zamknij

Wywiady

Kiczowaty Polaków gust

- Ocieplenie i pomalowanie bloków nie wyeliminuje braków funkcjonalnych, takich jak niewystarczająca ilość parkingów i generalnie brak przestrzeni życiowej. Rewolucję na takich osiedlach swego czasu robili Niemcy, ale stosowali rozwiązania w naszych realiach raczej nieosiągalne

 

- mówi architekt i urbanista Łukasz Pomykoł.

 

 

Red.: Zacznijmy od najnowszego zjawiska architektonicznego w Rybniku – budynku sądu okręgowego. Jak się panu podoba?

 

Łukasz Pomykoł: Wiem, że obiekt wzbudza wiele kontrowersji. Ja jednak, wbrew wielu negatywnym opiniom, uważam, że dobrze wpisał się w krajobraz tej części miasta.

 

Oddano obiekt do użytku i od razu pojawił się problem parkingów. Teraz widać, jak bardzo przydałby się grunt, na którym powstała „Biedronka”...

 

Rzeczywiście przy planowaniu inwestycji, jaką była budowa sądu, miasto nie zadbało o odpowiednią ilość miejsc parkingowych, a także o synchronizację obu tych zadań. Tak naprawdę, te parkingi, o których teraz mówią władze Rybnika, powinny być już gotowe lub zaraz niedługo po uruchomieniu sądu.

 

Czy rozwiązania w postaci parkingu za „Biedronką” oraz w miejscu myjni naprzeciwko ZUS-u rozwiążą problem parkowania w tej części miasta?

 

Nie jestem przekonany, bo parking obok myjni już istnieje, a likwidacja myjni zwiększy nieznacznie ilość miejsc parkingowych. Obawiam się, że są to tylko półśrodki, a problemy mógłby rozwiązać tylko duży, wielopoziomowy, np. podziemny parking.

 

Porozmawiajmy o architekturze naszego miasta. Proszę dokonać subiektywnej oceny budynków użyteczności publicznej i wymienić z jednej strony „perełki”, a z drugiej strony „potworki” w krajobrazie Rybnika.

 

Bezdyskusyjnie najładniejszym budynkiem jest siedziba Starostwa Powiatowego. Cenię walory architektoniczne Teatru Ziemi Rybnickiej i Państwowej Szkoły Muzycznej, choć każdy z nich ma inną stylistykę i powstał w innym czasie. Na przeciwnym biegunie stawiam „piramidalny” budynek przy Kotucza oraz budynek banku przy ul. 3 Maja w sąsiedztwie Hali Mięsnej – jak na tę część miasta ten obiekt jest za niski.

 

Co zrobić, aby takie obiekty jak choćby wspomniany pawilon przy Kotucza nie powstawały? Z kiczem nagminnie mamy do czynienia również w przypadku domów jednorodzinnych – mnożą się np. pseudo dworki szlacheckie nijak mające się do otoczenia. Życie pokazuje, że państwo i prawo nie może tego odpowiednio uregulować...

 

To prawda, przepisy tego problemu nie rozwiążą. Wydaje mi się, że potrzebna jest praca u podstaw i edukacja od najmłodszych lat. Kiczowaty gust Polaków mogłyby zmienić odpowiednie zajęcia z plastyki i kompozycji. Zapewniam, że jeśli u naszych dzieci wyrobimy poczucie estetyki, to jako dorosłe osoby nie będą chciały budować brzydkich domów.

 

A może winę za obecny stan rzeczy ponoszą architekci?

 

Chyba nie, bo działalność architektów opiera się na prawie popytu i podaży. Jeśli ktoś chce wybudować sobie dworek, to architekt ma mu odmówić wykonania projektu?

 

Skoro mówimy o tym co szpeci nasz krajobraz, niestety, nie sposób nie wspomnieć o największym osiedlu w Rybniku – Nowinach. Czy da się zrobić coś, aby mieszkańcy Nowin poczuli się lepiej w swoim miejscu zamieszkania?

 

Można założyć, że doraźnie, w niewielkim stopniu, oblicze tego osiedla zmieniłby remont elewacji. Ale ocieplenie i pomalowanie bloków nie wyeliminuje braków funkcjonalnych, takich jak niewystarczająca ilość parkingów i generalnie brak przestrzeni życiowej. Rewolucję na takich osiedlach swego czasu robili Niemcy, ale stosowali rozwiązania w naszych realiach raczej nieosiągalne. Otóż wysiedlano część ludności, skracano takie bloki na wysokość, przebijano mieszkania, aby powiększyć metraż lokali. Tym samym zniknął problem braku przestrzeni życiowej, czy miejsc parkingowych.

 

Dla wielu symbolem wielkomiejskości są duże wieżowce w centrum miasta. W Rybniku takich obiektów raczej się nie doczekamy?

 

Śmieszy mnie takie stawianie wyznaczników wielkomiejskości. Czy Frankfurt nad Odrą, gdzie powstał 24-piętrowy budynek Oderturm powoduje, że jest to ważne miasto na mapie Niemiec? Proszę spojrzeć na miasta włoskie, gdzie historyczne centra miast cechują się wybitnie niską zabudową. Rybnik historycznie cechuje się zabudową małomiasteczkową. W przeciwieństwie na przykład do Raciborza, gdzie po kamienicach widać, że kiedyś to było najważniejsze miasto w regionie. Myślę, że w Rybniku w najbliższych latach wieżowce nie powstaną, bo takie obiekty buduje się wtedy, gdy w centrum nie ma wystarczającej ilości gruntów lub jest on bardzo drogi. My mamy w centrum miasta jeszcze wiele niezagospodarowanej przestrzeni. Zresztą podobnie jest w wielu innych miastach w regionie.

 

Co powinno powstać na działce za Ryfamą?

 

Nasze gdybanie chyba nie ma tu nic do rzeczy, bo teren jest prywatny i wszystko zależy od woli inwestora. Sądzę, że najlepiej byłoby, gdyby zamiast hipermarketu powstała kolejna galeria handlowa. To daje szansę, że powstanie obiekt niebanalny z architektonicznego punktu widzenia.

 

Czy nie lepiej, aby powstał tam duży parking?

 

Bardzo wiele słyszy się głosów, że w centrum Rybnika brakuje parkingów – wspomnieliśmy o tym na początku rozmowy. Myślę jednak, że jeśli chodzi o samo ścisłe centrum miasta, to w tych rozważaniach zapominamy o jednej przesłance: ważniejszym problem są wąskie, zakorkowane drogi. Mówiłem już o małomiasteczkowej zabudowie centrum. Te drogi kiedyś były wytyczane na potrzeby przejazdu furmanek. Dziś przyrost liczby miejsc parkingowych korków nie rozładuje. Dlatego ja jestem zwolennikiem bardzo radykalnych rozwiązań, które wielu osobom się nie spodobają. Miasto musi zmierzać do ograniczenia ruchu drogowego w centrum miasta. W naszej naturze jest chęć dojechania samochodem na miejsce przeznaczenia niemal pod same drzwi. Ta mentalność wymaga zmiany i kiedyś nadejdzie moment, że będziemy musieli nauczyć się parkować samochody na obrzeżach miast i korzystać z komunikacji miejskiej.

