zamknij

Wiadomości

PE zdecydował: będzie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych

2022-06-08, Autor: 

To już przesądzone. Od 2035 roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów emitujących spaliny. Taką decyzję podjęła dzisiaj większość Parlamentu Europejskiego. Co to dla nas oznacza?

Reklama

Od 2035 roku kupisz tylko zeroemisyjny samochód

Parlament za zmianą norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, stanowiące część pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55 in 2030).

W głosowaniu plenarnym w środę, posłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych 339 głosami do 249 przy 24 wstrzymujących się.

Jak czytamy w komunikacie na stronie Parlamentu Europejskiego, w przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie popierają propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100% w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych.

Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – oznajmił sprawozdawca Jan Huitema (RenewNL).

Posłowie są teraz gotowi do rozpoczęcia negocjacji z państwami członkowskimi UE.

Czekają nas przeceny „spalinówek”?

Portal branżowy Business Insider Polska zauważa, że „wstrzymanie wprowadzania na rynek nowych samochodów spalinowych może spowodować wzrost popytu na takie modele. Nie wszyscy bowiem od razu chętnie przesiądą się do aut elektrycznych”.

Jednocześnie tuż przed wprowadzeniem zakazu dilerzy mogą chcieć się pozbywać spalinowej floty i wówczas możliwe będą duże przeceny – czytamy.

Z kolei Robert Nowak (rozmówca BI) - dyrektor zarządzający siecią AVIA w Polsce i w Ukrainie z Grupy Unimot zauważa, że zmiany dotkną też stacje paliw, choć nie powinno być tąpnięcia w popycie na paliwa kopalne.

W dłuższej perspektywie wzrost sprzedaży paliw powinien ulec wyhamowaniu w ciągu najbliższych 10 lat, tj. do około 2033 r., z uwagi na rosnące obciążenia podatkowe, w tym ślad węglowy, a także standardowy cykl wymiany starzejących się pojazdów. Zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi po roku 2035 będzie więc tylko naturalnym następstwem powyższych trendów w transporcie – wyjaśnia portalowi.

---

14 lipca 2021 roku, w ramach pakietu "Fit for 55", Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych.

Wniosek ma przyczynić się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, przynieść korzyści obywatelom dzięki szerszemu zastosowaniu pojazdów zeroemisyjnych (lepsza jakość powietrza, oszczędność energii i niższe koszty posiadania pojazdu), a także pobudzić innowacje w zakresie technologii zeroemisyjnych - czytamy na stronie PE.

Co sądzicie o tej decyzji Parlamentu Europejskiego?

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 151

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~exx 2022-06-08
    21:01:53

    90 1

    Wszyscy myśleli że poczekają aż elektryki stanieją do poziomu spalinowych. A tu niespodzianka. To spalinowe drożeją do poziomu elektryków. Do 2030 pewnie będą trzymać cenę tylko stare używane z małym silnikiem. Ale zawsze będzie wybór. Albo dom na raty a samochód na wynajem. Albo dom na wynajem, a samochód na raty.
    Nie będziesz miał niczego i będziesz szczęśliwy.

  • ~lukson997 2022-06-08
    21:03:56

    110 7

    Nie można produkować samochodów spalinowych.
    Co by powiedział dziadek.

    * Jeb*** komuchy chcą mi odebrać wolność.

  • ~ 2022-06-08
    21:14:13

    87 11

    Na szczęście jest Unia Europejska, która znowu znalazła szybko rozwiązanie dwóch problemów jednocześnie: zmyślonych przez nią - związanych z CO2 oraz istniejących - drożejących w Europie paliw. Zabroni sprzedaży samochodów spalinowych.

  • ~Franek 7 2022-06-08
    21:23:08

    90 41

    Do tego czasu Morawiecki wprowadzi samochody na chrust…

  • ~truman20 2022-06-08
    21:28:08

    119 2

    Polska nie jest i nigdy nie będzie na to gotowa. Wszystko w temacie. Polska jest zwyczajnie biednym krajem.

