zamknij

Biznes

Kanał Śląski może kosztować nawet 11 mld złotych!

2019-10-29, Autor: bf, źródło: Rzeczpospolita

Kanał Śląski łączący Odrę z Wisłą może kosztować prawie 11 mld złotych. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest zdeterminowane, by inwestycja doszła do skutku. To zresztą strategiczny projekt rządu.

Reklama

O Kanale Śląskim pisze dzisiaj Rzeczypospolita. Jak dowiadujemy się, plany tej dużej inwestycji mają być skonkretyzowane w przyszłym roku.

- Jak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. powinno być gotowe studium uwarunkowań geologicznych i środowiskowych, na drugi kwartał przewidziano opracowanie wstępnej koncepcji technicznej, a przed końcem roku zostaną oszacowane koszty budowy połączenia – czytamy.

Przypomnijmy, o Kanale Śląskim zaczęło być głośno we wrześniu za sprawą posta rybnickiego radnego Łukasza Dwornika. Z kolei posłanka Katarzyna Dutkiewicz zaznaczyła, że temat znajdował się na etapie konsultacji społecznych.

Przeszło 90-kilometrowy kanał miałby przebiegać przez Kuźnię Raciborską, Rybnik, Żory, Tychy i Bieruń. Co ważne, jak oznajmił wtedy Łukasz Dwornik, trasa kanału uniemożliwiałaby budowę kopalni „Paruszowiec”. Więcej pisaliśmy o tym w artykule >>Przez Rybnik ma przebiegać Kanał Śląski. Budowa kopalni nierealna?<<

Jak dalej czytamy w Rzeczypospolitej, budowa Kanału Śląskiego jest jednym z projektów ujętych w rządowej strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Inwestycja ma być powiązana z programem rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenia Odra–Dunaj–Łaba.

- Kanał przyczyniłby się lepszego wykorzystania wodnego transportu śródlądowego, którego udział w całości przewożonych w Polsce towarów jak dotąd jest znikomy. Według opublikowanego w lipcu raportu GUS udział transportu śródlądowego w przewozach ładunków ogółem w latach 2000–2018 zmniejszył się z 0,8 proc., do 0,2 proc

- dowiadujemy się.

Szerzej o Kanale Śląskim – celach jego powstania, parametrach, wariantach przebiegu piszemy w artykule >>Kanał Śląski: o co w tym chodzi?<<

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 27

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (60):
  • ~Arteks 2019-10-29 17:15:05

    Najbardziej bezsensowna inwestycja jaką można sobie wyobrazić w XXI wieku. Nic nie da naszemu miastu i regionowi, a może doprowadzić do wycięcia setek tysięcy drzew, przeciąć Park Krajobrazowy, zniszczyć meandry Rudy i zmienić idyllę naszego zalewu w szlak wodny dla smrodzących barek. Poza wszystkim jego budowa uszkodzi drogi, uszkodzi wiele walorów przyrodniczych, przysporzy kłopotów kolei i kierowcom. Przekonajmy parlamentarzystów z naszego regionu aby negowali budowę tej inwestycji rodem... z pierwszej połowy XIX wieku zanim pojawiła się kolej żelazna. Za te pieniądze można by wybudować szybką kolej miejską na terenie całego Śląska wraz z nowymi liniami, stacjami, węzłami przesiadkowymi itd.

  • ~adiky 2019-10-29 17:31:22

    ~Arteks nie chodzi o sens chodzi o efekt propagandowy. Czy centralny port lotniczy gdzieś pod Skerniewicami ma sens? Kto stamtąd poleci ? Kto pojedzie 150 km żeby polecieć samolotem. To wszystko mrzonki starego bredzącego sklerotyka który żyje mentalnie w XiX wieku.

