zamknij

Wiadomości

Aż 5 potrąceń pieszych od początku roku! Mundurowi rozdają odblaski

2020-02-13, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Policyjne statystyki nie napawają optymizmem. Tylko od początku tego roku doszło do 5 potrąceń pieszych na terenie Rybnika. Policjanci próbują powstrzymać tę tendencję. Dzisiaj wraz z klasą mundurową rozdają przechodniom odblaski.

Reklama

Policjanci z Rybnika, Urząd Miasta w Rybniku i uczniowie klasy mundurowej Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku ZDZ w Katowicach chcą uczulić pieszych, że pierwszeństwo na pasach nie jest równoznaczne z ich bezpieczeństwem. Wszystko zależy od tego, czy rozglądamy się na ulicy i jesteśmy widoczni dla kierowców. W przeciwnym razie jego bezpieczeństwo jest zagrożone.

Dlatego też dzisiaj w okolicach rynku mogliśmy się natknąć na policjantów oraz uczniów klasy mundurowej. Rozdawali oni elementy odblaskowe przechodniom.

- Chcemy coś zrobić, by ograniczyć ilość zdarzeń, szczególnie na przejściach dla pieszych. Dlatego dzisiaj promujemy to, w jaki sposób zachowywać się w tych miejscach – mówi podkom. Ryszard Czepczor, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP Rybnik.

Jak dodaje, tylko w tym roku odnotowano aż 5 potrąceń na terenie Rybnika.

- Nie ma zasady, w którym dokładnie miejscu czy ulicy dochodzi do zdarzenia. Potrącenia odnotowujemy w różnych punkach miasta i o różnych porach dnia. Mam nadzieję, że to, co robimy, chociaż w małym procencie poprawi bezpieczeństwo pieszych. Jeżeli na 100 osób choć jedna zacznie się rozglądać, to będę się z tego cieszył – słyszymy od policjanta.

Nasz rozmówca przyznaje też, że udział w potrąceniach mają też sami kierowcy.

- Nie zachowują szczególnej ostrożności zbliżając się do przejścia, nie udzielają pierwszeństwa lub omijają pojazd, który zatrzymał się przed przejściem – wymienia przewinienia kierowców.

W sumie policjanci i młodzi ludzie mają do rozdania około 2 tys. odblasków!

A jakie Wy macie doświadczenia jako piesi i kierowcy? Podzielcie się z nimi!

Oceń publikację: + 1 + 25 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~Arteks 2020-02-13 11:45:09

    Niech Urząd Miasta podejmie jakieś konkretne działania które od lat stosują inne miasta - strefy ograniczonej prędkości, instalacja fotoradarów w centrum miasta, ograniczenia ruchu w niektórych miejscach niebezpiecznych które w większym zakresie powinny służyć pieszym (np. miejskie place). Poza tym liczę na naszych parlamentarzystów, że skutecznie włączą się w prace nad nową ustawą mającą dać większe prawa pieszym na pasach. Polskie prawo powinno być dostosowane do krajów bardziej rozwiniętych. Tam dzięki takiemu prawu wypadki na pasach należą do rzadkości. Druga(!) kadencja obecnego prezydenta mija na... teoryzowaniu i robieniu planów - zamiast konkretnym działaniom ograniczającym motodominację w centrum miasta.

    22 79
  • ~Kobieta81 2020-02-13 12:09:32

    Piesi myślą, że skoro oni widza pojazd sami są widoczni. Niestety w ciemności, ciemno ubrany pieszy, plus jadący z naprzeciwka oślepiający samochód i tragedia murowana. Mocno zwalniam przed takim przejściem, żeby mieć pewność, że kogoś nie rozjadę a ile razy za mną jakiś szybki i wściekły trąbi albo wyprzedza na pasach? Sporo.
    Podobnie z rowerzystami. Dzisiaj rano przede mną Pan ubrany na ciemno, na nieoświetlonym rumaku zasuwał, Ludzie nie zdają sobie sprawy jak łatwo może dojść do tragedii. Odblaski powinny być obowiązkowe. Moim zdaniem powinno być więcej kampanii z filmikami jak niewidoczni są piesi i rowerzyści, bez odblasków czy oświetlenia.

