórnicza dziura bez większych perspektyw na uboczu dużego regionu przemysłowego), nie można autem wjechać w ogóle do centrum, a te centrum jest trzy razy większe jak rybnickie.

    16 3
  • ~Arteks 2017-09-25 23:50:04

    @milkboxer - przypominasz mi hindenburgstrasse - gościa z Dębieńska który kiedyś często tu bywał i zawsze popadał w różnego rodzaju skrajności. Przykład z porównaniem Recklinghausen do Rybnika raczej nietrafiony. Mam rodzinę w okolicy i tam z Recklinghausen się nabijano tak jak u nas z Jastrzębia... Przez wiele lat nie dojeżdżały tam nawet pociągi - co w Niemczech budziło jeszcze większy ubaw niż w Polsce bo tam jest to prawie nie do pomyślenia aby kolej nie docierała do miast min. 50 tysięcznych a te Recklinghausen ma ok. stu chyba. Zresztą u nas Jastrzębie też by chciało. Dzięki, że przynajmniej z tymi zonami dla pieszych nie twierdzisz, że białe jest czarne, a czarne białe ale napisałeś tym dzieciakom - tak jak jest. Ja nie spotkałem jeszcze w Niemczech miasta które nie miałoby ograniczeń w ruchu samochodowym w centrum. A byłem w wielu.

    6 34
  • ~Arteks 2017-09-26 00:02:33

    @ursus - bo to jest początek zmian. I zgadzam się, że obiecano dla twojej dzielnicy bardzo ważną inwestycję - przepust i centrum przesiadkowe. Zobaczymy czy się z tego wywiążą. Natomiast odnośnie ilości autobusów - czy ktoś z waszych radnych czy mieszkańców o to apelował czy też tylko ja? Bo zwracałem uwagę jeszcze w czasach Fudalego i za Kuczery też w paru wątkach, że autobusów w kierunku Paruszowca i Elektrowni jest za mało. Wytykałem też na brak sensownej linii łączącej zakłady na Paruszowcu z Nowinami, a także kiepściutką ofertę dla tych nowych osiedli na Stawowej. Bardzo niecierpliwie czekam na te zmiany zapowiadane przez prezydenta.

    5 30
  • ~milkboxer 2017-09-26 00:02:52

    ~Arteks z Rybnika też się poza Rybnikiem nabijają... o ile ktoś wie, gdzie w ogóle Rybnik jest, bo nie jest to miasto zbyt znane nawet na Śląsku

    23 14
  • ~Arteks 2017-09-26 00:38:25

    @milkboxer - strasznie kiepski suchar... W dodatku zaprzeczyłeś sobie bo jeśli nie znają to się nie nabijają hehe Ale jak każdy hejter - sam nie wie co pisze. ;)

    11 33
  • ~Mateusz Pytlik 2017-09-26 06:06:30

    No i kolejny przykład dyskryminacji osób, prze władze. Już próbują wymusić na nas zakup elektrycznego samochodu. Znając realia gdy tylko zostanie zakupiona większość elektryków to i tak zaplacicie za parking.... No i dlaczego pewne osoby(a jest ich dość duzo) otrzymują bezpłatne karnety na parking? Na każdym kroku w moim odczuciu jesteśmy dyskryminowani.

    17 4
  • ~Targenor 2017-09-26 08:46:00

    Kolejne działanie na pokaz. Wszystkie 4 samochody elektryczne w Rybniku będą mogły zaparkować za darmo, a z kominów na domkach i tak będzie leciał dym z palonych śmieci, bo dzięki rewelacyjnej nowej ustawie jeszcze mniej ludzi będzie stać na palenie w piecu dobrej jakości węglem. O wymianie kotła na ekologiczny nie wspomnę.

