zamknij

Biznes

Mimo kryzysu kolej szykuje poważne inwestycje w naszym regionie

2012-01-13, Autor: Wacław Wrana
W ciągu najbliższych 12 miesięcy w naszym regionie szykują się poważne inwestycje kolejowe. Z jednej strony oznacza to nowe utrudnienia dla podróżnych. Z drugiej, daje nadzieję na skrócenie w przyszłości czasu podróży.

Reklama

Oficjalnie odpowiadająca za kolejową infrastrukturę spółka PKP Polskie Linie Kolejowe mówi na razie o jednej inwestycji. – Przymierzamy się do modernizacji kolejnego wiaduktu na Paruszowcu. To poważna i kosztochłonna inwestycja – mówi Jacek Karniewski – rzecznik prasowy PKP PLK na Śląsku. Chodzi o żółty wiadukt znajdujący się zaraz za stacją na Paruszowcu. Przypomnijmy, w 2008 roku remontowany był znajdujący się kilkaset metrów wcześniej wiadukt nad ulicą Mikołowską, gdzie powstał efektowny łuk Langera – zobacz zdjęcia.

Ze źródeł zbliżonych do ministerstwa infrastruktury dowiedzieliśmy się jednak, że na dalsze remonty infrastruktury kolejowej w naszym regionie pieniędzy nie zabraknie. Blisko podjęcia jest decyzja o modernizacji linii Wodzisław Śląski – Chałupki. Przesądzone jest również, że odnawiane będą torowiska między Katowicami a Ligotą. Gdyby te plany udało się zrealizować, pociągi w relacji Katowice – Rybnik – Chałupki poruszałyby się w większości po nowych torach.

 

Co to może oznaczać dla podróżujących koleją? – Gdyby przewoźnik zoptymalizował rozkład jazdy, realne jest skrócenie czasu przejazdu z Rybnika do Katowic do 55 minut, z Rybnika do Wodzisławia do 19, a Wodzisławia do Chałupek nawet do 23 minut. W tej chwili niektóre pociągi z Wodzisławia do Chałupek jadą nawet 40 minut! -mówi Łukasz Wała – prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~przemo7 2012-01-13
    09:56:44

    0 0

    życzę powodzenia

  • ~dominika40 2012-01-13
    10:28:24

    0 0

    Ja chciała bym podziękować naszej PKP ( czy jak tam się zwą) za super dworce, ciepłe poczekalnie,dostęp do toalet i za szokujący wygląd budynków dworcowych. Ostatnio podróżowałam do Raciborza.Wrażenia z podróży nieocenione!!!Na trasie czynne aż2 dworce-Rybnik i Racibórz . Reszta stacji pożal się Panie Boże.Z toalety skorzystać na takiej stacji niemożna bo nie ma,budynki dworców zamknięte,czyli brak poczekalni, ogrzania się czy poczytania gazety w oczekiwaniu na pociąg.Perony brudne,zarośnięte krzakami,że strach tam czekać, ciemności. Do tego na wszystkich stacjach wejście do wagonu dla osoby starszej to dobry trening bo trzeba się z peronu wdrapywać do wagonu. Jak taki wygląd stacji, warunki oczekiwania na pociąg mają zachęcać do podróżowania koleją??????

  • ~BartekH 2012-01-13
    10:50:06

    1 0

    wszyscy wmawiają sobie kryzys którego nie ma. Tylko zwiększenie jakiś opłat tłumaczy się kryzysem...

  • ~ 2012-01-13
    13:24:57

    0 0

    ^ Co 18-sto latek, który nie zasmakował jeszcze pracy może o tym wiedzieć?

  • ~Arteks 2012-01-13
    18:20:50

    0 0

    Żadnej łaski nie robią... Linie kolejowe na Śląsku należą do najbardziej rentownych. Obrazowo rzecz biorąc na Śląsku odbywa się ok. 45-50% wszystkich przewozów towarowych w Polsce... Tak więc czas aby zaczęto dbać o torowiska bo w innym przypadku zatłuczonoby kurę znoszącą złote jaja dla całej PKP PLK. A przy okazji skorzystają na tym pasażerowie. Z moich informacji wynika, że faktycznie są plany aby znacząco skrócić czas jazdy pociągów do Katowic - zarówno poprzez likwidację ograniczeń, remont wiaduktów i najgorszego odcinka w okolicach Ligota ale również za pomocą podniesienia prędkości szlakowej.

  • ~ 2012-01-13
    18:33:58

    0 0

    Jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową w naszym regionie to ok 60% torów podlega natychmiastowej wymianie, Ci co podróżują pociągami wiedzą że linia Pszczyna - Rybnik - Kędzierzyn się sypie. Torowiska z lat 80 eksploatowana przez ciężkie pociągi towarowe wymagają natychmiastowej wymiany, a obiekty inżynieryjne remontów... czy dożyję takich czasów, że w naszym regionie poziom inwestycji w infrastrukturę kolejową wyniesie chociażby połowę poziomu inwestycji w drogi?

