zamknij

Wiadomości

CPK w Rybniku: będzie nadzwyczajne spotkanie radnych

2021-12-30, Autor: 

Centralny Port Komunikacyjny przecinający dzielnicę Kłokocin w Rybniku budzi emocje. Negatywnie na ten temat wyraził się prezydent Piotr Kuczera. Teraz wypowiedzą się radni – na 10 stycznia 2022 przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej zwoła nadzwyczajne posiedzenie.

Reklama

Wariant trasy CPK przechodzący przez Kłokocin wywołuje sporo emocji – ma swoich zwolenników i przeciwników. Ten temat szeroko opisywaliśmy w artykule »»CPK przez Kłokocin i Gotartowice? Znamy szczegółową mapę wariantów CPK«

Wiadomo już, że z przebiegu wariantu trasy przez dzielnicę Rybnika nie jest zadowolony prezydent Piotr Kuczera.

Nie zgadzam się na dzielenie dzielnicy Kłokocin. Rozumiem potrzebę rozwoju kolei, ale nie może ona się odbywać kosztem mieszkańców. Celem tej inwestycji powinno być zminimalizowanie kosztów społecznych, dlatego opowiadam się za przebiegiem linii wzdłuż autostrady i oczekuję od spółki, która przygotowuje przebieg trasy pełnego przygotowania i wskazania przebiegu linii po poszczególnych działkach – mówił w środę.

CPK będzie też przedmiotem dyskusji radnych. Łukasz Kłosek poinformował w mediach społecznościowych o zwołaniu nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej ws. CPK przez Kłokocin.

Uzgodniliśmy wspólnie z przewodniczącym komisji Radosławem Kneszem szczegóły i termin 10 stycznia. To bardzo ważny temat dla Rybnika i mieszkańców dzielnicy Kłokocin. Jedna z wersji zakłada wyburzenie nawet 40 domów – zauważył.

Będziemy Wam relacjonować przebieg posiedzenia.

Czy jesteście za tym, by jeden z wariantów CPK przechodził przez Kłokocin?




Oddanych głosów: 1091

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~norton 2021-12-30
    13:18:44

    18 4

    Już wszystko jest podzielone, nieużytki mafia kupiła więc można protestować. Faksem na Koszalin...

  • ~Miki7 2021-12-30
    13:35:46

    37 1

    Całe miasto jest chaotycznie rozplanowane. Domy jednorodzinne budowane gdziekolwiek z dala od infrastruktury miejskiej i nie ma się co dziwić, że koszty utrzymania coraz wyższe. Wąskie drogi dojazdowe, spore odległości, brak gazyfikacji i ciepłociągów. Brakuje miejsc żeby poprowadzić drogi, kolej czy wybudować fabryki zdala od obszarów mieszkalnych i jeszcze ograniczenia spowodowane wydobyciem. Taki urok transformacji wielu górniczych wsi w duże miasto.

  • ~Konrad Klink 2021-12-30
    13:40:02

    30 7

    Każdy wariant przebiegu linii z pominięciem stacji w Rybniku jest dla miasta i jego mieszkańców niekorzystny. Powstanie tej linii zgodnie z obecnymi planami odetnie podróżnych od wszystkich bezpośrednich połączeń międzynarodowych jak i długodystansowych, na przykład do Warszawy. Pozostanie przesiadka w Katowicach lub ewentualnie, jeżeli któryś ze składów zatrzyma się na nowym przystanku osobowym w Żorach Północ podróż tamże miejskim autobusem.

  • ~Maksymilian Popeć 2021-12-30
    14:04:52

    34 34

    Ale nie ma o co bić piany. CPK jest dokładnie takim samym tworem jak np. Komisja Macierewicza - zwyczajnie służy tylko do okradania społeczeństwa z pieniędzy i tworzenia setki stanowisk. Z tego nic nie będzie! Może jedynie stępka czy coś w tym stylu jako historyczny dowód defraudacji pieniędzy. Tym bardziej, że Pis już leży gębą w błocie pośniegowym i niechybnie na wiosnę rozłoży się jak psie kupy. Niestety, w odróżnieniu od tych kup, zniszczenia i smród po nich pozostanie z nami na długie lata :(

  • ~Dador 2021-12-30
    14:16:43

    27 22

    10 lat wybierali lokalizację elektrowni atomowej. Drugie tyle poczekamy na na oddanie do użytku choć 1 bloku. W 2021 roku czytałem już o planach;

    - budowy kanału śląskiego Odra-Wisła na N od Rybnika;
    - budowy A4bis na NE od Rybnika;
    - budowy szybkiej koleji na E od Rybnika.