 

W ramach działalności w Towarzystwie Urbanistów Polskich często gości pan w Rybniku kolegów z branży. Na jakie elementy architektoniczne lub urbanistyczne zwracają uwagę osoby z zewnątrz?

 

Chyba pana zaskoczę: z uznaniem patrzą na takie a nie inne usytuowanie w centrum Plazy i Focusa.

 

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiał Wacław Wrana

 

Łukasz Pomykoł – urodził się w 1982 roku w Żorach. Od urodzenia mieszka w Rybniku. Absolwent gospodarki przestrzennej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Architekt, urbanista, prowadzi własną firmę projektową. Członek zarządu katowickiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (53):
  • ~maczera 2011-02-25
    12:45:49

    0 0

    stanowcze :TAK! dla ograniczenia ruchu samochodowego w centrum i dla próby przyzwyczajenia ludzi do korzystania z transportu miejskiego. Nie będzie wówczas mowy o nieopłacalności tego transportu, no i autobusy nie będą stały w korkach między rzekami samochodów osobowych. Mniej frustracji, więcej ruchu (w końcu trzeba do autobusu wsiąść i wysiąść:) ) - same plusy!

  • [email protected] 2011-02-25
    14:15:10

    0 0

    Parking naprzeciwko ZUS'u o którym mowa jest planowany jako poziomowy (dwukondygnacyjny, rozważano i budowę trzy-kondygnacyjnego ale nie wiem czy ostateczna decyzja jest już podjęta). Powierzchnia parkingu zostanie podwojona o zabudowania ceglanej "manufaktury" stojące za myjnią- parking będzie zajmował teren od ulicy Reymonta do bloku przy ul. Jankowickiej (mniej więcej na wysokości bramy zajezdni PKS).
    Pod twierdzeniem, że Focus dobrze wpisał się w centrum miasta podpisuję się obiema rękami- dobrze nawiązuje do otoczenia, czego niestety moim zdaniem nie można powiedzieć o Plazie, która swoim wyglądem mogłaby być budynkiem przyległym do jakiegoś aquaparku...

  • ~qwerty 2011-02-25
    14:30:27

    0 0

    Dwudziestokilkuletni ledwo co absolwent uczelni traktowany jest tu jak wyrocznia. Dziwne. Ciekawe czy pan architekt zdaje sobie sprawe, ze z jednej strony chce zmniejszenia ruchu w centrum, a z drugiej podnieca go usytuowanie Plazy i Focusa, ktore korkuja miasto ze wzgledu na ruch jaki generuja. Troche ten pan ma problem z logicznym mysleniem. Niestety takie nieuki projektuja nam zycie. Galerie powinny powstac w bliskim sasiedztwie obwodnicy, zeby nie generowac ruchu w centrum. Do tego powinny byc wyposazone w odpowiednio duze parkingi, zeby nie bylo sutyacji, ze do Plazy ochroniarz nei wpuszcza samochodow, a na liczniku wolnych miejsc w Focusie wiecznie same zera. Latwo jest przyjechac z innego miasta na zaproszenie np. UM, dostac miejsce do zaparkowania, przejsc sie po miescie i powiedziec "ale ladnie".

  • ~mily pan 2011-02-25
    15:29:18

    0 0

    qwert czyzby juz PO nie popieralo mlodych zdolnych ludz hi hii.Mnie sie jego wizja podoba a szczegolnosci jesli jak mowi o Nowinach.

  • ~mily pan 2011-02-25
    15:48:41

    0 0

    qwerty czyzby juz PO niepopieralo mlodych zdolnych ludzi hi hi.Mnie sie jego wizja podoba jesli mowi o Nowinach.

  • ~qwerty 2011-02-25
    15:56:55

    0 0

    jesli chodzi o nowiny to nic nowego nie wymyslil. Natoimast kompletnie nielogiczne jest jego stwierdzenie, ze zamknijmy centrum dla samochodow w momencie gdy bardzo podoba mu sie usytuowanie galerii, ktore sa najwiekszym generatorem ruhcu w centrum (dwa parkingi na 500 miejsc, ktore de facto sa dwukrotnie za male, zeby byc w miare nie zapchane).

  • ~Arteks 2011-02-25
    16:03:04

    0 0

    @qwerty czyżby wyrocznią miał być wyrzucony z uczelni elektryk, który w dodatku zawsze narzeka, jest nudny jak film mongolski, ma kompleksy i jakieś pranoje? ;) To pytanie retoryczne. Nie musi na nie nikt odpowiadać, a szczególnie nudziarz qwerty. Zgadzam się z takimi ludźmi jak Pomykoł prawie w 95%! Nie ukrywam, że wolę wywiady z ludźmi mało znanymi, którzy mają ciekawe rzeczy do powiedzenia niż ludźmi bardzo znanymi, którzy powtarzają te same banały i slogany - np. politycy. Ja nie jestem urbanistą ale wiele podróżowałem w przeszłości, dużo czytam i generalnie mam nowoczesne podejście do życia. Stąd identyczne wnioski z tym urbanistą dotyczące - budowy parkingów na obrzeżach, wzmocnienia komunikacji publicznej, wpasowania się galerii handlowych w centrum jako bardzo ciekawych współczesnych obiektów architektonicznych, moje zdanie wobec sądu też jest neutralne, zgadzam się, że bank na 3 Maja i galeria kamienia to kicze. Do rewelacyjnych i niepowtarzalnych obiektów Rybnika dodałbym jeszcze: bazylikę, zamek, dworzec na Paruszowcu czy most zamysłowski. To nas wyróżnia. Czy z czymś się nie zgadzam? Tak. Z tym jak broni architektów bo wybaczcie ale niektóre powstające obiekty są naprawdę koszmarne i bezgustowne np. kamienica na skrzyć. Sobieskiego/Gliwicka. Nie zgadzam się z małomiasteczkowością Rybnika bo ten etap nasze miasto ma już za sobą. Jak np. wyglądał pl. Wolności 20 lat temu a jak wygląda teraz? CDN

  • ~Arteks 2011-02-25
    16:11:51

    0 0

    CD warto porównać śródmieście Żor, Wodzisławia czy Raciborza do Rybnika i procesy jakie w nich zachodzą. Pozwolę sobie zauważyć, że u sąsiadów też pięknieją ale nie zmieniają się tak drastycznie jak w Rybniku i nie są tak rozbudowywane. Nie mają też tak zwartej zabudowy (np. rynek raciborski). Zresztą wystarczy wejść np. na dach Focusa i popatrzeć na wszystkie strony a potem wejść na wieże kościelne w Żorach czy Wodzisławiu. Tak więc pod tym względem Pomykoł trochę przesadził. Ale poza tym szacunek! I podziwiam takich ludzi, że w młodym wieku potrafili już rozkręcić swoje firmy. Takie coś się chwali, a nie takich lalusi, które niczego nie potrafią, nic im się nie chce i jeszcze mają czelność na forach narzekać na swój los, władze miasta, władze państwa i wszystkich świętych, że nikt ich nie przyjmie do pracy, da do ręki banana i postawi w oknie ;P Brawa dla rozsądnych i kreatywnych młodych ludzi, w tym dla Pomykoła (swoją drogą ten gość mi przypomina tego aktora Colina Firtha ostatnio zagrał w Jak zostać królem).

