zamknij

Wywiady

Samorząd musi wziąć kolej w swoje ręce

- Likwidacja połączenia Rybnik – Chałupki byłaby absolutnym skandalem. Dlatego marszałek musi zrobić wszystko, aby żadne z dotychczasowych połączeń nie zostało zlikwidowane. Trzeba wiedzieć, że nawet częściowe skrócenie kursu wygasza popyt i negatywnie odbija się na całej linii

 

- mówi Łukasz Wała - prezes Stowazyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

 

 

Red.: Znów głośno o kolei z powodu konfliktu między Przewozami Regionalnymi a samorządem województwa. Przewoźnik żąda dodatkowych 50 milionów złotych, grożąc likwidacją niektórych połączeń, m.in. z Rybnika do Chałupek. Kto ma rację w tym sporze?

 

Łukasz Wała: Nikt nie ma racji. Z jednej strony kolej jest niedoinwestowana. Z drugiej zaś, Przewozy Regionalne mogłyby racjonalniej gospodarować posiadanymi środkami i staranniej przygotowywać rozkład jazdy. Czasami, rozkład zamiast zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej, odstrasza. Bo jak nazwać rozwiązania, gdy pasażer musi czekać pół godziny na przesiadkę? Takim przykładem nieudolności przewoźnika jest pociąg z Wodzisławia do Krakowa. Pomimo tego, że jest to pociąg bezpośredni, z jakichś powodów PKP nie wykazuje tego w rozkładzie i pasażerowie myślą, że czeka ich przesiadka w Katowicach! Inny przykład: o godz. 2:00 w nocy wyjeżdża pociąg z Sędziszowa do Katowic. Ciekawe, kto korzysta z takiego połączenia?

 

Co więc powinien zrobić marszałek województwa, który został postawiony pod ścianą?

 

Likwidacja połączenia Rybnik – Chałupki byłaby absolutnym skandalem. Dlatego marszałek musi zrobić wszystko, aby żadne z dotychczasowych połączeń nie zostało zlikwidowane. Trzeba wiedzieć, że nawet częściowe skrócenie kursu wygasza popyt i negatywnie odbija się na całej linii. Doraźnie będzie więc potrzebny jakiś kompromis władz województwa z Przewozami Regionalnymi. Zaraz po tym, marszałek powinien podjąć męska decyzję i rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowego systemu organizacji kolei w naszym województwie, aby ta sytuacja już się nie powtórzyła.

 

Czyli powołać do życia Koleje Śląskie?

 

Niekoniecznie. Są przynajmniej dwa rozwiązania.

 

Jakie?

 

Można ogłosić przetarg na obsługę wszystkich linii, albo podzielić całość na kilka mniejszych zamówień. Tak zrobiono w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie pasażerów wozi Arriva. Dodatkowo linie podzielono tam na elektryczne i spalinowe. Drugim rozwiązaniem jest stworzenie własnej spółki, jak zrobiono to na Dolnym Śląsku. Koleje Dolnośląskie wożą pasażerów na liniach, które wcześniej Przewozy Regionalne uważały za nierentowne. Zaletą powołania własnej spółki jest pozbycie się całej „czapy administracyjnej”, czyli m.in. niedogodności związanych z funkcjonowaniem związków zawodowych. W województwie śląskim oba rozwiązania mogłyby się sprawdzić. Marszałek powinien tylko pamiętać o tym, że jeśli zdecyduje się na Koleje Śląskie, to powinien bacznie przyglądać się temu, kogo zatrudni. Z doświadczenia wiem, że do nowej spółki będą chcieli wskoczyć menadżerowie Przewozów Regionalnych, którzy teraz odpowiadają za bałagan na kolei.

 

Wielokrotnie w naszym portalu pokazywaliśmy, że kilkanaście kilometrów dalej, czyli za południową granicą, da się utrzymywać państwowe koleje na bardzo dobrym poziomie. Jest tam dobry rozkład jazdy, schludne dworce, czyste pociągi... Może Czesi mogliby wozić pasażerów na Śląsku?

