zamknij

Wiadomości

Rybnik unieważnił wybór oferty na 20 wodorowych autobusów. Dlaczego? Co będzie dalej?

2023-02-12, Autor: 

Jeszcze poczekamy z wyłonieniem zwycięzcy przetargu, który dostarczy do Rybnika 20 wodorowych autobusów. Nieoczekiwanie rybnicki magistrat unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty. Dlaczego? Co będzie dalej?

Reklama

Przypomnijmy, kilka dni temu pisaliśmy o zakończeniu przetargu na wyłonienie dostawy 20 wodorowych autobusów dla Rybnika. Zamówienie obejmowało dostawę pojazdów standardowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń. Pojazdy miały być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd miał pomieścić min. 80 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Ponadto autobusy miały mieć porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę.

Do przetargu wystartowały dwie firmy:

- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z kwotą 76,9 mln zł

PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z kwotą 66,1 mln zł

W konkursie przetargowym poinformowano już o wyborze najkorzystniejszej oferty. Jak się jednak nieoczekiwanie okazało, wybór ten został unieważniony. Dlaczego?

W związku z wnioskiem Wykonawcy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. o ujawnienie informacji zastrzeżonych w ofercie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. jako tajemnica przedsiębiorstwa, Zamawiający unieważnia czynność oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej w celu powtórzenia czynności badania ofert Wykonawców oraz wyboru najkorzystniejszej oferty – czytamy w uzasadnieniu opublikowanym przez rybnicki magistrat.

Jak wyjaśnia Łukasz Kosobucki (prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik, a zarazem członek komisji przetargowej) w rozmowie z Gazetą Wyborczą, na etapie postępowania przetargowego jeden z oferentów uzupełnił dokumentację, ale jednocześnie ją utajnił, a nie powinien.

Natomiast drugi z oferentów zwrócił się z wnioskiem o ich udostępnienie. Dlatego należało unieważnić wybór oferty i rozpocząć procedurę odtajnienia. Po jej zakończeniu będzie można ponownie przystąpić do wyboru oferty. Nie ma potrzeby uruchamiania procedury przetargowej od początku – wyjaśnił GW.

Procedura przetargowa powinna zakończyć się ostatecznie na przełomie lutego-marca.

---

Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu, najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PAK-PCE. Oferuje pojazdy o nazwie NesoBus.

Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – zapewnia na swojej stronie producent pojazdów.

Wg wskazań PAK-PCE, NesoBus ma zasięg do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Autobus zużywa 8 kg wodoru na 100 km. Ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Magistrat przeznaczył na zakup nowych autobusów 88 mln złotych, z czego 45,5 mln zł to dofinansowanie z NFOŚiGW. Ich zakup będzie więc tańszy niż zakładano. Pierwsze „wodorowce” mają pojawić się na ulicach Rybnika w II kwartale 2023 roku.

Oceń publikację: + 1 + 27 - 1 - 54

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~rzyt 2023-02-12
    13:22:45

    21 7

    Miasto Rybnik jest miastem Grodzkim?

  • ~ 2023-02-12
    14:34:29

    20 13

    Na wodór "ma zasięg do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut." Jaki sens ma w tej sytuacji inwestowanie w tzw. "samochody" elektryczne o zasięgu 70km (realnym) i zasilane akumulatorem?

  • ~Lateks 2023-02-12
    14:43:53

    18 11

    ~WebAdmin z tego powodu że energia elektryczna z sieci I akumulatora jest tańsza niż z ogniwa wodorowego.

  • ~Dintojra 2023-02-12
    14:46:41

    14 5

    @rzyt - skąd to pytanie ? nie ma miast grodzkich, są miasta na prawach powiatu (jak Rybnik) potocznie zwane powiatami grodzkimi.

  • ~ 2023-02-12
    15:45:36

    25 7

    Lateks, porównujac obecną sytuację gdzie wodór jest produktem niszowym oraz nowy samochód akumulatorowy. Po kilku latach jednak ogniwo w samochodzie wodorowym nie będzie musiało być wymienione na nowe a w elekteycznym to będzie spory koszt. Problemem na który zwrócilem uwagę jest też czas ładowania, który wyłącza samochód z ruchu.
    Trzeba brać pod uwagę wszystkie czynniki a te zawsze przemawiają na niekorzyść samochodów z akumulatorem.

  • ~Bernard Jona 2023-02-12
    20:40:42

    28 2

    8 kg wodoru na 100 km.
    Może dobrze byłoby też uświadomić mieszkańców Rybnika ile obecnie kosztuje 1 kg wodoru?