  • ~waldus 2022-06-08
    22:01:31

    88 16

    Unia radziecka zakończyła się plajta. W przypadku Sowietów niebieskich będzie to samo. Czy wiecie, że rolnik, który wyprodukuje więcej mleka niż tfuUnia pozwala, musi je zniszczyć? Jak żywność ma być tańsza jak mechanizm rynkowy jest zastąpiony unio-centralizmem?
    Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych to uderzenie w najbiedniejszych. Unia to wrzód na ... .

  • ~Arteks 2022-06-08
    22:06:12

    13 91

    Era szalonego rozwoju motoryzacji w Europie powoli będzie się kończyć. Nie dziwi was jednak to jak wielu ekspertów cieszy się, że Śląsk stał się zapleczem produkcyjnym dla koncernów motoryzacyjnych. Za 10 lat to może być problemem większym niż kiedyś transformacja górnictwa i hutnictwa. @truman20 - zawsze byliśmy motoryzacyjnym złomowiskiem Europy... Nie ma co liczyć na to, że coś się zmieni i będzie nas nagle stać na nowe auta elektryczne, które będą dużo droższe od tych z tradycyjnymi silnikami. Powoli będziemy wracać do transportu publicznego tak jak Niemcy już obecnie. Tam koleje przewożą 3 mld podróżnych rocznie (przy liczbie ludności 2x większej niż u nas), w Polsce 300 mln. Nie dziwi mnie plan budowy CPK. To szansa na to aby za 10-15 lat ludzi było stać na przemieszczenie się między polskimi miastami. Autostrady będą służyć głównie ruchowi ciężarówek i autokarów.

  • ~artefaks 2022-06-08
    22:08:55

    27 33

    @Franek. Były już samochody na holzgas , to mogą być i na chrust.
    @wal duś na drodze do komunizmu to jesteśmy razem z braćmi Węgrami. Wielki wódz liliputin powiedział że przyjdzie taki czas że będziemy mieć u siebie Budapeszt

  • ~ 2022-06-08
    22:15:49

    60 10

    Hipokryzja do kwadratu! Stare kopcące na potęgę lokomotywy ciągnące składy wagonów codziennie zanieczyszczają środowisko do takiego stopnia, że kilka wziętych razem do kupy tirów nie zasmradza tak atmosfery jak jeden gagarin - to może być i w tym Unia nie widzi niczego złego.?!

  • ~Arteks 2022-06-08
    22:25:09

    @bartezz - jedna taka lokomotywa wiezie czasami 2000 t węgla/koksu czy innych wartościowych ładunków. A jeden blachosmród wiezie często 1 osobę ważącą 50-100 kg... Umiesz liczyć to policz ile ciężarówek musiałoby dodatkowo obsłużyć taki jeden pociąg i skąd wziąć na to... kierowców. Ta wiadomość - poza wzrostami cen opału i paliw oraz planowanymi opłatami na autostradach - zmieni urbanistycznie Polskę. Wsie będą atrakcyjne do mieszkania tylko dla osób utrzymujących się z rolnictwa i emerytów. Domek na wsi za miastem przestanie być modny.

  • ~palaczzasypowy 2022-06-08
    22:28:32

    78 8

    ~Arteks co ty palisz?

  • ~deuter 2022-06-08
    23:40:58

    79 2

    A prąd do ładowania tych samochodów elektrycznych będzie produkowany w jakich elektrowniach? cza aby nie opalanych węglem a to oznacza że ktoś nas znowu robi w ....uja. Tyle w temacie.

  • ~rosthost1 2022-06-09
    04:56:47

    72 2

    Tak jak pisał exx nic nie będzie Twoje. Znajomi w Holandii mają meble w leasingu telewizor 80 cali też. Mieszkanie wynajmują auto w leasingu. Nic nie jest od nich. I tak ma być w całej Europie. Garstka korporacji ma być właścicielem tego wszystkiego. Elektryki w używaniu już są droższe od spalinowych...... Fit55 brawa Dla Kochuta.

