zamknij

Biznes

Alpine Bau schodzi z budowy wiaduktu na autostradzie A1!

2013-05-14, Autor: ig, ww
To już koniec marzeń kierowców, że w ciągu najbliższych miesięcy bez przeszkód będzie można jechać autostradą A1 ze Świerklan do granicy w Gorzyczkach. Skonfliktowany z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca - firma Alpine Bau, dziś ogłosił zerwanie kontraktu na dokończenie feralnego mostu w Mszanie.

Reklama

Alpine Bau wycofuje się z kontraktu na budowę autostrady A1 – czytamy w oficjalnym piśmie firmy Alpine, wykonawcy autostrady A1 na odcinku Świerklany – Gorzyczki. Rzecznik prasowy dodaje, że pomimo intensywnych starań, konstruktywne rozwiązanie sporu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad jest niemożliwe.Wczoraj Alpine wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA – najwyraźniej w odpowiedzi – podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej ALPINE w wysokości 12 mln Euro (55 mln PLN). - Decyzja ta zmusza ALPINE do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnych działaniom – komentuje rzeczniczka.

> Wójt Mszany: mamy tego dość!

- Dokładaliśmy wszelkich starań, by znaleźć profesjonalne i konstruktywne rozwiązanie. Obecne działania GDDKiA nie mogą zostać zaakceptowane, w żaden sposób nie odpowiadają naszym wyobrażeniom dobrego partnerstwa. Jesteśmy rozczarowani - powiedział prezes Alpine, Arnold Schiefer. - Zachowanie GDDKiA tym bardziej zaskakuje, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak długo już polscy podatnicy czekają na zakończenie prac i pełne otwarcie międzynarodowej autostrady A1. Jako firma budowlana nie akceptujemy zmuszania nas do finansowania polskich projektów infrastrukturalnych i zrobimy wszystko, by bronić naszej stabilności finansowej! Nie pozwolimy doprowadzić naszej firmy do stanu upadłości, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane.

> Czytaj więcej na ten temat w portalu tuWodzislaw.pl
Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~ 2013-05-14
    14:48:43

    10 0

    Polska...

  • ~IS 2013-05-14
    15:28:05

    19 0

    No i tak się kończy przerost ambicji konstruktorów i zamiatanie pod dywan przez urzędasów ignorantów - ten most (największa na świecie konstrukcja w tej technologii) - miał być wizytówką Polski przy wjeździe z południa. I rzeczywiście jest naszą wizytówką, szczerą do bólu...

  • ~wojciechan 2013-05-14
    16:04:51

    4 0

    To jest skandal co się dzieje z tym mostem. Rzekomo przechodzi nad małym strumyczkiem, który i tak ponoć jest poprowadzony rurą... Przecież to już trwa tyle lat - nawet gdyby codziennie podjeżdżała tam tylko jedna ciężarówka z ziemią z innych miejsc budowy A1 (a wiadomo, że jak ją budowali w naszej okolicy to było by tego więcej) i te pechowe miejsce zasypywali, to byśmy o kilku miesięcy mieli przejezdną A1. Ciekawe co będzie dalej? Zaś przetarg, zaś nowy wykonawca który będzie miał swoje racje, GDDKiA swoje... Chyba lepiej będzie to wypieprzyć w kosmos i postawić porządne nowe od zera, albo zasypać, oo!

  • ~rybnikus 2013-05-14
    17:13:03

    2 0

    Kluziki z PO, koniecznie napiszcie, że to wszystko wina Rydzyka, kaczorów i Fudalego!

  • ~Fiodore 2013-05-14
    17:33:34

    0 0

    Skoro ALPINE nie chce podjąć się tego zadania to po co startował w przetargu i tylko kłócił się z zamawiającym? Jak nie potrafią albo się boją, to niech nie podejmują się w ogóle tego zadania. GDDKiA ma pełne prawo domagać się wykonania zadania wg dokumentacji, a odpowiedzialność za projekt i tak ponosi zleceniodawca i biuro projektowe, które wykonało dokumentację. Btw ciekawe zdanie: "Nie pozwolimy doprowadzić naszej firmy do stanu upadłości, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane." to po co się za to zabieraliście?!

