zamknij

Wiadomości

Rybnik: upamiętnią 100-lecie przyłączenia Śląska do Polski. Będą inscenizacje i koncerty

2022-06-28, Autor: 

Rybnik włączy się uroczyste obchody jubileuszu 100-lecia przyłączenia Śląska do Polski. Przed nami inscenizacje, prezentacje multimedialne, a także koncerty, w tym Sebastiana Riedela i zespołu Cree.

Reklama

Uroczystości rozpoczną się w niedzielę (3 lipca) o godz. 10.00 na rybnickim rynku, gdzie odbywać się będzie zarówno część oficjalna obchodów (złożenie kwiatów, okolicznościowe przemówienia), jak i popołudniowa część artystyczna (inscenizacja historyczna grup rekonstrukcyjnych, koncerty i prezentacje multimedialne). W ten sposób Rybnika zamierza upamiętnić wydarzenia z lipca 1922 roku.

Program obchodów – niedziela, 3 lipca:

10.00 – Złożenie przez delegacje władz miasta, powiatu i województwa wiązanek kwiatów pod tablicą i bramą powitalną przed Ratuszem

10.30 – Msza św. w Bazylice św. Antoniego w intencji 100. rocznicy włączenia Rybnika do odrodzonej Polski

10.30 – 19.00 – Prezentacje multimedialne w rybnickim Muzeum, poświęcone fotografiom oraz artykułom prasowym, dokumentującym wydarzenia sprzed 100 lat (na miejscu będą pracownicy Muzeum, wprowadzający widzów w temat)

16.00 – Inscenizacja historyczna grup rekonstrukcyjnych - odtworzenie wydarzeń sprzed 100 lat:

3 lipca 1922 r. na rybnickim rynku, przed Ratuszem podpisane zostały dwa ważne dokumenty:

- Akt formalnie kończący przejmowanie przyznanej Polsce części Górnego Śląska. Przekazujący: przedstawiciele Międzysojuszniczej Komisji Plebiscytowej i Rządzącej margrabia Asinari di Bernezzo i kontroler powiatowy w Rybniku płk Demetrio. Przejmujący: wojewoda śląski Józef Rymer, wicewojewoda Zygmunt Żurawski, Konstanty Wolny, dr Marian Różański, dr Feliks Biały, starosta powiatu rybnickiego dr Krupa, burmistrz miasta Rybnika, Władysław Weber.

- Protokół dotyczący przekazania Rybnika i powiatu rybnickiego władzom polskim. Podpisali: dr Krupa i A. Bemezzo przy asyście 29 kompanii Batalionu Strzelców Francuskich.

4 lipca 1922 r. odbyło się w Rybniku oficjalne powitanie przy pierwszej bramie, w pobliżu kościoła św. Antoniego, przedstawicieli władz polskich: wojewody śląskiego Józefa Rymera i ks. prałata Kapicy, delegata biskupiego, dr M. Różańskiego, byłego komisarza plebiscytowego na powiat rybnicki, 3 pułku strzelców podhalańskich, 1 baterii 23 pułku artylerii polowej na czele z generałem broni Stanisławem Szeptyckim, w towarzystwie gen. Osińskiego.

17.00 – Koncert „Chopin Artysta” w wykonaniu Dariusza Jakubowskiego - w program koncertu wplecione zostaną śląskie oraz rybnickie akcenty, m.in. wiersz Janiny Podlodowskiej „Ziemia Węgla”.

18.00 – Koncert „Tego nie zapomni nikt” - Piotr Tłustochowicz, Weronika Skalska, Karolina Leszko, Kasia Moś

19.30 – Koncert gwiazdy: Sebastian Riedel & Cree

---

W przestrzeni miejskiej (ulica Jana III Sobieskiego – okolice Halo! Rybnik ) pojawiły się plansze, prezentujące powiększone reprodukcje fotografii z uroczystości przejęcia miasta oraz bramy triumfalne na cześć oddziałów.