  • ~romcost 2022-06-09
    05:08:08

    66 0

    Czy ktokolwiek pomyślał, jak i gdzi naładiwać tyle meleksów ? To ślepa uliczka, energetyka tego nie dźwignie... Szybka ładowarka ma ok. 80 -120 kW, samochód załaduje za ok. 40 min. To ile takich ładowarek trzeba, aby wszyscy się naładowali ? Pomnóżcie to przez ich moc i gdzie to chcecie podłączyć ? Jak przesłać obecnymi sieciami taką moc dodatkową ? Ani sieci, ani obecne elektrownie nie są w stanie zapewnić odpowiedniej ilości energii, ktoś coś palnoł, ale nie opuniował tego gniota ... Tylko wodór jest alternatywą, żadne melexy ...

  • ~takiuj 2022-06-09
    05:17:10

    16 19

    Franek7, widzę dotarło do Ciebie że PiS będzie jeszcze długo rządzić.

  • ~AnnaKatarzyna 2022-06-09
    05:42:35

    9 40

    ~romcost fakt że w Polsce nikt nie myśli o tym skąd popłynie prąd do samochodów elektrycznych, nie oznacza automatycznie że w całej Europie tak jest. W Niemczech był to jeden z głównych tematów przed wyborami. Wtedy padały dokładne ceny modernizacji, podawano w procentach jaki teren Niemiec musi być pokryty farmami słonecznymi itp.

  • ~romcost 2022-06-09
    06:42:07

    52 1

    ~AnnaKatarzyna, wiż mi że to nie takie proste ... każda stacja benzynowa (bez myjni) ma moc przyłączeniową ok. 50-80kW, aby zainstalować tam np. 6 stanowisk szybkiego ładowania po 100 kW, tamoc rośnie do 650kW, to wymaga przyłącza średniego napięcia i stacji transformatirowej. Takie same problemy powstają też po stronie średnich i wysokich napięć, na tą chwilę jest to niewykonalne, sieci już teraz musiały by być modernizowane i uruchamiane nowe bloki w elektrowniach
    Obecnie w szczycie energii wystarcza na potrzeby obecnej gospodarki, jeśli wszyscy przesiądą się na meleksy, to to zapotrzebowanie wzrośnie minimum o 100%.Reasumując, na takie zniany potrzeba 50 lat licząc od dziś ...

  • ~takiuj 2022-06-09
    07:16:36

    50 7

    Romcost, co Ty chcesz jak jedni mają prąd z gniazdka. Nic poza tym nie wiedzą.

  • ~Mateusz Konsek 2022-06-09
    08:54:26

    16 7

    chodzi o nowe samochody, ilu z was kupiło nowy samochód w salonie?

  • ~#Indyvidualny 2022-06-09
    09:49:11

    13 11

    @takiuj, skąd ta pewność, że będą długo rządzic?
    Po tym co zgotowali ludziom i nadal gotują szczerze bardzo w to wątpię bo wielu przejrzało już na oczy.

  • ~pawlmesten 2022-06-09
    10:36:23

    13 17

    Nie rozumiem całego tego płaczu. Przecież będziecie mieli polski, narodowy, pisowski, tani samochód elektryczny.
    Cieszyć mi się!!! a nie narzekać bo skończycie jak urzędniczka z Pacanowa.

  • ~Arteks 2022-06-09
    10:43:18

    3 26

    @palacz - życie bez jakiegokolwiek palenia jest piękniejsze i przede wszystkim czystsze. :) @rosthost1 - a te pieniądze które im zostają na koncie nie są od nich? Ktoś nakazuje branie wszystkiego na kredyt lub leasing? Myślisz, że w Polsce ludzie nie żyją na kredyt? @romcost - będzie duuuużo mniej aut. Do tego czasu rozwiną się inne systemy transportu. W miastach popularniejszy stanie się car-pooling. Damy radę. Za to nieco martwiłbym się o przyszłość firm motoryzacyjnych. Mogą skończyć działalność szybciej od kopalń...

