zamknij

Biznes

W tym roku na rynku stanie aż 14 ogródków

2013-04-08, Autor: 
Wygląda na to, że w 2013 roku na płycie rynku powstanie rekordowa liczba ogródków piwnych. Chęć postawienia lokali pod chmurką zadeklarowało aż 14 przedsiębiorców. Właściciele lokali narzekają, że przy tej ilości ogródków czynsze ściągane przez miasto są zbyt wysokie.

Reklama

Zgodnie z miejskimi przepisami, ogródek piwny w centralnej części miasta mogą postawić lokale gastronomiczne działające przy rynku lub w jego najbliższym sąsiedztwie. W nadchodzącym sezonie na płycie rynku ogródki będą miały następujące lokale: Pod Tubą, VIP, Kulturalny Club, Kebab, Celtic Pub, Mc Donald's, Poddasze, lokal powstający w pomieszczeniach po Milky Barze, dwa lokale znajdujące się przy Korfantego 2, Delicje Ristorante, Coffeina oraz Sphinx. Całoroczny ogródek prowadzi Pizza Hut.

- Z uwagi na rozpoczynający się remont rynkowych latarni, rozpoczęcie sezonu "ogródków" planowane jest na dzień 25 kwietnia br. Jego zakończenie to zwykle druga połowa września – informuje Lucyna Tyl – rzeczniczka prasowa rybnickiego magistratu.

Czynsz dzierżawny, podobnie jak w ubiegłych latach, wynosi 30 zł za 1 m kw. miesięcznie lub 15 zł dla lokali bezalkoholowych.

Tak skalkulowane stawki nie wszystkim się podobają. Dziewięciu właścicieli lokali wystosowało do prezydenta i do rady miasta petycję. Proponują obniżenie stawki do 15 zł za m kw. Ich zdaniem, miasto powinno spuścić z tonu przede wszystkim ze względu na planowaną dużą liczbę ogródków na rynku.
- Zwiększenie konkurencji powoduje rozłożenie obrotu na większą ilość ogródków, co przekłada się na obniżenie przychodów. Aby uniknąć problemów związanych z opłatami należałoby podnieść ceny napojów alkoholowych oraz bezalkoholowych, co pewnie spotka się z niezadowoleniem konsumentów – piszą autorzy petycji.

Właściciele knajp argumentują ponadto, że w hurtowniach rosną ceny piwa i wzrastają koszty pracy. Zwracają również uwagę na to, że czynsze za ogródki są niższe w innych miastach, m.in. w Raciborzu i Katowicach.

Jak na razie władze Rybnika nie zajęły stanowiska w tej sprawie. Jaka będzie odpowiedź prezydenta i rady miasta - poinformujemy Was.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~Krzycho21 2013-04-08
    10:31:25

    0 0

    Wystosowali petycję... Jak się komuś nie opłaca to się nie stawia ogródka! Prawda jest taka, że to żyła złota dla przedsiębiorców, a tłumaczenie podwyżkami cen piwa to już w ogóle parodia. Minimum 6zł za piwo i biedaki muszą dopłacać do interesu. Żal mi ich. A ludziom obsługującym ogródek nawet umowy nie dadzą.

  • ~major666 2013-04-08
    10:31:54

    0 0

    no Panie prezydencie, czas się wykazać. Niedługo wybory ;] pozdrawiam.

  • ~major666 2013-04-08
    10:33:02

    0 0

    skoro nie dadzą umowy to niech idą gdzie indziej pracować. Co to za robota lać piwo całą noc.

  • ~ 2013-04-08
    11:04:33

    0 0

    od kiedy w Katowicach jest rynek?

  • ~smerfetka 2013-04-08
    11:06:50

    0 0

    Najfajniejsze właśnie w ogródkach jest to, że piwo jest 2zł droższe niż gdy wejdziesz do lokalu... Sama przyjemność ;)

  • ~P_Buchta 2013-04-08
    11:31:42

    0 0

    ~smerfetka: Ja nie wiem w którym ogródku ty siedzisz ale w Coffein`ie cena w ogródku i lokalu jest taka sama.

  • ~Krzycho21 2013-04-08
    11:40:35

    0 0

    Acha, pewnie w ogródku i w lokalu lane po 10zł

  • ~solny79 2013-04-08
    11:50:41

    0 0

    ~major666, to znaczy gdzie mają iść znaleźć pracę, żeby sobie dorobić w lecie, żeby nie trafić na podobnych tobie pracodawców-zdzierców-biedaczków? Treść twoich komentarzy wskazuje, którą stronę reprezentujesz i w tym przypadku miasto nie powinno "spuszczać z tonu". Nie odpowiadają wam stawki - droga wolna, znajdą sie inni.