  • ~adamczykhenryk 2019-10-29 17:39:09

    Miasta kupują wyświetlacze Led na przystanek za 2 mil zł za sztukę .
    WWF za 22 mln złotych w jednym roku kupiono 2 Rysie . Kanał Śląski może być bardzo tanią inwestycją :)

    75 54
  • ~hanys z Rybnika 2019-10-29 17:47:03

    A ja jestem za tym żeby ta inwestycja powstała a nie jak Arteks pisze i jest przeciw dla śmierdzących barek . Arteks a tiry które jeżdżą po naszych drogach nie uszkadzają drogi nie zanieszycają powietrze ! A autostrady które powstają nie uszkodzą jak piszesz wiele walorów przyrodniczych zastanów się !!

    94 82
  • ~pprywatne 2019-10-29 17:50:37

    Bardziej bym był za windą na Księżyc...

    91 33
  • ~Arteks 2019-10-29 17:54:28

    @hanyszrybnika - a możesz powiedzieć czemu jesteś za kolejną destrukcją przyrody? Owszem akceptujemy budowę niezbędnych dróg, a za taką wszyscy uważamy A1. Ale kanał nie jest niezbędny. Kanały budowano w zamierzchłych czasach - kiedy nikomu się nie śpieszyło ani z załadunkiem, ani czasem transportu, ani wyładunkiem. Aby zmniejszyć ilość tirów nie trzeba budować kanału za 11 miliardów, wystarczą nowe centra logistyczne lub stacje załadunkowe i przewożenie kontenerów czy tirów pociągami po zelektryfikowanych liniach które istnieją i nie trzeba ich budować. Nie chcę ani kanału ani żadnej nowej drogi przez teren parku krajobrazowego z którego możemy być dumni. Nie każde miasto może cieszyć się tak zwartym leśnym kompleksem jaki ma od północy Rybnik i brońmy go przed każdym pomysłem który mógłby ten stan naruszyć.

    78 82
  • ~Qwety 2019-10-29 17:57:11

    Uwielbiam te komentarze, gdy taki Arteks pisze, że inwestycja bez sensu, tymczasem wystarczy przekroczyć każdą granicę PL i nagle okazuje się, że wszyscy sąsiedzi takie inwestycje czynią i czerpią z nich wymierne zyski. Tylko trwa pilnowanie, żeby w PL utrudnić wszelkie inwestycje na ile się da, żeby była zmuszona korzystać z łaski sąsiadów.

    99 61
  • ~Arteks 2019-10-29 18:04:11

    @Qwety - to przekraczamy granicę. Znasz jakieś kanały wybudowane współcześnie po 1989 roku w Niemczech, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Białorusi lub na Litwie? Ja znam tylko te które wybudowano w zamierzchłych czasach kiedy nie znano jeszcze takich wynalazków jak auto czy pociąg. Jaki mógłby być cel takiego kanału i co on by dał naszym przedsiębiorcom - poza skutkami negatywnymi o jakich napisałem w pierwszym wpisie?

    66 78
  • ~cyd 2019-10-29 18:12:59

    Też uwielbiam pokrętne i tendencyjna Atrapa. Gdy Kuczera to poprze to trzęsącymi rękami będzie wypisywał peany o łodziach żaglowych i jaki to Amsterdam, ba Wenecję mamy w rybniku, po miejsku można ekologicznym promem się przeprawiać. Co za koleś:)

    31 30
  • ~master4k 2019-10-29 18:40:19

    "To zresztą strategiczny projekt rządu."

    Ktoś ma chyba jakiś kompleks albo dawno pożegnał się z rozumem. Może rząd zamiast fantazjować o dziełach gargantuicznych i wiekopomnych zabrał by się za jakieś bardziej prozaiczne kwestie, jak np. poprawę służby zdrowia? Tak na zdrowy rozsądek: po grzyba nam ten kanał?

    W tym roku z powodu suszy Wisłę dało się w kilku miejscach przejść, nie trzeba było nawet jej przepływać. Na Odrze było niewiele lepiej. Dwa lata temu było podobnie. A z powodu ocieplenia klimatu takie sytuacje będą się powtarzać regularnie. Co wtedy? Ktoś będzie brał te barki na plecy i przenosił jeśli wody zabraknie? Powodzenia.

