zamknij

Wiadomości

Dojedziemy pociągiem do Jastrzębia? CPK podpisał umowę na studium wykonalności linii Katowice – Ostrawa

2021-07-21, Autor: tr

W niedalekiej przyszłości dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju i dalej? Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła wczoraj kontrakt na studium wykonalności, dotyczący budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

Reklama

O wyborze najkorzystniejszej oferty na opracowanie STEŚ, czyli tzw. studium wykonalności, pisaliśmy już w czerwcu. 20 lipca przetarg został przypieczętowany podpisaniem umowy.

CPK Katowice - Ostrawa: 75 km nowych torów w Polsce

W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

– Dotrzymujemy słowa. To kolejna z umów, jakie podpisujemy w ciągu ostatnich tygodni. Dzięki tej linii zapewnimy obsługę Jastrzębia-Zdroju, czyli największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei. Odcinek Katowice – Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zaznaczył, że studium wykonalności jest ostatnim dokumentem przygotowawczym w procesie inwestycyjnym. Po nim pozostaje zaprojektowanie i budowa.

– Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami – zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Studium wykonalności stworzą Francuzi

Przedmiotem umowy jest studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez francusko-polskie konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, która wyniosła prawie 11 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w pozostałych 30 proc.).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h. Na przygotowanie wykonawca STEŚ będzie miał 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Czytajcie więcej na Śląskim Biznesie.

Oceń publikację: + 1 + 23 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (44):
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 10:13:37

    Jak ta linia powstanie to Rybnik z kolejowego punktu widzenia spadnie niżej niż Bytom obecnie. Wszystkie międzynarodowe relacje będą zatrzymywać się (lub nie) w Jastrzębiu a omijać Rybnik. Pozostanie nam lokalne połączenie do Katowic.

    Powinno się zmodernizować obecną linię i zbudować łącznicę lokalną do Jastrzębia. No ale u nas chyba wszystko robi się odwrotnie.

    40 8
  • ~Franz Kawka 2021-07-21 10:26:41

    Studium wykonalności do wykonania dzieli kilkaset milionów złotych. Na razie CPK to źródło etatów dla kolegów mlaskały.

    33 19
  • ~Arteks 2021-07-21 10:47:18

    @Konrad Klink - skąd takie obawy? Wybudowanie łącznic z CPK w kierunku Rybnika umożliwi trasowanie pociągów zarówno przez Rybnik-Wodzisław jak i przez Jastrzębie, ba - a to co oni proponują w projekcie czyli połączenie Wodzisławia z Jastrzębiem umożliwi uruchomienie pociągów Warszawa-Jastrzębie-Rybnik-Warszawa bez zmiany czoła pociągu. Rybnik zyska też na tym jako węzłowa stacja przesiadkowa, podczas gdy Jastrzębie będzie przystankiem przelotowym. No i nie wiadomo gdzie ten przystanek będzie. Najprawdopodobniej w okolicy Mszany podczas gdy lokalizacja naszego głównego dworca w centrum miasta się nie zmieni. :)

    9 29
  • ~rosthost1 2021-07-21 11:31:57

    Konrad Klink tylko myślisz o swoim. Rybnik mial swoje 5 minut. Za Makosza. Ronda, zakłady pracy. Obecna wladza Rybnika to kicz jak artykul o Damianie Maliszewskim.a rozwoj polega na budowaniu nowego a nie modernizacji starych linii kolejowych . Popatrz na TGV i kolej Virgin w UK.

    28 5
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 11:53:11

    To może źle interpretuję fakty. Koleje dużych prędkości to takie które osiągają prędkość handlową ponad 250 km / h - źródło UIC. Tutaj faktycznie dobrze prezentują się wspomniane TGV. Ich linie kolejowe projektuje się w taki sposób aby móc osiągnąć wspomnianą prędkość, czyli coś jak linia nr 4. W artykule pisze że prędkość maksymalna to 250 km/h więc żeby zbliżyć się do handlowej 250 km/h pociąg nie może się nigdzie zatrzymać, a na pewno nie boczyć łącznicami. Rozwój to nie tylko budowa, ale także modernizacja - bo lokomotywę parowa zbudowano dawno temu i gdyby nie jej modernizacja dalej jeździlibyśmy Rakietą Stephensona.
    Ja po prostu nie wierzę, że jak powstanie ta linia to w Rybniku przybędzie połączeń. I nie jestem psem ogrodnika żeby nie dać Jastrzębiu, które też powinno mieć połączenie kolejowe.

