zamknij

Biznes

Opozycja chce przywrócenia niedziel handlowych. W Rybniku zdania są podzielone

2023-10-24, Autor: 

Opozycja, która będzie tworzyła rząd większościowy, planuje przywrócenie handlu w niedzielę. W zamian za pracę tego dnia pracownicy otrzymaliby wyższe pensje. Co na to rybniccy sprzedawcy? Okazuje się, że wielu nie podziela tego pomysłu.

Reklama

Jednym z pierwszych działań podjętych przez nowy rząd może być zniesienie zakazu handlu w niedziele. Opozycja chce przywrócenia pracy w sektorze handlu w dwie niedziele miesięcznie, a pracownicy mieliby otrzymać podwojone wynagrodzenie za pracę w dniu świątecznym, czyli w niedzielę.

Nowy rząd planuje zniesienie zakazu handlu w niedziele

Koalicja Obywatelska w liście przygotowanych "100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów" ujęła zapis o zniesieniu dotychczasowego zakazu handlu w niedziele. Koalicjant, Trzecia Droga mówi o dwóch handlowych niedzielach w miesiącu w zamian za wyższe wynagrodzenie pracownika.

- Zniesiemy absurdalny zakaz handlu w niedziele. Wprowadzimy dwie niedziele handlowe w miesiącu. To nasza gwarancja. Nie może być tak, że dziś cztery tysiące małych sklepów są zamknięte przez ten zakaz – mówił podczas kampanii wyborczej Szymon Hołownia.

Związki pracownicze przeciwne

Przewodniczący jednego ze związków zawodowych, w rozmowie z Money.pl podkreślił, że najważniejsze powinno być zdanie samych pracowników.

- Partie, które to zapowiadały, miały na ustach prawa kobiet, a ta ewentualna ustawa obróci się przeciwko nim, bo to one stanowią 75 proc. zatrudnionych w tym sektorze. Jest to ukłon w stronę sieci międzynarodowych, które to cały czas domagają się handlu w niedziele, mimo że w krajach, z których pochodzą, nie handlują w niedziele — mówi Alfred Bujara, przewodniczącym Sekretariatu Krajowego Handlu, Banków i Ubezpieczeń NSZZ "Solidarność".

Co na to rybniccy sklepikarze?

Zdania wśród rybnickich sprzedawców są bardzo podzielone. Pracownicy międzynarodowych sieci sklepowych nie chcą oficjalnie się wypowiadać, bo jak mówią "jak centrala narzuci pracę w niedzielę, to nie będziemy mieli wyjścia". Większość z nich jednak jest przeciwna pracy zniesieniu obecnego zakazu.

Zdecydowanie przeciwko otwieraniu sklepów w niedzielę są właściciele małych lokali znajdujących się przy rybnickim deptaku.

- Jestem właścicielką tego butiku i nie otwierałabym swojego sklepu w niedziele. Uważam, że praca sześć dni w tygodniu jest wystarczająca i nie wiem, co musiałoby się stać, abym się otwierała w niedziele. Trzeba zachować balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym — mówi stanowczo Jadwiga, właścicielka butiku odzieżowego dla kobiet.

- Nawet teraz w niedziele handlowe nie otwieram swojego sklepu. Nie mam nic przeciwko temu, aby inni się otwierali. Jeżeli uważają, że to się im kalkuluje, to nie mam z tym problemu — dodaje.

Zdecydowany sprzeciw wyraziły także dwie ekspedientki pracujące w sklepie z odzieżą dla dzieci. Jednym głosem mówią, że nie wyobrażają sobie pracy siedem dni w tygodniu.

- Zdecydowanie jesteśmy przeciwne temu pomysłowi. U nas się te niedziele nie sprawdzają. Nawet te handlowe, które są przed świętami, nie przekładają się na satysfakcjonujący utarg. Poza tym w niedzielę chcemy być w domu z rodziną — mówią.