    Obstawiamy, co z tego naprawdę powstanie. Pewnie w najbliższej dekadzie nic!

  • ~Kwinto 2021-12-30
    15:42:36

    22 25

    Na razie to burza w szklance wody i tu zgadzam się z ~Maksymilian Popeć, skończy się na planach, projektach i kolejnych zdefraudowanych pieniądzach. CPK nie powstanie bez pieniędzy z Unii a tych za rządów PIS-u na pewno nie dostaniemy. Dzisiaj prędzej spodziewałbym się mapek CPK na trasie Warszawa-Moskwa niż Berlin, Paryż czy Praga.

    CPK jest świetnym projektem (można by napisać Europejskim), ale żeby go zrealizować trzeba zmienić rząd, myślenie i wrócić do standardów zachodnio-europejskich.

  • ~Arteks 2021-12-30
    16:01:29

    19 15

    A ile wyburzono domów i planuje się wyburzyć pod zwykłą obwodnicę miasta? Tu mamy linię KDP która może łączyć kilka krajów Europy. Rybnik tylko na tym może skorzystać. Nie sądzę aby trzeba było tak dużych wyburzeń. Miasto niech wskaże takie rozwiązania które wymagałyby ich jak najmniej. @Maksymilian - CPK w całości na pewno nie powstanie bo tak ambitnego programu nie realizują nawet bogate kraje. Poszczególne nowe magistrale jednak powstaną, a linia z Katowic do Ostrawy prawie na pewno - była planowana i umieszczana we wszystkich strategiach rozwoju województwa. Jest czymś korzystnym dla regionu. Powinniśmy się cieszyć z tego. Jest też finansowanie dla niej zapowiedziane przez EU. @Konrad Klink - kompletnie błędne założenie. Jak przewoźnicy którzy chcą przewieźć jak najwięcej pasażerów mogliby pozwolić sobie na omijanie ważnej stacji węzłowej i miast które razem mają prawie 200 tys. mieszkańców? Pociągów będzie tak przybywać, (strategia EU), że nie da się fizycznie ich wszystkich przeprowadzić przez Rybnik. W Niemczech budowa KDP nie spowodowała, że z innych tras zdjęto pociągi bo... przybyło kilkukrotnie podróżnych do przewiezienia. Szkodzi ci, że np. będziesz miał pociąg z Rybnika do Warszawy np. co 2 godziny, zamiast np. co godzinę bo niektóre pojadą przez Żory Płn.? Mi to nie szkodzi. Żory Północ mogą powstać z myślą o obsłudze Żor, nie Rybnika. Odnoga w Jastrzębiu też umożliwi obsługę Jastrzębia przez Rybnik-Wodzisław. Ten projekt naprawdę zaczyna nabierać rąk i nóg i podoba mi się co raz bardziej. :)

  • ~Arteks 2021-12-30
    16:17:03

    9 19

    @Miki7 - zaraz, zaraz. Chałupoza i patodeweloperka to problem całej Polski. Na Śląsku dodatkowym jest to, że mnóstwo miejsca zabierają nam: hałdy, drogi i duże zakłady przemysłowe na przedmieściach miast. Więc terenu pod zabudowę jest mniej. Niestety niektórzy wybudowaliby się nawet na bagnach gdyby tylko było tanio... Z negatywnym skutkiem rozlewania się miast i budowaniu w miejscu gdzie np. dominują dzikie zwierzęta jak np. myszy, kuny czy nornice, które słusznie, nie chcą odejść z tego powodu, że człowiek ma taki kaprys.

  • ~Konrad Klink 2021-12-30
    17:36:39

    13 3

    @Arteks, jeżeli ktoś błędnie coś zakłada to prawdopodobnie Ty. Firmy przewozowe, które nie są sterowane politycznie zrobią rachunek zysków i strat. Skład który w 35 minut pokona trasę z Ostrawy do Katowic kontra 2 godziny przez Wodzisław i Rybnik aby zebrać pasażerów z Rybnika, którzy i tak jak będą chcieli udać się w podróż koleją po prostu dojadą pociągiem regionalnym do Katowic. Wielokrotnie podróżowałem koleją do Warszawy z Rybnika i maksymalnie widziałem około 50 podróżnych z Rybnika, podczas gdy w Katowicach pasażerów jest tyle, że czasem nie można kupić już miejscówki. Przewoźnicy sterowani politycznie jak IC pojadą choćby nie wiem co nową linią z pominięciem Rybnika, tylko po to aby pokazać, że cała inwestycja miała sens.