    23 3
  • ~Arteks 2021-07-21 12:35:06

    @rosthost1 - w pewnym sensie cały czas ma swoje 5 minut bo autostradę już mamy, drogi w dobrym stanie mamy, linie kolejowe mamy, połączenia całkiem dobre z Europą i Polską, teraz przybędzie szybka linia kolejowa (o ile powstanie). Co ty ciągle z tymi zakładami pracy? Mamy w mieście już 11 tys. Ukraińców którzy tu pracują. Z tego wynika, że nie mamy braku miejsc pracy - tylko ich nadmiar! Pracy u nas nie ma tylko dla Ferdków Kiepskich. ;P @Konrad Klink - w tym przypadku źle interpretujesz bo szybka linia jest budowana pomiędzy jakimiś punktami - a do stacji węzłowych nie buduje się nowych nitek torów tylko wykorzystuje te które istnieją. CMK też nie prowadzi do samych Katowic tylko się kończy w Zawierciu, a dalej pociągi jadą historycznymi liniami ok. 120 km/h. Mimo to czas jazdy do Warszawy jest niski dzięki istnieniu CMK. W naszym przypadku łącznice mają powstać za Wodzisławiem i prawdopodobnie w okolicy Szczejkowic i wierz mi jest to ok dla wszystkich. Dzięki nowej magistrali pojawi się więcej pociągów bo ogólnie w Europie wszystko pójdzie w kierunku przejazdów koleją na dystansach do 1000 km. Takie są różne unijne wytyczne. Wcale nie wykluczone, że nawet gdyby co drugi pociąg jechał przez Rybnik, a co drugi przez Jastrzębie - to będzie ich więcej niż mamy obecnie. :))) Nie tylko narodowi przewoźnicy będą chcieli tu jeździć. Leo już zaczął, Regio-jet planuje od grudnia i to nawet po... starej infrastrukturze. :)

    9 20
  • ~CASJU64 2021-07-21 13:26:30

    Czytam i czytam i oczom nie wierzę,że Arteks zapalony przeciwnik rozwoju Polski,bo go dokunuje PiS,to w końcu przejzal na oczy i zaczął popierac demokratyczne władze.Brawo panie Arteks,bedą z Ciebie ludzie.:)))

    Panie Konradzie tory TGV jest,jak by to powiedzieć drugą oddzielną nitką tej samej trasy a trakcja ma inne zasilanie do zwykłej.

    20 13
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 13:55:58

    CASJU64 to wielkie uproszczenie. Składy TGV są wielosystemowe co pozwala im poruszać się po liniach z różnym zasilaniem. We Francji bodajże są dwa. Ale składy TGV opuszczają także granice stąd część taboru TGV jest nawet czterosystemowa. Sama infrastruktura liniowa kolei dużych prędkości we Francji faktycznie łączy ze sobą jedynie duże ośrodki miejskie. Ale cały czas mówimy o kolejach dużych prędkości. Konwencjonalne linie poetycko wiją się pomiędzy miastami a składy na nich osiągają prędkości do 250km/h. Nie neguje celowości budowy linii dużych prędkości jako takich, ale jeżeli ma to być linia do 250 km/h to nie lepiej zmodernizować istniejący szlak do tychże prędkości? Może, powtarzam i mogę się mylić, może wyjdzie taniej, a przy okazji skorzysta na tym więcej ludzi z obszarów które minie nasze małe polskie TGV.

    9 0
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 14:01:12

    Zapomniałem jeszcze dodać, że nie jestem inżynierem kolejnictwa i nie wiem czy modernizacja taka tej akurat naszej linii kolejowej jest możliwa, a cały mój wywód filozoficzny traci wtedy sens.

    7 1
  • ~pawlmesten 2021-07-21 14:02:43

    ~CASJU64 rozwój Polski dokonywany przez PIS chłe chłę dobry żart. Masz na myśli propagandę, rozdawnictwo czy inflację 5% bo innych rozwojowych branż nie widzę. No chyba, że prywatyzację sądów albo nacjonalizację prywatnych firm co równa się komunizmowi.

    11 14
  • ~CASJU64 2021-07-21 14:10:25

    Panie Konradzie,dokładnie tak jest jak pan napisal z tym zastrzezeniem ze lokomotywa TGV moze jezdzic po wszystkich torach,a po tych przeznaczonych dla niej tylko ona.
    Gdyby polskie TGV moglo przejezdzac przez wszystkie polskie miasta i wioski,to chyba większego sensu by to nie miało,no ale może się mylę.
    Pozdrawiam.