Wyjątki od zakazu handlu w niedziele obowiązują kilka rodzajów działalności. Czy właściciele sklepów w Rybniku korzystają z tego przywileju? Zakaz handlu w niedziele obecnie nie obowiązuje m.in.:

  • na stacjach paliw;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu kwiatami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu pamiątkami lub dewocjonaliami;
  • w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu prasą, - biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych;
  • w placówkach pocztowych, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych;
  • w placówkach handlowych w zakładach prowadzących działalność w zakresie kultury, sportu, oświaty, turystyki i wypoczynku;
  • w przypadku handlu towarami z automatów;
  • nie dotyczy restauracji, punktów kawiarniano-cukierniczych.

Właścicielka sklepu spożywczo-cukierniczego, który od lat mieści się w tym samym miejscu rybnickiego deptaka, mówi jasno — otwieram, ale pracownicy nie pracują. Jej sklep w świetle obecnych przepisów ma prawo handlować w niedziele i z tego przywileju właścicielka korzysta.

- Ja w niedziele sama stoję za ladą. U mnie nie potrzeba, aby w niedziele mieć personel, ponieważ ruch jest nieduży. Uważam, że nie ma o czym rozmawiać, bo moim zdaniem zmiana ustawy nie wejdzie w życie. Pracownicy się sprzeciwią — mówi właścicielka od lat działająca w tektorze spożywczo-cukierniczym.

Inną branżą, której nie obowiązuje obecny zakaz handlu, są kwiaciarnie. Jedna z rybnickich kwiaciarni nie korzysta jednak z tego prawa i na pewno korzystała nie będzie, więc zmianą ewentualnych przepisów, właścicielka głowy sobie nie zaprząta.

- My nie otwieramy się w niedziele, bo to jest nieopłacalne. Jedyne niedziele, kiedy mamy otwarte i to też nie zawsze, to niedziela przed świętami, czy tak jak teraz przed Wszystkimi Świętymi. Inne niedziele handlowe u nas się nie sprawdzają — mówi stanowczo florystka z centrum Rybnika.

Skorzystają studenci

Pozytywne aspekty pracującej niedzieli za wyższą stawkę dostrzegła Marta, studentka pracująca w jednym z butików na terenie galerii handlowej.

- Jestem studentką i dorabiam sobie, pracując na zlecenie, więc jeżeli mogłabym w niedzielę zarobić dwa razy więcej, to czemu nie. U mnie jednak nie wiązałoby się to z tym, że miałabym siedmiodniowy tydzień pracy, bo pracuję dorywczo. Miałabym większą kasę — mówi z uśmiechem.

Co sądzisz o zniesieniu handlu w niedziele? Jesteś za czy przeciw?

Oceń publikację: + 1 + 109 - 1 - 313

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~Arteks 2023-10-24
    17:19:09

    60 79

    Wielu podziela, wielu nie podziela. W każdym temacie będą zwolennicy i przeciwnicy. Jeśli właściciel jakiegoś sklepu chce - to powinien być otwarty. Jak to jest, że w miejscowościach turystycznych i to tak konserwatywnych jak Zakopane działają sklepy z pamiątkami, dewocjonaliami, serami i to jest ok. A w dużych miastach galerie mają być pozamykane bo komuś się tak uwidziało? Jak to jest, że stacje benzynowe, gastronomia czy targowiska, handel na dworcach i lotniskach może działać i ich pracownicy "nie mają rodzin", a w przypadku galerii handlowych czy marketów związkowcy mówią o "rodzinach" jako argumencie na rzecz ich odgórnego zamknięcia. Zakaz handlu w niedzielę to ideologia i to w dodatku kompletnie niespójna...

  • ~master4k 2023-10-24
    17:53:37

    64 53

    Kto chce niech chodzi, kto nie chce niech nie chodzi. Na zakupy lub do pracy. Przecież można całą kwestię tak uregulować, żeby i wilk był syty, i owca cała. W czym problem?

  • ~Franek 7 2023-10-24
    18:18:45

    Oczywiście, że handel w niedziele należy przywrócić tak jak to było w normalnych czasach ( czyli przed PiSem).

