zamknij

Wiadomości

CPK przez Kłokocin i Gotartowice? Znamy szczegółową mapę wariantów CPK

2021-12-27, Autor: tora, bf

Wiadomo dokładnie, jakie warianty przebiegu kolei szybkiej prędkości Katowice – Ostrawa proponuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Do gmin trafiły przed świętami dokładne mapy, celem zapoznania się i konsultacji z mieszkańcami, także samorządowcami. Jeden z wariantów trasy przebiega przez Kłokocin i Gotartowice.

Reklama

Mapy udostępniło na zlecenie CPK konsorcjum firm Egis Poland i Egis Rail, które obecnie opracowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej linii kolejowej.

Paczkę map i zdjęć terenu z naniesionymi liniami torów udostępniła gmina Wyry. Publikujemy dwie mapy z wariantami linii kolejowej Katowice - granica państwa - Ostrawa. Jedna z map dodatkowo zawiera zaznaczone przystanki i stacje kolejowe. Zamieszczamy też linki do pobrania map w pełnym formacie. Pliki ważą około 12 MB:

Mapa nr 1 wariantów linii kolejowej Katowice - Ostrawa - pełny rozmiar

Mapa nr 2 wariantów linii kolejowej Katowice - Ostrawa - pełny rozmiar

Katowice - Ostrawa: 75 km nowej linii kolejowej

W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Odcinek Katowice-Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jeden wariant przebiega przez Kłokocin i Gotartowice

W mapie uwzględniono wariant 64. Zakłada on budowę trasy rozpoczynającą się w Kłokocinie – przez zabudowania, ulicę Włościańską, Rycerską, staw Papierok i dalej przez Gotartowice. Trasa oznaczona kolorem pomarańczowym w obu wariantach przebiega w pobliżu Szczejkowic, przecina Bełk i biegnie następnie przez Orzesze.

Z kolei linie 61 i 63 miałyby przecinać Świerklany po dwóch stronach ulicy Kościelnej. Przewidziano tam budowę stacji kolejowych. Dodatkowo linia 63 przecinałaby skrawek południowej części Rybnika (okolice ul. Jastrzębskiej).

To nie wszystko. Wg najnowszej mapy, trasa w wariancie 64 rozpoczyna się od Rybnika - stacji na Paruszowcu-Piaskach. Z kolei największe skumulowanie wariantów znajdziemy na terenie Czerwionki-Leszczyn.

CPK: budowa torów do Ostrawy ruszy w 2024 roku

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.

Mikołaj Wild: jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe.

Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – mówi Mikołaj Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury. Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

CPK w woj. śląskim - dane

W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Oceń publikację: + 1 + 64 - 1 - 50

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~Lahcim 2021-12-27
    18:06:35

    97 52

    Biorąc pod uwagę, że to projekt PISu, to ta kolej nigdy nie powstanie. Chodzi tylko o to żeby rodziny z projektu "nasza rodzina w spolkach skarbu państwa+" nachapała sie na kolejnej państwowej spółce. Kolejne przewalone miliony z naszych kieszeni.

  • ~pawlmesten 2021-12-27
    18:20:14

    81 51

    CPK to jest sen pijanego wariata za miliardy podatnika. Inwestycje jak za późnego Gierka, pozostanie kilka betonowych szkieletorów gdzieś na polu.

  • ~Franz Kawka 2021-12-27
    18:32:45

    77 44

    Koalicja trwa tylko dzięki przekupieniu kilku posłów. Miliardów z Unii nie widać dzięki awanturnictwu ministra z żeberka. Premier zajmuje się handlem działkami a Kłamczyński szpieguje telefony opozycji ale bal na Tytaniku ciągle trwa.

