zamknij

Wiadomości

Chcą, by miasto uruchomiło nocny autobus. Co na to magistrat?

2017-05-24, Autor: bf

Młodzi ludzie chcą zmian w komunikacji miejskiej. Konkretnie – apelują do władz miasta, by te pomogły w stworzeniu nocnej linii N2. Tylko w ciągu jednego tygodnia pod petycją zebrali ponad 400 podpisów, którą zanieśli prezydentowi. Co na to rybnicki magistrat?

Reklama

Chcą linię N2. Pod listą podpisało się ponad 400 osób

Obecnie na terenie naszego miasta funkcjonują trzy nocne linie:

- N1: z Nowin do Boguszowic

- N3: z Niedobczyc do Pszowa

- N4: z Rybnika do Leszczyn

Kiedyś działała linia N2 z Rybnickiej Kuźni do Chwałowic, ale zamknięto ją 2012 roku. W ten sposób od nocnej komunikacji miejskiej odcięte są północne dzielnice naszego miasta. Młodzi rybniczanie chcą to zmienić za pomocą petycji.

- W związku z ostatnimi działaniami miasta w celu zwiększenia intensywności imprez kulturalnych, wnioskujemy o przyznanie nocnego autobusu N2. Linia ta miałaby wyjeżdżać o godzinie 1.30 – czytamy w treści petycji.

Nowa linia nocna miałaby obejmować m.in. przystanki: Plac Wolności, Maroko Nowiny, Zebrzydowicka, Orzepowice Szpital, Rybnicka Kuźnia Osiedle, Golejów Górka, Ochojec Młynek, Grabownia Olszowiec czy Wielopole Wiadukt.

Autorami petycji jest Karol Szymura oraz Adam Morgała. To nie pierwsza tego typu akcja Karola Szymury. W lutym tego roku złożył on bowiem petycję w sprawie darmowej komunikacji na czas zimy. Pomysł ten nie spotkał się z aprobatą prezydenta. Więcej >>Petycja złożona. Prezydent: jestem przeciwnikiem dawania czegoś za darmo<<

Tym razem pomysłodawcy zebrali pod petycją ponad 400 podpisów. - Wiemy, że linia nocna kursująca przez Rybnicką Kuźnię niegdyś nie cieszyła się sławą, chcieliśmy zauważyć, że czasy się zmieniają i dziś mamy większe środki bezpieczeństwa oraz regulowania pewnych rzeczy (w autobusie są kamery). Nasze miasto stawia na kulturę, zaś bez odpowiedniej komunikacji jak wrócić z rynku, klubów, kampusu gdzie te wydarzenia się odbywają? - czytamy dalej.

Magistrat: to dobry sygnał, ale trzeba zreformować układ komunikacyjny

Rybnicki magistrat odbiera petycję w pozytywny sposób, wpisuje się ona bowiem w dyskusję o kierunkach rozwoju systemu transportowego w Rybniku. - Mieszkańcy, widząc możliwość zmian, animują dyskusję i wskazują oczekiwane kierunki rozwoju. To bardzo dobry sygnał, dający gwarancję, że zainicjowane Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zmiany trwale zaistniały w świadomości społecznej – mówi Agnieszka Skupień, asystent prezydenta Rybnika.

Sam włodarz naszego miasta traktuje apel młodych rybniczan bardzo poważnie. - Ten głos to tak naprawdę sygnał odnośnie dwóch kwestii. Po pierwsze wskazuje on, że rybniczanie oczekują rozwoju transportu publicznego, oczekują tego, aby był on dostępny także w godzinach mniejszego zainteresowania. Po wtóre jest to też sygnał, że można w ten sposób nieco ożywić miasto, tchnąć więcej życia w śródmiejskie lokale – wyjaśnia prezydent Piotr Kuczera.

Podjęcie decyzji w zakresie utworzenia linii N2 w proponowanym układzie nie jest jednak przesądzone. - Notowane na innych liniach napełnienia nie napawają optymizmem, a trzeba pamiętać, że taka komunikacja w każdym kursie to prawie 28 kilometrów. Zakładając kursowanie w noce weekendowe oznacza to wydatek około 12 tys. zł rocznie, zakładając obsługę taborem o zmniejszonej pojemności. Ostateczna kwota jest też zależna od stawek, które zaoferowałby operator tej usługi – dodaje Agnieszka Skupień.

Z kolei Janusz Koper – zastępca prezydenta zaznacza, że miasto dostaje więcej sygnałów dotyczących nowych połączeń czy zwiększenia liczby autobusów. - Musimy reagować na sygnały z rynku, ale też musimy ważyć priorytety, co nie jest zadaniem łatwym. Każdy wniosek wnikliwie analizujemy – podkreśla.

Co ważne, na ostatniej prostej jest reforma układu komunikacyjnego sieci ZTZ Rybnik. Obecny układ, z relatywnie dużą liczbą linii, powoduje nieczytelność sieci. Dlatego miasto zmierza do stworzenia kręgosłupa w postaci silnych linii magistralnych, mających podstawowe znaczenie w dzielnicach, oraz linii uzupełniających.