    6 3
  • ~CASJU64 2021-07-21 14:22:08

    Panie pawlmesten-Jeśli NAJWYZSZY przyrost PKB,NAJWYZSZA płaca minimalna,NAJNIZSZE bezrobocie,NAJNIZSZA cena paliwa w UE,NAJOBIEKTYWNIEJSZA i NAJLEPSZA ze wszystkich panstwowych TV mi znanych,i NAJWIEKSZA duma z tego że jest się Polakiem,ogólnie panująca w Narodzie,to wg Ciebie NIE jest rozwojem,to musialbys podac jakis okres w 1050 latach polskiej państwowości z LEPSZYMI danymi.
    Pozdrawiam.

    13 12
  • ~Franz Kawka 2021-07-21 14:22:47

    Do dyskusji o TGV dodam trochę dziegciu . Koleje wielkich prędkości potrzebują napięcia 25 kV prądu zmiennego i ogromnych mocy. My mamy prąd stały i 3 kV więc jest to propagandowa mrzonka. Zmiana systemu zasilania jest mało prawdopodobna, bo dzisiejsze sieci energetyczne są w złym stanie niedoinwestowane od lat. Strach myśleć co będzie jeżeli przybywać zacznie samochodów elektrycznych.

    6 8
  • ~CASJU64 2021-07-21 14:34:00

    Panie Kawka a czemuż Ty chcesz trakcję zmieniać???
    TGV mają osobne tory i ZERO dostępu do nich dla ludzi zwierząt itd.
    Przeczytaj co napisal pan Konrad to nie bedziesz wszystkiego propagandą nazywał.

    7 5
  • ~pawlmesten 2021-07-21 14:40:00

    Panie ~CASJU64 trzeba korzystać z danych a nie propagandy TVP. Najwyższy przyrost PKB był w roku 1996 jako wynik reformy Balcerowicza i dochodził do 8 %., płaca minimalna i średnia to wynik inflacji czyli malejącej siły nabywczej i rosnących cen, Jeżeli chodzi o TVPis to raczej najbardziej jednostronna chociaż finansowana z podatków i z definicji powinna być bezstronna. No i cena paliwa wczoraj 5,79 to jest najniższa cena?

    16 12
  • ~Franz Kawka 2021-07-21 14:45:10

    ~CASJU64 - akurat zawodowo jestem związany z energetyką i wiem że przy tym stopniu degrengolady żadnych nowych linii nie będzie. Na razie mamy dużo tłustych kotów z nadania politycznego, którzy nie dali by rady nakarmić świni a siedzą a co dopiero zarządzać czymkolwiek.

    12 7
  • ~CASJU64 2021-07-21 15:03:38

    Panie Kawka-degrengolada i sprzedawanie wszystkiego vide PKP Energetyka,by mogły się nachapac "tłuste świnie",minęły na całe szczęście 6lat temu.

    Teraz te tłuste koty mi nie przeszkadzają,bo przynajmniej łapią myszy.

    7 10
  • ~artefaks 2021-07-21 15:15:25

    ,,Jeśli NAJWYZSZY przyrost PKB,NAJWYZSZA płaca minimalna,NAJNIZSZE bezrobocie,NAJNIZSZA cena paliwa w UE,NAJOBIEKTYWNIEJSZA i NAJLEPSZA ze wszystkich panstwowych TV mi znanych,i NAJWIEKSZA duma z tego że jest się Polakiem,ogólnie panująca w Narodzie,to wg Ciebie NIE jest rozwojem,to musialbys podac jakis okres w 1050 latach polskiej państwowości z LEPSZYMI danymi."
    @ Zapomniał P. Towarzyszu że za PRLu byliśmy już 10 potęgą gospodarczą świata. A potem to wszystko p******** . A teraz to już jest prawie tak samo dobrze jak wtedy.

    5 9
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 16:34:40

    No i szkoda, że znowu zrobiła się gó....o burza polityczna. A mogłoby być ciekawie i merytorycznie.

    Ja mam pytanko do Franza. Rozumiem większe zapotrzebowanie na moc na liniach w zależności od prędkości ale właśnie czy zmiana systemu jest potrzebna? Może można by na odcinkach na których te składy mają osiągać te "prędkości" zastosować inny system a na pozostałych obecny. Oczywiście tak jak w przypadku Francji będzie to wymagało taboru dwusystemowego.