  • ~auralfloat 2012-01-13
    20:42:18

    1 0

    Gdyby przewoźnik zoptymalizował rozkład jazdy, realnie więc można przejechać 46km w 55 minut, a więc ze średnią prędkością 50km/h. Nigdzie nie musi stawać na światłach, staje na stacjach, nim się rozpędzi zaraz musi hamować. Szczerze mówiąc to bardziej opłaca się jeździć busem. Z Rybnika do Wodzisławia w 19min. to już byłby rekord. Mnie kiedyś zdarzyło się jechać 40min., a więc na rowerze byłbym szybciej. Obecnie pociąg z Rybnika do Chałupek (29km) przemieszcza się planowo 61min, a więc ze średnią prędkością 29km/h. Naprawdę na rowerze jest szybciej. I my za pół roku mamy jakieś zawody sportowe...

  • ~dizers 2012-01-13
    20:48:48

    1 0

    "mimo kryzysu" ,jakiego kryzysu ? to właśnie media wmawiają nam że jest !

  • ~p1chrunch 2012-01-13
    22:55:45

    0 0

    A co z liniami kolejowymi nr 159 i 172?

  • ~ 2012-01-14
    15:00:30

    0 0

    @auroflat.
    1. Optymalizacja Rozkładu jazdy leży w gestii nie przewoźnika a zarządcy infrastruktury, który najszybsze pociągi trasuje na 61 min (Rybnik - Katowice)
    Niestety dyskusja z tymi ludźmi jest jałowa... W tym roku ma dojść do optymalizacji trasy do Katowic. Instalacji sygnalizacji na przejazdach i co z tym idzie wykluczenia 5 punktowych ograniczeń do 20 km/h. Prędkość maksymalna będzie podwyższona z obecnych 80 do 90 i 100 km/h. Więc jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem pociągi w nowym rozkładzie pojadą w czasie 54 - 57 min. Problematyczny najbardziej jest odcinek Katowice - Katowice Ligota, jego optymalizacja pozwoliłaby skrócić czas poniżej 50 minut, jednakże jest w polskich warunkach awykonalne, ze względu na starą niemiecką geometrię linii i szkody górnicze w Brynowie
    2. Co do twoich podróży rowerowych, godzinę do Chałupek? Zawodowym kolarzem jesteś :) Dojazd do przejścia granicznego w Chałupkach 2 godziny to już wyczyn sprawnościowy. Wiem bo jechałem :)

  • ~wilhelm 2012-01-14
    15:25:48

    0 0

    No to czekamy. Mogli by też lepszy tabor puścić. Nie wiem ile kosztują nowe pociągi, ale w tych starych ludzie otwierają okna żeby dało się przeżyć przy włączonym ogrzewaniu. Pani konduktor ostatnio mnie poinformowała, że nie mają one możliwości regulacji - jest tylko tryb włączony - wyłączony. Idę o zakład, że przy wymianie taboru oszczędności w EE będą spore.

  • ~Alpha 2012-01-16
    09:14:52

    0 0

    @SS Dojazd z Zamysłowa do pierwszego sklepu z piwem w Starym Bohuminie zajmuje kolarzowi amatorowi dokładnie 1 godzinę i 7 minut. Da się. ;)

  • ~Lateks 2012-01-16
    17:43:01

    0 0

    Stanisław Sobczyk wiesz po pracuj nad formą... naprawdę dwa miesiące treningu i można na rowerze mieć śr. 25-30 km/h
    Czyli z smolnej do Chałupek śmiało można szybciej niż pociągiem, druga sprawa to widzę że studiujesz w Krk.
    Też się mogę założyć że przez lato będę szybciej na rowerze niż ty pociągiem. Niestety ale dla mnie możliwość takich porównań to jakaś paranoja... 124 km w 5 godzin