 

Gdyby został ogłoszony otwarty przetarg, nie można tego wykluczyć. Musimy jednak pamiętać o tym, że czeski przewoźnik funkcjonuje w innej rzeczywistości. Mam na myśli m.in. jakość linii i prędkość z jaką mogą poruszać się pociągi. Podam pewien przykład z województwa opolskiego. Przez ostatnie lata Opolskie miało wzorowy rozkład jazdy. Wystarczyło, że pogorszyły się parametry niektórych linii, wydłużył się czas przejazdu i już nie dało się skoordynować odpowiednio połączeń do Nysy i Kędzierzyna.

 

To, o czym pan mówi nie wróży dobrze naszemu regionowi. Przecież mamy jedne z najbardziej zniszczonych linii w Polsce a w wielu miejscach pociągi poruszają się z prędkością 30 km/h! Czy w takich warunkach da się stworzyć dobry rozkład jazdy?

 

Da się, jeśli samorząd w ślad za reformą rozkładu będzie lobbować za modernizacją linii kolejowych. Niestety, ale w minionych latach województwo śląskie zaniedbało tę sferę. Z kolei w Wielkopolsce w regionalne programy operacyjne wpisano modernizację linii drugorzędnych. I tak, za środki unijne remontowane są takie linie jak Poznań – Wągrowiec, czy Poznań – Wolsztyn.

 

Co jakiś czas wraca pomysł wykorzystania w aglomeracji rybnickiej linii towarowych na cele przewozów pasażerskich. W ten sposób udałoby się przywrócić kursowanie pociągów do Jastrzębia. Biorąc pod uwagę raczej mało atrakcyjne usytuowanie tych linii, czy ten pomysł ma szansę powodzenia?

 

Tak, jeśli czas podróży takimi pociągami będzie konkurencyjny do komunikacji autobusowej. Druga ważna sprawa, to konieczność usytuowania przystanków w najbardziej dogodnych dla pasażerów miejscach. Z pewnością tych funkcji nie mogą pełnić stacje techniczne.

 

Cały czas rozmawiamy o pociągach w naszym regionie i problemach władz województwa. Tymczasem problemem naszego subregionu jest brak zintegrowanego transportu zbiorowego, który obejmowałby komunikację autobusową, kolejową i rowerową. Nie znalazł się jak dotąd samorządowiec z wizją, który by przekonał swoich kolegów, że to sprawa nieodzowna. Czy barierę stanowi tu obawa urzędników przed likwidacją zarządów, a co za tym idzie stanowisk?

 

Nie wiem, ale jeśli tak, to warto przyjrzeć się przykładowi Ostrawy. Tam już wiele lat temu wprowadzono jedną taryfę biletową i rozkład, ale stare zarządy komunikacji pozostały. Dla pasażera sposób zarządzania nie ma znaczenia – liczy się jakość rozkładu i jeden system taryfowy. Tak więc integracja komunikacji to kwestia dobrej woli i nie musi wiązać się ze zmianami organizacyjnymi. 

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiał Wacław Wrana

 

Łukasz Wała – prezes zarejestrowanego w Rybniku Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska. Student zarządzania i logistyki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.

 

 

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~bezimienny 2011-03-11
    10:40:46

    0 0

    Ooo, wywiad z samym Arteksem. To już wypowiedzi na forum Ci nie wystarczają??? pozdro 106

