zamknij

Wiadomości

Kompania Węglowa: zaostrza się spór o „czternastki” i pensje górników

2016-02-18, Autor: 
Trwają negocjacje pomiędzy związkami zawodowymi a zarządem Kompanii Węglowej na temat przyszłości spółki i spraw płacowych. We wtorek związkowcy powiadomili o wszczęciu sporu zbiorowego.

Reklama

– To są trudne rozmowy. Jest dużo elementów gry negocjacyjnej i niestety niepotrzebnego szumu informacyjnego. Najważniejszym dla pracowników efektem dotychczasowych rozmów jest przekonanie zarządu spółki, aby wycofał wypowiedzenie porozumienia z lipca zeszłego roku. To się udało. Pracownicy mają gwarancje, że po przejściu z Kompanii do Polskiej Grupy Górniczej ich dotychczasowe warunki płacy i pracy będą obowiązywać przez 12 miesięcy. To była kluczowa sprawa – mówi Bogusław Hutek, przewodniczący kompanijnej Solidarności.

W ubiegłym tygodniu stronom nie udało się porozumieć w kwestii sposobu wypłaty nagrody rocznej, tzw. czternastej pensji. 12 lutego organizacje związkowe przekazały zarządowi własny projekt porozumienia w tej sprawie, mówiący o wypłacie tej części górniczego wynagrodzenia w dwóch ratach – 40 proc. w lutym, 60 proc. do 30 czerwca wraz z odsetkami. Integralną częścią tego projektu był załącznik dotyczący wysokości bazowego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach i zakładach KW S.A. w 2016 roku. Zarząd Kompanii nie przyjął tej propozycji i podjął decyzję, że „czternastkę” wypłaci w innych proporcjach.

15 lutego na konta pracowników wpłynęło 30 proc. nagrody rocznej, pozostałe 70 proc. ma zostać wypłacone do końca czerwca wraz z odsetkami. Kompanijne centrale związkowe stoją na stanowisku, że zarząd złamał obowiązujące w spółce porozumienie dotyczące wypłaty nagrody rocznej i 16 lutego postanowiły złożyć w tej sprawie skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.

Tego samego dnia związki zawodowe wystąpiły do zarządu spółki z pismem dotyczącym rozpoczęcia w trybie ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych rozmów o wysokości bazowego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach i zakładach KW S.A. w 2016 roku. Żądają, aby to wynagrodzenie kształtowało się na poziomie z 2015 roku.

- Do tej pory próby podjęcia rozmów z zarządem na temat polityki płacowej na 2016 rok kończyły się niczym. Kręciliśmy się w miejscu. Dlatego przedstawiciele strony społecznej podjęli decyzję o skorzystaniu z trybu ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. To niejako wymusi trzymanie się rygorów i terminów negocjacji, i myślę, że ułatwi obu stronom osiągnięcie kompromisu – podkreśla Bogusław Hutek.

Podczas spotkania z zarządem 16 lutego przedstawiciele strony społecznej podtrzymali swoje stanowisko, że rozmowy na temat kształtu Planu Techniczno-Ekonomicznego spółki na lata 2016-2017 będą prowadzić dopiero po zaakceptowaniu projektu PTE przez Radę Nadzorczą KW S.A i w obecności przedstawiciela resortu energii.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (63):
  • ~siwy_rybnik 2016-02-18
    17:55:38

    32 0

    W końcu pojawił się artykuł o innej grupie zawodowej niż kasjerki czy pracownicy elektrowni. Już nie dało się tego czytać - codziennie pisano o sporach kasjerek z pracodawcą, groźbie strajku w sklepach, masówkach wsród kasjerek. Podobnie było z pracownikami elektrowni. Nareszcie ktoś pisze o górnikach, najbardziej zapomnianej grupie zawodowej. :)

  • ~ 2016-02-18
    18:17:15

    28 0

    Kompromis - premia od zysków i znaczącego wzrostu sprzedaży węgla. Premią są wszelkiej maści "Barbórki", 14tki, bony, gratyfikacje i dodatki.

  • ~toomann 2016-02-18
    18:36:40

    88 0

    Wiem, że teraz wsadzę kij w mrowisko, ale.... W normalnej firmie jeżeli są straty (już nawet nie niższe zyski, ale STRATY), to obniża się pensje i nie wypłaca żadnych premii i "nagród rocznych". Zatem jeśli KWSA ledwo zipie, ma nad sobą komorników, to z czego są te "nagrody" wypłacane??? Z dotacji państwowych!!! Czyli z moich, twoich, naszych podatków!!! I niech rylstwo nie płacze o niebezpiecznej i trudnej pracy! Wypracujecie sobie nadwyżki - spoko, miejcie dodatkowe premie. Ale jeśli nie ma z czego, to proszę zacisnąć pasa i nie ryczeć: DAJ! DAJ! DAJ! ZŁODZIEJE!!!. Bo jak narazie to JA czuję się okradany przez pieniaczy z kilofami i palącymi opony. Pielęgniarki, nauczyciele to sobie poprotestują, pogłodują, a i tak wszyscy mają ich w d..... Bo nikt się ich nie boi, a górnictwo tylko na tym żeruje, że się wszyscy boją ich "protestów"

  • ~smr 2016-02-18
    18:50:23

    31 0

    Założyć kłódki na bramie, zamknąć zakłady pracy i będzie spokój.

