zamknij

Wiadomości

Radni: parking wielopoziomowy jest rentowny. Ile przynosi "czystego" zysku?

2022-10-10, Autor: 

Podczas konferencji klub Radnych Platformy Obywatelskiej w radzie Miasta Rybnika dotyczącej transportu i mobilności miejskiej poruszono temat rentowności parkingu wielopoziomowego, planowanych inwestycji, infrastruktury rowerowej, a także cen biletów komunikacji miejskiej. Co na ten temat mieli do powiedzenia radni?

Reklama

Parking wielopoziomowy - to był strzał w dziesiątkę?

Wojciech Kiljańczyk, przewodniczący Rady Miasta podał dane dotyczące użytkowania parkingu, przekonując o zasadności podjętej decyzji dotyczącej budowy tego obiektu na terenie miasta.

Na 460 miejsc parkingowych wykupionych jest około 350 abonamentów. A jednocześnie w sierpniu tego roku z tego parkingu rotacyjnie skorzystało 21 000 osób. Statystyki i dane finansowe pokazują, że ten parking jest po prostu rentowny, a jednocześnie kumuluje w pewnym sensie ruch kołowy w centrum miasta. To, że tyle osób w miesiącu letnim korzystało z tego parkingu jednocześnie wskazuje, że był on bardzo potrzebny po to właśnie, żeby agregować ruch w centrum miasta.

Zapytany o koszty oraz dochody z tytułu biletów i abonamentów przewodniczący przedstawił aktualne dane.

Parking jest rentowny. Mówimy o kwocie około 250 000 zł jeśli chodzi o zysk roczny.

Warto podkreślić, że podana kwota to zysk netto budżetu miasta po odjęciu kosztów utrzymania oraz strat. Roczne koszty wynoszą 318 tys. zł, a wpływy około 575 tys. zł (dane za 2021 rok). Sam parking kosztował 19,4 mln zł.

Radni podkreślają również, że budowa takiego obiektu obecnie byłaby droższa o około 100-150% a jednocześnie stwarza on warunki by parkować w ścisłym centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie rynku oraz dwóch galerii handlowych.

Odnosząc się do kwestii zasadności tak dużych inwestycji, powołano się na budowę drogi Racibórz-Pszczyna.

Na dzień dzisiejszy wiemy, że dzięki drodze powstanie duża inwestycja, firma Panatoni na terenie Kłokocina wybuduje swoje hale. To pokazuje, że decyzja o budowie tej drogi i związane z tym wielkie koszty dla naszego miasta były dobrą decyzją. […] Z danych statystycznych wiemy na dzień dzisiejszy, że drogą Pszczyna-Racibórz, dziennie przejeżdża około 23,000 samochodów – powiedział Łukasz Kłosek, członek Rady Miasta.

 

Ciężko przeliczać te kwestie bezpośrednio na pieniądze, ale ta wartość jest na pewno dodana, jeśli chodzi o tkankę miejską - dodał radny Kłosek.

Natomiast przewodniczący Wojciech Kiljańczyk wyjaśnił, że wielkoformatowe inwestycje w Rybniku nie powinny podlegać takiej samej ocenie jak małe przedsięwzięcia.

Musimy patrzeć na inwestycje miejskie jako na takie, które mają ułatwiać życie mieszkańcom. Wiec takie podejście komercyjne, przez ile lat parking się zwróci niekoniecznie powinno być zasadne jeśli my podejmujemy decyzje na posiedzeniach rady miasta. Najważniejsze jest to, że parking jest obłożony, że są obłożone wszystkie możliwe abonamenty, że ponad 20,000 osób korzysta miesięcznie z tego parkingu, natomiast kwestia zwrotu to kwestia wtórna.

Poruszono również kwestię powstających mieszkań, których mieszkańcy mają mieć zagwarantowane miejsca parkingowe na parkingu wielopoziomowym. Co w takim razie z posiadaczami abonamentów?

Radni przyznali, że miejsc nie wystarczy dla wszystkich. Podkreślili również, że w okolicy istnieją inne dostępne miejsca parkingowe oferujące pozostawienie pojazdu w ramach abonamentu w kwocie obniżonej dla mieszkańców Śródmieścia.

Polityka transportowa i parkingowa to nie tylko Śródmieście, ale i największe osiedla i blokowiska w Rybniku. […] Mniej więcej podobna ilość miejsc postojowych, która jest na parkingu wielopoziomowym, czyli 460, powstanie na blokowiskach, w tym między innymi na Nowinach - powiedział radny Radosław Knesz.

