zamknij

Wiadomości

W Rybniku stanął pomnik burmistrza Webera. Jak wam się podoba?

2019-11-29, Autor: 

Przed rybnickim magistratem zobaczyć można charakterystyczną sylwetkę starszego pana w kapeluszu i z laseczką ruszającego spacerkiem z urzędu na rynek. To słynny burmistrz Rybnika Władysław Weber, którego pomnik stanął właśnie przy ul. Bolesława Chrobrego 2.

Reklama

Projekt pomnika Władysława Webera wykonany został na podstawie zachowanych w rybnickim muzeum przedwojennych zdjęć burmistrza, dokumentujących tak charakterystyczne dla niego gospodarskie spacery po mieście.

- Burmistrz Weber został odnotowany w historii Rybnika jako wyjątkowo dobry gospodarz. Był wizjonerem, którego zaangażowanie dla miasta stawiane jest za wzór dzisiejszym samorządowcom – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

- Taka symboliczna obecność w przestrzeni miasta ludzi, który tworzyli przeszłość Rybnika, jest niezwykle ważna dla nas, tworzących jego teraźniejszość – dodaje prezydent.

Za rządów burmistrza Webera wybudowano w Rybniku nowy gmach urzędu miasta przy ul. Bolesława Chrobrego, budynek Komunalnej Kasy Oszczędności, siedzibę PCK, Straż Pożarną, kilka szkół (m.in. dzisiejsze II LO przy ul. Mikołowskiej czy „Mechanik” przy ul. Kościuszki), niezliczoną ilość dróg, odnowiono płytę rynku, zmieniono oświetlenie uliczne z gazowego na elektryczne, sprowadzono do Rybnika zakony Werbistów i Urszulanek. „Oczkiem w głowie” burmistrza Webera był estetyczny wygląd miasta – zakładał liczne istniejące do dziś skwery i zieleńce. Osobiście też nadzorował wszystkie prace i inwestycje.

- Dzięki dużemu poparciu moralnemu tutejszego społeczeństwa, zdołałem w ciągu 17 lat mojego urzędowania, podnieść Rybnik z małego, zaniedbanego, 12-tysięcznego miasteczka, do rangi znanego w kraju z czystości i pięknych zieleńców 25-tysięcznego miasta – pisał potem w swoim życiorysie Władysław Weber.

Władysław Weber urodził się w Opalenicy w Wielkopolsce, 25 maja 1882 roku. W 1907 wraz z żoną Eufrozyną zamieszkał w Rybniku. Tutaj urodziły się ich cztery córki: Wanda, Magdalena, Felicja i Maria.

Burmistrzem Rybnika został w 1922 roku, kiedy to ówczesna rada miejska desygnowała go na to stanowisko na 12-letnią kadencję. W 1934 roku ponownie wybrano go na kolejne 12-lat. Jego pracę w mieście przerwała II wojna światowa, w trakcie której musiał opuścić miasto. Ponownie stanowisko burmistrza powierzono mu tuż po wojnie, w 1945 roku. Pełnił je do czasu przejścia w stan spoczynku w 1950 roku. Zmarł 26 grudnia 1961 roku. Spoczywa w rodzinnym grobowcu na rybnickim cmentarzu.

Autorem pomnika Władysława Webera (podobnie jak pomnika Braci Szafranków oraz odsłoniętej niedawno płaskorzeźby rybnickiej poetki Janiny Podlodowskiej) jest toruńskie Studio Rzeźby Maciej Jagodziński-Jagenmeer.

Oceń publikację: + 1 + 104 - 1 - 45

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~palaczzasypowy 2019-11-29
    13:25:31

    81 74

    Jaka cena?

  • ~norton 2019-11-29
    13:29:54

    Pomnik spoko - nie to co tfu ulotność na rondzie.
    Tylko kto jest sponsorem? My podatnicy?
    Pan prezydent mówił o cięciu wydatków - ciekawe jak sie ma to jego słów.

  • ~Krisss 2019-11-29
    13:48:03

    86 13

    Bardzo ładnie wykonany.