Ponadto, przy ścianie rybnickiego muzeum ustawiona została replika bramy powitalnej, przy której 3 lipca br. odbędzie się inscenizacja historyczna odtwarzająca wydarzenia jakie rozegrały się na rybnickim rynku 100 lat wcześniej.

Od 1 lipca rybnicki deptak oraz rynek udekorowane zostaną barwami polskimi i górnośląskimi.

Organizatorami obchodów są: Miasto Rybnik, Instytut Śląski i Stowarzyszenie „Słowem w Twarz”.

Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 45

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (37):
  • ~Pawel Krys 2022-06-28
    17:49:29

    57 27

    Oby tylko premier Morawiecki nie oświadczył że to on przyłączył Śląsk do Polski.
    Tak jak morze.

  • ~wolf67 2022-06-28
    20:37:31

    52 19

    A TEN Z ŻOLIBORZA POWIE ŻE TO BYŁA OPCJA NIEMIECKA A MÓJ PRADZIADEK WALCZYŁ W 3 POWSTANIACH ŚLĄSKICH TYLKO PYTAM SIE PO CO BY PIS WSZYSTKO TO ROZWALIŁ

  • ~umbrtatacici 2022-06-28
    20:39:52

    73 11

    A teraz prawda historyczna: „Rybnik - miasto, w którym podczas plebiscytu w 1921 roku 71% mieszkańców oddało głos za Niemcami”

  • ~Mael 2022-06-28
    21:19:19

    30 6

    Mój dziadek walczył w 1921 roku na Anabergu po właściwej stronie z Orlętami Lwowskimi.

  • ~KJFeliks 2022-06-28
    22:23:49

    30 0

    Jako alternatywę do pseudohistorycznych akademii rodem z prlowskiej podstawówki zainteresowanych tematem zachęcam do lektury rzetelnych opracowań:
    https://www.empik.com/powstania-slaskie-1919-1920-1921-kaczmarek-ryszard,p1221935236,ksiazka-p

  • ~Ja_2 2022-06-28
    23:56:01

    21 32

    umbrabumbra - a teraz prawda historyczna - w Rybniku przed wojną mieszkało parę tysięcy mieszkańcow. Spora część to Żydzi, którzy głosowali za Niemcami. Gdyby wiedzieli za jakim bandyckim ówczesnym krajem głosowali... W powiecie zaś, przy kilkudziesięciu tysiącach mieszkańców zdecydowana większość głosowała za Polską! Co w sumie dało dla Rybnika z powiatem miażdżącą przewagę własnie za Polską. I to suma summarum spowodowało przyłączenie tego terenu 03.07.1922 roku do Rzeczpospolitej Polskiej. Także tego tamtego, bez wybiórczej historii prosimy!
    Egon - Hanys z dziada pradziada od 200 lot! END

  • ~Gibon 2022-06-29
    07:25:11

    22 6

    Czyli Rybnik to taki trochę XX-wieczny Ługańsk. Dziś tak bardzo widać te wszystkie analogie.

  • ~Moneta 2022-06-29
    09:03:05

    27 4

    @~Ja_2
    Nie jestem RAS owcem ale TY powtarzasz propagande:
    1. Mieszkalo troche Niemcow wyznania mojzeszowego. Nie oni nie mogli przeidziec co sie wydarzy za kilkanascie lat, ale mogli przewidziec, ze nie bedzie im lepiej znajac historie pogromow w rosyjskiej Polsce = np niedalekiej Czestochowie (na poczatku XX tylko bylo kilka - z kilkoma ofiarami smiertelnymi)
    Tak samo Slazacy uczestniczacy w Powstaniach nie mogli przewidziec, ze beda traktowani jako Polacy 2 kategorii a Korfanty nie mogl przewidziec, ze trafi do Polskiego wiezienia i bedzie w nim truty a wczesniej Juliusz Haase nie mogl przewidziec, ze powstancy wytargaja mu dziecko z pociagu pod raciborzem i zastrzela w lesie.
    2. NIE summa sumarum powstanie spowodowalo przylaczenie fragmentow slaska do polski a nie glosowanie. Glosowanie Polska przegrala i nie mogla sie z nim pogodzic. Referendum - byla pelna zgoda miedzy strona Polska a Niemiecka (przeczytasz o tym w owczesnej prasie jesli zajrzysz) decydowalo o CALOSCI gornego slaska i strone zgadzaly sie na jego NIEPODZIELNOSC. Mowienie, ze jakas wies byla za polska i dlatego powinien powiad nalezec jest bzdura (wielokrotnie powtarzana) - dlaczego niby mniej ludne wsie mialyby decydowac jakie miasta maja przypasc daneaj stronie a nie na odwrot - Opolskie wsie tez glosowaly za Polska i co z tego?
    2.