  • ~Miki7 2021-12-30
    18:04:16

    12 1

    @Konrad Klink niestety podobny scenariusz jest prawdopodobny w bliskiej przyszłości, gdy wrócą pociągi przez Zebrzydowice i część międzynarodowych zostanie nam zabrana. Osobiście wolałbym dobudowę drugiego toru na trasie do Katowic. Ta linia jest tak mocno obciążona, że opóźnienia są nieuniknione. Drugi tor usprawniłby podróże codzienne do pracy, szkoły.

  • ~Arteks 2021-12-30
    18:34:08

    8 10

    @Konrad - a dlaczego zakładasz 35 minut vs 120 minut zamiast 35 minut vs 45 minut? Nie stosuj przesadyzmów i obecnej sytuacji. Na trasie Rybnik-Wodzisław też można skrócić czas jazdy przez podwyższenie tam prędkości. Oczywiście, że przewoźnikom zależeć będzie na obsłudze Rybnika, który jako jedyny jest też węzłem przesiadkowym i zapewnia sieć połączeń w innych kierunkach zarówno autobusowych jak i kolejowych. Po co byłyby te łącznice gdyby właśnie nie to aby obsługiwać Rybnik+ Wodzisław? To z jednej strony CPK ma dotrzeć do takich miast jak Łomża, Grudziądz czy Jastrzębie aby je obsłużyć, a jednocześnie Rybnik miałby przestać być obsługiwany? Przecież to zaprzecza całej idei lepszego skomunikowania ośrodków miejskich naszego kraju. Gliwice i Bielsko nie będą miały w ogóle CPK (nawet w pobliżu) - czy to dla nich oznacza, że przestaną być tam kierowane pociągi z Warszawy do Gliwic i Bielska bo wszystkie od Katowic pojadą do Pragi/Wiednia/Budapesztu??? Wasze obawy są zupełnie nonsensowne. @Miki7 - przecież jest zakładana budowa II toru i weszło do jako projekt Kolej Plus, że z Orzesza do Ligoty ma być budowany II tor. Przez Zebrzydowice jeśli coś wróci to tylko te które jadą w kierunku do Krakowa. Pociągi z Warszawy do Pragi przez Rybnik zaczęły jeździć w 2016 r. nie z powodu remontu innej linii tylko dzięki możliwości jakie dała wyremontowana trasa do Chałupek.

  • ~Arteks 2021-12-30
    18:40:34

    6 10

    @KonradKlink - CPK to gdzieś w najlepszym wariancie 2032-2035, a do tego czasu przewozy pasażerskie z Rybnika będą tylko wzrastać. Jednym z powodów będą co raz krótsze czasy jazdy, co raz lepsza oferta rozkładowa (wkrótce pojawi się RegioJet), wkrótce autostrady będą płatne co również zmieni sytuację w dalekich przejazdach, wraca moda na jeżdżenie pociągami w całej Europie. W Polsce będzie tak samo. Jeśli teraz to jest 25-50 osób, za 10 lat może to być 100-150 osób... Kiedyś nie było co robić w pociągach poza czytaniem ksiązek, spaniem i rozwiązywaniem krzyżówek. Obecnie nadal można robić to samo ale oprócz tego można rozmawiać przez telefon, pisać sms, pracować na laptopie, grać w gry, oglądać mecze czy filmy, a nawet bawić się FB itd. Odnoszę wrażenie, że pokolenie smartfonowe w ogóle nie będzie chciało jeździć autami... które w dodatku za 10-15 lat będzie trzeba doładowywać jak obecnie smartfony... Świat się zmieni. Pociągów przybędzie. Rybnik może za 15 lat być stacją na której będzie się przesiadać/przemieszczać tyle osób ile obecnie w Katowicach...