  • ~halupczok1 2016-02-18
    19:04:29

    58 0

    z pustego to i "salmonella" nie naleje . LUDZIE CZY ZDAJECIE SOBIE SPRAWE Z POWAGI SYTUACJI. Ja proponuję płacić poza 14 to po dwie pensje na miesiąc i Barbórkę co kwartał w pełnym wymiarze.A za rok jak TITANIC na dno. OTWÓRZCIE OCZY.

  • ~emsyka 2016-02-18
    19:08:02

    0 26

    Ludzie zastanówcie się nad tym co piszecie to nie górnik odpowiada za ciężką sytuację w górnictwie , i tu nie o premie chodzi .... premie zresztą są w każdej branży i nie jednokrotnie większe czy lepsze niż w górnictwie tu chodzi o obniżenie wypłaty o ok 1100 zł jeśli górnik teraz za swoją ciężką pracę ma 2500-3000 zł na rękę to dostanie o 1100 zł mniej .Przeliczcie sobie czy waszym zdaniem za bardzo ciężką pracę w szkodliwych warunkach 1400-1900 na rękę to są godziwe pieniądze ?? A może wreszcie ktoś przyczepi się do ziewających i wiecznie znudzonych posłów i senatorów którzy siedzą w sejmie robią głupie miny i biorą niezłą kasę za nic .....

  • ~tuptyś 2016-02-18
    19:16:29

    30 0

    Dla mojego dalekiego sąsiada, ryla, największym problemem w pacy jest to gdy mu braknie rylpaszy czyli słonecznika do dłubania, tak jest zaangażowany w losy KWSA.

  • ~ 2016-02-18
    19:19:47

    9 1

    "premie zresztą są w każdej branży i nie jednokrotnie większe czy lepsze niż w górnictwie - Może czytelnicy artykuiłu podzielą się jakie to ogromne bonusy dostają poza wynagrodzeniem za pracę? W końcu otrzymuje się je "w każdej branży".

  • ~piotrekdec 2016-02-18
    19:39:50

    9 0

    siwy_rybnik: 1) też już nie mogę czytać o np. blokadzie polskich firm transportowych w Rosji, a która to blokada zapewne też w jakimś stopniu dotyczy lokalnych firm (przecież transport to taki marginalny dział gospodarki - nie przynosi strat ; ) pracuje w nim raptem 7% ogółu zatrudnionych, a wytwarza tylko 10% PKB); 2) pisze to kolejny raz chyba w ciągu tygodnia: tu przecież chodzi o "klikalność"--> wrzucić co kilka dni art. o tym co zdementował jeden z "tysiącpincuset" związków zawodowych, a na co zgodził się inny, dorzucić coś o stanowisku zarządu kopalni a także o czternastkach/barbórkach i gotowe statystyki odwiedzin, którymi można się pochwalić przed reklamodawcami (i zdaje sobie sprawę, że swoimi wpisami przyczyniam się do powyższego stanu rzeczy)

  • ~ariss19 2016-02-18
    19:47:24

    1 12

    Innych zakładów pracy nie ma bo już mi się nie dobrze robi jak widzę tylko że KW to i KW tamto co tydzień a do tych co tak narzekają że dopłacają ze swoich składek na górników znajdź mi jeden dokument który pokazuje że naród dopłaca do górnictwa itp dlaczego nikt nie chce podać ile górnictwo odprowadza podatków i ile państwo ma z tego pieniędzy a ile gminy czerpią zysków gdyby nie kopalnie to takie gminy jak Świerklany, Marklowice, Jankowice to nawet drogi by nie było

  • ~emsyka 2016-02-18
    19:52:15

    1 31

    Górnik dostaje 14 stkę o którą jest od wieki wieków raban ,pracownicy np .ZGM mieli trzynastki których nikt się nie czepiał mimo iż to była dodatkowa pensja .Podczas gdy górnik na święta dostanie jedną paczkę niewiem dokładnie za ok 100-150 zl za swoje pieniądze bo cały rok płaci składkę w innych zakładach bez składek co miesiąc pracownicy dostawali na święta wędliny , bakalie i słodycze za ok 500 zł piszę z doświadczenia .Czepiacie się dofinansowania do wczasów proszę bardzo niech Wam pracodawca ściąga skłądkę co miesiąc a potem zwróci w formie dofinansowania . Węgiel w górnictwie raban a w kolejarze też mają może być itp.Chryste ludzie czepiacie się ale nie tych co macie .....

  • ~toomann 2016-02-18
    19:53:53

    3 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~toomann 2016-02-18
    19:56:11

    26 0

    "Całość dotacji dla górnictwa i energetyki opartej na węglu w okresie 1990-2012 oszacowano w raporcie WISE na ok. 170 mld zł według cen z 2010 r. Według tego raportu, w 2012 r. przeciętny podatnik wsparł sektor górniczy kwotą ponad 100 zł, z czego ok. 90 kosztował go górniczy system emerytalny."