  • ~jestemzerybnika 2023-02-12
    21:19:18

    12 0

    Dużo tajemnic w ostatnich miesiącach z tymi autobusami.
    Czy oferta nie powinna być odrzucona jeśli coś zostało źle utajnione? Może warto spytać prawnika redakcji.
    Dla ciekawych warto zobaczyć ile spraw utajnił w swoje ofercie solaris podczas postępowania na hybrydy
    https://platformazakupowa.pl/transakcja/645568
    Powinien czy nie? Czy to tajemnica co kupiono?

  • ~1floyd 2023-02-12
    21:51:02

    30 2

    Ach ta zielona energia. Ostatnio czytałem, ciekawe opracowanie na temat elektro-mobilności. UE naciska, by w ciągu kilkunastu lat wprowadzić zakaz nowych rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi. Czysta paranoja. Po pierwsze. Już na dzień dzisiejszy, występuje brak materiałów, do produkcji akumulatorów do tych pojazdów. Po drugie, zapytam osoby, siedzące w energetyce. Podam przykład np. Nowin. Jakie muszą mieć parametry, główne przyłącza energetyczne, by umożliwić jednoczesne szybkie ładowanie np. 200 pojazdów. Co na tak zamieszkałe osiedle, wcale nie jest duża liczbą. Kto dostarczy taką ilość prądu? Jaki przekrój kabli jest potrzebny? Wodór? Kolejna zagwozdka. Jego produkcja też pochłania sporo energii. Na chwilę obecną, i jeszcze przez długi czas, jest ona pozyskiwana w większości ze źródeł konwencjonalnych. Czy nie do końca ekologicznych. Farmy wiatrowe? Na dzień dzisiejszy, żaden wiatrak nie jest w stanie, w ciągu swego "żywota" wyprodukować tyle energii, ile zużyto do jego powstania. Od stali, po polimery, itd. A gdzie jego utylizacja? Takich pytań mam sporo.

  • ~Barakuda999 2023-02-13
    06:06:17

    15 1

    Wszystko przy tych autobusach jest utajniane a coraz głośniej się mówi o utajnieniu wad nieruchomości na Lipowej,

  • ~rzyt 2023-02-13
    10:29:02

    10 2

    ~Dintojra, Rybnik miastem kabaretów, więc posłużyłem się trochę w tym stylu...

    Oferty składano w kopertach; jedne trochę bardziej jawne od drugich?

  • ~polk 2023-02-13
    11:02:56

    16 0

    Kilogram wodoru kosztuje ok 60zł.
    Jak zatem można łatwo przeliczyć, koszt przejechania 100km to 480zł!
    Słownie czterysta osiemdziesiąt złotych!!!
    Zatem szykuje się kolejna podwyżka cen biletów.

  • ~Arteks 2023-02-13
    11:46:40

    0 21

    @polk - niekoniecznie. Przecież z powodu rosnących kosztów np. utrzymania parkingów nie podnosi się co chwilę ceny za parkowanie aut. Tak samo jak miasto nie rezygnuje z budowy dróg czy mieszkań mimo wzrastających kosztów takich inwestycji.

  • ~polk 2023-02-13
    12:39:17

    13 0

    Arteks w zamówieniu z zeszłego roku znalazłem info, że jeden autobus ma w ciągu roku zrobić 4633 wozokilometrów. Autobusów ma być 20 więc jak lekko licząc na ich tankowanie pójdzie prawie pół miliona złotych rocznie.
    Pół miliona za samo tankowanie 20 autobusów? A gdzie reszta kosztów?
    Jak miasto nie podniesie cen biletów, w co wątpię, to przecież te pieniądze weźmie z innych źródeł. A skąd UM ma pieniądze? Ode mnie, od Ciebie, od Pana prowadzącego sklep i od Pana prowadzącego warsztat. Tylko całkowice naiwny myśli, że mieszkańcy za to nie zapłacą.

  • ~Arteks 2023-02-13
    17:51:05

    1 11

    @polk - no oczywiście, że miasto ma pieniądze z podatków. Natomiast w przypadku komunikacji miejskiej to pasażerowie płacąc za przejazd przynajmniej zwracają część kosztów utrzymywania komunikacji. Kierowcy korzystają z całej miejskiej infrastruktury drogowej za darmo - za wyjątkiem płatnych parkingów. Miasto nie ma z ruchu samochodowego żadnych wpływów finansowych - za to ma ogromne obowiązki. W przyszłości mogłoby mieć jeśli zostaną wprowadzone elektroniczne pobory opłat dla wjeżdżających do miast. Obecnie polskie prawo umożliwia taki sposób dodatkowych wpływów dla miast - ale żadne go jeszcze nie wprowadziło. Przypuszczam jednak, że to tylko kwestia czasu. Transport bardzo drenuje budżety miast.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5525