    CASJU64 się nie myli - oczywiście koleje dużych prędkości nie zatrzymują się w każdej wsi czy miasteczku.

    Ale primo - czy kolej jadąca z max V 250km/h to kolej dużej prędkości? Według UIC i według mnie nie. Więc między Ostrawą a Katowicami nie budujemy kolei dużej prędkości. Oczywiście możemy wybudować nową linię, "prostą jak strzała" ale czy jeżeli ma ona osiągać max 250km/h to jest to opłacalne? Wydaje się, że w regionach mocno zurbanizowanych takich jak konkurbacja Katowicka czy region Rybnika, wystarczy jak przez te 50 km między Ostrawą a Katowicami skład pojedzie max V 160km/h zatrzymując się w Ostrawie - Rybniku - Katowicach. Czy dla niecałych 10 minut różnicy warto wydać znacznie większe pieniądze?

    5 2
  • ~pasażer 2021-07-21 17:27:52

    Konrad Klink poruszył ciekawy wątek ekonomiczny, czy wzrost prędkości powyżej pewnego progu zarezerwowanego dla KDP przełoży się na wymierne korzyści ? obecnie nienowe już pendolino, koncepcja lat 70, rozwija prędkość eksploatacyjna 250km/h, jeździ po "normalnych" torach i w Polsce zasilana jest typowym u nas napięciem , czy wybudowanie niezależnej KDP, o wiele droższej w budowie,i eksploatacji, zatem też droższe dla pasażera przyniesie wymierne korzyści ? obecnie nie tanie Pendolino z Katowic do Gdańska jedzie ok 5 godzin, ile można z tego urwać, godzinę ? chyba nie więcej bo dużo traci się na postojach, czy ma sens ekonomiczny zmiana standardu ? właśnie dlatego np samoloty pasażerskie latają od lat z niezmienną prędkością ok 900 km/h, bo jest ona najbardziej ekonomiczna, pomimo że pasażerskie samoloty ponaddźwiękowe lsatały już kilkadziesiąt lat temu,
    oczywiście nową linię trzeba zbudować z taką geometrią, by nie była to przeszkoda dla ewentualnego późniejszego zwiększenia prędkości na niej, podobnie jak przed laty miało miejsce na CMK projektowanej początkowo jako linia towarowa

    4 1
  • ~artefaks 2021-07-21 17:37:20

    ~Konrad Klink 2021-07-21 16:34:40

    No i szkoda, że znowu zrobiła się gó....o burza polityczna. A mogłoby być ciekawie i merytorycznie.

    @Konrad. To że nie interesujesz się polityką , nie znaczy że polityka nie interesuje się nami. Zgadzam się z logicznie przedstawionymi argumentami. Ale popatrz o jeden poziom w górę. III Rzesza przed upadkiem realizowała cały szereg megalomańskich projektów.
    Dobra zmiana dla przykrycia idiotyzmów które realizuje musi się uciekać też do coraz bardziej oderwanych od rzeczywistości projektów. To taka budowa szklanych domów która ma odwrócić od rzeczywistych zagrożeń i problemów. Spodziewam że po katastrofach projektów budowy milionów mieszkań , budowy setek tysięcy samochodów elektrycznych. Budowa CPK upadnie razem z planowaną przy okazji infrastrukturą. Zaś budowa linii kolejowych do tego należy. Ciekawe czy Czesi aprobują ten projekt ? czy nie skończy się jak z Turowem gdzie było już wszystko dogadane.
    Kupujemy abramsy , bez uzgodnień z USA i koniecznej tu akceptacji kongresu USA.
    Trzeba przyznać że dobra zmiana ma rozmach i spodziewam się że za niedługo będziemy tu dyskutować o planowanych projektach kosmicznych z budową stacji orbitalnych włącznie.
    Dyskusja jest fajna. Lecz trzeba tu uwzględnić możliwości i aspekty makroekonomiczne. A prawda jest taka że stoimy na progu bardzo poważnych problemów gospodarczych. Tylko Kazik który ma cztery wcielenia i przez to cztery mózgi wierzy niezłomnie w propagandę sukcesu po praniu mózgu z TVPis.