  • ~qwerty 2011-02-25
    17:14:33

    0 0

    Arteks - widze ze taki jestes zprytny zbys, ze przerasta Cie logiczne myslenie. Myslisz, ze jakby centrum Rybnika bylo zamkniete dla ruchu samochodowego, to mialbys w nim Focusa i Plaze? Twoj brak logicznego myslenia poraza i jednoczesnie nieco tlumaczy dlaczego tak bardzo podobaja Ci sie poczynania Fudalego. Moze tylko takich bezmyslnych biora do zwiazkow zawodowych - latwo takimi manipulowac.

  • ~dominika40 2011-02-26
    09:17:33

    0 0

    Budynek sądu jest ładny o okazały. Można było pokusić się w planach o budowę parkingu podziemnego pod budynkiem Jakoś FOKUS i PLAZA umiały zadbać o budowę parkingu wkomponowanego w obiekt.Tylko u nas nikt nie myśl!!! A takie budynki z parkingami powstają wszędzie- choćby w Czechach- Mlada Boleslav- centrum Bandy. Połaczenie centrum handlowego, parkingu i dworca autobusowego.

  • ~PrzemoSz 2011-02-26
    11:46:45

    0 0

    Tak -- należy zmierzać do ograniczenia ruchu drogowego w centrum miasta i nauczyć ludzi korzystać z komunikacji miejskiej. To jedyna metoda na korki w mieście. Do drugiej -- zrównanie z ziemią wszystkiego i zbudowanie centrum od nowa, z szerokimi wielopasmowymi jezdniami i bezkolizyjnymi skrzyżowaniami oraz olbrzymimi parkingami -- jakoś nie mogę się przekonać. :-)
    Nie -- architekt, gdy mu ktoś składa zlecenie na pałac w stylu pierdółkowo-daszkowym powinien edukować, bo to ostatni moment, by przy okazywaniu swego portfolio nie rumienić się ze wstydu, a i klient -- świadom, że architektura to coś więcej niż tylko odpowiedni papier -- będzie mniej awanturujący się przy podpisywaniu faktury.
    Co do galerii w centrum miasta, to uważam, że generują raczej ruch, niż miejsca parkingowe.
    Arteks: Z jednym w Twojej wypowiedzi nie mogę się zgodzić. Dzisiejszy Plac Wolności jest pusty, betonowy, brak na nim zieleni, bardziej przypomina galerię kamienia z ul. Kotucza niż jakikolwiek inny obiekt w naszym mieście. Stary -- z trawnikami i drzewami, na których zimą "Miasto" wieszało kolorowe lampki -- był po prostu lepszy. I tak przy remoncie tego fragmentu miasta poprawiono schody (z potokiem i roślinnością są o niebo lepsze od poprzednich), ale przy okazji spartolono to co po nimi.

    Pozdrawiam
    Przemysław Szymik

  • ~Mr.P 2011-02-26
    14:44:03

    0 0

    tak zmusić ludzi do komunikacji miejskiej a u nas kolejne podwyżki,,,,

  • ~qwerty 2011-02-26
    16:51:18

    0 0

    zmusic ludzi do korzystania z komunikacji - kompletna bzdura. Ja sie nie dam zmusic. Zamiast budowac w centurm obiekty generujace ruch samochodowy wystarczy pomyslec i stawiac je w miejscach, gdzie ten ruch nie bedzie powodowal problemow. Ale Fudali bezmyslnie zgodzil sie na Focusa i Plaze w centrum a teraz placze, ze ma korki. Pasta do butow zmaiast mozgu i tyle w temacie. Focus i Plaza mogly byc w takim miejscu, w jakim postawiono Carrefoura. Z dobrym wyjazdem na obwodnice. To jedyny madrze polozony obiekt w dorobku Fudalego. Reszta to pchanie wszystkiego do centrum, ktorego nie da sie dobrze skomunikowac.

  • ~hindenburgstrasse 2011-02-26
    16:56:59

    0 0

    "Łukasz Pomykoł: Wiem, że obiekt wzbudza wiele kontrowersji. Ja jednak, wbrew wielu negatywnym opiniom, uważam, że dobrze wpisał się w krajobraz tej części miasta." Nieprawda. Jest brzydki, kiczowaty, przekombinowany, nieestetyczny, za wielki. Idziesz ulicą 3 Maja i horyzont zasłania ci gigantyczny budynek sądu, którego elewacja jest poprowadzona dziwnie w stosunku do jezdni (ani równolegle, ani prostopadle). W dodatku, przystanek i wjazd na parking sądu dalej wygląda na tymczasowy, a okolica zrobiła się nieprzyjazna i... zacieniowana!

    "Można założyć, że doraźnie, w niewielkim stopniu, oblicze tego osiedla zmieniłby remont elewacji. Ale ocieplenie i pomalowanie bloków nie wyeliminuje braków funkcjonalnych, takich jak niewystarczająca ilość parkingów i generalnie brak przestrzeni życiowej. "
    Szkoda, że nie wspomina, że remonty elewacji bloków są zwyczajnie brzydkie. Pomalowanie bloku w dyskotekowe kolory i wprowadzenie na elewację wzorków z Teletubisiów wcale nie poprawi jego estetyki, sprawi tylko, że jeszcze bardziej będzie rzucał się w oczy i przytłaczał okolicę. Bloki powinny być malowane na biało, kremowo bądź na jasnoszaro. Jeśli remont planuje porządny architekt można pokusić się o jakieś kontrastowe akcenty, ale jeśli kolor elewacji wybiera pani Danusia ze spółdzielni, lepiej nie ryzykować. Na ul. Wysokiej (chyba tak się nazywa) pomalowano ostatnio boczne ściany jednego z bloków w kolor przypominający ten z podkreślaczy do tekstu - jaskrawożółty. Okropne.

  • ~hindenburgstrasse 2011-02-26
    17:01:24

    0 0

    "To prawda, przepisy tego problemu nie rozwiążą. Wydaje mi się, że potrzebna jest praca u podstaw i edukacja od najmłodszych lat. Kiczowaty gust Polaków mogłyby zmienić odpowiednie zajęcia z plastyki i kompozycji. Zapewniam, że jeśli u naszych dzieci wyrobimy poczucie estetyki, to jako dorosłe osoby nie będą chciały budować brzydkich domów."

