zamknij

Wiadomości

Łukasz Kohut ostro do premiera o CPK: "Tej inwestycji nikt tutaj nie chce!"

2023-11-10, Autor:  mz

Pochodzący z Rybnika poseł do Parlamentu Europejskiego Łukasz Kohut zwrócił się z interwencją do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie działań podejmowanych przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny. Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa. Wniosek, który - jak podnosi europoseł - w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji.

Reklama

- Z coraz większym niedowierzaniem obserwuję działania podejmowane przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., nad którą nadzór właścicielski sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK Pan Marcin Horała - napisał w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego Łukasz Kohut, europoseł z Rybnika.

Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa.

Wniosek, który w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji - przypomina oburzony europoseł.

Kohut do Morawieckiego o CPK: oto kilka przykładów planowanej w województwie śląskim dewastacji

Szanowny Panie Premierze, pozwolę sobie przywołać tylko kilka przykładów planowanej w województwie śląskim dewastacji. Przykładów o różnej randze i skali. W wymiarze ludzkim, społecznym: wyburzenie części zabudowy gminy Łaziska Górne, części sołectwa Palowice i Szczejkowice, ponad 120 domostw w kilkutysięcznej społeczności gminy Świerklany, sołectwa Orzesze Zawiść, wywłaszczenia 1500 osób tylko na obszarze 1 km mikołowskiego Osiedla Mickiewicz - wylicza Łukasz Kohut.

W kontekście przyrodniczym wymienia następnie: zrujnowanie ekosystemów pocysterskiego Parku Krajobrazowego Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich, Zespołu Przyrodniczo - Krajobrazowego Dolina Jamnej, przecięcie na odcinku 14,5 km krajowego korytarza ekologicznego Lasy raciborskie - Lasy pszczyńskie (KPd-15C), naruszenie historycznych zbiorników wodnych Staw Bies na rzece Szotkówka, Staw Papierok na rzece Kłokocinek oraz zasypanie stawów znajdujących się na terenie Pojezierza Palowickiego.

Czy to nie są wystarczające powody, do odstąpienia od projektu? - pyta retorycznie europoseł. - Bo załączone mapy pokazują znacznie szerszy zakres negatywnego oddziaływania inwestycji.

Połączenie na linii Katowice - Ostrawa już nie strategiczne?

W dalszej części listu Łukasz Kohut zwraca uwagę na to, że spółka CPK przestała promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa.

Być może Pan Premier zechciałby również odpowiedzieć, dlaczego Pan Horała przestał promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa? Czy przypadkiem inwestycja na obszarze granicznym w Godowie nie zakłóca ekosystemu chronionego przez Wspólnotę Europejską programem Natura 2000? A dokładnie 2 obszarów objętych europejską ochroną. Czy obawiając się stanowczego sprzeciwu ze stronie sąsiada nie pominęliście przypadkiem wątku koniecznej współpracy? Narażając Polskę na kolejny, potencjalnych konflikt z Czechami? - pyta dalej europoseł.

Europoseł do Morawieckiego: odwagi Panie Premierze, Pośle z Katowic!

Panie Premierze, może warto posłuchać Obywatelek i Obywateli? Może w końcu trzeba wyciągnąć wnioski z wyników ostatnich wyborów parlamentarnych? Bo na pewno warto być przyzwoitym. Tej inwestycji nikt tutaj nie chce - OPAMIĘTAJCIE SIĘ!- czytamy w podsumowaniu.

Łukasz Kohut zaznacza przy tym, że nie chodzi tu o "kolejne strategiczne projekty, czy urzędnicze sukcesy, a o ludzi i dobytki ich życia".

O miejsca o szczególnych walorach środowiskowych, o miejsca odzyskane przez naturę w tym wyjątkowo wyeksploatowanym i  zdegradowanym przez przemysł regionie. Regionie, który przez lata pracował na całą Polskę. Odwagi, cywilnej odwagi Panie Premierze, Pośle z Katowic! - apeluje europoseł.

Oceń publikację: + 1 + 49 - 1 - 235

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,europosel-ze-slaska-ostro-do-premiera-o-cpk-tej-inwestycji-nikt-tutaj-nie-chce,wia5-1-9339.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Grisza 2023-11-10
    20:14:35

    Panie Łukaszu, proszę wypowiadać się w swoim imieniu i w imieniu osób, które są na trasie linii kolejowej CPK. Hasło "Tej inwestycji nikt tutaj nie chce" jest delikatnie mówiąc nadużyciem z Pana strony (nie mówiąc już, że jest kłamstwem). Wielu mieszkańców regionu jest za tą inwestycją, szczególnie biorąc pod uwagę przystanek kolejowy w Żorach, który przyczyni się do znacznego rozwoju Rybnika i Żor ze względu na czas dojazdu pociągiem do Katowic. Za tą inwestycją są również osoby, które nie popierają PIS. Jedyne co trzeba zrobić to wypłacić solidne odszkodowania, jak przy wywłaszczeniach autostradowych oraz w trakcie realizacji inwestycji ograniczyć do minimum szkody dla środowiska.