    4 8
  • ~CASJU64 2021-07-21 18:10:59

    Panie Artefaksie,aż mi cię żal,non stop,NIE,NIE DA SIĘ, PO CO,A NA CO,TO ZŁE TAMTO ZŁE,A CO NA TO PEPIKI,RUSCY NIEMCE i KORNIK DRUKARZ,CO NA TO POWIE( do 2015rniemiecka tv)TVN,A ILE BEDZIE TO KOSZTOWAC,GIGANTOMANIA MEGALOMANIA,WIECZNE narzekanie i niemożność płciowa,to Was Lemingi cechuje!!!
    Aż się boję spytać KOGO byś słuchał w razie wojny rodaków,czy obcych "kołchoźnikow"do kogo masz strzelać?
    Artefaksie wracaj do jaskini,lub na drzewo,jak Ci WSZYSTKO nie pasuje,bo Twoi kumple nie są aktualnie"przy korycie"
    Pozdrawiam.

    7 7
  • ~artefaks 2021-07-21 18:36:18

    P. kazimierzu. Dobry z ciebie człowiek , choć naiwny ,wuc się zaszył w norce udając że o ciebie dba . A ty naiwny wystawiasz za niego pierś. A podobno masz rozum za czterech ?

    3 7
  • ~Arteks 2021-07-21 19:19:24

    @Konrad - tutaj energetycy mieliby najwięcej do powiedzenia. Jeden z najpowszechniejszych argumentów za nowym napięciem - jest ujednolicenie w przyszłości międzynarodowych szybkich połączeń, które na pewnych odległościach mają stanowić świetną alternatywę dla aut i samolotów. To fajnie widać na przykładzie Włoch, Francji czy Niemiec gdzie pociągi KDP cieszą się niesamowitą frekwencją. Sam jechałem 2 lata temu z Brukseli do Frankfurtu. Mimo drogich biletów między Kolonią, a Frankfurtem tłok był jak w metrze (w DB nie ma obowiązku podróżowania z miejscówką). Dodam, że skład był naprawdę długi (2 jednostki ICE). Po prostu tak się cieszą tam powodzeniem szybkie przejazdy z centrum do centrum jakiegoś miasta czy na lotnisko we Frankfurcie gdzie pociąg też się zatrzymywał. Tu znajdziesz trochę informacji o innych zaletach prądu zmiennego. Jak już budować za duże pieniądze to porządnie i dla wysokich prędkości! :D Dodam, że inne napięcie nie przeszkadza w tym aby pociągi zajeżdżały na stacje gdzie będzie nadal obowiązywał prąd stały bo tabor może być kilkusystemowy. Jakbyś kiedyś jechał pociągiem z Rybnika do Wiednia to w pewnym momencie za Prerovem jest zmiana napięcia na stacji na której pociąg się nie zatrzymuje. Zawsze mnie to ciekawiło czemu Czechosłowacy stosowali już za komuny dwa rodzaje napięcia na swojej sieci kolejowej.
    https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/polska-bedzie-miala-nowe-napiecie-sieci-trakcyjnej-25-kv-na-nowych-liniach-90835.html

    6 5
  • ~Lateks 2021-07-21 21:04:27

    ~Franz Kawka sądzę że sieć energetyczna jest w o wiele lepszym stanie niż nasze dostępne moce elektrowni.
    To że w trakcji na kolei jest prąd stały to nie przypadek, czy 25kV prądu przemiennego jest lepszym rozwiązaniem? mam ogromne wątpliwości, zwłaszcza że wymaga to rozbudowy nie tylko samej trakcji ale również równoległej sieci 110kV. To wszystko pięknie wygląda w założeniach, a potem wyjdzie jak z Pendolino, gdzie w tej samej cenie mogliśmy mieć 3 razy więcej pociągów produkowanych w kraju, które by osiągały dokładnie takie same parametry jazdy dla pasażera jak Pendolino...

    5 2
  • ~artefaks 2021-07-21 21:10:51

    Drogi Arteksie. Mylisz profesje . Energetyk to osoba pracująca przy wytwarzaniu prądu ciepła itp . Również Twoje ukochane borsigi są obsługiwane przez energetyków. Sprawami dystrybucji i przetwarzaniem energii elektrycznej zajmują się elektrycy. Taki z Ciebie ekspert i tego nie wiesz ?

    9 0
  • ~predkront 2021-07-21 21:16:54

    Zaznaczam, ze nie sledze na biezaco tego jakie sa ustalenie w sprawie linii kolejowych, ale jesli nie bedzie mozna do tego CPK dojechac z Rybnika BEZ PRZESIADEK to w d..e mozecie sobie takie dziadostwo wsadzic!!