Podkreślił on również, że kwestia parkowania na osiedlach to kwestia bezpieczeństwa.

Obecnie mieszkańcy parkują tak naprawdę wszędzie gdzie się da. Między innymi też na drogach przeciwpożarowych. Dzięki temu, że te miejsca postojowe powstaną, te drogi będą o wiele bezpieczniejsze i dostępne dla straży pożarnej czy dla karetek.

Następnie radny poruszył temat transportu miejskiego w Rybniku. Jak zapewniał, miasto przechodzi istną rewolucję, jeśli chodzi o tabor autobusowy.

Jeszcze kilka lat temu, w ruchu było około 80 autobusów i wszystkie były na ropę. Natomiast w tym roku, udział tych autobusów wynosi już tylko 65%. 29% to są autobusy na energię elektryczną, a 15% to autobusy na gaz ziemny. Zakładamy, że już w przyszłym roku udział autobusów na ropę to będzie raptem 25%. Pojawia się tez autobusy na wodór i autobusy hybrydowe więc ta dywersyfikacja źródeł energii będzie znaczna podkreślał radny Knesz.

Według przedstawionych danych, liczba osób, które skorzystały z oferty przejazdu trzech przystanków za złotówkę wzrosła o 14,5 tysiąca oraz, że ta liczba pozwoliła by system się zbilansował. Tak więc miasto nie poniosło kosztów dotyczących transportu zbiorowego.

Co z rowerzystami?

Jeśli chodzi o politykę oraz infrastrukturę rowerową, przedstawiono dane zebrane z licznika zainstalowanego przy ulicy Kotucza. Wynika z nich, że po czterech latach od montażu licznika, ilość użytkowników rowerowych wyniosła niemalże 1 milion. Natomiast tylko w ostatnim roku pojawiło się ponad 900 tys. użytkowników rowerów.

W ciągu jednego roku zrobiliśmy tyle co przez ostatnie cztery lata. Więc widzimy, że ta infrastruktura, nie tylko transportowa, ale również rekreacyjna, bardzo spodobała się mieszkańcom naszego miasta – powiedział Radosław Knesz.

Pozostając w temacie inwestycji drogowych, poruszono również temat ulicy Kominka. Radni przekonywali, że pewne działania zostały już wprowadzone w kwestii bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych czy skrzyżowaniach. Zapowiedziano również rozpoczęcie przetargu na projekt dotyczący tej ulicy, a gotowa koncepcja powinna pojawić się w połowie przyszłego roku. Koncepcja ta ma następnie zostać zaprezentowana mieszkańcom oraz lokalnym biznesom.

Ostatnia z poruszonych kwestii dotyczyła cen biletów komunikacji miejskiej oraz ich możliwej zmiany.

Patrząc na dzisiejszą sytuację gospodarczą, trudno przewidywać co będzie za miesiąc albo za dwa. […] Na dzień dzisiejszy miasto i spółka komunikacyjna robią wszystko żeby te ceny utrzymać – powiedział radny, Łukasz Kłosek.

Natomiast Radosław Knesz odniósł się do tej kwestii możliwego wzrostu cen związanych z podwyżką cen prądu oraz wprowadzeniem do taboru autobusów elektrycznych.

Musimy wiedzieć o jednej rzeczy w kwestii autobusów elektrycznych. Miasto nie jest właścicielem tego taboru. Wykupuje usługę i jest zapis w umowie, który mówi, że jeśli ceny energii idą w górę to też w ramach rekompensaty miasto jest zobowiązane, żeby te ceny wyrównać. Możemy być pewni, że jeśli chodzi o koszty utrzymania transportu zbiorowego, one na pewno będą rosły.

Zgadzacie się z opiniami radnych?

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 51

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Michał Stencel 2022-10-10
    14:12:24

    61 63

    To jest wszystko bardzo fajnie. 250 tysiecy zysku. A ile ten parking kosztował i po ilu latach inwestycja się zwróci?