  • ~Lateks 2022-06-29
    10:00:30

    7 16

    ~Moneta tyle lat minęło a nic się nie zmieniło, wiesz dlaczego wsie miały decydować za miasta? Bo na wsiach byli mieszkańcy żyjący tutaj od wieków, a w "miastach" to głównie byli osiedleńcy, przyjezdni. Jeśli ktoś pisze o Rybniku i wynikach głosowania to niech bierze pod uwagę granice ówczesnego Rybnika, by się mogło okazać że wtedy w Rybniku mieszkało więcej ludzi niż obecnie a tym samym terenie. Praktycznie wszystkie obecne dzielnice miasta to były osobne wsie. Ale cóż jest cała masa "pokrzywdzonych" przez Polskę. Zresztą ilu to znam wnuków i synów powstańców co w kolejce stali po Niemieckie paszporty w latach 80-tych/90-tych.

  • ~Arteks 2022-06-29
    10:40:32

    12 17

    Niemieckie miasta były bogate i rozwinięte. Miały w tamtych czasach: kanalizację, telefony, gaz, prąd, brukowane ulice i place, oświetlenie uliczne, rozrywkę, sklepy, restauracje, kina, parki, piękne gmachy, kamienice, połączenia kolejowe, szpitale, gimnazja. Ludzie mieli pracę. A na wsiach była straszna bieda by nie powiedzieć głód. Tym można tłumaczyć całkowicie odmienne wybory mieszkańców odnośnie referendum oraz większe poparcie Polski przez mieszkańców wsi, którzy liczyli na poprawę. A czy się coś poprawiło? Śmiem twierdzić, że przez pierwsze kilkanaście lat nic. Gdzieś w latach 50. dociągnięto do wsi prąd, w latach 60. wybrukowano niektóre drogi, w latach 90. zbudowano wodociągi i drogi asfaltowe. Telefonia komórkowa rozwiązała problem komunikacyjny, a gazu i kanalizacji nadal brak w wielu wsiach na Śląsku do dzisiaj... Czym wieś dalej położona od miasta - tym gorzej.

  • ~Moneta 2022-06-29
    11:53:56

    18 3

    @lateks
    Jacy osiedlency? Slask byl pruski od wiekow, kolonizowany przez piastow slaskich osadnikami niemieckimi od sredniowiecza i co z tego? tak samo od wiekow osadnicy niemieccy mieszkali w Krakowie i wielu inncy miastach europy wschodniej.
    Czy jesli jacys bambrzy przyjechali w 16 wieku to sa mniej tutejsi??? Przeciez oni sie tutaj przeniesli w ramach jednego - SWOJEGO panstwa. To nie byla Polska.

  • ~Moneta 2022-06-29
    12:04:27

    8 4

    @Lateks
    Nie podpowiadaj tego pomyslu o naplywowych Gorzelikowi i RASiowcom, bo beda za referendum dla ludzi, ktorych rodziny mieszkaly na G Sl przed 1945 ;-)

  • ~Mael 2022-06-29
    14:58:10

    17 4

    Odwróćmy sytuację: plebiscyt 20 marca 1921 roku Polska wygrywa na całym obszarze plebiscytowym w stosunku 60 do 40 % , a w
    mieście Rybniku w stosunku druzgocącym 71 do 29. Po ogłoszeniu wyników Niemcy nie przyjmują woli Górnoślązaków, a chwytają
    za broń, siłą narzucają społeczeństwu swoje warunki zagarniają cały uprzemysłowiony Górny Śląsk w granice Niemiec.
    Polska historia oceniła by to jako rebelię i grzmiała do dzisiejszego dnia że było to chamstwo i przekręt stulecia na Górnym Śląsku.
    Rybniczanie musieli pogodzić się z wolą mniejszości polskiej, a głównie przyjeżdżającymi na bogaty niemiecki Śląsk za chlebem
    Polakami.