    2 3
  • ~Arteks 2021-07-21 21:34:22

    @artefaks - nie tylko. Energetyk to osoba która fachowo zajmuje się nie tylko produkcją prądu ale także jego przekazywaniem do stacji transformatorowych, w tym przypadku typowo kolejowych. Słusznie zapytałem o taką osobę. On by dokładnie wytłumaczył dlaczego lepszy jest prąd zmienny w kontekście szybkich pociągów. A co do obsługi pieców w ciepłowni - na pewno zajmują się tym fachowcy z odpowiednią wiedzą, doświadczeniem, po kursach bhp itd - a nie jak w przypadku chałup ludzie bez jakiegokolwiek kursu i przygotowania. Pasujecie do siebie z Kaziem - obaj lubicie trollować i psuć ciekawe dyskusje. No ale przecież trolling nie wymaga żadnej wiedzy... @lateks - przejedź się choćby raz pociągiem Pendolino włoskiej produkcji, a potem Dartem produkcji polskiej. Potem już nie napiszesz, że nie warto było zapłacić więcej bo różnice w komforcie jazdy są duże. A nie chodzi tylko o sam komfort pasażera ale też załogi czy zwykłą niezawodność.

    2 7
  • ~Arteks 2021-07-21 21:37:03

    @predkront - kompletnie nie rozumiesz tematu, a już drzesz japę! Przecież do Warszawy Centralnej też nie dojdzie KDP bo musiano by wyburzać budynki. Dojdzie ileś km przed, a do samego Centralnego dojedzie się istniejącymi liniami. To samo będzie u nas. Z linii KDP będzie można zjechać przed Wodzisławiem i wjechać linią Rybnik-Żory w okolicy Szczejkowic.

    4 5
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 21:41:30

    @artefaks - nie uciekam od polityki bo jest jak sam pisałeś - i tak mnie znajdzie. Po prostu czasem wydaje mi się, że takie przerzucanie się co zrobił PiS a co PO lub czego nie zrobili przy, jakby nie patrzeć inwestycjach pokoleniowych, nie powinno mieć miejsca, aż w takim stopniu. Oczywiście trzeba zadać sobie pytanie, czy jest to nam potrzebne, czy opłacalne, funkcjonalne itd. ale czy ma znaczenie która strona rozpocznie budowę gdy niejednokrotnie takie inwestycje trwają dłużej niż kadencja sejmu? Nie jestem "kolejarzem" pracę magisterską pisałem o kolei jeszcze przed wejściem do UE ale w aspekcie ekonomicznym nie technicznym. Stąd moje wątpliwości o sens ekonomiczny i to nie tylko w sensie wydanych pieniędzy i samych kosztów inwestycji ale również z możliwością jej utrzymania i w tym wypadku zwrotu w postaci jakiś dochodów (nie tylko w linii prostej czyli przychodu za bilety, ale także w aspekcie ekologicznym, okołoinwestycyjnym czy społecznym)

    @arteks - Widziałem wiele wewnętrznych opracowań PKP i innych kolei europejskich i wszystkie one zakładały, że budowa infrastruktury liniowej opartej na tym samym systemie zasilania przy obecnym jej zróżnicowaniu jest wręcz niewykonalna właśnie z ekonomicznego powodu. Wszystkie "państwowe" zarządy kolejowe określiły, że najlepszym sposobem a eliminację tej różnicy jest tworzenie taboru wielosystemowego - jest to po prostu dużo tańsze i szybsze w realizacji. Więc łatwo sobie wyobrazić, że da się jednym składem przejechać z Warszawy do Paryża bez konieczności zmian lokomotyw na granicach systemów zasilania.

    4 0
  • ~Konrad Klink 2021-07-21 21:41:38

    @pasażer - no coś w tym jest! Ale z tymi samolotami i ich prędkościami to akurat spore uproszczenie. Samoloty pasażerskie faktycznie latają z prędkościami około 900km/h ale względem ziemi. Sam jednak samolot porusza się w powietrzu i jego prędkość wylicza się właśnie względem powietrza. To znaczy dla pasażerów liczy się GS (ground speed - prędkość względem ziemi - no bo to ich interesuje - ile czasu zajmie podróż z A do B) ale ekonomicznie prędkość dla samolotu wylicza się o IAS (prędkość wskazań przyrządów - czyli ta względem mas powietrza z uwzględnieniem wiatru na podstawie różnicy ciśnień) To właśnie IAS pokazuje pilotowi jak szybko leci samolot, czyli ile relatywnie zużywa paliwa i jak opłacalny ekonomicznie jest jego lot. Może się okazać że samolot lecący przysłowiowe 850km/h (GS) zużyje dużo więcej paliwa niż ten lecący 950km/h (GS).