  • ~Joanna Dykas 2019-11-29
    13:59:29

    Co to za o....ły(nie pisze co myślę bo mi zaraz wpis zablokują ale wszyscy się domyślą) są w UM !!!!!!!!!!! Ponoć Rybnik tonie w długach,!!! Kto wygrał przetarg na pomnik? Jakie wykonawca ma pokrewieństwo z Prezydentem? jakiś kuzyn, kolega czy " stryjeczny wuj mojego drugiego szwagra od strony mojej drugiej siostry". Wymyślone dziesiątki etaty dla kolesiów czy daremne inwestycję doprowadziły do tego a teraz jeszcze jakby mało to pomnik?! Co to za ludzie ?! Dlaczego ów władza jak wygrała z poprzednikiem który finanse UM wyprowadził na + niszczy wszystko? Jaki interes w tym ma? Ciekawe jakby odpowiadali własnym majątkiem za złe gospodarowanie majątkiem było by tak źle jak jest.

  • ~Lateks 2019-11-29
    14:31:12

    63 39

    Ehhh ile takich pomników mogłoby postawić miasto gdyby nie musieli zwracać podatków czy dopłacać do szkół? A tak niestety trzeba wprowadzić oszczędności. Ale jak PIS odejdzie od władzy to proponuje pomnik zasłużonych obywateli jak Kubis Kohut w stylu LGBT.

  • ~pprywatne 2019-11-29
    14:43:33

    70 38

    Żeby w innych rzeczach też byli tacy dobrzy jak w stawianiu pomników...

  • ~sympatykrybnika 2019-11-29
    14:50:22

    44 35

    ~Joanna Dykas twoje pytania to pytania z tezą, sugerujące konkretną odpowiedź, wyrażające czyjąś opinię na dany temat, to popularna zagrywka internautów nie mających merytorycznych argumentów.
    Niby zmyślne i niby niewinne pytania są jednak wciąż NIEELEGANCKIMI technikami służącymi do bezczelnego pomawiania.

  • ~ 2019-11-29
    15:04:57

    68 40

    Zasłużony człowiek ma zasłużony pomnik.Dobrze ,że nie w tęczowych kolorach. Lepiej wydać kasę na pomnik niż na prezentację prezydenta jak to PIS ograbiło samorządy i w Rybniku brakuje 100 baniek.

  • ~lewy_gwint 2019-11-29
    15:59:05

    42 20

    Zajebiste miejscu mu wybrali, tylko czekać jak mu ktoś wjedzie w cztery litery. l

  • ~Jacek Kamiński 2019-11-29
    16:39:34

    33 28

    do norton:
    Powstanie pomnika to wielomiesięczny proces. Zamówiony został nim PIS ograbił samorządy.
    A co do oceny pomnika - zgadzam się z Tobą.

  • ~ 2019-11-29
    16:54:05

    47 17

    Samorządy są doświadczone w grabieniu mieszkańców i nie potrzebują do tego żadnych struktur centralnych.

    Pomnik nie jest zły, pomysł też ok, przynajmniej postawili coś ciekawego i namacalnego.
    Przynajmniej widać, że cała kasa nie poszła w propagandę, niszowe, ale kosmicznie drogie wydarzenie "sportowe" czy inną zbędną nam Diagnozę.

  • ~77Monia 2019-11-29
    17:54:58

    43 14

    Tam obok na tych ławeczkach lada chwila i rozsiądą się żywe pomniki. Może ich Pan Prezydent przygarnie, zamiast transferować ich na Wawok.

  • ~Jan R. 2019-11-29
    18:20:18

    48 11

    Bardzo dobrze się stało, że uhonorowano człowieka wielce zasłużonego dla Rybnika. Radość moja jest tym większa, że do tej pory nie ma w Rybniku ulicy, placu, skweru, instytucji itp. ochrzczonej nazwiskiem coordooplee.