  • ~Franek 7 2021-12-30
    20:04:13

    12 13

    PiS przez sześć lat rządów nie wybudował nawet szaletu miejskiego a oni wierzą, że PiS wybuduje największy port lotniczy w Europie??? Buuuuuahahahahaha.
    Ta „budowa” i plany są tylko po to żeby wyciągać forsę dla szwagrów z PiSu bo póki co w zeszłym roku trzyosobowy zarząd wyciągnął 2,7 mln PLNów. I tylko o to w tym chodzi. Dlatego szkoda czasu na te debaty o czymś co nie ma szans powstać…

  • ~Franek 7 2021-12-30
    20:27:59

    12 15

    Licznik wybił już 500 000 000 zł kar za Izbę Dyscyplinarną d/s prześladowań sędziów oraz Turów. W takim tempie, dzięki Zbyszkowi, to będziemy musieli faktycznie, jak to przedstawił Jaki, dopłacać do unijnego skarbca aniżeli dostaniemy z niego jakieś dopłaty.

  • ~Konrad Klink 2021-12-30
    20:55:08

    9 1

    @Arteks - założyłem 35 vs 120 minut bo o 35 minutach mówili w mediach, a nie chce mi się grzebać w projektach i założeniach, więc przyjąłem, że być może będzie to prawda. 120 minut bo tyle to trwa dzisiaj i zakładam, że za 10 lat będzie trwało tyle samo, szczególnie, że linia była całkiem niedawno modernizowana.

    Widziałeś plan tych łącznic? Zakładając, że szybki skład w relacji Ostrawa - Katowice będzie chciał przebyć trasę nową linią i zatrzymać się w Wodzisławiu, Jastrzębiu i Rybniku to na każdej z tych stacji będzie konieczność zmiany kierunku jazdy składu przez przestawienie lokomotywy na czoło składu. Jeżeli będziesz chciał zatrzymać się w Wodzisławiu i Rybniku i nie wykonywać manewrów na tychże stacjach to skład nie pojedzie nową linią tylko starą.

    Bielsko i Gliwice nie stracą połączeń bo to stacje końcowe wielu relacji IC. Rybnik jest tylko stacją przelotową, którą można będzie pominąć, tak jak zauważył Miki7 co miało już miejsce przez wiele lat gdy przez Zebrzydowice było po prostu szybciej. Szybciej będzie też po nowej linii z pominięciem Rybnika. Nie mam złudzeń.

    Pociągi z Rybnika do Warszawy pojadą tylko wtedy gdy będą w Rybniku kończyć bieg, lub tak jak kiedyś pojadą do Raciborza. Ile na dobę było takich składów sam dobrze wiesz.

    Dla mnie te wszystkie odnogi zrobione są z myślą o transporcie towarowym, który dla kolei jest bardziej kluczowy niż wożenie ludzi. A budowa tychże łączników umożliwi składom towarowym szybszy wyjazd z regionu bez zbędnych postojów na stacjach towarowych.

  • ~Arteks 2021-12-30
    21:04:05

    2 10

    @Konrad - twoje założenie polega na tym, że liczysz, że przez Rybnik pociąg pojedzie starą trasą przez Chałupki-Leszczyny, a ja ci tłumaczę, że przez Rybnik też się pojedzie KDP (do Wodzisławia), a od Rybnika zaraz zjazd na KDP. Straty czasowe dla przewoźnika to może być 10 minut - a zysk np. 100 dodatkowych pasażerów na pociąg. Od niedawna nawet Racibórz stał się stacją końcową, według planów jest nią nawet Jastrzębie - dlaczego zakładasz, że Rybnik ją nie może być jeśli nie pociągi przelotowe? Jesteś rozkładowcem? ;) Mylisz się odnośnie zmiany kierunku jazdy pociągu bo on byłby potrzebny tylko odnośnie Jastrzębia, a nie Wodzisławia i Rybnika. Popatrz sobie na mapy kolejowe Niemiec. Tam też duże miasta są objechane obwodnicami. Jest odwrotnie do tego co napisałeś. To szybkie pociągi intermodalne będą potrzebowały takich obwodnic. Większość pociągów pasażerskich będzie kierowana na węzłowe stacje pasażerskie. Swoją drogą, jakaś odnoga CPK ma ominąć Katowice - wiesz o tym?

  • ~Konrad Klink 2021-12-30
    22:49:12

    8 0

    @Arteks, widzisz sam przyznałeś, że "kolejowe obwodnice" służą głównie transportowaniu towarów. My już taką linię mamy, właśnie przez Zebrzydowice. Nie potrzebujemy obwodnicy towarowej dla prędkości 200km/h bo nie mamy taboru towarowego który taką prędkość osiąga i raczej nikt go nie produkuje bo nie ma to ekonomicznego sensu.

