zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Ranking \"Rzeczpospolitej\": „Hanka” wśród prymusów

2009-01-07, Autor: 
Jak co roku na liście najlepszych szkół w Polsce według „Rzeczpospolitej” i „Perspektyw” są I i II Liceum Ogólnokształcące w Rybniku.

Reklama

W rankingu organizatorzy biorą pod uwagę sukcesy na olimpiadach przedmiotowych i ilość olimpijczyków w stosunku do ogólnej liczby uczniów.


Ogromny awans w rankingu do zeszłego roku zanotowało rybnickie II Liceum Ogólnokształcące im. Frycza-Modrzewskiego. „Hanka” zajęła 25. miejsce, awansując aż o 26 pozycji.


Gorsze o 54. pozycje miejsce zajęło I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Śląskich. „Powstańce” w tegorocznym rankingu uplasowały się na 130. miejscu.


Na liście 385 sklasyfikowanych szkół znalazło się tylko 5 szkół z naszego subregionu:

25. miejsce - II LO w Rybniku

130. miejsce - I LO w Rybniku

134. miejsce - Zespół Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim

177. miejsce - I LO w Raciborzu

327. miejsce - I LO w Wodzisławiu Śląskim.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~gam3r 2009-01-07
    21:12:58

    0 0

    go go go go Hanka !!

  • ~Alpha 2009-01-07
    21:58:30

    0 0

    Kryteria tego rankignu zaiste, dziwne są.

  • ~Fistaszek_inz 2009-01-07
    23:31:12

    0 0

    Dokładnie Hana, a nie jakiś tam Frycz, autor "jednego" utworu (rozprawy). Ale tego dziwnego patrona wybrało wielce szacowne grono "profesorskie" pod naciskiem urzędasów z UM Rybnik pod przewodnictwem obecnego Pana Prezydenta. NIe wiem co kkomu przeszkadzała poprzednia nazwa szkoły, znanej zresztą w całej Polsce. To zawsze był śmiech na sali z wyboru.

  • ~halinkab 2009-01-08
    12:16:35

    0 0

    To zawsze była i będzie Hanka :)

    Kryteria dziwne - niewspółmierne zapewne... Ale cóż, jakieś organizatorzy musieli obrać.

  • ~charlie 2009-01-08
    16:54:50

    0 0

    Skończcie może jeszcze tą szkołę nazwać Dzierżyński albo im. Lenina? Modrzewski to nic nadzwyczajnego, zgadzam się, ale lepszy od Sawickiej to na pewno. Poza tym co to znaczy wg. rybnik.com.pl w czołówce? bo ja 25 miejscem bym tego nie nazwał. Także zgodzę się, że przyznawanie prymatu jakiemuś liceum tylko dlatego, że są tam olimpijczycy to chore.

  • ~sybin 2009-01-08
    18:49:14

    0 0

    Dla mnie te rankingi też są chore... przez chęć zajęcia jak najlepszego miejsca w rankingu, szkoła zaczyna seryjnie produkować olimpijczyków z róznych przedmiotów. Ważniejsze od olimpiad są wyniki matur... jedynie wg. takiego kryterium można obiektywnie ocenić szkoły i stworzyć ranking.

  • ~miastowy 2009-01-08
    19:53:09

    0 0

    Chyba jednak lepiej produkować olimpijczyków, ludzi którzy mają ukierunkowane zainteresowania, niż nie dopuszczać ludzi do matury którzy mogli by zaniżyć ewentualne rankingi oparte na kryterium zdawalność i wyniki matur. Rankingi mają już to do siebie, że zawsze są jakieś wypaczone. Ale jakoś dziwnie się składa, że i tak najlepsze szkoły są na topie. Co do jakości Hany, chyba nikt nie ma tutaj wątpliwości. Koledzy z "Powstańców" nie zabierają głosu ;)

  • ~Lateks 2009-01-08
    19:54:30

    0 0

    moim zdaniem te rankingi nie są chore, ale troszkę oryginalne, i trzeba je traktować z przymrużeniem oka. Sam wiem że olimpiady dają duże możliwości w rozwoju swoich zainteresowań. Natomiast zgodzę się z tym żeby te rankingi był obiektywne to w gimnazjach powinno się brać pod uwagę wyniki egzaminów. Natomiast w szkołach średnich sprawa się komplikuje ponieważ różne szkoły bazują na różnych uczniach. Więc trzeba wziąć pod uwagę wyniki gimnazjalne oraz wyniki z matur i egzaminów zawodowych.... Swoją drogą czy te egzaminy zawodowe to dalej taki cyrk jak na pierwszych zreformowanych?????