    Co nimi będzie spławiane? Jeszcze więcej węgla z Rosji? A może puste i głupie obietnice wyborcze? No bo raczej nie legendarne samochody elektryczne w liczbie 3 mln. Jak już tak bardzo chcecie rozwijać transport, to inwestujcie w modernizację dróg i kolei. A za 11 mld można naprawdę sporo wybudować. To tak na początek. Osobiście czekam dnia kiedy nasze kupione za gruba kasę Pendolino będą jeździły szybciej niż Daewoo Tico w gazie.

    @ hanys z Rybnika

    I co konkretnie chcesz tym kanałem transportować, co? To po pierwsze. A po drugie, to bez niezbędnej infrastruktury portowej będziesz miał tylko mega drogą dziurę w ziemi wypełnioną po brzegi wodą. Budowa takiej infrastruktury, to będzie kolejnych kilka miliardów wyrzuconych w błoto. Do tego trzeba wybudować i zwodować całą flotę jednostek pomocniczych (holowniki, pogłębiarki, lodołamacze). Myślisz, że wykopanie dziury w ziemi i zalanie jej wodą samo z siebie coś w Polsce poprawi? Na taki projekt musi być zapotrzebowanie, które od lat w Polsce jest śladowe, a do tego stale maleje.

    Inwestycja w stylu staw dla żab, tylko w skali makro i za gigantyczne pieniądze. Bezsens tego przedsięwzięcia, to jedno, ale tragicznie będzie jeśli przy okazji rozkopią unikat przyrodniczy. To już lepiej gdyby usypali replikę Mont Everestu w skali 1:1. Można by przynajmniej zarobić na zezwoleniach wspinaczkowych.

    79 38
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 18:41:19

    Na mierzeje wiślane był protest na kanał aprobata ,O co kaman OJOJOJ PO przegrało i nie wie co tera robić!!!!11

    34 48
  • ~frbro 2019-10-29 18:55:09

    Bądźcie czujni, bo ten temat będzie powracał zawsze jak będzie trzeba od czegoś odwrócić uwagę.

    60 20
  • ~Jan R. 2019-10-29 19:04:03

    Czy ktoś może mi powiedzieć jaki roczny dochód przynosi Kanał Gliwicki (dawniej Adolf-Hitler-Kanal)? Z wpisów niektórych na tym portalu wynika, że nie wszyscy powinni mieć prawa wyborcze. Powinno określić się graniczny wskaźnik IQ dla wyborców czynnych i biernych.

    52 28
  • ~Jan R. 2019-10-29 19:09:01

    I jeszcze jedno. Dla Slązaków najważniejszą inwestycją jest ukończenie autostrady A1. Wtedy Pyrzowice staną się coś w rodzaju Flughafen Frankfurt am Main. Czy się to niewysokiemu 70-latkowi z Żoliborza podoba czy nie. Ps. Ukłony i pozdrowienia dla Pani poseł-elekt Klaudii Jachiry.

    45 47
  • ~tf2 2019-10-29 19:13:22

    Ojej, zabraknie pieniędzy na kopalnię.

    Na szczęście są poważniejsze "problemy" i już gotowe pomysły na przepuszczenie pieniędzy - walka z "trucizną" jaką jest wydychane przez nas CO2.

    22 14
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 19:20:30

    ~Jan R. Oczywiście zgadzam się co do znacznika IQ ,ale w tym kraju nie da się tego sprecyzować ,Przytaczając słowa J.K .Mikke menel z pod nocnego głosuje ,"nie mając pojęcia na co"

    24 9
  • ~tuptyś 2019-10-29 19:22:03

    Ludzie, nie palcie tyle albo zmieńcie dealera.
    Kanał Śląski Odra-Wisła? Po h..j nam kanał znikąd donikąd?
    Żadna z tych rzek nie jest żeglowna, Wisła w ogóle a Odra tylko do Wrocławia. Bez udrożnienia obu rzek do Bałtyku żaden kanał nie ma racji bytu. Stąd załatwcie najpierw to a potem kanał. Bardziej sensowny byłby kanał Odra -Dunaj ale to tak droga inwestycja że raczej nigdy nie powstanie.