    Ależ oczywiście, że przepisy to rozwiążą! W Polsce jest możliwość wpływania na warunki zabudowy, na przykład na nachylenie i kolor dachów, kolor elewacji, maksymalną wielkość działki... Tylko nikomu nie chce się tego robić! W Niemczech nie można wybudować tak jak u nas domu w polu, a następnie oczekiwać, ze miasto doprowadzi do niego prąd, wodociąg, drogę i kanalizację. W Rybniku i okolicach jest dziwna moda na budowanie się jak najdalej od centrum i jak najdalej od najbliższego sąsiada. Dzielnice bezpośrednio graniczące z centrum powinny być zabudowane na wzór Rybnik-Północ, gęsta, ale jednorodzinna zabudowa, wszystkie działki podobnej wielkości, wszystkie domy w podobnym stylu.

  • ~hindenburgstrasse 2011-02-26
    17:04:38

    0 0

    "Miasto musi zmierzać do ograniczenia ruchu drogowego w centrum miasta. W naszej naturze jest chęć dojechania samochodem na miejsce przeznaczenia niemal pod same drzwi. Ta mentalność wymaga zmiany i kiedyś nadejdzie moment, że będziemy musieli nauczyć się parkować samochody na obrzeżach miast i korzystać z komunikacji miejskiej."
    Dokładnie! Do galerii handlowych można doprowadzić ruch, wszakże Focus leży na Placu Wolności, a Plaza zaraz przy Rondzie Wileńskim. Tyle tylko, że już taka ul. Marii Skłodowskiej-Curie powinna być zamknięta dla samochodów bądź też otwarta jedynie dla tych mieszkających w centrum. Dobrym pomysłem było rybnickie metro, miasto powinno wybudować centra przesiadkowe na obrzeżach (np. na terenach byłego marketu Plus przy rondzie Mikołowskim, przy obwodnicy koło ronda na Wodzisławskiej, koło Carrefoura - tam są wielkie, niewykorzystane przestrzenie) i od nich do centrum puszczać jedynie tych, którzy tam mieszkają. Ludzie dojeżdżający do pracy mogą iść pieszo lub rowerem (zdrowiej) lub autobusem (wygodniej).

  • ~auralfloat 2011-02-26
    19:32:08

    0 0

    O jaki budynek chodzi na ulicy Kotucza? Czy to może real, a może domus czy też ta "piękność" gdzie nagrobki sprzedają? Podoba mi się pomysł z Nowinami, tylko niech wysiedlają ludzi na innych zasadach niż w akcji Wisła etc. Zatrważająca jest jakkolwiek architektura Rybnika - coraz bardziej. Brak zwartej zabudowy uzupełniany jest niepasującymi do siebie wypryskami na zniszczonej twarzy miasta.

  • ~widmo 2011-02-26
    22:37:24

    0 0

    auralfloat - "piękność" gdzie nagrobki sprzedają, zapewne o ten budynek chodzi :-)

  • ~Szarik 2011-02-27
    00:59:40

    0 0

    brak tu opnii kogokolwiek z architektów ale słusznie niech zostanie nim pomykoł (choć nie jest to formalnie możliwe)

  • ~charlie 2011-02-27
    13:54:28

    0 0

    Weźcie przestańcie z tymi parkingami. Jeżeli komuś z Nowin nie chce się przejść do centrum (Zajmuje to w zależności od miejsca zamieszkania od 15- 30, 35 minut) normalnym spacerem, to nie wymagajmy, ze mieliby korzystać z parkingów typu Park&Ride, które miałby być ulokowane na obrzeżach centrum. Stawianie parkingów w samym centrum nie ma najmniejszego sensu bo w końcu po to je stawiamy aby ruch zmniejszyć a nie napędzać jeszcze więcej samochodów w ścisłe centrum. Tak więc parkingi powinny powstać, obok Domusu, na tzw. Glinioku, na Zamysłowie przy zjeździe z Obwiedniej za wiaduktem czy w ok. ul. Prostej tj. wzdłuż dróg tworzących pas centrum (DK 78, Obwidniej, DW 929, i DW 935, z wyłączeniem odcinka ulicy Wyzwolenia). To nie przejdzie z dwóch powodów, po pierwsze finansowych a po drugie ludzie to zgniłe lenie.

  • ~charlie 2011-02-27
    13:56:47

    0 0

    Co do budynku sądu. Tak jest on nieporozumieniem, które nigdy powstać nie powinno. Niby taka politechnika w Gliwicach dobra a Panie architektki takie kiepskie. Mam nadzieję, że coś takiego więcej się nie powtórzy. To miasto jak i inne na Śląsku to żart urbanistów, bez odpowiednich osób na stanowiskach takich jak choćby konserwatorzy zabytków. Wszystko bez ładu i składu. Zabudowa miast Śląskich jest chaotyczna i bez sensu (wyłączając z tego stare części miast, które to tworzyły bardziej zwartą i przemyślaną architekturę). Wyłączyć z tego można chyba jedynie Tychy, które jakoś dają radę. Co do Rybnika widać, że brak tutaj dobrego PZP, właściwie ono chyba "nie istnieje" bądź robiły go kompletne głąby. Na zabudowę prywatną nie mamy wpływu i mam nadzieję, że długo mieć nie będziemy i bynajmniej nie wynika to z tego, że jest ona ładna a wręcz przeciwnie, to temat na inną rozmowę. Najbardziej jednak w tym wszystkim dobijają mnie te pseudo osiedla mieszkaniowe, które są szpetne i właściwie jeżeli niektóre firmy budowlano architektoniczne widzą małą działkę, kupują ją i stawiają dupiate bloczki, patrz. blok przy Rudzkiej, wciśnięty w domki jednorodzinne byle jak, niszcząc całkowicie zabudowę jednorodzinną na Wawoku. Podobnie przy obwodnicy, też widać jak stoją sobie bez sensu dwa bloki. Poza tym osiedla szpetne jak noc. W momencie kiedy np. Kamień się marnuje i na miejscu ośrodka można postawić kapitalne i okazałe osiedle, a nie 3 domy na krzyż.

