zamknij

Wiadomości

Budowa A1 wstrzymana. Most w Mszanie stwarza zagrożenie

2012-04-12, Autor: Izabela Grela
Nadzór budowlany wstrzymał prace na budowie autostrady A1 na odcinku Świerklany - Gorzyczki. Inspektorzy obawiają się, że jeden z budowanych tam mostów może być niebezpieczny dla kierowców. GDDKiA musi teraz w ciągu 30 dni przedstawić ekspertyzy, które udowodnią, że jest inaczej.

Reklama

Most na trasie od granicy z Czechami do Świerklan to jedna z najszerszych podwieszanych konstrukcji na świecie. Przeprawa ma zmieścić aż 9 pasów i wykonawca od dawna zgłaszał wątpliwości co do jakości projektu i bezpieczeństwa przyszłych użytkowników przeprawy.

W grudniu i marcu na budowie mostu miały miejsce dwie awarie, popękała między innymi płyta nośna. Dzisiaj nadzór budowlany wstrzymał prace na moście i zobowiązał Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do przedstawienia ekspertyz, które potwierdzą bezpieczeństwo konstrukcji.

 

GDDKiA zamierza odwołać się od decyzji nadzoru budowlanego. Zdaniem urzędników, konstrukcja mostu jest całkowicie bezpieczna, a dwie awarie nie mają nic wspólnego z błędami projektu. Jedna z nich - zdaniem GDDKiA - została spowodowana przez niewłaściwe postępowanie wykonawcy.

 

W oświadczeniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czytamy: "nie ma powodów do wstrzymywania prac na budowie autostrady A1 Sośnica-Gorzyczki. Generalna Dyrekcja odwoła się od decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach nakazującej zaprzestanie robót". 

 

Termin zakończenia budowy A1 Sośnica-Gorzyczki został przedłużony do 26 lipca 2012 roku, o czym informowaliśmy już 3 kwietnia. Przedłużenie to nie ma związku z dwiema awariami obiektu mostowego podczas budowania przeprawy, które zdaniem m.in. niezależnych ekspertów oraz projektantów autostrady A1, nie mają wpływu na bezpieczeństwo prowadzonych robót. Tym samym brak jest podstaw do wstrzymania robót na tym odcinku.

 

Takie stanowisko zostało przekazane przez GDDKiA do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach już 10 kwietnia. Wszyscy uczestnicy procesu budowlanego: projektant, nadzór inwestorski oraz inwestor jednogłośnie orzekli, że nie znajdują przesłanek uzasadniających wydanie przez ŚWINB postanowienia o wstrzymaniu prowadzenia robót budowlanych, a realizacja robót na obiektach mostowych może być bezpiecznie kontynuowana. W tym samym czasie dotarła do GDDKiA decyzja SWINB o wstrzymaniu robót na obiektach mostowych budowanych na A1.

 

Na budowie mostu autostradowego (MA532) oraz mostu drogowego (MD 532.1) miały miejsce dwie awarie. Jedna z nich ( z 22 grudnia 2011 r.) została już naprawiona, zgodnie z programem naprawczym. Druga awaria (z 13 marca 2012 r), powstała w wyniku niewłaściwego ułożenia osłon betonowych. Obecnie na zlecenie wykonawcy opracowywany jest program naprawczy. Po zatwierdzeniu programu naprawczego przez nadzór inwestorski zostanie on wdrożony, co zabezpieczy dalszą budowę i tak jak w przypadku pierwszej naprawy, zapewni bezpieczeństwo użytkownikom mostu.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~roger 2012-04-12 19:04:29

    Takie rzeczy tylko w Polsce. MADE IN POLAND :):)

    0 0
  • ~ 2012-04-12 19:09:30

    no i w pizdu i caly misterny plan tez w pizdu,polska w budowie ? kto to buduje -matoly

    0 0
  • ~Porta 2012-04-12 20:04:55

    Fajnie ze na rybnickim portalu informacja pojawiła sie pół dnia po ogólnopolskich mediach

    0 0
  • ~Max 2012-04-12 23:05:56

    Byle kasa pasuje...reszta nie ważne, niech się wali....to Polska właśnie

    0 0
  • ~ 2012-04-13 08:41:25

    Porta nie przesadzaj :) do dobry wynik, i wypadkach w miescie czasami pisali 2-3 dni potem :) jest git

    0 0
  • ~gbart 2012-04-13 11:11:01

    Polska w budowie- to się zgadza.
    Do końca świata i o jeden dzień dłużej !!