  • ~Fistaszek_inz 2009-01-08
    20:04:18

    0 0

    Haha, ale wymyslil/a Sybin. Rankingi opierajace sie na wynikach z matur sa dopiero badziewne. Czyz nie wiesz, ze szkoly slabe roznia sie od dobrych tym, ze przepychaja osoby, aby wlasnie byly dobre wyniki z matur i srednie pasowaly? Ilu jest oilimpijczykow swiadczy o tym, jaka jest kadra profesorska i jak potrafi przygotowac do takich wyzwan. Z takim podejscie do sprawy to moze nie startujmy w zawodach sportowych i mistrzostwach swiata o medale, bo i po co. Przeciez to demagogia pisac, ze takie opieranie sie na wynikach matur byloby sprawiedliwe. A propos komentarza charliego01 to hmmm troszke trąci myszką to porownianie z Leninem i Dzierzynskim. Dlaczego? Otoz dlatego, ze widac z tego, iz nie masz pojecia o historii zwiazanej z Hanka Sawicka, kim byla i co robila i w jakich czasach przyszlo jej zyc. Radze siegnac najpierw do lektury i zasiegnac jezyka, zanim napisze sie jakis komentarz (link do strony na temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hanka_Sawicka). Mysle, ze po przeczytaniu informacji to przekonam wszystkich, ze nie powinno tak sie oceniac tej postaci.Akurat bylem dumny z tego, ze chodze wlasnie do tej szkoly, a nie innej. To bylo tak, ze w trakcie mojej nauki owczesny Pan Dyrektor (wszyscy wiedza o kogo chodzi, ktorzy sa w temacie) bez konsultacji z uczniami przepechnal wraz z gronem wszechwladnym zniesienie patronki naszej. A to tylko dlatego, ze bal sie o swoj stolek i sprzedal nas uczniow za łyżkę " ryżu". Zapewniam wszyscy koledzy, kolezanki byli przeciwni!!

  • ~Fistaszek_inz 2009-01-08
    20:22:54

    0 0

    Czyzby rybnik.com cos sie pomieszalo w serwerach?

  • ~RW 2009-01-08
    23:33:30

    0 0

    go go go! :D Hana! btw. http://prawie.jak.hana.patrz.pl/

  • ~charlie 2009-01-09
    13:32:43

    0 0

    A ja zacznę inaczej od pytania: Komu z was zdarzyło się choćby raz pójść do jakiegokolwiek urzędu i nie zostać tam zdenerwowanym przez ułomność urzędnika, który nie potrafił nic zrobić. Jestem pewien, że żadna osoba nie powie, że coś takiego go nie spotkało. Teraz do sedna sprawy. Takie szkoły jak "Hanka" czy im. Powstańców Śląskich kształcą właśnie takich urzędników. Bo tam nie biorą pod uwagę tego czy jesteś inteligentny, ale jakie masz oceny. Tylko to premiuje Cię do takich szkół, nikt Cię nie widzi, nie jaki jesteś, może i masz 5, alt wcale nie oznacza, że jesteś mądry. Te 5 oznaczają tylko tyle, że dobrze się uczysz. Podobnie z olimpiadami, nawet największego kretyna można mu wbić w głowę co tylko się zechce. Dla mnie oceny, olimpiady a nawet matura nie są żadnymi miernikami, które wskazują na to czy osoba jest mądra i inteligentna. To się tez później przekłada na studia bo rekrutacja jest podobna, zdałeś świetnie maturę dostajesz się zawaliłeś cóż odpadasz. Przykład dwa lata temu pisałem maturę z historii rozszerzoną zdałem na 57% w zeszłym roku podszedłem podobnie do egzaminu i zdałem na 89% z tym, że przez ten rok wcale się nie uczyłem. Paranoja. Takich rankingów w ogóle się nie powinno robić bo wyniki są wypaczone. Nawet można się zgodzić z taką formułą, ale niech nikt nie pisze, że to ranking najlepszych liceów w Polsce tylko tych gdzie było najwięcej najlepszych olimpijczyków.

