zamknij

Wywiady

Słowa wiceprezydenta Studenta nas zabolały

Zgodnie z przewidywaniami plany wiceprezydenta Wojciecha Studenta przekształcenia lotniska w Gotartowicach w strefę inwestycyjną wzbudziły oburzenie środowiska lotniczego. Argumenty za tym, by nie przenosić aeroklubu do Czerwionki przedstawia w wywiadzie dla Rybnik.com.pl prezes Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego – Ireneusz Wilgucki.

Red.: Wiceprezydent odpowiedzialny za gospodarkę przestrzenną - Wojciech Student wsadził kij w mrowisko mówiąc w wywiadzie dla Rybnik.com.pl, że w przyszłości rybnickiej lotnisko powinno być przeznaczone pod strefę inwestycyjną, a aeroklub przeniesiony na mające powstać w Czerwionce lotnisko. Zaskoczyło to pana?

Ireneusz Wilgucki: Tak. Ta informacja jest dla nas szokująca. Tym bardziej, że znamy się z panem Studentem i wydawało nam się, że problematyka sportu lotniczego jest mu bliska. Nie wiem jak mam to sobie tłumaczyć. Rozumiem, że jest nowa władza, nowe rozdanie, ale tego typu plany i postulaty są dla mnie po prostu niezrozumiałe. Ponadto, zabolało nas użyte przez pana Studenta sformułowanie „tzw. środowisko lotnicze” - odbieramy to jako formę dyskredytacji naszego środowiska.

Ale dlaczego propozycja wiceprezydenta Studenta Wam się nie podoba? Według jego wizji, będziecie mogli korzystać z nowego lotniska, z utwardzonym pasem, czyli z lepszego obiektu niż ten w Gotartowicach...

Po pierwsze, utwardzony pas startowy nie jest konieczny do naszej działalności. Nasza wizja rozwoju stowarzyszenia nie wymaga budowy takiego pasa. Może to pana zaskoczy, ale wcale nie popierałem opracowanej przez GAPP koncepcji budowy dużego portu lotniczego. Zaproponowałem o wiele tańsze i prostsze rozwiązanie utwardzenia istniejącej drogi startowej. Zostało to zaakceptowane przez władze, stworzona została dokumentacja projektowa i uzyskano pozytywną decyzję środowiskową. To miał być skok cywilizacyjny dla Rybnika.

Po drugie, kilka lat temu wojewoda zgodził się na komunalizację tego terenu ściśle określając jego funkcje, zaznaczając, że ma tu być lotnisko. Nasz aeroklub od 1989 roku bez miejskich dotacji na utrzymanie lotniska, za własne środki, dbał o to lotnisko, ponosząc niemałe koszty. Jakie? Między innymi utrzymywanie i opracowywanie dokumentacji operacyjnej, utrzymywanie nawierzchni w należytym stanie, 24-godzinna ochrona, remonty i konserwacja budynków, remonty maszyn i urządzeń oraz sprzętu latającego.

Po trzecie, lotnisko w Czerwionce ma budować prywatny inwestor. Bezkrytyczna wiara władz Rybnika w to, że to lotnisko na pewno powstanie, moim zdaniem jest co najmniej ryzykowna.

Po czwarte, w Polsce jest tylko około 35 miast, które mają swoje lotniska tego typu jak Rybnik. Są to w przeważającej części byłe miasta wojewódzkie. Czy Rybnik na pewno chce się pozbyć tak unikalnego atrybutu swojego wizerunku?

Po piąte w końcu, choć nie znam szczegółów technicznych budowy lotniska w Czerwionce, mam wątpliwości czy na wskazanym terenie może powstać lotnisko porównywalne do naszego obiektu w Gotartowicach.

Obszar planowanego lotniska w Czerwionce jest porównywalny do lotniska w Gotartowicach.

To prawda, ale trzeba pamiętać, że tereny funkcjonalne może ograniczać przebiegająca obok linia kolejowa, radar pogodowy na górze Ramża i fabryka od strony wschodniej.

Pomija pan jednak najważniejszy argument za przenosinami lotniska. Chodzi o wygospodarowanie nowych terenów pod inwestycje, jakich Rybnikowi brakuje, zwłaszcza przy autostradzie A1.