  • ~corona 2023-10-24
    18:39:24

    89 38

    Aretks, ale sklep w niedziele może być otwarty, kto powiedział że nie? Tylko musi sobie siedzieć w nim właściciel a nie wycierać sobie dupe pracownikiem a on se będzie w domku z rodzinką bo ktoś za grosze zapieprza za niego. Jeszcze chyba jest możliwość dać umowę zlecenie czy tam o dzieło, ale jak to tak? Będzie musiał zapłacić dodatkowo poza UoP swojemu pracownikowi? Przecież on wtedy nie zarobi. To jak to tak. Biedni Ci pracodawcy, oj biedni.

  • ~Arteks 2023-10-24
    18:47:53

    54 68

    @corona - no ale to nie jest możliwe do zastosowania w dużych sklepach gdzie jest potrzebna wieloosobowa obsługa. A powiedz jak w Orlenie? Czy Obajtek leje paliwo czy... jego pracownicy. I powiedz czy pracownicy stacji benzynowych nie mają rodzin? A powiedz czy kucharz w restauracji nie ma rodziny? Ta ustawa to ideologiczny potworek który nie ma sensu. Albo wyrzucić do kosza albo poprawić.

  • ~truman20 2023-10-24
    19:07:13

    99 21

    Do dzisiaj pamiętam jak pozamykali sklepy w niedziele i trzeba było tysiące nagich trupów z drogi ściągać, co z głodu poumierali i nie mieli się w co ubrać.

  • ~rosthost1 2023-10-24
    20:04:33

    67 26

    ~Arteks masz rację, w Niemczech żadna galeria nie jest otwarta w niedzielę i tu Ciebie cytuje "ideologia i to w dodatku kompletnie niespójna..." proszę aby nasi posłowie z PO odnotowali ze Atreks obraża naszego najlepszego partnera- czyli Niemcy. Niszczy naszą przyjaźń.

  • ~rosthost1 2023-10-24
    20:07:06

    56 19

    ~truman20 - bardzo trafnie!! jedynie Zabka ratuje tych umierających z głodu. Rzeczywiście nagich trupów bez niedzielnych ciuchów nie ma kto ratować.

  • ~Arteks 2023-10-24
    20:14:37

    25 68

    @rosthost1 - a ty byłeś w ogóle kiedykolwiek w Niemczech? Na pewno nie i powtarzasz tylko pierdoły jakimi PiS karmi stare babcie i ludzi ze wsi.

    W Niemczech mimo zakazu handlu w niedzielę - galerie handlowe i markety które są połączone z dworcami - są czynne w niedziele więc przynajmniej w każdym większym mieście takim jak Rybnik jest jedno miejsce gdzie chętni mogą zrobić zakupy także w niedziele. I to ma jakiś sens i powoduje jakiś kompromis. Tak samo jest w Austrii. A w Polsce zamknięto wszystko szkodząc gospodarce, szkodząc wolności gospodarczej i wolności wyboru mieszkańców miast.

  • ~Arteks 2023-10-24
    20:15:40

    30 55

    @rosthost1 - w Żabkach pracują osoby bez rodzin? Dlaczego stacje benzynowe i Żabki mogą być otwarte, a Biedronka i Focus nie może?

  • ~sebix85 2023-10-24
    20:35:02

    51 24

    Tak na szybko, jestem przeciw, głosowalem przeciw, ale wiekszosć rybniczan tak wynikalo z badania głosowało na KO, a teraz nie na wiekszosci na handlowe niedziele? Tylko zdania są ... podzielone, kto pracował/pracuje w sprzedaży ten wie że traci na tym zycie prywatne a pieniadze nie są najwazniejsze, pomijajac smieszne umowy na ktorych peacownik jak by pod presją musi przychodzić do pracy, dziękuję, pozdrawiam

  • ~Olafik 2023-10-24
    20:54:24

    30 23

    ~corona
    Proponuję zostać pracodawcą.