  • ~Lokalny 2022-10-10
    14:29:49

    97 93

    Aż przykro się słucha tych radnych nieuków.
    1. Przychody minus koszty to nie zysk, bo nie liczą jeszcze amortyzacji i kosztu kapitału. Więc parking jest na stracie.
    2. Czy ja dobrze czytam, że do tego radni chcą oddać miejsca parkingowe na tym parkingu tym co dostaną od nas mieszkańców mieszkania socjalne z TBS? TO jest dopiero socjal.
    3. Jeżeli po to budowaliśmy drogę Racibórz-Pszczyna, żeby swoje hale magazynowe postawił inwestor to nie jest to sukces tylko porażka.
    Jak na razie za czasów Kuczery nie powstała żadna poważna inwestycja.
    4. Komunikacja miejska będzie coraz droższa. Ciekawe skąd wodór wytrząsną i ile za niego będą płacić, bo że drożej niż za ropę to już wiadomo na 100%.
    Tym radnym to nie dałbym w zarządzanie nawet osiedlowego warzywniaka. Na bank po kwartale by zbankrutował. No ale oni nie wydają swoich pieniędzy tylko niestety nasze.

  • [email protected] 2022-10-10
    14:35:48

    79 58

    Panie Michale, parking wielopoziomowy nie był budowany dla zysku. Koszt jego budowy to niespełna 20 mln zł. Zdecydowana większość parkingów nie jest budowanych dla zysku, ale do zwiększenia dostępności do danej powierzchni .W Plazie i Fokusie parkingi są dla klientów sklepów czy gastronomii znajdującej się w tych obiektach. W przypadku naszego parkingu chodzi o dostępność do ścisłego centrum, zabezpieczenia miejsc postojowych dla klientów lokalnych biznesów, przedsiębiorców i ich pracowników czy mieszkańców m.in nowego budynku mieszkaniowego z powierzchnią usługową. Obecnie sprzedanych jest ok. 350 abonamentów, a rotacja to 21 tyś miesięcznie. Poza tym, dzięki tej inwestycji uwolnione zostały bardzo wartościowe tereny w samym centrum miasta. Wcześniej przez ostatnie kilak dekad było tam klepisko....

  • [email protected] 2022-10-10
    14:53:01

    45 54

    1. W kwestii rentowności pisałem wcześniej, warto spojrzeć w jakich cenach budowane są teraz takie obiekty i jakie tam są planowane ceny biletów / abonamentów. Proszę np. sprawdzić Katowice.
    2. Mieszkańcy będą opłacali te miejsca w formie abonamentu więc daleko temu to „socjalu” o którym Pan pisze
    3. Tak, droga Pszczyna – Racibórz umożliwiła sprzedaż największej nieruchomości inwestycyjnej w naszym mieście i moim zdaniem jest się z czego cieszyć. Sama droga jest dużym wsparciem dla każdego biznesu w Rybniku ponieważ zwiększa jego dostępność (czas przejazdu klientów, transportu materiałów czy pracowników) . Ta droga znacząco ułatwia również dostęp do przestrzeni, na której planowane jest powstanie Strefy Biznesu (okolic Placu Armii Krajowej). Bez dwóch zdań, ta droga to inwestycja strategiczna dla rozwoju naszego miasta.
    4. Stacja wodoru będzie w miejscu gdzie obecnie jest zajazd przy ul. Budowlanych. Docelowo w Rybniku ma być wytarzany wodór. Na konferencji zaznaczaliśmy, że w obecnych czasach bardzo ważna jest dywersyfikacja źródeł energii. W naszym mieście będzie ona bardzo duża, od ropy poprzez gaz, energię elektryczną, aż po wodór.

  • ~rzyt 2022-10-10
    15:13:43

    27 43

    Dziwna sprawa z rowerami...Taki przyrost cieszy ale ktoś nie analizował dogłębnie takiego wyniku. Były przecież lata covidowe i wiele ograniczeń.

    A jak do tej analizy radnych ma się rower miejski?
    Rybniczanie lubią rowery, a ten bidok plajta?
    Nic o tym nikt nie mówi, pisze...może to wstydliwa sprawa. Teraz trzeba spróbować z rowerem elektrycznym.

    Czy problem "centrów przesiadywania" przez "władców rybnickich ławek" jest już opanowany?

    Dziwię się radnym wygłaszającym peony o dochodowości parkingu. Przecież to jest absurd. Miasto nie jest spółką mającą generować zyski; miasto ma służyć jego mieszkańcom. Lepiej byłoby, gdyby radny powiedział na jaki cel te "zyski" zostaną przeznaczone. Gdyby liczono tylko rachunek zysków i strat to nigdy nie powstałaby w Rybniku kanalizacja, droga P-R czy zwykłe ścieżki rowerowe.