  • ~toomann 2016-02-18
    19:58:36

    18 0

    I jeszcze: "Kto ofiarował najwięcej? Listę otwiera Ministerstwo Gospodarki z blisko 18 miliardami złotych wsparcia udzielonego od 1995 do 2012 roku. Wsparcie resortu to jednak tylko część wpompowanych pieniędzy. Swoje dokładali również: Zakład Ubezpieczeń Społecznych - 14,4 miliardy złotych, Służby Skarbowe i Celne wraz z Ministerstwem Finansów - 5,6 miliardów złotych, Ministerstwo Środowiska oraz związane z nim: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 3,6 miliarda złotych."

  • ~ariss19 2016-02-18
    20:12:23

    0 23

    Tooman mi chodzi o dokumenty a jak to jest prawda to dlaczego rząd nie chce tego sprzedać albo zamknąć A Górnik nie jest winnien tego że kopalnie ponoć są nie rentowne bo decyzji on nie podejmuje tylko prezesi i dyrektorzy a wy wszyscy jedziecie na górników a ci co niszczą górnictwo klepiecie po plecach a gdyby nie górnictwo to większość zakładów by nie było a dużo ludzi pracuje co wytwarza coś dla górnictwa

  • ~tomek325i 2016-02-18
    20:13:46

    0 20

    Zarzucacie gornikom ze maja premie i 13, 14 pensje a w ZUSie panie mają wyrównania co 3 miesiące i także 13-te pensje. Dyrektor kopalni zarabia - naście tysięcy złotych miesięcznie i również ma premie... dlaczego on nie zrezygnuje z dodatków skoro górnictwo ma się ciężko? Dlaczego to zwykły pracownik ma tracić za nieudolność prezesów i dyrektorów spółek? Poczytajcie sobie ile mają posłowie - 22800zł miesięcznego dochodu NIEOPODATKOWANEGO! A wy macie problem ze górnik dostanie 5000zł premii... Nie jestem Górnikiem ale całkowicie się zgadzam ze walczą o swoje, co nie zmienia faktu że trzeba zmienić im organizacje pracy, bo płacone mają 8 godzin a w rzeczywistości pracują 3-4...

  • ~tomek325i 2016-02-18
    20:20:30

    5 0

    "Kierownictwo NIK wypłaciło sobie wysokie nagrody za 2015 rok. Prezes Krzysztof Kwiatkowski dostał 38,4 tys. zł, wiceprezes Wojciech Kutyła 59,5 tys. zł, wiceprezes Jacek Uczkiewicz - 59,5 tys. zł, wiceprezes Mieczysław Łuczak - 57 tys. zł, a dyrektor generalny Andrzej Styczeń - 55,8 tys. zł. Potwierdziła to tvn24.pl rzeczniczka Najwyższej Izby Kontroli Dominika Tarczyńska." - łącznie ok 710tys złotych... a Wy macie problem o kilka tysięcy złotych dla górników :) Państwo robi Nas jak małe dzieci, kradną na każdym kroku Nasze pieniądze a Wy nie chcecie dać ciężko pracującym ludziom premii :)

  • ~piotrekdec 2016-02-18
    20:28:22

    6 0

    Katarzyna Skorupa: widzę, że była bida z nyndza, nie dali wędlin i bakali na święta; dobrze, że były zapałki - mogliście się nimi ogrzewać marząc o lepszym życiu

  • ~ 2016-02-18
    20:38:55

    2 5

    Co do pensji górników - mam wrażenie że spora część nie wie ile zarabia. Dziwne jest na przykład że ktoś z rodziny mówi mi że zarabia 500 zł mniej niż ja co miesiąc, za to na PIT-11 ma 20% więcej... Tak że słowa że górnik zarabia 3000 na rękę proponuję włożyć między bajki.

  • ~tomek325i 2016-02-18
    20:43:52

    0 17

    Widziałem pit 11 od górnika za 2015 rok - staż pracy 23 lata na dole... niecałe 77000zl :) miesięcznie netto - 3300zł netto... Znam fryzjerki które zarabiają w salonach po 2500zł, wiec czy to aż tak dużo? Odpowiedź sobie sam @Damian Karwot

  • ~hip 2016-02-18
    21:03:34

    41 0

    A każdy co przechodzi na emeryture to jeszcze dorabia zakaz pracy widocznie się nie narobił.......................

  • ~imrahil 2016-02-18
    21:15:08

    17 0

    ~tomek325i to czarno na białym widać, że wysokie zarobki w górnictwie to prawda. 77000 zł to 6400 zł brutto na miesiąc, czyli około 4500 zł na rękę. do tego dochodzą nieobciążone podatkiem i ZUSem dodatki takie jak kartki, ołówkowe, dofinansowania, węgiel. ale tylko z tego 77 tys. zł jest odprowadzana składka ZUS (chociaż nie zawsze, bo często Kompania bywała zwolniona z ZUS). wychodzi z tego około 15 tys. zł składki rocznie (zakładając, że górnik przez całe życie zarabia 77 tys. zł rocznie), czyli 375 tys. zł przez 25 lat pracy. zakładając, że górnik na emeryturze żyje 15 lat, wychodzi emerytura ze składek = 2083 zł BRUTTO, czyli na rękę sporo mniej. taka powinna być emerytura, reszta do dofinansowanie. normalnie zatrudniona osoba, która za 77 tys. zł przepracuje 40-45 lat i na emeryturze pożyje 10, dostanie pewnie około 1200-1500 zł na rękę.

