zamknij

Edukacja

Gimnazjum nr 7 z certyfikatem Zielonej Flagi

We wrześniu 2014 r. Gimnazjum nr 7 im. Czesława Miłosza w Rybniku po raz pierwszy otrzymało certyfikat „Zielona Flaga". W minionym roku szkolnym 2014/2015 rybnicka szkoła po raz drugi ubiegała się o certyfikat Zielonej Flagi. Jest on międzynarodowym, prestiżowym tytułem, który nadawany jest szkołom na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools, w którym uczestniczy ponad 15.000 szkół z 58 krajów całego świata.

Celem programu jest podniesienie świadomości ekologicznej młodzieży poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami w szkołach i ich otoczeniu. Rolę koordynatora krajowego na Polskę pełni Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, która jest jako jedyna uprawniona do nadawania certyfikatu Zielonej Flagi. Realizacją zadań niezbędnych do uzyskania certyfikatu zajmują się w G7 nauczycielki biologii: Danuta Wiosna i Agnieszka Zaik. W minionym roku szkolnym działania rybnickiego gimnazjum w celu powtórnego  uzyskania certyfikatu obejmowały działania w dwóch obszarach: „Zdrowo, lokalnie i odpowiedzialnie czyli zdrowe odżywianie” i „Bioróżnorodność”.

Reklama

 

W kwietniu już po raz drugi w szkole odbył się dzień pod hasłem „Odżywiaj się zdrowo”. Zaproszono gości z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku. Nauczyciele oraz uczniowie tej szkoły przeprowadzili dla uczniów klas trzecich wykład dotyczący zasad zdrowego żywienia. Następnie odbyły się warsztaty, podczas których uczniowie przygotowywali sałatki z owoców i warzyw, zdrowe przekąski oraz napoje sporządzone na bazie świeżo wyciskanych soków. W lutym nawiązano współpracę z sadownikiem, który miał do rozdania jabłka objęte embargiem Rosji.  Szkoła po uzyskaniu świadectwa rejestracji przystąpiła do programu „Dalsze tymczasowe wsparcie producentów owoców i warzyw”. Dzięki temu programowi do placówki trafiły 3 transporty jabłek - 2 tony, 5 ton i 3 tony, które bezpłatnie rozdawano uczniom i zaprzyjaźnionemu przedszkolu. Przy okazji przeprowadzono pogadanki z uczniami na temat jabłek i ich wielu zalet w żywieniu człowieka. Aby się nic nie zmarnowało, zniszczone jabłka zawieziono do stadniny koni. Ostatni transport  rozdano zaś mieszkańcom dzielnicy na szkolnym festynie.

 

W szkole odbywał się też cyklicznie konkurs pt. „Zdrowe drugie śniadanie”. W wyznaczonym dniu uczniowie przynoszą do drugiego śniadania ustalony wcześniej produkt. Klasa, która przyniesie najwięcej produktów, wygrywa konkurs. Konkursy odbywają się pod różnymi hasłami np. „Banany zjadamy i dobry humor mamy”, „Owoc czerwony mój ulubiony”, „Czysta woda urody doda”. Uczniowie gimnazjum na zajęciach technicznych realizowali też moduł „Kulinaria”. Znając świetnie założenia piramidy zdrowego żywienia wiedzą, że należy wzbogacać dietę w warzywa i owoce. Przygotowują sałatki warzywne, obliczają ich wartość kaloryczną. Wnioskują, że niskokaloryczne surówki dostarczają wielu cennych wartości odżywczych, ale nie tuczą. Wykonują dekoracje, które kuszą nie tylko smakiem, ale także wyglądem.

 

W klasach pierwszych omawiany jest dział „Odżywianie”. Przeprowadzono konkurs na najlepszy jadłospis gimnazjalisty, gdzie oceniano zarówno estetykę wykonania jak i znajomość podstawowych  zasad żywienia. Uczniowie koła biologicznego z pomocą nauczycieli zorganizowali również Festiwal Nauki dla zaprzyjaźnionego przedszkola. Przedszkolaki mogli oglądać doświadczenia z chemii, fizyki oraz biologii. Jednym  z  najciekawszych było wykrywanie cukru w owocach i warzywach czy oglądanie na modelach układów człowieka. W ramach projektów edukacyjnych 2 grupy uczniów przeprowadziły również zajęcia dla przedszkolaków – „Odżywiaj się smacznie i zdrowo”, gdzie w sposób przystępny dla małych dzieci w formie zabawy, wierszyków ,piosenek, kolorowanek  uczyły dzieci, jak prawidłowo się odżywiać.