  • ~waldus 2023-11-10
    20:44:46

    Czy budowa CPK i kolei dużyc prędkości bedzie leżeć w interesie polskim czy brak wspomnianych inwestycji będzie na rękę Niemcom?

  • ~biker74 2023-11-10
    21:27:04

    Europoseł Kohut broni interesów m.in. Niemiec

    Kawałek wywiadu redaktora Mazurka z posłem Polska 2050 Gramatyką o CPK.

    Opozycja bardzo krytycznie wypowiada się na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, a niektórzy politycy ugrupowań szykujących się do przejęcia władzy mówią wprost, że z projektu trzeba będzie zrezygnować.

    Tak na zdrowy rozum, ja wolę w Trójmieście wsiąść w taksówkę i w 20 minut być na lotnisku, niż pojechać na dworzec, wsiąść w pociąg i dalej do Baranowa między Łodzią i Warszawą

    — stwierdził ostatnio lider PO Donald Tusk na spotkaniu z mieszkańcami wrocławskiego Jagodna.

    W „Porannej rozmowie” na antenie RMF FM Robert Mazurek pytał posła Polski 2050 Michała Gramatykę, czy po objęciu władzy w Polsce przez dotychczas opozycyjne ugrupowania projekt CPK będzie kontynuowany.

    Przede wszystkim ten projekt będzie audytowany. Chcemy sprawdzić, w jaki sposób powinien być kontynuowany. Nie wiem, jak wygląda model i etap biznesowy, na jakim w tym momencie jest CPK

    — stwierdził parlamentarzysta Trzeciej Drogi.

    Dziennikarz postanowił przekonać swojego rozmówcę, dlaczego CPK jest Polsce potrzebny.

    Wszyscy mówią: CPK, będą sobie ludzie latać. Nieważne jest, proszę pana, że sobie ludzie będą latać. Ważne czy będą latać towary. Wie pan, jaki jest udział Polski w rynku cargo w UE? 1 proc. w całej Unii towarów przelatuje przez Polskę. A każdy towar spoza Unii, który przylatuje do Polski, byłby w Polsce clony i opodatkowany

    — powiedział Mazurek.

    192 tys. ton - tyle wynosi przeładunek cargo w tej chwili w Polsce i to był rekordowy ubiegły rok. 192 tys. A wie pan, ile wynosi np. we Frankfurcie? 12 razy więcej

    — dodał.

    Porównujemy nieporównywalne. Porównujemy wielkie huby…

    — stwierdził poseł Gramatyka.
    „Polska puszcza na boku to, że może zarobić ciężką forsę”

    Na taką sugestię prowadzący wskazał, że dotyczy to nie tylko wielkich ośrodków.

    W Lipsku wynosi, proszę pana, 8 razy więcej. W marnym Lipsku, zapyziałym, enerdowskim Lipsku, 8 razy więcej niż w całej Polsce

    — wskazał Robert Mazurek.

    Nie wiem, co by Angela Merkel powiedziała, gdyby pan powiedział „w marnym, zapyziałym Lipsku”

    — silił się na ironię Michał Gramatyka.

    Panią Angelę Merkel serdecznie pozdrawiamy, jest to na pewno nasza wierna słuchaczka, ale akurat chwilowo mam to w trąbce, co myśli sobie o tym Angela Merkel. Jeżeli Polska puszcza absolutnie na boku to, że może zarobić ciężką forsę, bo Donald Tusk woli jechać taksówką na lotnisko w Gdańsku niż budować CPK…

    — odparł Mazurek.

    Przewidywania są takie, że import przez to lotnisko wzrósłby trzynastokrotnie. Ponad 13 razy więcej wzrósłby eksport. Jeżeli wybudujemy CPK, to od razu w pierwszym roku będziemy mieli 115 mln więcej z cła, ale już w 2060 będzie to miliard. Natomiast najwięcej zarobimy na VAT, to są, proszę pana, 24 mld zł w pierwszym roku i ponad 100 więcej. To te pieniądze, których brakuje np. na budowę tanich mieszkań na wynajem

    — zwrócił uwagę dziennikarz.

  • ~rosthost1 2023-11-10
    21:54:02

    Panie Kohut to po Niemcy budowali przez 7 lat Berlin-Brandenburg nowe lotnisko pod stolica? Tylko po to aby Arteks mógł sobie tam kupić w niedzielę chleb tostowy i kejza?

  • ~Luty 2023-11-10
    23:40:52

    My chcemy CPK, to byłby dziesiątki miliardów zysków dla Polski z tytułu przesyłu towarów i jak słusznie zauważa Mazurek w rozmowie w RMF FM można by za tę kwotę np. rozwiązać mieszkaniowe problemy Polaków budując wiele mieszkań na tani wynajmę od państwa. Tylko sponsorowanym przez Niemcom osobom takim jak Kohut, CPK nie jest potrzebne. Nie wszyscy chcą być niemiecką kolonią. Niektórzy jednak by chcieli, żeby Polska się rozwijała, a nie zwijała.