  • ~korin 2016-02-18
    21:19:07

    14 0

    tomek325i: 77000 bruto to netto okolo 54000. Przy normalnych 12 pensjach byloby 4500 miesiecznie na reke. Jesli rozdzielisz na 14 czesci -bedzie oczywiscie mniej, ale roczna suma bedzie podobna.

  • ~Arteks 2016-02-18
    22:41:48

    24 0

    Zarobki na Śląsku są bardzo dobre. Handel ma dobre obroty, salony samochodowe jedne z najlepszych wyników w Polsce, banki bardzo zadowolone, branża budowlana też, transport kolejowy też świetnie sobie radzi. Tylko w jednej dziedzinie nasz region jest bardzo "biedny" - jak przychodzi do ogrzewania domów... Tylko w tej jednej dziedzinie nagle okazuje się, że jesteśmy krainą biedaków których z trudem stać wyłącznie na muł... ;)

  • ~agatamiliard12 2016-02-18
    23:18:38

    22 0

    wiem ze moja propozycja jest zła co co pracowników kopalń ale proponuje zabrac 14ski barbórki i połowe wegla jak ludzie chcecie robic u mnie w zakładzie też były ciecia i każdy żyje ma robote i ma zaco życ,Wypiepszyc połowe biurowców i górnictwo stanie na nogi jak nic z tym nie zrobią to za 3 lata wszyscy bedą roboty szukac bo sprzedają to i bedziecie robic za 1500 zł a raty trzeba płcic niech jeszcze zabronią palic weglem to juz jest całkowity gwózdz do trumny

  • ~adamo260 2016-02-19
    06:51:15

    3 0

    DO ~imrahil masz rację ale po części kredkowe i dofinansowanie np. karnet wycieczka obóz dziecka to jest opodatkowane bony kartki zwał jak zawał częściowo też, co do wynagrodzeń zgadzam się ale to jest średnia na danej kopalni OGÓŁEM!! więc fizyczni przeróbka górniczy szyby elektrycy i wszystkie inne których nie wymieniłem, co ważne funkcje nadsztygara itd. tu już górnicy chwalili kiedyś się paskami ale nikt z dozoru!!! każdy pisze o tej średniej ale nikt nie wie ile niepotrzebne białe darmozjady zarabiają i tu trzeba zrobić porządek zredukować zapotrzebowanie na wielokrotnie niepotrzebne funkcje bo czasem w dozorze wygląda to tak że fizyczni warzą piwo nalewają kapslują kleją etykietę a biali w dwójkę nabija datę ważności za pensję tych czterech fizoli niestety kto nie był nie widział niech nie ubliża fizycznym pracownikom kopalni bo jest to przykre.......

  • ~kesiaw 2016-02-19
    09:22:32

    9 0

    ~tomek325i a wiesz jakie są wynagrodzenia ZUS? ZUS ma jak inne instytucje budżetowe zamrożone od 2009 płace, często na poziomie najniższej krajowej, więc nawet jeśli do tego jest jakaś premia, to przy całorocznym zarobku i tak to niewiele. W dodatku po coś ludzie kończą studia - chcą mieć lepszą pracę i płacę, a jak widać w dzisiejszej Polsce nie jest to opłacalne ...

  • ~kesiaw 2016-02-19
    09:25:36

    11 0

    ~emsyka a gdzie to takie dobre wynagrodzenia i premie poza górnictwem? podaj przykłady kilku branż? ja mogę dodać tylko nauczycieli ...

  • ~Azja 2016-02-19
    10:13:48

    0 0

    A ja się zastanawiam jak są obliczane średnie pensje górników. Z tego co wiem to większa część górników, którzy robią na dole wcale takich wysokich wypłat nie ma. Patologią w tym środowisku jest wyższa kadra górnicza która rzeczywiście zarabia grube pieniądze. I o ile mogę się zgodzić z tym że oni mogą mieć ucięte wynagrodzenia,to zwykli pracownicy kopalni którzy de facto zarabiają na kopalnie dostają wg mnie minimalne wynagrodzenie za swoją pracę i ucinanie im czegokolwiek jest chyba nie na miejscu. Przede wszystkim to powinno się przeanalizować całe kadry, czy rzeczywiście tyle osób zarządzających jest potrzebnych, bo przez lata sztucznie tworzyło się stanowiska pracy które w tym czasie są nieekonomiczne. Nie da się stworzyć rentownych kopalni jeżeli załoga nie będzie miała odpowiedniej motywacji do pracy, a w momencie kiedy płace na kopalni osiągną poziom minimalnej krajowej to rotacja pracowników pewnie będzie ogromna. Co za tym idzie nie da się stworzyć kompetentnej kadry do pracy....