    Rybnik nigdy nie będzie dużą stacją końcową dla wielu relacji dalekobieżnych bo po prostu brak jej infrastruktury. Racibórz był takową wyłącznie dla pojedyńczego składu IC i tylko dlatego że leży na uboczu kolejowych ciągów komunikacyjnych w potokach pasażerskich.

    Jak tylko pojawiły się plany minięcia Katowic, wiele środowisk od politycznych, samorządowych jak i uniwersyteckich oraz urbanistycznych podniosło alarm że tak być nie może. Widzisz gdzieś takie wypowiedzi odnośnie Rybnika? Nawet nasz prezydent marudzi nie dlatego, że istnieje zagrożenie, że stacja Rybnik może być zmarginalizowana ale dlatego że linia ma przeciąć dzielnice miasta co może nie podobać się mieszkańcom.

    Jeżeli ta szybka kolej ma zbierać pasażerów bezpośrednio z Rybnika to najlepiej byłoby aby powstała linia do Wodzisławia wraz z odnoga do Jastrzębia, następnie modernizacja istniejącego odcinka do Rybnika (myślę że można tam jeszcze zwiększyć prędkość, chociaż już obecnie czas przejazdu to 15 minut) a następnie dalsza budowa od Piasków. W ten sposób unikniesz części kosztownego wykupu gruntów a Rybnik uzyskałby gwarancję że żaden pociąg dalekobieżny nie ominie Rybnika.

  • ~Arteks 2021-12-30
    23:15:47

    2 6

    @Konrad - a więc widzę, że przynajmniej zrozumiałeś, że da się całkiem sprawnie jechać przez Rybnik, jeśli do tego czasu poprawią trasę na Wodzisław, a mają na to aż... 12-15 lat!!! Ponawiam argument, że trasa przez Rybnik będzie dłuższa tylko o jakieś 10 minut. Obecnie np. pociągi jadące z Pragi mogłyby omijać Bohumin bo jest świetna łącznica, zyskując jakieś 30 minut (zmiana czoła pociągu) ale tego nie robią bo dla Czechów ważne jest aby pociągi obsługiwały także to 20 tysięczne miasteczko. A ty z niewiadomego powodu uważasz, że dla przewoźników ominięcie miast o potencjale 200 tysięcy będzie czymś obojętnym - sorry ale to nawet dla lotnictwa takie miasta są łakomym kąskiem w uruchamianiu lotów, a co dopiero w przypadku kolei! Do tego czasu być może w okolicy naszego dworca powstanie nowe centrum biznesowe, jakiś hotel, dworzec zostanie rozbudowany, a okolica przyciągnie mały biznes dedykowany obsłudze podróżnych. :) Obwodnica kolejowa Rybnika jest tak samo istotna jak... obwodnice drogowe. Dzisiaj istniejące linie muszą służyć ruchowi zarówno towarowemu jak i pasażerskiemu, a mimo, że ROW generuje bardzo duże przewozy towarowe ze względu na węgiel - to już obecnie jeździ przez nasz region multum tranzytów do granicy. Więc ja liczę, że taka obwodnica oczyści głównie ruch towarowy. Nie bój żaby odnośnie tych strat cennych minut. Tak samo pociąg straci je wjeżdżając do Ligoty i Katowic, jadąc dalej aż do Zawiercia po klasycznej linii kolejowej. Twój pomysł aby cały ruch przechodził przez stację Rybnik nie jest możliwy. Ty pewnie zakładasz, że za 10 lat będzie tak jak teraz 8-10 pociągów i będzie bitwa o te które gdzie mają jechać. Nie można wykluczyć że ilość pociągów się podwoi lub potroi w stosunku do obecnego stanu.
    Nie dałoby się ich wszystkich przepuścić przez Rybnik nawet modernizując linię do Wodzisławia... Wierz mi Konrad, że jeśli zostanie zrealizowany któryś z tych wariantów - Rybnik absolutnie na niczym nie straci. Piszesz, że w Rybniku nie mogą kończyć pociągi bo nie ma zaplecza. A w Gliwicach też go nie ma, nie ma go w Raciborzu. Nie sądzę aby wybudowano je w Jastrzębiu. Jakie zaplecze jest potrzebne pociągowi który przyjeżdża i np. za 30 minut wraca? Po 2 godzinnym przejeździe z W-wy nie będzie trzeba ani uzupełniać pojemników na wodę ani sprzątać. Przecież niektóre pociągi jadące przez Polskę jadą bez tego przez 12 godzin... Poza tym mamy o tyle lepszą sytuację, że takie pociągi już jeżdżą i będą wozić co raz to nowych klientów. W tych ośrodkach których takich pociągów nie ma - nie można oszacować popytu. Nasze miasto może wraz z PKP dobrze się do tego przygotować.