  • ~Lateks 2022-06-30
    09:47:22

    4 8

    ~Moneta jeśli twierdzisz że Śląsk był "Pruski od wieków" to masz niezłe braki z zwykłej wiedzy historycznej. Zaczynając od Habsburgów na Tronie czeskim do prawa Polskiego króla do tytułu króla Prus. Ale pomijając kwestie władzy na ziemiach Śląskich, to praktycznie do XVIII w nie istniał problem germanizacji. Nikt się nie czepiał że ludzie mówili po Polsku, dopiero wraz z nastaniem obowiązkowej edukacji powstał problem prześladowania za język ojczysty.
    P.s. tzw. niemcy to byli wszyscy napływowi którzy nie potrafili mówić w języku tutejszym. Niemcy czyli niemi, niemowy... a nie mieszkańcy Niemiec...

  • ~Arteks 2022-06-30
    11:44:43

    12 3

    @Lateks - Śląsk nie był polski przez stulecia i nikomu to w Krakowie czy Warszawie nie przeszkadzało. Do czasu aż... Śląsk stał się jednym z najbardziej bogatych regionów Europy z kopalniami, hutami, fabrykami, stacjami czy nowoczesnymi miastami. No i to było zarazem sukcesem regionu jak i jego nieszczęściem bo każdy chciał go posiadać... za każdą cenę, nawet kosztem manipulowania czy polaryzowania mieszkających tu od wieków ludzi.

  • ~Moneta 2022-06-30
    12:49:30

    5 2

    @lateks
    Oczywiscie upraszczam. Znam historie. ALE
    1. byl stricte pruski od 2 polowy 18 wieku - tak, ze mozna powiedziec, ze od "wiekow" byl pruski.
    2. Byl od wiekow w obrebie kultury niemieckiej a nie polskiej wlaczajac w to Austrie I!!! Krolestwo Czech, ktore bylo czlonkiem rzeszy niemieckiej - Ziemie polskie przyjely chrzest wbrew pozorom od Niemiec - Krolestwo czech bylo panstwem niemieckim - czescia cesarstwa rzymskiego do ktorego zlozylo akcesje.

  • ~Moneta 2022-06-30
    12:54:56

    9 2

    @Lateks
    Jezykiem "tutejszym" byl niemiecki. Co z tego, ze jakis ciec mowil po polsku - z tym jezykiem nie mogl awansowac na zadne cywilizowane stanowisko. Wszystkie "dobre " miejsca pracy byly wytworzone w obrebie kultury niemieckiej. Chcial polepszenia swojego bytu to uczyl sie jezyka pracodawcy i tyle. Piastwie Slascy tez nie mowili po polsku i co z tego. Tak samo jest teraz, jesli masz wyzsze wyksztalcenie i nie jestes w stanie swobodnie przeczytac ksiazki ze swojej dziedziny wiedzy po angielsku (albo niemiecku jesli ksiazka techniczna) to skazujesz sie na czekanie na tlumaczenie - co automatycznie postarza twoj dostep do zaawansowanej wiedzy o klika lat i nie jestes w obiegu, jestes w tyle.