  • ~tommi 2013-04-08
    12:01:40

    0 0

    czy miasto mogło by wystapić do miasta o udostępnienie rynku mieszkańcom, choćby tej środkowej częsci rynku? można by tam przeprowadzić obchody świąt centralnych np 3 maja, a nie jak do tej pory gnieść się pod ratuszem pomiędzy parasolami piwnymi, gdzie poczty sztandarowe, kombatanci i władze miasta udcinają zwykłych obywateli i zdecywadowanie dzieci od umożliwienia zobaczenia tak eksponowanego święta. od lat zwracam uwage na to prezydentowi, co roku obiecuje że coś z tym zrobi uznając, że mam rację i co roku jest tak samo. Dzieci juz na tyle podrosły, że nie potrafię tego im wyjaśnić dlaczego prezydent okłamuje społeczeństwo. wielki nacisk kładzie się na wychowanie dzieci w duchu patriotyzmu, tymczasem takim prostym ruchem ignoruje się obywateli. OD LAT ŻENUJĄCE. mam nadzieję że juz niedługo (obojętnie z jakiego powodu)

  • ~hmersky 2013-04-08
    12:42:12

    0 0

    solny79 i inni którym nie przeszkadza cena czynszów - gadacie głupoty, ceny czynszów w rybniku są prawie tak wysokie jak w krakowie, a ludzi mało.... miasto czynszami wyniszcza małych przedsiębiorców. Jeśli jest duży czynsz, logiczne że taki mały przedsiębiorca musi podnieść ceny żeby się utrzymać, a z kolei gdy ceny są wyższe jest wiecej nie zadowolonych klientów ... i koło się zamyka. I przez taką politykę miasto upadnie i skończy się że na rynku tez postawią centrum handlowe.
    Tak jak wałkowany wiele razy temat ul. powstańców itp zniszczony właśnie przez wysokie czynsze i postawienie w centrum miasta 2 centr handlowych (brawo dla władz - samodestrukcja jak nic a teraz wielce snują projekty rewitalizacji deptaka widmo)
    Tak więc reasumując jeśli by ceny czynszów były niższe to i ceny piw na rynku byłyby niższe i wszyscy byliby szczęśliwi, a i pracownicy stojący w ogródkach mieliby "normalne" umowy i większe stawki ~krzycho21 ....

  • ~jurempus 2013-04-08
    12:49:59

    0 0

    Tak jest czynsz drogi piwsko drogie.Na nastepny rok na rynku wybudować Leroy Merlin i rybnik upadnie chodź już jest bliski dnie

  • ~ 2013-04-08
    13:40:56

    0 0

    Jak czytam takiego majora666 to juz wiem dlaczego w tym kraju wygląda tak jak wygląda (jedna wielka umowa śmieciowa albo wcale).Ciekawe major666 z czego będziesz miał emeryturę może ci co wyemigrowali za robotą odprowadzą ci składki ...Lanie piwa całą noc ? ciekawe co ty robisz bo zapewne nic .Diękuję użerać się z podpitymi kolesiami cały miesiąc na okrągło po 12h. Pozdrówka !!!

  • ~drozdaxxx 2013-04-08
    13:46:56

    0 0

    Piwko na rynku ok, ale chyba przegięli z tą ilością ogródków.

  • ~ 2013-04-08
    13:57:03

    0 0

    Teraz buraki typu SWD i SRB będą miały więcej ogródków do lansowania i męczenia jednego browara przez pół dnia.

  • ~jurempus 2013-04-08
    14:03:40

    0 0

    Student te buraki z SWD i SRB wolą do Żor jechac bo tam sa chociarz darmowe parkingi

  • ~ 2013-04-08
    14:53:41

    0 0

    Pewnie jesteś jednym z nich? Pisze się CHOCIAŻ analfabeto z SRB!!!