    74 3
  • ~pawelbudowa 2020-02-13 12:11:16

    Zamiast wydawania kasy przez miasto na pierdoły to zainwestować w sygnalizację, oświetlenie przejścia dla pieszych. Wystarczy mały deszcz, mgła, smog i widoczność dla kierowców spada do kilku metrów do tego pieszy w ciemnym ubraniu i połamane nogi gotowe.
    Kierowca musi się zatrzymać przed pasami a pieszy jak święta krowa w Indiach może beztrosko chodzić gdzie mu się tylko podoba. Światła zatrzymają auta i ludzi i nie wiem w czym tu problem. Miasto nie umie sobie poradzić z taki prostymi sprawami to ja się piszę na konsultanta za głodową kierowniczą miastową stawkę.

    49 4
  • ~polk 2020-02-13 12:19:13

    W Polsce to zawsze jest od strony tylnej części ciała.
    Te odblaski nie uchronią pieszych przed śmiercią lub kalectwem jeśli wejdą na pasy jak święte krowy!
    Zamiast nich lepiej żeby rozdawali kartki z napisem:

    "Przed wejściem na pasy:
    - koniecznie zatrzymaj się przed nimi,
    - spójrz w lewo,
    - spójrz w prawo,
    - spójrz jeszcze raz w lewo,
    - wchodź na przejście dopiero jak upewnisz się, że kierowca Cię widzi i zatrzymuje pojazd
    - wchodząc na drugi pas spójrz w prawo i tak samo się upewnij czy możesz bezpiecznie zejść z przejścia.

    PAMIĘTAJ!!! TWOJE BEZPIECZEŃSTWO ZALEŻY TYLKO OD CIEBIE!!!"

    Zezwalam na kopiowanie tekstu i realizację pomysłu, być może dzięki temu ludzie nie będą wchodzić na przejścia jak cielęta.

    86 10
  • ~Arteks 2020-02-13 12:33:22

    @pawelbudowa - porównaj sobie inwestycje ostatnich powiedzmy 20 lat w naszym mieście. Dla pieszych deptak, plac przed bazyliką, tunel pod Paruszowcem i niezbyt przemyślana kładka przy DKM - czyli ułamek procenta gdyby porównać to z budową nowych dróg, rond, skrzyżowań, wiaduktów itd. Jeśli chcemy w takich proporcjach dystrybuować środki - to piesi zawsze będą w ogonie wszelkich potrzeb. A tak nie powinno być w nowoczesnym mieście. Niby Kuczera to wie i rozumie ale nadal pieszy nie jest priorytetem - nawet w centrum. Wczoraj akurat byłem na mieście. Co z tego, że jest zakaz poruszania się 11.00-17.00 aut po Rynku i okolicznych ulicach skoro jest stale łamany?! Na Rynku zaparkowane 4 auta... koło poczty zawalona autami cała ulica mimo, że jest znak zakazujący parkowania i postoju. @kobieta81 - ale przecież w dzień czy latem też jest pełno wypadków... Bo nie chodzi o jakieś odblaski, oślepienie tylko zdecydowanie zbyt szybką i nieostrożną jazdę aut oraz niejasne przepisy i ich łamanie przez kierowców.

    8 53
  • ~pawelbudowa 2020-02-13 13:01:47

    ~Arteks i o tym właśnie mówię. Pan Kuczera nie dba o bezpieczeństwo swoich wyborców. To te inwestycję które nie były nam potrzebne przynajmniej w pierwszej kolejności. A te beznadziejne doniczki na Kościuszki? Na mikołowskiej było skrzyżowanie to źle zrobili rondo to też źle i teraz znów skrzyżowanie a ścieżki rowerowe? Powiedzmy, że są miejsca gdzie nie było nic no ale w mieście? rowerem po asfalcie zawsze się jeździło wiec po co wydanie tylko kasy na malowanie ścieżek rowerowych gdzie nadal się jeździ po asfalcie?

    21 2
  • ~sympatykrybnika 2020-02-13 13:10:37

    ~pawelbudowa, jak sam zauważyłeś: „Wystarczy mały deszcz, mgła, smog i widoczność dla kierowców spada do kilku metrów” i właśnie wtedy kierowca powinien dostosować prędkość do warunków na drodze (Art. 19 – 21: dozwolona prędkość).
    Ponadto postanowienie Sąd Najwyższy w 23 lutego 2011 r. w postanowieniu o sygn. III KK 276/10 orzekł, że przy dostosowaniu prędkości jazdy kierowca powinien wziąć pod uwagę również inne czynniki takie jak własne predyspozycje psychofizyczne oraz doświadczenia w kierowaniu pojazdem. Powinien uwzględniać to, że „pieszy jak święta krowa w Indiach może beztrosko chodzić gdzie mu się tylko podoba” i to, że „pieszy w ciemnym ubraniu i połamane nogi gotowe” jak się z moim samochodem na pasach zetknie.