  • ~ 2013-05-14
    20:46:47

    3 0

    Spokojnie:

    "W zawartym w lipcu 2012 porozumieniu wykonawca wyraził zgodę na skorzystanie przez GDDKIA z zastępczego wykonawcy w przypadku kiedy firma Alpine nie będzie wykonywała programu naprawczego wskazanego przez SWINB. Działania firmy Alpine zmuszają GDDKiA do podjęcia działań kontraktowych, takich jak uruchomienie gwarancji należytego wykonania oraz wynikających z porozumienia ustalającego z lipca 2012. Most jest już gotowy w 95%, a jego dokończenie jest zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności."

    za GDDKiA

  • ~Jan R. 2013-05-14
    21:48:16

    4 0

    Gaddadakia powinna brać przykład z naszego prezydęta. Żorska i Wodzisławska są remontowane dalej, pomimo upływu terminu. Firmy chyba mają obiecane, że nie poniosą żadnych konsekwencji, bo dawno zlazłyby z kontraktu. Gaddadakie muszą się dużo uczyć, wszak "dał nam przykład nasz prezydęt jak budować mamy". Ps. gdyby autostradę, drogi: Żorską i Wodzisławską budowano w XIX wieku dawno jeździlibyśmy tymi traktami.

  • ~kurier 2013-05-15
    22:08:30

    2 0

    @Jan R. - niektóre linie kolejowe budowane w XIX wieku budowano sprawniej niż dzisiejsze autostrady mimo, że w przypadku kolei łuki muszą być jeszcze bardziej łagodne niż na autostradach, a przepraw mostowych, wiaduktów, przepustów i tuneli na wielu liniach trzeba też budować sporo. Pomijam już fakt że wtedy nie było ani takich możliwości projektowych ani maszyn jak teraz. Wszystkie pracy wykonywano ręcznie. Pewnie interesuje cię ile trwała budowa linii kolejowej Nędza-Rybnik-Mikołów z najdłuższym ówcześnie tunelem w całych Prusach? Otóż zaledwie 3,5 roku!!! Myślę że wpływ na to miał na pewno "niemiecki porządek". W Niemczech zawsze więcej się pracowało a mniej gadało. U nas oswrotnie.

  • ~rybapila 2013-05-15
    23:20:09

    2 0

    Skoro generalna dyrekcja tego i owego przyklepuje wzmocnienia mostu z nierdzewki gdzie koszt samego materiału to 50mln pln, to jednak Alpine ma prawo się nie zgadzać na ponoszenie takich kosztów z własnej kieszenie.

    A feler mostu wynika zarówno z przyczyn projektowych jak i wykonawczych, to jest - jakby projektant przewidział zachowanie pewnych elementów przy wylewaniu betonu, to by się nie pokrzywiły... z 2giej wykonawca mógł na to wpaść (ale nie musiał) i wzmocnić część konstrukcji.

  • ~minowa 2013-05-16
    12:43:16

    0 0

    Witam. Może ktoś mi wyjaśni, dlaczego montowane są biało-czerwone barierki na ul. Wodzisławskiej na wysokości salonu Peugeot PO ZEWNĘTRZNEJ STRONIE CHODNIKA ? Nie od drogi, tylko od łąki ? O co chodzi ? Aby w newralgicznym miejscu samochód, wjeżdżający na chodnik przycisnął do nich pieszego ? Co to za idiotyzm ? Zwiększenie kosztów ? Rozumiem takie barierki na skraju chodnika od strony jezdni - aby piesi nie wychodzili na jezdnię ! Proszę o jakieś logiczne wytłumaczenie tego !

  • ~maximax 2013-05-16
    16:57:13

    0 0

    Minowa: Chodzi Ci o te barierki z 14:12 min tego filmiku? http://www.youtube.com/watch?v=dYPuubFCXps

  • ~atemisan 2013-05-16
    21:08:15

    0 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~minowa 2013-05-16
    22:09:25

    0 0

    do maximax: tak, własnie o te chodzi z filmiku z 15.05 ok.14.15. Możesz coś na ten temat powiedzieć ?

  • ~atemisan 2013-05-17
    16:17:16

    0 0

    Wczoraj umieściłem tu wpis odnośnie nowej pani dyrektor szpitala . Mój wpis skasowali ale na szczęście informacja już jest na portalu tylko czemu dopiero po moim poście?Żadnego nawet dziękuję tylko kasacja wpisu. hehe prawie jak cenzura:P

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.