- Komunikacja nocna jest ważna, ale musimy pamiętać, że jednak dla większości osób podstawowe znaczenie ma ta dzienna, dowożąca do szkół, zakładów pracy, urzędów, na zakupy. Na tym etapie jest jeszcze sporo pracy, aby uczynić komunikację bardziej przyjazną pasażerom, pozyskać nowych i zatrzymać odpływ obecnych. Pasażerowie są w stanie wybrać transport publiczny, jeśli będzie on spełniał ich podstawowe oczekiwania, sprawnie dowiezie do szkoły, pracy – podsumowuje Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu. – Połączenia nocne są ważne, ale jednak są dodatkiem do podstawowej usługi. Dlatego najpierw wprowadzimy reformę podstawowego układu komunikacyjnego, ale później na pewno zmiany czekają też linie nocne.

A Wy jak uważacie, czy linia N2 powinna wrócić na nasze drogi?

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 53 - 1 - 27

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~MałgorzataK 2017-05-24 16:56:30

    Fajny pomysł z tą linią nocną ale... Dobrze by było, gdyby zostały dodane kursy autobusów w weekendy, jakieś dodatkowe godziny, ponieważ trzeba pamiętać o tym, że ludzie pracują również w soboty i niedziele, praca na 3 zmiany, a dojazd w te dni do pracy komunikacją miejską to tragedia... Wiec jednak i tak trzeba się wybrać samochodem, bilet 30 dniowy wtedy właśnie się marnuje, a szkoda...

    35 6
  • ~tomkat 2017-05-24 19:44:59

    Prezydent Kuczera jest jak widać przychylny idei, więc zapewne do tego dojdzie. Ciekaw jestem tylko, czy taka linia będzie opłacalna? W końcu z jakichś powodów ją zamknięto, a wątpię, by zrobiono to komuś na złość - raczej z powodów ekonomicznych. Wiara w cudowne ożywienie lokali śródmiejskich to lekka przesada... a przecież Pan prezydent nie lubi dawać niczego za darmo ;-)

    21 6
  • ~THE Bill 2017-05-25 07:23:24

    Na miejscu prezydenta uruchomił bym taką linię na próbę na miesiąc czasu - po tym okresie podał, ile osób jechało tym busem, a ile raczyło zakupić bilet/odbić ekartę. Podejrzewam bowiem, że autobus może i miałby frekwencję, jednak odsetek jadących na gapę byłby duży. Bo kto by ich skontrolował o tej porze? Ciekawe ile razy te 400 osób skorzystałoby z tego kursu ?

    15 4
  • ~ 2017-05-25 07:50:50

    Miesiąc próby to niedobra propozycja, przyzwyczajenie to druga natura człowieka. Nocne linie sądząc po tym, ile w Rybniku jeździ zawianych kierowców na pewno zwiększyłaby bezpieczeństwo na drogach. Jest dobra linia łącząca Nowiny - Elektrownię - Golejów - Ochojec, niestety godziny nie są do przyjęcia dla ludzi pracujących, do tego spóźnianie się autobusu, niekursowanie w soboty, niedziele, święta, w wakacje (!) na pewno mogą tylko zniechęcić pasażerów. Niestety, jeżeli zdarzy mi się raz-dwa nie dojechać na czas, to po prostu rezygnuję z tego środka lokomocji. W razie mniejszego zainteresowania zawsze można linię "przedłużyć" a na pewno zastanowić się nad "skróceniem" autobusu w busik. Rozwiązania "na próbę" to strata czasu, bo albo można liczyć na komunikację, albo nie. W innych miastach w PL są linie "nocne" po prostu objeżdżają miasto lub daną dzielnicę w "kółko" , ale wiadomo że np. w nocy (od 22-ej) jeżdżą co półtorej godziny i ZAWSZE. Jest to po prostu pewne w 100 %, a proszę pamiętać, że nie zawsze każdemu odpowiada taksówka.

    8 2
  • ~Robin Tell 2017-05-25 10:14:58

    Ciekawe, że do tej pory żadna z prywatnych linii autobusowych (busowych) nie zwietrzyła interesu w propozycji tych młodych ludzi. Proponuję miastu, by uruchomiło takie kursy po 23-ciej po 10 zł za kurs.

    10 7
  • ~BORYS57 2017-05-25 12:05:08

    Jak im starcza na nocne balowanie,to powinno również starczyć na taxówkę a jak nie to piechotą z.......lć!!

    11 17
  • ~mb3366 2017-05-25 12:47:17

    Jak powiedział W. Churchill
    "Sukces polega na przechodzeniu od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu" ... Kto powiedział, że nie można ? Jak będą próbować to ktoś kiedyś zobaczy w tym jakiś sens. Nie zniechęcajcie inicjatorów, przecież wiele jest miast w Polsce gdzie można komunikacja do domu pojechać. Wolę, żeby tak ludzie jeździli niz na bani..

    10 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy weźmiesz udział w II turze wyborów prezydenckich?




Oddanych głosów: 386