    1 1
  • ~pasażer 2021-07-21 22:10:04

    ~Konrad Klink dziękuję za szczegółowe informacje na ten temat, sam nigdy nie drążyłem tego tematu, bardziej chodziło mi o to, że samoloty latają z prędkością ekonomiczna, przy czym nie ma większego znaczenia, czy jest to krótki lot wewnątrz Europy, czy długi lot pomiędzy kontynentami, a tutaj rzuca się trochę z motyką na słońce nie licząc się z kosztami
    tymczasem jedna ze stacji radiowych podała informację że za dwa lata planuje CD planują uruchomienie bezpośredniego połączenia Praga - Gdynia (co nie dziwi, bo nasz narodowy przewoźnik nie mając czym jeździć i tak wynajmuje od nich tabor), niestety przez Wrocław czyli z pominięciem naszego regionu

    2 1
  • ~Franca77 2021-07-21 22:30:27

    Panie Konradzie mam nadzieję że pan doktorat obronił,bo nie wydaje mi się te stwierdzenie zgodne z prawdą i logiką?
    "Samoloty pasażerskie faktycznie latają z prędkościami około 900km/h ale względem ziemi. Sam jednak samolot porusza się w powietrzu i jego prędkość wylicza się właśnie względem powietrza."

    Wg pana twierdzenia km.w powietrzu i na ziemi nie są sobie równe?

    Arteksie dzięki za miłe słowo,bo widzę od jakiegoś czasu miłą przemianę z trolla antyrozwojowego na wreszcie rzeczowego komentatora.
    Coś długo to panu zajęło,blisko 6 lat,czyżby platforma już zatonęła?:)))
    Pozdrawiam.

    4 4
  • ~Konrad Klink 2021-07-22 07:03:17

    @ Panie Franca77 doktoratu nie mam. Pracuje w lotnictwie i temat prędkości samolotów jest mi trochę znany. Nie stwierdziłem że dystanse w powietrzu i na ziemi są inne tylko że w lotnictwie nie każda prędkość jest równa. Najprościej to wytłumaczyć na poniższym przykładzie: samolot względem ziemi porusza się 800 km/h (GS). Prędkość TAS (to trzecia prędkość o której nie wspomniałem) czyli to jak szybko leci względem powietrza wynosi 650 km/h. Dlaczego? Bo zgodnie z kierunkiem lotu akurat wieje wiatr o prędkości około 150km/h. Prędkość IAS to ta która załogi widzi na pokładzie wskazuje te zależności, ale nie mierzy się jej poprzez dystans który samolot przeleciał w czasie a poprzez różnicę ciśnień statycznego i dynamicznego w rolach pitota. Wracając do ekonomii jeżeli wiatr pcha samolot to spali on mniej paliwa, gdy leci pod wiatr spali go dużo więcej a i tak w obu przypadkach względem ziemi będzie leciał z tą samą prędkością.

    @pasażer, faktycznie przekraczając pewne prędkości lot staje się ekonomicznie nieefektywny i ta zależność dotyczy wszystkich środków transportu.

    3 0
  • ~Franca77 2021-07-22 11:46:50

    Panie Konradzie dawno czegos takiego nie czytalem ze GPS w samolocie pokazuje ze przeleci600km w ciągu godziny ,a przy wietrze 150km/h,ten samolot wyląduje 750 km od miejsca startu?Według mego ograniczonego umysłu samolot przelecia) 750km w ciągu godziny.
    Czlowiek jednak uczy sie cale zycie

    Proszę więcej NIE bronić tej HEREZJI.')))

    0 6
  • ~Konrad Klink 2021-07-22 13:02:08

    Panie Franca77 proszę poczytać trochę o prędkościach w lotnictwie. No i jeszcze jedno GPS nie jest najistotniejszym systemem nawigacyjnym w lotnictwie komunikacyjnym, a już na pewno nie stosuje się go do określania prędkości lotu.

    Proszę poczytać, człowiek się uczy całe życie. Kiedyś twierdzono że herezją jest heliocentryzm układu słonecznego.