Dla mnie to trochę „propagandowy” argument. Moim zdaniem problem nie tkwi w lokalizacji terenów inwestycyjnych, ale w skuteczności władzy w pozyskiwaniu inwestorów. Strefa przemysłowa przy elektrowni wciąż ma wiele wolnych obszarów na inwestycje, jest również bardzo dobrze skomunikowana i ma dodatkowe zalety w postaci łatwo dostępnej, taniej energii elektrycznej. Jest wiele branż i firm energochłonnych, które mogłyby tam jeszcze zainwestować.

A jednak firma Tenneco zdecydowała się na działkę w Stanowicach w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady...

I co w tym złego? Czy dla potencjalnych pracowników tego zakładu z Rybnika dojazd będzie stanowił problem? Ale jeśli mówimy o wątku terenów inwestycyjnych przy autostradzie, to dla pana Studenta mam pomysł, którego on być może nie bierze pod uwagę. Mianowicie, wzdłuż planowanej drogi Pszczyna-Racibórz, tuż za lasem południowym graniczącym z lotniskiem, są stojące w części ugorem prywatne działki, których łączny areał jest zbliżony do powierzchni lotniska. Oczywiście ich przejęcie wiązałoby się z wykupem od prywatnych właścicieli. Proszę jednak zauważyć, że większość miejskich, kluczowych inwestycji, wiąże się z wykupami.

Władze Rybnika, podejmując decyzje co do przyszłości lotniska, z pewnością będą zainteresowane Waszą wizją rozwoju tego miejsca. Jakie macie propozycje?

Podstawą wizji rozwoju powinien być pomysł na szersze, społeczne wykorzystanie lotniska. Zamiast likwidacji lotniska wolałbym, aby w Rybniku zawiązała się współpraca samorządu, biznesu, organizacji pozarządowych, uczelni i szkół. Owocem tej kooperacji mogłyby być innowacyjne projekty, w ramach których w Rybniku powstawałyby nowoczesne technologie, produkty, materiały i urządzenia, które mogłyby być testowane na naszym lotnisku. Tak się dzieje w Gliwicach, gdzie istnieje firma, która we współpracy z Politechniką Śląską na gliwickim lotnisku testuje swoje nowe maszyny.
Nasze lotnisko mogłoby też posłużyć rozwijaniu kół zainteresowań, organizacji szkoleń, kursów, w ramach których młodzi ludzie mogliby zdobywać nowe kompetencje. Jakie? Na przykład, już nie długo ogromnie pożądanymi na rynku specjalistami mogą być operatorzy dronów.
Ponadto, proszę pamiętać, że wciąż rośnie na rynku liczba prywatnych właścicieli awionetek. W Rybniku jest ich już kilkunastu. Ci ludzie, zamiast jeździć szkolić się i zdobywać uprawnienia w Czechach, mogą to robić u nas.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Wacław Wrana

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~jurempus 2015-02-05 18:31:11

    No to teraz wiadomo czemu OSP w pobliżu miejsca nowego lotniska dostają ciezki sprzęt gaśniczy...więc to prawda że tam będzie lotnisko.Może doczekamy się nad Czerwieńskim niebem Boingów hehehee

    1 0
  • ~dadon 2015-02-05 19:02:13

    śmieszą mnie argumenty typu "za niemałe środki utrzymujemy " zapomniał dodać stan sprzed 30 lat, bo rudery które tam stoją straszą z daleka, tak jak zdezelowany antek. Tak samo kółka zainteresowań - pytanie czemu ich jeszcze nie ma a pomysł jest jak ktoś ich do tablicy wywołał, no i szkolenia i licencje w Czechach - ten Pan powinien świetnie wiedzieć dlaczego - bo tam jest taniej i szybciej. Ogólnie cały aeroklub to jest takie towarzystwo wzajemnej adoracji i jak ich postraszyło to teraz mają pomysły i inicjatywy.