  • ~hanek 2022-07-01
    05:24:37

    3 3

    ~Moneta
    1. Śląsk "był stricte pruski" od 1815 r. Mimo wszystko to nie "są wieki"
    2. Śląsk nigdy nie był austriacki, unia personalna nie oznacza, że jakiś kraj podlega drugiemu (hmmmm królowa brytyjska jest też królową Kanady; uważasz, że Kanada należy do Anglii?)
    3. Faktem - nie związanym z przynależnością państwową - jest to, że Śląsk od wieków był w obrębie kultury niemieckiej.
    4. Innym faktem jest to, że przed narodzeniem sięXIX wiecznych nacjonalizmów wszyscy Ślązacy uważali się za osobny naród dwujęzyczny
    5. Kompletnym draństwem była zbrojna napaść Polski na inne państwo, czego współczesnym, doskonałym analogiem była ruska napaść na Donbas w 2014 r.
    6. Śmieszna jest paranoja Polaków do dzisiaj zakłamujących prawdę w obawie, że dzisiaj ktoś będzie chciał rewidować coś, co sięwydarzyło 100 lat temu

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:18:46

    4 1

    Do wszystkich "Prusaków" z tego portalu:

    1. Mówiąc o kulturze germańskiej/pruskiej, czy o bezpośrednim władztwie na tym terenie mówimy o czasach w historii, o których moglibyśmy powiedzieć - WCZORAJ!
    2. Mieszko przyjmując chrzest i żonę od Czechów, odróżniał jednak zdecydowanie ( pomimo częściowej) zależności Czechów od Cesarza i jego różnych ludów germańskich.
    3. Mieszko nie chciał żadnej zależności od cesarza, którego, traktował jako zagrożenie, i oczywiście miał rację. Potwierdził to rok 972 i zwycięstwo pod Cedynią

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:23:56

    3 3

    4. Nie jakaś wieś, tylko całe Powiaty głosowały za Polską. Jak pisałem Rybnik, to kilkutysięczne prowincjonalne miasteczko Powiatowe w 1919 roku. I te śmieszne statystyki z miasta przy miażdżącym zwycięstwie w całym powiecie ( kilkadziesiąt.tysięcy mieszkańców ), pokazują jasno, że chcielibyście zafałszować obraz referendum e Poowiecie Rybnickim. Z faktami się nie dyskutuje Panowie! AMEN

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:29:25

    3 2

    5. Co do porównania do Ługańska, to kulą w płot! Pierwszy Donbas Polsce zgotowały 3 krotnie właśnie bandyckie Prusy doprowadzając razem z Rosją i przy mniejszym udzisale Austrii do jej rozbioròw. Także pierwsza i druga wojnę jak by ktoś zspomniał wywołali potomkowie bandyckich Prusów !!! Ktoś chce jeszcze dyskutować ?

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:32:12

    3 2

    I gdyby hitlerowscy bandyci zapłacili swoje długi Polsce, tak jak właśnie skończyli płacić Francji za 1 WŚ to Polska byłaby dziś bardzo bogatym krajem a Niemcy mogliby co najwyżej czyścić nam buty!

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:36:31

    4 2

    Arteks! Tak się widzisz złożyło, że w Rybniku kanalizację i gazyfikację miasta przeprowadził dopiero polski burmistrz Władysław Weber! Także, piszemy o Rybniku, gdybyś nie zauważył...

  • ~Ja_2 2022-07-01
    19:39:11

    2 1

    Moneta! Bzdury! Porównujesz " kilka pogromów z kilkoma ofiarami śmiertelnymi" ! do holocaustu ???????????? I choćby tylko 3 mln polskich Żydów wymordowanych bestialsko przez NIEMCÓW!?????????