    9 17
  • ~pawelbudowa 2020-02-13 13:20:22

    ~sympatykrybnika --- pamiętaj przepisy to jedno a życie to drugie.
    Jeśli dobrze rozumiem twoje myślenie to zlikwidujmy wszystkie przejścia dla pieszych, ograniczenia koło szkół, foto radary bo po co to wszystko skoro mamy super przepisy. A jak komuś połamie nogi jak wtargnie mi pod auto to dam mu kodeks drogowy aby sobie przyłożył do rany- to mu pomoże :D

    14 6
  • ~Qwety 2020-02-13 13:35:30

    Regulacją ruchu zainteresujcie się, że np. z Saint Valier samochody mają zieloną strzałkę, prosto na przejście dla pieszych na ulicy Kościuszki, ludzie rano się śpieszą, a część kierowców ignoruje, że piesi już idą na zielonym przez pasy.

    16 3
  • ~sympatykrybnika 2020-02-13 14:09:00

    ~pawelbudowa dałem Tobie zielonego +.
    Też uważam, że „przepisy to jedno, a życie to drugie”.
    Nie likwidujmy wszystkie przejścia dla pieszych, nie znośmy ograniczeń koło szkół, stawiajmy foto radary. Bądźmy upierdliwi (wulg. pot. ludźmi zamęczającymi innych o coś, natrętnymi, upartymi) wobec tych silniejszych w swoich stalowych pancerzach – kierowców.
    Czemu w krajach skandynawskich ilość wypadków śmiertelnych w ruchu drogowym jest incydentalna. W Helsinkach w 2019 roku na ulicach nie zginął ani jeden pieszy. Kluczowe było najprostsze rozwiązanie: ograniczenie prędkości. W Helsinkach właśnie od zeszłego roku w większości miejsc obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Czyli MOŻNA? MOŻNA!

    6 8
  • ~exx 2020-02-13 14:13:47

    "dać większe prawa pieszym na pasach"
    To jest dopiero głupi wymysł bez zastanowienia nad konsekwencjami. Będzie to generowało jeszcze większe korki i emisje spalin oraz pył z klocków hamulcowych. Brak infrastruktury transportu publicznego i chodzi mi o odjazdy z przystanku nie 5 minut po pełnej godzinie, bo kto ma zdążyć ? Kilka przesiadek żeby dotrzeć do pracy. Kto będzie takim ascetą?
    Może dać większe prawa kierowcom przejeżdżającym przez przejazd kolejowy? Niech maszynista jedzie 10km/h i uważa na auta przecież tam też są wypadki.
    Brak logiki w ustanawianiu prawa to nasza domena.

    16 4
  • ~pawelbudowa 2020-02-13 14:18:11

    ~sympatykrybnika ---- Polskich kierowców i pieszych porównać trzeba do Rosyjskich. Tu lepiej wypadamy :D
    Łatwo siada się na kierowcach jakby tylko oni byli winni.
    40km/h nic tu nie pomoże. Kto jeździ w 100% zgodnie z ograniczeniem prędkości? Nawet radiowozy to olewają. Chyba ty nie jeździsz samochodem .
    Pamiętaj, że kierowca to tylko jedno ogniwo całego łańcucha.
    Nie pojedziesz daleko jeśli naoliwisz tylko jedno ogniwo.

    8 5
  • ~pprywatne 2020-02-13 14:35:10

    Może by tak, zamiast religii w szkołach wprowadzić zajęcia z ruchu drogowego.

    12 7
  • ~sympatykrybnika 2020-02-13 15:11:34

    ~pawelbudowa – jak myślisz co będzie, jeżeli parlament przyjmie nowe przepisy zmieniające bardziej, lub mniej uprzywilejowanie pieszych nawet z rocznym vacatio legis? Jeżdżę samochodem.