    54 14
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 19:26:00

    Gorole Połowa Z Was przyjechała tu by robić na grubie ,abo kole gruby ,a tera chcecie te gruby pozamykać .Jak sie Wom nie podobo to to wyjazd ze ślońska ,my se bez was poradzymy ,ale niey wy bez nas

    53 36
  • ~rybnikus 2019-10-29 19:26:20

    Arteks, cytuję ciebie: "Za te pieniądze można by wybudować szybką kolej miejską na terenie całego Śląska wraz z nowymi liniami, stacjami, węzłami przesiadkowymi itd" Czyli na te bezsensowne projekty nie trzeba wycinać drzew i niszczyć resztki ziemi ornej na Śląsku? I tak Śląsk jest najbardziej zagęszczonym regionem kolei w Polsce.

    34 20
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 19:31:18

    Autonomia Śląska ,i Warszawa zginie ,My hanysy se poradzymy ,Wy Gorole z głodu zdechniecie ,A jak chcecie sie napić z Wisły wody ,to proponuja wyżyj Warszawy ,tam kaj krebety w Wiśle nie pływajom

    28 34
  • ~rybnikus 2019-10-29 19:34:05

    ~Sebastian Ryszka jestem ZA, żyjcie za swoje wypracowane pieniądze. I skończcie A1 za swoje pieniądze.

    21 22
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 19:39:45

    ~rybnikus Niestety nie kumam o co Ci KAMAN ,Mi nie jest potrzebna a1 ,A

    6 18
  • ~rybnikus 2019-10-29 19:42:31

    ~Sebastian Ryszka mogę tylko podziwiać twój rozumek i niech ci tak zostanie, życzę ci zdrowia.

    10 12
  • ~peha 2019-10-29 19:43:13

    Baju, baju.

    4 0
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 19:49:19

    ~rybnikus Jestem rodowitym ślązokiem ,a Pan typowym gorolym,Więc po co ta mowa nienawiści .Przyjechaliście tu w kartonach od margaryny ,kilka lat minęło ,i Ty chcesz mi mówić jak ja rodowity slązak mam żyć ,jak się Panu nie podoba to WON do Warszawy ,albo dalej na północ

    29 25
  • ~rybnikus 2019-10-29 19:52:08

    ~Sebastian Ryszka, ja jestem Polakiem a później Ślązakiem od dziada pradziada więc mi nie ubliżaj. Teraz przeproś.

    14 28
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 20:00:13

    ~rybnikus Pan jest takim "ślązokiem " jak Siostry Zalewskie ,aktorkami",
    To co Pan mówisz w swoich wypowiedziach ,nie ma żadnego poszanowania do Rodzin górniczych ,i ślązakoków ,

    14 18
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 20:06:29

    ~rybnikus Ty To chyba "pogromca" ,bełkoczesz jak on ,straszysz jak on ,jasna sprawa Teraz Wiem ,czyje Posty powołać jako dowód w sprawie poniżania i obrażania uczestników forum .Listonosz za chwil parę zapuka do drzwi pana i doręczy stosowne pismo

    9 19
  • ~rybnikus 2019-10-29 20:08:02

    ~Sebastian Ryszka kłamiesz i po co, udowodnij te swoje łgarstwa. Zacytuj zgodnie z prawdą co takiego napisałem, ze kłamiesz jak Tusk i PO.

    13 19
  • ~rybnikus 2019-10-29 20:15:16

    ~Sebastian Ryszka, ty jak eSBek z PO. Czekam smrodzie na pocztę.