    4 0
  • ~Konrad Klink 2021-07-22 13:15:31

    Zamykając moją "herezję" link to przystępnie opisanego artykułu:

    https://boldmethod.com/blog/lists/2019/11/the-four-types-of-airspeed-and-how-each-works/

    2 0
  • ~Franca77 2021-07-22 14:20:57

    Panie Konradzie pan pisze o niedoskonałościach bieżących wskazan POMIARU prędk.w locie,a ja o faktycznym przebytym dystansie w czasie,bo tego dotyczy km/h.
    Na całe szczęście pociągu chyba jeszcze nie mają rurki Pitota.
    Pozdrawiam i mi)ego dzionka.:)

    0 2
  • ~Konrad Klink 2021-07-22 14:34:28

    Panie Franca77 to nie są niedoskonałości pomiaru, tylko różne prędkości. Faktycznie wyrażone w węzłach ale łatwo się to przelicza na km/h. W linku przeze mnie podesłanym na drugim zdjęciu przedstawiono trzy prędkości. IAS 135 węzłów (250 km/h), TAS 168 węzłów (311km /h) i GS 141 węzłów (261 km/h). Wszystkie 3 różne prędkości pokazuje ten sam samolot w tym samym czasie. To nie są niedoskonałości pomiaru - każdy z nich jest bardzo dokładny.

    No ale na szczęście pociągi i samochody nie muszą mieć rurek pitota ;-)) Również miłego dnia życzę.

    2 0
  • ~Franca77 2021-07-22 14:47:36

    Panie Konradzie,alez pan podaje jednostki ODLEGLOSCI jakimi są węzeł i km.
    W tym artykule NIE ma ani jednego okreslenia węzeł/h,a podane są jedynie węzly.

    Tu dokonał pan manipulacji dodając czas do odległości.:"przedstawiono trzy prędkości. IAS 135 węzłów (250 km/h), TAS 168 węzłów (311km /h) i GS 141 węzłów (261 km/h)."

    0 2
  • ~Lateks 2021-07-22 15:06:44

    ehhh ludzie, przy tych prędkościach to się sprzeczacie niczym odkrycie czasowe w powieści "W osiemdziesiąt dni dookoła świata". Od dawna wiadomo że i samoloty, i statki morskie wybierają trasy by prądy powietrzne czy morskie wykorzystywać a nie z nimi walczyć. Nie ma najmniejszego sensu by statek płynął pod prąd, tak samo samoloty startują i lądują pod wiatr, ale jeśli się da to wykorzystują maksymalnie warunki atmosferyczne.
    A dla transportu najważniejszy jest czas podróży i koszty, a nie to ile pilot zyskał czy stracił na czasie...

    Co do poziomu napięć, energetyki, i tego co lepsze czy prąd przemienny czy o stałej polaryzacji to już spory były w latach 80-tych dziewiętnastego wieku. I nikt nie kwestionuje tego że energię jest taniej przesyłać przy wysokim napięciu, jednak diabeł tkwi w szczegółach i dlatego na dużych odległościach stosuje się napięcie stałe (często przesył energii drogą morską), tak samo tworzenie urządzeń energetycznych jest bezpieczniejsze przy niższych poziomach napięć. To też powoduje że rozwiązania są różne, ale ilość systemów i ich zróżnicowanie to zawsze dodatkowe koszty....

    2 0
  • ~Konrad Klink 2021-07-22 15:16:36

    No i tu Panie Franca77 się pomylił. Otóż węzeł to jednostka prędkości więc żadnej manipulacji nie było:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C4%99ze%C5%82_(jednostka_pr%C4%99dko%C5%9Bci)

    2 0
  • ~Franca77 2021-07-22 15:58:08

    Ok Panie Konradzie zwracam honor.

    2 0
  • ~otton52 2021-07-23 08:39:27

    Umowa na studium wykonalności i wszystko jasne . Ile razy już to słyszałem . Średnio co 10 lat a następni to łykają . Za kilkanaście miesięcy znowu stwierdzą że na czynnych szkodach 250 km/h się nie da , zbiorą kasę i tyle . Jastrzębie czy Rybnik jak i cała reszta Górnego Śląska ma coraz mniej mieszkańców , kopalnie pozamykają i temat wygaśnie ale co tam , oiecać nie grzech . Jak na razie o szlak z Rybnika do Katowic po wykolejeniu 2 wagonów w Czerwionce naprawiają i może w sierpniu otworzą . Dobrze że ten pociąg nie jechał te 250 km/h .

    3 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Rybnik potrzebuje parku kulturowego?




Oddanych głosów: 490