  • ~Arteks 2011-03-11
    10:59:04

    0 0

    Jeszcze kilka lat a Podkarpacie i Podlasie będą miały lepszy system połączeń wewnątrzwojewódzkich niż Śląsk - region który od ponad 100 lat bił na głowę resztę drewnianej Polski pod kątem technologii, kolei, komunikacji, nowinek i rozwoju itd. Cieszę się, że są ludzie którzy w mądry sposób wyjaśniają zawiłości i zaniedbania dotyczące transportu kolejowego jak ten Wała. Przez niekompetencję kolejne ekipy rządzące naszym województwem pomału doprowadzały do ruiny coś co kiedyś funkcjonowało prawidłowo. Od ponad 5 lat władze województwa mogą sterować kolejami, a od 2 lat są wspówłaścicielami Przewozów Regionalnych. Podczas gdy prawie wszystkie inne województwa opracowały plany rozwojo kolei i nowych połączeń oraz zakupu taboru - władze Śląska zgadzają się na kolejne likwidacje @bezimienny - przecież ja jestem podobno związkowcem, a nie studentem ;P A swoją drogą to koledzy z PO od Krząkały chcą zgotować ludziom taki los: PKS w likwidacji, kolej likwiduje połączenia, beznzyna po 5 zł - dziękujemy za niekompetencję elitom z PO. Mam nadzieję, że społeczeństwo Rybnika "podziękuje" im odpowiednio w tegorocznych wyborach. Ja już na pewno na PO nie zagłosuję mimo, że ich popierałem.

  • ~semaforek 2011-03-11
    22:07:51

    0 0

    Dla twojej wiadomości "bezimienny", to był wywiad ze mną.

  • ~prawda 2011-03-14
    19:07:41

    0 0

    3. Komunikacja kolejowa.
    3.1. Władze miasta nie mogą dopuścić do marginalizacji pasażerskich połączeń kolejowych i to w układzie: Północ -Południe, czyli Katowice-Rybnik -Chałupki /Bohumin/,
    Wschód -Zachód, czyli Pszczyna - Rybnik -Racibórz / Kędzierzyn /,
    a także Rybnik-Żory- Wisła.
    3.2. Wieloletnie akceptowanie sytuacji, której pociągi w relacjach :
    Rybnik-Pszczyna trasę 36 km pokonują w godzinę,
    Rybnik - Chałupki trasę 30 km pokonują w czasie 56 -72 minut,
    Rybnik - Racibórz, trasa 38 km pokonują w czasie 47-51 minut;
    stwarza realne zagrożenie ograniczenia ruchu na tych trasach, a nawet likwidacji połączeń.

  • ~prawda 2011-03-14
    19:08:44

    0 0

    Strategia władz centralnych, realizowana poprzez PKP jest następujaca:
    - ograniczyć liczbę kursujacych pociagów / przykładem jest trasa Rybnik-Chałupki /,
    - utrzymać lub zmniejszyć / w praktyce poprzez opóźnienia w stosunku do planu/ prędkość jazdy,
    - obniżyć komfort jazdy / stukot kół i hałas / za przyczyną wyeksploatowanego taboru i torowisk,
    - niedostosowanie czasów odjazdów i przyjazdów do oczekiwań podróżnych,
    - nie troszczyć się o dogodne przesiadki,
    - utrzymywać lub podnosić ceny biletów, które są relatywnie wysokie w stosunku do siły nabywczej przeciętnego pasażera.
    Taka strategia musi skutkować zmniejszeniem ilości pasażerów, a co za tym idzie, jest argument do dalszego ograniczania liczby kursów , czy też likwidacji połaczeń.
    Dodać należy informację o zlikwidowaniu pociągu relacji Rybnik-Żory - Wisła, nawet w dni wekendowe, kiedy w momencie uruchomienia tej linii był nadkomplet pasażerów.

  • ~prawda 2011-03-14
    19:10:04

    0 0

    3.3 W tym stanie rzeczy, niezbędne jest podjęcie zdecydowanych działań na rzecz zwiększenia szybkości jazdy, komfortu podróżowania i zagwarantowania dogodniejszych połączeń.
    Z autopsji wiadomo,że skrócenie czasu jazdy do Katowic i zwiększenie liczby kursów , wydatnie przyczyniło się do wzrostu liczby pasażerów.
    3.4. W odniesieniu do przesiadek, nie można tolerować sytuacji, w której pociąg z Rybnika do Bohumina przyjeżdza kilka lub kilkanaście minut po odjazdach pociągów w kierunku : Żyliny,Pragi,Wiednia , Brna, Budapesztu, a na następne pociągi trzeba czekać rzędu dwóch godzin.
    3.4. Do naszych południowych sąsiadów w Unii Europejskiej udajemy się z szybkością w jakich podróżowali nasi dziadkowie to jest rzędu 30 km/ godzinę.