    8 22
  • ~Grzegorz Sosna 2019-10-29 20:15:31

    " zmienić idyllę naszego zalewu "
    hahahahahah,
    mowa o tym śmierdzącym i kwitnącym zbiorniku technicznym przy smrodzącej ER, wokół którego prężnie działa niewielkie acz zagęszczone skupisko weekendowych slumsów.
    dawno się tak nie ubawiłem ;-)

    21 12
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 20:17:36

    ~rybnikus Wiem ,że to nie prywatne Forum ,ale Nie zasnę jak nie zdemaskuje .Pogromca szkodników ,to ten sam osobnik co ~rybnikus

    7 14
  • ~rybnikus 2019-10-29 20:19:48

    Gratuluję Ślązakom takiego durnia jak ~Sebastian Ryszka

    15 23
  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29 20:32:49

    Wiem ,że odbiegam z merytorycznym aspektem sprawy ,ale Pan Pogromca tak Mnie nakręcił iż ,nie wybaczyłbym sobie by w/w sprawie
    Pana nie zdemaskować.
    Ps Przepraszam czytelników którzy czekali na merytoryczne wypowiedzi ,zagubiłem się ,przepraszam

    4 14
  • ~Arteks 2019-10-29 20:44:12

    @GrzegorzSosna - jedyne co w Rybniku capi tylko dym z chałup. Zalew przyciąga jak magnes od wędkarzy i żeglarzy po biegaczy, spacerowiczów i rowerzystów. Zawsze jakiś dziwak się znajdzie któremu przyroda śmierdzi ale dym z chałupy jest ok. @rybnikus - co z tego, że mamy gęstą sieć kolejową - jak nie wszystko jest dopasowane do współczesnych granic i potrzeb. Przykładowo brak drugiego toru na linii do Katowic, kolej pasażerska nie obsługuje Jastrzębia, Piekar, Siemianowic, Pyskowic, Knurowa, Czeladzi. Brakuje linii wzdłuż różnych generatorów ruchu. Przydałby się skrót między Knurowem a Gliwicami czym można by zaoszczędzić kilka kilometrów. A gdyby dobudować kawałek linii ze stacji Rybnik do linii przemysłowej która biegnie od Towarowego do Zofiówki oraz przedłużyć to do Jastrzębia to nie tylko Jastrzębie odzyskuje połączenie kolejowe, ale z takich Chwałowic dojeżdżasz pociągiem do centrum Rybnika w 4 minuty, a z Boguszowic w 7-8. Przy okazji kolej otrzymuje też Szeroka, Świerklany, górnicy którzy mają już obecnie ogromne problemy z parkowaniem mieliby szybki dojazd do... 4(!) kopalń z różnych kierunków, nie tylko Rybnika ale dzięki systemowi przesiadek - zewsząd. Oczywiście to wymagałoby inwestycji i nakładów ale przynajmniej byłoby uzasadnione. A inwazyjność kolei (szczególnie elektrycznej) na środowisko jest najmniejsza z wszystkich środków transportu. Żadna nowa linia nie musiałaby przebijać się przez park krajobrazowy tak jak bezużyteczny dla naszego miasta kanał.

    30 29
  • ~rybnikus 2019-10-29 20:51:20

    ~Arteks popieram budowę metra. A nawet kosmodromu, tylko musimy zmienić władzę bo ta nic nie chce obiecywać.

    12 10
  • ~hub381 2019-10-29 21:48:05

    UTOPIA ! Nie mogą usprawnić drogi wodnej na Odrze a zabierają za budowę kanału Śląskiego.

    21 6
  • ~sympatykrybnika 2019-10-29 22:15:41

    Gdy grozi nam katastrofa klimatyczna chcecie kanalizować nasze rzeki. Przecież unikalne przyrodniczo rzeki Wisła i Odra są wspólnym dobrem Polaków i Europejczyków, które – w interesie wąskiego lobby i w imię fałszywej obietnicy rozwoju gospodarczego i lepszej ochrony przeciwpowodziowej – może doznać wielkich szkód.
    W rzeczywistości plany te doprowadzą niechybnie do większych powodzi, suszy, konfliktów oraz zniszczenia niezwykle cennych siedlisk, nie poprawiając bynajmniej dobrostanu lokalnych społeczności.