  • ~ariss19 2016-02-19
    10:21:56

    0 5

    co jeden to lepszy finansista wy się lepiej do partii Nowoczesna zapiszcie ja 81 tyś na picie w tym roku to ile dostaję na rękę ponad 4000 w życiu takiej wpłaty nie widziałem

  • ~Eberhard Mock 2016-02-19
    10:28:36

    17 0

    Górnicy powinni otrzymać podwyżki, bo mają ciężką pracę. Tak około 30-40%. Powinni mieć też obniżony wiek emerytalny do 40 lat max, bo jak wiadomo emeryt w wieku około 50 lat ma większe trudności ze znalezieniem pracy niż emeryt 40-letni. Proponuję również wprowadzenie 15 pensji, gdyż pracują w sektorze strategicznym. Państwo powinno również dopłacać do KAŻDEGO dziecka górnika 1000 zł (nazwa "500+" zobowiązuje i daje możliwości), aby nieco ulżyć im w niedoli. Należało by też poważnie rozważyć nadanie każdemu górnikowi tytułu szlacheckiego. Może tym sposobem uda się wreszcie zaspokoić oczekiwania grupy zawodowej specjalnej troski...

  • ~imrahil 2016-02-19
    10:43:34

    9 0

    ~ariss19 kolejny finansista. ma 81000 zł na PIT, ale tyle nie zarabia :D. tu nie chodzi o te zarobki, ale o odrobinę przyzwoitości z waszej strony. przestańcie ściemniać. jak się chwaliliście paskami, to PITa nikt nie chciał pokazać :). 81000 zł to 6750 zł BRUTTO / miesiąc. a jeden powyżej pisze, że to do dozór tylko ma takie zarobki. na pasku nie widziałeś, bo pewnie płacisz na związki, może jakąś pożyczkę, może ubezpieczenie, na pasku nie masz także Barbórki czy czternastki. w społeczeństwie kiepsko z matematyką. a liczyłeś może ile odłożysz na emeryturę (składka emerytalna to niecałe 20% PIT) i jaką emeryturę powinieneś dostać po 25 latach pracy? załóżmy, że pożyjesz 15 lat na tej emeryturze.

  • ~imrahil 2016-02-19
    10:44:54

    9 0

    bo jak się mówi o płacach, to wszyscy górnicy zarabiają mało, jak o emeryturach, to twierdzicie, że duże składki odprowadzacie (pomijam fakt, że przez wiele lat Kompania Węglowa w ogóle nie odprowadzała składek emerytalnych i nadal tego długu nie spłaciła).

  • ~ariss19 2016-02-19
    10:47:25

    0 5

    imrahil i tu się mylisz na związki nie płace bo ich nie lubię bo to darmozjady pożyczki też żadnej nie mam a wypłaty mam 3000-3200 z 2 sobotami mogę ci nawet pasek pokazać jak nie wierzysz jak bym miał te 4000 tyś co miesiąc to niech się biorą tą barbórkę i 14

  • ~imrahil 2016-02-19
    11:16:51

    16 0

    nie chcę oglądać pasków, bo sam jestem z rodziny górniczej, nie jeden pasek widziałem i zawsze okazywało się, że delikwent o czymś zapominał :). wg mnie szkoda, że kopalnie są zarządzane jak są, że górnicy dostają nagrody nawet gdy firma jest praktycznie w stanie upadłości, że jest obsadzona ludźmi (w tym zarząd i właściciel), dla których liczy się tylko własny interes, wiecznie nanasyconymi związkowcami z poprzedniej nierynkowej epoki. jak doprowadzicie wszyscy razem do upadłości to będzie niewesoło. od wielu lat można było prowadzić bezbolesną restrukturyzację, ale sie nie zgadzaliście, a rządy to kupowały. dzisiaj każde rozwiązanie będzie bolesne. nie ma chyba wyjścia. oby tylko nie było takich działań jak np. zamknięcie kopalni Dębieńsko, co bardzo negatywnie odbiło się na lokalnej społeczności.

  • ~ 2016-02-19
    11:43:23

    2 0

    imrahil, analizowałem kiedyś taki pasek, wszystkie dodatki jakie dostaje górnik są ściągane z jego wypłaty, nic za darmo, ktoś widział rozliczenie?, czy wiesz że na tym rozliczeniu jest nie tylko wypłata ale właśnie doliczone te dodatki? Ludzie dzielą to przez 12 miesięcy i wychodzą jakieś bojańskie kwoty w stylu 6600 na łapę, potem wszystkim żal d... ściska. Gada się najlepiej, przypatrz się ile dostają w ZUSIE oraz w UM wystarczy przejrzeć ich orzeczenia majątkowe na BiP-ie i wychodzi na to ,że ryl w cale tak fajnie nie ma, najgorsze jest to , że hanys hanysowi za 1zł by d...e urwał, gorol niestety jeszcze by swojego pocis wyżej ! ot

  • ~Grucha_88 2016-02-19
    11:46:58

    6 0

    arris19 - Przestań wypisywać głupoty. Wiem, że pracujesz w specyficznym środowisku, ale żeby znać podstawy matematyki to naprawdę nie trzeba przekraczać granic swojego intelektu. Mam nadzieję że nie jesteś po Politechnice, bo szczerze dziwiłbym się jak ją ukończyłeś. Jeżeli piszesz, że masz 3000 -3200 miesięcznie to nie uważasz, że powinieneś do tego doliczyć inne przychody o których wspomniałeś? Dodaj kwotę z wspomnianej przez Ciebie Barbórki i 14, dodatkowo również wszystkie bony żywnościowe itp. Ułatwię Ci myślenie... Kwotę łączną podziel przez 12 miesięcy i wyjdzie średnia miesięczna. Następnie dodaj to do podanych przez Ciebie 3200 zł i zagadka matematyczna rozwiązana :) No ale po co doliczać wszystkie dodatki? Przecież to jest prezent od firmy... Jeżeli to nie jest Wasz przychód to Szanowni Górnicy przekażcie wyżej wymienione "prezenty" na cele charytatywne...