  • ~Kurt_Wallander 2022-06-09
    11:40:34

    23 1

    Nie, żebym się czepiał ale przegłosowanie Fit for 55 jeszcze niczego nie zmienia, teraz zaczną się negocjacje z państwami członkowskimi. Bo jak widzę w dokumencie, PE chce by stacje ładowania były rozmieszczone co 60 km od siebie, zaś stacje wodorowe - co 150. Czytając dalej widzę, że łagodniej potraktowano transport - okręty morskie i samoloty maja "latać" na innych syntetycznych paliwach - standard, najpierw przykręcić śrubę zwykłym obywatelom a potem tym większym.

    Pierwotnie miało oberwać się dieslom (wg statystyk EU za emisję odpowiadają auta na ropę - 67% i 25% benzyna).

    Tak czy siak, na razie rynek aut używanych zostaje nie ruszony, najpierw negocjacje z państwami członkowskimi a potem to sie zobaczy. Przez 13 lat to sie jeszcze wiele może wydarzyć, łącznie z rozpadem UE :D

  • ~adamus85 2022-06-09
    11:51:24

    29 1

    Oczywiście ograniczenia są tylko dla nas. W Davos na forum ekonomiczne wszyscy przylatują prywatnymi odrzutowcami a potem dalej helikopterkiem. I w du**e mają ile to wyprodukuje CO2. To my mamy z tym walczyć nie Ci co rządzą. Meleksem masz jeździć tylko na zakupy do pracy, na wakacje nawet się nie ruszaj bo nie dojedziesz. A jak będziesz niegrzeczny to nie my Ci wyłączymy system ładowania, no chyba że przyjmiesz szprycę albo jakiś inny wynalazek o którym jeszcze nie wiadomo. Nikt Cię nie poratuje sztromem w wiaderku. Do samolociku nie wsiądziesz do pociągu nie wsiądziesz, pozostanie eko ucieczka na rowerze. Arteks będzie w końcu szczęśliwy.

  • ~marekm71 2022-06-09
    12:16:59

    15 2

    Według najnowszych badań Norweskich uczonych samochody elektryczne są mniej ekologiczne od samochodów z silnikiem diesla. Jest o tym wiele artykułów w internecie. Dodatkowo Norwegia ma dużo najlogiczniejsze elektrownie niż Polska. No ale producenci samochodów i opłacani przez nich ekoterroryści, będą szczęśliwi.

  • ~Kurt_Wallander 2022-06-09
    12:23:08

    6 1

    Nie no, bez przesady - w Chorwacji (Krk i Pag) widziałem elektryczne auta na norweskich blachach. Tesla X Long Range robi nieco ponad 500 km, zagadany Norweg mówił, że na szybkich ładowarkach średnio tankowanie elektryka zajmowało 40 minut do poziomu naładowania 80% co w zupełności wystarczało na kolejne 400 km...

    ...no właśnie. U mnie w okolicy jeżdżą dwie Ampery, ich zasię to ledwie 60 km, w zimie połowa ;) Auta ze średniej półki, np. e-Berlingo czy Hyundaie, to tak 300 km na 80% ładowane w pół godziny ;)

  • ~Dador 2022-06-09
    12:36:23

    21 2

    Jeśli ktoś zasłania się ekologią, to od razu wiadomo, że chodzi o kasę. Tutaj nie ma zmiłuj. Przedrostek "eko" bardzo stracił na znaczeniu ostatnimi laty. Bo teraz cały świat jest eko i bio. Szczególnie tankowce, masowce i inne, zasilane mazutem, gdzie jeden fracht takiego statku, to emisja zanieczyszczeń do atmosfery porównywalna z emisją z milionów aut. Już przetestowano społeczeństwa, jak reagują na sterowanie bez użycia siły (covid19). Jak wyszło, każdy widział. Zatem można dalej dokręcać śrubkę i stosować taktykę gotującej żaby.