  • ~LondOn 2009-01-11
    11:46:25

    0 0

    charlie, jestem absolwentem hanki i trudno mi się z tobą niezgodzić. tak na prawdę to te rankingi są g***o warte, pokazują tylko ilu olimpijczyków potrafi wykształcić dane LO, a to nie jest miernikiem poziomu nauczania przecież... każdy wie że nad olimpijczykami się specjalnie pracuje i ich przygotowuje, a co z resztą, którzy chcą sie "po prostu" uczyć? tych się po prostu odfajkowuje w dzienniku ;)

  • ~keram 2009-01-11
    22:36:30

    0 0

    @charli01 - nie wiem jakimi kryteriami kierują się urzędy, ale dla prywatnych pracodawców (zarówno tych dużych jak i mniejszych) jednak oceny na świadectwie też się liczą - o mądrości jednoznacznie nie świadczą (to w ogóle trudne kryterium), ale o inteligencji, pracowitości, sumienności i ambicjach danej jednostki już coś mówią. Oczywiście, że nie jest to gwarancja na dobrego pracownika, ale pomocne kryterium. Sama zasada jest prosta - masz dobre oceny - czyli dobrze się uczysz, czyli dobrze wykonujesz swoją pracę. Masz bardzo dobre oceny - czyli uczysz się bardzo dobrze... Zgadzam się, że można być inteligentnym - nawet bardzo - i mieć słabe oceny, ale w większości przypadków inteligentny człowiek rozumie, że dobre oceny -> dobre studia -> szansa na dobrą pracę, tak więc myśli o tym odpowiednio wcześniej, a to świadczy też o odpowiedzialności (bardzo pożądana cecha pracowników).
    Podsumowując ten wątek - fakt, że pracodawcy muszą zwracać uwagę na różne elementy wcale nie deprecjonuje świadectwa.
    Kompletnie nie zgadzam się, że kretyna (nawet nie musi być największy :) ) można dobrze przygotować do olimpiady i nie dotyczy to tylko przedmiotów ścisłych, ale także np. wywołanej przez Ciebie historii.

  • ~keram 2009-01-11
    23:10:36

    0 0

    @LondOn - wiele wskazuje na to, że te rankingi jednak sporo o szkole mówią. Oczywiście można przedstawić tezę, że lepiej nauczają w szkole, która z uczniów bardzo słabych robi średnich niż w szkole, która na starcie dostaje bardzo dobrych i takich wysyła w świat, ale wtedy byłby to ranking z postępów w nauce (zresztą utrzymanie poziomu bardzo dobrego może wymagać większych postępów niż awans na średni). Co do samego rankingu - oceniają szkołę po "produktach" jakie one "wytwarzają". Nie jest tajemnicą, że bardzo wiele zależy tu też od "materiału wejściowego". Tak więc już samo dostanie się do szkół z czołówki takich rankingów dobrze świadczy o danej osobie, a obcowanie z najlepszymi daje też efekt równania w górę (choć nie zawsze). Chociaż może się okazać, że awanse/spadki w takich rankingach mogą być spowodowane przez zaledwie kilka osób (trzeba analizować dokładniej różnice między poszczególnymi szkołami) to jednak stała obecność w czołówce przypadkiem już nie jest.

    @charlie01 - wcześniej miałem błąd w Twoim pseudonimie, ale - jak wynika z Twojego przykładu - w drugim podejściu można się poprawić :)

    Przy okazji - w radiu podano, że 25 miejsce w Polsce oznacza 2 na Śląsku.

  • ~charlie 2009-01-12
    14:37:45

    0 0

    keram1977 masz rację, zgadzam się, że piątki mówią, że dany uczeń jest sumienny i pracowity, ale nie zawsze ma to przełożenie w realnych warunkach. Przykład osoby oszukujące, potocznie ściągające, osoby mające szczęście bo dostały temat np. wypracowania, który im odpowiadał. Możesz powiedzieć, że to znikome przypadki, mógłbym polemizować. Istota rzeczy tkwi w tym jak wychwycić ucznia, dobrego, mającego piątki, uczciwego a do tego mieć pewność, że tą wiedzę za którą dobre oceny otrzymywał nadal posiada. Nie sądzę, że taki uczeń pamięta wszystko, moim zdaniem jest to od 40-50% tej wiedzy. Przykład z biologii zawsze miałem czwórki i piątki, ale jakby mnie teraz spytać o cokolwiek wątpię, że jeszcze bym coś pamiętał. Podobno jest też tak, że starając się zrozumieć wszystko, nie będziesz wiedział niczego, ale to na marginesie. Ja postuluję tylko o to aby o przyjęciu do liceum czy na uczelnię wyższą jedynymi miernikami nie były zdana matura i świadectwo z ocenami, w moim przekonaniu rozmowa kwalifikacyjna jest konieczna. Studiuję politologie i z osób, które znam z uczelni może 50% góra 60% ma jakiekolwiek pojęcie o polityce, już nie mówię o analizowaniu sytuacji na scenie politycznej bo to tragedia. Wątpię żeby ktokolwiek zatrudnił czlowieka, którego nie widziałeś i nie rozmawiałeś z nim, podobnie powinno być w szkołach, ja nie ujmuję znaczenia ocen czy świadectw, ale w moim przekonaniu bez rozmowy bardzo często pomija się talenty.