  • ~Konrad Klink 2021-12-31
    11:37:17

    8 0

    @Arteks, jeszcze wczoraj napisałem nowy komentarz dla naszej dyskusji ale się nie przesłał :-)

    Wierz mi proszę, że region 200k dla lotnictwa nie ma żadnego znaczenia. Nawet lotnisko w Pyrzowicach nie jest bardzo znaczące w sieci europejskich lotnisk. To małe marginalne lotnisko. Okęcie ze swoją metropolią? Opowiem krótką historię: Pani prezes agencji odpowiedzialnej za kontrolę ruchu lotniczego, chcąc ratować przedsiębiorstwo, musiała udać się na negocjacje do Komisji Europejskiej. Jakież było jej zdziwienie, gdy usłyszała, że nasz największy port lotniczy, Okęcie to międzynarodowy port lotniczy o małym znaczeniu regionalnym. Często nam się wydaje, że mamy nie wiadomo co, a potem następuje zimny prysznic. Myślę, że w naszym przypadku - rybniczan może być podobnie, bo może wydawać nam się, że mieszkamy w jakimś znaczącym ośrodku metropolitarnym.

    Przewozy towarowe generowane przez ROW to głównie węgiel. Pracowałem parę lat w spedycji kolejowej i wiem, że nie ma u nas w regionie innych niż kopalnie i elektrownia dużych odbiorców dla transportu kolejowego. Myślę, że w przeciągu kilku następnych lat wydobycie węgla będzie spadać, przez co towarowy transport kolejowy także będzie maleć.

    Nawet gdyby ilość składów, które będą przejeżdżać przez Rybnik się potroi to wciąż będzie mniejsza niż przepustowość obecnej linii kolejowej. W latach 80 przez Rybnik przejeżdżało dużo więcej składów niż obecnie.

    Dlatego uważam, że dla naszego regionalnego ruchu towarowego w przyszłości obecna infrastruktura liniowa będzie wystarczająca, Dla tranzytu towarowego linia przez Zebrzydowice do Katowic / Krakowa a przez Racibórz do Kędzierzyna (ta nawet wpisana jest w TEN-T) jest wystarczająca. Jeżeli chodzi o przewozy pasażerskie to już pisałem o tym poprzednio.

    No i ciekawostka. Czytałem nowe opracowanie dla Cargo odnośnie modernizacji linii Warszawa - Poznań. Tam rząd wlewa miliony na podniesienie prędkości handlowej o parę km/h. Najlepsze jest to, że likwiduje stacje kolejowe zmieniając je na przystanki osobowe. Efekt jest taki, że przepustowość zmodernizowanej linii znacząco spadnie. Na linii kolejowej aby zwiększyć jej przepustowość muszą znajdować się stacje kolejowe. Dlatego uważam, że linia przez stacje w Wodzisławiu i Rybniku to byłaby najbardziej rozsądna inwestycja.

  • ~Arteks 2021-12-31
    12:02:48

    0 5

    @Konrad - szanuję bardzo twoje wypowiedzi ale w przypadku CPK twoje obawy są bezzasadne - oczywiście pod warunkiem, że powstaną te korzystne dla nas łącznice. Wydaje się jednak, że projektanci są świadomi potencjału Rybnika+Wodzisławia, nie tylko ludnościowego/administracyjnego. Rybnik to także największy węzeł kolejowy na południe od Katowic. A stacje węzłowe pełnią bardzo ważną rolę nie tylko w utrzymywaniu zaplecza eksploatacyjnego ale też w przesiadkach na inne kierunki.