  • ~imrahil 2016-02-19
    12:49:30

    2 0

    ~goliat co na łapę, skoro piszę o BRUTTO? czytać nie umiesz? składkę emerytalną jak byk oblicza się z BRUTTO. i ta kwota brutto rzędu 70-90 tys. zł to jest wielokrotnie za mało, żeby dostać taką emeryturę jak dostaje obecnie górnik po 25-30 latach pracy. wygląda na to, że naprawdę społeczeństwo w Polsce matematyki się nie uczy

  • ~kw3dad 2016-02-19
    12:55:13

    0 0

    ~Eberhard Mock: Made my day :))))))

  • ~ 2016-02-19
    12:56:40

    3 0

    Delikwent ma 80000 na pit, ludzie dzielą to na 12 i wychodzi 6.666 i wszyscy mówią że tyle mają na miesiąc wypłaty oto chodzi, myślą, że tyle mają wypłaty a oprócz tego , ołówkowe, wczasy pod gruszą, barbórki, 14 tki, etc, nikt nie powie , że to jest w tym zawarte. Czytaj

  • ~imrahil 2016-02-19
    13:26:31

    0 0

    goliat. przecież piszę, że zarabia rocznie 80 tys. zł, czego jeszcze nie rozumiesz? policz ile składek emerytalnych z tego jest, ile w ciągu 25 lat się odłoży i rozłóż to na 15 lat życia na emeryturze. możesz na szybko przeliczyć? załóż składkę 20% kwoty brutto.

  • ~imrahil 2016-02-19
    13:28:55

    0 0

    i drugie zadanie. skoro ma 80 tys. zł na PIT, to jaki jest jego średni miesięczny zarobek?

  • ~Eberhard Mock 2016-02-19
    14:05:23

    12 0

    80.000 na PIT oznacza 6700 brutto/mc. Kalkulator w necie podpowiada, że pracownik o takich dochodach zarabia więcej niż 80% ogółu pracowników. Słabo... BTW skąd pomysł, że górnik będzie pobierał emeryturę przez 15 lat? Jak się przechodzi na emeryturę przed 50-tką to się pobiera świadczenie duuużo dłużej, nieraz dłużej niż się pracowało. I teraz wisienka na torcie: emeryt górniczy, "zniszczony" pracą na kopalni, pobierając emeryturę nadal pracuje (niejednokrotnie na kopalni). Płaci więc składki, a co za tym idzie ZUS rewaloryzuje mu emeryturę, co oznacza jej wzrost. Cudne! Jak pomyślę, że ta elita świata pracy, dotowana przez resztę społeczeństwa (uboższego od nich), płacze z powodu pomysłu obniżenia pensji w upadającym i generującym gigantyczne straty zakładzie to nie wiem czy się śmiać czy płakać. Wstyd Panowie.

  • ~imrahil 2016-02-19
    14:19:47

    3 0

    ~Eberhard Mock - jasne, że pobiera emeryturę dłużej niż 15 lat. napisałem 15 lat, żeby nie zaczął się płacz jaki to wyniszczający zawód i że górnik żyje znacznie krócej niż przeciętny obywatel. prawda jest taka, że większość na emeryturze spędza więcej niż 15 lat. a gdyby spędzali 15 lat, to uczciwie licząc ich emerytura po 25 latach pracy z zarobkami zadeklarowanymi powyżej (PIT) powinna wynosić około 1500-1600 zł na rękę. jeśli więcej, to emerytura odpowiednio niższa. matematyka.

  • ~borok 2016-02-19
    14:24:09

    14 0

    na 3300 to ja mosze zrobic 60 nadgodzin w syfie waty mineralne i pyle w elektrowni rybnik i nikt nie pyta o 14 bony rzywnosciowe i weglu

  • ~fixfix 2016-02-19
    15:19:10

    2 0

    97tys pit, etat
    Widzę dwa proste rozwiązania.
    1. Zrobic prezesem przewodniczącego NSZZ Solidarnośc
    2. Ogłosić upadłośc.