  • ~Arteks 2021-12-27
    18:38:21

    38 27

    Te plany są nieporównywalnie sensowniejsze od tego co przedstawiono na początku kiedy linia miała np. po szkodach górniczych i przez gęsto zaludnione obszary przebijać się przez Jastrzębie. Teraz Jastrzębie dostaje jakąś końcową stacyjkę między chałupami... Co jednak ważne dla nas, szybka linia jest doprowadzona prawie pod sam Wodzisław na płd i Rybnik Piaski na północy (wersja żółta) i na tych wariantach powinien się skupić wspólny lobbing władz Rybnika i Wodzisławia bo to korzystne dla nas aby pociągi mogły docierać do naszej głównej stacji położonej w centrum miasta, a po dotarciu do Wodzisławia z powrotem zjeżdżać na magistralę.

  • ~Arteks 2021-12-27
    18:44:39

    46 23

    @lachcim @Franz Kafka - można nie lubić PiS za Jarka czy łamanie demokracji/konstytucji ale nie za chęć realizowania inwestycji! Mam wielkie wątpliwości odnośnie dużego portu lotniczego położonego w polu ale nie mam wątpliwości, że w obliczu kiedy EU chce wrócić do pociągów nocnych, chce ludzi z autostrad i samolotów (krótkie dystansy) przenieść do pociągów - potrzebne są nowe linie kolejowe, szczególnie dla dużych prędkości. Fajnie, że na jednej takiej inwestycji możemy bardzo skorzystać. @pawlmesten - większość inwestycji z czasów Gierka była bardzo udana. Ile to szkieletorów stoi gdzieś na polu? Za to pełno w okolicy osiedli, zakładów, domów kultury, szpitali, przychodni, szkół z tamtych czasów.

  • ~iwonaa1 2021-12-27
    19:08:10

    52 23

    arteks a gdzie ty byś chciał lotnisko wybudować?w mieście ludziom pod chałupami?Lotnisko będzie w centrum kraju pomiędzy dwoma największymi Polskimi miastami idealne miejsce

  • ~Lahcim 2021-12-27
    19:17:02

    49 30

    ~Arteks
    jasne, inwestycje z głową zawsze są pożądane i jak najbardziej warte wsparcia. Problemem są megalomańskie inwestycje, które tak na prawdę są nikomu niepotrzebne, jak przekop mierzei czy CPK.
    Patrząc na dokonania tego rządu, np elektrownia w Ostrołęce, ciężko nie dojść do wniosku, że te projekty to tylko sposób na wyprowadzenie naszych pieniędzy do prywatnych kieszeni.

  • ~corona 2021-12-27
    19:39:51

    40 40

    Pawlmesten, lahcim, Franz Kawka.

    Czekam aż Wam dupa pęknie jak to powstanie. Zawołam Was tutaj jak już pierwsza osoba wsiądzie do tego cuga.

  • ~igoola 2021-12-27
    19:40:40

    44 30

    Inwestycje Pisowskie są tylko do wyciągania pieniędzy, najnowszy przykład płot na granicy : w Polsce 150km za 1,5mld złoty budowany przez wskazane przez rządowy zespół firmy, na Litwie 450km za 42mln euro przez Polską firmę, która wygrała przetarg ?

  • ~Zbigniew Martyniak 2021-12-27
    20:01:56

    10 23

    Inwestycja w sensie ,, będą rowy kopać i zasypywać,, Klaskał bym gdyby zbudowali siłownię termiczną ale to niedobra jest.

  • ~pawlmesten 2021-12-27
    20:07:42

    38 27

    ~corona - zważywszy, że pisowskie głąby nie umieją zarządzać nawet świniarnią to o dupę jestem spokojny.

  • ~rosthost1 2021-12-27
    20:10:48

    38 11

    ~pawlmesten rozumiem ze Francuzi z TGV Hiszpanie a AVE i Niemcy z ICE DB zrobili największą głupotę. U nich jeżdżą te głupie i durne szybkie pociągi a Polska ich nie potrzebuje. rybnik to niskie IQ?

  • ~rosthost1 2021-12-27
    20:13:40

    25 10

    ~Arteks w Polsce kopia mierzeje a ile Niemcy maja przekonanych kanałów pod statki? podaj w kilometrach. Możesz pomylić się o 100km!