  • ~Franek 7 2023-10-24
    21:05:25

    38 78

    Kiedy wy w końcu zrozumiecie, że najważniejszy jest konsument. To on ma mieć wygodnie i komfortowe. Nie właściciel sklepu ani nie pracownik tego sklepu. Jeśli ktoś nie chce pracować w niedziele to nie zatrudnia się w handlu, na stacji benzynowej albo w restauracji ( policji, strazy pożarnej, komunikacji miejskiej etc.). Są tacy, którzy wybrali te zawody świadomie i widać im to nie przeszkadza. Studenci byli wtedy załamani bo to była jedyna możliwość dorobienia w weekendy. Przeszkadza jedynie zwolennikom PiSu, który (PiS) wprowadzając zakaz handlu w niedziele chciał nas wszystkich zagonić do kościołów i o to w tym wszystkim chodziło. Nie udało się bo frekwencja na mszach szoruje po dnie.
    Dlatego jako konsument ( a wszyscy nimi jesteśmy) domagam się normalności i zniesienie tego głupiego zakazu.
    Dlatego wszystkim Coronom i innym PiSowcom polecam nie zatrudniać się w handlu i nie chodzić na zakupy w niedziele a normalnym ludziom życzę powrotu do normalności …

  • ~kokosz321 2023-10-24
    21:55:56

    34 62

    Jestem za!
    Oczywiście za odpowiednią pensję - czy też dodatek .

    Choć patrząc na to jak PIS zniszczył Polską gospodarkę i wymiótł siłę nabywczą Polaków to niedługo sklepy będą świecić pustkami, bo inflacja zeżre wszystko.

    No ale Polacy z mentalnością chłopa Pańszczyźnianego chcieli tego przez 8 lat to mają ! I bardzo dobrze nauczka musi być!

  • ~sebix85 2023-10-24
    22:07:10

    55 22

    Widać co nie którym się trochę trybiki poprzestawiały, bo piszac że konsument jest najważniejszy zachowuje się jak szef nie szanujący pracowników, nastawiony na tabelki z wynikami, celebrujac to że konsument to nad człowiek? Że może wszystko tak z tego tekstu wyżej wynika. Pisząc o Kosciolach, tak ja chodzę i to mojs decyzja koledze nic do tego, jego nie neguje, może ma brak argumentów.Niech kolega napisze śmiało, bedę szefem swojego sklepu, tak otworzę sam i sam bedę go obslugiwał nie zmuszajac nikogo i nie stawiajac ultimatum.

  • ~ 2023-10-24
    22:13:49

    34 19

    Oczywiście, to jedna z obietnic wyborczych i z niecierpliwością czekam na jej wykonanie.
    Wycofanie się już z tak prostych rzeczy byłoby kolejną pozycją z krótkiej listy obietnic, którą P0 już na starcie porzuciła.
    Przypomnę, że bardzo wielu młodych ludzi, pracowników handlu głosowało na P0. Panie Stoßzahn, nie ma co się zasłaniać jakimiś "związkami". Albo chcecie, albo nie chcecie robić tego co ludziom obiecaliście.

  • ~Arteks 2023-10-24
    22:44:15

    32 46

    @sebix - a powiedz czy konsument który ma wolne i chce zjeść obiad w restauracji lub ciasto i kawę w restauracji czy też pobawić się w lunaparku, popływać na basenie, wynająć żaglówkę lub kort - jest lepszy według ciebie od tego konsumenta który chciałby na godzinę czy dwie wyskoczyć na zakupy?

    Wolność gospodarcza to niewnikanie państwa do godzin otwarcia biznesów. Państwo może chronić pracowników i np. zapewnić im wyższe zarobki w niedzielę natomiast nie ma prawa regulować czy w taki, a taki dzień ktoś ma czy nie ma pracować.

    Chciałbym jeszcze zwalczyć jeden mit. Pracująca niedziela nie oznacza pracy w każdą niedzielę dla każdego pracownika bo to przecież zależy od grafiku! Pytałem kiedyś o koleżankę z tej branży. Okazało się, że pracowała średnio 1 niedzielę w miesiącu! Zwracam również uwagę, że jest wiele zawodów które pracują... w Sylwestra, w Wigilię czy święta państwowe albo nocki! Wybierając jakiś zawód trzeba się liczyć z pewnymi tego konsekwencjami.