    5 2
  • ~sympatykrybnika 2020-02-13 15:19:51

    ~pprywatne – na tych zajęciach w szkołach z ruchy drogowego szkolić dzieci i młodzież bardziej jako potencjalnych PIESZYCH, czy jako KIEROWCÓW!!!
    Dzisiaj mundurowi rozdają odblaski pieszym (szkolą ich), kiedy tak zaczną kierowców!!!

    6 1
  • ~pawelbudowa 2020-02-13 15:37:29

    ~sympatykrybnika---- żadne nowe przepisy nie zmienią przyzwyczajeń kierowców a tym bardziej pieszych. A w zmianach przepisów powinna być jakaś kara dla pieszych jeśli rozmawiają przez telefon przechodząc przez drogę bo to jest nagminne, że idą z telefonem i nagle wchodzą na pasy a później każdy tylko mówi "biedny pieszy" i oczywiście zawsze kierowca winny.

    5 4
  • ~pprywatne 2020-02-13 15:58:38

    Zawsze jest tak:
    Kierowca wjechał pod pociąg.
    Pieszy wlazł pod samochód.

    Jednak zawsze wini się kierowcę - Dlaczego?

    11 4
  • ~sympatykrybnika 2020-02-13 16:24:23

    ~pawelbudowa – ma to wyglądać tak:
    Nowe przepisy NIE OZNACZAJĄ, że piesi będą mogli wchodzić na przejście w każdej chwili i bez względu na okoliczności. W projekcie zmian w prawie drogowym zapisano:
    Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest OBOWIĄZANY ZACHOWAĆ SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
    Pieszy będzie musiał OBSERWOWAĆ drogę jeszcze przed wejściem na przejście. Podobnie jest z kierowcami:
    Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.
    Obecnie kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych, musi zachować szczególną ostrożność i musi zmniejszyć prędkość tak, by móc w porę zareagować na nagłe sytuacje. Zmianie zatem ulegnie to, że prowadzący pojazdy zostaną ZOBOWIĄZANI DO OBSERWACJI NIE TYLKO PRZEJŚĆ, ALE RÓWNIEŻ ICH OTOCZENIA.

    4 4
  • ~Mael 2020-02-13 17:56:24

    Dać jeszcze większe prawa pieszym na jezdni. Do tej pory mogą bezkarnie wchodzić na jezdnię nie patrzą czy parę metrów dalej nie nadjeżdża pojazd. Według nowych przepisów będą mogli na jezdnię wbiegać. Najbardziej ucieszą się zakłady pogrzebowe.

    14 2
  • ~swistak 2020-02-13 19:44:54

    Jednego postawić i w łeb tak każdeg ciele zakochane do spamiętania jak wchodzi na pasy. Wystarczy.

    1 4
  • ~Arteks 2020-02-13 20:04:54

    @pprywatne - nie wiem czy świadomie czy nie ale napisałeś coś ciekawego. Bo w przypadku pieszych to w tej chwili często zwala się na nich winę, że są niewidoczni(!? - kto ślepym kierowcom podpisuje zgodę na zdobycie prawa jazdy?). A przecież kierowcy w Polsce notorycznie dochodzi do wypadków na przejazdach. W większości przypadków tak samo jak na przejściach - kierowcy nie zachowują odpowiedniej ostrożności. Jeśli auto daje takie oszczędności czasowe - to po co większość pędzi na śmierć (swoją lub czyjąś)? @polk - dzisiaj byłem świadkiem takiej sceny. Kierowca zaparkował na Miejskiej na parkingu ulicznym. Wysiadł z auta i przebiegł na drugą stronę ulicy nie po pasach. Popatrz - sam był przed chwilą kierowcą i pewnie jakby mu ktoś tak przebiegł - by zatrąbił. Po chwili sam przelatuje przez drogę mimo, że najbliższe pasy były raptem może z 25 metrów od tego miejsca. Zawsze zwracam uwagę na to, że każdy kierowca jest też pieszym.