  • ~jestemzerybnika 2022-10-10
    15:40:19

    33 34

    Gdyby ta konferencja była transmitowana w TVP1 to bym zrozumiał…
    Szkoda dużo pisać ale ta demagogia…
    Dusze projektujących drogę Pszczyna Racibórz mogą być spokojne i usprawiedliwione. Argumenty za powstaniem parkingu takie jakie miał Fudali za budową dwóch galerii w centrum miasta. Ile abonamentów należy do pracowników urzędu miasta i jednostek? Przynajmniej widać kto jest winny jakości powietrza w centrum.
    „Według przedstawionych danych, liczba osób, które skorzystały z oferty przejazdu trzech przystanków za złotówkę wzrosła o 14,5 tysiąca” BŁAGAM przedstawcie te dane. „Zysk” to 14,5 tysiąca złotych, w jakim czasie? Ile spadło droższych przejazdów, bo tak musiało się stać. Jak ci trzej radni głosowali przy ostatniej podwyżce cen biletów? Dlaczego „utajniono” postepowanie na finansowanie zakupu autobusów hybrydowych na które miasto nie ma pieniędzy? Przy okazji tłumaczę, że hybrydy też spalają ropę.
    „Natomiast tylko w ostatnim roku pojawiło się ponad 900 tys. użytkowników rowerów.” Pewnie jeszcze wszyscy pracują w urzędzie? Skąd te informacje??? Proszę o rozszerzenie.
    #stopfakenews

  • ~Lateks 2022-10-10
    15:41:35

    43 30

    Poważnie? To oni decydują o losach miasta i ich mieszkańców?
    Ja się potem nie dziwię że większość lokali w centrum jest do wynajęcia, lub popada w ruinę. Panowie, mieszkańcy już za ten parking zapłacili.
    Może się mylę, ale jeśli by na ten parking wziąć jakikolwiek kredyt to ten wasz niby zysk nie pokryje kosztów odsetek od tego kredytu. O kosztach gruntu to nawet nie piszę. Dwa ile z tych kosztów funkcjonowania parkingu to rzeczywiście koszty związane z utrzymaniem tej budowli? A ile to sam koszt poboru opłat?
    Nie taniej dla mieszkańców byłoby gdyby nie pobierać w ogóle opłat za jakiekolwiek miejsca parkingowe? Ja nigdy bym nie liczył że ten parking zarobi na siebie, ba nawet nie liczę że TBS na siebie zarobi.
    Ale proszę was, nie wciskajcie kitu że to zysk skoro nie liczycie amortyzacji tej budowli. P.s. i dlaczego w budynku TBS-u nie będzie miejsc parkingowych dla mieszkańców? Jak prywatnie buduje ktoś dom to ma taki wymóg, TBS nie musi tego zapewnić do swoich mieszkań ?

  • [email protected] 2022-10-10
    15:52:17

    15 36

    ~jestemzerybnika prosił Pan o więcej danych. Zwiększyła się ilość pasażerów korzystających z przejazdów na krótkich dystansach o 14591, przy zmniejszonej ilość przejazdów poza ofertą promocyjną o 5936. Zatem mamy zdecydowanie nowych mieszkańców korzystających z tej oferty. Dane to porównanie sierpnia 2021 do sierpnia 2022.

    Ilość osób korzystających z bulwarów jest mierzona licznikiem zamontowanym przy ul. Kotucza. Rok temu obchodziliśmy czwartą rocznicę instalacji tego licznika i przejazdów było ok. 1 mln. Obecnie niespełna 1,9 mln. Tak, mam Pan rację, że w poprzednich latach mieliśmy do czynienia z pandemią i mogło to mieć wpływ na ilość użytkowników w latach poprzednich, ale i tak wzrost w tym roku jest ogromny.

  • ~Lokalny 2022-10-10
    17:34:44

    38 39

    Panie radny Knesz, pan jest radnym czy już politykiem. Bo jak widzę nie odpowiada pan na zarzuty tylko pisze nie w temacie.
    1. Rentowność parkingu liczona jest z amortyzacją czy bez? Bo jak bez, to jest on ewidentnie niedochodowy.
    2. Dlaczego jako mieszkańcy mamy oddawać miejsca parkingowe mieszkańcom TBS? W czym oni są lepsi?
    3. Gdyby w miejscu hal magazynowych powstała jakaś poważna fabryka to byłby sukces. Hale magazynowe to porażka.
    4. O ile wodór będzie droższy od ropy? Liczyliście to? Znów będziemy więcej dopłacać do komunikacji.