  • ~tomek13 2023-10-25
    06:36:42

    53 14

    Artex ty chyba sam w Niemczech nie byłeś tam nie tylko sklepy zamkniete ale i lokalne stacje paliw tylko te duże są czynne przy autostradach i głównych drogach

  • ~Barra_cuda 2023-10-25
    07:18:49

    53 13

    Ja w takim razie proponuję otwarcie w niedziele przede wszystkim wszystkich urzędów, gazowni, wodociagów zakłaladów energetycznych, sądów oraz całkowite otwarcie słuzby zdrowia z lekarzami POZ oraz diagnostyką (USG, tomografia itp). Skoncza się kolejki. Rozwiąża wszelkie problemy.
    Wpisujcie co jeszcze mozna otworzyc w niedziele a przez zamknięte drzwi w niedzielę wam doskwiera. Jak Arteks - walcze o równe traktowanie wszystkich rodzin w calym kraju. Następny idzie przemysł.
    Solidarność walczyla o wolne soboty a my sobie walczymy o zap...dol w niedziele.

  • ~Lateks 2023-10-25
    07:22:50

    38 11

    Już widzę jak jedziecie w Niedzielę na zakupy do Niemiec buhahahaha.
    A tak na poważnie to jeśli się tak troszczą o to żeby pracownicy w handlu mogli dorobić. To niech najpierw dadzą taką możliwość pracownikom urzędów. Dziwne że restauracja czynna w Niedzielę a do takiego ZUSu czy Urzędu Skarbowego już nie można iść nic załatwić.
    I dlaczego żłobki, przedszkola i szkoły są zamknięte?

  • ~Franek 7 2023-10-25
    07:29:10

    19 37

    Tak Sebixie- wszyscy jesteśmy konsumentami a bardzo niewielu z nas jest pracownikami w sklepach No to czyj interes powinien być ważniejszy? Nie chcesz pracować w handlu to nie pracuj. Jest wiele zawodów gdzie niedziele są wolne. I o jakim ty zmuszaniu piszesz? Jeśli chcesz możesz zostać nawet zawodowym bezrobotnym- nikt ci nie broni. A jeśli ktoś chce może zostac sprzedawcą w sklepie i pracowac w niedziele. Demokracja.

  • ~Franek 7 2023-10-25
    07:30:28

    17 37

    Ps. Gdyby w takich Chinach, Indiach itp. znalazł się polityk z postulatem wprowadzenia zakazu handlu w niedziele to by go w kaftanie do psychiatryka odwieźli. U nas na odwrót.

  • ~kasti 2023-10-25
    07:49:03

    36 15

    Franek 7
    Ty to na pewno z tych co by najlepiej kasjera z g.wnem zmieszał.
    Nie potrafisz zrobić zakupów od poniedziałku do soboty gdzie sklepy otwarte do 23?
    Konsument od siedmiu boleści. Co za nieudolny naród zero organizacji, paniska wielkie a słoma z butów wystaje

  • ~hans 2023-10-25
    08:06:35

    29 19

    Kiedyś z szacunku dla pracownic wszystkich sklepów nie robiłem zakupów w niedzielę. Aktualnie czekam na przywrócenie niedziel handlowych, będę 3 razy po 3 masła chodził. Czekam na zadanie pytania gdzie te Panie mają przyklejone te biało czerwone serduszka.

  • ~sebix85 2023-10-25
    08:22:09

    31 17

    Kolega jest chyba nie do końca zaradny czekając tylko na niedzielę by móc kupić wymarzoną kurtkę czy buty. Sugeruję by zapytał tatę, czy babcię jak kiedyś ludzie dawali sobie radę w życiu. W niedziele jadło się obiady z rodziną i też a wychodziło na spacery, do znajomych, czy po prostu obcowało z przyrodą. Ale nie sklep jest zamknięty a kolega pokonany, nie wystarczy że w sobotę do 22, czy 23 jest otwarte, bo jemu o 8 rano w niedzielę i tak brakuje. Niech kolega się zastanowi dlaczego przy jego tekście jest 31 minusów, tak to więcej niż plusów. Przeczyta cały tekst jeszcze raz i swoje odpowiedzi, może jest szansa na głębsze przemyślenia.