  • ~Arteks 2021-12-31
    12:09:15

    0 6

    @Konrad - zerknij do dokładnych map/atlasów Niemiec, Austrii, Włoch - tam KDP też są tak zaprojektowane, że obwodnicami omijają duże miasta umożliwiając ruchowi pasażerskiemu wjeżdżanie do nich, a towarowemu ich omijanie. Pamiętaj, że prawie całość tranzytu PL/CZ i SK idzie przez Chałupki lub Zebrzydowice. Inne przejścia mają marginalne znaczenie ze względu na to, że albo nie są korytarzowe albo mają słabe parametry. W sytuacji kiedy wymiana towarowa będzie rosła - doszłoby do całkowitego zatkania się wielu linii które muszą pełnić kilka funkcji (np. Czechowice to stacja ważna także w ruchu regio). Linie które obecnie istnieją za 10-15 nie udźwigną wzrastających przewozów. Przecież EU chce zwiększyć transporty kontenerowe pociągami, zmniejszając zanieczyszczenia jakie powoduje ruch autostradowy. To mogą być wzrosty nie o -dziesiąt % tylko o kilkaset %. Stacja Rybnik to już obecnie jedna z najbardziej obciążonych ilością pociągów stacji w Polsce. Przeprowadzenie przez nią głównego ciągu CPK jest niemożliwe, a budowa dodatkowych torów wzdłuż istniejących linii wiązałaby się z dużo większymi wyburzeniami niż... w Kłokocinie czy Rowniu razem wziętych.

  • ~Konrad Klink 2022-01-01
    03:12:43

    5 0

    @Arteks, no więc wziąłem na cel wspomnianą przez Ciebie Italię. Linia dużych prędkości Milano - Roma. Pociąg Frecciarossa 9505 pokonuje trasę w niecałe 4h. Zaczyna od Mediolanu 1.352k (ludności), gdzie zatrzymuje się na dwóch stacjach. Parmę 194k mija w odległości 3km od jej stacji. Następny przystanek Reggio Emilia AV 177k. Modena 184k jest także mijana 4km od stacji głównej. Następna stacja Bologna 388k. Na tym odcinku już widać, że mieszkańcy Parmy i Modeny miast większych od Rybnika zostali pominięci tylko dlatego, że nową linię zbudowano w granicach miasta w odległości do 4 km od ich stacji głównej i pomimo istnienia łącznic. Na 33 połączenia pociągami dużych prędkości w ciągu doby tylko 1 przejeżdża przez te wszystkie miasta wydłużając swoją podróż o 40 minut. Pozostałe pociągi to IC które tę trasę pokonują w czasie 7h i regionalne 11h.

  • ~Konrad Klink 2022-01-01
    03:25:28

    5 0

    Teraz Austria. Austriacy nie posiadają kolei dużych prędkości, ale modernizują swoje linie do 250km/h. Najszybciej zostanie dokończona linia Wiedeń - Salzburg. I tu niespodzianka. Austriacy nie pomijają żadnych miast budując "obwodnice". RegioJet zatrzymuje się na tym odcinku na każdej większej stacji, czasem nawet na mniejszych jak Attnang-Puchheim 9k tylk dlatego, że istniej możliwość przesiadki. To jedyna austriacka linia kolejowa w relacji wschód - zachód i jakoś nikt tam nie ma problemów z przepustowością. A idę o zakład, że ruch tam większy niż w Rybniku.

  • ~predkront 2022-01-01
    07:54:06

    4 4

    Pisalem to juz kilka razy i powtorze raz jeszcze, ze dla normalnego mieszkanca (w tym mnie) cale to CPK ma sens wylacznie wtedy gdy bedzie mozna wsiasc do pociagu w Rybniku i wysiasc na tym lotnisku. Wszelkie inne rozwiazania, jakies przesiadki niech sobie w D..E wsadza! Czlowiek ma sie tluc z tobolami po ilus pociagach, no super, naprawde rewelacja. Poza tym dla chyba kazdego kto ma IQ wieksze niz ameba powinno byc oczywiste, ze jak taka linia przechodzi przez jakis zurbanizowany teren to stacja MUSI(!!!) byc w najwiekszym osrodku! Inaczej to nie ma sensu. Pomysly, ze gdzies tam to poleci przez Zory czy Wodzislaw i jakies lokomotwy beda przepinane to jest moim zdaniem ten sam poziom wariactwa co stwierdzenie typu "po co budowac obwodnice Warszawy, przeciez mozna wybudowac obwodnice Zyrardowa". Rece opadaja jak sie czyta takie bzdety!! Watpie, ze to w ogole powstanie, bo po PiSie niczego dobrego sie nie spodziewam, ale gdyby jakims cudem do tego doszlo to stacja musi byc w Rybniku. Inaczej wypieprzac z tym, bo nic z tego Rybnik mial nie bedzie oprocz klopotow.

