Według raportu TMF Group "Global Business Complexity Index 2021", Polska znalazła się na drugim miejscu w Europie i na dziesiątej pozycji na świecie wśród państw, w których prowadzenie biznesu jest mocno utrudnione, zwłaszcza pod względem prawno-administracyjnym. Co ciekawe, w 2020 r. Polska zajmowała pod tym względem 14. miejsce na Starym Kontynencie (raport „Global Business Complexity Index 2020”). To spadek o 12 pozycji w ciągu jednego roku! Z czym obecnie boryka się polski przedsiębiorca?
Polska po raz pierwszy w historii raportu TMF Group uplasowała się w ścisłej czołówce państw, w których najtrudniej prowadzi się biznes. W Europie przedsiębiorczość krajowa ma większe problemy od Polski jedynie we Francji. Mamy do nadrobienia bardzo dużo na wielu płaszczyznach, jednak przede wszystkim w stosunku do krajów europejskich, z którymi konkurujemy o inwestorów. To w końcu inwestorów przyciągają wyłącznie te kraje, w których najłatwiej jest prowadzić biznes. Najgorszy wynik Polski jest pokłosiem często zmieniającego się w naszym kraju prawa, mało zrozumiałych jego przepisów oraz mniejszego niż w innych państwach europejskich pakietu benefitów oraz ułatwień dla zagranicznych inwestorów.
Firmy z zagranicy chcące zainwestować nad Wisłą, trafiają na biurokratyczną ścianę. Przykładowo, wszystkie dokumenty korporacyjne muszą zostać wypełnione w języku polskim, a założenie działalności w przypadku firm, których centrale znajdują się poza granicami Polski, może trwać bardzo długo. Te i wiele innych czynników sprawiają, że polski rynek cechują wysokie bariery wejścia, a to zniechęca do inwestowania. Wszystkim zagranicznym przedsiębiorcom chcącym poznać realia polskiego rynku oraz jego prawne aspekty gospodarcze księgarnia o profilu biznesowym Profinfo.pl proponuje serię książek przygotowanych specjalnie dla przedsiębiorców.
Najnowsze publikacje branżowe oraz liczne książki dla przedsiębiorców dowodzą, że dzisiejsze firmy borykają się z wieloma trudnościami, w tym przede wszystkim z ciągłym widmem niepewności oraz zależność od zmian rynkowych i trendów, co jest dodatkowo potęgowane przez kosztowne skutki pandemii.
Według raportu EY „Rok z COVID-19 oczami polskich przedsiębiorców”, sytuacja firm jest trudna, ale lepsza niż zakładano po wybuchu pandemii COVID-19. 63 proc. polskich przedsiębiorców dobrze lub neutralnie ocenia ogólną sytuację swoich firm (pozytywnie 33 proc., neutralnie 30 proc.), a negatywnie widzi ją 36 proc. pytanych.
Z kolei według badania „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców” przeprowadzonego w ramach inicjatywy PSH Lewiatan „Urodzeni Przedsiębiorcy”, polski przedsiębiorca boryka się z wieloma problemami natury prawno-administracyjnej, które znacząco utrudniają mu prowadzenie i rozwój biznesu. Wśród najważniejszych z nich wymienia podatki (43 proc.), biurokrację (36 proc.), ograniczenia wynikające z pandemii COVID-19 (32 proc.), wysokie koszty pracy (36 proc.) oraz skomplikowane prawo gospodarcze (25 proc.).
Według raportu "Global Business Complexity Index 2021", na Starym Kontynencie najłatwiej prowadzi się biznes w Danii, Irlandii, Holandii, Luksemburgu i na Malcie, najtrudniej zaś we Francji, Polsce, Grecji, we Włoszech oraz w Belgii. Fenomenem jest tu Grecja, w której, według szacunków, co roku wprowadzane jest około 70 nowych przepisów podatkowych i to już w czasie trwania roku podatkowego. Z kolei najmniej przyjazne przedsiębiorcom kraje w skali globalnej to Brazylia, Francja, Meksyk, Kolumbia i Turcja.
Podstawowym wyzwaniem dla Polski pod względem rodzimej przedsiębiorczości jest przede wszystkim uproszczenie wymagań administracyjnych w odniesieniu do firm, a także wdrożenie pełnej cyfryzacji i unifikacji na wzór np. krajów skandynawskich.
Na szczęście poza trudnościami firmy działający nad Wisłą dostrzegają również korzyści, jakie się z tym wiążą. Polska to kraj mnóstwa możliwości, a przedsiębiorczość tutaj daje nieograniczone szanse samorealizacji. Sami Polacy coraz przychylniej myślą o przedsiębiorcach i doceniają ich wkład w rozwój rodzimej gospodarki.
W ciągu ostatnich kilki, kilkunastu lat drastycznie zmienił się wizerunku polskiej przedsiębiorczości wśród społeczeństwa. Według badania „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców” rodzimy przedsiębiorca postrzegany jest jako człowiek zaradny (40 proc.), pracowity (34 proc.) oraz kreatywny (30 proc.). Jedna czwarta Polaków widzi przedsiębiorców jako biznesmenów, a co piąty z badany uważa przedsiębiorcę za pożytecznego dla społeczeństwa.
Tagi: przedsiębiorczość
Tragedia w Lyskach. Nie żyje 15-letnia pasażerka motocykla, kierowca w ciężkim stanie (zdjęcia)
54032Minął miesiąc od tragicznej śmierci znanego biznesmena. Prawie 100 pracowników zostało na lodzie
33929Obrażenia były zbyt rozległe. 40-letni motocyklista zmarł w szpitalu
25571Autostrada A1: doszczętnie spłonął samochód osobowy
24029Sejm dał zgodę, a prezydent Duda? RAŚ ma apel do śląskich samorządów
17755Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+322 / -19Józef Makosz, były prezydent Rybnika - poparł Andrzeja Sączka
+429 / -233Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+190 / -2A. Sączek o hejcie w sieci: „niech 8 gwiazdek nie będzie stanem umysłu w Rybniku”. Zaproponował konsultacje społeczne
+260 / -102Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4W Czernicy powstało profesjonalne pole do minigolfa. Można tam wypożyczyć sprzęt
37Mateusz Morawiecki na spotkaniu PiS w Rybniku. "Pełną parą zaczynamy kampanię do Europarlamentu"
37Historyczna chwila. Sejm za śląskim jako językiem regionalnym
34"Nie jestem przeciwnikiem walki o czyste powietrze". A. Sączek twierdzi, że jego piec spełnia normy ustawy
24Minął miesiąc od tragicznej śmierci znanego biznesmena. Prawie 100 pracowników zostało na lodzie
23Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert