zamknij

Wiadomości

„Kopciuchy” w Rybniku zlikwidowane od 2022 roku? Radni są "za"

2019-01-17, Autor: 

Komisja Przemysłu Górniczego, Ekologii i Rolnictwa rybnickiej rady miasta popiera petycję Rybnickiego Alarmu Smogowego, by na terenie miasta skrócić czas wdrażania zapisów uchwały antysmogowej. Radni zgłosili jednak do projektu uchwały w tej sprawie kilka poprawek, które "rozwadniają" pomysł działaczy antysmogowych na czele ze Zdzisławem Kuczmą.

Reklama

Przypomnijmy, w grudniu 2018 roku pisaliśmy o tym, że przedstawiciele Rybnickiego Alarmu Smogowego złożyli petycję do rybnickiego magistratu. Znalazł się w niej zapis by tzw. „kopciuchy” zostały wyeliminowane szybciej niż przewiduje to uchwała antysmogowa w województwie śląskim: >>Likwidacja „kopciuchów” w Rybniku już od 2021 roku? Jest petycja!<<

Już w nowym roku zebrała się Komisja Przemysłu Górniczego, Ekologii i Rolnictwa Rady Miasta Rybnika. Na posiedzenie zostali zaproszeni również Zdzisław Kuczma, Henryk Hyła i Oliwier Palarz z Rybnickiego Alarmu Smogowego. Jak wyjaśnił pierwszy z wymienionych, petycja powstała z troski o mieszkańców Rybnika. - Nie może być, tak, że niemowlę bierze pierwszy oddech i wdycha 500 plus, ale 500 miligramów pyłu zawieszonego. To tragedia, to niedopuszczalne. Pod względem benzopirenu powietrze w Rybniku jest dwa razy gorsze niż w Krakowie. Głosowanie nad naszą petycją jest ważnym oświadczeniem każdego z państwa, czy jestem za tym, by rocznie w Rybniku umierało 200 osób, w tym dzieci – mówił do radnych Zdzisław Kuczma.

Każdy chce walczyć ze smogiem, ale...

Jako pierwszy podczas posiedzenia wypowiedział się Jacek Chołuj, główny specjalista ds. niskiej emisji Urzędu Miasta Rybnika. Nie przyjął petycji z entuzjazmem. - Zastanawiam się, jak podejdzie do tego tematu Urząd Marszałkowski, jak podejdą mieszkańcy. Mamy ponad 13 tys. domów jednorodzinnych, a my mówimy teraz przyśpieszeniu terminu wymiany kotłów od 2021 roku. Musimy sobie zadać pytanie, czy jesteśmy w stanie to udźwignąć? - zastanawiał się.

Jacek Chołuj zwrócił też uwagę na "przesycenie" rynku budowlanego – inwestycyjnego. - Kto wykona wszystkie instalacje w tych budynkach? Powiem szczerze, to jest problematyczne. Ceny usług poszły do góry, wszystko spadnie na mieszkańców – powiedział.

W końcu urzędnik zapytał się przedstawicieli RAS, co da wprowadzenie restrykcji na terenie miasta, gdy w sąsiednich gminach nie będzie ono obowiązywało. - Powietrze nie zna granic – podkreślił.

Głos zabrał następnie radny Krzysztof Szafraniec (Platforma Obywatelska). Na samym początku zaznaczył, że trzeba walczyć ze smogiem. Jest jedno „ale”. - Od lat próbuję walczyć o czyste powietrze w północnych dzielnicach Rybnika. Uważałem i uważam, że najlepszym sposobem na ograniczenie jest podłączenie mieszkańców do ciepła systemowego. Poświeciłem z radami dzielnic dużo czasu i energii, by pociągnąć gaz do Grabowni czy Golejowa. Z tego co wiem, jest projektowany przebieg gazociągu – oznajmił.

Ta inwestycja miałaby się rozpocząć dopiero w 2020 roku, począwszy od Grabowni. - Propozycja panów burzy tę koncepcję. Propozycja w takiej formie (likwidacji pieców "kopicuchów" już od 2021 roku - przyp. red.) jest dla mnie nie do przyjęcia – zwrócił się do przedstawicieli Rybnickiego Alarmu Smogowego.

Z kolei radny Łukasz Kłosek (Platforma Obywatelska) stwierdził, że przyśpieszenie procesu uchwały antysmogowej nie ma większego znaczenia. - Już funkcjonuje i wolałbym, abyśmy zastanowili się nad rozwiązaniem, które posunęłoby do przodu walkę ze smogiem – dodaje. Radny mówił tu o zakazie montowania kotłów w nowych budynkach, o czym pisaliśmy w artykule >>Zakaz instalowania w nowych domach pieców na węgiel? Nowy pomysł na walkę ze smogiem<<

Dyskusja o wszystkim i niczym

Zdaniem radnego Mariusza Węglorza (Prawo i Sprawiedliwość), przyśpieszenie procesu wymiany kotłów jeszcze bardziej obciąży finansowo ubogich mieszkańców Rybnika. - To nie jest tak, że mają na tyle pieniędzy, by sobie pozwolić na piec na ekogroszek, najlepiej z podajnikiem albo podłączyć się go sieci. Mieszkańcy musieliby ocieplić swoje budynki, a to też spory koszt. Nie mamy w mieście sytuacji, że wszystkich stać na inwestycje rzędu 60 tys. złotych. To oczywiście ważne i tak dalej. Znam jednak domy, które zostały docieplone. Wymieniono w nich okna, podłączono sieć gazową. Wszystko super, ale w tych domach jest zimno, ludzie montują kominki lub kozy, by dogrzać pomieszczenia. To kuriozum. Nie stać ich na to, by mieć temperaturę rzędu 23 stopni Celsjusza – wyjaśnił.

Następnie radny podzielił się pewnym spostrzeżeniem. - Jak ociepliłem dom, to zrezygnowałem z ogrzewania mułem. Okazało się, że dom kopci jeszcze bardziej niż wcześniej. Mam starego kopciucha, wymieniam go za niedługo – dodał.

Temat na właściwe tory postanowił sprowadzić radny Łukasz Dwornik (Prawo i Sprawiedliwość). Zapytał się przedstawicieli Rybnickiego Alarmu Smogowego, czy wyodrębnienie Rybnika w uchwale antysmogowej jest zgodne z prawem. - To wynika wprost z ustawy o ochronie środowiska. Można wprowadzić restrykcje na terenie Rybnika – odpowiedział Zdzisław Kuczma. 

Łukasz Dwornik oznajmił po tym zapewnieniu, że sama idea jest słuszna, ale niewiele zmieni. - Mieszkańcy staną pod ścianą. To nie są pieniądze rzędu 2-3 tysięcy złotych – dodał.

Radny Michał Chmieliński (Blok Samorządowy Rybnik) przekonywał, że receptą na zwalczenie smogu jest tzw. „palenie od góry”. - Popieram inne rozwiązania, tak proste, że kopciuch będzie spalał ekologicznie. Zorganizuję prezentację – zwrócił się do radnych.

- Jak pan będzie robił prezentację, to proszę zaprosić ekspertów, którzy sprawdzą jak wygląda emisja pyłu, a nie dymu - odparł radny Łukasz Kłosek.

Z kolei radny Andrzej Sączek (Prawo i Sprawiedliwość) opowiada się za tym, by postawić na kotły węglowe z podajnikiem. - Mam 10-letni piec z podajnikiem i sąsiedzi pytają czym palę. W piecu podajnikowym nie rozpalę niczym innym jak ekologicznym węglem. Dwoma rękami podpisuję się pod walką ze smogiem, ale nie zgodzę się, że każde paliwo jest złe – powiedział.

Węgiel – duma czy problem?

Na wywody radnych zareagował Zdzisław Kuczma. Odniósł się na początku do spalania od góry. - Instytut Chemiczny i Przeróbki węgla w Zabrzu wykonał analizę w tej sprawie. Wg przeprowadzonych badań w laboratorium spalanie odgórne nie zawsze da się wykonać poprawnie ze względu na konstrukcje kotła. Potwierdzają to wyniki testów badawczych prowadzonych przez doświadczonych pracowników. Palenie od góry nie zawsze też prowadzi to do zmniejszenia zanieczyszczeń. Spalanie odgórne nie jest niczym nowym, ale to nie jest efekt, który pozwala utrzymać standardy w zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza. Spalanie od góry nie jest w stanie spełnić kryterium nawet 3 klasy kotła – oznajmił radnym.

Zdzisław Kuczma zwrócił się następnie do Mariusza Węglorza. - Czy wie pan, ile osób nie stać na zakup nowego kotła? Radny PiS zmieszał się. - Nie, bo RODO obowiązuje – odparł. - Ale mi chodzi o liczbę – przyparł do muru przedstawiciel RAS.

Za swojego klubowego kolegę odpowiedział szybko Łukasz Dwornik. - Dokładnie tyle, ile jest mieszkańców gospodarstw prywatnych (1400 - 1500), którzy pobierają zasiłek z OPS na opał i więcej – powiedział.

- Czyli na 13 tysięcy kotłów w Rybniku, 10% osób nie stać na wymianę kotła – zauważył Zdzisław Kuczma.

Odpowiedział następnie Jackowi Chołujowi w sprawie „smogu bez granic”. - Restrykcje nie powinny obowiązywać tylko w Rybniku. Dlatego złożyliśmy petycję do Starostwa Powiatowego w Rybniku. Zresztą możecie państwo mi powiedzieć, kiedy pojawia się zatrucie powietrza? Wtedy, gdy nie ma wiatru, to, o jakich napływach zanieczyszczenia mówimy? Na uruchomienie powietrza nie mamy szans, ale na wymianę kopciuchów tak. Ten, kto ma dom powinien o niego zadbać –odparł.

Henryk Hyła (Rybnicki Alarm Smogowy) omówił natomiast badania zlecone przez Komisję Europejską. - Wspólnie z ministrem energii i Krajową Agencją Poszanowania Energii przeprowadzono badania dotyczące ubóstwa w Polsce w latach 2012 – 2016. - To jednoznaczny wynik, ubóstwo w województwach różnie się układa. Natomiast najlepiej w tym zestawieniu wypada województwo śląskie z 12% ubóstwem energetycznym. Najgorzej sytuacja wygląda ściana wschodnia – zwrócił się do radnych.

Krzysztof Szafraniec zwrócił uwagę na jedną ważną rzecz. - Nie chcę byście państwo mieli wrażenie, że was atakujemy. Na pewno przegrywamy walkę ze smogiem, bo brakuje w kraju kategorycznych działań. Bardzo dobrze, że pojawiła się uchwała antysmogowa, zobaczymy czy ona „zaskoczy”. Pytanie, czy węgiel jest dla nas dumą, czy problemem? Kiedyś była to wielka duma, a dzisiaj stał się problemem. Musimy go rozwiązać, by tej dumy nie stracić. Trudno mówić w Rybniku o pozbyciu się węgla, gdy mamy trzy kopalnie – stwierdził. 

Z czasem dyskusja zaczęła coraz bardziej zbaczać z tematu. 

Na pierwszym posiedzeniu Komisji Węgla, Ekologii i Rolnictwa radni nie głosowali w sprawie petycji. Poprosili Rybnicki Alarm Smogowy, by naniósł na nią poprawki.

W miniony wtorek, komisja na kolejnym posiedzeniu wydała już pozytywną opinię z uwagami. Przede wszystkim data wprowadzenia zakazu eksploatowania instalacji, zdaniem radnych, powinna się zaczynać nie od 1 stycznia 2021, a 1 stycznia 2022 roku.

Zaproponowano ponadto punkt zakazu palenia paliwami stałymi w nowych budynakch (projekty domów po 1.01. 2020). Pojawiła się też uwaga radnego Andrzeja Sączka, by wprowadzić karencję do wymiany kotłów dla tych, którzy podpiszą deklarację podpięcia pod ciepło systemowe lub gazociąg.

Zanim petycja trafi na sesję Rady Miasta Rybnika, musi jeszcze przejść przez Komisje Skarg, Wniosków i Petycji. Wtedy wszyscy radni jeszcze raz nad nią się pochylą.

W jakim kształcie uchwałą trafi na sesję rady miasta i jaki będzie efekt głosowania radnych - będziemy Was informować.

Oceń publikację: + 1 + 76 - 1 - 154

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (60):
  • ~Takja 2019-01-17
    20:53:05

    Pytam po raz kolejny panie Kuczma proszę podać definicję KOPCIUCH to:....., co zamierza pan zrobić z tematem pracujących silników pojazdów policyjnych przez około 3/4 godziny na ulicy Gliwickiej w okolicach stadiony jak grają piłkarze?

  • ~stam55 2019-01-17
    21:01:12

    całe szczęście że marszałkiem woj.śląskiego została osoba z pisu,poza tym monarchia z rybnika nie może tego zakazać,ponieważ nie jest to zgodne z prawem.

  • ~halupczok1 2019-01-17
    21:06:03

    Co pan powiesz panie Zdzisławie na silniki diesla w samochodach np. VW Golf, Niemcy i unia już myśli jak się tego pozbyć a co pan na to.

  • ~rosthost1 2019-01-17
    21:18:57

    Martwi mnie jedno. Parę lat temu to muł i flot był powodem niskiej emisji. W tym roku Polic tym nie wolno a smog JEST jaki byl. Ku...e o co chodzi????

  • ~ruffboy 2019-01-17
    21:21:27

    Zakazać i się nie zastanawiać, jak chce mieszkać w domu dostaje wymagania które musi spełniać dom żebym mógł go wybudować, nikt się mnie nie pyta czy mnie stać na takie a nie inne rozwiązania. Po prostu muszę to spelnic i koniec kropka. Nikt się nie zastanawia skąd na to wezmę pieniądze.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2019-01-17
    21:24:12

    Przedstawiciele Rybnickiego Alarmu Smogowego na sesje rady przyszli piechotą albo przyjechali blachosmrodami?

  • ~orka 2019-01-17
    21:26:00

    Panowie - Zdzisław Kuczma, Henryk Hyła i Oliwier Palarz - załatwcie żeby wreszcie w tym kraju zaczęto ludziom godnie płacić za prace, a problem się sam rozwiąże, do tego czasu swoje smogowe mrzonki wsadźcie sobie w kieszeń

  • ~Mael 2019-01-17
    21:29:19

    ruffboy
    Zakazać poruszania się po mieście pojazdami z silnikami spalinowymi i się nie zastanawiać, jak się dojedzie do pracy. Proste i mądre co?

  • ~ruffboy 2019-01-17
    21:31:14

    87 92

    Mael nie, głupie. Samochódy nie są przyczyną smogu w Rybniku ...

  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2019-01-17
    21:36:49

    88 45

    ~ruffboy Od kiedy spaliny nie śmierdzą.

  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2019-01-17
    21:41:58

    94 47

    Aż chce sie pesieć auf wiedersehen gorole i przestanie śmierdzieć.

  • ~ 2019-01-17
    21:43:22

    "Zdzisław Kuczma zwrócił się następnie do Mariusza Węglorza. - Czy wie pan, ile osób nie stać na zakup nowego kotła? (...) Dokładnie tyle, ile jest mieszkańców gospodarstw prywatnych (1400 - 1500), którzy pobierają zasiłek z OPS na opał i więcej – powiedział.
    - Czyli na 15 tysięcy kotłów w Rybniku, 10% osób nie stać na wymianę kotła – zauważył Zdzisław Kuczma."
    skąd ta liczba ? przyjęliście po prostu liczbę wszystkich budynków mieszkalnych w mieście, upraszczając że są zasilane z "kopciuchów", nie uwzględniając faktu, że są też ogrzewane są gazem, ciepłem systemowym, prądem, biomasę, czy kotłem węglowym z podajnikiem, ile ich jest ? tego nie wie nikt, bo miasto walcząc ze smogiem, nie zrobiło żadnej inwentaryzacji, widać tutaj jak zwykle totalną amatorszczyznę zarówno ze strony włodarzy, jak i RAS nie mających pojęcia o rzeczywistej skali problemu
    kolejny temat, program "czyste powietrze" przewiduje dofinansowanie kotłów na biomasę jako spalające paliwo odnawialne, także w miejscach, gdzie inne kotły na paliwo stałe (węgiel) nie uzyska dofinansowania, rybniccy "działacze" nie rozróżniają tych tematów i chętnie zakazaliby po prostu używania kotłów na paliwa stałe, pomimo, że mam odległy termin wymiany kotła, przed chwilę zastanawiałem się nad "pelleciakiem", ale w obliczu działań w mieście, przyjdzie poczekać, bo nigdy nie wiadomo, jakie pomysły i kolejne zakazy urodzą się w głowach urzędników i działaczy

  • ~Tom66 2019-01-17
    21:44:01

    Panowie z Rybnickiego Alarmu Antysmogowego - wasze myślenie jest bardzo egoistyczne. Niejedna rodzina, żeby spełnić wasze wymysły nie pośle dziecka na kolonie bo ich po prostu nie będzie na to stać. Brawo!

  • ~ 2019-01-17
    21:44:58

    98 23

    ~Tadeusz Kiełkowski
    "Przedstawiciele Rybnickiego Alarmu Smogowego na sesje rady przyszli piechotą albo przyjechali blachosmrodami?"
    zapewne przyjechali rowerami, bo to ekologiczne

  • ~THE Bill 2019-01-17
    21:47:14

    79 21

    Błagam Was - przestańcie używać tego taniego slogan że smog nie ma granic. Po co mamy kilkanaście czujników w mieście? Bo każdy pokazuje lokalny stan sytuacji! Smog występuje jak nie ma wiatru, główna więc jego przyczyną jest nasze własne podwórko! Oczywiście w jakimś stopniu sąsiedzi też, ale przede wszystkim lokalnie. Wystarczy wjechać do lasu na Gliwice i smogu nie widać! Zróbmy test w jakiejs dzielnicy i zapalmy ognisko o 12 w bezwietrzny dzień w lato i zobaczymy jak daleko się rozejdzie! Czujniki to wylapia.

  • ~ruffboy 2019-01-17
    21:47:56

    76 63

    Tom66 masz rację, lepiej niech wyślą dzieci na onkologię w Katowicach...już teraz tam jest multum dzieci z Rybnika...

  • ~Takja 2019-01-17
    21:48:14

    80 18

    Przepraszam ,że kolejny raz w temacie, - ręka do góry kto ze zgromadzonych na sesji nie pali papierosów/epapierosów

  • ~ 2019-01-17
    21:56:06

    66 68

    @stam55 wszyscy zgodnie z prawem chcą pożegnać śmieciuchy tylko niestety okres zakończenia ich eksploatacji jest za długi. Rybnik ma duży problem ze smogiem i powinien angażować się w działania mogące ten proces przyśpieszyć. Tego jako mieszkańcy mamy się prawo domagać od władz miasta czy regionu. Myślisz, że ludzie z PiS nie mają już dość smogu? Wszyscy mają serdecznie dość tego problemu. I jak wszyscy wiedzą, że problem palenia byle jak wynika ze złych przyzwyczajeń, a nie z biedy.

  • ~jaro_t 2019-01-17
    22:16:29

    Panie Kuczma niech pan nie odpuszcza! Tą węglową zarazę trzeba wypalić do samego spodu. Tylko wtedy zimą będziemy mieli czym oddychać. Powodzenia!!!

  • ~MaciejK 2019-01-17
    22:18:54

    99 85

    Jestem za natychmiastowa likwidacja kopciuchow - do nastepnego sezonu grzewczego. Mam dosc tego smrodu. A w sobote, niedziele i poniedzialek ucichnie wiatr, bedziemy sie inhalowac benzopirenem i czasteczkami pylu o wszelkich rozmiarach :( Ludzie , zmadrzejcie wreszcie, pozwolcie Rybnikowi zyc i oddychac!!

  • ~MaciejK 2019-01-17
    22:22:16

    44 19

    Stam55- dlaczego "cale szczescie", ze zostanie smrod? Ludzie, co wy macie w miejscu mozgu i serca??

  • ~Wertykalny Magik 2019-01-17
    22:33:23

    60 23

    Każda inicjatywa zmierzająca do likwidacji smogu jest godna poparcia, w tym też i robota Alarmu Smogowego.

    Przy czym likwidacja smogu to problem wieloaspektowy i niezwykle złożony. Bez wdrożenia kompleksowego programu przez Urząd Miasta (tylko UM jest w stanie te zadania wykonać, z drugiej strony zobowiązują ich do tego odpowiednie ustawy) nic nie jesteśmy w stanie zrobić. Na wymianę pieców jeszcze poczekamy, ale w międzyczasie można znacząco ograniczyć smog poprzez:

    - edukację mieszkańców jak prawidłowo użytkować kocioł
    - jakiego węgla używać (powszechnie będący w sprzedaży węgiel koksujący jest głównym winowajcą smogu

    Smog wynika w dużej mierze z braku umiejętności użytkowania kotłów oraz używania węgla niedostosowanego do domowych warunków (węgiel gazowy i koksujący).

    Wdrożenie odpowiedniej edukacji mieszkańców mogłoby przynieść znaczące efekty już w przyszłym sezonie grzewczym, przy czym to dopiero początek, czeka nas gigantyczna praca przy gazyfikacji miasta, wymianie kopciuchów, termomodernizacji, pomocy najuboższym itp. Bez znaczącej i efektywnej pomocy urzędu niestety niewiele da się zrobić.

    Naciskajcie Prezydenta, Radnych, Urzędników. Oni raczej wiedzą co robić, tylko z jakiegoś powodu tego nie robią…

    Pozdrawiam

  • ~ 2019-01-17
    22:43:11

    79 46

    I znowu ci co najbardziej dymia, zwalaja na samochody :( Wlaczcie myslenie m! Jasne, ze dobrze byloby ograniczyc ruch samochodowy, ale u nas zanieczyszczenie powietrza to 90% paleniska domowe! Nie zastanowilo was nigdy, ze najwiekszy syf w powietrzu zaczyna sie po poludniu, a wieczorem sie juz zyc nie da? Samochody wtedy jezdza? W nocy ruch sie wzmaga? I jakos tak szczegolnie jezdza te samochody najbardziej miedzy domkami jednorodzinnymi... A od maja do wrzesnia samochody nie jezdza... Rozumiem, ze chcecie usprawiedliwic ten smrod ktory emitujecie i zachowac swoja egoistyczna wygode, ale wy tez zachorujecie. Moze choroba waszego dziecka otworzy wam oczy. A moze nie :( Licze, ze wladze sa madrzejsze i zrobia z tym kiedys porzadek

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2019-01-17
    22:49:16

    81 11

    Już widzę jak miasto zakazuje używania pieca którego montaż w zeszłym roku dofinansowało :))))
    To tak jakby miasto uchwałą wyrejestrowało wszystkie samochody z silnikiem diesla które do wczoraj zarejestrowało, bez względu na klasę euro.
    Właściciel tego pieca oczywiście nie wygra w sądzie.

    Rzeczywista skala problemu czyli inwentaryzacja nadal nawet nie została poruszona, czyli tak w skrócie "walczymy tylko nie wiemy jak liczebny jest oddział przeciwnika i jaką bronią dysponuje" ..........khem.
    Nadal też nie znamy liczby domostw możliwych do podłączenia do ciepłociągu i gazociągu.
    I od razu napiszę wyraźnie zanim grupka intelektualistów rozpocznie hejt, nie jestem zwolennikiem smrodzenia, jestem zwolennikiem sensownego planu opartego na liczbach a nie na "czujemisię" tej czy tamtej strony politycznej.

  • ~Zebrzydowski 2019-01-17
    22:49:30

    59 10

    Jestem pod wrażeniem dyletantyzmu radnych. Nie znają danych, nie wiedzą nic o normach spalania węgla , o jakości paliw, o liczbie budynków z kotłami pozaklasowymi, o liczbie koniecznych wymian w poszczególnych latach - zgodnie z falami wyznaczonymi w uchwale antysmogowej województwa śląskiego, nie potrafią nawet powiedzieć, jakiego rzędu wydatki trzeba ponieść, aby zmienić źródło ogrzewania. Na wszelki wypadek, koniunkturalnie i wbrew opinii publicznej, będą blokowali działania zmierzające do zmniejszenia poziomu pyłów w rybnickim powietrzu. Smutne pustosłowie i pozorna troska. Mędrkowanie, niegodne sprawowanego mandatu. Apeluję do radnych, aby choć trochę przygotowali się i zapoznali z dziedziną, w której wypowiadają się. Urzędników natomiast proszę o wypowiadanie się w kwestiach technicznych i prawnych możliwości realizacji planu, bo to ich kompetencja. Nie trzeba pozorować "racjonalności" tam, gdzie trzeba przygotować się do wdrożenia uchwały (sejmiku śląskiego). Wbrew opiniom wygłoszonym przez radnych i urzędników, rzekomo w imieniu czy interesie mieszkańców, ze spalaniem węgla - nawet kiedy dymu nie widać, lecz trucizna i tak leci - chętnie zrezygnuje przytłaczająca większość rybniczan. Trzeba im tylko dać sensowną alternatywę. Zamiast więc powtarzać w nieskończoność, że się nie da, najwyższy czas zrobić to, co konieczne.

  • ~ 2019-01-17
    23:29:31

    39 5

    Można nie termomodernizować starego domu, a tylko wymienić poza klasowy kocioł, na kocioł dolnego spalania z buforem ciepła. Jest parę wymogów, które nie są aż tak wymagające przy instalacji. Z kotłem typu dolnego spalania pracującym w układzie z buforem spalamy węgiel nie dusząc go, gdyż energia wędruje do magazynu jakim jest bufor, z którego jest potem rozdzielana według potrzeby. Tylko bufor nie 300l, a 2000l. Też temat warty zapoznania się.

  • ~sympatykrybnika 2019-01-17
    23:33:31

    30 42

    Jak Rybniczanie czytelnicy portalu RYBNIK.COM.PL odnoszą się do “SMOGU” i “WĘGLA”? Zestawienie z sond naszego portalu. Jest to pełniejszy obraz naszego stosunku do tych zagadnień niż tylko wpisy do poszczególnych artykułów.
    1) Zakaz instalowania pieców na węgiel w nowych domach. Popierasz? Tak_55,06% (2154 głosów)
    2) Import węgla bije rekordy. Czy zatem powinniśmy: Inwestować w energię odnawialną_46,96% (1942 głosów)
    3) Rybnik z zakazem spalania węgla w piecach. Jesteś za? Tak_50,94% (4205 głosów)
    4) Czy przepisy uchwały antysmogowej powinny zostać zaostrzone? Tak_56,68% (1115 głosów)

  • ~ 2019-01-17
    23:44:06

    39 12

    ~sympatykrybnika
    "Jak Rybniczanie czytelnicy portalu RYBNIK.COM.PL odnoszą się do “SMOGU” i “WĘGLA”? Zestawienie z sond naszego portalu. Jest to pełniejszy obraz naszego stosunku do tych zagadnień niż tylko wpisy do poszczególnych artykułów. "
    pełniejszy obraz byłby, gdybyśmy wiedzieli jaki odsetek głosujących to mieszkańcy domów palących węglem w przestarzałych kotłach, bo to ich działania mają realny wpływ na likwidację problemu, a jaki to tylko blokowi teoretycy, u których ciepło bierze się z rury, inaczej sonda ma taką wartość jak merytoryczne przygotowanie naszych władz do problemu smogu

  • ~ 2019-01-17
    23:56:14

    29 17

    ~Sosna Mañana Grzegorz
    "Już widzę jak miasto zakazuje używania pieca którego montaż w zeszłym roku dofinansowało :)))) "
    te z zeszłego roku nie, ale te z poprzednich lat (poniżej 5 klasy ) jak najbardziej

  • ~ 2019-01-18
    00:29:05

    8 7

    jak najbardziej za, są nasi włodarze, wiele o tym pisano, także na tym portalu

  • ~ 2019-01-18
    07:12:38

    59 14

    Dzień dobry. Jak zwykle nasuwa mi się pytanie: Dlaczego ta trójca nie walczy o likwidację pieców w zasobach np. ZGM ? Poza tym jestem zdania,że są to osoby do których można odnieść powiedzenie "syty głodnego nie zrozumie" ( chodzi oczywiście o aspekt finansowy).
    A co do terminu 1 stycznia obojętnie jakiego roku w środku sezonu grzewczego świadczy tylko o sposobie myślenia tych Panów.

  • ~Lateks 2019-01-18
    07:32:39

    24 20

    Kiedy zrozumieją że to nie wina pieców. Swoją drogą dlaczego w żeliwnych piecach nikt nie dopuszcza możliwości spalania koksu ?

  • ~ 2019-01-18
    07:35:03

    24 14

    "To oczywiście ważne i tak dalej. Znam jednak domy, które zostały docieplone. Wymieniono w nich okna, podłączono sieć gazową. Wszystko super, ale w tych domach jest zimno, ludzie montują kominki lub kozy, by dogrzać pomieszczenia. To kuriozum. Nie stać ich na to, by mieć temperaturę rzędu 23 stopni Celsjusza – wyjaśnił."

    Ciekawi mnie wyjasnienie dlaczego skoro koszt ogrzewania gazem ziemnym jest aktualnie taki sam jak węglem kamiennym?

    Jeśli tak jest to najwyraźniej wykonanie docieplenia poszło źle.

  • ~ 2019-01-18
    07:36:39

    39 5

    @Redakcja,
    Czy dalibyscie w końcu radę nauczyć się różnicy pomiędzy piecem a kotłem i przestali w końcu mieszać te pojecia w kazdym artykule o smogu?

  • ~rosthost1 2019-01-18
    07:41:15

    36 12

    Projekty jakie finansowała UE:
    - 30 milionów złotych przeznaczono na... internetowy pamiętnik osiołka, by uczyć dzieci tolerancji
    - 3 miliony dotacji na stworzenie centrum meblarskiego, projektującego meble z drewna by podkreślić równość płci
    Na LIFE programme jest przeznaczone 400 mln EURO!!!!!! A urząd miasta RYBNIK nie umi z tego urwać ani 1 Euro. Do djuby z takim urzędem miasta. My się tu dusimy!!!!!!!!

  • ~rosthost1 2019-01-18
    07:44:09

    30 9

    ~kurm 2019-01-18 07:12:38
    "A co do terminu 1 stycznia obojętnie jakiego roku w środku sezonu grzewczego świadczy tylko o sposobie myślenia tych Panów. "
    kurm - brawo!!!! to pokazuje jakie IQ trzeba mieć aby rządzić miastem i decydować o rozporządzeniach.

  • ~imrahil 2019-01-18
    07:48:32

    20 40

    co to za problem, że wymyślili datę 1 stycznia? można przyspieszyć o 3 miesiące i wstawić do dokumentu 1 października, może faktycznie byłoby lepiej. dla narzekaczy jedna porada - zacznijcie już lepiej teraz wymieniać kotły, bo jak potem się wam przypomni, to nie będzie wolnych terminów i będzie drogo, oj będzie drogo :). a straż miejska zyskała prawo do egzekwowania uchwały, więc każda wizyta straży = mandacik :)

  • ~exx 2019-01-18
    07:54:01

    31 12

    Moi drodzy DIESLÓW jest w Polsce ok. 26%, jakieś 16% to LPG a reszta benzyna. Nie rozumiem nagonki. Jesteśmy w czołówce krajów w których jest najmniej klekotów. Faktem jest że są dosyć stare, ale jest ich stosunkowo mało na tle reszty europy i ze smogiem mają mało wspólnego. Do tego mamy najwięcej w EU samochodów na gaz ktore równoważą diesle, bo są jednak dosyć czyste. Tyle w temacie.

  • ~Ja_2 2019-01-18
    08:50:57

    26 6

    Hola, hola! Czyżby nikt w Rybniku nie słyszał jeszcze o genialnym wynalazcy z Kwidzyna. Jego piec spala 95 procent trucizn, poprzez podwójny obieg dymu przez palnik. Czysty zysk. Ratujmy powietrze, górnictwo, ogromne środki na opłaty za CO2. Mało tego ogromny zysk na opale!!! Kwidzyn dopłaca do wymiany TYCH pieców! Nawet czasem wystarczy palnik do obecnego pieca! Co jest Radni RM do roboty! Czysty zysk dla wszystkich. Białe dymy z kominów, minimum trucizny! Namiary: Marian Strzelczyk Kwidzyn. Ekostrzrlczyk. pl. DO DZIEŁA!!! Egon z Rybnika.

  • ~ 2019-01-18
    09:05:52

    59 11

    Jeżeli Miasto Rybnik, dało 1,6 mln zł na wątpliwej jakości serial Diagnoza, to przyjmując, że nowy piec kosztuje 5 000 zł, można w wysokości 50% dotacji 2 500 zł wymienić w Rybniku 640 pieców. To jest konkretne działanie. Miasto pod przywództwem nauczyciela historii nic nie robi dla poprawy czystości powietrza.

  • ~minowa 2019-01-18
    09:21:40

    25 12

    Prezentacja palenia od góry powinna trwać przynajmniej dobę, aby przekonać się, co zrobić po spaleniu pierwszej porcji węgla, po jakim czasie nastąpi zadana temperatura wody w instalacji i po jakim czasie wypali się węgiel .... Zapalić w kozie od góry na 1/2 godziny każdy potrafi...

  • ~minowa 2019-01-18
    09:26:00

    52 18

    Najpierw gazociąg lub ciepłociąg i darmowe przyłącze do każdego domu a potem wymyślajcie sobie zakazy i nakazy. A jeśli to jest nie do spełnienia to wybudujcie w Rybniku 30000 mieszkań i sprzedajcie po 1000zł/m2 dla tych, co wyprowadzą się z domów z kopciuchami . Chętnie skorzystam a dom oddam do dyspozycji miasta..

  • ~minowa 2019-01-18
    09:36:15

    38 20

    Panie Kuczma, czy ktoś stwierdził bezsprzecznie, że 200 dzieci umiera rocznie w Rybniku od smogu ? Skąd te dane ? Z przeliczenia mitycznych 45000 mieszkańców Polski umierających niby od smogu - na ilość mieszkających dzieci w Rybniku ?

  • ~Arteks 2019-01-18
    10:13:31

    20 55

    @ursus - poza tymi którzy odziedziczyli nieruchomości/mieszkania lub w dawnych czasach otrzymali zakładowe - wszyscy inni musieli je kupić. Nie wiem dlaczego uważasz, że smród przeszkadza blokowym teoretykom - skoro przeszkadza wszystkim, a ci z alertu przeciwsmogowego czy np. Małek który organizował spontan na Rynku mają domy. Dla mnie to jest niepojęte jak można było budować w ostatnich kilkunastu latach dom i wyposażać go w piec węglowy? Skąd też ta bezczelna roszczeniowość, że państwo/miasto ma coś robić i dać takim ludziom? NIE MUSI! Kogoś było stać na nowy dom i jego wyposażenie - powinno go też stać na takie ogrzewanie aby nie robić dyskomfortu dla innych. A jeśli go nie stać - niech go sprzeda i przeniesie się do mniejszego lokum. @minowa - cieszę się, że widzę jakiś postęp u ciebie i otwartość. TAK, uważam, że miasto powinno zmienić całkowicie priorytety i ostro wziąć się za budowę nowych mieszkań - pomagając starszym ludziom i tym którzy mieszkają w starych, zagrzybionych, nie nadających się do termodernizacji domach - w zamianie na wygodne lokum komunalne. Zamiast marnować pieniądze na dopłaty - nowoczesny program mieszkaniowy. Poza tym, że rozwiązałby problemy wielu osób, mógłby też zdecydowanie poprawić estetykę miasta!

  • ~minowa 2019-01-18
    10:27:37

    42 10

    O likwidację jakich kotłów/pieców chodzi ? Pieców kaflowych ? Kuchni węglowych? Kominków ? Kotłów pozaklasowych? Kotłów 1-2 klasy? Kotłów 3-4 klasy ? Kotłów 5 klasy zasypowych ? Kotłów podajnikowych 5 klasy ? Artykuł tego nie precyzuje. A czy autorzy petycji, Komisja, Rada Miasta mają rozeznanie w tym temacie ? "Kopciuch" - łatwo powiedzieć, szczególnie tym, za których "kopci" ciepłownia....

  • ~Arteks 2019-01-18
    10:54:36

    20 43

    @minowa - ciepłownia ma filtry, kopciuchy ich nie mają. Natomiast każdy dokonuje jakiegoś wyboru. Jakiego wyboru dokonywali ludzie by budując domy w XXI wieku wyposażać jak je w tak szkodliwe i zacofane kotłownie? Gdzie był rozum tych osób? Zawierzyli Januszom którzy wciskali im przewymiarowaną tandetę - zamiast myśleć jakie są tendencje, trendy i jakie będą konsekwencje dla środowiska dymiących pieców. Czy naprawdę trzeba było jakieś wielkiej wyobraźni? Nie, zwykły rozsądek i są przecież całe osiedla domów w okolicy Wrocławia, Krakowa, Warszawy gdzie nikomu do głowy by nie przyszło aby móc zamontować piec węglowy... A teraz wielkie pretensje z powodu tego, że cierpliwość innych mieszkańców się skończyła. Zrozum @minowa ktoś chce mieć dużą przestrzeń - musi go na to stać. Kiedyś dymiące domy to był widok na całym świecie. Ale od tego większość mieszkańców planety już dawno odeszło. Została Polska, czeski Śląsk, niektóre wioski na Słowacji i Serbia... Wszyscy inni nie chcą słyszeć o węglu - właśnie z powodu smrodu i niewygody jaka się z tym wiązała. I to nawet mimo, że nie doświadczyli piekła pieców śmieciuchów i dmuchaw - jakiego my doświadczamy.

  • ~MaciejK 2019-01-18
    10:54:36

    17 14

    Minowa, a jesli nie 200, to co? Jesli 150? A nawet jesli 1? A ilu doroslych choruje na pluca i uklad krazenia i ty sie do tego przyczyniasz? Jak potrafisz z tym zyc, ze dokladasz ludziom chorob ? Wiecznie piszesz o jedzeniu - ale czy ja ci daje to jedzenie? Nie, nie ja jestem winny. A ty jestes wspolwinny chorobom wielu osob. Serio dobrze ci z tym? Na tyle wazna jest dla ciebie twoja wygoda, ze nie przejmujesz sie ludzmi? Ze juz nie wspomne o bajzwyczajniejszym fakcie, ze w Rybniku przez wasze piece po prostu smierdzi. Abstrahujac od zdrowia - jak mozna tak zaciekle bronic smrodu???

  • ~MaciejK 2019-01-18
    11:01:22

    32 17

    Zebrzydowski, bardzo sie mylisz. Bardzo wielu rybniczan (w tym przede wszystkim gorniczy deputatowcy) nie zrezygnuja z palenia weglem chocby im pod nos dac cieplociag i gaz (zreszta wielu ma takie mozliwosci). Po pierwsze dlatego, ze szkoda im pieniedzy, chca miec na inne cele, a ze pol przedszkola dzieci ma alergie, co czwarte dziecko ma astme, dorosli choruja na serce, substancje rakotworcze gromadza sie w organizmie i za kilka lat bedzie epidemia nowotworow - kto by sie przejmowal, wazne ze moj tylek ma cieplo za male pieniadze. Po drugie dlatego, ze ludzie sa zwyczajnie glupi, nie czytaja, nie przyjmuja do wiadomosci faktow naukowych. I po trzecie, ze kochaja te swoje kotlownie, to ich styl zycia. Jaka ma alternatywe? Kultura go nie interesuja, chyba nie myslisz, ze ksiazke poczyta. A tak przynajmniej czuje sie spelniony, bo hajcuje.