  • ~Franek 7 2023-11-11
    06:47:44

    26 89

    Ale ten Kohut naiwny…A od kiedy Morawieckiego obchodzi czego chcą a czego nie chcą obywatele? W tego rodzaju inwestycjach minimum 10% to łapówki a resztę rozkradną PiSowskie szwagry, którzy wczoraj otworzyli firmy budowlane a jutro dostaną kontrakty na setki milionów złotych. To, że się ja tym nie znają to nie istotne, ważne że będą odpalać działkę temu komu trzeba.

    Kolego Grisza- ze y zbudować przystanek kolejowy w Żorach to nie trzeba odrazu budować portu lotniczego za kilka miliardów. Wystarczy wybudować sam przystanek kolejowy. I patrz pan jaka oszczędność ;)
    Aktualnie mamy naprawdę bardzo dobrą siec lokalnych lotnisk z głównym lotniskiem Chopina w Warszawie. Można dolecieć w każdy zakątek świata. Rozumiem, że te miliardy na budowę dotychczasowych lotnisk to na zmarnowanie mają pójść?
    Tak czy siak, PiS w sprawie CPK w ciągu ośmiu lat nie zrobił nic. Nadal w Baranowie wypasają krowy w miejscu gdzie ma powstać to CPK i wiele się w najbliższej dekadzie nie zmieni. Jedynie PoSowcy kasują po 50k miesięcznie jak Horała. Tak samo budują elektrownie atomową w Żarnowcu.

  • ~Franek 7 2023-11-11
    06:50:46

    Ja bym zdecydowanie bardziej wolał przeznaczyć te pieniądze na budowę autostrad z których wszyscy skorzystają efektywniej.

  • ~Franek 7 2023-11-11
    07:38:18

    8 53

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~kurier 2023-11-11
    08:43:07

    27 89

    Dla towarzyszy PIS z Rybnika lotnisko im. Kaczyńskich przydałoby się w podróżach do Pekinu, Moskwy albo sanktuariow typu Guadelupe czy Santago de Kompostela

  • ~ 2023-11-11
    10:13:42

    45 9

    "Tutaj" czyli w twoim NRD? A słyszałeś o uczciwej konkurencji w gospodarce? ZSRR upadło, po co uparcie kopiujecie jego wzorce?

  • ~ewelina 2023-11-11
    13:36:34

    77 17

    Po co budować u nas skoro jest w Niemczech? Malutcy, zakompleksieni, wiecznie spoglądający na zachód lewacy o mentalności niewolników. Nie dla nich ambitne, dalekosiężne plany i wizje rozwoju oni się całe życie wstydzą tego co nasz, polskie a zazdroszczą Niemcom, Francuzom byle dziadostwa.

  • ~pilak34 2023-11-11
    22:00:30

    34 4

    piknik przy kiełbasce się udał co ,myslę że im to zasponsorowałeś z diety

  • ~ 2023-11-12
    10:59:12

    9 22

    Adminku. Fajnie skoordynowałeś atak trolli . Mam nadzieję że nie dużo dałeś ? Odkupiłeś okazyjnie know how od osła łajzy ?

  • ~ 2023-11-12
    11:03:20

    20 17

    Towarzysze. Jesteście pewni że PO ,, wybudowaniu " CPK zostanie on nazwany imieniem Lecha K. ?
    A co będzie jak zostanie on nazwany imieniem Lecha Wałęsy ? Albo jeszcze gorzej Donalda Tuska ?
    Będziecie wtedy Towarzysze fruwać z takiego lotniska ?

  • ~RybnickiPatriota 2023-11-13
    08:43:37

    13 2

    Kohut to jest człowiek Ol

  • ~RybnickiPatriota 2023-11-13
    08:45:33

    24 3

    Kohut to człowiek Olafa Szolca ,zdrajca narodu polskiego

  • ~annodomini 2023-11-13
    10:02:41

    25 1

    Jak najbardziej jesteśmy za budową CPK. Wybory do europarlamentu w przyszłym roku. Miejmy nadzieję, że Kohuta już nikt nie wybierze do europarlamentu.

  • ~Arteks 2023-11-13
    20:12:57

    5 13

    Jeśli inwestycja jest uzasadniona, wykupy i wywłaszczenia zrobione w sposób atrakcyjny dla właścicieli to nikt nie protestuje. W przypadku CPK zabrakło absolutnie wszystkiego. Od dialogu, przez edukację ludzi o co chodzi z szybkimi kolejami i odpowiednie kwoty odszkodowań po przebieg. Nie można się dziwić ludziom których oburza zniszczenie ładnego przyrodniczego krajobrazu jakim są stawy palowickie.

    CPK nie będzie ale szybka kolej jest potrzebna tak naszemu regionowi, krajowi, a także w połączeniach międzynarodowych. Może temat wróci i będzie przez obecnie rządzących załatwiona bardziej fachowo? Europoseł Kohut mógłby się kiedyś przejechać TGV we Francji lub ICE w Niemczech. Aby je zbudować też musiały być wysiedlenia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Miasto Rybnik powinno przejąć Fundację Elektrowni Rybnik?




Oddanych głosów: 574