  • ~kurier 2023-10-25
    10:02:01

    14 31

    PISowcy zawsze mówili że mają mandat wyborczy do rządzenia. Teraz taki nandat ma opozycja. Dla dobra polskiego handlu i wygody życia należy przywrócić normalność w handlu i niedziele handlowe. Kto nie chce nie musi spędzać czasu w sklepach. Większość to uwielbia bo zakupy to także przyjemność

  • ~Franek 7 2023-10-25
    11:11:59

    12 30

    Kolego Sebixie/ ja bym jednak wolał sam decydować co chce robić w niedziele a nie jakieś Sebixy czy Kaczyński. Ok? Komuniści ( ci z PiSu roznieś) uważają ludzi za motłoch, który sam nie potrafi ocenić co jest dla niego lepsze i trzeba zadecydować za niego.
    Powiadasz, że moj tekst ma więcej minusów niż plusów? No tak- ale jak myślisz czy na świecie jest więcej mądrych czy głupich ludzi ;) ?
    PiS robił wodę z mózgu wielu ludziom i w nie takie idiotyzmy uwierzyli ( jak choćby to, że od rozdawania pieniędzy staniemy się bogatsi).

    Póki co jesteśmy krajem na dorobku i państwo powinno robić wszystko aby w biznesie panowało jak najwiecej swobody bo to gwarantuje rozwój i prowadzi do dobrobytu. Pamietam czasy kiedy niedziele były handlowe i te już po zmianie na zakaz handlu i jak dla mnie zdecydowanie lepiej kiedy w niedziele handel funkcjonował. Wolność- takie trudne słowo, szczególnie dla zwolenników PiSu.

  • ~rosthost1 2023-10-25
    15:00:09

    13 5

    ~Arteks -w Niemczech jestem czasami. Amen. Kłamcą jesteś Arteks!!!

  • ~Arteks 2023-10-25
    15:32:35

    9 21

    @rosthost1 - no ale skoro jesteś przeciwnikiem handlu w niedzielę to z pewnością nie szukasz sklepów otwartych w niedzielę bo to czyniłoby z ciebie hipokrytę czyż nie? Ja przeciwnie. Nie mam z tym żadnych oporów i zawsze znajduję. Np. w Norymberdze na dworcu jest Lidl czynny 7 dni w tygodniu, w Berlinie na Ostbahnhof jest REWE, w Monachium Edeka i całe podziemne centrum handlowe, w Lipsku cała galeria handlowa w podziemiach dworca czynna jest przez 7 dni w tygodniu.

    Tak jak Franek7 napisał. Większość krajów świata stosuje zasadę - właściciel decyduje kiedy ma otwarty sklep w tym takie potęgi handlowe jak np. USA.

    W Polsce może być otwarty sklep z dewocjonaliami religijnymi. Mogą odbywać się pod kościołami odpusty. Mogą być czynne targowiska w niedzielę czy stacje benzynowe, a nie mogą galerie handlowe czy markety. Bo... za takimi głupimi i niespójnymi przepisami stoi ideologia kościelna.

  • ~Francik049 2023-10-26
    00:31:27

    12 4

    Arteks chciałem ostatnio zrobić zakupy w Twojej firmie, tylko dlaczego jako zwolennik handlu w niedzielę (podobno na niemiecki styl) masz zamknięte nie tylko w niedzielę ale i w sobotę ?
    podwójne standardy ?

  • ~Arteks 2023-10-26
    10:11:20

    6 12

    @Francik049 - to ty chyba masz podwójne standardy jeśli jesteś przeciwko przywróceniu handlowych niedziel i chciałbyś jednocześnie kupować w niedzielę. ;) Ja jestem nie za nakazem handlu w niedzielę ale za zniesieniem bezsensownego zakazu, który obowiązuje tylko niektóre branże, a przez to jest nieuczciwy i łamiący zasady wolności gospodarczej. To właściciel ma prawo otwierać swoje biznesy w takie dni w jakie chce i w godzinach jakie mu odpowiadają, a nie państwo.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.