  • ~Arteks 2022-07-01
    19:51:07

    1 6

    @Ja_2 - coś ci się pomyliło... gazyfikacja i kanalizacja Rybnika miały miejsce w II połowie XIX wieku. Budynek który przetrwał do dzisiaj pod nazwą "Stara Gazownia" na 3 Maja był siedzibą spółki gazowniczej. Nawet po architekturze poznasz, że to powstało na długo przed Weberem w czasie którego dominował już modernizm i funkcjonalizm. Jeśli dla ciebie Rybnik w czasie referendum był za "mały" to chciałbym poinformować, że wszystkie śląskie miasta opowiedziały się za Niemcami... Te większe typu Katowice czy Gliwice - też. W 1939 r. Rybnik miał już grubo powyżej 30 tys. mieszkańców, a co się działo 1 IX? Ludzie świętowali na Rynku z kwiatami wejście Wermachtu do miasta. To są fakty zdokumentowane nie tylko przekazem ale i fotografiami. Więc... czy referendum to był przypadek? Nie... zwyczajnie większość mieszkańców miasta musiała być nie tylko w 1922 ale nawet w 1939 ujmijmy to delikatnie - proniemiecka. Historię i różne wydarzenia można interpretować - ale nie powinno się ich zafałszowywać lub ukrywać.

  • ~Ja_2 2022-07-01
    20:58:38

    5 3

    ARTEKSIE! Pomyliło się i owszem... ale Tobie! W budynku tzw "Starej Gazowni" nigdy nie było gazowni. To tak jest jak laik buduje wiedzę na tzw. Urban legends! W tym budynku Panie "historyku" była maszynownia miejskich wodociągów, gdzie była po prostu przepompownia dla potrzeb użytkowania wody z ujęcia "Tęczowa". Nie zgadzam się również z większością Twoich pruskich też, jednak nie obraź się, nie będę z laikiem prowadxić tutaj dysputy. Pozdrawiam serdecznie Hanys z dziada pradziada z korzeniami sprawdzonymi od 200 lot do zadku.

  • ~Ja_2 2022-07-01
    21:09:25

    5 2

    ARTEKS! I nie mogę, wierzysz w takie bzdury?? Putin też obiecywał sołdatom ruskim, że ich przywitają kwiatami. I co , było tak? A to, że ktoś zrobił różne dziwne zdjęcia to znaczy, że tak było,??? BZDURY! W Ługańsku, też usiłowano przeprowadzić fikcyjne referendum za ZSRR u co ??? Obudź się człowieku! Amen

  • ~Ja_2 2022-07-01
    21:19:40

    3 2

    Moneta! Większych bzdur nie słyszałem! Na tych terenach od IX w były plemiona słowiańskie a jest ogromne prawdopodobieństwo, że już kilkaset lat wcześniej, także schowaj sobie tych napływowych na Śląsk Prusaków do kapsy i wio z nimi za Łabę, bo nie wiem , czy wiesz ale i w Berlinie pierwotnie byli Słowianie ? Słyszałeś może coś o księciu z Kopanicy ?? Nie? To się doucz! No nie mogę, jak Goebelsowska propaganda dalej działa powielana świadomie czy nie ale jednak! Zdumiewające wręcz! Niczego.dobrego Polacy od Prusaków nie doświadczyli w historii, chyba, że Ci, którzy im do d.py wchodzili!

  • ~Ja_2 2022-07-01
    21:23:55

    3 3

    Atreks! Powiat! Powiat Rybnicki z miastem to kilkadziesiąt tysięcy za Polską i tylko kilka za Prusami, to.niby jak ? Byli za Polską, czy nie.byli ? Hmmm

  • ~Arteks 2022-07-01
    21:28:54

    2 4

    @Ja_2 - cytat z książki Rybnik - Zarys dziejów miasta. "W 1865 zakupiono za 12 tys. talarów gazownię, która stała się najbardziej dochodowym przedsiębiorstwem miejskim. Jednocześnie przystąpiono do budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej" (...). Czyli ok. 60 lat przed Weberem. Nawet jeśli nie posiadasz tej książki - nie upoważnia cię to do tworzenia własnej historii chyba, że lubujesz się w mitach. I nie masz racji bo na 3 Maja w miejscu o którym wspomniałem była przez lata rybnicka gazownia. Putin obiecał ale nikt ich na Ukrainie w ten sposób nie witał. A w miastach przyłączonych do Polski w 1922, witano Wermacht kwiatami i przyjaznymi gestami...