  • ~Arteks 2022-10-10
    19:15:46

    14 20

    Parking wielopoziomowy jest nowoczesny, ładnie się prezentuje, obrasta pnączami i służy zarówno okolicznym mieszkańcom jak i tym którzy przyjeżdżają do centrum o każdej porze dnia i nocy. Super, że przynosi dochody - to pstryczek wobec prześmiewców którzy pisali, że parking jest "pusty". Jednak nie jest i się zwraca. Ale czy rzeczywiście potrzebny jest kolejny wielopoziomowiec? W okolicy ZUS z parkingów korzystają wyłącznie pracownicy i załatwiający w godzinach 7.00-16.00. Później jest tam kompletnie pusto.

  • ~rudobrody 2022-10-10
    19:21:40

    19 51

    Lokalny,
    Ad. 2 bo ktoś ma takie widzimisię. Tak samo jak ktoś ma widzimisię żeby dać kilkanaście mln pl z miejskiej kasy na żużel...

    Ad. 3
    Widocznie szczytem jest ściągnięcie hali magazynowej. A potem dziwnie się dlaczego ludzie wyjeżdżają z Rybnika a ci co zostali mówią że tutaj nie ma perspektyw bo brakuje sensownych ofert pracy

    Ad. 4
    I co z tego? Ale jak to brzmi "wodór jest eko bo produktem "spalania" jest jedynie para wodna". Kogo obchodzi z czego uzyskujemy ten wodór? Prąd tez jest z gniazdka a ciepło w grzejniku z rury w ścianie.

    Poza tym mam wrażenie że Rybnik to bardzo bogate miasto. Cała niedzielny dzień świeciły się latarnie na terenie jednej ze szkół w Rybniku, jeszcze niedawno był artykul jak to miasto zamierza oszczędzac energie.

  • ~Arteks 2022-10-10
    19:28:36

    5 32

    @rudobrody - ciągle ubolewasz nad sensownymi miejscami pracy. Jakie to są sensowne, a jakie niesensowne miejsca pracy według ciebie? Co to ma wspólnego z parkingiem? Podobało ci się klepisko które przez ponad 20 lat było jedną z najgorszych wizytówek miasta? Nie podoba ci się, że wśród różnych inwestycji deweloperskich, które dają możliwość zamieszkania w Rybniku jest także pierwszy miejski TBS który powstaje na byłym parkingu? Och ci malkontenci... Dobrze, że tacy nie rządzą miastem.

  • [email protected] 2022-10-10
    19:29:42

    6 25

    Arteks pomysł budowy parkingi wielopoziomowego jest związany z planami powstania Strefy Biznesu w okolicy Placu Armii Krajowej. Docelowo będzie tam możliwość powstania kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych powierzchni biurowej/usługowej czy mieszkaniowej. To wymaga zwiększenia podaży miejsc postojowych. Nawet przy założeniu tam świetnego węzła autobusowego, bliskości PKP czy bulwarów z infrastruktura rowerową analizy pokazały, że musi się tam pojawić dodatkowa podaż miejsc postojowych.

    Biznes zlokalizowany obecnie na tym terenie w trakcie konsultacji również podkreślał wagę rozsądnej polityki parkingowej i zwiększenia podaży miejsc postojowych. Poczekajmy na wyniki konkursu architektoniczno – urbanistycznego, zobaczmy wizualizacje, koncepcje i analizy. Dyskusja jeszcze przed nami.

  • ~Arteks 2022-10-10
    19:37:26

    12 16

    @RadosławKnesz - proszę jednak pamiętać, że takie parkingi z przeznaczeniem typowo dla pracowników (a nie tak jak na Hallera który pełni różne funkcje) to także działania promujące i zachęcające do dojazdu do miasta autami. A przecież kilka minut od tego mamy dworzec PKP, większość miejskich linii autobusowych przejeżdża tam w okolicy. Proszę zwrócić uwagę, że polityka Katowic jest w ostatnich latach odwrotna. I moim zdaniem bardziej nowoczesna. Tam bardzo wzmacnia się działanie transportu zbiorowego, wyprowadza ruch poza centrum, w centrum wiele ulic zamienianych jest w deptaki, a duże parkingi buduje się na obrzeżach przy pętlach tramwajowych lub dworcach kolejowych. Widział pan jak uspokojono ruch na Mickiewicza, Al. Korfantego czy Warszawskiej?