 

Gimnazjum nr 7 organizowało też dwa konkursy kulinarne: jeden na zdrowe, smaczne ciasto, drugi na zdrowe przekąski - sałatki i koreczki. Konkursy te cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. Kilkoro uczniów szkoły odbyło również warsztaty piekarnicze w Piekarni Kristof. Uczniowie uczyli się tam piec pyszne bułki i chałki, niektóre ze zdrowszej  ciemnej mąki.  Jako podsumowanie wszystkich działań związanych ze zdrowym odżywianiem zorganizowano dla wszystkich klas  „Turniej wiedzy o żywieniu”.

 

>> Gimnazjum nr 7 z certyfikatem Zielonej Flagi – zobacz zdjęcia

Również wiele działań podejmowanych było w module „Bioróżnorodność”. W marcu szkołę odwiedził wielki miłośnik przyrody i hodowca zwierząt Andrzej Pająk. Tematem przewodnim spotkania było życie i hodowla ssaków. Andrzej Pająk w ciekawy sposób przybliżył uczniom życie i zwyczaje susłów, szynszyli, myszy, szczurów, chomików, świnek morskich, królików, jeży i wielu innych gatunków zwierząt. Uczniowie mieli możliwość bliskiego kontaktu z przywiezionymi zwierzętami, mogli je dotykać i głaskać.

 

Na zajęciach koła biologicznego uczniowie przy pomocy kluczy i nauczyciela wykonali zielnik około 70 gatunków roślin wstępujących w okolicach szkoły. Z okazji Święta Drzewa uczniowie posadzili różne gatunki drzew, które szkoła otrzymała od Nadleśnictwa w Rybniku.  W celu zapoznania uczniów z bioróżnorodnością ogłoszony został też konkurs fotograficzny „Bioróżnorodność w obiektywie”, a także konkurs plastyczny na ten sam temat. Uczniowie przygotowali piękne plakaty i zdjęcia, które zdobią korytarze szkoły.  

 

Ciekawostką wzbogacającą projekt jest to, że w szkolnej pracowni biologicznej istnieje MINI ZOO. Zwierzęta, które się w nim znalazły okazały się najcenniejszymi środkami dydaktycznymi w nauczaniu biologii. Bezpośredni kontakt ze zwierzętami rozwijał aktywność uczniów oraz wzmacniał motywację do uczenia się. Uczniowie mogli odkładnie poznać zwyczaje hodowanych zwierząt, sposoby zdobywania pokarmu i poruszania się, różnorodność przystosowań do życia w określonym środowisku. - Hodowle zwierząt pełnią również ogromną funkcję wychowawczą. Wdrażają do systematyczności, uczą obowiązkowości i odpowiedzialności za los zwierząt. W szkolnej hodowli znalazły się patyczaki, rybki, chomik dżungarski i żółw stepowy – mówią w G7.

 

Z inicjatywy uczniów w szkole powstała szkolna oranżeria, w której uczniowie przez cały rok szkolny zebrali około 100 roślin doniczkowych, sami oznaczali wszystkie gatunki, których doliczyli się około 50. W przyszłym roku szkolnym uczniowie planują wzbogacenie oranżerii o akwarium z rybkami oraz klatki z innymi zwierzętami. Na koniec roku szkolnego odbyły się jeszcze warsztaty ekologiczne w parku krajobrazowym  Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich. Podczas zajęć pracownik parku ciekawie opowiadał o samych Cystersach, ich działalności na rzecz środowiska, a także pokazał uczniom ciekawe okazy fauny i flory w parku. - Poprzez wszystkie nasze działania ekologiczne wpajamy młodzieży szacunek dla przyrody oraz uczymy jak należy o nią dbać. Myślimy, że ma to sens. Zresztą już widzimy efekty, młodzież w naszej szkole segreguje odpady, posadzone drzewka nie są niszczone, a uczennica trzeciej klasy zajęła w tym roku pierwsze miejsce w miejskim konkursie EKO Rybnik 2015. Nasi uczniowie rozumieją , że wart być eko – mówią w Gimnazjum nr 7.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku powinien obowiązywać zakaz spalania węgla?




Oddanych głosów: 3417