Centralny Port Komunikacyjny ogłosił w ostatnich dniach wariant inwestorski dla Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa. Od tej pory setki mieszkańców skontaktowało się ze spółką by zapytać o warunki sprzedaży swoich nieruchomości. W odpowiedzi na te apele spółka CPK poinformowała, że na przełomie 2024 i 2025 uruchomi możliwość dobrowolnej sprzedaży nieruchomości. Oznaczać to będzie wprowadzenie atrakcyjnej oferty – tj. 120% wartości rynkowej gruntów oraz 140% wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Po konferencji prasowej w tej sprawie z CPK skontaktowały się setki mieszkańców, których nieruchomości znajdują się na obszarze wariantu inwestorskiego. Wielu z nich sugerowało gotowość przystąpienia do Kolejowego PDN. Teraz wiadomo, że planowane jest rozpoczęcie programu na przełomie 2024 i 2025 r. Jak wynika z ustawy o CPK, nabywanie pod inwestycje towarzyszące realizowane jest po uzyskaniu decyzji środowiskowej i po przyjęciu planu rezerwacji.
Jest to rozwiązanie, jakiego do tej pory w Polsce nie było. Obowiązujące do października 2022 roku przepisy nie przewidywały możliwości nabywania nieruchomości w trybie dobrowolnym na potrzeby budowy linii kolejowych. Jedyną ścieżką był proces wywłaszczeń.
Jakie będą założenia kolejowego PDN? Po pierwsze cena nieruchomości (dotyczy nieruchomości zabudowanych) może być ustalona jako równowartość wartości odtworzeniowej bez uwzględnienia stopnia zużycia.
– To znaczy, że za przykładowy 100-metrowy dom z lat 50. właściciel/użytkownik wieczysty dostanie tyle, co za nowy dom o tej samej wielkości. To bardzo korzystne warunki dla sprzedającego nieruchomości, o czym świadczy duże zainteresowanie PDN na terenie lotniska – tłumaczy rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Druga opcja to sprzedaż nieruchomości z uwzględnieniem bonusów, czyli powiększenie wartości rynkowej określonej w wycenie: do 120 proc. w przypadku ziemi i 140 proc. dla budynków i nasadzeń. Innymi słowy, za dom o wartości rynkowej 1 mln zł spółka zapłaci właścicielowi 1,4 mln zł. Jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne dla właścicieli nowszych domów.
Jak podkreśla rzecznik CPK, „czasu jest jednak sporo”.
– Projekt zakłada, że prace budowlane na tym odcinku ruszą do roku 2029 – informuje.
Fakt sprzedaży nieruchomości w ramach PDN nie oznacza, że mieszkańcy będą musieli w krótkim czasie opuścić swoje domy. Skorzystanie z PDN gwarantuje, że właściciele, poza atrakcyjnymi kwotami nabycia, uzyskują także dodatkowy czas na zmianę miejsca zamieszkania i prowadzonej działalności. Do czasu rozpoczęcia prac budowlanych budynki mogą być bowiem użytkowane tak jak dotychczas, a rolnicy mogą dalej czerpać korzyści z uprawy. Co ważne, informacja o terminie wydania nieruchomości będzie ustalona w oparciu o harmonogram prac budowlanych, a mieszkańcy otrzymają tę informację z odpowiednim wyprzedzeniem.
Linia Katowice-Ostrawa to projekt wspierany i dofinansowywany przez UE. Kolej uznawana jest za najbardziej ekologiczną formę zbiorowego transportu. Podczas planowania inwestor ominął miażdżącą większość cennych przyrodniczo terenów, a dodatkowo Górnośląski Okręg Przemysłowy stanie się ważnym węzłem transportowym Europy Środkowej. Jako część transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i element systemu KDP V4, który jest projektowany przez kraje Trójmorza, połączy Śląsk nie tylko z Krakowem czy Warszawą, ale także Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.
Czytaj kolejne strony:
Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,tyle-cpk-chce-placic-za-nieruchomosci-pod-tory-w-slaskiem-oto-propozycje-kolejowego-programu-dobrowolnych-nabyc,wia5-2-8332.html
Tagi: CPK wywłaszczenia, oferta CPK śląskie, wariant inwestorski cpk śląskie, protest przeciwko CPK, wariant w72 cpk, protest orzesze, protest na wiślance, Centralny Port Komunikacyjny, kolej dużych prędkości protest, protest przeciwko KDP
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
17-letni Kamil chciał zrobić dla rodziny grilla. Jest poważnie poparzony. Jego mama prosi o wsparcie
19670Gwałt na małoletniej w Rybniku. Kryminalni zatrzymali dwóch mężczyzn
19554Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
18952Sejm dał zgodę, a prezydent Duda? RAŚ ma apel do śląskich samorządów
18709Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
18125Józef Makosz, były prezydent Rybnika - poparł Andrzeja Sączka
+430 / -233Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+190 / -3A. Sączek o hejcie w sieci: „niech 8 gwiazdek nie będzie stanem umysłu w Rybniku”. Zaproponował konsultacje społeczne
+261 / -102Wyprowadzał psa bez smyczy. Właściciel agresywnego czworonoga chciał przechytrzyć strażników
+160 / -10Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
38W Czernicy powstało profesjonalne pole do minigolfa. Można tam wypożyczyć sprzęt
37Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
25„Wywożą dziecko poza miejsce zamieszkania”. Kontroler biletów zabiera głos
24Oto zastępcy prezydenta na nową kadencję. Szereg zarządzeń Piotra Kuczery
19Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~czeczesan 2023-03-30
12:00:29
Fajnie tak całe życie płacić podatki, być okradanym przez nieludzkich urzędników. A na koniec z domu przegonią, zabiorą wszystko.