  • ~charlie 2011-02-27
    14:04:23

    0 0

    Teraz w Kamieniu będą, ale dinozaury. Poza tym weźmy taką Obwiednię. Stawiają kapitalny budynek Alan systems, ale obok stoi szpetna jak noc myjnia samoobsługowa w momencie kiedy przy zbiegu ulic Raciborskiej i Grunwaldzkiej będzie budowany (być może) ładny budynek, który mógłby się wpisać w "nowoczesne" otoczenie tamtego miejsca. Za to na przeciwko właściwie już stoi jakiś biały bunkier no i będzie budowany salon samochodowy. Tak nie powinno wyglądać zagospodarowanie jakiegoś terenu. Gdyby doszedł odnowiony budynek przy rondzie Chwałowickim mielibyśmy mały ciekawy i nowoczesny teren. No, ale nie będzie bo nie ma odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego. Właściwie tak można do rana wymieniać, ale to i tak nic nie zmieni. Wszystko bez ładu, składu i chęci

  • ~charlie 2011-02-27
    14:16:38

    0 0

    Aha i jeszcze jedno. Co do Placu Wolności. Mnie się on podoba. Faktycznie można by dodać tam jeszcze kilka drzewek i wcale nie byłoby to najdroższe, zważywszy, że będziemy mieli przecież robiony deptak na Sobieskiego i Powstańców a więc jakieś drzewka kupować będziemy, więc te kilka więcej można kupić i tam posadzić. Co mnie jednak przeraża. Otóż mamy jakiś Plac Wolności i ten malutki pasaż pomiędzy nim a rynkiem, czyli wydawałoby się, że mamy jakiś zamysł na dalszą przebudowę ciągów pieszych w centrum, ale skąd my nie mamy bo wymyśla się konkursy na deptak przy Sobieskiego i Powstańców, który ni w pięć, ni w dziesięć nie będzie pasować do tego, który już mamy. Ja jestem zwolennikiem konsekwencji i jeżeli już mamy jakiś tam zamysł to trzeba go kontynuować a nie zastanawiać się jak mają wyglądać kolejne ciągi piesze. No jak to jak? tak samo jak ten, który już w centrum istnieje. Za to będzie kolorowo, i znów bez ładu to centrum wyglądać będzie.

  • ~qwerty 2011-02-27
    16:15:17

    0 0

    Cos mi sie wydaje, ze w sprawie parkingow najglosniej wypowiadaja sie tu gowniarze, ktorzy nie posiadaja samochodow.

  • ~werkk 2011-02-28
    07:39:40

    0 0

    Uważam ze zamkniecie wjazdu do centrum samochodom jest niewykonalne. po pierwsze zauważcie ze tam mieszkają ludzie którzy maja samochody wiec im tez zabronić dojazd do domu? po drugie w marketach są parkingi wiec jakoś trzeba do nich dojechać. Rozwiązaniem problemu są 4 pasowe obwodnice, dopóki tego się nie zrobi nic się nie zmieni i nikt nic mądrego nie wymyśli.

  • ~Jan R. 2011-02-28
    18:27:23

    0 0

    Zauważcie drodzy forumowicze, że ten młody człowiek pomimo młodego wieku wcale głupio nie gada. Widać, że urbanistyka i architektura to jego pasja. Ponadto mieszka w Rybniku od zawsze i widać, że zależy mu na naszym grodzie tak jak nam. Jeszcze jedna istotna rzecz, otóż wyczuwam siódmym zmysłem, że on i jemu podobni zastępują starą gwardię komformistycznych urbanistów, którzy wiedzą wszystko najlepiej a jak przychodzi zlecenie na zamówienie dworu to dają d... za garść srebrników.

  • ~qwerty 2011-02-28
    19:34:18

    0 0

    Jan: uwazasz, ze mowienie o ograniczaniu ruchu w centrum i jednoczesne gloryfikowanie umiejscowienia galerii w centrum to logiczne i madre mowienie? Przeciez to galerie w tej chwili tworza najwiekszy ruch samochodowy. Ten chlopiec po prostu nie do konca przemyslal to co powiedzial. NA dodatek WSPÓLNIK S.C. PRO-FORMA ŁUKASZ POMYKOŁ wpisana do RDG w listopadzie 2010 nie ma nawet swojej strony internetowej. Tak wiec troche wiecej krytycyzmu w ocenianiu opisow typu "prowadzi wlasna firme projektowa" i w uznawaniu 29-letniego czlowieka za autorytet. Dodatkowo rybnicka pracownia urbanistyczna, z ktora w jakis sposob ten pan jest zwiazany jest potencjalnym uslogodawca dla UM, wiec nie moze sobie pozwolic na krytyke posuniec ;) Jak wiadomo wszyscy krytykujacy Fudalego maja w Rybniku przesr....e ;) (patrz Marek Jedroska).

  • ~Arteks 2011-02-28
    19:59:16

    0 0

    @qwerty - ty naprawdę postępujesz dosłownie tak jak Kaczyński i jego świta - wszędzie widzisz spiski i fobie i jesteś tak samo śmieszny i wiarygodny jak on! Twierdzisz, że Pomykoł nie może sobie pozwolić na krytykę, a przecież conajmniej kilka razy w jego tekście znajduje się konretna krytyka wobec władz miejskich. Czytałeś ten tekst uważnie? Nie potrafisz rozgryźć tego co Pomykoł powiedział w kwestii parkingów w centrum i galerii to spróbuję to przełożyć na język dziecka... Otóż galerie w centrum pełnią rolę miastotwórczą bo przyciągają ludzi do centrum i to nie tylko w celach handlowych czy usługowych ale również rozrywkowych i gastronomicznych a to jest nie do przecenienia nawet jeśli z tym się częściowo wiąże także dodatkowy ruch samochodowy. Część przyjeżdża do centrum autem, część autobusami, część pieszo czy nawet koleją. Równie duży ruch tworzy np. Urząd Skarbowy, sąd, szkoły średnie i wyższe - a jednak nikt o zdrowych zmysłach nie chciałby je przenieść poza centrum. Czymże wtedy byłoby centrum miasta? Ale zauważ, że kompletnym idiotyzmem byłoby tworzenie w centrum SAMYCH PARKINGÓW tak jak proponowali to dyletanci Jędrośka i Krząkała. Tworzenie na pustych placach parkingów jest kompletnym zaprzeczeniem tego co dzieje się w bardziej rozwiniętych i bardziej zmotoryzowanych państwach zachodnich! Parkingi zawsze mają być dodatkiem tak jak np. w naszych galeriach a nie inwestycją samą w sobie chyba że są małe i wciśnięte do jakichś instytucji czy schowane pod ziemią.

  • ~dworak 2011-02-28
    21:14:24

    0 0

    To rzeczywiście zabawne, że w tym artykule za autorytet uznaje się takiego młodego kolesia. Ile on lat jest architektem? Ma w ogóle uprawnienia architekta? Dla mnie to śmieszne.

  • ~hindenburgstrasse 2011-02-28
    21:32:08

    0 0

    @qwerty - co to za pomysł z tym, że to galerie handlowe napędzają najwięcej ruchu w centrum? Najwięcej ruchu w centrum Rybnika napędzają pracujący w tym mieście. Popatrz na te stare parkingi płatne (które swoją drogą są obrazem nędzy i rozpaczy), jakie są zapełnione. Przejedź się jakąkolwiek ulicą między 7:00 a 8:00 - Focus i Plaza są jeszcze zamknięte, a to wtedy są największe korki (np. na Kościuszki szybciej idziesz, niż jedziesz), bo ludzie jadą do pracy. W drugą stronę też to działa - o 15 wszystkie drogi w drugim kierunku są zapchane do granic możliwości.