  • ~rudobrody 2022-10-10
    20:00:59

    20 47

    19,4 mln PLN / 250 tys pl rocznie = 77 lat.

    Czy ten obiekt będzie miał chociaż 77 lat żywotności? ;-)

  • ~jestemzerybnika 2022-10-10
    20:22:33

    20 50

    Panie Radny dziękuję bardzo za odpowiedź i o jedną daną więcej. Czy wystąpi Pan do redakcji o sprostowanie czy ktoś Pana wprowadził w błąd? Chciałbym zrozumieć i uzupełnić.
    Ilość przejazdów za 1zł a nie pasażerów w sierpniu 2021 wynosiła x – 14591 to znaczy ile? Ile wynosi „x” czyli ilość przejazdów za 1 zł w sierpniu 2022?
    Analogicznie proszę o zmniejszoną ilość przejazdów za 2,40 zł (nie podróżnych) To znaczy ile było przejazdów za 2,40 zł do trzech przystanków w sierpniu 2021. Rozumiem że o 5936 takich przejazdów więcej niż w sierpniu 2022?
    Czy wpłynęło to na sprzedaną ilość biletów 30 dniowych w cenie 84 i 42 zł?
    Jeśli mamy 22 dni robocze to przy podróży do 3 przystanków bardziej opłaca się kupno biletu za każdym razem za 1 zł. Opłaca się nawet jeśli jeździmy codziennie. Przy tam i z powrotem zapłacimy 60 zł? Czy bilet 30 dniowy nie powinien więc być tańszy? A najlepsze że mimo tego ludzie wybierają auto…
    Czy może Pan opublikować zestawienie sprzedaży wszystkich rodzajów biletów z podziałem na ilości i rodzaje, sierpień do sierpnia?
    Jaką popularnością cieszą się biletomaty? Czy ten przy dworcu pkp wydał choć jedną kartę jak miał to robić?
    Czego dokładnie dotyczy liczba 900 000? Jest to ilość osób korzystających z bulwarów, przejazdów na rowerach czy ludzi i nutrii? W artykule pisze „Natomiast tylko w ostatnim roku pojawiło się ponad 900 tys. użytkowników rowerów.” Jeśli liczba 900 tysięcy dotyczy tylko ilości przejazdów a nie ilości użytkowników? Według licznika powinno tam być średnio dzninnie około 2465 przejazdów. Średnio przez każda godzinę doby powinno tam być 102 przejazdy. Niesamowite…może rybnik.com powinien tam zainstalować kamerę jak pod urzędem? Wyjdzie ruch jak na kanał przez Mierzeję Wiślaną?
    Czy jako Radny i Przewodniczący Komisji Transportu będzie Pan mógł opublikować ile będzie kosztował rybniczan jeden autobus hybrydowy?
    Na przykład Solaris, Urbino 12 Hybrid według oferty ma kosztować 1.785.000,00 zł. Ponieważ nie ma na niego pieniędzy jest psotępowanie na leasing. Ile łącznie rybniczan będzie kosztował ten autobus po zapłaceniu odsetek itp. Poproszę o skan umowy. Dlaczego spółka nie ma rejestru umów tak jak urząd miasta? Może Pan wpłynąć na ich opublikowanie?
    Czy nie dużo taniej jest wykorzystać autobusy gazowe Transgóru?
    Jak wygląda zarządzanie mobilnością?

  • ~rzyt 2022-10-10
    20:52:37

    27 48

    ~jestemzrybnika, "chopcy" chcieli błysnąć ale mają problem z ekonomią, księgowością...
    Nie maltretuj ich konkretnymi pytaniami...przecież to politolodzy, socjolodzy, historycy...

    P.S. Z tych w/w kierunków też nie zadawaj pytań. Wiesz dlaczego.

  • ~tuptyś 2022-10-11
    13:01:30

    7 3

    Panie Kiljańczyk, jako człowiek wykształcony co pan pleciesz za głupoty. Parking kosztował 19,4mln zł , roczny zysk to 250 000 zł czyli inwestycja zwróci się po 77,6 latach. Faktycznie świetna inwestycja. Prawie jak przekop Mierzei Wiślanej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5370