  • ~prawda 2011-03-14
    19:12:09

    0 0

    Pytanie KTO I GDZIE NAPISAŁ POWYZSZY TEKST ?!

  • ~semaforek 2011-03-16
    09:32:05

    0 0

    Zapewne napisał ten tekst ktoś kto zna temat :)

  • ~miastowy 2011-03-16
    21:17:52

    0 0

    http://www.rynek-kolejowy.pl/22602/Powrot_pociagow_PKP_Intercity_do_Rybnika_i_Wisly.htm
    http://www.rynek-kolejowy.pl/22601/Koleja_waskotorowa_z_Rybnika_nad_Zalew_i_do_Gliwic.htm
    takie tam..

  • ~miastowy 2011-03-16
    21:34:20

    0 0

    Jest nowa ustawa dotycząca transportu, która jednoznacznie określa sposób transportu zbiorowego w Polsce. Jeśli wszystkie jej zalecenia zostaną spełnione to będzie wreszcie porządek kosztem wolnego rynku w tej kwestii, który doprowadził do błazenady z busami, gdzie ludzie jeżdżą jak zwierzęta do ubojni. Zintegrowany transport to podstawa cywilizacyjnego postępu w tej materii. Uważam, że z własnego doświadczenia, że z kolejarzami nie ma co gadać (zwłaszcza tymi w biurach z CRI) tylko wziąść sprawy w swoje (samorządowe) ręce i porządnie zmodernizować linie (po części już są), zorganizować im odpowiednie utrzymanie, a także czysty i nieśmierdzący tabor. Myślę, że było by to możliwe, ale tylko pod warunkiem dogadania się wszystkich miast na trasie i złożenie odpowiednich wnisków do UE. Pieniądze tam są tylko trzeba umieć je wykorzystać, a jak się gada z tymi matołami z PKP PLK to ręce same opadają. Miasta dając swój wkład własny same mogłyby udźwignąć taką inwestycje. Jak dla mnie nawet nie kolej śląska , a kolej Śląsk południe byłaby dobrym pomysłem byle odczepić się od tego chorego organizmu. Jak dla mnei wzorem sa koleje Mazowieckie, gdzie może nie jest jeszcze super, ale są jakieś zalążki dobrze funkcjonującej koleji.

  • ~Arteks 2011-03-16
    22:39:14

    0 0

    @miastowy - pożyjemy zobaczymy, zgadzam się z tobą, że trzeba przestać trwonić czas na przeciągające się spory z kolejarzami z Przewozów Regionalnych i jak najszybciej stworzyć samorządowe Koleje Śląskie, a następnie wprowadzić do RPO linie kolejowe które się sypią i nie mają znaczenia towarowego (np. Żory-Pszczyna czy Chybie-Wisła). Matusiewicz jako marszałek jest niedoświadczony ale widać, że jako pierwszy marszałek chce coś w tym temacie zrobić. Jego poprzednicy te tematy przespali i zarąbali.

  • ~prawda 2011-03-16
    23:40:53

    0 0

    semaforek - tekst ,który napisałem pochodzi z programu wyborczego Rudolfa Kołodziejczyka , kandytata Ruchu Autonomii Śląska na Prezydenta M. Rybnik- Samorządność, Autonomia, Demokracja , zwalczanego na tym forum miedzy innymi za "starość" i przy pomocy cytatów , które do nie są Jego autorstwa . Dochodzisz jako jeden z nielicznych do Prawdy . Brawo !

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5368