  • ~Lateks 2022-06-09
    15:47:57

    11 4

    Tak patrząc na region to nic się nie zmieni po za tym że kilka tysięcy osób straci pracę w Rybniku i Stanowicach....
    Swoją drogą wszyscy plują na Rosję, a tam można produkować samochody bez jakichkolwiek norm emisji spalin. Żeby przypadkiem za chwilę większość społeczeństwa nie chciało normalności i pomocy z Moskwy.

  • ~Lateks 2022-06-09
    15:48:55

    18 2

    p.s. jeszcze niedawno ludzie się śmiali z absurdów PRL-u. dziś UE przebija wszystkie tamte absurdy a ludzie którzy widzą w tym interes dalej brną w tą głupotę...

  • ~ 2022-06-09
    16:42:44

    13 1

    Arteks - a wiesz ile takich samotnych gagarinów jeździ sobie luzem bo takowe też widuję.
    Słusznie już wyżej napisał ~adamus85
    2022-06-09
    11:51:24 - te ograniczenia są tylko dla nas bo, niektórzy decydenci na te szczytowe zebrania przylatują samolotami, a z lotniska podwożą się helikopterami lub benzynowymi limuzynami, które mają po 6.0 l. pojemności - to jest dopiero hipokryzja do n-tej potęgi. Tylko my szaraczki mamy najlepiej zutylizować nasze spalinowe auta i pokupic elektryczne gówienka. Jprdl tośmy się czasów doczekali!!!....

  • ~AnnaKatarzyna 2022-06-09
    17:12:20

    5 4

    ~takiuj przestań być żałośnie zabawny szczególnie że nic ciekawego do dyskusji nie wnosisz.
    ~romcost takie wiedzy jak Ty nie mam. Ale uważam że w Europie jest dużo specjalistów, którzy wiedzą co robią. Gdy 10-15 lat temu moim znajomym powiedziałam że powietrze na Śląsku zabiją, to powiedzieli mi że mam się leczyć na głowę. Pamiętam że 2013 roku pierwszy raz było glosno o smogu. Wtedy też tym moim znajomym zaczęło pierwszy raz śmierdzieć.
    Teraz wszyscy modernizuja, zmieniają piece. Na mojej wsi główny temat to wybór grubości styropianu i wymiana pieca. Wszystko to kwesta przyzwyczajenia i nastawienia no i oczywiście ciężkiej pracy zeby " klapnelo".

  • ~artefaks 2022-06-09
    17:12:22

    10 3

    Na takie cudo będzie mogł sobie pozwolić jedynie funkcjonariusz partii i jego rodzina która jest na swoim....
    Na razie cieszę się małymi radościami , bo zatankowałem na łorlynie za całe 72 grosze. Po burzy podjadę jeszcze raz i może zaszaleję za całego złocisza..

  • ~artefaks 2022-06-09
    21:07:58

    8 3

    @~AnnaKatarzyna. Niemiecka mądrość i ekologia doprowadziła do planu likwidacji elektrowni atomowych. Mieli 16 , a pozostały im chyba ze cztery. Przenięsliby choć z jedną do nas ? Bo wielki strateg yaryca nie zbudował do tej pory ani jednej mimo że w jego umyśle błądzą monomaniastyczne projekty

  • ~Arteks 2022-06-09
    23:07:31

    1 7

    @lateks - dlatego jednym z najlepszych rzeczy jaką warto w Rybniku szanować to zdywersyfikowany rynek pracy jaki mamy. I ja to szanuję w przeciwieństwie do fascynatów strefowych montowni, które powstały tylko na pewien określony czas. Najbardziej na tym mogą stracić Tychy czy Żory gdzie w strefach dominują firmy motoryzacyjne.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5337