  • ~solny79 2013-04-08
    15:57:07

    0 0

    ~hmersky, "Zgodnie z miejskimi przepisami, ogródek piwny w centralnej części miasta mogą postawić lokale gastronomiczne działające przy rynku lub w jego najbliższym sąsiedztwie." Te lokale już tam są i płacą czynsz (większość z wymienionych to segment małych i średnich przediębiorstw i stac ich); DODATKOWO mogą postawić ogódek płacąc czynsz dzierżawny na powierzchni, która w innym przypadku nie zostałaby sprzedana/wydzierżawiona innym podmiotom (wyłączność).
    "Zwiększenie konkurencji powoduje rozłożenie obrotu na większą ilość ogródków, co przekłada się na obniżenie przychodów. Aby uniknąć problemów związanych z opłatami należałoby podnieść ceny napojów alkoholowych oraz bez alkoholowych, co pewnie spotka się z niezadowoleniem konsumentów – piszą autorzy petycji. " Od kiedy wzrost konkurencji wymusza podwyżki cen? Szukają poparcia strasząc wzrostami cen. Aby sprostać konkurencji i uniknąć problemów związanych z opłatami proponuję przyciągnąć do siebie klienta, a nie wymagać od władz w myśl "dać palec, weźmie całą rękę". Skoro nie odpowiadają stawki za ogródki, nie stawiajcie ich, proste. I o tym był mój komentarz, a nie o ul. powstańców, centrach handlowych lub deptakach. Natomiast wskazywanie na jedyną i bezpośrednią relację czynsz-cena jest naiwnym uproszczeniem.

  • ~Bożydar 2013-04-08
    16:29:13

    0 0

    Szanowni Państwo pisze jako osoba które podpisała petycję. Nie widzicie tego że :
    Z przychodu płynącego z ogródka muszą zostać zapłacone następujące opłaty - czynsz za ogródek, towar, pracownicy, podatek od nieruchomości na rynku, media ( prąd ),koncesja. Nadmienię, iż w okresie letnim spożycie w lokalach spada do minimum. Dlatego dochody z ogródka muszą pokrywać koszty prowadzenia lokalu, czynsz, media, pracownika. Dopiero jak zostanie wszystko zapłacone zarabia właściciel. Musicie również uwzględnić marną pogodę (zimne wieczory, deszcz ). Wzrost ilości ogródków powoduje zmniejszenie ilości rozłożenie się klientów na większą ilość, co prowadzi do spadku przychodów. A koszty bez względu na pogodę, ilość ogródków są te same, a z roku na rok wyższe.

  • ~tropiciel_debili 2013-04-08
    16:37:21

    0 0

    grek, a powiedz jeszcze, ale tak szczerze ile kosztuje cie zakup jednego litra piwa

  • ~Adaśko 2013-04-08
    17:02:23

    0 0

    Brawo!Totalny burdel i pijaństwo to świadczy miasto Rybnik.Teraz jest bałagan,picie,lanie,łacina,butellki porozwalane!Strach wyjśc w wieczorem na miasto.Władza i policja i straż miejska nie panują nad niczym,a tu dodatkowe ogródki.Na środku postawcie jeszcze poradnie odwykową!Pozdrawiam tych wszystkich głupolu z UM.Policjańci i SM niech zmienią miasto ,ponieważ jest po nich.Te miasto reklamuje picie alkocholu na każdym kroku!Rynek ma byc bezpieczny,a nie alkocholowy czy tak to trudno zrozumiec.

  • ~ 2013-04-08
    17:07:15

    0 0

    student: http://i.imgur.com/SV00aYa.png
    Co roku to samo piszesz, polecam wypić piwko i wrzucić na luz.

  • ~twojstary 2013-04-08
    17:16:56

    0 0

    Kto nie chce - nie stawia ogrodu, kto nie chce - nie pije tam piwa, proste. Zgadzam się, że piwo "rynkowe" za drogie, ale wypiję kilka piw w tzw. plenerze, a jedno, góra dwa wypiję w ogródku. Kto będzie stratny? :)

  • ~ 2013-04-08
    17:24:35

    0 0

    poszperalem w necie, litr piwa kosztuje max. 3 zl
    czyli za pol litra 1.50zl

  • ~ 2013-04-08
    18:33:37

    0 0

    grek - A może lepiej niech miasto przyjrzy się temu, że co roku ceny piwa w owych ogródkach macie wszyscy jednakowe i żadnej konkurencji klient tu nie doświadcza? W dodatku rok w rok te same ławki, parasole, a nawet wykładziny(!), to za co Wy każecie sobie płacić? Aha i nie kłam, że stawka w tym roku wzrosła, ponieważ od 2010r STAWKA NIE ULEGŁA ZMIANIE - 30zł dla alkoholu i 15zł dla bezalkoholowych. Wystarczy poszukać na tym portalu. Wg mnie stawka jest i tak niska, a zasady zbyt mało wymagające. Powinniście po każdym sezonie czyścić tą kostkę i jeśli trzeba, to ją naprawić.

  • ~ 2013-04-08
    18:37:17

    0 0

    A i jeszcze jedno grek, jakim niby cudem latem więcej osób jest w ogródkach niż w lokalu, skoro trudno tam wejść po godz 22, bo taki tłok panuje wewnątrz? To jak to jest, że co innego mówisz, a co innego widać?