  • ~corona 2021-12-27
    20:31:32

    12 16

    Pawlmesten, nie wiem czy możesz być spokojny, puki co przez pisiorów jesteś zapinany. Co wnioskuje z Twoich komentarzy.

  • ~Arteks 2021-12-27
    20:39:01

    20 9

    @rosthost1 - ja nie pisałem nic o mierzei więc nie domagaj się ode mnie odpowiedzi ile Niemcy mają kanałów. Swoją drogą te kanały powstawały głównie w XIX wieku jeszcze przed budową kolei żelaznej. Masz rację, że wiele krajów w tym Francuzi, Hiszpanie, Niemcy, Włosi i in. budowali koleje szybkich prędkości - wszędzie przewożą one tłumy ludzi bo jest dużo szybciej od aut i zdecydowanie bezpieczniej.

  • ~Krzysztof Sroka 2021-12-27
    21:11:48

    14 24

    znamy szczegółową mapę WARIATÓW z CPK

  • ~iwonaa1 2021-12-27
    21:43:27

    30 32

    im więcej komentarzy ruskich troli i V kolumny pod takimi artykułami tym większa pewność że Polska idzie w dobrym kierunku : )

  • ~Franz Kawka 2021-12-28
    08:56:19

    27 18

    Ten dobry kierunek widać tutaj
    https://www.money.pl/gospodarka/dlug-publiczny-puchnie-przekroczyl-1-4-biliona-zl-6682054080805856a.html
    No ale w TVP ci tego nie powiedzą

  • ~DonPedro 2021-12-28
    09:03:17

    18 10

    Aktualnie Rybnik i Wodzislaw ma swietne kolejowe polaczenia dzieki zamknieciu na czas remontu linii przez Zebrzydowice.
    Rozwiazanie sie sprawdzilo, w sezonie pociagi do Pragi, Gdanska, Lodzi czy W-wy sa oblozone.
    Jesli zgodnie z planem stacje zostana wyrzucone daleko od miast to jaki bedzie sens wyjazdu do Zor czy Jastrzebia na pociag. Korzystniej bedzie jechac autostradami aby nie tracic czasu na dojazd, parking + oplaty.

  • ~Arteks 2021-12-28
    12:13:32

    5 18

    @DonPedro - w przyszłości pociągów dalekobieżnych będzie tak dużo (wytyczne EU), że nie byłoby możliwości przeprowadzenia ich wszystkich przez Rybnik-Wodzisław. Niektóre będą musiały jechać tą nową obwodnicą przez Mszanę. Ale my na tym nie stracimy, a region zyska. Rybnik będzie najważniejszą stacją przesiadkową w regionie, tak jak jest to obecnie - może na tym tylko zyskać okolica czy nasz dworzec główny. Rozwiązania z łącznicami dają nieskończone możliwości trasowania pociągów i alternatywy w razie awarii. Cieszy to, że głos Rybnika został usłyszany i linia nie omija szerokim łukiem ROW, a zdecydowanie zbliżyła się w planach do Rybnika. :)

  • ~iwonaa1 2021-12-28
    13:23:39

    13 24

    kawka nie wiem co ty mi za bzdety tu wklejasz i na ile to to wiarygodne ale dzięki PiS mamy w końcu medialny pluralizm a nie jednostronny przekaz jednej opcji politycznej we wszystkich szczujniach jak do tej pory,boli cię to że ktoś ma prawo myśleć inaczej niż ty?to jest demokracja i żadnemu Trzaskowskiemu ani Tuskowi nie damy jej odebrać

  • ~Franz Kawka 2021-12-28
    15:48:54

    19 10

    ~iwonaa1 - co kwota długu publicznego ma za związek z pluralizmem mediów. To jest twarda dana, a nie czyjaś opinia. To jest kwota która telewizja "Publiczna" pomija zakłamując rzeczywistość.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Co jest najbardziej potrzebne Rybnikowi?






Oddanych głosów: 481