    @charlie01 - naturalnie, ktoś z Nowin powinien jeździć na rowerze bądź chodzić pieszo do centrum. Park&Ride to raczej opcja dla mieszkańców Boguszowic, Ochojca, powiatu rybnickiego czy wodzisławskiego. Jeśli zaś chodzi o ten nowy blok na Rudzkiej - mam identyczne zdanie. Cały teren Wawoku powinien być miejscem rozwoju budownictwa jednorodzinnego, zamiast rozmytych po Zamysłowach i innych Radziejowach domków ludzie powinni się wprowadzać właśnie tam, w bliską centrum, a już sielską okolicę.

    @werkk - czteropasmowe obwodnice niczego nie załatwią. Takie rzeczy przerabiały już miasta zachodnioeuropejskie, a z bliskich nam - Katowice. Najpierw czteropasmowe, potem dwunastopasmowe, potem urban decay... teraz wracają do takich dróg, na jakie my narzekamy w Rybniku. Z resztą - po co budować te obwodnice? Korki są w centrum, bo ludzie jadą do centrum. To nie są korki z powodu tranzytu, tylko lenistwa mieszkańców przedmieści.

  • ~qwerty 2011-02-28
    22:05:02

    0 0

    Nie no - galerie w centrum z ogromnymi kinami i duza iloscia sklepow w ogole nie generuja ruchu. Przeciez ich parkingi (lacznie 500+ miejsc) sa zawsze puste. Nikt tam w ogole nie parkuje, wszyscy przychodza tam na piechote. W niedziele ludzie zapychaja parking obok targu i obok UM, bo przyjezdzaja do Rybnika pospacerowac po rynku a nie do galerii do kina.

  • ~ 2011-03-01
    08:06:54

    0 0

    mam pytanie do redakcji, jakie kryterium jest przy doborze osób przepytywanych w rybnik.com.pl ? Przecież jest gro osób, które od lat pracują jako architekci, znają Rybnik jak własną kieszeń.
    Parkingi w Rybniku? widzę takie problemy - w Plazie się korkuje już na drodze, ogon ciągnie się do ronda, głównie rejestracje SWD, SRB, SJZ... WNIOSEK taki - RYBNIK jest liderem w naszym subregionie, a kolejne inwestycje powinny być na obrzeżach miasta. Przykład - Żory. Wybierzcie się do Auchach czy Decathlona w weekend. Mnóstwo tam rejestracji z całego okręgu (... i mnóstwo SR). Focus Mall - ruch nie jest blokowany, pomimo permanentnych zer na parkingowym liczniku. Problemem są miejskie parkingi - każą nam płacić za coś, co można jedynie nazwać poligonem lub polem minowym. Chciałbym wiedzieć, ile naszych pieniędzy, wpłacanych przy wjeździe na parkingu UM są przeznaczane na ich naprawę? Myślę, że już po 7 dniach zdzierania z kierowców pieniędzy można wysypać chociażby łupek z hałdy.

  • ~qwerty 2011-03-01
    08:32:30

    0 0

    Wielu kierowcow chcaych pojechac do Plazy rezugnuje z parkowania tam jak widzi kolejke do parkingu. To samo w Focusie. Ale nie znaczy to, ze ci ludzie jada do domu. Kraza po miescie w poszukiwaniu miejsc parkingowych generujac korki. Co do parkingow: Rybnik rocznie ma 1,5mln wplywow z oplaty parkingowej. Czyli mniej wiecej milion z dwoch dziurawych parkingow. Gdyby je wyremontowac, dobrze zorganizowac (parkowanie pod katem, jednokierukowe ciagi dojazdu/wyjazdu z miejsc parkingowych), to liczba miejsc spokojnie wzroslaby o 20-30%, zwiekszone przychody w 2-3 lata splacilyby koszt remontu.Ale Fudali to zlewa. Ludzie moga parkowac jak swinie - co go to obchodzi, tluszcza i tak dalej bedzie na niego glosowac.

  • ~Porta 2011-03-01
    16:15:55

    0 0

    Osoby, które tu narzekają na tzw. galerie handlowe w centrum miasta, widać że widziały zbyt wiele świata i nie niezbyt wiele mają wspólnego z mieszczaństwem. Większość dzielnic Rybnika to praktycznie wsie i mieszkańcy zyjący tam sobie w spokoju, chcieliby raz w tygodniu dojechac na zakupy i ewentualnie do urzędów bez korków. Obecnie Rybnik jest zakorkowany, ale z drugiej strony to miasto żyje. Trzeba chyba jeszcze 1-2 pokoleń, by w tym kraju ludzie zaczęli rozumieć otaczającą ich rzeczywistość. btw: Park and ride ma sens, gdy autobusy jeżdżą w miarę często. W godzinach szczytu co kilka minut. W centrum potrzeba by zamkniętej strefy dla autobusów, taksówek, mieszkańców za darmo i innych ale za opłatą np 10zł/dzień, gdzie wjazd byłby obsługiwany przez kamery i sprawny system, co takiego: http://en.wikipedia.org/wiki/London_congestion_charge

  • ~qwerty 2011-03-01
    17:47:08

    0 0

    Porta: osoby podniecajace sie galeriami w centrum chyba byly tylko w koziej wolce i nie wiedza, ze zwykle w cywilizowanych krajach (zachodnia Europa, USA) takie miejsca sa doskonale skomunikowane. Nawet jezeli sa w Centrum, to maja bardzo przepustowy dojazd. Te osoby prosilbym o podanie jakiegokolwiek zachodniego imasta, w ktorym w tak ciasnym centrum zbudowano galerie generujace 1000-samochodowy ruch w jednym momencie.