  • ~Viper 2019-11-29
    19:24:07

    34 10

    Jacek Kamiński - zgodnie z rejestrem umów w bip um Rybnik, umowa została zawarta
    8 sierpnia 2019 r. Wtedy było już wiadomo że Rybnik jest w fatalnej sytuacji finansowej.
    Link do rejestru umów : https://bip.um.rybnik.eu/Default.aspx?Page=294

  • ~trewq92 2019-11-29
    23:37:54

    44 16

    Śmieci 100% w górę, nauczyciele okradzeni z i tak już śmiesznego dodatku motywacyjnego, miasto tone w długach, ale najważniejsze, że są pieniądze na synekury dla urzędasów, oficerów rowerowych itp., wielotysięczne wypłaty dla hordy wiceprezydentów, ścieżki rowerowe, centra przesiadkowe, pijackie skwery i pomniki. Tutaj cięć brak.

  • ~adrian_hd 2019-11-29
    23:43:47

    3 10

    Nos mo jak omama.

  • ~ 2019-11-29
    23:44:17

    35 7

    Trewq - DOKLADNIE! i jeszcze remont wiaduktu, ktory spokojnie moglby jeszcze byc uzywany. I nowy brzydki betonowy skwer przy poczcie zamiast calkiem ladnej zieleni, ktora tam byla. Nasze miasto musi ograniczyc wydawanie pieniedzy, zeby moglo nadal wyrzucac

  • ~Mael 2019-11-30
    08:22:28

    22 33

    Kolejny pomnik gorola na ślaskiej ziemi.

  • ~JanekZRydów 2019-11-30
    08:36:37

    20 13

    To taka nowa świecka tradycja - Prezydent stawia swojemu poprzednikowi pomnik. W przyszłości powstanie Aleja Zasłużonych Dla Miasta - sami samorządowcy.
    Po szumnych słowach o cięciu wydatków, to bardzo taktowne chwalić się tak niezbędną inwestycją.

  • ~ 2019-11-30
    09:07:52

    15 9

    za 100 000 0000 co jest długu można by postawić pomniki wszystkim pracownikom magistratu wielka szkoda

  • ~ 2019-11-30
    11:32:02

    17 8

    Toście miejsce wybrali przecież ten pomnik stoi niemal na wjeździe....

  • ~Arteks 2019-12-01
    22:17:40

    6 14

    W czasach Webera powstało bardzo dużo budowli i gmachów za które nie tylko nie ma wstydu do dzisiaj - ale dodają one miastu splendoru. Wcale mnie nie dziwi, że ta postać została uhonorowana - i to właśnie w tym miejscu. Przydałoby się też upamiętnić Donnnersmarcków - dzięki nim mamy całą nową dzielnicę z kościołem i kopalnią funkcjonującą do dzisiaj. A Kuczerze życzę jakiegoś porządnego inwestora w centrum miasta. Przydałyby się jakiś fajne mieszkaniowe obiekty deweloperskie, większy hotel czy nowy biurowiec. Warto byłoby zakończyć zabudowę Pl. Wolności bo gdyby Weber zobaczył jak to wygląda obecnie, a jak miało wyglądać według jego planów to by się załamał... Kilkadziesiąt lat po jego śmierci nie mamy w mieście inwestora na poziomie który zabudowałby tam te szpetne puste parcele - w tak cennym miejscu! @bartezz - nie na żadnym wjeździe tylko na początku deptaka. A to, że tam jeszcze wjeżdżają auta to świadczy tylko jak Rybnik jest bardzo motokultystycznym miastem. W innych już dawno byłby zakaz.

  • ~Monika Buba 2019-12-01
    23:48:51

    2 0

    https://rybnik-centrum.blogspot.com/

  • ~ 2019-12-02
    00:30:48

    12 5

    No i odezwał się samozwańczy expert od wszystkiego i niczego.... Masz rację on nie stoi na wjeździe on stoi na przejściu bo za plecami ma przejście dla pieszych....
    Pytanie za 100pkt - kiedy wreszcie weźniecie się w Rybniku za naprawę nawierzchni ulic takich jak np. : 3-go Maja, Zebrzydowicka obok Kauflandu zniszczona przez cięcie asfaltu pod ścieżkę rowerową, Plac Kopernika, Szkolna - błaga wręcz o naprawę! większość dróg na os. Widok też prosi się o remont, Wolna na Ligocie, Śląska we Chwałowicach to tak na szybko z pamięci wymieniłem

  • ~Arteks 2019-12-02
    09:25:44

    3 11

    No i odezwał się lunatyk w środku nocy... ;) Gdyby Weber remontował tylko drogi to byłby dzisiaj postacią zapomnianą. Pamiętamy o nim dzięki lobbingu na rzecz miasta, ściąganiu tu inwestorów i rozbudowy miejskiej tkanki architektonicznej. Ambitni ludzie oczekują po swoich władzach czegoś więcej niż tylko łatanie dziur w ulicach.