    16 11
  • ~Dropsik Dropsik 2019-10-30 05:35:27

    Przekop mierzei nie, kanał Śląski nie, C port komunikacyjny nie, widać jakie z was polacy :) szparagi w Niemczech tak, to wracać to swojej ojczyzny a nie lamentować u nas. Jak kraj się ma rozwijać jak tylko marudzenie i marudzenie. Będzie pomysł elektrowni atomowej to pewnie wyjdą na ulicę "nie dla atomu"juz teraz pakujcue się i sznela do waszych jaskiń.

    18 20
  • ~arkussinus 2019-10-30 06:54:06

    Większość ładunków powinna być przewożona koleją, a nie tirami(które dewastują wszelkie drogi), ale sporą część tras kolejowych beztrosko zlikwidowano i "lobby" tirowe wygrało. Teraz też planują zniszczyć sporą część naszej przyrody tak flory jak fauny, bo zwierzaki albo padną, albo się przemieszczą po warunkiem, że jeszcze będą miały gdzie żyć, a towary i tak będa przewożone tirami...

    21 2
  • ~rosthost1 2019-10-30 07:43:51

    Ren, Dunaj, Waal, to rzeki dla których budowano kanały aby umożliwić transport towarów. Jak słyszę ze będą wycięte drzewa to zobaczcie ile drzew jest wycinanych pod drogi.
    Warto aby był transport alternatywny dla kolei i dróg. Ilość ciężarówek na drogach jest b duża a jeszcze będzie rosła!!!
    Poza tym kanał zamyka temat niechcianej kopalni.
    Arteks - pisząc o bezsensownej inwestycji - jaka jest alternatywa dla transportu południe - północ- zachód? Tu trzeba rozwiązań dla transportu materiałów a nie ludzi chopie!

    13 11
  • ~rosthost1 2019-10-30 07:48:45

    Arteks - Skrzyżowanie wodne na rzece Elbie w okolicach Magdeburga. Budowane było w roku 2003. Zobacz zdjęcia ilu NIEMCÓW podziwiało tą wspaniała budowlę!!! Niemcy cały czas inwestują w żeglugę a Ty uważasz że to zacofanie?????

    18 8
  • ~rosthost1 2019-10-30 07:51:23

    adiky - z tego wiem to porty lotnicze buduje się na lata. Więc Centralny Port Lotniczy powstaje z myśla o latach 30 i 40 bierzącego wieku. A popatrz na Gotartowice - tam już ludzie narzekają na samoloty - a Ty chcesz mieszkać pod lotniskiem ?

    12 1
  • ~rosthost1 2019-10-30 07:54:17

    ~Jan R. - tema o kanale wodnym a ty w kanał puściłeś "Ukłony i pozdrowienia dla Pani poseł-elekt Klaudii Jachiry." Jestem za "że nie wszyscy powinni mieć prawa wyborcze." - tak jak napisałeś!!!!!!!!
    WWF za 22 mln złotych w jednym roku kupiono 2 Rysie - przeczytałem - dobre dobre!!!!!

    12 2
  • ~rosthost1 2019-10-30 07:59:28

    Arteks -" A gdyby dobudować kawałek linii ze stacji Rybnik do linii przemysłowej która biegnie od Towarowego do Zofiówki oraz przedłużyć to do Jastrzębia to nie tylko Jastrzębie odzyskuje połączenie kolejowe, ale z takich Chwałowic dojeżdżasz pociągiem do centrum Rybnika w 4 minuty, a z Boguszowic w 7-8. Przy okazji kolej otrzymuje też Szeroka, Świerklany, górnicy którzy mają już obecnie ogromne problemy z parkowaniem mieliby szybki dojazd do... 4(!) kopalń z różnych kierunków, nie tylko Rybnika ale dzięki systemowi przesiadek - zewsząd. "
    Dzis wungiel jest jutro go ni ma - a ty chcesz kolej na kopalnie stawiać !!!!!
    PS: najdroższe dla pociągu pasaż. jest zatrzymanie i ruszanie - ilu potrzeba pasażerów aby miało to sens?????