  • ~artefaks 2022-01-01
    08:58:19

    3 3

    Fantastyczna wiadomość. Gaz z ameryki płynie do gazoportu im. lecha kaczyńskiego Czujemy się jak za pierwszej komuny jak można było przed świętami oglądać w telewizji państwowej jak cytrusy płyną do nas z bratniej Kuby. Dzieci się przed telewizorami śliniły wtedy przez miesiąc...

    A wy tu gadacie o jakiś megalomańskich inwestycjach . Jakiś mitycznych wunderwaffe. Zejdźcie na ziemię. CPK nigdy nie powstanie , tak samo jak infrastruktura wspomagająca. Da paru zasłużonym towarzyszom z zakonu da dobrze zarobić i taki jest jego cel. Jak wiadomo . Najlepiej można się obłowić na inwestycjach które nigdy nie powstaną.....
    Jest Nowy Rok. Życzę Wszystkim zdrowia , a szczególnie odporności psychicznej przy wejściu w ,,nowy zad"
    .... a teraz pora już na szybkie otrzeźwienie

  • ~HAN 2022-01-01
    19:39:19

    3 1

    Nasz wspanialy prezydent miasta Kuczera zamiast lobbowac za tym aby linia i stacja byly w Rybniku znowu robi wszystko zeby kolejna inwestycja omijala Rybnik. Potem obudzi sie z ta swoja zdziwiona mina jak w przypadku braku wezla z autostrada poludniowej obwodnicy. Zero miejskich i wielkomiejskich amibicji, ma byc wiejsko i malomiasteczkowo. Chaos urbanistyczny w miescie doprowadzil do tego ze w kazdym mozliwym miescu mamy domki jednorodzinne . Do tego jest kolejnym prezydentem po Fudalim, ktory blokuje budownictwo wielorodzinne w miescie. Jedyne nowe 'mieszkania' jakie mozna kupic to domki w zabudowie szeregowej. Kuczera jest godnym nastepca Fudalego, dalej miasto jest w stagnacji bez nowych miejst pracy , nowych mieszkan.

  • ~Arteks 2022-01-01
    20:36:45

    0 1

    @KonradKlink - to problem Parmy, a nie nasz. ;) Może tamtejszym mieszkańcom nie zależy na takich połączeniach bo mają inne. Tak się składa, że byłem na dworcu w Parmie kiedy zwiedzałem to miasto - życzyłbym Rybnikowi takich tłumów na dworcu. U nas cała propaganda CPK skupia się wokół problemu aby szybkie pociągi dotarły do każdego w Polsce miasta powyżej 50 tys. mieszkańców i dlatego np. w tych projektach pokazują się zaniedbane komunikacyjnie miasta typu Łomża, Jastrzębie czy Grudziądz. To uważasz, że decydenci chcieliby mniejszym miastom poprawić, a większym zaszkodzić?! Jest szansa aby już 2,5 km od stacji pociągi zjeżdżały z Rybnika na korytarz KDP. Czego można chcieć więcej? :D Wspominałem, że polityka unii będzie sprzyjać kolejom i te będą przewozić co raz więcej osób. Skoro będą przewozić co raz więcej osób - będzie więcej pociągów. Zresztą to już widać nawet po powolnej ekspansji Regiojeta, który nie jest dotowany, a planuje co najmniej 5 relacji w Polsce (z których 3 mają prowadzić przez Rybnik). Taki polski przykład który też może coś ci zobrazuje. Są pociągi jadące ze Śląska do Warszawy magistralą CMK, a są takie które jadą Wiedenką tak aby można było obsłużyć Częstochowę i Piotrków. A przecież ze względu na czas jazdy trasa CMK jest dużo krótsza! Zgodnie z twoją pesymistyczną teorią, pociągi przez Częstochowę nie miałyby racji bytu...

  • ~Arteks 2022-01-01
    20:39:18

    0 2

    @predkront - szanuję niektóre twoje poglądy ale widać, że tego tematu... nie rozumiesz. Jakie przepinanie lokomotyw? Pewnie chodzi ci o zmianę czoła pociągu. To według projektu może dotyczyć Jastrzębia gdzie zaplanowano dworzec czołowy. U nas nic się nie zmieni, a szybkie pociągi będą mogły skręcić i obsłużyć zarówno Rybnik jak i Wodzisław. Będzie też opcja, że niektóre będą mogły jechać przez Rybnik do Raciborza czy Jastrzębia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4861