zamknij

Wiadomości

Czerwionka-Leszczyny: burmistrz wycofuje się z likwidacji linii 194

Bartłomiej Furmanowicz 2021-11-17, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn jasno wyrazili swoje zdanie – mówili „nie” likwidacji autobusów linii 194, która łączy gminę bezpośrednio z Gliwicami. Sporządzili nawet petycję z setkami podpisów. Burmistrz Wiesław Janiszewski widząc te niezadowolenie, wydał dzisiaj po południu specjalne oświadczenie. Linia 194 zostaje w obecnym kształcie.

Reklama

Mieszkańcy: zostawcie linię 194

Pamiętacie, jak pisaliśmy o tym, że wrócą autobusy do Knurowa? Ta informacja wiążę się z reorganizacją komunikacji miejskiej w Czerwionce-Leszczynach. Do udziału w konsultacjach nad nowym rozkładem jazdy zachęcał również tamtejszy Urząd Gminy i Miasta. Dla mieszkańców kluczowa była ta informacja przekazana przez UGiM:

Największą zmianą będzie zastąpienie linii 194 i 195 nowymi liniami 300 i 303, którymi pasażerowie dojadą do centrum przesiadkowego w Szczygłowicach. Zaznaczamy, że linia 300 będzie biegła po dokładnym śladzie linii 194 aż do Centrum Przesiadkowego w Szczygłowicach – czytamy.

Pasażerowie straciliby więc bezpośrednie połączenie do Gliwic na rzecz oszczędności, które zyskałaby gmina. Co prawda dotarliby tam, ale z przesiadką w Szczygłowicach. Ta opcja im się nie spodobała, zwłaszcza że linia cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych. Towarzystwo Entuzjastów Kolei stworzyli internetową petycję.

Obsługiwana obecnie przez ZTM linia 194 od szeregu lat jest jedyną sensowną linią autobusową na terenie Czerwionki-Leszczyn, zapewniając zarówno przyzwoitą częstotliwość kursowania między dzielnicami miasta i częścią gminy, jak i bezpośrednie połączenia z Gliwicami, ważnym ośrodkiem Metropolii, do którego dojeżdżają rzesze mieszkańców tam zatrudnione czy uczące się. W obliczu zagrożenia zmianami klimatycznymi, gdy cały cywilizowany świat zaczyna dostrzegać zalety i promować transport zbiorowy, zaplanowana po cichu całkowita likwidacja tego kręgosłupa komunikacyjnego Czerwionki-Leszczyn to jakaś ponura groteska – dowiadujemy się.

TEK rozumie, że kondycja finansowa Czerwionki-Leszczyn wymusiła szukanie oszczędności w transporcie zbiorowym, ale zastanawia się nad sensem pozostawania członkiem jastrzębskiego Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, oferującego „bardzo rzadko i coraz dziwniejszymi trasami kursujące autobusy, za które gmina płaci więcej niż za linię 194, a korzysta z nich bardzo niewielu mieszkańców”.

Wyrażamy kategoryczny sprzeciw wobec zaplanowanej likwidacji linii 194 na terenie Czerwionki-Leszczyn i wzywamy władze gminy do jej utrzymania z dotychczasową trasą i częstotliwością kursów – czytamy.

Z kolei na fizycznie istniejącą petycję postawiła Alina Kucharzewska – mieszkanka tejże gminy. Zebrała około 1800 podpisów i zaniosła ją burmistrzowi.

Czy te 1800 podpisów uratuje linię 194? Na to pytanie nie umiem odpowiedzieć, bowiem i burmistrz nie potrafił tego zrobić. Dodam, że dziś rano listy przekazali mi młodzi mieszkańcy Knurowa, którzy także nie wyobrażają sobie, że będą się musieli przesiadać w drodze do naszego liceum – zauważa Alina Kucharzewska.

Burmistrz: zostawiam linię w dotychczasowym kształcie

Dzisiaj burmistrz Wiesław Janiszewski wydał specjalny komunikat.

Wsłuchując się w głos mieszkańców, składających wnioski do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, radnych oraz uwzględniając uwagi i sugestie przedstawicieli mieszkańców, którzy podczas rozmowy ze mną złożyli petycję, postanawiam obecnie pozostawić linię 194 w dotychczasowym kształcie – pisze.

Dziękuje też mieszkańcom za wnioski i uwagi. Wyjaśnia ponadto, dlaczego UGiM podjął działania związane z komunikacją miejską.

Od wielu lat wpływały do nas wnioski Mieszkańców Dębieńska, Szczejkowic, Palowic, Bełku, Czuchowa, PrzegędzyStanowic, Czerwionki, Leszczyn, Książenic dotyczące usprawnienia transportu na terenie gminy oraz możliwości dojazdu do okolicznych miejscowości m.in. Rybnika, Żor, Knurowa, Gliwic i Ornontowic – dodaje.

Dowiadujemy się też, że urząd planuje utrzymać zaproponowane nowe połączenia wewnątrz gminy oraz do centrów przesiadkowych w Żorach i Rybniku, które spotkały się z przychylnym przyjęciem mieszkańców.