    19 6
  • ~master4k 2017-09-26 09:06:29

    @milkboxer

    Umweltzone, a carfree cities, to są dwie różne sprawy. Ja pisałem o tym drugim rozwiązaniu, które eliminuje każdy ruch samochodowy niezależnie od tego czy chodzi o hybrydę, czy przechodzone Passeratti. Do sprawdzenia w internecie.

    10 2
  • ~Mariusz Grodecki 2017-09-26 11:56:46

    Miejmy nadzieję że to początek do tego aby wyeliminować z centrum śmierdzące diesle z wyciętym dpf i kopciuchy z przeglądem zrobionym za "flaszkę".

    9 12
  • ~master4k 2017-09-26 13:57:53

    @ Arteks

    W sprawach ustalania zamieszkania nieznanych Ci osób posiłkujesz się wróżeniem z fusów, czy może dzwonisz do wróżbity Macieja? Nigdy nie mieszkałem poza Rybnikiem nie licząc wyjazdów za granicę.

    Napisanie, że mieszkam poza Rybnikiem jest w takim samym stopniu prawdziwe, jak to, że Ty mieszkasz na księżycu. Ups. Chyba jednak mieszkam poza Rybnikiem...

    10 0
  • ~gonzof 2017-09-26 14:22:26

    Jak czytam te komentarze rybnickich kierowców to robi mi się niedobrze. Jako osoba, która porusza się na co dzień pieszo nie mam zamiaru ciągle zrzucać się na wasze widzimisie, miasto stawia teraz parking wielopoziomowy za 20 mln, buduje drogi za 500 mln i ciągle Wam mało.... Co jeszcze ma powstać w mieście, na co jeszcze mają się wszyscy złożyć żeby Was zaspokoić? Ile mamy pracować tylko na to, żeby ta bardziej "zamożna" i leniwa połowa mieszkańców mogła przemieszczać się po mieście swoimi kopciuchami najlepiej za darmo? Nie widzę w tym sensu..

    12 7
  • ~andrzejek85 2017-09-26 16:19:30

    Brawo dla wyborców Pani Ani G. !!!
    WIdzicie jaka ona jest mondra... LPG ekologiczne.. HAHA
    26 letni golf na LPG bardziej smrodzi niż 15 dislów.
    Gratuluję wyborcom!
    JAK powiedzcie mi jak???

    4 13
  • ~ursus 2017-09-26 17:21:30

    "26 letni golf na LPG bardziej smrodzi niż 15 dislów." skoro produktem spalania jest dwutlenek węgla i woda, to czym smrodzą, chyba że masz na myśli substancje dodawane dla bezpieczeństwa do bezwonnego gazu (serio pytam ), pomijam spalanie oleju, które w sprawnym samochodzie praktycznie nie powinno występować, wolę pojazdy napędzane gazem, niż olejem napędowym, emitujące m.in. także sadzę i tlenki azotu, pojazdy elektryczne też nie są takie eko, jak są promowane , pomijam to jak wytwarzana jest energia używana do ich ładowania, podstawą ich zasilania jest akumulator, najczęściej litowy, wytrzymujący maksymalnie kilka lat ( ile lat wytrzymują baterie w Waszych smartfonach wykonywane w podobnej technologi), kłopotliwy w utylizacji (ze względu na skład chemiczny), bez którego taki pojazd jest bezużyteczny, a by mieć rozeznanie jaki rząd wielkości może kosztować, można zobaczyć ceny o wiele mniejszych akumulatorów do rowerów elektrycznych, w hybrydach rozwiązano ten problem programowo, stopniowe zużycie i utrata parametrów akumulatora powoduje, że pojazd taki jest coraz mniej hybrydowy, a coraz bardziej spalinowy, czego zwykły użytkownik może nawet nie zauważyć

    9 2
  • ~Zoltan666 2017-09-27 18:10:37

    ktoś wie ile samochodów elektrycznych jest zarejestrowanych w Rybniku?

    9 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Lubisz zmianę czasu z zimowego na letni i odwrotnie?



Oddanych głosów: 1398