  • ~ 2019-12-02
    14:49:27

    11 2

    Ambitni ludzie nie kompromitują się tysiącami bezwiednie pisanych komentarzy gdy widzą, że ich elaboraty nie przynoszą żadnych rezultatów a wręcz narażają się na śmieszność wśród czytających je internatów. Drogi są wizytówką miasta więc ambitni ludzie wymagają od odpowiedzialnych za je utrzymanie, by były w należytym stanie aby mieszkańcy i goście odwiedzający nasze miasto jeździli po przyzwoitych drogach.
    Jak cię widzą tak cię piszą - czerwona farba nie uzupełni ubytków w asfalcie.

  • ~Arteks 2019-12-02
    23:16:14

    2 10

    @bartezz - czyli z tego by wynikało, że albo nie jesteś ambitnym albo się kompromitujesz bo nikt poza mną ich nie zauważa. Kiedyś już wspomniałem, że czasami polemizuję z tobą z... litości. ;)

  • ~ 2019-12-03
    00:45:01

    10 3

    Zauważ, źe to ty pierwszy w tym i w większości artykułów mnie zaczepiasz swoimi szczeniackimi prymitywnymi podchodami, na które czasami nawet nie reaguje i nie odpisuję ci nawet z litości : )
    Świetną ripostę daje ci ostatnio komentator ~ursus, zauważył od dawien dawna to co ja, że masz problem z sobą, z którym sobie nie radzisz a mianowicie masz manię brnięcia w swoje zmyślone kłamstwa np.jak i pod moim adresem nieraz snułeś intrygi, które ja obalałem już w zalążku. Nie powtarzaj po mnie stwierdzenia " bo się kompromitujesz " gdyż ono akurat dotyczy w całości twoich wywodów, których nikt poważnie nie traktuje. Jak zdążyłeś zauważyć mamy niemal te same ilości ocen czytających nasze komentarze tyle tylko, że u mnie jest to miażdząca przewaga "+" pod moimi wpisami a u ciebie jest to olbrzymia ilość " - " pod twoimi elaboratami. Wiem, że jest to tylko niby zabawa ale wszystko mówi za siebie kogo traktują poważnie a kogo nie : )

  • ~Arteks 2019-12-03
    09:33:32

    2 12

    @bartezz - ja nikogo nie zaczepiam bo mnie interesuje życie mojego miasta. Zwróciłem ci uwagę, że pomnik nie blokuje żadnego wjazdu, a największym sukcesem Webera był rozwój tkanki miejskiej (przez ostatnie 30 lat prezydenci inwestują ciągle w drogi, a mimo to sam jesteś przykładem niezadowolenia w temacie dróg). A gdyby tak inwestowali w budownictwo mieszkaniowe? O ile mniejszy byłby dzięki temu problem smogu i o ile mniej byłoby wyrw w zabudowie, o ile miasto wyglądałoby lepiej? W zamian dostałem od ciebie to co zawsze czyli nienawistną tyrradę...

  • ~ 2019-12-03
    13:47:37

    11 1

    Arteks - na co ty liczysz, że ja będę ci przyklaskiwał i pochwalał twoje zaczepki i docinki w moją stronę??? jest takie stare mądre powiedzenie " święty spokój nie ma ceny " przestań mnie zaczepiać w komentarzach nie odzywaj się do mnie co wielokrotnie ci mówiłem i ja nie będę zmuszony ci odpisywać na twoje zaczepki.

  • ~ 2019-12-04
    16:57:23

    6 0

    chyba nikt nie neguje zasług burmistrza Webera, ale w już zapowiedzianym kryzysie w miejskich funduszach i pustej kasie, stawianie pomników przez władze (obojętnie kogokolwiek by upamiętniały). to kpina z mieszkańców w wykonaniu rządzących

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5327