  • ~Arteks 2022-07-01
    21:31:19

    1 4

    @Ja_2 - bądźmy uczciwi historycznie. Wsie powiatu rybnickiego w większości zagłosowały za Polską, miasta powiatu rybnickiego (i całego Śląska) w większości za Niemcami.

  • ~Ja_2 2022-07-01
    21:56:09

    3 2

    Arteksie, ci w przypadku Rybnika i okolic dało miażdżącą przewagę za Polską więc można się tylko domyślać, jak powstawały zdjęcia z kwiatami;)

  • ~Ja_2 2022-07-01
    21:59:25

    3 2

    I tak dla podsumowania... większość tu piszących proprusko, być może Ślązaków, musi wiedzieć, że Powstańcy Polacy, walczyli nie tylko za Polską,ale także przeciwko ciemiężcom, wyzyskiwaczom pruskim! Prusacy posiadali przemysł, zatrudniali.i w więksxości wyzyskiwali Polaków!

  • ~Ja_2 2022-07-01
    22:50:13

    3 1

    Arteksie! Martwisz mnie i nie doceniasz! Przez lata badałem najstarsze rybnickie księgi wieczystej tzw. ( dobra rycerskie/ ritter...,), pisane w gotyku polskim i niemieckimi, pisane po łacinie, mam w domu chyba pełną bibliografię dotyczącą miasta... I usiłujesz mi powiedzieć coś co nie miało miejsca? To że faktycznie powstawały zalążki gaxownictwa, kanalizacji, już w XIX wieku, to nie xnaczy ze:
    1. Budynek o potocznej nazwie stara gazownia, był gazownią
    2. Do czasów Webera, cały Rybnik został już zgazyfikowany oraz podłączony do kanaluzacji
    Tak dla przykładu...
    XIX - wieczny budynek znajdujacy się w samym centrum Rybnika przy ulicy 3 Maja. Mieściła się w nim niegdyś maszynownia wodociągów rybnickich obsługująca ujęcie wody z ulicy Tęczowej. W późniejszych latach budynek został zaadaptowany na halę mięsną. Nie wiadomo dlaczego wśród Rybniczan jest przeświadczenie, że był to budynek gazowni. Kiedy nastał kres "Hali mięsnej" w budynku powstał klub muzyczny "Stara Gazownia - Czar Nocki". Pomimo niwielkiego metrażu, był to najaktywniejszy koncertowo klub w Rybniku. Po niewielkim pożarze 5 marca 2018 roku, który nie spowodował zbyt dużych strat. Klub funkcjonował do grudnia 2018 roku. Jaka będzie dalsza historia tego miejsca? Mam nadzieje, że nie zostanie rozebrany, bo takie informacje także można usłyszeć na ulicach Rybnika.

  • ~Ja_2 2022-07-01
    22:52:11

    2 1

    Zabierasz mi cenny czas, ale takie przekłamania należy weryfikować, gdyż jesteś dmuynum twórcą Urban legends..

  • ~Ja_2 2022-07-01
    22:53:41

    2 1

    ...smutnym twórcą

  • ~Ja_2 2022-07-01
    23:27:31

    3 2

    Moneta! Pisząc o dominującym niemieckim powielasz Goebelsowską propagandę, a więc nie jest to prawda- tak więc...

    W połowie XIX wieku powiat rybnicki zamieszkiwała w większości ludność mówiąca po polsku. Topograficzny opis Górnego Śląska z 1865 roku notuje, że w 1861 roku w mieście Rybnik mieszkało 3169 mieszkańców. W momencie wydania publikacji w Rybniku większość posługiwała się językiem niemieckim – 1841 osób w 355 rodzinach, a językiem polskim 1329 osób w 255 rodzinach. Spis notuje również, że niemiecki używany w mieście miał polskie naleciałości, a zdarzały się nawet osoby, które wcale nie znały niemieckiego[9].

    Co jasno pokazuje, że prowincjonalna mieścina Rybnik to tylko garstka osób mówiących po niemiecku w stosunku do ogromnego powiatu rybnickiego, gdzie dominował JĘZYK POLSKI ! AMEN

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3610