Zainteresowanych tym obszarem reorganizacji prosimy o dalszy udział w konsultacjach – zaznacza.

Oceń publikację: + 1 + 30 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~Kurt_Wallander 2021-11-17
    15:53:28

    11 1

    Z pl. Piastów w Gliwicach do Czewionki na końcową, jedzie się prawie 1.5h :) Jechałem 194 za szczyla w szkole średniej - wycieczka krajobrazowa, teraz chyba zniósłbym jajo. Ale szacun za walkę o linię i szacun za jej zostawienie - liniami 30x też kiedyś przyszło mi jechać i to był koszmar.

    PS: zalety zbiorkomu widać w większych miastach i przyległych do nich sypialni... im dalej w wieś, tym gorzej. Jak ktoś myśli, że np. w Niemczech jest lepiej, to się myli (pozdrawiam kolegów z Hagen i Herdecke).

  • ~pasażer 2021-11-17
    16:23:10

    10 3

    1,5h w relacji Gliwice-Leszczyny jak jechał przez Stanowice
    najważniejsza jest jednak wypowiedź burmistrza "Wsłuchując się w głos mieszkańców, (...) oraz uwzględniając uwagi i sugestie przedstawicieli mieszkańców"
    prawie jak u nas, gdzie prezydent też "wsłuchuje " się w głosy i potrzeby mieszkańców, co można zauważyć chociażby czytając artykuł i komentarze dotyczące kontrapasu na Raciborskiej

  • ~silberpunkt 2021-11-17
    17:40:34

    7 0

    Ja rozumiem, że w oczach dziecka wszystko wydaje się większe, ale bez przesady! Nawet obecnie przejazd z Gliwic z Placu Piastów do Leszczyn trwa ledwo ponad godzinę i to przez Stanowice i Centralny Punkt Przesiadkowy w Szczygłowicach.

  • ~Arteks 2021-11-17
    18:19:05

    9 13

    @pasażer - tu sprawa jest oczywista. Sens skrócenia linii mógłby wystąpić np. po wprowadzeniu do oferty Kolei Śląskich linii Gliwice-Rybnik z postojem w Leszczynach. Skracanie jej teraz i zmuszanie ludzi do przesiadek w Szczygłowicach - jest pomysłem który lokalna społeczność wyraźnie odrzuciła. W przypadku rozwiązań drogowych to nie zadziała bo zawsze są zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy jakiegoś rozwiązania. Pamiętasz jak było z Rondem Mikołowskim?
    @Kurt - masz rację to koszmar. Potrafię sobie wyobrazić dojazd tramwajem lub pociągiem w 1h ale autobusem powyżej 1h sobie nie wyobrażam - mimo, że doceniam autobusy ale na krótszych relacjach. W tej chwili przed pełnym remontem linii kolejowej Leszczyny-Gliwice Sośnica czas jazdy pociągu Kubalonka wynosi 40 minut. Więc nawet przy obecnych czasach jazdy pociąg niebywale skróciłby dojazdy mieszkańcom Leszczyn. No ale na razie marszałek Chełstowski zamiast np. zainwestować w tabor kolejowy i poprawiać komunikację na Śląsku - dokonuje dywersji na szpitale... ;)

  • ~jestemzerybnika 2021-11-17
    20:52:41

    9 1

    Byłbym ostrożny co do zapewnień Pana Burmistrza. Historia której kiedyś nauczał Pan Prezydent Kuczera wyraźnie pokazuje że dziwnie toczą się sprawy. Tak jak za komun zamiast kogoś karać aby się go pozbyć, jest awans.
    Można zamiast historii opowiedzieć bajkę jak w pewnym pięknym królestwie lokalna społeczność bardziej niż zdecydowanie wyraźnie odrzuciła „cudowny” pomysł na zmiany więcej niż jednej linii. Król tego państwa też posłuchał mieszkańców, zgodził się z nimi, że pomysł jest fatalny ale zamiast przegonić autora pomysłu dał mu ciepłą posadkę w zamku.
    Może ktoś sprawdzić kto według BIP ZTZ pełni teraz obowiązki zastępcy dyrektora ztz na pół etatu? Czy może według BIP UM Rybnik osoba o tym samym imieniu i nazwisku pełni funkcję Główny Specjalisty w Wydziale Komunikacji w Referat Transportu? To ci zbieg okoliczności. Ile płacą za to Rybniczanie?

  • ~nairuk 2021-11-18
    08:00:40

    7 0

    @Kurt_Wallander

    przez 5 lat studiów linia 194 dojeżdżałem na studia do Gliwic, faktycznie autobus obsługuje trasę mocno krajoznawcza ale 1,5h osiągał tylko w skrajnych okresach, remonty dróg, szyty komunikacyjne, ataki zimy.
    Linia ta obsługuje spory obszar gminy czerwionka-leszczyny Kurów, pozwalając na sprawną komunikację głównie młodzieży dojeżdżającej do szkół rozsianych wzdłuż całej trasy,.
    Uważam linię 94 za wyjątkowo istotna dla regionu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Co jest najbardziej potrzebne Rybnikowi?






Oddanych głosów: 770