  • ~Arteks 2011-03-01
    20:44:10

    0 0

    @qwerty - w Niemczech Wschodnich dużą galerię w centrum znajdziesz w każdym mieście powyżej 50 tys. mieszkańców zbudowaną w ostatnich 15 latach obojętnie czy to Gorlitz, Jena, Erfurt czy Frankfurt nad Odrą. W zachodnich Niemczech niektóre starsze domy handlowe są przebudowywane w galerie, bardzo często dworce kolejowe przebudowywuje się na gigantyczne galerie przesiadkowo-handlowe. Oczywiście wszędzie tworzy się naziemne lub podziemne parkingi, wszystko jest też powiązane komunikacją publiczną. Byłem, widziałem na własne oczy. Ty to chyba piszesz qwerty z nudów bo to się w głowie nie mieści, żeby komuś normalnemu chciało się pisać jedne i te same bzdety. Jeśli nie galerie w centrum to co? Dlaczego najznamienitsze polskie miasta tworzą galerie w samych sercach miast? Możemy być dumni, że Rybnik poszedł w tym kierunku i naprawdę poza niewielką ilością zacofańców wszyscy są z tego zadowoleni, a urbaniści to pochwalają. Zresztą Rybnik może się pochwalić nie tylko Plaza i Focusem bo ożywił dwa szpitale, które pełniły zgoła odmienną funkcję. Niedawno oddany do użytku sąd to kolejny przykład zamiany skwerku z szpetną ceglaną stodołą i meliniarnią w publiczny gmach. A pamiętacie dawny budynek pogotowia przekształcony w jakąś szkołę? To są wszystko przykłady jak można w skuteczny sposób korzystnie zmieniać Śródmieście i powodować jego ożywienie. Qwerty z uporem maniaka uważa, że handel powinno się wyrzucić poza centrum. Ale wtedy mielibyśmy kompletnie wymarłe centrum miasta...

  • ~black_angel 2011-03-01
    21:59:57

    0 0

    Moim zdaniem Rybnik nie jest zbyt dobrze zorganizowanym miastem. Rzeczywiście Plaza i Focus usytuowane są w centrum co powoduje spory ruch i to jest GŁÓWNY problem. Odkąd powstały oba centra handlowe, to wzmożony został ruch samochodów, ale cóż się dziwić?! Są tam jedyne darmowe miejsca parkingowe i człowiek woli krążyć kilka razy z myślą "a może ktoś zwolni miejsce" niż jechać na płatny DZIURAWY parking i zapłacić za niego! Nie narzekajcie na brak miejsc parkingowych bo wokół centrum dość trochę ich jest (wszystkie płatne). Nie przyrównujcie Rybnika do ZAGRANICY bo to nie jest duże miasto, które można sobie tak swobodnie zagospodarować. A budynek sądu śmiało mógł mieć podziemny parking. Zresztą osobiście uważam, że żółty (stary) budynek sądu był odpowiednio dużym miejscem, mało tego, nie dawno był remontowany!

  • ~qwerty 2011-03-01
    22:05:15

    0 0

    Arteks - jak zwykle manipulujesz i klamiesz. A czy te galerie w tych centrach miast maja JEDNA uliczke wjazd/wyjazd, czy szerokie przepustowe ulice/skrzyzowania? Pieprzysz jak zwykle od rzeczy. Galerie w Rybniku to najbarizdej gowniany pomysl idiotow z UM. Powoduja problem, a takie wiesniaki jak Ty sie podniecaja. Wystarczy Wam pokazac pare swiatelek i szklanych szyb i jusza szczacie z radosci. Wioska i brak krytycznego myslenia. Zapyzialy postsovieticus ;)

  • ~ 2011-03-02
    00:58:02

    0 0

    "Ta mentalność wymaga zmiany i kiedyś nadejdzie moment, że będziemy musieli nauczyć się parkować samochody na obrzeżach miast i korzystać z komunikacji miejskiej" - 100% racji. Nic dodać nic ująć. Nareszcie ekspert, który trzeźwo patrzy na problemy miasta.

  • ~ 2011-03-02
    00:59:17

    0 0

    "Myslisz, ze jakby centrum Rybnika bylo zamkniete dla ruchu samochodowego, to mialbys w nim Focusa i Plaze". Ja tak myślę.

  • ~grzesnick 2011-03-02
    08:59:14

    0 0

    czytam komentarze i oczom nie wierzę. Po pierwsze - w 100% zgadzam sie z charlie'm. Po drugie - qwerty - sukcesy architektoniczne to mają tacy rybniczanie jak Jojko - niewiele starsi od pana Łukasza, a młodsi ode mnie. Kult wjeżdżania autem nawet do sracza budzi moja odrazę. po trzecie -galerie maja więcej zwolenników, także wśrod urbanistów. Problem w tym, że za równoczesnie nie ruszyły żadne dizlania w sprawie parkingów, aktywizowania śródmieścia itd A na konierc - panie Łukaszu tylko jedna uwaga. Te sąd jest po prostu ohydny, a ze starostwem to komponuje się jak pięśc z okiem. wielka kupa niewiadomo czego z czerownymi ramkami. Nowe nie znaczy śliczne!

  • ~auralfloat 2011-03-02
    09:40:50

    0 0

    Dzięki Adamowi mamy nadal 2 parkingi o nawierzchni drogi polnej w Suwalskiem, 2 galerie generujące ogromny ruch w centrum (podczas gdy cywilizowane miasta mające galerie ograniczają ruch w centrum), plany, plany, plany... Z Fudalim jest jak z PO, choć to dwie opcje.

  • ~Arteks 2011-03-02
    10:05:26

    0 0

    @qwerty - osoba która zwiedziła pół Europy nie przekona zakompleksionego zjadacza hamburgerów i czipsów z kompleksami oceniającego świat zza monitora komputera... Natomiast jeśli chodzi o wąskie drogi do galerii to identyczne jak w Rybniku są dojazdy do Forum, Agory, Plazy Sosnowiec i bardzo wąskie będą do Galerii Neinvera która buduję ją na placu przed dworcem w Katowicach. Co ciekawe z braku jakichś konkretnych zarzutów tworzysz zarzuty irracjonalne. Ludzie twojego pokroju i twoi znajomi z rybnickiej PO zrobiliby z Rybnika prawdziwą wioskę, całe szczęście, że większość nie chce memrałów u władzy...

  • ~grzesnick 2011-03-02
    11:04:14

    0 0

    Arteks - protestuję. Ja nie wiem kim jest qwerty, mam swoje podejrzenia, ale.. Uwierz mi, że ta grupa ludzi z PO która ja znam nie podziela claości jego poglądów, wystarczyło przeczytać ostatni program wyborczy. Jak wszędzie są ludzie którzy mają różne wizje. to dobre i normalne. ATy Arteksie tu po prostu uprawiasz prywatę w ten sposób.

  • ~qwerty 2011-03-02
    12:43:50

    0 0

    tak Arteks - przyklady z Sosnowca czy Katowic to rzeczywiscie PRZYKLADY Z ZACHODNIEJ EUROPY. Piszesz o Europie a podajesz przyklady tak samo spartaczonych lokalizacji, ja te rybnickie. Tylko jakos przykladu z zachodniej Europy nie podajesz.