  • ~charlie 2009-01-12
    15:26:16

    0 0

    keram1977 masz rację, zgadzam się, że piątki mówią, że dany uczeń jest sumienny i pracowity, ale nie zawsze ma to przełożenie w realnych warunkach. Przykład osoby oszukujące, potocznie ściągające, osoby mające szczęście bo dostały temat np. wypracowania, który im odpowiadał. Możesz powiedzieć, że to znikome przypadki, mógłbym polemizować. Istota rzeczy tkwi w tym jak wychwycić ucznia, dobrego, mającego piątki, uczciwego a do tego mieć pewność, że tą wiedzę za którą dobre oceny otrzymywał nadal posiada. Nie sądzę, że taki uczeń pamięta wszystko, moim zdaniem jest to od 40-50% tej wiedzy. Przykład z biologii zawsze miałem czwórki i piątki, ale jakby mnie teraz spytać o cokolwiek wątpię, że jeszcze bym coś pamiętał. Podobno jest też tak, że starając się zrozumieć wszystko, nie będziesz wiedział niczego, ale to na marginesie. Ja postuluję tylko o to aby o przyjęciu do liceum czy na uczelnię wyższą jedynymi miernikami nie były zdana matura i świadectwo z ocenami, w moim przekonaniu rozmowa kwalifikacyjna jest konieczna. Studiuję politologie i z osób, które znam z uczelni może 50% góra 60% ma jakiekolwiek pojęcie o polityce, już nie mówię o analizowaniu sytuacji na scenie politycznej bo to tragedia. Wątpię żeby ktokolwiek zatrudnił czlowieka, którego nie widziałeś i nie rozmawiałeś z nim, podobnie powinno być w szkołach, ja nie ujmuję znaczenia ocen czy świadectw, ale w moim przekonaniu bez rozmowy bardzo często pomija się talenty.

  • ~inka123 2009-01-12
    15:54:34

    0 0

    Niemożliwym jest dokładne pamiętanie wszystkiego, czego człowiek się uczył w przypadku, gdy tej wiedzy na bieżąco nie powtarza lub nie stosuje praktycznie. I nie chodzi tu tylko o wszechstronną wiedzę, którą wynosimy z liceum (lub powinniśmy wynosić ;), ale też o elementy dziedzin, które studiujemy. Ciekawe, czy każdy dokładnie pamięta wszystkie szczegóły, które były konieczne do zdania ciężkiego egzaminu np. na pierwszym roku studiów ;) Pewnie tacy są, ale stawiam, że 95% z nas aż tak niezawodnej pamięci nie ma. Zresztą w toku studiów każdy z nas zawęża się do pewnej dziedziny, ta licealna zaczyna się lekko zacierać, a stąd wniosek, że największą i najbardziej wszechstronną wiedzą z różnych dyscyplin dysponujemy właśnie tuż po maturze. Dlatego serdecznie gratuluję II LO - mojej dawnej szkole :)

  • ~charlie 2009-01-12
    19:22:25

    0 0

    inka123 no i masz rację, tylko chodzi nie o to czy ktoś pamięta czy nie, ale o to kogo i jak na studia są przyjmowani ludzie

  • ~inka123 2009-01-12
    23:54:16

    0 0

    ~charlie01 najzdrowsze i tak jest podejście: po pierwsze zawsze zaczynam od siebie. W ocenianiu i pretensjach :) Inaczej niesprawiedliwość może doprowadzać do szału ;) Pozdrawiam :)

  • ~charlie 2009-01-13
    11:31:47

    0 0

    ja tylko na swoim przykładzie pokazałem, że system jest chory i beznadziejny

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5403