    16 0
  • ~rosthost1 2019-10-30 08:01:33

    Jestem za metrem - jest tyle chodników górniczych - tylko postawić tory tam kaj nie ma i do Chwałowic z Boguszowic we 2 stacje! A na Zofiówka w 12 minut!

    15 2
  • ~entropia 2019-10-30 08:18:41

    najbardziej mnie bawi jako to nagle dla kolegów z prawej strony te złe i plugawe Niemcy i ich kanały stały się przykładem i argumentem za budową tego czegoś na Śląsku ;)

    11 8
  • ~rosthost1 2019-10-30 08:38:52

    Arteks to dowód że Niemcy już dawno temu wiedziały w co inwestowały:
    1 zestaw z czterema barkami pchanymi: 7000 ton netto to:
    175 wagonów kolejowych: 40 ton netto/wagon
    280 samochodów ciężarowych: 25 ton netto/samochód ciężarowy
    .
    Jedna barka to 280 samochodów ciężarowych mniej na drogach!!!

    16 4
  • ~rob78 2019-10-30 08:44:09

    A skąd oni wezmą wode do tego kanału? Jak rzeki wysychają....

    11 4
  • ~sympatykrybnika 2019-10-30 08:51:29

    ~rosthost1 – „Dzis wungiel jest jutro go ni ma”, święta prawda. Po tych kopalniach pozostaną przestrzenie poprzemysłowe i wszystko trzeba zrobić aby jak najszybciej wypełnić ja przemysłem 4.0, w którym będziemy pracować i też dojazd do pracy będzie potrzebny.
    Te wielkie pieniądze zamiast łasować w „kanał” przeznaczmy na innowacje i nowoczesne technologie (uwodornienie węgla). Pamiętajmy, że ostatnich gryzą psy*.
    * ten, kto daje się wyprzedzić innym w danej sytuacji, jest w najgorszym położeniu.

    8 4
  • ~JonaO 2019-10-30 09:05:59

    ~Arteks tyś jest jednak hipokrytą. Od kiedy jest ci bliski los kierowców? Byle jątrzyć, byle pisać. Ideologu lewicowo-liberalny z małomiasteczkowego Rybnika, który to małe miasto, zamieniłby najchętniej w chińską dzielnicę rowerową, a ludzi poubierał w jednakowe kubraczki...

    19 10
  • ~sympatykrybnika 2019-10-30 09:46:44

    ~JonaO
    „(...) Rybnika, który to małe miasto, zamieniłby najchętniej w chińską dzielnicę rowerową”, a gdyby tak w miasto podobne Kopenhadze.
    W 2016 roku w Kopenhadze liczba podróży rowerem pierwszy raz wyprzedziła liczbę podróży samochodami. W mieście samochód posiada 29 procent mieszkańców – liczba wozów spadła od 1970 dwukrotnie, z ponad 350 tysięcy.