  • ~hip 2016-02-19
    16:29:59

    3 0

    Hej brac sie do roboty ryle jeszcze troche i będziecie pracowac w tenco za 1500zl

  • ~Arteks 2016-02-19
    17:32:45

    1 0

    Taka medialna informacje mnie dzisiaj zainteresowała. Średnia pensja piłkarza zawodowego w Polsce to ok. 18-20 tys. zł miesięcznie. Oczywiście nie chodzi o takie zespoły jak Legia czy Lech bo tam zarobki są kilka razy większe. Chodzi o średnią z naszych słabych polskich lig. Czyli za przyjemność, rozrywkę i fajne emocje jakie daje gra w piłkę - można nieźle zarobić mimo, że samo w sobie nie daje to prawie żadnego rozwoju gospodarczego, do piłki dopłacają sponsorzy, telewizja publiczna, kibice i miejskie budżety. A wy tutaj tak brzydko hejtujecie ciężko harujących górników dzięki którym mamy bezpieczeństwo energetyczne i tani prąd, mimo że państwo do niczego tu nie dopłaca. Bo przez te dziesięciolecia istnienia kopalń ich chwilowy deficyt po stokroć przykryty jest zyskami jakie one przyniosły całemu państwu i eksportowi. Zamiast zazdrościć innym, znajdźcie swój sposób na życie jeśli macie mało, a nie bądźcie nieżyczliwi dla innych. To tylko będzie was wpędzać w kolejne co raz większe frustracje. ;) A mi się podoba to, że górnicy dobrze zarabiają. Dzięki nim toczy się cała koniunktura na Śląsku! :)

  • ~tomek325i 2016-02-19
    17:43:10

    0 3

    Pensji górnika to nie jest 80000zl - podatek : 12 miesięcy. .. Na pasku jest ok 40% potrąceń i wcale to nie wychodzi 4500 netto :) dlatego górnicy tak walczą o swoje, bo odprowadzają najwięcej do budżetu państwa spośród wszystkich grup zawodowych (tak licznych) - ok 5mld złotych rocznie :) a co do tego ze idą na emeryturę i wracają do pracy - osobiście odebralbym im emerytury i skoro chcesz pracować - to proszę bardzo ale emerytura wstrzymana a nie ze miesięcznie okrada państwo i Nas innych podatników bo pracujesz na czarno.

  • ~imrahil 2016-02-19
    17:48:36

    7 0

    ~Arteks piłkarze mają sponsorów. ja jestem za likwidacją jakiegokolwiek sponsorowania sportu przez urzędy (czyli podatników), w tym żużla w Rybniku. można te pieniądze wydać lepiej

  • ~imrahil 2016-02-19
    17:53:35

    2 0

    ~tomek325i czy ty naprawdę myślisz to co piszesz, czy tylko udajesz? są paski górników w internecie, niczym nie różnią się od jakiegokolwiek paska pracownika w Polsce zatrudnionego na umowę o pracę. odprowadzacie takie same kwoty jak wszyscy inni, wystarczy wpisać w necie "pasek górnika", wybrać taki nieobciążony potrąceniem na pożyczkę, związki i ubezpieczenie i czar pryska - kwota ZUS taka sama jak w każdym innym zawodzie, tylko często w ogóle nieodprowadzona przez Kompanię Węglową.

  • ~ 2016-02-19
    17:54:47

    6 0

    Pilkarze nie stanowią jakoś szczególnie silnej i wpływowej grupy, szczególnie na Slasku. To nie piłkarze chodzą w markecie z wózkami wypchanymi do granic możliwości towarami, a potem płaczą, że muszą palic w piecu mulem, bo na nic innego ich nie stać. Ale jak najbardziej: piłkarze zarabiają zdecydowanie nieproporcjonalnie do niczego. Nigdy nie rozumiałam za co aż taka kasa. Nawet myslalam o takiej karierze dla synów ;). Ale po kilku osobistych kontaktach z n-ligowymi piłkarzami stwierdzam, że jednak wolalabym żeby moje dzieci prezentowały jakiś poziom kultury, a tego tym piłkarzom bardzo brakowało

  • ~tomek325i 2016-02-19
    18:11:23

    0 4

    Wiem co pisze :) ojciec pracuje na kopalni i widzę jego pasek co miesiąc i ma dużo więcej potrąceń niż ja. A te 3300zł netto o którym pisałem to przed potraceniem pożyczki :) ja na kopalni nie pracuje i nie mam zamiaru ;)

  • ~imrahil 2016-02-19
    18:19:33

    5 0

    ~tomek325i to ciekawe, bo mój ojciec, dziadkowie, wujkowie też pracowali na kopalni, teraz pracuje dwóch kuzynów i jakoś mi się to nie zgadza z Twoimi obserwacjami - mamy wszyscy takie same obciążenia. składka ZUS jest dla wszystkich taka sama i wynosi 19,52% kwoty brutto. uważasz, że jest inaczej?

  • ~wulkanizacja 2016-02-19
    19:29:44

    0 4

    mogliscie isc na kopalnie jak tam takduzo sie zarabia itaki miod jest a nie sie czepiac wszystkiego

  • ~voooo 2016-02-20
    00:19:46

    15 0

    A ja Wam powiem jak jest. Na jednej z rybnickich kopalń jest 1200 pracowników dołowych - zarabiają ok 2500 - 3000 na rękę. Pracowników "dozoru" wraz ze związkowcami jest 800 !!! Oni zarabiają ok 7000 - 9000 na rękę !!!! Powiedzcie mi jak dołowi mogą zarobić na nich skoro oni zarabiają 2 razy tyle !!!! Czyli tak jakby było ich ok 1600 w dołowych zarobkach. Suma to 2800 górników z czego 1600 nie wnosi ani złotówki do do 1tony węgla. Pracuje 1200 a do podziału jest 2800 plus inni czyli płuczka itd...
    Takie górnictwo nigdy nie będzie opłacalne!!!!!!!! KOpalnie jak Silesia Bogdanka wyzbyły się zbędnego dozoru i nagle stały się rentowne!!! CÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓD!!!!!!!!! Nad Wisła!!!! Mam już tego dosyć !!!!!!!!! Pracuję na dole i mam dosyć!!!!
    Oni chodzą z rękami w kieszeniachalbo z kryczkami i pokazują żebyś nakętkę podnióśł za te marne 8000.!!!!!!!!!
    Żenada!!!!!!!!!!!
    Sfrustrowany!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~ 2016-02-20
    10:22:43