    1 15
  • ~halupczok1 2015-02-05 19:56:43

    Panu vice oraz wszystkim zainteresowanym zmianami w gospodarce przestrzennej naszego miasta Rybnika polecam film na YouTube film pod tytułem:''Urbanistyczne poprawki dyrektora'', POLECAM bo warto. Tylko dlaczego w ten sposób, toż to już było i nie miało wrócić więcej.. .

    22 0
  • ~templariusz 2015-02-06 09:05:32

    Rybnickie środowisko lotnicze - w sumie jedno z najlepszych w kraju i na świecie - to potencjalni wyborcy PiS :)) bo jak widzę nowa władza lokalna PO źle zaczęła z tym zagadnieniem. PO oczywiście musi robić wszystko po swojemu. Lotnicy na drogi !!!

    13 0
  • ~luis 2015-02-06 12:11:54

    Plany likwidacji lotniska to zagrywka typowo polityczna, wtajemniczeni wiedzą dlaczego a dziennikarze niech tropią jeżeli chcą temat do następnego artykułu. Jeżeli chodzi o strefę to przecież istnieją już opracowane plany stworzenia takiej strefy w bliskiej odległości lotniska przy drodze Pszczyna Racibórz. Z jednaj strony chcemy powiększać strefy a z drugiej pozwalamy aby firmy uciekały z Rybnika (np. Tenneco, Moraj) i płaciły podatki w innym mieście.

    12 0
  • ~Robin Tell 2015-02-06 15:42:36

    Dróg Pszczyna-Racibórz lub jak kto woli Racibórz-Pszczyna jest ci u nas dostatek:
    1) 935,
    2) 935,933,932,935,
    3)935,933.
    Drogą z Raciborza do Pszczyny przez Wodzisław jest zaledwie 1 km dalej niż przez Rybnik za to jazda jest bardziej płynna, polecam.

    7 0
  • ~michal418@amorki.pl 2015-02-07 10:34:57

    Lotnisko w gotartowicach musi być przebudowane w lotnisko dla małych samolotów pasażerskich a aeroklub przeniesiony na przeciwna stronę ulicy tam gdzie jest las i stoja miłe panie oferujące usługi za drzewami

    0 12
  • ~piotrekdec 2015-02-07 19:31:18

    michal418: wiem, że to tania prowokacja więc odpowiem w podobnym stylu, po co nam droga i dzielenie nią tych dwóch lotnisk? ruch kołowy musi się podporządkować w końcu mamy już na niego przeznaczone tyle asfaltu! więc zlikwidować drogę

    3 0
  • ~Pedzel 2015-02-07 19:31:41

    Żeście wybrali PO to teraz Wam pokażą jak się sprzedaje Polskę cdn Jeśli dojdzie do likwidacji lotniska w Rybniku to Wam nigdy tego nie zapomne ale co ja szarak mam do powiedzenia jak nic z tego nie mam.

    6 0
  • ~ 2015-02-08 17:17:48

    Park pod market, aeroklub pod hale produkcyjne. rozwój po polsku

    5 0
  • ~badabum 2015-02-09 12:10:28

    "Nasze lotnisko mogłoby też posłużyć rozwijaniu kół zainteresowań, organizacji szkoleń, kursów, w ramach których młodzi ludzie mogliby zdobywać nowe kompetencje. Jakie? Na przykład, już nie długo ogromnie pożądanymi na rynku specjalistami mogą być operatorzy dronów."

    4 0
  • ~rodzyn 2015-02-10 11:07:28

    Czy lotnisko musi być takie szerokie? może da się upchnąć pod lasem 2 hale?

    1 0
  • ~badabum 2015-02-10 23:36:06

    przypominam, potrzebne rybnikowi pole inwestycyjne na poziomie około 500 tys m2 prąd/woda/kanal/gaz plus dogodne połączenie z autostradą z przepustowością min 1000 tir dziennie...można zaprosić panatoni, prologis itp...dadzą radę:)

    0 2
  • ~ 2015-02-11 10:48:52

    Miejmy nadzieję że pobyt Wojciecha S w UM to epizod ,który szybko się skończy ( wróble ćwierkają) a lotniska nie oddamy...

    4 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku powinien obowiązywać podatek od psa?




Oddanych głosów: 1609