  • ~Bożydar 2013-04-08
    18:46:33

    0 0

    @Rafał Poźniak - koszty co roku wrastają bo: wzrasta stawka godzinowa pracowników rośnie, w tym roku ceny piwa były podniesione 2 krotnie, stawka podatku od gruntu poszła w górę i to są fakty a nie gdybanie na temat ilości ludzi w lokalach, których w ciągu lata nie ma za wiele. Cena za m2 to 30 zł x 90 m2 + 23 % vat. W 6 zł masz vat, podatek dochodowy, i inne koszty o których pisałem więc skalkulujcie ile trzeba sprzedać żeby utrzymać ogródek przy paskudnej pogodzie, przy wzrastającej ilości ogródków. Rozmawiajmy o konkretach nie gdybaniu że widzisz ludzi w lokalu od 23 do 02-03 w nocy.

  • ~solny79 2013-04-08
    19:33:35

    0 0

    @Grek, "Z przychodu płynącego z ogródka muszą zostać zapłacone następujące opłaty - czynsz za ogródek, towar, pracownicy, podatek od nieruchomości na rynku, media ( prąd ),koncesja. Nadmienię, iż w okresie letnim spożycie w lokalach spada do minimum.(

  • ~tropiciel_debili 2013-04-08
    20:10:02

    0 0

    grek, no to rzeczywiscie jak masz dokladac do interesu to lepiej daj sobie spokoj. Przeciez nie bedziesz prowadzil dzialanosci charytatywnie, prawda?

  • ~ 2013-04-08
    20:34:17

    0 0

    Chyć się lepij sztrykowanio bo ledwo ciułosz na tym chrzczonym browarze w plastiku.

  • ~Krzycho21 2013-04-08
    21:54:02

    0 0

    Rafał Poźniak i solny79 zgadzam się z Wami. Jeśli kogoś nie stać to nie stawia ogródka proste. Ich nie przeraża tyle stawka za metr kwadratowy jak ilość ogródków. Dlaczego prawo do ogródka mają tylko przedsiębiorcy prowadzący interesy w sąsiedztwie rynku? Też bym sobie tam budę postawił. HARNAŚ za 1,59zł charytatywnie

  • ~ 2013-04-08
    23:48:43

    0 0

    grek a jak mam liczyć? To wygodnie tak sobie policzyć np od 9-15 w tygodniu, kiedy pewnie będzie mniejszy ruch. A co do kosztów, no tak, piwo zdrożało, woda tyż, a więc to chrzczone piwko też będzie droższe, a studentce też trzeba jakiś grosik, a może tak samemu stanąć i nalewać kiedy jest ta gorsza frekwencja? Ah zapomniałbym, przecież i tak ustalicie jednolitą wyższą cenę za owe napoje i wyjdziecie na swoje, bo nie oszukujmy się, gdyby to się Wam nie opłaciło to by tylu ogródków nie było.

  • ~werkk 2013-04-09
    08:39:35

    0 0

    "W tym roku na rynku stanie aż 14 ogródków" Czy będzie gdzie stanąć?

  • ~smr 2013-04-11
    20:00:46

    0 0

    To zamiast lać jakieś tańsze piwko to Wy musicie lać te ohydne i drogie Żywce czy Lechy, jakby nie było tańszych a to i tak wszystko na jedno kopyto jest ... Poza tym jak macie tak marudzić to w ogóle nie handlujcie.

  • ~Adaśko 2013-04-12
    20:49:18

    0 0

    Sama sonda na ten temat juz dużo daje do myślenia.Miasto i tak zrobi po swojemu.Czyli postawi na pijaństwo w Rybniku,a służby porządkowe będą sprzątac już o godz,5.30,żeby ludzie idąc do kościoła nie widzieli tego burdelu,chociaż na PL.Wolności i Reja i tak bądzie bałagan i śpiący na przystanku pijacy.

  • ~Manipura 2013-04-13
    10:35:28

    0 0

    RYBNIK PRZEPRASZA ZA STUDENTA!!!!
    Jestem Rybniczaninem z dziada - pradziada, dodam, że mieszkam w samym centrum, ale nigdy nie przyszłoby mi do głowy pisać, że Ci z SRB czy SWD są jacyś gorsi. Student to imbecyl pozbawiony szarych komórek z ogromnym kompleksem 'dużego miasta', także nie przejmujcie się nim, bo może jak skończy gimnazjum to zmądrzeje. Podejrzewam, że np w Krakowie czy nawet i Katowicach większość nie ma pojęcia co znaczy nawet skrót SR, więc wrzuć na luz stary, bo Rybnik to żadna metropolia.

  • ~gabi 2013-04-13
    19:01:26

    1 0

    I PO CO????

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.