    2 0

    ZA WYKOŃCZENIE SPÓŁEK WYSOKIE ODPRAWY LICZONE W MILIONACH ZŁOTYCH, FUNDUSZE REPREZENTACYJNE PRZEKRACZAJĄ MILIARD ZŁOTYCH, A WY CZEPIACIE SIĘ SZARYCH ROBOTNIKÓW, KTÓRZY UTRZYMUJĄ TĘ PATOLOGIĘ. NIECH POKAŻĄ JAKIE SĄ ZAROBKI PREZESÓW, DYREKTORÓW I INNYCH DARMOZJADÓW SIEDZĄCYCH NA STOŁKACH W BIURACH I WMAWIAJĄCYCH WSZYSTKIM JAKI JEST ZŁY PRACOWNIK UTRZYMUJĄCY TEN STAN. PAN O NICU TOOMANN MA RACJĘ TYLKO, ŻE KASĄ DZIELĄ SIĘ PREZESI I ZARZĄDZAJĄCY SPÓŁKAMI A NIE MY. MAM JUŻ DOŚĆ RZĄDOWEJ PROPAGANDY JAKI GÓRNIK JEST ZŁY.

  • ~piotrekdec 2016-02-20
    23:53:46

    0 0

    Wieslaw Bobrzyk tak? to "wywieźcie ich na taczkach" i palcie opony pod budynkiem zarządu i domami dyrektorów oraz "innych darmozjadów z biur i tych biorących milionowe odprawy"; a może nie tak łatwo ich zlokalizować?, za to łatwiej jechać owczym pędem za związkowcami do mitycznej warszawki żeby zrobić roz.....ol na ulicach przed ministerstwem wskazanym przez ZZ

  • ~lukasz76 2016-02-21
    12:11:10

    0 1

    Witam ponownie!Wydaje się ,że powiedziano już wszystko ,więc taka "Mała kontra" -> http://www.pulshr.pl/wynagrodzenia/srednia-pensja-w-warszawie-to-ponad-8-tys-zl-gdzie-zarabia-sie-najwiecej,24264.html .Proszę zwrócić uwagę ,ze to artykuł ze stycznia 2015 .Miłej lektury, Pozdrawiam.

  • ~romcost 2016-02-22
    10:41:28

    3 0

    ~tomek325i jak komuś na kopani biorą podatki większe niż w innych zakładach pracy i obowiązujące (wszystkich) w Polsce, to należy to natychmiast zgłosić do PIPu i prokuratury, Wy biedni, i uciśnieni, zarabiający po 80.000 zł (brutto) na rok górnicy jesteście oszukiwani i okradani !!!

  • ~daro 2016-02-22
    10:59:56

    1 0

    To jak górnik twierdzi że ma mało i ciężko to niech się zwolni !!!! niech idzie na budowę pracując do 67 lat po 16 godzin bez urlopu wczasów pod gruszą i węgla barbórek piórnikowych itp. to kur..y zobaczą co to praca!!!! bo mam dość ich lamentu płaczu .Kto dostaje premie nie przynosząc zysku ,podajcie koledzy górnicy jeden przykład !!!!!

  • ~piotrekdec 2016-02-22
    15:10:38

    1 0

    imrahil: "goliat. przecież piszę, że zarabia rocznie 80 tys. zł, czego jeszcze nie rozumiesz?" jak widać najprostsze pytania zabijają tych gigantów ;))

  • ~lukasz76 2016-02-22
    23:41:16

    0 3

    Ok , policzymy to z twojej perspektywy : 6500 średni zarobek x 12 mieś x 100 000 górników x (19,52 % ubezpieczenie społeczne + 9% ubezpieczenie zdrowotne + 2,45% fundusz pracy + 19% podatku od uzyskania przychodu +23%vat ) .Wychodzi niecałe 5.7 mld złotych daniny którą to GÓRNICY płacą. "5,5 mld zł rocznie - dopłaty państwa do górnictwa (1,1 mld do kopalni reszta do emerytur górniczych)" Cyferki potrafią zawrócić w głowie . "składka ZUS jest dla wszystkich taka sama i wynosi 19,52% kwoty brutto. uważasz, że jest inaczej? " ano jest "Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2016 r. - 121 650 zł." dotyczy to około 40tyś ludzi ; przypomnę ,że ZUS to nie bank z osobistym kontem, bo przy oprocentowaniach poniżej inflacji nigdy nie uzbierasz na godziwą emeryturę.Zastanawia tylko o jedno - jak łatwo ludzi skłucić na własne potrzeby.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5322