  • ~Jaro 2011-03-02
    15:41:47

    0 0

    -qwerty- zaczynasz się już robić nudny z tym opluwaniem galerii w Rybniku. Podam ci najbardziej chyba dobitny przykład galerii handlowej zlokalizowanej w centrum dużego miasta, bez krzty miejsca parkingowego: Harrods w Londynie. Zamilknij w końcu w sprawie rybnickich galerii, bo podawane są one w wielu opracowaniach urbanistycznych za wzór do naśladowania, jak chociażby w opracowaniu dr inż. arch. Beaty Kuc-Słuszniak. Gdybyś zaglądał czasem do fachowej literatury typu Czasopismo Techniczne nie wypisywałbyś większości tych głupot, którymi faszerujesz tą stronę. Mam do ciebie kolejny apel - dokształć się na dany temat jeżeli chcesz zabierać głos w jakiejś sprawie. Póki co po twoich wypocinach odnoszę wrażenie, że twój poziom wiedzy i poczucia rzeczywistości jest na poziomie 12 letniej emo nastolatki z kompleksami.

  • ~hindenburgstrasse 2011-03-02
    16:14:57

    0 0

    @qwerty - przykłady z Zachodu: Marler Stern w Marl (NRW, Niemcy), domy handlowe Karstadt obecne w każdym mieście Niemiec, a stojące zazwyczaj przy rynku, paryskie pawilony, galeria handlowa w Mediolanie (ona chyba nie ma nazwy, ale każdy odwiedzający to miasto ją odwiedza), przykryte dachem ulice w Toronto czy Sydney, Harrod's w Londynie, Macy's w Nowym Jorku... Mówisz - wyprowadzić galerie handlowe na obrzeża miasta. A ja mówię - przejdź się ulicą Sobieskiego, która nie stoi na osi Plaza-Focus i jest już praktycznie martwa. Tak wyglądałoby całe centrum, gdyby centra handlowe ulokować na obrzeżach. Twoje majaczenie o galeriach handlowych jest naprawdę nudne, nie dali ci tam pracy czy jak? A jeśli chodzi o korki - polecam dać samemu dobry przykład i zamiast wozić dupsko w aucie, przejechać się autobusem lub rowerem albo przejść pieszo. W Kopenhadze już 35% mieszkańców dojeżdża do pracy rowerem, ok. 15% autobusem lub metrem, 10% pieszo, a reszta samochodami. W Rybniku do pracy 90% mieszkańców dojeżdża samochodami, a 10% autobusami. W Berlinie na 1000 mieszkańców przypada 330 samochodów, w Rybniku - 516.

  • ~hindenburgstrasse 2011-03-02
    16:23:47

    0 0

    @qwerty - i kontynuując. W Katowicach jest wielkie centrum handlowe Silesia City Center oraz nieco mniejsze CH 3 Stawy oraz CH Dąbrówka na obrzeżach miasta, pierwsze przy DTŚ (bezkolizyjna, w okolicach SCC ma 12 pasów), drugie przy A4 (też bezkolizyjna, w okolicach wyjazdu z 3 Stawów ma 10 pasów), trzecie przy S86 na Sosnowiec, która ma tam jakieś 8-10 pasów. Efekt? Katowice są martwe, do bólu martwe. Wejdź na forum stowarzyszenia Moje Miasto czy na skyscrapercity.com, katowiczanie podają tam Rybnik jako przykład tego, jak powinno się lokalizować centra handlowe. Co więcej, katowickie centrum wcale nie przestało się korkować od braku galerii handlowych w nim, podobnie te wielopasmowe drogi - też się korkują. http://img.interia.pl/wiadomosci/nimg/n/f/Korki_znikna_ale_wrzesnia_3557136.jpg - tak wygląda wyjazd z CH 3 Stawy w godzinach szczytu (akurat przed przebudową węzła murckowska, dzisiaj jest lepiej)

  • ~qwerty 2011-03-02
    21:24:19

    0 0

    za to rybnickie centrum jest zywe. Od korkow. Spytaj tych,co tam mieszkaja, czy milo im wdychac smog nawet w niedziele, gdy jest ladna pogoda i do centrum zjezdza sie ponad 1000 samochodow. trzeba byc naprawde ograniczonym, zeby tego nie rozumiec.

  • ~Jaro 2011-03-02
    21:51:48

    0 0

    -qwerty- skończ się ośmieszać już. Twoje komentarze są żałosne niczym przemówienia Krząkały w debatach. Jesteś już tak bardzo zakręcony, że chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego co to w ogóle jest smog. A 1000 samochodów dla przepustowości centrum naszego miasta to igła w stogu siana. Zacznij myśleć człowieku. Trzeba być bardzo ograniczonym, żeby wypisywać w kółko takie głupoty jakie ty wypisujesz z uporem maniaka.

  • ~Szarik 2011-03-03
    00:15:31

    0 0

    Polecam komentarze na" bryla.pl - architektoniczna rewolucja w Rybniku" http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85301,9118084,Architektoniczna_rewolucja_w_Rybniku,,ga.html
    co do jojko nie jest z rybnika a chwilkę w nim pracował...i bardzo dobrze. Oby częściej wybitni architekci budowali w tym mieście może wtedy takie dyskusje nabiorą głębszego sensu a miasto wyglądało będzie dostanio (nowocześnie). Sąd jest architektonicznie straszny i najpewniej będzie jeszcze długie lata a Starostwo to lepsza liga mądrych czasów. PS Monitoring medialny UM Rybnika działa sprawnie ale chyba kompletnie nie o to nam
    wszystkim chodzi :-))))))))))))

  • ~qwerty 2011-03-03
    11:02:35

    0 0

    jaro: 1000 samochodow to nic? Oba rybnickie blotniste parkingi pomieszcza mniej wiecej taka ilsoc samochodow. Zwiekszenie ruchu dwukrotnie nazywasz "igla w stogu siana"? kompromitujesz sie ta BSRowska propaganda.

  • ~hindenburgstrasse 2011-03-03
    22:13:48

    0 0

    @qwerty - dlaczego nie dziwi mnie, że nie wiesz, co to smog? Tak poza tym, gdyby ich sąsiedzi nie wyprowadzili się kilka lat temu na kompletne zadupia, dzisiaj nie wdychaliby spalin. A tak szczerze mówiąc, ruch w Rybniku wcale nie jest taki zły. Narzekacie na korki, podczas gdy większość z nich to jedynie kolejki do świateł. Przy okazji dyskusji o rzekomej większości samochodów w centrum spowodowanej przez galerie handlowe, mam do ciebie dwa pytania: 1. Wytłumacz mi, dlaczego o 7:50 w dzień roboczy nowa droga do centrum koło Powstańców jest zawalona samochodami aż za Ryfamę, dlaczego Kościuszki stoi aż do poradni psychologicznej z jednej, a do Mechanika z drugiej strony? Focusa i Plazę otwierają dopiero o 9, taka podpowiedź. 2. Jaki ty masz pomysł na centrum miasta? Zamknąć wszystkie sklepy, w końcu sklepy na mieście nie różnią się niczym od sklepów w galerii - poza tym, że te na mieście zawalają ulicę, a te w galerii mają parking piętrowy. Bo wnioskując z twojego toku myślenia, w centrum powinniśmy zaorać drogi na rzecz pól uprawnych...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5451