    9 4
  • ~Arteks 2019-10-30 13:04:45

    @JonaO - to napisz proszę jakie korzyści (poza samymi stratami) dla miasta, regionu i państwa pełniłby ten kanał? Nie skupiaj się na hejtingu personalnym jak większość - tylko napisz coś konkretnego o tej inwestycji. Może przekonasz. @rosthost1 - kopalnie jeszcze popracują z 20, a może więcej lat. A jeśli znikną, powstaną nowe zakłady pracy, w okolicy sporo ludzi mieszka. Boguszowice to jedna z największych dzielnic miasta. W Rurhy bardzo rozbudowano system szybkiej kolei miejskiej. Kopalń już nie ma a ludzie zostali, pociągi jeżdżą co 10-20 minut. To nie przez tiry korkują się wyjazdy z autostrad czy bramki - ale przez nadmierny ruch aut osobowych. Poza tym jeśli nawet powstałby kanał to musiałyby powstać nowe drogi dowozowe, porty, śluzy itd. Ruch aut w okolicy portów byłby nieporównywalnie większy niż na istniejących autostradach. W ruchu pasażerskim nie miałby żadnego znaczenia. A jeśli się buduje linie kolejowe lub je modernizuje to można nimi przewozić każdy rodzaj ładunku i ludzi zarówno w ruchu lokalnym jak i dalekobieżnym.

    6 9
  • ~kukulka123 2019-10-30 15:55:47

    No w końcu ,ten kanał jest bardzo potrzebną inwestycją na zachodzie to normalka a ten kraj jest zacofany ze wszystkim

    4 7
  • ~Arteks 2019-10-30 20:42:11

    @kukulka123 - kanały wodne nie sprawią, że Polska wyjdzie z zacofania. Ba... sprawią, że cofniemy się o jakieś 200 lat. To trochę tak jakby znowu budować młyny wodne albo wrócić do parowców. Swoją drogą, importerzy z całej Europy chcą w przyszłości ograniczyć transporty z Chin i Rosji statkami na korzyść kolei. Ma być szybciej i ekologiczniej. Nie trzeba potem ładunków przeładowywać w portach, dotrą bliżej swoich celów i szybciej niż drogą morską.

    2 5
  • ~JonaO 2019-10-30 23:47:46

    ~Arteks Mówisz masz. Porozumienie AGN (The European Agreement on Main Inland
    Waterways of International Importance), które klasyfikuje drogi wodne pod kątem wymagań nowoczesnych technologii przewozu wymienia m.in. odcinki dróg, czy kanałów, których modernizacja lub budowa jest konieczna dla uzyskania spójnego systemu dróg wodnych w Europie. W odniesieniu do Polski wymienia się konieczność modernizacji Odry, budowę kanału Odra-Łaba- Dunaj, oraz połączenia Zachód-Wschód. Kopalnie pofedrują jeszcze z pół wieku, spokojne twoje pedały. Pozatym kopalnia Paruszowiec_nie, kanał_nie, chopku tyś je fest do zadku z wiedzą o ekonomii. Zupełnie mi wisi czy cie przekonom czy nie.

    7 2
  • ~Arteks 2019-10-31 10:15:09

    @JonaO - ale przecież Polska nie realizuje wielu różnych wytycznych unijnych, porozumień i założeń dlaczego więc tak bardzo mamy się trzymać jakiegoś porozumienia w sprawie archaicznego transportu wodnego? Nie jestem "do zadku". Popieram rozwój i sensowne inwestycje. Wolałbym inwestycje w kolej - będzie to przydatniejsze dla wszystkich.

    3 5
  • ~kukulka123 2019-11-01 07:55:22

    arteks oczywiście zrezygnujmy ze wszystkiego co wymyślono 200,100 lat temu zlikwidujmy koleje zasypmy kanały,zamieńmy samochody na furmanki i konie,zrezygnujmy z energii elektrycznej itd będziemy wtedy bardziej nowocześni

    3 1
  • ~Arteks 2019-11-01 10:34:20

    @kukulka123 - dlaczego? Jeśli coś jest praktyczne tak jak wymyślone dawno rowery, auta czy kolej - to czemu tego nie używać. Ale po co nam kanały? Mamy jeden na Śląsku - Gliwicki który jest wykorzystywany tylko w ruchu turystycznym. Port w Koźlu zrujnowany i niepotrzebny w transporcie. Po co budować niepotrzebne i drogie obiekty?!

    3 5
  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2019-11-09 00:12:00

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    2 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Liderzy biznesu w regionie

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku powinien obowiązywać zakaz spalania węgla?




Oddanych głosów: 3850