  • ~Mateus4 2019-01-18
    11:28:46

    15 3

    Do merytorycznej dyskusji potrzebna są twarde dane, nie domysły, zgadywania i prognozy. Dobrze że mamy zainstalowane czujniki w mieście - one dadzą punkt odniesienia, ale prosze Państwa tu sie aż prosi o inwentaryzacje miasta pod kątem energetycznym. Każdy ogrzewany budynek w granicach miasta powinien być spisany i skategoryzowany. Wówczas można kroić budżety, dotacje i zasiłki.

  • ~minowa 2019-01-18
    11:32:03

    38 16

    Skoro tak dbamy o zdrowie....
    Wprowadźmy w całej Polsce zakaz sprzedaży alkoholu - powoduje raka zołądka, prostaty, marskość wątroby, ponadto produkcja alkoholu to znaczne ilości wydzielania się CO2 i efekt cieplarniany - wprowadzić zakaz produkcji.
    Następny zakaz - to zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych i e-papierosów - rak płuc, POCHP. Dalej - zakaz sprzedaży żywności z chemicznymi dodatkami - rak przewodu pokarmowego. Niech kiełbasa to będzie mięso i przyprawy, nabiał - mleko a pieczywo - mąka, woda i drożdze. I NIC WIĘCEJ. Co z tego, że wtedy będzie drogo - nie stać cię, to kupuj mniej lub tańsze (to przytyk do stwierdzenia "jak cię nie stać, to sprzedaj dom, idź mieszkać do bloku"). No i zakaz palenia paliwami stałymi - równolegle wprowadźmy. I nie mówcie, że od smogu trzeba zacząć a żywność, papierosy i alkohol to wasz wybór, bo na leczenie was nie stać ze składek, które płacicie i inni, którzy nie piją, nie palą i starają się nie jeść chemicznej zywnosci - dopłacają do waszego leczenia. I co, zgoda na to ?

  • ~Arteks 2019-01-18
    12:13:15

    26 34

    @minowa - alkohol, papierosy, chemiczne dodatki - owszem to szkodliwe rzeczy. Tylko, że mamy wybór w ich używaniu lub nie. A jeśli mieszkamy koło kopciucha to nie mamy wyboru i musimy wąchać smród jaki produkuje. Z 5 lat temu mogliśmy dyskutować czy się kłócić. Dzisiaj nie ma to żadnego sensu bo węgiel przegrał i piece węglowe muszą odejść. Jak widzisz EU nie chce dofinansowywać nawet pieców V klasy! Lepiej namówić rząd i EU na finansowanie budynków komunalnych. To nie muszą być 5-10 piętrowe bloki stawiane np. w twoim Popielowie. Można w takich dzielnicach stawiać budynki 2-3 kondygnacyjne. To jest przyszłość, a nie myślenie o zamianie pieca węglowego na węglowy tylko trochę nowocześniejszy. Poza tym taki Popielów od dawna powinien być ogrzewany ciepłem z Rymera - przecież to jest kawałęk!

  • ~tomolesrow1 2019-01-18
    13:49:06

    24 6

    Szkoda, że Urząd Miasta Rybnika przestał walczyć ze smogiem - wielkie konferencje, szumne zapowiedzi a faktyczne działanie to zabranie mieszkańcom domów jednorodzinnych w 2019 r dotacji na wymianę pieców na ekologiczne źródła i wykorzystanie tej kasy na swoje potrzeby w ZGM. I wielki szum, że ludzie mogą wziąć pieniądze z Czystego powietrza, który jest programem rządowym i miasto nie dokłada do tego ani złotówki, z wyjątkiem zorganizowania za wielką kasę pseudo punktu informacyjnego, który nie potrafi udzielić żadnej konkretnej odpowiedzi

  • ~Katarzyna Sokoll 2019-01-18
    14:20:25

    24 9

    Ciekawi mnie tylko po raz za co wymieni ktoś kocioł gdy go na to nie stać. Ja wymienilam w listopadzie koszt ok.15.tyś. A po dwa kto bedzie sprawdzał to w 2022r ,że masz wymieniony na nowy.Będą chodzić od domu do domu?

  • ~2018 2019-01-18
    16:14:51

    20 19

    Minowa !!!
    Ile razy trzeba Ci tłumaczyć. że nikt nikomu na siłę nie wciska do ust
    alkoholu, papierosów i skażonej kiełbasy .
    Natomiast Ty częstujesz wszystkich naokoło smrodem z Twojego
    pieca.

  • ~rybnikus 2019-01-18
    16:16:38

    17 14

    Zezłomować wszystkie POniemieckie auta na ropę.

  • ~ 2019-01-18
    16:24:52

    18 10

    @Arteks ta wasza rura z ciepłowni kiedyś może pęknąć, czego osobiście Wam blokorzom nie życzę, polecisz do marketu po farelkę jak reszta mieszkańców? Instalacja elektryczna nie da rady :)

  • ~przykopa 2019-01-18
    17:01:50

    19 3

    Powinni też zakazać spalania opon przez demonstrantów. Menelom spalania opon przy lepiankach, jak tez opalania przez nich kabli.

  • ~przykopa 2019-01-18
    17:04:14

    23 7

    Radni mając diety w kieszeni , oczywiście są za . Syty głodnego nie zrozumie

  • ~Miroslaw Kuczera 2019-01-18
    22:22:34

    13 7

    chore pomysły, widocznie brakuje Wam roboty.

  • ~imrahil 2019-01-19
    09:02:01

    9 10

    Ale kopciuchy dają dzisiaj czadu. Okna pozamykali, grzyby hodują i jazda z komina. A my dziś w ogóle grzać nie będziemy. Polecam :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5358