    4 8
  • ~~ursus 2020-02-13 20:17:48

    ~Arteks 2020-02-13 20:04:54
    "@pprywatne - nie wiem czy świadomie czy nie ale napisałeś coś ciekawego. Bo w przypadku pieszych to w tej chwili często zwala się na nich winę, że są niewidoczni(!? - kto ślepym kierowcom podpisuje zgodę na zdobycie prawa jazdy?). A przecież kierowcy w Polsce notorycznie dochodzi do wypadków na przejazdach. "
    dlaczego piszesz tylko część prawdy dotyczącej kierowców ( nie twierdzę że sa bez winy)?
    tymczasem nie ma chyba tygodnia, gdy nie dochodzi u nas w województwie do potrącenia pieszego przez pociąg, nie wierzysz, polecam profil facebookowy Kolei Śląskich i Konduktora KŚ, prawie połowa wpisów dotyczy opóźnień z tego powodu, przy tej ilości zdarzeń, kierowcy to "pionki", przy trochę dziwi ten fakt, bo ruch kolejowy jest "skanalizowany" , a potencjalne spotkanie z samochodem może nastąpić praktycznie wszędzie, to potwierdza tylko fakt, że często piesi chodzą jak cielęta , przekonani o swojej nieśmiertelności

    5 3
  • ~Arteks 2020-02-13 20:55:24

    @ursus - w artykule pisze, że od początku roku, a więc zaledwie nieco ponad miesiąc mieliśmy już 5 potrąceń w naszym mieście! Nie przeraża cię to? MNIE TAK! Piszesz, ze piesi chodzą jak cielęta - podałem przykład z dzisiaj, a często widzę takie zjawisko. Kierowca parkuje na parkingu przyulicznym i... przelatuje na drugą stronę nie po pasach bo... być może według niego "pasy są dla staruszek". Natomiast czy w naszym mieście były jakieś potrącenia przez pociągi w tym roku? Jakoś nie słyszałem. Jeśli rozciągasz temat na całe województwo to bądź obiektywny i podaj jakieś statystyki ile osób zostało potrąconych na pasach, ile potrąconych zostało przez pociągi, ile pojazdów wjechało pod tramwaj lub pod pociąg przez nieostrożność kierowców w całym województwie. Widzę też jeszcze jedną różnicę. Nie można stawiać równości między pieszymi przechodzącymi przez namalowane dla nich pasy, z pieszymi przechodzącymi w miejscach nieuprawnionych do tego przez torowiska.

    5 9
  • ~~ursus 2020-02-13 21:34:08

    "Natomiast czy w naszym mieście były jakieś potrącenia przez pociągi w tym roku? Jakoś nie słyszałem."
    no i chwała Rybniczanom, że nie pchają się pod pociągi, ale u nas jest na szczęście niewiele miejsc, gdzie torowisko krzyżuje się z trasami pieszymi, z drugiej strony ile jeździ pociągów (wiem, że nie tak mało), a ile samochodów ?

    5 4
  • ~rzyt 2020-02-14 09:22:27

    Gdy dojdzie do sytuacji, że kierowca na przejściu potrąci pieszego to kara powinna być surowa, podobna do kary dla Najsztuba. ;)
    Przyznawanie wszystkim zbyt wielu praw czy obowiązków niczego nie rozwiąże; każdy musi sam dbać o swoje bezpieczeństwo, także piesi i rowerzyści ze słuchawkami w uszach, kierowcy z telefonami przy uchu i papierosem w ustach...

    8 0
  • ~sympatykrybnika 2020-02-14 10:56:50

    Ten koszmar z wypadkami za kilka lat będzie zanikał dzięki sztucznej inteligencji i 5G.
    Volvo Cars pracuje nad wprowadzeniem nowej strategii bezpieczeństwa. Jej celem jest projektowanie samochodów, w których nie dochodziłoby do wypadków. Szwedzki producent dąży do tego, aby autach Volvo nikt nie ginął i nie odnosił obrażeń. Ideą - bezkolizyjna wizja przyszłości.
    Producenci samochodów na całym świecie pracują nad kamerami, czujnikami, radarami i innymi technologiami, które mają pozwolić pojazdom i towarzyszącej im infrastrukturze zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu.

    Pozostaje sprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym na dzisiaj. Musimy coś robić. Nie możemy przejść do porządku dziennego (pominąć, zignorować coś, nie zajmować się czymś, nie przywiązywać wagi do czegoś) nad wypadkami na przejściach dla pieszych.
    ~rzyt może i racja w tym, że „każdy musi sam dbać o swoje bezpieczeństwo, także KIEROWCY Z TELEFONAMI PRZY UCHU i PAPIEROSEM W USTACH oraz piesi i rowerzyści ze słuchawkami w uszach...”

    1 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy będziesz głosował 10 maja w wyborach prezydenckich?




Oddanych głosów: 3069