~master4k 2023-03-30
14:34:55
"Pół roku po otwarciu przekopu przez Mierzeję Wiślaną ta warta 2 mld zł inwestycja pozostaje praktycznie bezużyteczna - pisze "Rzeczpospolita" po analizie danych z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Z danych tych wynika, że od otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 18 września 2022 r. do 26 marca 2023 r. z nowej drogi wodnej skorzystały:
373 żaglówki,
155 jednostek pracujących przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym,
49 jednostek państwowych, z których duża część brała udział w paradzie inauguracyjnej,
4 jednostki rybackie.
"W sumie to 581 jednostek, czyli średnio około trzech dziennie. W rezultacie przekop można uznać jedynie za atrakcję turystyczną, bo jego główne zadanie nie zostało i nie wiadomo, kiedy zostanie zrealizowane" - pisze "Rz". I przypomina, że miało to być umożliwienie dotarcia statkom do portu w Elblągu z pominięciem drogi wodnej przez Cieśninę Pilawską na terenie Rosji."
money.pl
Przekop był tylko rozgrzewką przed przewaleniem kasy na CPK.
~Maksymilian Popeć 2023-03-30
15:02:35
@master4k - bzdura! Rów Kaczyńskiego to strategiczne rozwiązanie, pozwalające uniezależnić się nam od Rosji. Teraz dopiero odzyskaliśmy wolność i jesteśmy suwerennym państwem. Nie tylko Elbląg już się nam pięknie rozwija z tego powodu, już dzięki przekopowi powstało 100 patryjotycznych ławeczek, dzięki którym odzyskujemy godność. Dzięki tej inwestycji, wiele obajtkowych, żalkowych czy bielanowych firm zarobiło coś koło 1mld zł. Polska się bogaci, a kilkanaście doskonałych miejsc pracy, gdzie nie trzeba nic robić i można grać cały dzień w statki, to praca marzeń i oby więcej było takich! Hip hip hurra na cześć panujących nam tęgich głów. No i generalnie ***** *** i faszystów z konfy także.
~marlena292 2023-03-30
15:04:38
master przekop mierzei to tylko część większej inwestycji która jeszcze nie została ukończona,poza tym wczoraj wpłynął na zalew wiślany ORP typu Kormoran II reszty się domyśl
~przykopa 2023-03-30
16:01:19
@master4k; To nie jest tak z tym ruchem na przekopie. Po otwarciu był jakiś ruch . Ale teraz pies z kulawą noga tam nie przepływa.
Dzisiaj od strony zalewu Wiślanego pod płyneła barka ,,Marcel". Ale zawróciła i znów na koniec dnia będzie chyba zero...
www.vesselfinder.com
~Kwinto 2023-03-30
17:58:39
Obawiam się że na pewno zdążą wyrżnąć i sprzedać wszystkie drzewa na trasie kolei, mówię tu o Palowicach. Tam gdzie miała już działać fabryka aut elektrycznych w Jaworznie, też wycięto hektary lasu, i na tym inwestycja się zakończyła. Nasi gospodarze powinni stawać na głowie aby odsunąć w czasie inwestycję i w przyszłości zmienić jej przebieg. Na dzień dzisiejszy skończy się to zdemolowaniem pojezierza Palowickiego, a koleją nie pojadą nawet nasze dzieci.
ps. ~marlena292 a nie wpływał do tej mierzei lotniskowiec USS Gerald R. Ford, bo gdzieś o tym czytałem?
~ 2023-03-31
07:23:35
"Tyle CPK chce płacić za nieruchomości pod tory w Śląskiem. Oto propozycje Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć"...pod tory? A co z resztą terenów i domów, które mają być zniszczone? Tory to nie wszystko, chyba, że dziennikarze znów coś spłycili? A co jak się ludzie nie zgodzą, bo pseudorzeczoznawcy mocno zaniżą wartość gruntów i nieruchomości? 120%, czy 140% nie zrekompensuje wartości całości, bo może się okazać, że niektórym zostanie co najwyżej na wóz Drzymały? Będą wtedy siłą elitarnych byłych członków Milicji ORMO, ZOMO, zabierali te tereny i domy?