    0 0
  • ~adamb 2012-04-13 11:23:29

    Droga Redakcjo tak dla Waszej informacji uczestnikiem procesu budowlanego jest także kierownik budowy, a z tego co się orientuję to właśnie kierownik budowy zgłosił swoje zastrzeżenia odnośnie MA532 dosyć dawno.
    Tak więc nie wszyscy uczestnicy się zgadzają. Nie jestem adwokatem firmy Alpine, ale ta firma zgłasza swoje zastrzeżenia odnośnie tych dwóch konstrukcji od 2009 roku podpierając je opiniami naukowców w tym dr. Michela Virlogueux, który zaprojektował najwyższy most na świecie (Millau) ale GDDKiA nie będzie się przecież zniżała do poziomu jakiegoś żabojada bo ona wie lepiej. Tym sposobem mamy rok opóźnienia na budowie A1 i nadal istnieje zagrożenie. Dzięki ci Panie, że mamy nadzór budowlany w tym kraju, a tak przy okazji wychodzi na to, że czasami firma w tym przypadku Alpine nie patrzy tylko na zysk i stara się reagować na zagrożenia mogące wystąpić w przyszłości.
    Najlepszym przykładem "olania" sprawy niech będzie słynny już 19 kilometr A1... a niech się ludzie zabijają byle jest gotowe.

    0 0
  • ~adamb 2012-04-13 11:31:12

    ... i jeszcze jedno: na jakiej podstawie Inwestor wydaje opinie o braku zagrożeń ? Inwestor nie musi być ekspertem w tej dziedzinie i opinią inwestora można sobie podetrzeć pewną część ciała :) bo dla procesu budowlanego nie ma ona znaczenia.
    Natomiast kierownik budowy ma prawo wstrzymać budowę i zawiadomić NB gdy stwierdzi, że budowana konstrukcja może powodować zagrożenia.

    0 0
  • ~przemo7 2012-04-13 12:29:44

    JUŻ WIDZE TE OPINIE "NIEZALEŻNYCH EKSPERTÓW"----kur....a śmiech na sali ,walą wały i to w biały dzień.

    0 0
  • ~Mariano_Italiano 2012-04-13 13:29:44

    Dla mnie super wiadomość, im dłużej będą to robić tym dłużej będę jeździł za free od Świerklan ;)

    0 0
  • ~adamb 2012-04-13 13:47:25

    przemo7 możesz jakoś rozwinąć swój krzyk ?
    Jasny gwint czy w tym kraju już nikt nikomu nie wierzy ? wszyscy wszystko wiedzą lepiej !
    ...do momentu gdy wydarzy się katastrofa wtedy każdy będzie pisał pytania gdzie był nadzór.
    Mistrz Kochanowski tak kiedyś pisał: "Cieszy mię ten rym: Polak mądr po szkodzie:
    lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie,
    nową przypowieść Polak sobie kupi,
    że i przed szkodą, i po szkodzie głupi." ...trochę czasu upłynęło i... :)

    0 0
  • ~Fiodore 2012-04-13 14:54:16

    Ehh we Francji nie takie mosty stawiają i nie mają takich problemów, a u nas kilkaset metrów 9 pasmowego mostu nie potrafią zrobić, wstyd!

    0 0
  • ~kurier 2012-04-13 17:06:08

    I jak zwykle nie ma winnych. Zapłacimy za różnych cymbałów u steru władzy my wszyscy z naszych podatków... Polska już żadnej imprezy nie dostanie - nie nadaje się do tego.

    0 0
  • ~przemo7 2012-04-13 20:42:28

    adamb już ci rozwijam mój krzyk .czytaj artykuł i mój komentarz ze zrozumieniem bo na mądrego mi wyglądasz.nadzór budowlany wstrzymał roboty a "NIEZALEŻNI EKSPERCI " stwierdzili że nadzór nie ma racji i robi z igły widły a reszty to już chyba sam się domyślisz

    0 0
  • ~adamb 2012-04-13 20:49:58

    przemo7 - teraz Cię zrozumiałem... sądziłem, że negujesz tych ekspertów przywołanych przeze mnie.

    0 0
  • ~przemo7 2012-04-13 21:01:33

    adamb już ci rozwijam mój krzyk .czytaj artykuł i mój komentarz ze zrozumieniem bo na mądrego mi wyglądasz.nadzór budowlany wstrzymał roboty a "NIEZALEŻNI EKSPERCI " stwierdzili że nadzór nie ma racji i robi z igły widły a reszty to już chyba sam się domyślisz

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na czym Miasto Rybnik powinno oszczędzać?









Oddanych głosów: 2998