  • ~Adalbertus Reaktywacja 2012-01-16
    18:19:04

    0 0

    Czytając rybnickie portale, można zgłupieć, a przynajmniej czasami nic nie wiedzieć, co i gdzie ma być, powstać itd. Niedawno temu portal "Nasze Miasto- Rybnik" napisał bardzo podobny artykuł, lecz tamci napisali, że ma zostać wybudowany drugi łuk Langera, bo 4 lata temu powstał pierwszy i brakuje drugiego. Ani słowa nie napisali o żółtym wiadukcie. Teraz, parę lub paręnaście dni później, "rybnik.com.pl" pisze, że ma być remontowany żółty wiadukt kolejowy, a nie budowany łuk Langera. Czy ktoś ogarnięty wie jak to będzie naprawdę? Może po prostu jedno i drugie jest w planie na obecny rok?
    Dodam, że mnie artykuł na "Naszym Mieście" w o wiele większym stopniu ucieszył, bo ja zdecydowanie bardziej preferuję budowę drugiego łuku Langera niż remont żółtego wiaduktu. Z oczywistych powodów natury wizualnej. Obecnie wygląda to szpetnie, gdy nad Mikołowską, tuż obok siebie, są dwa zupełnie inne wiadukty. Obiecywali, że za góra 3, 4 lata położą drugi łuk Langera. Minęły 4, więc czas najwyższy. Zwłaszcza, że faktycznie pieniędzy na kolei przestało brakować. Wręcz przeciwnie, jest ich za dużo w stosunku do aktualnych możliwości ich wykorzystywania. Dlatego kolej zaczyna wydawać je niemal na wszystko, co ma już projekt, pozwolenia itp. A tak pewnie jest w przypadku łuku Langera.
    Arteks, może Ty potrafisz to wyjaśnić?:-)

  • ~ 2012-01-16
    19:22:58

    1 0

    Katowice-Rybnik w 55 minut? Kurde my naprawdę jesteśmy 100 lat za murzynami...
    Rozumiem Katowice-Rybnik-Ostrawa w 55 minut

  • ~ 2012-01-16
    20:45:43

    0 0

    chciałbym dożyć czasów kiedy podróż pomiedzy rybnikiem a katowicami bedzie trwała mniej niż godzine... naprawde czy to takie nieosiągalne marzenie w naprezeniej rozwijjacej sie gospodarce europy, w centrum tego wspanialego kontynentu z tradycjami, w 21 wieku gdzie komputery nasa ma kazdy z nas w kieszeni, gdzie odkrywa sie planety tysiace lat swietlnych od nas... naprawdę nei da sie jechac szybciej niz 20km/h pomiedzy miastami? naprawde musze siedziec w cuchnacych i brudnych wagonach? ... ... ... etc etc

  • ~Arteks 2012-01-18
    11:29:17

    0 0

    @adalbertus - PLK ma teraz trochę więcej kasy i mogę tylko potwierdzić, że chcą w tym roku porobić trochę waznych rzeczy. Niektórzy się buntują przeciw czasowi jazdy do Rybnika i słusznie - ja też. Ale nie wiem czy zdajecie sobie sprawę, że z Katowic do Krakowa czy z Katowic do Bielska linie są w jeszcze gorszym stanie... Pociąg osob. z Katowic do Krakowa jedzie obecnie 2h15m a to jest raptem 78 km... No ale wracając do naszej linii to założenia są dość optymistyczne tzn. mają być pousuwane ograniczenia w rejonie Brynowa i Czerwionki (przejazdy), a także to co napisał Stanisław czyli podniesiona prędkość szlakowa na niektórych odcinkach. Z pewnością marzenia geryPL aby dojechać poniżej godziny się sprawdzą. Oby jeszce tylko jak najszybciej na tą trasę weszły Koleje Śląskie i oby przybywało pociągów ale jeśli będzie dobra infrastruktura to mogą się pojawić także inni przewoźnicy np. Czesi. Co do wiaduktów to dowiem się konkretnie ale według wcześniejszych informacji mają być robione: żółty-kurza stopa i ten nad Wielopolską. O tym nad Mikołowską cisza bo ona zdaje się jest w całkiem dobrej kondycji... Ale jak będę miał info na 100% to napiszę. Mam nadzieję Adalbertusie, że nie znikniesz znowu na rok czy dwa z forum :)

  • ~p1chrunch 2012-01-23
    10:45:39

    1 0

    Czemu nikt nie chce się wypowiedzieć o odbudowie linii kolejowych Gliwice - Orzesze (172) i Orzesze - Żory - Jastrzębie - Wodzisław (159), teoretycznie powinny znajdować się w Katowickim Węźle Kolejowym, są bowiem wewnątrz niego. Nikt nie chciałby wznowienia połączenia z Rybnika do Gliwic, ale przez Ornontowice, Leszczyny i/lub ewentualnie (po wybudowaniu łącznicy na linii 159/148 z peronami) przez Żory, albo z Gliwic do Wodzisławia/Wisły?

  • ~Arteks 2012-01-23
    12:36:17

    0 0

    @p1chrunch - łatwo coś zamknąć i zlikwidować, o wiele trudniej odbudować. Co do linii Rybnik-Gliwice to po jej udrożnieniu i przywróceniu do ruchu (chodzą słuchy, że ma to nastąpić wkrótce) będzie można starać się o przywrócenie pociągów pasażerskich na tej trasie jeśli tylko Urząd Marszałkowski się zgodzi na ich dofinansowywanie. Natomiast nie widzę za bardzo szans na odbudowę Orzesze-Żory.

  • ~ 2014-11-24
    02:59:01

    0 0

    Linie numer 159, 170,172 powinne być odbudowane!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Co widzielibyście w miejscu dawnego Praktikera?










Oddanych głosów: 2483